Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(10.40 hodin)
(pokračuje David Pražák)

A vy jste tady před čtrnácti dny nebo třemi nedělemi říkal, že pan ministr financí uvolní těch 10 miliard korun, že ještě nevíte kde. Tak já se vás ptám dneska teďka tady, oficiálně jste se vyjádřili k tomu, že 10 miliard dostanete do konce roku, dobrý, a já se pořád ptám, na co jsem se ptal už minule, jestli byste byl tak laskavý a hodný a řekl nám, kde těch 10 miliard se vzalo, protože jestli pan ministr financí dneska ze štrozoku vytáhl 10 miliard korun, tak ať vytáhne další a zaplatí nám peníze na dvojky a trojky, který jsme nedostali třeba na kraje a další finanční prostředky, který prostě potřebujeme a nedostali jsme, protože jestli je tam dneska někde vytáhl, tak ať pokračuje i dál, anebo jestli je nevytáhl a vzal je někde na ministerstvech, tak se ptám, kde je vzal. Děkuju.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Nyní pan poslanec Berki s faktickou poznámkou, poté pan poslanec Lubomír Wenzl. Prosím, máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Jan Berki: Děkuju. Výjimečně a myslím, že se mi to stalo za ty čtyři roky poprvé, budu reagovat sám na sebe, prostřednictvím vás, paní místopředsedkyně.

Jenom jak jsem se rozohnil, tak nechci, aby to vyznělo, že všechny inovační projekty byly uměle vytvořeny. Skutečně si velmi vážím toho, že některé inovace v tom systému proběhly.

A chtěl jsem odpovědět, vaším prostřednictvím, panu kolegovi Brázdilovi. No, obecně třeba OECD sleduje, které státy jsou považovány ve své vzdělávací politice za úspěšné. Můžeme mít různý názor, jestli se to měří, nebo neměří dobře, ale v zásadě ta komunita světová vždycky po tom jako kouká a snaží se okoukat od těch úspěšných systémů, co si myslí, že je tou podstatou toho úspěchu, a zároveň je prostě potřeba říct, že se to poznání, i to pedagogické, prostě posouvá. Nelze jako lpět pořád na tom samém, co bylo před 50 lety. A já zas musím říct, že naopak. Já bych chtěl do školy znovu chodit právě proto, že vidím, kolik kantorů a kantorek se prostě posunulo, kolik v těch školách se věcí jako dělá jinak. Z mého pohledu já neříkám, že všichni. Pořád si musíme uvědomovat, že je to komunita jako jakákoliv jiná. Máte tam kvalitní pedagogy, pedagožky, máte tam nekvalitní pedagogy, pedagožky, máte tam průměrné. Ta Gaussova křivka platí pro jakoukoliv komunitu. Ale já chci říct, že vidím ten posun, jsem za něj rád, byť možná není tak velký, jak já bych si jako představoval, ale nemyslím si, že řešením je, že se budeme vracet k tomu, co bylo před 50 lety.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Nyní s faktickou poznámkou pan poslanec Lubomír Wenzl, poté paní poslankyně Knechtová. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Lubomír Wenzl: Děkuji za slovo, vážená paní místopředsedkyně. No, já budu reagovat na pana ministra, který před chvílí řekl, že se dostáváme, nebo budu volně parafrázovat, a ta pointa tam bude víceméně, nebo že to vnímá jako politický střet. Já to vnímám také jako politický střed, ale to gros toho problému je v tom, že zřizovatelé nemají prostě zaručeno to financování. Já třeba za sebe, a říkal jsem to několikrát, zastupitel obce, která má rozpočet zhruba 60 milionů korun ročně, pakliže nebude ta refundace těch prostředků na placení těchto odborností ve školství, tak nám to dělá zhruba 5 procent ročního rozpočtu.

Já jsem přesvědčen o tom, že ta obec by věděla také, ano, samozřejmě bude nucena to dát ve finále na ty nepedagogy, protože nechce ztratit ty kvalitní lidi, ale určitě těch 5 procent zhruba z toho rozpočtu by dokázala ta obec využít jinak ku prospěchu všem občanům.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Nyní s faktickou poznámkou paní poslankyně Lenka Knechtová, poté pan ministr Bek. Prosím, máte slovo, paní poslankyně.

 

Poslankyně Lenka Knechtová: Vážená paní místopředsedkyně, děkuji za slovo. Tak už jsme tady probrali úplně všechny ze všech stran. Tak já bych tady zmínila to nejzásadnější, a to jsou ty děti. A já musím říct, že já mám dceru v šesté třídě a je na těch dětech opravdu vidět, že ty finance investované do školství se opravdu vyplácejí. Ta děcka dneska umí komunikovat, umí formulovat své vlastní názory, mají praktické i teoretické vědomosti. A je to prostě jako radost je vzít třeba i sem do Poslanecké sněmovny.

Takže já si myslím, že ten kus práce, který se odpracoval pod jakoukoliv vládou, která do toho ty peníze dala, tak se opravdu jako vyplatil. A mně přijde velká škoda, pane ministře, že nedokážeme tady tuhletu změnu, ať už jí jako fandíme, nebo nefandíme, představit projektově, abychom opravdu věděli, co bude následovat, ty další kroky po tom převedení tedy, protože tam dojde k situaci za mě, kdy prostě každý na to zareaguje po svém, a my tady zas za nějakou dobu budeme říkat, jak jsme to měli, neměli. Takže proto já tady třeba hodně tlačím na to, aby tahleta zásadní změna opravdu prošla tím kvalitním připomínkovým řízením, a ne prostě jenom tím přílepkem, abychom těm starostům, kteří chtějí příští rok obhajovat své posty nebo chtějí nějakým způsobem odprezentovat to, co udělali na těch obcích, tak aby do toho nemuseli prostě řešit financování nepedagogických pracovníků. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní poslankyně. Nyní pan ministr Bek bude reagovat s faktickou poznámkou. Prosím, máte slovo.

 

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Mikuláš Bek: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, já bych chtěl zdůraznit to, že obce podle toho návrhu, o kterém dnes jednáme, dostanou ty dodatečné prostředky stejně jako kraje, protože součástí té novely je změna toho podílu daňových příjmů obcí a krajů, takže ty prostředky dostanou. A je samozřejmě pak na jejich rozhodnutí, jak se bude s těmi prostředky zacházet.

Tak je to i dneska ve školském kritériu, které už dneska funguje, přibližně 20 000 korun na dítě je výnos obcí a my vidíme, že samozřejmě různé obce v různé míře dále přidávají další prostředky do školství a nikde se neděje to, že by obce výrazně zanedbávaly svoji zodpovědnost za provoz svých škol. A není důvod podle mě se obávat, že by zanedbávaly něco v oblasti financování nepedagogické práce.

Znovu zdůrazňuji, je to model obvyklý v řadě zemí v Evropě. Ve většině zemí je podíl obcí na financování škol výrazně vyšší než v České republice. Jsou země, kde i platy učitelů jsou financovány přes rozpočtové určení daní pro obce. Tak daleko nejdeme samozřejmě v tom návrhu a nechceme jít, ale není to nic neobvyklého.

A samozřejmě změna zásadní je v tom, že to skutečné provedení toho, jak se to projeví v té konkrétní škole v té které obci, bude skutečně na tom zřizovateli. To už nemůže nalinkovat stát, pokud přijmeme tu změnu, a bude skutečně na zřizovatelích, jak uspořádají své školy, a jak budou financovat ty pozice.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane ministře, za dodržení času. Nyní paní poslankyně Berkovcová bude reagovat na vaše vystoupení s faktickou poznámkou. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Jana Berkovcová: Děkuji za slovo. Já jenom ještě znovu opakuji, prosím, nepodsouvejte nám to, že snad máme obavy, že by zřizovatelé zanedbávali své školy. My dobře víme, že každá škola každému zřizovateli patří mezi jeho priority, že ti zřizovatelé budou dělat maximum svého možného, aby se o ty své školy postarali. A ty obavy pramení z toho, že dostanou na ně v tom školském rudu málo peněz, protože ten objem financí, který půjde na ty nepedagogy, vychází z loňského roku, kdy víme, že ten objem nepedagogické práce byl hluboce podfinancován. Vždyť vaše čísla o počtu nepedagogických pracovníků se úplně rozcházejí s čísly, která mají třeba odbory. Vy počítáte zhruba s nějakými 60 000 nepedagogy, odbory říkají, že jich je o 10 000 více, takže už loni ředitelé škol dofinancovávali nepedagogy z platů nebo z finančních prostředků z odměn pro učitel. A z takto nízkého objemu vy vycházíte i na letošek a na příští rok, takže zřizovatelé vědí, že budou muset dofinancovávat ty školy ze svých rezerv a budou muset sáhnout do svých jiných priorit, neuskuteční své jiné investiční záměry. O to jde, tady pramení jejich obavy. Jinak samozřejmě nikdo neříká, že se nebudou zřizovatelé o své školy starat.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Nyní s faktickou poznámkou je přihlášen pan poslanec Marcel Dlask, poté pan ministr Bek. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Marcel Dlask: Děkuji za slovo, paní předsedající. Pane ministře, jenom krátká poznámka k tomu, co jste řekl. Ona to říkala kolegyně přede mnou, ty obce i ty kraje se o ty školy postarají podle svého nejlepšího vědomí a svědomí, ale já jsem si tady nechal vytáhnout od pana hejtmana financování za rok 2024. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP