Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(18.00 hodin)
(pokračuje Lenka Knechtová)

Prakticky nastane to, že podnik bude muset zaměstnance informovat, že mají na příspěvek nárok, lidé budou muset firmě nahlásit, že spoření chtějí, dodat číslo účtu, penzijního připojištění či doplňkového penzijního spoření. Od dalšího měsíce po nahlášení by tak měli peníze začít dostávat. Pokud by zaměstnavatel neplatil, hrozila by mu pokuta až 2 miliony korun, kdyby nevydal o příspěvku pracovníkům potvrzení, sankce by pak činila 200 000 korun. Tyto případy má řešit inspekce práce. Takže tak jak jsme si tady řekli, k tomu návrhu samozřejmě nemáme RIA a je otázka, kterým propočtům tady kdo budeme věřit.

Taky bych se chtěla zastavit u usnesení výboru pro sociální politiku, které tady bylo citováno, z 2. dubna 2025 ze 62. schůze, které teda doporučuje Poslanecké sněmovně vyslovit nesouhlas s návrhem poslanců, sněmovní tisk 894. No a znovu mi to nedá apelovat tady už po několikáté na pana ministra zdravotnictví, protože si myslím, že ten při debatě o důchodové reformě vůbec nevystoupil a vlastně v současné době stále není přítomen v sále. Určitě by k tomu měl co říci, protože když vidíme tu situaci v terénu, tak mnozí pracující nejen v náročných profesích se potýkají s těžkým zdravotním stavem, a to už ve věku od 50 let. Ministerstvo práce a sociálních věcí nedokázalo, a není to ani nikde v důvodové zprávě k vaší důchodové reformě, říci, proč vybralo právě ta čtyři rizika, a to je chlad, teplo, těžká břemena, vibrace, proč z těch třinácti rizik vybralo pouze tato čtyři.

Byli jsme vlastně odkazováni na Ministerstvo zdravotnictví a na paní hlavní hygieničku. Myslím si, že pan ministr zdravotnictví, pan ministr Válek, by určitě měl k tomuto tématu vystoupit. Nechci polemizovat s argumentací předkladatelů, protože jak již vyplynulo z debaty v prvním čtení, máme na řešení náročných profesí každý jiný názor a souhlasím s tím, že je to legitimní. Naše představy, jak řešit důchodové zabezpečení těchto lidí, se rozchází.

Co nelze zpochybnit, je řešení náročných profesí v rámci parametrů u důchodů, kdy jste vlastně načetli ten pozměňovací návrh, a myslím si, že jestli se budeme bavit o 120 000 lidí nebo jenom o 90 000 lidí, pořád je to velká skupina lidí, kterou bychom nějakým způsobem měli mít na paměti a věnovat jí pozornost.

Taky jsem se chtěla zmínit o tom, že vlastně bavíme se pořád jenom o takových těch náročných profesích, co se týká nějakého těžkého pracovního výkonu, ale vůbec se tady třeba nezmínily sociální služby nebo zdravotnictví, kterých vlastně taky nějakým způsobem se tohle to téma dotýká, a je potom otázka, jaký to bude mít dopad na státní rozpočet.

Ráda bych vás požádala o podporu dvou pozměňovacích návrhů, které tady už představila moje ctěná kolegyně, paní předsedkyně klubu Alena Schillerová, a to je pozměňovací návrh číslo dokumentu 6656 a pozměňovací návrh, který se věnuje zrušení dvou pásem zvýšení povinného příspěvku zohledňující počet odpracovaných směn. Tam je to především z toho důvodu, abychom zamezili té zvýšené administrativě, a 6655, kdy se zamýšlíme nad tou účinností a podporujeme návrh od 1. července 2026. Děkuji za podporu pozměňovacích návrhů.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já také děkuji. V tuto chvíli je na řadě pan kolega Jiří Navrátil a připraví se pan ministr Marian Jurečka. Prosím.

 

Poslanec Jiří Navrátil: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych vám krátce představil pozměňovací návrh k zákonu o povinném příspěvku na produkty spoření na stáří, který podávám společně s kolegy a kolegyněmi z výboru pro sociální politiku Pavlou Pivoňkou Vaňkovou, Viktorem Vojtkem, Martinem Dlouhým a Janem Bauerem, označený jako sněmovní tisk (dokument) 6580. Jako jeden z předkladatelů zákona o povinném příspěvku na produkty spoření, sněmovní tisk číslo 894, jsem po společném jedno kání se zástupci Ministerstva práce a sociálních věcí a kolegy z výboru došel k závěru, že je třeba změnit správní úřad, který bude kontrolovat dodržování povinností uložených zaměstnavatelům. V návrhu zákona podle sněmovního tisku číslo 894 je kontrola dodržování povinností uložených zaměstnavatelům a projednávání přestupku za porušení těchto povinností svěřena státnímu úřadu Inspektorátu práce a v návaznosti na to se rozšiřuje působnost tohoto správního úřadu v § 7 odst. 4 a v § 9. V našem pozměňovacím návrhu se kontrola nad dodržováním plnění povinností zaměstnavatelů vyplývajících ze zákona o povinném příspěvku na produkty spoření na stáří namísto Státnímu úřadu inspekce práce a oblastním inspektorátům předává na územní správy sociálního zabezpečení, neboť tyto povinnosti zaměstnavatele budou úzce souviset se správným stanovením vyměřovacího základu pro odvod pojistného na sociálním zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti.

Výše povinného příspěvku se totiž odvozuje právě od tohoto vyměřovacího základu, přičemž kontrola plnění povinností v oblasti pojistného na sociálním zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti je právě v kompetenci územní správy sociálního zabezpečení již nyní. S tím také neoddělitelně souvisí kompetence projednávat přestupky za porušení povinnosti zaměstnavatele vyplývající ze zákona o povinném příspěvku na produkty spoření na stáří. Tyto povinnosti nejsou přitom nijak administrativně náročné a logicky plynou z uvedené základní povinnosti. Navíc tyto povinnosti nejsou pro zaměstnavatele nové, neboť obdobné povinnosti zaměstnavatelé již plní v souvislosti se slevami na pojistném na sociálním zabezpečení, takže zaměstnavatelé tyto povinnosti již znají a plní je.

Děkuji všem, kteří tento logický pozměňovací návrh podpoří ve třetím čtení při hlasování. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já taky děkuji, pane poslanče. Poslední, kdo je přihlášen do obecné rozpravy v tuto chvíli, je pan ministr Marian Jurečka. Prosím, pane ministře.

 

Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, kolegové, já si dovolím také v obecné rozpravě okomentovat pozměňovací návrh, který jsem nahrál k tomuto tisku. Jde o posun účinnosti změny výplatního období důchodů, které se vyplácí Českou správu sociálního zabezpečení. Tady byl nahrán tedy pozměňovací návrh pod sněmovním dokumentem číslo 6552. On je připraven na základě žádosti České správy sociálního zabezpečení a jde o to, že my jsme v roce 2023 zákonem č. 321 schválili změnu výplatního období, kdy se z výplaty důchodu na takzvaný klouzavý měsíc, to jest ode dne splátky důchodu v jednom měsíci do dne předcházejícího dni splátky v následujícím měsíci, má přejít na výplatu na kalendářní měsíc, to jest tak, jak je tomu u ostatních plátců důchodů, tedy výplata na kalendářní měsíc je jednodušší, srozumitelnější a odpadnou též doplatky důchodů při lednové valorizaci.

Ten stávající systém provádění důchodové agendy je již zastaralý a ta změna výplatního období v pozdním termínu, která měla nastat tedy od července 2025, nám neumožňuje, abychom toto, co zákon říká, byli schopni technicky naplnit, protože ten moderní systém, který měl být na to aplikován, tak vlastně se nám ho ještě nepodařilo dokončit tak, abychom mohli od 1. července s jistotou garancí správně, spolehlivě tuto změnu garantovat. To znamená změna toho výplatního období měla být dělána v rámci takzvané elektronizace důchodové agendy, takzvaný systém Eda. Tady máme prostě určité zpoždění a nejsme to schopni od toho 1. července 2025 realizovat. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP