Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(9.10 hodin)
(pokračuje Věra Kovářová)

Nyní bychom přistoupili

 

1.
Vládní návrh zákona o jednotném měsíčním hlášení zaměstnavatele
/sněmovní tisk 925/ - druhé čtení

Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka. Prosím, pane ministře, ujměte se slova.

 

Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Děkuji. Dobré dopoledne, vážená paní místopředsedkyně, vážené dámy, vážení pánové, já si dovolím ve druhém čtení na této mimořádné schůzi stručně uvést návrh zákona... (Hluk v sále.)

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Prosím, promiňte, pane ministře, kolegyně, kolegové prosím o klid... Ještě jednou vás žádám o klid, aby pan ministr mohl řádně přednést svoji řeč. Děkuji.

 

Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Já s dovolením ještě budu mluvit i v tomto svém úvodním slově i k tomu doplňujícímu doprovodnému, následnému tisku 926, takže nebudu vystupovat potom k tomu tisku následně, myslím, že by bylo i dobré, kdyby ta rozprava mohla být sloučena, protože ty věci spolu úzce souvisí. Takže tedy k jednotnému měsíčnímu hlášení si dovolím říci těch několik nejpodstatnějších věcí. Je to vlastně největší změna zhruba za posledních 20 let, pokud jde o krok, který by mohl zaměstnavatelům, podnikatelským subjektům v České republice výrazně, ale výrazně snížit administrativní zátěž a zároveň je to naprosto výjimečný krok v tom, že se podařila dohoda mezi rezorty a mezi klíčovými služebními úřady na tom, že budeme postupovat společně, jednotně a vytvoříme unikátní datovou strukturu, která opravdu zabezpečí to, že těch dnešních zhruba 25 formulářů, kteří ti zaměstnavatelé různě podle své velikosti během roku odesílají na různé instituce - Českou správu sociálního zabezpečení, Úřad práce, finanční úřady, Český statistický úřad a podobně, tak aby toto skončilo a aby všechna tato data šla v jedné jediné datové větě, kterou ten zaměstnavatel z toho svého účetního mzdového systému odešle na Českou správu sociálního zabezpečení a Česká správa sociálního zabezpečení zajistí distribuci už na ta patřičná místa tak, aby o to se vůbec ten subjekt podnikatelský nemusel starat. To znamená, je to zásadní systémová změna z pohledu způsobu práce s těmi daty, způsobu jejich distribuce a my si od toho slibujeme také to, že to bude nejenom krok, který zabezpečí obrovské snížení byrokratické zátěže, administrativní náročnosti, ale bude to krok, který do budoucna jak zaměstnavatelům, tak zaměstnancům, tak i státu přinese daleko větší komfort, pokud jde o přístup k těm jednotlivým datům. Uvedu to na konkrétním příkladě. Například u jednotného měsíčního hlášení zaměstnavatelů vedeme velmi úzkou kooperaci s českou bankovní asociací, kde dneska, když si občan přijde vyřizovat například žádost o hypotéku, tak musí dokládat velké množství různých prohlášení, například o příjmu, které dneska musí on zajistit, dodat bance. Takto nově bude možné se souhlasem toho daného občana využít tuto datovou strukturu k tomu, aby si tato data mohla získat ta patřičná banka, pokud s tím ten klient dá ten souhlas. Samozřejmě bude to sloužit i k dobrému benchmarkingu pro jednotlivé zaměstnavatele, aby mohli vidět tu míru odměňování nákladů na personální výdaje třeba ve svém kraji nebo ve svém oboru, mohli si to srovnávat, takže v tomto ohledu budeme chtít sloužit, jak se říká, i pro zjednodušení a zlepšení komfortu pro podnikatelské subjekty. No a samozřejmě pro stát, veřejné instituce to přinese výrazně zkvalitnění například pohledu na data o výdělku v České republice. Dneska tato jsou zjišťovaná statistickým šetřením, které nepostihuje ale logicky 100 % všech výplat zaměstnavatelů zaměstnancům, takže v tomto ohledu dostaneme unikátní, jedinečný datový soubor.

To jsou všechno benefity, které jednotné měsíční hlášení přináší. My počítáme s tím, že do budoucna budeme postupně využívat také to, aby se na tento informační tok mohly napojovat postupně subjekty také, jako je třeba Ministerstvo školství, aby ta data tam, kde i zákon jasně říká, mohl třeba využít rezort Ministerstva spravedlnosti, nebo například do budoucna si umím představit, že bychom v nějakém následujícím kroku toto zjednodušení udělali tak, že vlastně se k tomuto přidají i zdravotní pojišťovny, to znamená i ta data, která potom následně zaměstnavatelé hlásí, dneska zdravotní pojišťovny, tou vlastní cestou a v tento okamžik jednotné měsíční hlášení ještě jim to neumožňuje tak, aby v budoucnu k tomu případně bylo možné přidat i právě zdravotní pojišťovny, a tím pádem už to úplně dostat jenom do pouze jednoho jediného datového toku.

To jsou tedy ty nejpodstatnější věci, které přináší zákon jako takový, já potom v obecné rozpravě ještě okomentuji i některé pozměňovací návrhy, které už, jak bylo i v prvním čtení avizováno, byly diskutovány a budou diskutovány také mezi druhým a třetím čtením. To je za mě všechno, já mockrát děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane ministře. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro sociální politiku jako výboru garančnímu, dále byl tisk přikázán rozpočtovému výboru. Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 925/1 až tři. Prosím, aby se ujala slova zpravodajka výboru pro sociální politiku, poslankyně Barbora Urbanová, informovala nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnila.

 

Poslankyně Barbora Urbanová: Hezký dobrý den. My jsme na výboru pro sociální politiku oba dva návrhy, tedy i ten číslo sněmovního tisku 926 projednali 14. května. Do té doby byl předložen jeden pozměňovací návrh, který ale výbor nepodpořil, ale usnesení toho předmětného garančního výboru je, že doporučuje ke schválení, a předpokládám, že dnes bude hodně pozměňovacích návrhů, se kterými se vypořádáme na výboru později. Jenom avizuji, že by se měla i zkracovat lhůta, budeme to navrhovat v průběhu projednávání. To za mě vše.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Nyní prosím zpravodaje rozpočtového výboru poslance Jana Bureše, aby nás informoval o projednání návrhu ve výboru a případně pozměňovací návrhy odůvodnil. Já ho tady nevidím, a prosím tedy někoho z kolegů z rozpočtového výboru... Ano, vydržte, nebo paní poslankyně, vy dáte k dispozici panu kolegovi? (Poslankyně Urbanová ukazuje usnesení poslanci Turkovi.) Pane poslanče, já když tak mám to usnesení k dispozici, ano? (Poslanec Libor Turek: Já bych poprosil, ano.) Pan poslanec Turek, ano, je to tedy sněmovní tisk 925/3. Ano? Děkuji, že jste se této role ujal. Pan poslanec Libor Turek přednese informaci o projednání návrhu ve výboru a případně odůvodní pozměňovací návrhy. Děkuji. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Libor Turek: Děkuji za slovo. Tak já bych si dovolil zastoupení přednést usnesení rozpočtového výboru z 61. schůze ze dne 14. května. 2025 k vládnímu návrhu zákona o jednotném měsíčním hlášení zaměstnavatele.

Po rekapitulaci zpravodaje posl. J. Bureše, stanovisku Ministerstva práce a sociálních věcí, stanovisku Ministerstva financí a po rozpravě rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny

I. doporučuje Poslanecké sněmovně, aby s vládním návrhem zákona o jednotném měsíčním hlášení zaměstnavatele (sněmovní tisk 925) vyslovila souhlas;

II. zmocňuje zpravodaje výboru, aby s tímto usnesením seznámila schůzi Poslanecké sněmovny.

Toť vše. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Mockrát děkuji a nyní tedy otevírám obecnou rozpravu, do které se jako první s přednostním právem přihlásila paní předsedkyni Alena Schillerová. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně, vážené dámy, vážení pánové, pane ministře, jestli bude jednotné hlášení zaměstnavatele skutečnou byrokratickou úlevou, to se teprve uvidí. Předložené paragrafy rozhodně žádnou záruku nepřináší, a co hůř, přestože vláda zavádí povinnost měsíčního hlášení, jak bude vypadat konkrétní formulář, není známo ani náznakem. Ani my jako zákonodárci, natož dotčení zaměstnavatelé, tak nemáme nejmenší tušení, co se vlastně bude muset vykazovat. Po zkušenostech se zpackanou digitalizací stavebního řízení je to bianco šek, který si Fialova vláda v žádném případě nezaslouží. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP