Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(10.20 hodin)
(pokračuje Jakub Michálek)

A přišlo sem Ministerstvo financí s tím, že zpřesní tu regulaci tak, aby národní banka mohla zasahovat účinněji i v případě kauz, jako je Glocin, těch nabízených kryptoměn? Nebo že prý přes tu Podnikatelskou družstevní záložnu probíhal obchod se zbraněmi, u kterého si ukrajinská strana stěžuje, že ty zbraně nikdy neobdržela, že ty peníze se vytunelovaly v té záložně? Já říkám, to jsou nové informace. To jsou věci, který takhle veřejné nebyly, když my jsme byli ve vládě. A kdybychom tohle věděli, tak bychom to rozhodně chtěli, aby se to řešilo.

A to jsou zásadní věci, které by Zbyněk Stanjura měl řešit. Je potřeba posílit ten průběžný dohled České národní banky nad finančními institucemi, které nakládají s finančními prostředky či kryptoměnami velkého rozsahu, zejména v těch případech, které nejsou dosud dostatečně pokryty, a zajistit efektivní kontrolu nad finančními subjekty, které nabízejí služby zhodnocení kryptoměn na území České republiky, které jsou dneska mimo rámec regulace České národní banky. Takže to je další kauza, ke které by se Poslanecká sněmovna měla usnést.

My už jsme o tom několikrát mluvili tady v Poslanecké sněmovně, ale nikdy to nedospělo k tomu, že bychom k tomu přijali platné usnesení Poslanecké sněmovny, abychom skutečně vedli tu vládu k odpovědnosti.

A já budu pokračovat, proč je potřeba odůvodnění, proč je potřeba přijmout to usnesení proti korupci, které je širší než jenom bitcoinová aféra, a proč to navrhujeme na program dnešního jednání Poslanecké sněmovny?

Další důležitá věc, která má velký korupční potenciál a která lidi obrovsky štve, protože se týká drahých cen potravin, drahého zboží, tak jsou kartely, že pořád máme nepřiměřeně vysoké ceny potravin, tarifů operátorů či například stavebních zakázek. A částečně ano, částečně jsou tam tržní vlivy, to nikdo nepopírá, ale částečně je tam i zodpovědnost státu postarat se o to, abychom měli tržní prostředí, aby tam byla čistá, férová hospodářská soutěž v těchto oblastech. A my víme, že tady v Poslanecké sněmovně už od listopadu 2024 leží návrh novely zákona o ochraně hospodářské soutěže, sněmovní tisk 853. Takže ačkoliv největší téma v naší populaci je, jak jsou drahé ceny v obchodech, v restauracích, všude, tak je to největší téma a stejně vláda neudělá - Fialova vláda, která kandidovala se slibem boje proti drahotě, - ani tu nejmenší věc, že by vzala vlastní vládní návrh z listopadu 2024, který rozšiřuje kompetence ÚOHSu, aby mohl zasahovat, antimonopolní úřad aby mohl zasahovat proti kartelům, tak ani to vláda neudělá. Ten zákon neprošel dosud ani prvním čtením, a to navzdory tomu, že to je návrh odsouhlasený vládou České republiky, jejich vlastní návrh. Takže je to to typické předstírání činnosti, to podvádění, balamucení lidí, že něco s tím děláme. Schválíme návrh a pak to necháme válet tady v Poslanecké sněmovně, kde na to sedá prach.

Takže proto my chceme v rámci našeho usnesení vyzvat vládu České republiky, aby prosadila předložený návrh a umožnila Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže využívat mnohem efektivnější nástroje v boji proti nekalosoutěžnímu jednání, jeho kontrole a prevenci, aby vláda učinila maximum pro zajištění férového tržního prostředí a nižších cen potravin a dalších zvýšených nákladů, protože to je věc, to nám lidé říkají v kontaktní kampani na ulici neustále, proč jsou tak drahé ceny, proč s tím nemůžete aspoň něco trochu udělat? A tu věc, kterou by vláda mohla udělat, jedinou, jednu z mála možnou, zasáhnout proti tomu, tak tu vláda neudělala.

Další věc, o které už jsem mluvil včera, zmínil jsem to, jsou nedostatky vlády ve vymáhání zákona o střetu zájmů. To je důvod, proč Fialova vláda nemá morální právo hrát kartu Antibabiš a deagrofertizace, protože oni sami neudělali to, co udělat mohli. Vláda nevymáhá všechny neoprávněně vyplacené veřejné zakázky, které byly přiděleny v rozporu se zákonem o střetu zájmů. Proč Lesy České republiky zadaly obrovské zakázky v rozporu se zákonem Agrofertu, Unilesu? Proč to neřeší Ministerstvo zemědělství, které je zřizovatelem státního podniku Lesy ČR? Proč neudělali tu deagrofertizaci, kterou slibovali? Oni si nechali udělat stanovisko Advokátní kanceláře Císař, Češka, Smutný, dneska PORTOS, které jim říká, že to vymáhat nemusí, ačkoliv tady jsou pravomocné rozsudky soudu, které už dospěly k závěru, že se to vymáhat má, že skutečně ovládající osobou tam byl člen vlády.

Takže podívejme se na to, proč ministr zemědělství nezařídí, že Lesy ČR budou vymáhat tyto nezákonně vyplacené prostředky, aby je dostal stát zpátky. Je na to metodika Ministerstva pro místní rozvoj, jak se mají nelegálně vyplacené zakázky vymáhat. Ministerstvo pro místní rozvoj je gesční orgán v oblasti veřejných zakázek, a přesto Ministerstvo zemědělství nevymáhá ty nezákonně vyplacené prostředky. Takže nehrajte tuhle tu kartu. Nejprve si zameťte před vlastním prahem!

Dál tady máme chyby v soutěžích na Ministerstvu práce a sociálních věcí. My bychom opravdu rádi tady slyšeli vysvětlení místopředsedy vlády Mariana Jurečky, jak to bylo se zadáváním toho technologického bypassu digitalizace stavebního řízení. Kdo dělá ten audit na DSŘ? PORTOS! Císař, Češka, Smutný. Ti, kteří nám nabízeli, že si můžeme audit upravit, když budeme hezky mluvit o jejich advokátní kanceláři. A oni jsou nalezlí všude ve státě, prostě jsou nalezlí - Česká televize, všude. Spousta institucí si je najímá takovýmhle nevhodným způsobem. Je to ovlivnitelné. Takže ministr práce a sociálních věcí by samozřejmě měl vysvětlit, jak je to s tím Tekies, když tam sedí, když ti lidé zadávají, proč zadávají zakázku firmě, která ve vlastních materiálech píše, ve vlastních materiálech píše, že ten pán v tom Tekies, který současně je architektem pro ministerstvo, že je současně majitelem, spolumajitelem té firmy? Proč zadávají ty zakázky vlastní firmě? Vždyť to je přesně to, co jsme kritizovali v tom předchozím případě střetu zájmů. A navíc média o tom referují tak, že ta veřejná zakázka na bypass, kvůli které se udělal neuvěřitelný - neuvěřitelný humbuk se kolem toho udělal v médiích, kolem digitalizace stavebního řízení, jsme to poslouchali, bylo to přiživováno obrovským způsobem. Pak jsme zjistili, že ta úřednice, co chodila do televize a vydávala k tomu stanoviska za úřady, tak dostala mimořádnou odměnu od současného ministra pro místní rozvoj za to, že kritizovala tu digitalizaci, místo toho, aby se snažili to zprovoznit. Zjistili jsme, že tam vystupoval jako nezávislý expert zastupitel TOP 09, za kterým jezdily Seznam Zprávy si ho nabírat, aby se k tomu vyjadřoval, k té digitalizaci, jak to strašně nefunguje, a tak dále a tak dále. Takže místo toho, aby se to dokončilo, aby ten systém fungoval, tak média ve spolupráci s koalicí SPOLU, kde samozřejmě jsou ty vazby dlouhotrvající, tak rozjeli takovouhle gigantickou akci, abychom potom viděli, aby nás tady pan Kupka poučoval o tom, jak máme zadávat veřejné zakázky, ale kde je teďka pan Kupka? Proč se pan Kupka nezabývá zakázkami bypassu digitalizace stavebního řízení, tak jako ingeroval v záležitosti Ivana Bartoše? ***




Přihlásit/registrovat se do ISP