Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(15.30 hodin)
(pokračuje Jan Kuchař)
Dále se touto novelou zabývala i stálá komise pro rodinu a rovné příležitosti z 22. schůze z 2. dubna, usnesení číslo 65.
"Stálá komise pro rodinu a rovné příležitosti Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky po úvodním slovu zástupce skupiny předkladatelů, poslankyně Martiny Ochodnické a po rozpravě:
I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby vyslovila souhlas s návrhem poslanců Martiny Ochodnické, Josefa Fleka, Ivety Štefanové, Věry Adámkové, Toma Philippa, Zdenky Němečkové Crkvenjaš, Olgy Richterové, Matěje Ondřeje Havla, Jana Berkiho, Zdeňka Kettnera, Jany Berkovcové, Marie Jílkové, Renáty Zajíčkové a Kláry Kocmanové, na vydání zákona, kterým se mění zákon číslo 65/2017 Sb., o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, sněmovní tisk 816.
II. pověřuje zástupkyni předkladatelů paní Ochodnickou, aby se stanoviskem komise seznámila poslance Davida Kasala. " ... kterého zastupuji. Ten zpravodajoval zde na plénu.
Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Také děkuji. Nyní jsem chtěla postupně vyzvat předsedkyni stálé komise Poslanecké sněmovny pro rodinu a rovné příležitosti, poslankyni Marii Jílkovou, aby nás seznámila s usnesením. Nicméně konstatuji, jestli proti tomu nemá nikdo nic, že pan zpravodaj zdravotního výboru načetl toto usnesení. To samé platí o vystoupení pana zpravodaje výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu Jakuba Jandu. Též pan zpravodaj Kuchař přečetl toto usnesení. Čili proti tomu snad nikdo nic nemá a nebudeme je tedy dále vyzývat k přečtení onoho usnesení.
Nyní zde mám jedno přednostní právo před otevřením rozpravy, paní místopředsedkyně Olga Richterová. Prosím, máte slovo.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Vážené kolegyně a kolegové, já budu velice stručná, protože musím odejít, tak jsem jenom chtěla za náš klub Pirátů velice stručné stanovisko. My to říkáme opakovaně, že tak, jako ve věcech pro dospělé si máme mít svobodu vybrat, tak u energetických nápojů to je prostě přesně jako u regulace cigaret. Energetické nápoje jsou jako cigarety a dětem zkrátka do pusy nepatří. Jediné, o čem se tady bavíme, jsou děti. Děti, kterým to narušuje vývoj, děti, které si dneska mohou energetické nápoje normálně koupit, i když si to třeba rodiče nepřejí. Takže to je jediný jednoduchý argument, aby skutečně pro děti, kterým je dneska 11, 12 let, což jsou děti ve věku už i mého staršího dítěte, takže si to umím jako máma velice dobře představit, tak aby si prostě nemohly v každém obchodě energetické nápoje koupit.
Ještě jsem chtěla poděkovat paní doktorce Adámkové, která s námi při přípravě toho návrhu sdílela příběhy právě i ze svého oddělení. Řada lékařů popisuje šílené případy zkolabovaných mladistvých i dětí. Jsou to situace, kdy ty děti jsou v ohrožení života. Není to prostě jenom tak, že by to bylo pití. Ne, má to obrovské dopady. Když si představím ty zbytečné zdravotní dopady, když víme dneska, co to všechno znamená z hlediska rizik, cukrovky i poškození nervového systému, tak je tam obrovská řada zdravotních rizik.
Ten závěr je za nás, za pirátský klub, naprosto jednoduchý. Tam, kde my dospělí máme svobodu volby, tam pro děti má být prostě čistě a jednoduše regulace prodeje. Jelikož chceme, aby se to schválilo, tak pokud to nebude absolutně nutné, tak už tady dnes nebudeme dále vystupovat. Jenom říkáme, že energetické nápoje jsou jako cigarety. Dětem cigarety ani energeťáky do pusy nepatří. To, že tady u ODS teď vidíme spoustu plechovek konkrétního energetického nápoje na stolech, tak doufám, že to nezpůsobí nějaké zhavarování dnešního projednávání. Třeba nedejbože tím, že by si někdo vylil ten nápoj do hlasovacího zařízení. Děkuju.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní místopředsedkyně. Nyní mám zde faktickou poznámku paní poslankyně Válkové. Jen upozorňuji, že jsme před otevřením rozpravy a podle § 60 odst. 1 se poslanec může přihlásit k faktické poznámce, kterou reaguje na průběh rozpravy. Takže rozprava nebyla ještě otevřena, takže vás musím vymazat. Tímto otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásila jako první paní poslankyně Martina Ochodnická, poté pan poslanec Berki. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Martina Ochodnická: Děkuji vám, paní místopředsedkyně. Já bych se jenom ve stručnosti velmi ráda vrátila ke zmiňovanému komplexnímu pozměňovacímu návrhu, který je v systému nahrán jako sněmovní dokument 6860. Jenom ve stručnosti shrnu to, co už jsem říkala na začátku, a sice jaké úpravy byly provedeny právě díky komplexnímu pozměňovacímu návrhu, který jsme s kolegyněmi a kolegy nahráli do systému.
Takže první, věk 16 let. Chceme pokrýt na základě informací od ředitelů základních škol celou základní školní docházku tak, aby nedocházelo v devátém ročníku k tomu, že tam budou žáci přinášet energetické nápoje a ředitel nebude moci v rámci interních předpisů zakázat jejich konzumaci a prodej na půdě školy. Tedy prodej ano, pardon, jenom konzumaci. Takže 16 let. Kontroly bude provádět Státní zemědělská potravinářská inspekce tak, jako je tomu u dalších látek, třeba psychomodulačních, nedávno schvalovaných právě touto Sněmovnou.
Definice bude v zákoně, nikoliv ve vyhlášce. Jak už se mě ptal kolega Munzar, prostřednictvím paní místopředsedkyně, 150 miligramů kofeinu na litr tak, jak nám to říká i Evropská unie. Tam jsme nic neměnili a napevno to vkládáme do zákona. Nenecháváme to volně na vyhlášce, jak byl požadavek nejenom vlády, ale i mnohých z vás.
Energetický nápoj a jeho definice bude v zákoně o potravinách, nikoliv v zákoně o škodlivých účincích návykových látek. Opět další připomínka, která se objevila, a kterou jsme reflektovali. Vypuštěna ze zákazu prodeje a konzumace byla zdravotnická zařízení. To znamená, školy, školská zařízení ano. Zdravotnická zařízení nikoliv.
Další, absence řešení energetických potravin. To byla další připomínka, která se objevuje v pozměňovacím návrhu, ke kterému se bude přihlašovat kolega Jan Berki.
Potom tam byla další část, kterou jsme museli zohlednit, a to byla vymahatelnost pouze na subjekty působící v České republice. To jsme měli špatně v původním návrhu a opravili jsme to právě v komplexním pozměňovacím návrhu. Tedy vymahatelnost už je na všechny producenty a výrobce, nikoliv pouze na ty tuzemské.
Vypustili jsme požadavky na složení, jakost a vzhled, protože jsme celou definici vložili právě do zákona tak, jak už jsem zmiňovala.
Poslední věc, kterou zmíním, je notifikace Evropské unie, která je samozřejmě nezbytná. Tímto bych považovala stručné představení komplexního pozměňovacího návrhu za dostatečné. Pokud budete chtít cokoliv upřesnit, velmi ráda doplním. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní poslankyně. Nyní vystoupí pan poslanec Jan Berki, poté pan poslanec Balaš. Prosím, máte slovo.
Poslanec Jan Berki: Vážená paní místopředsedkyně, děkuji za slovo. Milé kolegyně, milí kolegové, díky obsáhlému úvodu zástupkyně předkladatelů, kolegyně Ochodnické, to budu mít trošku jednodušší se zdůvodňováním a představováním pozměňovacích návrhů. Stojím tu za Ivetu Štefanovou, která pozměňovací návrhy do systému nahrála, ale je řádně omluvena. Stejně tak jako za kolegy Josefa Fleka, Martinu Ochodnickou, Karlu Maříkovou, Lucii Šafránkovou, Zdeňka Kettnera, Davida Kasala, Olgu Richterovou, Ivanu Mádlovou. Doufám, že jsem na nikoho nezapomněl. Budu potom načítat čtyři pozměňovací návrhy, protože jsou vždycky variantně pro případ, že komplexní pozměňovací návrh bude přijat, a pro variantu, kdy nebude.
Jeden z našich pozměňovacích návrhů se týká věku. My jsme se v původní diskusi a právě i pod dojmem zkušeností z jiných zemí přikláněli spíše k regulaci do 18 let, a to právě proto, co tu kolegyně Ochodnická zmiňovala. Tu citlivost kombinace především s alkoholem, což je bohužel velké riziko právě v té kategorii nad 15 let, pod 18 let. Z toho důvodu se ale část z nás rozhodla, aby neblokovala ten úplně původní návrh, že to dá jako pozměňovací návrh. Takže jeden z nich se bude právě týkat rozšíření hranice do 18 let. ***