Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(15.20 hodin)
(pokračuje Martina Ochodnická)
Navíc děti, které pravidelně pijí energetické nápoje, jak už jsem říkala, častěji konzumují alkohol, marihuanu a jiné nenávykové látky.
A poslední bod se týká obezity a nadváhy, což je problém, který řeší jak Ministerstvo zdravotnictví, tak další oblasti. Od roku 2015 došlo v České republice k výraznému nárůstu výskytu nadváhy a obezity u dětí. Tento trend je alarmující a má závažné zdravotní i ekonomické důsledky. V roce 2016 trpělo obezitou 10 % dětí, v roce 2021 již 16 % dětí. U nadváhy v roce 2015 15 % dětí, v roce 2024 25 % dětí. Nejvíce ohrožené věkové skupiny ve věku 11 a 13 let, kde se zvýšila obezita z 3 % v roce 2016 na 10 % v roce 2021. Děti s obezitou mají samozřejmě zvýšené riziko vzniku cukrovky druhého typu, kardiovaskulárních onemocnění a tak dále. Náklady spojené s léčbou obezity u dětí mohou do roku 2050 dosáhnout až 11 miliard korun ročně.
O samoregulaci trhu a o tom, jak fungují jiné země, už jsem mluvila a svou řeč bych chtěla doplnit pouze poděkováním vám všem, kteří jste pomáhali při tvorbě tohoto návrhu, který, a musím to říct, od začátku rozhodně nebyl dokonalý. Přiznáváme, že je to poslanecký návrh, který jsme museli upravit a chtěli upravit, a nenapsali jsme ho tak, jak bychom dneska už k němu přistupovali.
Nicméně co je potřeba dodat, je, že prevence je čtyřikrát levnější než následky neřešené prevence, to už někdo spočítal. Nebyla jsem to já a já věřím a rozumím tomu, že je mezi námi mnoho kolegů, pro které je jakákoliv regulace červeným hadrem a nebudou s ní nikdy souhlasit, ať jí tady odůvodním čímkoliv, protože je pro ně nejdůležitější svoboda rozhodnutí, a já to plně respektuji. Ovšem ten náš návrh nemíří na dospělé jedince, kteří si mohou zjistit všechny údaje a o svém zdraví a svém zdravotním stavu rozhodovat sami se všemi důsledky, které to ponese. Ale my tady rozhodujeme o dětech do 16 let. A jak jste slyšeli, i to, že zrovna v Ústeckém kraji je extrémně nejvyšší spotřeba energetických nápojů oproti třeba Praze, je důsledkem toho, že ne vždy zvládne rodina, rodiče a prostředí, ve kterém se narodíme, nás připravit na život a zabránit tomu, že budeme ohroženi na zdraví. A ty následky - lékaři přítomní, já nejsem lékař - si můžeme vyslechnout. A možná jsme je mnozí kolem nás viděli, ale já bych chtěla poprosit všechny kolegy, kteří nesouhlasí s tímhle návrhem, aby nám umožnili jej projednat, aby se pokusili nás přesvědčit, že tato cesta je špatná. Ale já bych jenom chtěla říct, že my za tímto návrhem stojíme a všechny, téměř všechny připomínky, které jsme obdrželi od jednotlivých ministerstev a ministrů této vlády, jsme zohlednili v tom komplexním pozměňovacím návrhu, to znamená, netrvali jsme na tom, jak ten návrh původně ležel a nechali jsme si poradit.
Tak jestli mohu na závěr jednu jedinou větu říct, prosím, pojďme pomoci těm rodinám, těm školám a těm učitelům, kteří možná nemají takové možnosti a takové informace, které jim potřebujeme dát. A navážu už jenom jednou poslední větou, kterou bych ráda pro příští volební období tu nechala viset jako memento, protože já už tu nebudu, a to je: mysleme prosím na prevenci, protože ona není vidět, u ní se nedají stříhat pásky, ona je všude přítomná a přitom neviditelná, ale nesmírně ovlivňuje to, jak se daří naší ekonomice, ale i lidem, kteří v této zemi žijí. A to si myslím, že je velmi důležité, a moc prosím vás všechny politiky prostřednictvím paní místopředsedkyně, kteří zůstanete v Poslanecké sněmovně, myslete na prevenci. Děkuju.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní navrhovatelko. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro zdravotnictví jako výboru garančnímu, dále byl tisk přikázán stálé komisi Poslanecké sněmovny pro rodinu a rovné příležitosti a výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládeže a tělovýchovu. Usnesení výboru a stálé komise byla doručena jako sněmovní tisky 816/2 až 4. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pro zdravotnictví pan poslanec Kuchař, který v této roli dnes zastoupí pana poslance Davida Kasala. Prosím ho také, aby nás informoval o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Prosím, máte slovo.
Poslanec Jan Kuchař: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Já jenom v krátkosti shrnu to, co má ctěná kolegyně Martina Ochodnická představila obsáhle. Jedná se o řekněme pět hlavních změn, které do zákona vpravujeme, a tou je regulace energetických nápojů, nově jsou zařazeny mezi návykové látky. Zákaz prodeje osobám mladším 15 let, platí i pro prodejní automaty, pokud nelze ověřit věk. Potom omezení prodeje v určitých místech, jako jsou školy, zdravotnická zařízení, případně místa, kde se pořádají akce pro děti. Podmínky pro on-line prodej, opět povinnost ověření věku, a nakonec nová pravidla pro reklamu, kde zakazujeme cílenou reklamu na děti a vytváření dojmu, že nápoje přispívají k úspěchu či mají léčebné účinky.
A teď už bych se přenesl k zpravodajské zprávě se zmiňovaných výborů a komise. Skupina poslanců předložila Sněmovně návrh zákona 11. října roku 2024, návrh byl schválen, zaslán vládě k vyjádření stanoviska dne 16. 10. 2024. Vláda zaslala stanovisko 15. listopadu 2024, stanovisko vlády rozesláno poslancům také 15. listopadu jako tisk 816/1 se souhlasným stanoviskem. Organizační výbor projednání návrhu zákona doporučil 20. listopadu. 2024, určil zpravodajem pana Kasala, kterého dnes zastupuju, a navrhl výbor pro zdravotnictví jako garanční. Zákon byl rozhodnutím Sněmovny přikázán také výboru pro vědu, vzdělávání, kulturu, mládež a tělovýchovu a také stálé komisi pro rodinu a rovné příležitosti.
Usnesení ze zdravotního výboru nese číslo 187 a po úvodním slovu zástupce skupiny předkladatelů poslankyně Martiny Ochodnické, zpravodajské zprávě Davida Kasala a po rozpravě výbor pro zdravotnictví Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky za prvé doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby vyslovila souhlas s návrhem poslanců Martiny Ochodnické a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon číslo 65/2017 sbírky, o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, sněmovní tisk 816. Za druhé zmocňuje zpravodaje výboru, a to poslance Kasala, který je dnes mnou zastoupen, aby ve spolupráci s navrhovatelem a legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky popřípadě navrhl i další nezbytné úpravy podle § 95 odst. 2 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, a za třetí pověřuje taktéž zpravodaje, aby se stanoviskem výboru seznámil schůzi Poslanecké sněmovny.
Usnesení číslo 276 z výboru pro vědu, vzdělávání, kulturu, mládež a tělovýchovu z 50. schůze ze dne 2. dubna 2025. Výbor pro vědu, vzdělávání, kulturu, mládež a tělovýchovu po odůvodnění návrhu zástupcem předkladatelů, opět paní poslankyní Martinou Ochodnickou, zpravodajské zprávě Jakuba Jandy a po rozpravě za prvé doporučuje Poslanecké sněmovně parlamentu České republiky sněmovní tisk 816 schválit v předloženém znění, za druhé pověřuje předsedu výboru poslance Ondřeje Havla, aby toto usnesení předložil předsedkyni Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky a za třetí pověřuje zpravodaje výboru Jakuba Jandu, aby toto předložil zde. Já tady načítám i za něj.***