(pokračuje Helena Válková)
To znamená, že nám jde nejvíc o to, aby ten člověk po výkonu trestu už nepáchal trestnou činnost a hlavně také kompenzoval újmu náhradou škody majetkové i nemajetkové tomu, komu ji způsobil, čili ne aby jenom nám trestní soudy odsuzovaly a zavíraly a bylo jim jedno, co se potom stane, že ten člověk vyjde ven po deseti letech a je bez práce, bez rodiny a je to další přítěž, takže nám se kumuluje ta újma, kterou on způsobil původně svým trestným činem. Tak takhle už se teď v první polovině 21. století v zemích, které počítají i ekonomické náklady, neuvažuje. O to se ta reforma snaží. Ale vůbec jsme nepočítali s tím... Tak s tím jsme počítali a to jsme odpracovali. Jak zde zaznělo, tak jsme to odpracovali dosti důkladně.
Nicméně jsme nepočítali, že se vlastně pozornost upře - mediální, ale nechci říct bohužel, od některých poslanců - hlavně i na tu oblast drogové problematiky, kterou jsme si tak úplně neodehráli v odborných kruzích, takže ten původní návrh nabobtnal. Jak je tam těch patnáct návrhů, na kterých jsme se shodli plus minus, tak je tam i patnáct návrhů, na kterých shoda neexistovala a kde i ústavně-právní výbor, jak to jako zpravodajka budu říkat konkrétně potom, nezaujal žádné stanovisko, se nedohodl, ale ne že bychom se tam hádali. My jsme prostě nevěděli, my jsme nevěděli, co je správné, a než v takovéhle situaci liberalizovat drogovou problematiku v České republice, tak jsme se moudře, myslím, napříč politickým spektrem dohodli, že to necháme na další případné novelizaci v dalším volebním období, než bychom spáchali nějaké škody. Takže to jsem chtěla tady jasně říci a věřím, že pan ministr spravedlnosti Blažek nebude tomu odporovat, co tady říkám jako určité zobecnění. Ta drogová problematika by nám přerostla přes hlavu. Proto pro ty, kteří by se divili, že často se budeme zdržovat, tak je jasná zpráva nebo vysvětlení: my opravdu nevíme, jestli by ta odvážnější liberalizace nepoškodila českou společnost, hlavně naše děti. Proto jsme se rozhodli tak, jak jsme se rozhodli ve své většině, ústavně-právní výbor, ale o tom budu potom konkrétně hovořit.
No a samozřejmě si přihřeju svoji polívčičku na závěr. Byla bych ráda, kdybychom se dostali opravdu k hlasování, takže to zkrátím. Je to pozměňovací návrh G. Víte, že se obrátili i senátoři s žádostí na zrušení části novelizace trestního zákoníku, která proběhla v rámci lex Ukrajina VII. Je to ten § 318a, neoprávněná činnost pro cizí moc, kde oprávněně dle mého odborného názoru vytýkají vágnost, neurčitost, a tím pádem i nebezpečnost aplikační toho ustanovení, které už nabylo účinnosti a je součástí trestního zákoníku, takže já si myslím, že když máme příležitost...
Tady to nejde o přílepek, jako to šlo podle mého přesvědčení v lex Ukrajina, kde i také se o to opírá odůvodnění části senátorů, kteří se obrací na Ústavní soud. Tak tady to není přílepek, ale to G3 velmi důsledně ruší tento trestný čin nebo ono se navrhuje zrušit tento trestný čin, § 318a, jak ten, který už je platný, tak ten, který je nově navrhovaný, s odůvodněním, že v novém volebním období zakomponujeme tuto novelizaci do návrhu, který už obstojí i pod přísnými kritérii, která vždycky se musí aplikovat na trestní právo, to znamená právní jistota.
Když se podívám do toho zákoníku, tak musím vědět i jako občan, který nemá právnické vzdělání, co mi hrozí, za co mi to hrozí a konkrétně formy jednání, kterých se nesmím dopustit. To v současné době - a připouštěli to i předkladatelé - ta nová skutková podstata, která už platí - neoprávněné činnosti pro cizí moc - nemá. Tam opravdu budeme čekat, jak si to soud případně vyloží. To je prostě špatně, takže se přimlouvám, abyste zvedli ruku pro ten pozměňovací návrh, který je v hlasovací proceduře, kterou věřím, že si odsouhlasíme, pod písmenkem G. Děkuji.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Pan předseda Michálek se hlásí s přednostním právem, proto paní poslankyně bude muset posečkat. Prosím, máte slovo.
Poslanec Jakub Michálek: Děkuju za slovo, vážená paní předsedkyně. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte, abych se taky vyjádřil za poslanecký klub Pirátů k této důležité novele. My jsme jako Piráti byli iniciátory této novely, ještě když jsme byli ve vládě.
Já jsem poslal ostatně dopis, který to začal, ve kterém jsem upozornil, že máme největší počet vězňů v Evropě a že je žádoucí pracovat na řešení tohoto neuspokojivého stavu. Popsal jsem tam několik základních případů, jak ten nejvyšší počet vězňů vzniká. Je to... Ono se to moc neví, ale často jsou to třeba posčítané tresty, kde je několik trestů, ty se potom posčítají a nakonec z několika drobných nebo drobnějších trestných činů jsou třeba i šestileté tresty odnětí svobody. Takže nastavit pravidla toho sčítání tak, aby ne úplně tak záleželo na tom, v jaké přesně fázi dojde ke spáchání toho trestného činu, ale tak, aby jako celek ten trest byl adekvátní za spáchanou trestnou činnost.
Potom samozřejmě je tam problematika trestných činů, které nám hodně plní vězení, jako je zanedbání povinné výživy. V takovýchto případech je potřeba zmírnit tu represi tak, aby ti lidé, kteří neplatí výživné, tak aby ho z nich vymohli exekutoři a státní složky, aby pracovali, aby měli peníze, ze kterých to výživné platí, protože když tito lidé jdou do vězení, tak se tím většinou jejich schopnost platit nezvyšuje, ale naopak snižuje.
Důležitá problematika, o kterou jsme se snažili ve vládě, aby se dostala do vládního návrhu, je legalizace konopí. Nakonec tedy během toho, když už byla vyjednaná nějaká dohoda (nesrozumitelné?), tak byl schválen nebo bylo ukončeno naše působení ve vládě, nicméně v rámci pozměňovacích návrhů se podařilo projednat zase a schválit a domluvit důležité změny, které povedou k navýšení hranic pro držení konopí, takže já mám velkou radost, že se nám podařilo v tomto - za těch osm let, co Piráti jsou ve Sněmovně - posunout i naše kolegy jak z koalice, tak z opozice. Zkrátka to původní odmítání a ten velmi represivní přístup, kdy se policie chlubila na webových stránkách, že chytila dívku s jointem, ale když někdo měl varnu, tak dlouhou dobu policii unikal, ale důležité bylo, že si mohla udělat čárky, tak tam se podařilo tento přístup změnit a soustředit se na to, aby policie zamířila svoje síly na ty důležité problémy, na varny, a ne aby hledala kytky nebo houby v lese. Takže to je jedna důležitá věc, kterou si myslím, že se nám podařilo dotáhnout do konce, kterou jsme slibovali i před volbami.
My bychom šli ještě dál, protože v tom návrhu, o kterém budeme, doufám, dneska hlasovat, je i velká regulace a zdanění konopí, které jsme prosazovali ve vládě, kde pro to byly čtyři koaliční strany, ale nepodařilo se tam najít shodu, takže nakonec to vláda nepředložila, jenom se k tomu přihlásila v několika svých strategických dokumentech. Ale dneska budeme hlasovat i o té možnosti různých pěstitelských klubů nebo možnosti regulovaného prodeje konopí, protože se domníváme, že to konopí, tak jak máme i zahraniční zkušenosti, lidi budou pěstovat jako, řekněme, měkkou drogu bez ohledu na to, jestli bude, nebo nebude legální, a že je lepší, aby to bylo pod kontrolou státu, aby konopí nebylo dostupné dětem a aby z toho neměl profit černý trh, ale naopak aby ty peníze šly třeba do zdravotnictví, kde potom ve zdravotnictví se musí potýkat s následky třeba kouření. ***