Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(15.40 hodin)
(pokračuje Jan Berki)

Druhý ten pozměňovací návrh právě reagoval na to, že ta zkušenost z praxe je taková, že ty energetické, řekněme, věci nejsou jenom nápoje samotné, ale jsou to i potraviny. Takže ta druhá dvojice pozměňovacích návrhů právě bude rozšiřovat regulaci i na energetické potraviny, nebo respektive potraviny s vysokým obsahem kofeinu, stejně jako je to u těch nápojů. Myslím, že ve stručnosti to takhle stačí. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Nyní vystoupí v obecné rozpravě pan poslanec Vladimír Balaš a poté pan poslanec Petr Fifka. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Vladimír Balaš: Děkuji, paní předsedající. Dámy a pánové, když jsme u regulace, tak jsem si dovolil nahrát pozměňovací návrh, který je nahrán pod číslem 6868. V tom návrhu se obecně mluví o tom, že by měla být rozšířena regulace reklamy na hazardní hry a blíže to je popsáno v podrobném zdůvodnění, obsahuje ten návrh novelizaci zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy, a zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání. Tato část se zaměřuje na zpřísnění pravidel pro reklamu na hazardní hry s cílem snížit jejich dostupnost a atraktivitu zejména pro mladistvé.

Navrhovaná legislativa zavádí přísnější omezení na umístění reklam, aby se snížilo riziko vzniku závislosti na hazardních hrách. Omezuje se možnost šířit reklamu na hazardní hry na billboardech a jiných reklamních plochách mimo sportoviště, která jsou sponzorována hazardními firmami.

Toto opatření má za cíl snížit viditelnost a atraktivitu hazardních her v běžném veřejném prostoru, čímž se snižuje pravděpodobnost, že mladiství budou těmito reklamami ovlivněni. Dále se zavádí zákaz vysílání reklam na hazardní hry v rozhlasovém a televizním vysílání mezi šestou a dvaadvacátou hodinou. Tento zákaz má výjimku pro dospělé uživatele, což znamená, že reklamy na hazardní hry mohou být vysílány pouze v časech, kdy je pravděpodobnost sledování mladistvými minimální. Tímto způsobem se legislativa snaží chránit zranitelné skupiny obyvatelstva, zejména děti a mladistvé, před negativními vlivy hazardních her.

Celkově se tato část zákona snaží přispět k celkovému snížení negativních dopadů hazardních her na společnost. Přísnější regulace reklamy na hazardní hry by měla vést k nižší míře závislosti na hazardních hrách a k ochraně zranitelných skupin obyvatelstva před jejich škodlivými účinky.

Podrobnější vysvětlení je v pozměňovacím návrhu, ke kterému se přihlásím v podrobné rozpravě. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Nyní je na řadě v obecné rozpravě pan poslanec Petr Fifka, připraví se paní poslankyně Renáta Zajíčková.

A dříve, než mu udělím slovo, přečtu omluvy. Omlouvá se Jílková Marie od 16 hodin z pracovních důvodů, Špičák Julius od 15 hodin z rodinných důvodů.

Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Petr Fifka: Děkuji, paní předsedající. Dynamika tohoto projednávání mě poněkud zaskočila, tak se musím nadechnout. Já bych se chtěl v této... (Reakce poslance Fleka.) Ne, ne, nejsem konzumentem energetických nápojů.

Já bych v tuto chvíli chtěl přednést a seznámit vás se svým pozměňovacím návrhem, který bezprostředně nesouvisí s energetickými nápoji, ale souvisí s jinými problematickými látkami. A protože projednáváme zákon o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek, tak se to sem hodí naprosto skvěle.

Tento pozměňovací návrh reaguje na stále více alarmující poměry na trhu elektronických cigaret. Já tady navazuju ve své řeči na usnesení jednak zdravotního výboru Senátu a jednak zdravotního výboru Poslanecké sněmovny, které jsme přijali jako doprovodné usnesení, tuším, že k tisku 504 v roce 2024. Od té doby se mnoho legislativně nepohnulo, za to se výrazně leccos pohnulo na trhu, a to v negativním slova smyslu.

Český trh je v tuhletu chvíli zaplaven výrobky z Asie, které v mnoha případech explicitně porušují všechny normy, které jsme si tady stanovili. A protože se nám kombinují dvě věci: kombinuje se nám opakované porušování striktního zákazu prodeje osobám mladším 18 let a zároveň se nám to kombinuje se zvoleným marketingem, to znamená obalovou grafikou, zvolenými příchutěmi, které naprosto jednoznačně a nepokrytě útočí na děti a mladistvé svojí symbolikou a grafiku, jak jsem říkal. Zajímavé je, že země původu těchto výrobků, tak v nich jsou tyto výrobky zakázány, což jako je velmi legrační.

Dále je potřeba se podívat na obsah jako takový. A já tady mám několik příkladů. Vyhláška 110/1997 říká, že může být maximálně 20 miligramů nikotinu na 1 miligram (mililitr?), nádržka maximálně 2 mililitry. A například vezmu si zjištění krajské hygienické stanice - jeden výrobek z Asie, abych nebyl úplně specifický, má zásobník na 30 mililitrů, obsahuje 50 mikrogramů nikotinu na mililitr, to znamená, je to 37krát vyšší hodnota, než je toxická hodnota, obsahuje 2,5krát více nikotinu a má 15krát větší zásobník. Jiný výrobek má zásobník na 20 mililitrů, obsahuje 50 miligramů nikotinu na mililitr, to znamená 1 000 miligramů nikotinu, a překročená dávka toxická je více než 25krát.

Takže v tomto ohledu bych chtěl říct, že bychom se této problematice měli věnovat, ačkoliv tady nezpochybňuji složitost a škodlivost energetických nápojů pro děti, tak to, co jsem vám právě přednesl, považuju za naprosto alarmující. Je potřeba s tím něco dělat. V tomto kontextu je navržen můj pozměňovací návrh, ke kterému se poté přihlásím v podrobné rozpravě. Děkuji vám.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Nyní je na řadě s vystoupením v obecné rozpravě paní poslankyně Renáta Zajíčková, připraví se pan poslanec Munzar. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Renáta Zajíčková: Dobré odpoledne všem. Když se podíváte na ty, co jsou přihlášeni do obecné rozpravy, tak vidíte, že to jsou moji kolegové z odéesky. A z toho tedy je patrné a z reakcí mých kolegů je patrné, že v našem poslaneckém klubu na tomto není shoda. Mě to samozřejmě mrzí.

Nicméně velmi oceňuju příspěvek mého kolegy Petra Fifky, který tady vlastně popsal, že samozřejmě ta problematika je daleko složitější a že pokud se člověk pustí do regulace čehokoliv, tak vlastně nemusí nikdy skončit, protože pořád je něco, co je buď škodlivé, nebo nebezpečné, že je tedy potřeba tomu pořád jako dávat nějaké bariéry, překážky. To je prostě skutečnost.

Když se podíváme na energetické nápoje, o kterých teď hovoříme, tak si myslím, že to, co tady nezaznělo, je podívat se vůbec na to, jaký byl původní účel energetických nápojů. Energetické nápoje tady byly už před třiceti, čtyřiceti, padesáti lety. To není nic nového. Byl to prostředek, byla to tekutina, byla to pochutina, tekutina, která primárně měla sloužit náročným povoláním: řidičům tiráků, nákladních aut, kteří prostě jezdí tisíce kilometrů, aby neusnuli za volantem, tak si kupovali redbully a podobné drinky. Stejně tak to začali pak používat studenti nebo lékaři na nočních službách právě proto, aby byli bdělí a aby neusnuli. Potud všechno v pořádku.

Jenomže prostě ta situace se za posledních 10 let absolutně změnila a absolutně se vyosila z toho původního účelu. A dneska energetické drinky si vlastně nekupují ti, pro které to bylo původně určeno. Dneska vám ti sportovci a ti lékaři řeknou, že si ty energetické drinky nekupují, protože jsou prostě plné jedů, plné toxinů.

A jediný, kdo si dneska ty energetické nápoje kupuje, jsou naše děti. Naše děti, které když jdou ráno do školy nebo jedou na školní výlet, tak se staví v prvním obchodu, na který narazí, a tam si koupí prostě jednu, dvě, tři plechovky takového redbullu, který tady já mám před sebou. (Ukazuje.) A to si myslím, že musíme vnímat. Tohle je ta změna, kterou přináší nová doba, a přece je naší povinností, nás dospělých, ochraňovat děti před těmito novými lákadly a nebezpečnými a rizikovými látkami. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP