Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(11.40 hodin)
(pokračuje Marian Jurečka)

Tady v případě JMHZ to doplňujeme o to, že od 1. 7. příštího roku stejná principiální úprava bude platit i pro české občany, to znamená tedy zaměstnavatel, který bude chtít zaměstnat občana České republiky, tak bude mít možnost buďto si udělat takzvanou předregistraci, že toho člověka k nějakému datu zaměstná tak, aby to zvládl třeba ten jeho externí dodavatel, který mu dělá účetní a mzdovou agendu, nebo tam bude případně i možnost, aby, a respektuji různé okolnosti typu práce v zemědělství a tak dále, že prostě když bude ten člověk, ta firma potřeba zaměstnat toho člověka třeba ten den dopoledne, tak tam bude jednoduchý systém, kdy bude možné vlastně oskenovat ten doklad, občanský průkaz, nahrát to jednoduše do systému a v zásadě ten člověk bude moci potom okamžitě začít pracovat. A zase budeme vědět, jestli na tom pracovišti je legálně nebo není nelegálně.

Toto je obrovský posun, obrovská změna v tom, abychom byli schopni opravdu jasně identifikovat, kdo tady pracuje legálně, kdo nelegálně, a opravdu jako výrazně skončit s tím, co se tady děje dlouhé a dlouhé roky, kdy nám tady prostě běží ten nelegální trh zaměstnávání osob, z jejichž práce často nejsou vlastně vůbec žádné odvody pro stát a veřejné rozpočty. To jsem chtěl ještě dát do nějakého kontextu, protože se to také zmiňovalo v médiích. Takže jenom chci tady doplnit, že opravdu na tomto konceptu jsme také hodně pracovali, abychom si vysvětlili, kdy, v jakých lhůtách tento systém spustíme.

Když jsem mluvil o těch českých občanech, tak tam bude pilotní zase období testování, druhý kvartál příštího roku už ten systém bude k dispozici, budou si ho moci zaměstnavatelé odzkoušet a od 1. 7. příštího roku v tom systému pojedeme naostro. Tak to je docela hodně velká změna k lepšímu, pozitivní změna.

A pak bych chtěl tady ještě v obecné rozpravě krátce odůvodnit pozměňovací návrh, který jsem k tomuto tisku nahrál. Ten reaguje na specifickou potřebu dvou sektorů, a tedy sektoru výroby, produkce ovoce a zeleniny, kde víme, že ta pracnost a ta lidská práce je obtížně nahraditelná nějakou robotizací, minimálně v této době je tam vysoký podíl ruční práce a především právě zahraničních pracovníků. A protože jsme se bavili se zástupci toho sektoru, hledali jsme cesty k tomu, aby na jedné straně, když chceme také poměrně výrazné zpřísnění z hlediska evidencí zaměstnanců, tak ale abychom také reagovali na vysokonákladovost toho sektoru, včetně právě nákladů na pracovní sílu.

Tak jsme se dohodli na úpravě, která by vlastně vytvořila specifický systém dohod, kdy by tito lidé mohli být zaměstnáváni v období sezony. To znamená, je tam jasné časové vymezení, které bude od dubna do listopadu. Bude tam navýšen limit hodin. Nebude to těch 300 hodin, bude to nějakých tisíc dvanáct set osmdesát hodin a bude tam vlastně podpora ve formě slevy na pojistném 7,1 procenta tak, aby to bylo v souladu i s potenciálním tématem veřejné podpory. Takže toto je vlastně princip, který chceme umožnit pro tento sektor ovoce, zeleniny. Je to navázáno i na legislativu a předpisy Ministerstva zemědělství, aby to bylo kontrolovatelné jednoznačně, aby to nebylo zneužitelné, a tento pozměňovací návrh tedy takto nahrávám a odůvodňuji. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane ministře. Faktická poznámka pana poslance Josefa Kotta. Prosím.

 

Poslanec Josef Kott: Děkuji pěkně za slovo, pane místopředsedo. Já bych si dovolil navázat na slovo pana ministra. Jsem rád, že se podařilo společně skutečně jak se zelináři, tak s ovocnáři najít prostor pro to, abychom upravili možnost zaměstnávání sezonních zaměstnanců, protože jak zde padlo, je to velice náročné, a tím, že bychom nadále striktně trvali na tom, že budou využívány ty prostředky, které doposud jsou známy, tak bychom určitě snížili jejich konkurenceschopnost. A děkuji skutečně za to, že se to podařilo.

Na druhou stranu bych byl velice rád, abychom byli velice obezřetní při rozvolňování i pro ty ostatní. A byl bych rád, tak jak tady řekl pan ministr, jsou tady věci, které by se měly vyzkoušet a poté dále používat. Takže bral bych to tak, že ten pozměňovací návrh, který tam teď je nahraný, tak že bychom měli vyzkoušet a potom do budoucna se možná pobavit o tom, jestli se to rozšíří i na další odvětví jako taková a budeme chtít tomu zemědělství jako takovému v podstatě pomoct a udržet ho v nějaké konkurenceschopnosti v rámci Evropské unie. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji, pane poslanče. Nyní řádně přihlášená paní poslankyně Marie Jílková a po ní pan poslanec Jiří Navrátil, zatím poslední přihlášený v obecné rozpravě. Prosím.

 

Poslankyně Marie Jílková: Vážený pane předsedající, děkuji vám za slovo. Ráda bych se vyjádřila ke svým pozměňovacím návrhům. Jsou poměrně jednoduché, technické.

Jeden pozměňovací návrh se týká úpravy živnosti psychologického poradenství a diagnostiky a rozšiřuje se o psychoterapeutické poradenství. Reaguje tak na praxi, kdy poskytování psychoterapeutických služeb není žádným způsobem upraveno a naráží to na praktické důsledky. Zároveň se tímto stanovuje, že akreditovat vzdělávací program bude, o něm bude rozhodovat MPSV a tyto podrobnosti programu bude stanovovat MPSV vyhláškou. Účinnost je 1. 7. 2026.

A ještě jeden pozměňovací návrh. Ten se týká nálezu Ústavního soudu. Reaguje se tím na to, že byla zrušena dílčí výluka zápočtu doby mateřské a rodičovské dovolené pro soudce. My to tímto chceme aplikovat i u státních zástupců, protože i tito mají úpravu zápočtu náhradních dob totožnou. Proto i u nich by bylo možné dovozovat neústavnost, proto se tímto pozměňovákem toto uvádí do souladu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Faktická poznámka paní poslankyně Zuzany Ožanové. Prosím.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji. Vážený pane předsedající, já bych běžně tady k tomuto tématu nevystupovala, nicméně kolegyně Jílková mě vyprovokovala. Mě by zajímalo, jak tyto pozměňovací návrhy souvisí s tímto tiskem. Já se přiznám, že změna živností spadá pod MPO. A víte, proč jsem na to háklivá? Protože už se to pokusil někdo dát u zákonů, které se týkají čistě Ministerstva spravedlnosti. Už byl pokus. Teď je druhý pokus - zase v nesouvisejícím tisku. A pokud se týče těch zápočtů u státních zástupců, promiňte, taky nevím, jak to s tímto tiskem souvisí.

Já už jsem tady před nějakou dobou říkala jednu věc. Tu je jedno, jaký je dán zákon, vždycky se k tomu něco přilepí. Já si myslím, že tohleto je extrémní, že opět se dělá něco, co tady nemá být, jo? Řekněte mi, jak to souvisí s tímto zákonem? Já to opravdu nevím. Ve vašich důvodových zprávách to není, jak to souvisí s tímto zákonem. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Jako další vystoupí pan poslanec Jiří Navrátil. Prosím.

 

Poslanec Jiří Navrátil: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Dovolte mi, abych krátce představil několik pozměňovacích návrhů, které jsem nahrál do systému.

Jeden z nich je pod číslem 6766, který společně podávám s kolegyní Bačíkovou a Jílkovou. Týká se prekluze. Obsahem tohoto pozměňovacího návrhu je posun účinnosti prekluze v zákoně o pojistném na sociální zabezpečení z 1. 1. 2026 na 1. 1. 2027 a další související změny. Mezi ně například platí stanovení lhůty pro placení penále z dlužných záloh na pojistném a rozšíření situací, kdy lhůta pro placení pojistného neběží. Účinnost dnem následujícím po vyhlášení zákona ve Sbírce zákonů.

Další pozměňovací návrh je pod číslem 6767 a společně se mnou jej podává paní poslankyně Ochodnická. Týká se takzvaného identifikátoru klienta sociálních služeb. ***

 




Přihlásit/registrovat se do ISP