Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(18.20 hodin)
(pokračuje Patrik Nacher)

Tolik jako základ. Mně dokonce přišel i dopis - nevím, jestli panu ministrovi - od našeho Úřadu pro ochranu duševního vlastnictví, abychom tuhletu záležitost projednali. Jinými slovy, tohleto je věc, kterou bychom tady mohli jedním hlasováním projít, a je to věc, která je smysluplná a užitečná.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Otevírám obecnou rozpravu, do které se nikdo nehlásí, obecnou rozpravu tedy končím.

Předpokládám, že není zájem o závěrečná slova v tuhle chvíli.

 

Budeme pokračovat tím, že rozhodneme podle § 90 odst. 5 o pokračování projednávání tohoto návrhu. Přednesu vám návrh usnesení. Mezitím zagonguji, aby mohli kolegové dorazit. Návrh usnesení zní: "Poslanecká sněmovna souhlasí s pokračováním jednání o sněmovním tisku 907 tak, aby s ním mohl být vysloven souhlas již v prvém čtení."

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro takový návrh usnesení? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?

Hlasování číslo 338, bylo přihlášeno 154 poslanců, pro hlasovalo 131, proti nebyl nikdo. Návrh byl přijat.

 

Zahajuji tedy podrobnou rozpravu, do které se rovněž nikdo nehlásí. Ptám se, zda se někdo hlásí z místa? Není tomu tak, končím tedy podrobnou rozpravu.

 

Můžeme tedy přikročit k hlasování o celém návrhu zákona. Návrh usnesení zní: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 452/2001 Sb., o ochraně označení původu a zeměpisných označení a o změně zákona o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, podle sněmovního tisku 907."

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro takový návrh usnesení? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?

Hlasování číslo 339, bylo přihlášeno 154 poslanců, pro hlasovalo 136, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že jsme s návrhem zákona vyslovili souhlas, a končím projednávání tohoto bodu.

Budeme pokračovat bodem číslo

 

55.
Vládní návrh zákona o urychlení využívání některých obnovitelných zdrojů energie a o změně souvisejících zákonů (zákon o urychlení využívání obnovitelných zdrojů energie) /sněmovní tisk 969/ - prvé čtení dle § 90 odst. 2

Upozorňuji tedy, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení.

Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček, kterého prosím, aby se ujal slova.

 

Ministr průmyslu a obchodu ČR Lukáš Vlček: Pane místopředsedo, děkuji ještě jednou za slovo. Takže druhý tisk, který předkládám, je tisk číslo 969, tedy vládní návrh zákona o urychlení využívání obnovitelných zdrojů energie a o změně souvisejících zákonů, zákon o urychlení využívání obnovitelných zdrojů energie, jak již bylo řečeno, sněmovní tisk 969.

Tento tisk předkládá nový zákon o urychlení využívání obnovitelných zdrojů energie a soubor změn řady dalších zákonů, aby bylo zajištěno komplexní provázání na další úpravu v povolovacích procesech pro obnovitelné zdroje energie. Balíček upravuje proto také změnu zákona o ochraně přírody a krajiny, změnu zákona o posuzování vlivu na životní prostředí, změnu stavebního zákona, změnu zákona o jednotném environmentálním stanovisku a zákona o podporovaných zdrojích energie.

Předkladatelem je tedy, jak už bylo řečeno, Ministerstvo průmyslu a obchodu a spolupředkladatelé jsou Ministerstvo životního prostředí a Ministerstvo pro místní rozvoj.

Návrh zákona transponuje některá ustanovení revidované směrnice o podpoře využívání energie z obnovitelných zdrojů energie z roku 2023 v částech, které mají za cíl dále urychlit využití a rozvoj obnovitelných zdrojů.

Hlavním účelem návrhu zákona je urychlení využívání energie z obnovitelných zdrojů, zejména prostřednictvím vymezení oblastí pro urychlení využívání obnovitelných zdrojů energie, takzvaných akceleračních oblastí, ve kterých budou záměry pro využití energie z obnovitelných zdrojů energie povolovány ve zvláštním zjednodušeném procesním režimu.

Z pohledu podrobností k vymezení jednotlivých oblastí, tak jednotlivé oblasti budou vymezeny jako specifické oblasti v politice územního rozvoje České republiky, kde aktuálně je s účinností od 1. března 2025 vymezena jedna nezbytná oblast pro fotovoltaické elektrárny a druhá nezbytná oblast pro větrné elektrárny.

Takzvané akcelerační oblasti budou vymezovány na základě kritérií vyplývajících ze zákonných požadavků na ochranu jiných veřejných zájmů. Základní limity zcela vylučující vymezení akceleračních oblastí v určitých územích stanoví nařízení vlády jako prováděcí právní předpis k tomuto zákonu.

Jinak tedy samotné akcelerační oblasti budou vymezovány podle jejich významu na třech úrovních za využití nástrojů územního plánování tak, aby byla zajištěna koordinace všech veřejných zájmů v území pro jejich vymezení, a to ve třech oblastech. První, tedy oblasti místního významu, budou vymezeny územními plány, dále pak oblasti nadmístního významu budou vymezeny zásadami územního rozvoje a oblasti celostátního významu budou vymezeny územním rozvojovým plánem.

Společně s územně plánovací dokumentací příslušné úrovně bude pro každou akcelerační oblast také pořízeno územní opatření, ve kterém budou stanoveny podrobné a specifické podmínky pro danou oblast. Dále z pohledu takzvané EIA územně plánovací dokumentace a všechna z ní pořizovaná územní opatření podléhají společnému posouzení vlivu na životní prostředí. Pokud bude záměr splňovat podmínky a zmírňující opatření stanovené v územním opatření a budou splněny i další podmínky vyplývající ze směrnice, pak nebudou tyto záměry EIA podléhat.

Jinak samotný tisk, samotný návrh zákona navazuje na předchozí zákonné aktivity v oblasti obnovitelných zdrojů, a to tedy v oblasti návrhů balíčků takzvaně lex OZE I, lex OZE II a lex OZE III.

Na závěr dovolte, abych tímto požádal Sněmovnu o projednání a vyslovení souhlasu v režimu § 90 odst. 2 jednacího řádu. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuju, pane ministře. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, kterým je pan poslanec Róbert Teleky.

 

Poslanec Róbert Teleky: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych navázal na pana ministra Vlčka, zástupce předkladatele sněmovního tisku číslo 969. Jde o vládní návrh zákona, který byl schválen vládou 23. dubna 2025. Jedná se o transpoziční novelu, která transponuje některá revidovaná ustanovení směrnice o podpoře využívání obnovitelných zdrojů energie z roku 2023. Ostatní ustanovení byla již transponovaná v předcházející legislativě v rámci takzvaných balíčků lex OZE I, II a III. Zákon je také uveden jako klíčová reforma v rámci Národního plánu obnovy, díky které Česká republika získala dotace. Pokud by zákon nebyl schválen, tak o dotace přijdeme a zřejmě bychom museli zaplatit i sankce.

Hlavním účelem zákona je procesní ukotvení vymezování oblastí pro urychlené využívání obnovitelných zdrojů, takzvaných akceleračních oblastí, ve kterých budou záměry pro využití energie z obnovitelných zdrojů povolovány ve zvláštním zjednodušeném procesním režimu.

Vhodné oblasti pro umisťování vybraných obnovitelných zdrojů jsou rozděleny na dvě úrovně. První úrovní jsou takzvané nezbytné oblasti pro vnitrostátní příspěvky k celkovému cíli EU v oblasti obnovitelných zdrojů do roku 2030, které se budou vymezovat na celém území České republiky. Druhou oblastí jsou takzvané akcelerační oblasti k urychlení využívání energie z obnovitelných zdrojů, které budou pod skupinou nezbytných oblastí. Nezbytné oblasti budou vymezeny jako specifické oblasti v politice územního rozvoje České republiky. Aktuálně je s účinností od 1. března 2025 vymezená jedna nezbytná oblast pro fotovoltaické elektrárny a druhá nezbytná oblast pro větrné elektrárny.

Akcelerační oblasti budou vymezovány na základě kritérií vyplývajících ze zákonných požadavků na ochranu jiných veřejných zájmů. Územně plánovací dokumentace a všechna z ní pořizovaná územní opatření podléhají společně posouzení vlivu na životní prostředí. Důležité je, že pokud bude záměr splňovat podmínky a zmírňující opatření stanovené v územním opatření a budou splněny i další podmínky vyplývající ze směrnice, pak nebudou tyto záměry podléhat EIA, což bude znamenat významné zrychlení pro případné investory, kteří nebudou muset nechat individuálně posuzovat jednotlivé projekty v rámci vymezené oblasti. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP