Ministr zemědělství ČR Marek Výborný: Děkuju, pane místopředsedo. Dobré odpoledne, kolegyně, kolegové. Já s ohledem na včerejší přerušení projednávání novely zemědělského zákona a na základě dohody, kterou jsme vedli zástupci koalice a zástupci opozice, tak navrhuji, abychom dnes projednávání novely zákona o Státním pozemkovém úřadu ve třetím čtení přerušili. Termín nedávám, nicméně počítáme s tím a je taková dohoda, že bychom stejně jako druhé čtení novely zemědělského zákona se k tomu vrátili - pravděpodobně - příští úterý, respektive středu. Děkuju.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Ano, to je procedurální návrh, já o něm musím nechat hlasovat v tuto chvíli, proto přivolám kolegyně a kolegy z předsálí.
Všechny vás odhlašuji tímto prosím, abyste se přihlásili svými identifikačními kartami.
Znovu zopakuji, že na návrh pana předkladatele, pana ministra zemědělství Marka Výborného, budeme hlasovat o přerušení tady tohoto tisku.
Já jsem zahájil hlasování. Táži se, kdo je pro? Kdo je proti, vážení kolegové?
Hlasování číslo 317, přihlášeno 125 poslanců, pro 120, proti 1. Tento návrh byl přijat.
Proto tento tisk je přerušen.
Otevírám další tisk, kterým je
180.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (zákon o zdravotních službách), ve znění pozdějších předpisů, a některé související zákony /sněmovní tisk 798/ - třetí čtení
Místo u stolku zpravodajů již zaujal za navrhovatele pan místopředseda vlády a ministr zdravotnictví Vlastimil Válek a taktéž prosím, aby své místo zaujala paní zpravodajka tohoto tisku a garančního výboru - výboru pro zdravotnictví - paní poslankyně Zdenka Němečková Crkvenjaš.
Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 798/2, který byl doručen dne 16. dubna 2025. Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 798/3.
Já se nyní táži pana navrhovatele, zdali má zájem vystoupit před otevřením rozpravy? Má. Vážený pane ministře, prosím, máte slovo.
Místopředseda vlády a ministr zdravotnictví ČR Vlastimil Válek: Děkuji, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, pokusit se být stručný, nicméně dovolte, abych vás požádal o podporu návrhu zákona, kterým se mění zákon o zdravotních službách a některé související zákony. Tato novela o zdravotních službách se zejména zaměřuje na zajištění efektivnější organizace pohotovostních služeb, posílení práv pacientů, zavedení center komplexní péče o děti a ukotvení duchovní péče a dobrovolnictví ve zdravotnictví, tedy body, které jsou velmi pozitivní. (Odmlka pro hluk v sále.)
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já vám rozumím.
Poprosím, vážené kolegyně, vážení kolegové, aby byl klid na plénu Poslanecké sněmovny, jak v levé části, tak v pravé části tady tohoto sálu.
Vy můžete, prosím, pane ministře, pokračovat.
Místopředseda vlády a ministr zdravotnictví ČR Vlastimil Válek: Já bych se chtěl vyjádřit k dvěma pozměňovacím návrhům a to považuji za důležité. K této komplexní novele o zdravotní službách byla načtena celá řada pozměňovacích návrhů a pouze u tří z nich zaujímá Ministerstvo zdravotnictví nesouhlasné stanovisko. Jedná se o návrh poslance Hellera, pana poslance Brázdila a pana poslance Kuchaře.
V případě pozměňovacího návrhu pana poslance Kuchaře bych vás - který zavádí regulaci při zřizování lékáren - bych vás rád seznámil stručně se stanoviskem ÚOHSu, které považuji za důležité a měli byste ho znát. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže k tomuto pozměňovacímu návrhu napsal zásadní nesouhlas, a to tak, že s návrhem na omezení vzniku nových lékáren podle počtu obyvatel a vzdálenosti nesouhlasí, považuje to za nepřiměřený zásah do hospodářské soutěže, který není podložen daty, může zhoršit dostupnost péče a je v rozporu s evropským právem. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže doporučuje návrh nepřijímat a hledat méně restriktivní řešení. Pokud by bylo potřeba, mohu přednést a seznámit vás s detailnější argumentací.
Po diskusi se sněmovní legislativou načtu také legislativně technickou úpravu týkající se sladění předloženého návrhu se sněmovním tiskem číslo 833, a to z důvodu duplicity změn týchž ustanovení, a úpravu účinnosti. Děkuji.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: Já také děkuji. Tímto otevírám obecnou rozpravu, do které se jako první přihlásil pan poslanec Vladimír Zlínský. Vážený pane poslanče, prosím, máte slovo.
Poslanec Vladimír Zlínský: Vážený pane předsedající, děkuji za slovo. Vážené dámy a pánové, já se přiznám, že budu dělat dneska takového trochu předskokana svému kolegovi, panu poslanci Sílovi. Já jsem si vybral z tohoto návrhu zákona pouze jeden paragraf, který z mého pohledu považuji za nesmírně důležitý.
Jsem rád, že tady je pan ministr, protože určitě ty připomínky, které vznesu, tak dovysvětlí, určitě dovysvětlí ty nejasnosti nebo něco, co jsem možná dobře nepochopil z toho zákona, protože... Předem avizuji, že dikce toho zákona i ty pojmy, které se tam používají, jsou poměrně složité. Přiznám se, že je to poměrně složité i pro mě jako pro zdravotníka, to rozklíčovat, protože se to týká hodně oboru molekulární biologie a nových pojmů, které se objevují, protože molekulární biologie se rozvíjí velmi prudkým způsobem, takže je to pravděpodobně reakce na ten masivní rozvoj.
Tak já první - protože asi neznáte úplně přesně dikci toho zákona - tak vám si to dovolím přečíst. "Národní registr hrazených zdravotních služeb obsahuje údaje o obsahu, datu a čase poskytnutí zdravotní služby, o fyzické nebo právnické osobě, která zdravotní službu poskytla, pojištěnci, kterému byla zdravotní služba poskytnuta, o provedených úhradách zdravotních služeb z veřejného zdravotního pojištění." To je celkem logické, s tím nemám žádný problém. Bod 2 je: "Do Národního registru hrazených zdravotních služeb předává údaje podle odst. 1 zdravotní pojišťovna, která zdravotní službu uhradila." To je taky asi celkem logické.
Ale bod 4: "Do Národního registru hrazených zdravotních služeb rovněž předává údaje poskytovatel, který provedl vyžádaná laboratorní vyšetření a tuto zdravotní službu vykázal zdravotní pojišťovně, a to za A výsledky odborných laboratorních hematologických, biochemických, mikrobiologických, molekulárněbiologických, molekulárněpatologických, multiomických, imunologických, histopatologických a cytologických vyšetření..." Původně v zákonu byla uvedena pouze hematologická vyšetření, biochemická a mikrobiologická, tak vidíte, že se nám to hodně nabobtnalo, počet těch vyšetření, která se vlastně mají nějakým způsobem shromažďovat. Pak tam máme ještě bod B, ten je ještě zajímavější: "údaje o provedených odborných laboratorních genetických, cytogenetických a multiomických vyšetřeních zahrnujících data zárodečného genomu, jde-li o genetická prediktivní, presymptomatická, prenatální a preimplantační vyšetření, poskytovatel předává pouze údaj o typu provedeného vyšetření."
Já jsem vám to naschvál přečetl, protože já se přiznám, že i pro mě je to - jako pro lékaře a člověka, který se tím celkem zabývá - těžko pochopitelné, a hlavně mě tam překvapil ten pojem multiomický. Přiznám se, že jsem měl problémy to najít vůbec i na Googlu, tak jsem si výjimečně vyžádal pomoc umělé inteligence - a doufám, že mně tedy poskytla správné údaje, vypadá to důvěryhodně - a ta mně odpověděla, že "omika" z řeckého celek nebo soubor je přípona označující rozsáhlé datové sady z různých oblastí molekulární biologie, takže ten multiomický přístup je jakýsi holistický, celkový přístup, který zkoumá mnoho úrovní té molekulární biologie. Je to komplexní, moderní strategie, která, jak jsem říkal, se rozvíjí v poslední době, tak abyste byli orientováni o tom, o čem budete hlasovat.
Já se ještě vrátím k té multiomice, abyste věděli - aspoň ti, kteří máte nějaké vzdělání a budete těm pojmům rozumět, já jsem myslel vzdělání přírodovědné spíš na té vysokoškolské úrovni - abyste tomu rozuměli, o co se jedná. ***