Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(10.30 hodin)
(pokračuje Jakub Michálek)

Proč mu nepřijde podivné, že nejprve se ta zakázka zrealizuje a teprve potom se oficiálně vysoutěží? Proč mu nepřijde podivné, že tam figuruje hlavní architekt ministerstva a současně ta samá osoba figuruje jako majitel té firmy, která dostává zakázky z MPSV? Vždyť to přece jsou velmi vážné informace. A kdyby se stejným nasazením pan Kupka řešil záležitosti MPSV, jako řešil digitalizaci - mává na mě, mává na mě - tak kdyby se stejným nasazením řešil digitalizaci na Ministerstvu práce a sociálních věcí, kde dneska musejí lidi čekat měsíce a měsíce, než se jim přizná důchod, kde NKÚ upozornil na to, že ty informace, ta data od lidí se ručně předatlovávají z jednoho formuláře do jiného informačního systému, kdyby tohle se stejnou razancí řešil, tak bych byl velmi zvědav, co by z toho vzešlo.

Takže my chceme, aby tady na Ministerstvu práce a sociálních věcí vyvodili tu odpovědnost osob, které figurují v těch IT kauzách, a aby zadali nezávislý profesionální audit IT zakázek tohoto rezortu. A prosím vás, ne advokátku. To přece nemůže nikoho vážně napadnout, že audit digitalizačního projektu dělá advokátní kancelář, právníci. To je složitý technologický projekt. To musí dělat někdo, kdo rozumí technologiím. Ať tam klidně má právníky navíc a tak dále, ale nemůžeme přece se tvářit, že to je primárně právní otázka. Ten systém musí fungovat.

Takže kdyby se pan Kupka, prostřednictvím paní předsedající, zasadil o to, aby proběhl nezávislý audit těch zakázek MPSV, aby všechny ty věci, které si čteme v médiích, když už nám je tady nezodpoví pan vicepremiér Jurečka, abychom si je přečetli od renomované auditorské firmy, která má kompetenci v oblasti technologických zakázek, ne právní kanceláře, která nerozlišuje záležitosti v IT, nemá s tím žádné zkušenosti, tak to by se opravdu zasloužil o zprůhlednění a transparenci sektoru Ministerstva práce a sociálních věcí.

Tak a já budu pokračovat. Budu pokračovat rezortem obrany, kde jsou taky vážná korupční rizika. Rizika, před kterými předstíráme, že neexistují a že každý, kdo si dovolí dotknout se rizik toho, že naši ukrajinští spojenci nedostanou ty náboje a ty zbraně, které potřebují, které si zaplatili a které si objednali, protože se po cestě rozkradou, tak každý, kdo si dovolí upozornit na tuto problematiku, tak je vykreslovaný jako nějaký nepřítel. A vždyť je to přece úplně opačně.

Pokud chceme Ukrajině maximálně pomoct, pokud chceme ubránit Evropu a Českou republiku z hlediska bezpečnosti, tak musíme zajistit, že se ani jeden milion nerozkrade v armádních zakázkách. A my víme, že ty současné kontrolní mechanismy jsou nastaveny zcela nedostatečně, protože je to nastaveno tak, že šéfa Vojenské policie jmenuje ministryně obrany, šéfa Vojenského zpravodajství jmenuje ministryně obrany a Vojenská policie má výsledky, které jsou tak tristní a nuzné v oblasti odhalování závažných korupčních a hospodářských kauz z rezortu obrany, že to bije do očí. A já si vážím těch aktivit, která dělá Vojenská policie v jiných oblastech, například spolupráce s ukrajinskou armádou. To je všechno chvályhodné a správné. Ale v oblasti, když tam sedí desítky lidí, kteří mají na starosti tu kriminální část vojenské policie a mají se věnovat mimo jiné prošetřování trestné činnosti na úseku obrany. Ale jak to funguje v reálu? Vždyť oni místo toho, aby zakázky, které vypisuje Ministerstvo obrany, tak aby byly pod nezávislou kontrolu orgánů činných v trestním řízení, policie, tak jako je to ve všech ostatních případech, tak v tomto případě tam tu kontrolu vykonává Vojenská policie a Vojenské zpravodajství.

A to není kritika jenom naše. Vždyť to kritizoval dokonce vládní člověk, bývalý ředitel Vojenské policie pan Foltýn, který stále pracuje pro vládu, pro tuto vládu Petra Fialy, který má na starosti pro ni dezinformace, tak kritizoval, že se snažil v rámci působnosti Vojenské policie spustit standardní prověřování, které má konat orgán činný v trestním řízení, že na té Vojenské policii proboha ani dneska nemají mapu, jak jsou propojeni ti zbrojaři a ti jejich lobbisti. V takovémhle stavu je dneska Vojenská policie. Tak jestli Vojenská policie nechce rozkrývat trestnou činnost na úseku obrany, tak ať se to převede na NCOZ. Bude to na NCOZ, nebude tam mít pravomoc Vojenská policie, kapacity Vojenské policie se sníží o sto lidí, převede se to, naberou se noví lidi na NCOZ, budou to zkušení policajti a budou se věnovat rozkrývání té trestné činnosti i na Ministerstvu obrany; samozřejmě za předpokladu, že tam nebudou nalezlí lidi z Vojenského zpravodajství, kteří to budou okamžitě nosit zpátky na Ministerstvo obrany, aby Ministerstvo obrany mělo neustále informace o těch tendrech, které samo vypisuje a které by měly probíhat čistě.

A podotýkám, je to skutečně v zájmu nás všech, aby se ani milion, ani miliarda nerozkradly na vojenských zakázkách, aby ty peníze šly do obrany Evropy, do obrany našeho státu. A ty současné mechanismy jsou nastavené tak, že když se podíváte do výroční zprávy Vojenské policie, tak tam najdete, že za posledních pět let nerozkryla ani jednu závažnou kauzu hospodářské kriminality nebo korupce, která je v gesci, to znamená pletichy v hospodářské soutěži, ani jednu významnou kauzu, která je v gesci Vrchního státního zastupitelství. Takže zatímco NCOZ má kauzy, rozkrývá to, jsou tam pravomocné rozsudky, tak za Vojenskou policií je čistá nula. My si tady platíme desítky a desítky lidí, kteří nemají vůbec žádné výsledky, a naopak je to jenom kvůli tomu, aby se předstíralo, že to funguje.

Takže to jsou velmi vážné věci, kde by ministryně obrany měla konat, měl by být nastaven kontrolní systém. Podle mě by to mělo být celé převedeno pryč z Vojenské policie, aby neprověřovala ty zakázky instituce, kterou jmenuje sama ministryně obrany, protože to evidentně nefunguje a s těmi špatnými výsledky se potýkáme dlouhodobě, ať už jsou to různé tendry, u kterých vyšlo najevo, že tam byla manipulace, nebo ať už je to ta situace, že všichni předstírají, že se tam nic neděje. Média, která jsou napojena na zbrojaře, tak o tom v podstatě nepíšou, protože to je složité a protože ta korupce tam spočívá nejčastěji v tom, že se ve velmi dlouhé specifikaci udělají takové parametry, že tomu může vyhovět jenom jedna firma. Místo toho, aby se s ní reálně vyjednávalo, tak platíme přemrštěné a přemrštěné částky. Ostatně nedávno jsme si všichni přečetli na webu, že Česká republika nakupuje některou vojenskou techniku, kterou by mohla nakoupit na základě mezivládní dohody s Brity, třikrát dráž.

Takovýmhle způsobem oslabujeme naši obranyschopnost. A vždyť jsme to tady probírali na mimořádné schůzi, která byla k bezpečnosti České republiky, že budeme muset dávat výrazně víc peněz na obranu a že neplníme Capability Targets, neplníme ty cíle obranyschopnosti, který bychom měli plnit podle NATO a že tam je obrovský deficit. Vždyť to je přece ve vitálním zájmu České republiky, abychom toho vybavení nakoupili tolik, že splníme ty Capability Targets, které máme plnit podle NATO. Ale místo toho evidentně ten kontrolní systém tam nefunguje a nevyužíváme ty možnosti, abychom snížili ceny. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP