Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(12.00 hodin)
Poslanec Patrik Nacher: Já děkuju za to připomenutí barvy mého saka svojí kolegyni Táni Malé. Ano, vzal jsem si ho schválně, já v zeleném saku sem nechodím, abych tady upozornil na tu problematiku konopí. Ale v tomto případě jsem se přihlásil, abych podtrhl to, co tady moje ctěná kolegyně Taťána Malá řekla ohledně trestného činu zanedbání povinné výživy a zachování trestnosti jednání, když se někdo úmyslně vyhýbá placení výživného.
Já bych tady připomněl, že - a to nejsem právník - že by ta legislativa měla být propojena v celé šíři. A vy víte, že třeba u exekucí je placení výživného přednostní pohledávka. Tam je potřeba, když třeba člověk jde do insolvence, aby byla placená ve stech procentech, to znamená, ani insolvence, oddlužení nebrání a nesmí zabránit tomu, aby to výživné bylo placeno v plné výši. Takže já moc nerozumím, kolegyně, kolegové, proč zrovna tuhletu věc, která je jinak přísně a správně přísně řešena někde jinde, tak proč zrovna tady to změkčujeme.
Opravdu, přečtěte si ty příběhy těch matek samoživitelek. A tam já jsem spíše pro to naopak to zpřísnit teda, když už. Takže tady já poprosím o tu podporu, je to pozměňovací návrh F, jestli se dobře dívám, a znovu je to propojení s těmi ostatními částmi. A připomínám, že tohleto patří mezi přednostní pohledávku. Stejně třeba jako škoda spáchaná trestným činem. Takže prosím, myslete na to, kolegyně, kolegové. Děkuju.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, přeji hezké poledne, kolegyně, kolegové, přebírám řízení schůze.
Nyní budeme pokračovat dále v rozpravě. Do ní je přihlášen pan poslanec Radek Vondráček, poté pan poslanec Balaš. Prosím, máte slovo.
Poslanec Radek Vondráček: Paní místopředsedkyně, děkuji za slovo. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, už za mnou bylo několik lidí, abych zkrátil svůj projev, jsem tady chtěl říct. Mám to moc pěkně zpracované (Oživení vlevo.), včetně odkazu na evropskou judikaturu. Byl jsem připraven vás seznámit se svým pozměňovacím návrhem A10.1, o kterém nikdo nebude hlasovat pro, a o pozměňovacím návrhu A10.2.
Jedná se tedy o určitou úpravu v tom smyslu, že by nebyly zveřejňovány osobní údaje osob, které jsou prošetřovány orgány činnými v trestním řízení v neveřejné části v přípravném řízení. Strhla se kolem toho poměrně velká debata, rozvířil jsem zajímavou debatu ve veřejném prostoru. Chtěl bych vám říct, že jsem se dokázal sejít se zástupci asociací vydavatelů, kteří protestovali proti tomu pozměňovacímu návrhu. Sešel jsem se s některými novináři, sešel jsem se se zástupci advokátní komory.
Zkrátka ve výsledku jsme si to vyříkali s tím, že možná obě dvě strany, když poslouchaly toho druhého, tak tam slyšely trošku něco jiného. I to se stává. Takže já uznávám, že to téma je daleko širší, než z jakého pohledu jsem na něj nahlížel já, a to byl pohled spíše advokátní a spíš právnický. Oni mě upozornili na to, že i ten novinář se musí potýkat s celou řadou i dalších předpisů, než je ten trestní zákoník. Ve výsledku za mnou přišli s tím, že přijímají tu mou takzvaně hozenou rukavici a jsou připraveni podílet se na přípravě nové novely trestního zákoníku, neboť jsme se všichni shodli na tom, že opravdu ta situace je neutěšená. Že tam opravdu existuje faktická díra v zákoně, že Česká republika je svým způsobem exotickým místem, kde skutečně se jak na běžícím pásu zveřejňují různé úniky z trestních spisů už v době přípravného řízení.
(Dne) 18. června se uskuteční na půdě Poslanecké sněmovny kulatý stůl, který jsem nazval Presumpce neviny, svoboda projevu a právo na informace, kde budou sezváni zástupci všech, řekněme, složek, které se tím zabývají, které do toho mají co říct, kde si řekneme základní parametry. A teď nevím, jak to říct, jako člověk neregistrovaný v žádné církvi, ale dá-li bůh, sejdeme se tady po volbách na nějakém širším semináři a pokusíme se zpracovat nějaký návrh, který by snesl ten test tím, že bude předložen Poslanecké sněmovně a třeba bude přijat.
No a teď jsem chtěl mluvit právě na obranu toho svého pozměňovacího návrhu a na přání svých kolegů, kterých si vážím, si to nechám na ten kulatý stůl. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Nyní je přihlášen pan poslanec Vladimír Balaš, připraví se pan poslanec Hendrych. Prosím, máte slovo.
Poslanec Vladimír Balaš: Děkuji, vážená paní místopředsedkyně, dámy, pánové, já budu opravdu velmi krátký.
Jenom úvodem bych rád dal kredit panu ministru spravedlnosti, legislativy Ministerstva spravedlnosti a kolegům v ústavně-právním výboru, protože trpělivě jsme vyjednávali a připravovali ten návrh i s pozměňovacími návrhy.
Ale to, co chci říct, se týká toho návrhu J3, který tady vzal zpátky pan kolega Nacher. Já to jenom potvrzuji, že jsme se takto dohodli, a jenom chci ale upozornit, že jsou tam stejné nebo identické návrhy načteny pod I1 a K1 ještě, tak doufám, že to vyndáme celé dohromady. Pak jenom chci k tomu návrhu J4, u kterého poprosím opravdu o podporu, dodat, že jsou tam zase identické načtené návrhy pod I2 a K2, tak musím jenom upozornit na to, že bychom měli hlasovat jenom o tom J4 tedy potom, jestli by to šlo. Ano, ano, ano, ty ano, přesně tak, jo. Necháme tam jenom to J4. Výborně. (Probíhá domluva se zpravodajkou.)
Výborně, tak to je všechno, děkuji a těším se na podporu.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Paní zpravodajka má jasno tedy, který pozměňovací návrh byl stažen. Já jenom, že jsem přebrala řízení schůze. Je zde návrh pana poslance Nachera na stažení pozměňovacího návrhu J3. Pan poslanec Balaš toto potvrdil. Výborně. Děkuji vám.
Nyní pan poslanec Hendrych vystoupí v rozpravě a připraví se pan poslanec Aleš Dufek, pan předseda. Prosím, máte slovo.
Poslanec Igor Hendrych: Děkuji vám za slovo, vážená paní místopředsedkyně. Vážený pane ministře, dámy a pánové, budu se snažit být stručný, byť jsem to původně v plánu úplně neměl, ale pokusím se zrychlit i tempo své řeči. Předchozí debata byla velmi užitečná, rád jsem ji vyslechl, nicméně byl bych rád, kdybych připomněl ještě jeden velmi podstatný faktor, proč se zabýváme touto novelou. A tímto faktorem je, respektive jejím záměrem, snížení počtu odsouzených v nepodmíněném výkonu trestu odnětí svobody.
Česká republika je na tom v mezinárodním srovnání velmi špatně. Vysoká recidiva naplněné až po okraji v uvozovkách, respektive přeplněné věznice, vysoký poměr lidí ve výkonu trestu v přepočtu na obyvatele a to byl jeden ze základních leitmotivů, proč se tahleta novela začala projednávat a jsme těsně před jejím schválením.
Ambice je správná tady v tomto smyslu, tedy skutečně tato zákonná oprava by mohla pomoci snížení počtu. Uvidíme, co ukáže praxe. Nicméně trošku se obávám toho, jestli jsme na to připraveni v jiných ohledech. Protože v okamžiku, kdy bude udělováno daleko více alternativních trestů, tak bude mít mnohem více práce Probační a mediační služba České republiky a ona už v současné době je přetížená. Já o tom tady hovořím opakovaně, už po mnohokrát, ani nevím kolikrát. Má pouze pět set úředníků a asistentů a ti mají nyní v podstatě ročně sto případů. Přitom optimum by byla zhruba polovina. Tak se vyjadřují i zástupci přímo Probační a mediační služby tak, aby tu práci mohli dělat jaksi poctivě, pořádně a v klidu. Zatím nemám žádný signál o tom, že by se počet těch zaměstnanců, respektive úředníků Probační a mediální služby, měl navyšovat.
Já si myslím, že právě tohle by měl být nějaký další úkol, který by měl navazovat na novelu trestního zákoníku a mělo by to proběhnout relativně rychle. V případě, že ne, tak se opravdu bojím, že může dojít až ke kolapsu této služby. Už dneska má problémy s personálem, je demotivován jednak tou přetížeností a jednak i relativně nízkými platy.
Tristní situace je také v další oblasti, která by měla pomáhat lidem po výkonu trestu, a to je v počtu a přetíženosti sociálních kurátorů, kterých je rovněž zoufale málo. Nedávno jsem na tohle téma organizoval v Poslanecké sněmovně seminář a tam to jednoznačně vyplynulo a obecně je celkově systém postpenitenciární péče v České republice na velmi špatné úrovni. Věnujme prosím pozornost i tady těmhle těm záležitostem. Následně je to už zjevně úkol pro novou vládu a ať bude jakákoliv, tak si myslím, že by to mělo být jedno z prioritních řešení. ***