Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(13.40 hodin)
(pokračuje Radek Vondráček)

Jestli je dotčeno deset různých zákonů, jestliže se to tady tlačí v podstatě silou vládní většiny a je to zásadní reforma v rámci veřejné správy a v rámci fungování obcí, tak je logické, že se nemůže myslet na všechno, když to neprojde klasickým připomínkovým řízením. Já bych se jenom chtěl zeptat, kdo nám bude odpovídat na ty otázky a jaká je závaznost takové odpovědi, že to bude někde napsáno ve stenozáznamu? Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji i za dodržení času. Jako další vystoupí v obecné rozpravě paní poslankyně Zuzana Ožanová, připraví se paní poslankyně Eva Fialová. Prosím.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji. Vážený pane předsedající, kolegové, kolegyně, ono už to tu zaznělo. Vlastně ten, kdo to napsal, tu není, takže nám neodpoví, byť je tu zástupce předkladatele, to znamená skupiny poslanců. Vzhledem k tomu, že to zjevně napsalo Ministerstvo vnitra, tak si myslím, že by tu pan ministr vnitra měl být, protože je to v jeho gesci, zákon o obcích, a měl by odpovídat například na otázky, které vznesl předseda ústavně-právního výboru Radek Vondráček. Bylo by to zcela legitimní. Já si myslím, nechci se kolegy dotknout, že ani nám odpovědět ve své podstatě nemůže, protože to nemůže vědět do takových detailů, protože jim to strčili z Ministerstva vnitra.

A ještě další věc. Já jsem poslouchala, když zástupce předkladatele hovořil, o čem to má být, že především je to posílení dobrovolné spolupráce obcí a že to vzniká odspoda. Jaké odspoda? Připravilo to Ministerstvo vnitra a ještě to připravilo takovým způsobem, že je tam zamontováno tolik zákonů! To bylo, jak pejsek s kočičkou vařili dort! Ještě tam přidáme správní řád, ještě tam přidáme zákon o matrikách, a co ještě tam přidáme? No, přidáme tam, vážení, všechno! Je to na poslední chvíli, teď musíme schválit všechno, co se děje. Tak takhle vznikal ten zákon. Ne, že by byl řádný legislativní proces, ale ještě tam dejme toto, ještě tam dejme toto.

K tomu přispívá, kolegové a kolegyně, i to množství pozměňovacích návrhů, které jste tam dali. A mimochodem, já jsem se dívala na jeden pozměňovací návrh a fakt mě překvapil, protože jsem si říkala, opravdu to jeden z předkladatelů si myslí, že to posiluje dobrovolný svazek obcí? A má to být spolupráce obcí, ne, prosím vás, výkon přenesené působnosti. Podle mě je to, já se snažím najít vyjádření, abych neříkala lživé, to znamená spíš zavádějící vyjádření v té vaší důvodové zprávě, protože ve vaší důvodové zprávě - já si dovolím část citovat: "Základním účelem předkládaného návrhu zákona je rozšířit působnost institutu společenství obcí, který je v současnosti upraven ustanovením § 53a a následně zákona o obcích. Společenství obcí by tak na základě tohoto zákona mělo představovat daleko atraktivnější entitu dobrovolné spolupráce obcí."

Takže dobrovolná spolupráce obcí, já to beru, ale my se tam zabýváme výkonem přenesené působnosti, a pozměňovací návrh, jeden, který si osvojil garanční výbor, se týká vzdělávání úředníků, protože vzdělávání úředníků je v zákoně (č.) 312/2000 Sb., o úřednících samosprávných celků., Tam je § 17 odst. 1, kdy se hovoří, že prohlubování kvalifikace podle tohoto zákona může poskytnout jen právnická fyzická osoba, příspěvková organizace zřízená Ministerstvem vnitra, ústřední správní úřad, Kancelář veřejného ochránce práv, kraj a hlavní město Praha nebo obec, jíž byla udělena akreditace. A my tu říkáme ještě i společenství obcí. Jestli chce to společenství obcí mít třeba takovouto pravomoc, tak ať se ty obce spojí. Vy ve své podstatě jste proklamovali během posledního roku, dvou, bylo to, jak by se měly slučovat obce, a vy tady říkáte tedy, když se neslučujete, tak vám dovolíme něco jiného, dobrovolně spolupracujte, ale proč dáváte pravomoci týkající se vzdělávání úředníků? Já tomu nerozumím...

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Paní poslankyně, já se omlouvám, že vám vstupuji do vašeho projevu. Jenom krátce. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové vlády, dovolte mi, abych na galerii pro hosty přivítal delegaci, kterou vede 1. místopředseda Sněmovny reprezentantů Thajska pan Pichet Chuamuangphan. Vítejte u nás. (Všichni přítomní povstali a tleskají.)

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, já také zdravím delegaci. Omlouvám se, že jsem trošku emotivní při tomuto jednání, nicméně aspoň vědí, jak to v našem parlamentu chodí.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Prosím, pokračujte. Děkuji vám. Prosím, pokračujte.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Takže já budu dál pokračovat. Protože nemám připravený projev, mám tu spíš poznámky, tak proto někdy do toho vkládám trošku víc emocí.

Takže vzdělávání úředníků. Jak toto souvisí, že s chtějí obce na úseku samosprávy spolupracovat? To fakt nevím, protože samozřejmě je to byznys, vážení. Školení úředníků je byznys. Platí se za to, platí se za to nemalé částky. Máte povinný počet dnů, které musí úředníci absolvovat, ty jste snížili samozřejmě během tohoto volebního období, nicméně stále je to byznys. Takže aby ten dobrovolný svazek obcí si mohl ještě něco přivydělat, tak mu ještě něco strčíme. Takže já nevím, to je spolupráce o akčních skupinách, anebo je to o byznysu? Sice drobný, ale byznys.

Ještě teď připomenu, co jsem říkala už před druhým čtením, že by se mělo jednat, jak stále tvrdím, o spolupráci obcí. No, to je fajn. Název tisku je opravdu zavádějící a zmatečný. On to hezky popsal a já si myslím, že jsem nebyla povinna to úplně číst, já jsem četla tedy celý ten zákon, ale vzhledem k tomu, že stanovisko Parlamentního institutu krásně vyjmenovává, o čem ten zákon je, tak já si ho dovolím citovat:

"Kromě návrhů týkajících se kompetencí společenství obcí také předložený sněmovní tisk obsahuje řadu dalších, s tímto tématem nesouvisejících návrhů, konkrétně obsahuje návrhy na změnu regulace nakládání s právem stavby zřízeným k pozemku ve vlastnictví územního samosprávného celku, změnu regulace nočního klidu, novelizaci zákona o sbírce právních předpisů územních samosprávných celků a některých správních úřadů, novelizaci zákona o matrikách, umožnění využívání automatizovaného vedení správních řízení a využívání technických zařízení pro přenos obrazu a zvuku ve správních řízeních, stanovení ekvivalence podepisování vlastní rukou na podpisové zařízení za přítomnosti osoby bezprostředně se podílející na výkonu působnosti orgánů veřejné moci s uznávaným elektronickým podpisem." Tolik konec citace.

Posílení dobrovolné spolupráce. Podle toho, co jsem četla a co našel i Parlamentní institut, tak o tom to fakt není! Opravdu, pejsek s kočičkou vařili dort a Ministerstvo vnitra připravilo kousek z toho, kousek z toho. Já jsem tehdy docela dost dobře namítala, probírali jsme to i na ústavně-právním výboru, víte, i ta novelizace správního řádu. Já neříkám, že s tím mám problém. Domnívám se, že ta automatizace je nutná, ale takové ad hoc, notabene poslaneckým návrhem zákona! Kdyby byl opoziční, opozice nemá k dispozici ministerstvo, ale koaliční poslanci jen tak mýrnix týrnix změní správní řád, a vůbec - bez připomínkového řízení. Promiňte, kolegové, kolegyně, já jsem patnáct let dělala správní řízení, to není jen tak, tam je třeba domýšlet opravdu ty důsledky. To jsou drobnosti. A k tomu budu dál pokračovat. Víte, já jsem chtěla vystoupit už včera, ale vzhledem k tomu, že jsem nechtěla zdržovat, jsem to spolkla a řekla jsem si: Počkám a použiji to dnes.

Včera tu byl pan prezident. Hovořil o tom, že opozice má dělat konstruktivní návrhy. My když je uděláme, jak to dopadá? Včera tu byl jeden zákon, kolegyně Mádlová o tom dlouho hovořila, kdy Ministerstvo zdravotnictví ve své podstatě obšlehlo to, co napsala kolegyně, a vydává to za svůj návrh. Takže to je ta spolupráce. My dáme konstruktivní příklad a takhle to dopadne. Já nevím, jestli takhle ta spolupráce - jestli to pan prezident přemýšlel tak, že máme radit, jak - koalici, jak vládnout. Dát návrh, oni to přepíšou, vydávají za svůj. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP