Autorizováno, neprošlo jazykovou korekturou!
(13.10 hodin)
(pokračuje Olga Richterová)
Zahájila jsem hlasování. Kdo je pro tento návrh? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
Hlasování číslo 424 se účastnilo 157 hlasujících, pro 156, proti 0. Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.
Děkuji paní zpravodajce, děkuji panu ministrovi a končím tímto projednávání tohoto tisku a končím taktéž tento bod.
Přikročíme k bodu následujícímu. Je to bod
190.
Návrh poslanců Tomáše Dubského, Milady Voborské, Martiny Ochodnické, Jiřího Havránka a Jiřího Carbola na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, a další zákony v souvislosti s podporou spolupráce obcí /sněmovní tisk 845/ - třetí čtení
Vnímám, že už své místo u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele poslanec Tomáš Dubský a taktéž zvu pana zpravodaje garančního výboru, pana poslance Roberta Stržínka, aby zaujal své místo.
Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 845/5, který byl doručen dne 16. dubna 2025. Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 845/6.
A nyní se táži pana navrhovatele, zda má zájem vystoupit před otevřením rozpravy? Je tomu tak. Prosím.
Poslanec Tomáš Dubský: Děkuji. Vážená paní předsedající, vážené kolegyně, kolegové, hezké odpoledne. Já bych jenom v krátkosti tady chtěl shrnout, o co se vlastně jedná ve sněmovním tisku 845, v novele zákona o obcích. Jedná se zde o posílení dobrovolné spolupráce obcí na půdorysu společenství obcí. Já bych chtěl tedy hodně zdůraznit to slovo dobrovolné, neboť tato novela vlastně vzniká asi tak, jak bychom chtěli, vzniká takzvaně odspoda, vzniká na základě požadavků od samospráv, od starostek, od starostů.
V tuto chvíli už máme v této zemi zřízeno 24 společenství, 25. nám aktuálně vzniká. A pro takové přirovnání, už tyto obce obsluhují téměř půl milionu obyvatel naší země. Já jako starosta jsem moc rád, že nám zde vlastně vznikají nové možnosti. Vzniká nám možnost zavedení obecní policie, budeme moct zřizovat společnou kancelář, kde budeme moct nabízet třeba i funkci Czech Point. Tak tolik k tomu vlastně prvnímu.
Pak zde musím zmínit, že novela obsahuje i další změny, jako je například automatizované vedení správního řízení, videokonferenční zařízení, které bude moct být více využívané, anebo využívání podpisových zařízení. Pak se tady poměrně velká diskuse vedla ohledně možnosti změny stanovování doby nočního klidu. A v neposlední řadě musím zmínit, že novela zavádí i některé novinky v zákoně o matrikách.
Z této pozice bych chtěl moc poděkovat všem poslankyním, poslancům za velice korektní diskusi, a to jak v rámci zde na plénu při projednávání prvního a druhého čtení, tak i v rámci výboru, a to jak garančního, tak i ústavně-právního. Takže za mě děkuji.
A ještě avizuji, že potom v rámci otevření rozpravy nahraji legislativně technickou změnu. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Eviduji tedy, že bude později načtena legislativně technická úprava.
Nyní tuto rozpravu otevírám a mám do ní přihlášeného pana zpravodaje. Prosím.
Poslanec Robert Stržínek: Nejdřív, dámy a pánové - a děkuji za slovo, paní místopředsedkyně - mé vystoupení očima zpravodaje tohoto tisku.
Skupina poslanců - Tomáš Dubský, Milada Voborská, Martina Ochodnická, Jiří Havránek, Jiří Carbol - předložila tento návrh zákona Sněmovně 1. listopadu 2024. Vláda zaslala své stanovisko 6. prosince 2024 jako tisk 845/1. První čtení proběhlo 13. 2. 2025 na 130. schůzi. Garančním výborem byl zvolen výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj, který projednal návrh zákona a vydal 5. března usnesení doručené poslancům jako tisk 845/2. Jako další výbor byl zvolen výbor ústavně-právní, který projednal návrh zákona a vydal 21. 3. usnesení doručené poslancům jako tisk 845/3. Garanční výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj projednal následně návrh zákona a vydal 21. března usnesení řešící pozměňovací návrhy jakožto tisk 845/4. Čtením prošel návrh zákona 15. 4., a to na 136. schůzi.
Dámy a pánové, základním cílem návrhu je rozšířit působnost institutu společenství obcí, a to tak, aby představoval atraktivnější entitu pro dobrovolnou spolupráci obcí. Podstatou navržené změny je umožnit společenství obcí vykonávat určité kompetence vlastním jménem a na vlastní odpovědnost. Společenství má získat postavení orgánu veřejné moci, který vlastním jménem bude moci na základě zvláštních zákonů vykonávat i státní správu či další činnosti. K organizačnímu zajištění se navrhuje zřízení kanceláře společenství obcí jakožto ekvivalentu obecního úřadu. Zaměstnanec společenství obcí podílející se na výkonu působnosti svěřené zákonem nebo základě zákona společenství obcí pak bude mít výslovně postavení úředníka územního samosprávného celku. Pokud společenství obcí zřídí společnou obecní policii, bude i na orgánem společenství obcí.
V rámci novely zákoníku práce se v zájmu rovnosti odměňování zavede, že zaměstnanci společenství obcí budou odměňováni platem, nikoliv mzdou, jako je tomu u běžných dobrovolných svazků obcí. Společenství obcí má získat postavení orgánu veřejné moci a jako takové bude zapsáno v základním registru agend orgánů veřejné moci, soukromoprávních uživatelů údajů a některých práv a povinností.
Dále se navrhuje upravit i otázky nadřízeného správního orgánu a kontroly, přičemž nadřízeným správním orgánem bude krajský úřad, který též bude vykonávat kontrolu výkonu státní správy, zatímco výkon ostatních činností bude v zásadě kontrolovat Ministerstvo vnitra. K finančnímu zajištění, a to považuji za důležité, se navrhuje stanovit příspěvek na výkon státní správy a příspěvek na činnost ze státního rozpočtu.
Ve zvláštních zákonech se navrhuje možnost, aby společenství obcí zřídilo společnou obecní policii a aby společenství obcí mohlo být kontaktním místem veřejné správy a také aby mohlo pro členské obce pořizovat společný plán dopravní obslužnosti území. Návrh vytváří předpoklady pro výhledové zapojení společenství obcí i do zajišťování - pozor - veřejného opatrovnictví.
Návrh se dále snaží o korekci judikatury v oblasti nakládání s právem stavby zřízeným k pozemkům ve vlastnictví územního samosprávného celku a zpřesňuje pravomoci obcí při vymezování doby nočního klidu. Ve správním řádu je navrženo stanovit podmínky, za kterých by bylo možné automatizované vedení správního řízení a po vzoru soudních řádů se též umožňuje využívání videokonferenčních zařízení.
Novela zákona o matrikách pak například obsahuje možnost zapisovat jména cizince do matriky v podobě dle jeho cestovního dokladu nebo zavedení možnosti, aby poslanec a senátor mohli složit matriční zkoušku, a tak oddávat i bez přítomnosti matrikáře.
Tímto poslaneckým návrhem, ke kterému stanovisko vlády bylo řečeno jako neutrální, se mění, a teď prosím dobře poslouchejte: zákon o obcích, zákon o obecní policii, zákon o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem, zákon o krajích, zákon o hlavním městě Praze, zákon o matrikách, zákon o informačních systémech veřejné správy, správní řád, zákon o správních poplatcích, zákoník práce, zákon o veřejných službách v přepravě cestujících, zákon o některých přestupcích, zákon o právu na digitální služby a také zákon o sbírce právních předpisů územních samosprávních celků. ***