Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(11.20 hodin)
(pokračuje Věra Adámková)

Já tady mám dopis konkrétního starosty z malé obce, z kterého budu pouze citovat vybrané věci, a jsem velmi zvědavá, jak se tedy (nesrozumitelné). Je to pan starosta, který tam je již 27 let, čili rozhodně to není člověk, který by teď náhle měl nějaký nápad a chtěl by si ho dělat. A píše tady vládě: "Tak nevím, za co děkovat. Zrušili jste poštu, primární lékařskou péči, pocit bezpečí rušením obvodních oddělení Policie České republiky a nyní se bere škola. Proč platíme daně?" ptá se starosta této obce. Chtěl by požádat, abyste se podívali, tedy vláda, na celou věc očima starosty menší obce. On píše: "Ještě mám věřit slibům předsedy vlády a jeho ministrům, kteří soustavně mluví nepravdu?" Vzpomeňme si na všechna ta slova, a nejsou pravdivá. Nyní se ukazuje, že rozpočet je chiméra. To neříkám já, ale na to vás už upozorňovali odborníci včetně poradců prezidenta již před jeho schválením, a přesto jste na to nedbali. Teď píše naprosto osobně: "Pan ministr Bek nám maže med kolem úst." Dovolím si to já říci tak, že tedy vláda. "Prý obce nejlépe vědí, jak s penězi na nepedagogické pracovníky naložit." Srdečně zve pana ministra i celou vládu do této konkrétní obce a můžete mu to údajně předvést, rád se nechá poučit. Má ve škole jednu kuchařku a jednu uklízečku. Píše: "Nevím, jak je mám lépe využívat, že by třeba jezdily ještě do jiné obce?" Pan starosta evidentně starosti má a vy mu je neulehčujete. Ničíte podle něj systém českého školství a jdete proti evropskému trendu. "Je mi velmi smutno, když nyní, kdy kapacitu naší školy kvůli zájmu rodičů zvyšují, vy nám školu likvidujete. Jak dlouho si myslíte, že zejména menší obce vydrží sanovat nesmyslné plané sliby vlády? Považujete za normální, kdy stát stanoví výši minimální a zaručené mzdy, že většina tabulkových platů nepedagogických pracovníků je pod jejich úrovní?" A to tedy víte, že tady děláme opakovaně, a na tuto otázku se ptám, je to na celou vládu, nikoliv pouze na pana ministra. To bychom na něj nakládali mnoho, ale jak je možné, a vysvětlete to, že ten, kdo tam řádně pracuje, stará se o naše děti při povinné školní docházce, nemá průměrnou mzdu? Takže jak se to řeší? A říkám to tu opět znovu, je to z konkrétních dotazů: řeší se to z odměn ředitele, které má na pedagogické pracovníky.

A teďka tu je ještě jedna věc, kterou tady píše tento pan starosta po dohodě tedy s ředitelem školy. A jak vidíte, pouze se ptám na otázky, které tady máme z terénu, a to je snížená dotace na výuku. A ptá se, pane ministře, to znamená, že on dostane na ty pedagogy pouze sníženou sumu na příští školní rok, anebo to bude na celý počet hodin? Údajně z 36 nebo 37 hodin se má jít na tu absolutně povinnou výuku na 24 hodin, takže on se ptá, jak teda bude vypadat potom ta dotace peněz? Je to jistě velmi citlivá otázka, velmi důležitá, protože podle toho i pedagogové buď chtějí, anebo také nechtějí příští školní rok vůbec ve svém povolání pokračovat. Jak - a znovu se ptám teď už já - jak mi chcete zdůvodnit všechny tyto kroky? A jak chcete tedy říci, že se staráte o naše děti? Zabezpečujete jejich konkurenceschopnost ve smyslu minimálně evropského prostoru, když teda nebudou téměř nic umět podle pedagogů, a navíc ještě tedy pedagogové velmi zvažují, zda vůbec ve školství zůstat? Ale my jich nemáme nadbytek. Víte velmi dobře, že jsou obory, a teď se to i v pražských školách stává, i výuka českého jazyka, kde nemáme aprobované učitele, takže opět to vláda udělá tím, že jakoby rozmělníme možnosti a podle pana ředitele tam může učit kdekdo? To asi není úplně dobře, že jo? Bylo by dobré, kdybyste rozptýlili, já říkám ne moje obavy, ale obavy té pedagogické veřejnosti, protože když to píší, tak asi je to trápí. Já tam bych byla velmi ráda, kdybychom se dozvěděli, respektive oni, aby se dozvěděli, co a jak, protože ty otázky prostě tady jsou.

Další, která tam je: "Smířil jsem se s tím, že lidé na venkově už nemají pro vládu žádný smysl." To doufám tedy, že není pravda, ale nicméně pan starosta to tak vidí a musím říci z jeho pohledu, že má naprostou pravdu. "Když už to nejde jinak, vezmete to přes finance," píše. Nemám jiné informace než z médií, takže bude jistě velmi rád, pokud se dozví, co a jak. A má tady několik věcí, které, prosím, opět zodpovězte. Říkám znovu, mně odpovídat nemusíte, ale odpovídejte veřejnosti, a to je převod financovaní nepedagogických pracovníků pod zřizovatele, kde údajně nedostali a nemají příslib dostatečného objemu finančního, který by potřebovali, o zvýšení víceméně nulovém na žáka, ale nebudu už o tom dále hovořit.

A dále se ptá, jak bude zajištěno vzdělávání těch žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, neboť se domnívají pedagogové, a tedy starostové menších obcí, že toto tam není řešeno. Prosím pěkně o odpověď, aby bylo tady jasno. Dále "krásné dotace na asistentky bylo také jen pozlátko," tvrdí. "A to by měly opět platit obce ze svého rozpočtu?" Prosím o jasnou odpověď.

A co se týče dalších neinvestičních výdajů, převod na zřizovatele. Z těchto prostředků, píše pan starosta, se hradí učebnice, pomůcky, školení pedagogů a další nezbytné výdaje. Je přesvědčen, že toto opatření, které se chystá, povede k výraznému omezení těchto klíčových oblastí a nebudou poskytovány finance tak, jak je bude potřebovat. Pak tedy má velký výdaj pro obce s nově vydanými ŠVP, které ve školství předělával před pár lety nebo které se ve školství předělávaly před pár lety, ty vzdělávací programy. Jsou to další finanční prostředky, něco, s čím oni nemohou souhlasit.

Tady pak má vrchního ředitele, kterého jmenuje, který oslovil ředitele škol, takže je tam chlácholí, ale oni vědí své. Čili tato takzvaná kalkulačka, jak ji nazývá pan starosta, ze strany MŠMT, neposkytuje jasné údaje a komplikuje plánování a rozhodování na úrovni obcí, tedy zřizovatelů těchto menších škol. Je přesvědčen, že zásadní změny měly být připraveny se širokou odbornou veřejností a s ohledem na reálné možnosti a potřeby obcí a škol. Čili je s tím velmi nespokojen, má pocit, že ty menší školy se hodily zcela přes palubu, že nikoho nezajímají jejich připomínky.

A teď bych řekla pár slov k něčemu, co jsem původně tedy nechtěla, a to je ta potravinová vyhláška. Vyhlášky samozřejmě si dělá ministerstvo. My jsme na posledním, abych seznámila teda celou i Poslaneckou sněmovnu, na posledním jednání výboru pro zdravotnictví tuto otázku otevřeli, protože ta opravdu nemůže jít pouze na MŠMT, protože tam jsou problematiky, které se týkají správného stravování dětí, a musím říci, že to, co tady řekly mé předřečnice, se tam naprosto potvrdilo.

Ten vzorek byl nedostatečný, vybírán výběrem, který nebyl úplně jasně objasněn a vlastně jsme tam obhájení neviděli. Výbor tedy posléze požaduje na Ministerstvu zdravotnictví, aby tam udělalo analýzu a seznámilo nás na příštím jednání se svými závěry. A nyní bych chtěla říct několik věcí. Nenašli jsme tam jedinou zmínku od pediatrické společnosti o tom, že by s nimi bylo hovořeno, a teď pomíjím třeba žáky od 12 do 15 let, kde jistě určitou variabilitu můžeme připustit, ale je tam snížená dotace proteinů z masa, je tam zvýšená dotace vlákniny z luštěnin. Luštěniny bezesporu patří do jídelníčku, mají tam nezastupitelné místo, jsou velikým zdrojem vlákniny, která je velmi důležitá, je to nejenom prevence tedy pro kardiovaskulární aparát, ale i v dospělosti pro funkci střev a omezení nádorových změn, které v tom dětském věku, doufejme, že tedy nebudou.

Nicméně ptám se naprosto a zcela z praxe. Dáte-li třikrát týdně tomu dítěti na talíř luštěninu, a nelžete si do kapsy, víte velmi dobře, že to skončí minimálně v 50 procentech v koši, protože ty děti toto nesnědí. Pak je tu další věc, kterou tam připomínali pediatři, a nebyla tam opět zohledněna, to je vůbec v té přípravy vyhlášky, a nebyla tam ani zodpovězena ta otázka. A to je, víte dobře, že děti na druhém stupni pokračují po obědě dále ve škole. Takže to je výborné, když jim dáte třikrát týdně luštěninu, tedy hrách, fazoli nebo čočku, a pak si jdou na 2 hodiny sednout ještě na výuku. Takže toto se domnívám, že také vůbec nebylo komunikováno s odbornou veřejností, bezesporu ne, a s těmi školami jsme tam tedy odpověď nenašli. Čili i tato vyhláška není toho času připravena, aby byla uvedena do praxe, notabene pod ještě teda tím zorným úhlem toho, že kuchařky se cítí opravdu velmi ohroženy, navíc mají pocit, že dostanou méně peněz, protože bezesporu dostanou tabulkový plat ti zřizovatelé, nebo nevím, možná že pan ministr nám řekne, že ne, že tam bude navýšeno o několik procent, protože ředitel v tom případě nebude jejich plat sanovat z odměn pro pedagogické pracovníky. Protože budou zaměstnanci vlastně jiné instituce nebo v jiném režimu placeny. Takže to jsou všechno otázky, které nejsou zodpovězeny, nebyly zodpovězeny ani na plénu Poslanecké sněmovny, evidentně nejsou jasné ani těm odborníkům v pedagogice, jinak by nám nepsali, kdyby jim to bylo jasné, předpokládám. A z pohledu pediatrů tady nebylo s nimi hovořeno, měli tam řadu otázek k tomu, jak je tam zabezpečen přísun další vlákniny, nejenom z té luštěniny a podobně, zejména u těch dětí na prvním stupni. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP