Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(15.50 hodin)
(pokračuje Jakub Michálek)

Jediná věc, která si myslím, že by byla solidní, je stejně, abychom měli na výrobcích třeba napsáno kromě nákladů - kolik nás stojí cenovka, což máme taky zákon, který říká, že tam má být cenovka, že se má vést účetnictví, že tam mají být nutriční hodnoty, abychom tam třeba měli i emise, abychom věděli, kolik CO2 se vypustilo do vzduchu na to, aby se to sem dovezlo. Protože lidi samozřejmě kritizujou, že spousta výrobků se dováží a draze se dováží ze zahraničí a jezdí všude kamiony, který čadí emise - místo toho, aby se použily lokální výrobky. Takže kdybychom tohleto měli, tak by ty lokální - lokální produkce by byla konečně zvýhodněna tak, jak by si to zasloužila. Takže to je potřeba k tomu taky dodat.

A to, jakým způsobem dopadnou povolenky na lidi, rozhodne příští vláda. Ale zatím jediný, co se tady vidělo, bylo strkání hlavy do písku. A nakonec to skončí, tak - se bojím - že pokud bude vládnout nezodpovědná vláda, tak peníze vybrané za povolenky ETS z velké části nasměruje na nějaké pochybné granty, pochybné dotace a desítky miliard různých nesmyslů.

A to je jedna věc, kterou bychom si měli vyjasnit, aby tyto peníze vybrané na povolenkách šly zpátky nějakým způsobem lidem, aby to současně - rodinám - aby to současně motivovalo k šetrnosti. To je úplně to celé, to nejsou žádné bludy.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji za přesné dodržení času. Paní poslankyně Peštová a připraví se pan poslanec Dědeček. Prosím.

 

Poslankyně Berenika Peštová: Pane poslanče Michálku, prostřednictvím pana předsedajícího, řekněte mi, co to má za logiku vybrat od lidí peníze, které jim potom zase dám pomocí Sociálního klimatického fondu. Protože je dostanu na úplné dno. Tak proč já jim dávám ekologickou daň do benzínu, nafty, uhlí, plynu? Proč já je ve své podstatě sankcionuju za to, že jezdí autem, a když se dostanou na úplné dno, tak je z toho Sociálního klimatického fondu budu zvedat. Takže já jim z jedné kapsy seberu a pak jim zase ty jejich vybrané peníze vrátím. Co to má za logiku? Řekněte mi, co to má za logiku? Říkám, emisní povolenky v roce 2005, když to začínalo, možná měly nějaký smysl v tom, že ve své podstatě ten, kdo emituje, tak bude platit za to, že emituje tunu CO2. Už jenom to, že ta tuna CO2 nemá tu cenu konstantní a obchoduje se na burze - tak já obchoduju daň na burze. Takže každou chvíli ta daň má jinou hodnotu, přitom tuna CO2 je stále tunou CO2. Jednou mě stojí 55 euro, jednou mě stojí 90 euro, jednou mě stojí 60 euro. Tak tuna CO2 je tuna CO2 snad - na tom se shodneme, ne? Zákon zachování hmoty tady existuje, tak je to tak.

Jak je možné, že emisní povolenky drží v ruce spekulanti, že to nedrží jenom emitenti? Jak je to možné, že to mají fondy a vydělávají na tom? Takže myšlenka, která možná byla někdy v roce 2005, tak se pěkně pokřivila. Takže neříkejte tady to, co říkáte. Já s tím absolutně nesouhlasím. Děkuji. (Potlesk poslanců ANO.)

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. A nyní poprosím pana poslance Dědečka a poté se přihlásil s faktickou opět pan poslanec - pan předseda Michálek.

 

Poslanec Jaromír Dědeček: Děkuju za slovo, pane místopředsedo. Já bych si vaším prostřednictvím dovolil reagovat na pana poslance Michálka. Pane poslanče Michálku, to, jak jste říkal, že převážíme různé materiály, tak díky tomu, že firmy musí sledovat uhlíkovou stopu a zpracovávat zprávy ESG, tak třeba slévárenské firmy dovážejí železo z Brazílie z takovéto dálky, protože má nízkou uhlíkovou stopu. Výrobci čokolád budou díky nízké uhlíkové stopě dovážet mléko z Nového Zélandu. To už jsme se opravdu zbláznili. A jinak vám můžu říct to, že třeba náklady na ESG zprávu pro firmu, která má 2000 a více zaměstnanců, jsou 2 až 3 miliony korun. Děkuju. (Potlesk poslanců ANO.)

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Pan předseda Michálek.

 

Poslanec Jakub Michálek: Děkuju za slovo. Tak já myslím, že není potřeba se tady hádat, protože já jsem tady jasně řekl, že za Piráty my podporujeme výrazné zjednodušení nebo zrušení zpráv o udržitelnosti tam, kde to je zbytečná byrokracie, a že my chceme jít cestou jednoduchých automatických on-line nástrojů a podobně. To je přece nesporná záležitost.

A abych reagoval na paní kolegyni Peštovou, prostřednictvím pana předsedajícího, vy tady říkáte, že je nějaká děsivá logika, že stát od někoho vybere peníze a potom je přerozdělí - ale to je přece podstatou státu vybrat od lidí peníze a přerozdělit je. Kdyby to nebylo potřeba, tak od lidí nevybíráme, ale zkrátka dneska stát vždycky funguje tak, že vybere třetinu peněz, co lidi vydělají, tak vybere od těch lidí a potom je vrací zpátky lidem přerozdělené na věci, jako je školství, zdravotnictví, jako je spousta služeb, které jim pomáhají. A jedna z těch věcí, které jim pomůžou, je i to, že se někdo stará o globální životní prostředí, o to, aby tady nepokračovalo v takové míře globální oteplování, aby nám to tady nezničilo lesy, aby nám to nevysušilo studny, abychom tady neměli velké problémy v oblasti životního prostředí, které způsobí kaskádové efekty. Takže to je princip státu, že se peníze vybrané na daních, poplatcích nějakým způsobem přerozdělují. Ten systém je celoevropský, my jsme jako Češi součástí Evropské unie - tak se pojďme bavit o tom, jak peníze přerozdělit tak, aby to bylo spravedlivé, aby skutečně doputovaly k českým rodinám a k českým firmám, a ne aby to zblajzlo několik oligarchů. To je ta důležitá otázka, kterou tady musíme rozřešit.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Paní poslankyně Peštová, faktická.

 

Poslankyně Berenika Peštová: Já děkuju za slovo, pane předsedající. Pane poslanče Michálku, prostřednictvím pana předsedajícího, prosím vás, přečtěte si tu směrnici. Já vám to doporučuju. Vemte si to, je to krásná směrnice, má nádherných asi 135 stránek, možná ještě víc. Prováděcí předpisy, v uvozovkách ty delegovaný akty k tomu nejsou, ty teprve postupně budou přicházet. Ale zkuste si ji načíst. Fakt, zkuste si ji načíst, protože ta Evropská unie už dneska ví, že to nebude 40 euro za emisní povolenku EU ETS2. Oni to vědí, proto tam taky dali klauzule, že když to bude dvojnásobně, kolik se vypustí víc emisních povolenek na trh, aby uchladili trh, když to bude trojnásobek, kolik se musí vypustit - jednou je to nějakých, mám pocit, 25 milionů, pak je to 150 milionů emisních povolenek, aby uchladili - když už to vědí, proč tu cenu emisní povolenky nezastropujou?

Proč to nedají na 40 euro? Proč to nechají být, aby si s tím zase v uvozovkách trh pohrál, jak si má pohrát. Proč to neudělali tak, že to nesmí držet ruce spekulanti? Proč? Když se poučili z EU ETS1. Tak si to zase nakoupí fondy,ne? A zase s tím budou hezky spekulovat, zase si s tím budou hrát a budou na tom vydělávat. Já vím, že vy máte - vy osobně asi ne, prostřednictvím pana předsedajícího - ale vaše strana má - jako s kryptoměnou, vy to umíte těžit. Ale lidi se dostanou na dno. Takže já jim ty emisní povolenky dám do benzínu, do nafty, do uhlí, do všeho. Takže rozumíte, já se nebavím o daních, o kterých se tady určitě baví pan ministr financí - já se bavím o ekologický dani, to je - jako jsme úplně jiný level. Já vím, že lidi platí a že se potom přerozděluje. Ze mě nemusíte dělat hlupáka. My se bavíme o nesmyslných ekologických daních, které vymýšlejí v Evropské unii.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Pan poslanec Michálek.

 

Poslanec Jakub Michálek: Děkuju za slovo. Jediné, o co jde, je, abychom dokázali opravdu spravedlivě zajistit, že ekologické náklady třeba toho banánu, který se doveze z jižní Ameriky, budou adekvátně promítnuté do ceny. Nejenom, že budou altruisti, kteří dbají na životní prostředí, se starat o to, aby měli nízký emise, ale aby se to promítlo do ceny, a zkrátka je to potřeba z toho důvodu promítnout i do záležitostí, jako jsou ceny benzínu. A je úkolem zákonodárce tak, aby se stejně jako třeba v Rakousku postaral o to, že když někde přidám, třeba se zvýší ta povolenka, no tak se ubere třeba na spotřební dani nebo na dépéháčku.

A tohle to je důležitá věc, která - kterou musíme řešit. Protože třeba v Rakousku zavedli klimatický bonus prostřednictvím, kterého výnos z emisních povolenek přerozdělují zpátky mezi rodiny a běžné lidi. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP