Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(12.30 hodin)
(pokračuje Radek Koten)

Já si myslím, že tato novela azylového zákona je pouze jakousi náplastí a pouze velmi částečným řešením migračního paktu EU tady v České republice, a i z toho důvodu jsme se připojili tím, že dáváme další zpřísňující pozměňovací návrhy právě k novele českého azylového zákona. Je to velmi důležité, protože zatím podpora pašeráckých gangů i z hlediska tedy financování z Evropské unie je poměrně velká, stále se platí z evropských peněz ty neziskovky, které vláčejí migranty skrz Středozemní moře právě do těch pobřežních států, ať už je to Itálie, Španělsko, Francie a další státy, a pokud tyto nevládní neziskové organizace nebudou postiženy, budou mít stále peníze a nebudou pro ně žádné tresty, drakonické tresty, tak se skutečně nic nezmění.

Takže my to řešíme tedy alespoň na naší národní úrovni tím, že jeden z mých pozměňovacích návrhů tam určuje tresty pro převaděče, kteří budou třeba součástí organizované skupiny, ta organizovaná skupina z toho bude mít velký profit, no, tak ty tresty tam jsou až 12 let. Já si myslím, že to je adekvátní, aby si to rozmysleli. Pašování migrantů přes Středozemní moře. A jediným systémovým řešením je tedy obrana vnější hranice, ale migrační pakt EU to opravdu neřeší, ten řeší jenom přerozdělování migrantů mezi členské státy.

My se tomu samozřejmě musíme aktivně bránit, zatím tedy za této vlády pouze kosmeticky zpřísňováním pravidel českého azylového zákona. Ale není to málo a i to je důvod, proč tady stojím právě s těmi pozměňovacími návrhy, protože SPD bylo vždy protimigrační hnutí a myslím si, že to stále trvá.

Já bych se tedy vrátil k těm jednotlivým pozměňovacím návrhům, které zde načtu a odůvodním, pak v podrobné rozpravě se k nim samozřejmě přihlásím.

Takže tisk 931, který je tedy novela azylového zákona nebo zákona o azylu, se mění takto: V části dvanácté se vkládá nový bod 3 ve znění: Ustanovení § 340 a 341 se mění takto. Tedy § 340 je organizování a umožnění nedovoleného překročení státní hranice, za prvé, kdo pro jiného zorganizuje nedovolené překročení státní hranice nebo jinému umožní či mu pomáhá nedovoleně překročit státní hranici, nebo jinému po nedovoleném překročení státní hranice umožní či mu pomáhá připravit se přes území České republiky, nebo takové přepravení organizuje, bude potrestán odnětím svobody na šest měsíců až pět let a peněžitým trestem nebo zákazem činnosti.

Za druhé odnětím svobody na 3 léta až 8 let, propadnutí majetku nebo peněžitým trestem bude pachatel potrestán, jestliže za a) spáchá čin uvedený v odst. 1 jako člen organizované skupiny, za b) vystaví takovým činem jiného nelidskému nebo ponižujícímu zacházení, za c) spáchá-li takový čin za úplatu, za d) spáchá-li takový čin opakovaně, nebo za e) spáchá-li takový čin v úmyslu zakrýt nebo usnadnit jiný trestný čin.

Za třetí odnětím svobody na 5 až 10 let nebo propadnutí majetku bude pachatel potrestán za a) spáchá-li uvedený čin v odst. 1 jako člen organizované skupiny a za úplatu, za b) vystaví-li takovým činem nelidskému nebo ponižujícímu zacházení větší počet osob, za c) vydá-li takovým činem jiného v nebezpečí smrti, za d) způsobí-li takovým činem těžkou újmu na zdraví, za e) získá-li takovým činem pro sebe nebo jiného značný prospěch, za f) spáchá-li takový čin se zbraní, nebo za g) spáchá-li takový čin za stavu ohrožení státu nebo za válečného stavu.

Bod 4. Odnětím svobody na 8 až 12 let a též propadnutí majetku bude pachatel potrestán za a) způsobí-li činem uvedeným v odst. 1 smrt, způsobí-li takovým činem těžkou újmu na zdraví nejméně dvou osob, za c) získá-li takovým činem pro sebe nebo pro jiného prospěch velkého rozsahu, nebo za d) spáchá-li takový čin jako voják za stavu ohrožení státu nebo za válečného stavu.

Za páté. Příprava je trestná. Dále tedy § 341, napomáhání k neoprávněnému pobytu na území republiky. Za prvé, kdo v úmyslu získat neoprávněný majetkový nebo jiný prospěch pomáhá jinému k neoprávněnému pobytu na území České republiky, bude potrestán odnětím svobody na 6 měsíců až 5 let, peněžitým trestem nebo zákazem činnosti. Za druhé, odnětím svobody na tři léta až osm let a peněžitým trestem či propadnutím majetku bude též pachatel potrestán, jestliže za a) čin uvedený v odst. 1 zorganizuje, za b) spáchá-li takový čin jako člen organizované skupiny, za c) spáchá takový čin opětovně, nebo za d) spáchá takový čin v úmyslu zakrýt nebo usnadnit jiný trestný čin.

Za třetí, odnětím svobody na pět až 10 let propadnutím majetku nebo peněžitým trestem bude pachatel potrestán za a) získá-li činem uvedeným v odst. 1 pro sebe nebo pro jiného značný prospěch, nebo za b) spáchá-li takový čin za stavu ohrožení státu nebo válečného stavu. Za čtvrté odnětím svobody osm až 12 let a též propadnutí majetku bude pachatel potrestán za a) získá-li činem uvedeným v odst. 1 pro sebe nebo pro jiného prospěch velkého rozsahu nebo za b) spáchá-li takový čin jako voják ve stavu ohrožení státu nebo za válečného stavu.

Nyní tedy odůvodnění. Jakékoliv napomáhání nelegální migraci chápeme jako obzvlášť závažné protiprávní jednání s do budoucna nedozírnými následky a důsledky pro bezpečnost České republiky a její občany.

Cílem navrhované novely trestního zákoníku a tohoto tisku, tedy azylového zákona, však není zvýšení počtu odsouzených ve věznicích, ale významné snížení nápadu této trestné činnosti v podobě snížení počtu osob, které budou ochotny tuto trestnou činnost páchat i přes hrozbu trestního postihu. Motiv pro páchání této trestné činnosti bývá majetkový. Trestní postih za takové jednání musí být v potřebném rozsahu odstrašující a musí mít ve větším rozsahu citelně možnost postihovat i majetek pachatelů.

Takže to je první z mých pozměňovacích návrhů. V tom dalším pozměňovacím návrhu se k části jedna, první článek 1 se text novelizačního bodu 6 mění takto: § 3, odst. 1 nově zní: Za prvé, žádostí o udělení mezinárodní ochrany není projev vůle cizince podle odst. 1 učiněný během jeho vycestování po pravomocném ukončení řízení o udělení mezinárodní ochrany, soudního řízení o žalobě proti rozhodnutí ministerstva ve věci mezinárodní ochrany, soudního řízení o kasační stížnosti proti rozhodnutí soudu ,o žalobě proti rozhodnutí ministerstva ve věci mezinárodní ochrany, dále jen kasační stížnost, nebo řízení o správním vyhoštění nebo při výkonu trestu vyhoštěním uloženého soudem.

Tento novelizační bod odůvodním. Je to zamezení možných obstrukcí ze strany cizince, kterému nebyl pravomocně umožněn pobyt na území České republiky.

Dále k části první čl. 1 hlava IV se text bodu 65 § 32a odst. 1 mění takto: 32a, lhůta pro podání žaloby. Za prvé. Žalobu proti rozhodnutí ministerstva lze podat ve lhůtě 10 dnů ode dne doručení písemného vyhotovení rozhodnutí. Tady tento paragraf odůvodním tak, že návrh směřuje k urychlení procesu tak, aby cizinci, kterému nebyl ministerstvem umožněn pobyt na území České republiky, byl minimalizován prostor pro obstrukce z jeho strany s jeho vycestováním a s využíváním různých správních lhůt.

Dále k části první čl. 1 hlava IV se text bodu 65 § 33f odst. 1 mění takto: § 33f. Za prvé, soud projedná žalobu a rozhodne o ní ve lhůtě za a) pět týdnů, jde-li o žalobu proti rozhodnutí vydanému ministerstvem v azylovém řízení na hranicích, nebo jde-li o žalobu proti rozhodnutí vydanému ministerstvem o zamítnutí žádosti udělení mezinárodní ochrany jako zjevně nedůvodné nebo jako mlčky vzaté zpět. Za b) šest týdnů, jde-li o žalobu, jejíž podání má odkladný účinek, nebo již byl odkladný účinek přiznán a nejde-li o žalobu uvedenou v písmenu a, b, nebo za c) 12 týdnů v ostatních případech. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP