Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(16.00 hodin)
(pokračuje Jakub Michálek)

A samozřejmě abych mohl vracet zpátky ty peníze a motivovat ty šetrné k tomu, aby byly šetrní a naopak, aby znečišťovatelé, kteří dovážejí třeba ty banány přes celou Evropu, tak aby zaplatili spravedlivou cenu, která za to odpovídá, no, tak to musí někdo měřit, musí k tomu být nějaké standardy a musí v tom nějaký pořádek, tak jako se nemůžou falšovat v hospodářském styku jiné informace. To je jediné, o čem se bavíme, a o tom, že současná vláda zatím ještě jasně neřekla, jakým způsobem budou fungovat ty instituce, které budou mít za úkol ty vybrané peníze vracet zpátky lidem a rodinám. Proto na to tady upozorňujeme, a proto to považujeme za důležité téma. Já už nebudu dále vystupovat k tomuto tématu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Poslední faktická, zatím tedy poslední, paní poslankyně Peštová.

 

Poslankyně Berenika Peštová: Já opravdu slibuji, je to poslední, a opravdu doporučuju panu poslanci Michálkovi, vezměte si tu směrnici a tam už to máte popsané, jak se to má dělat, tam to vůbec nebude regulovat v uvozovkách stát, tam budete mít ten sociálně klimatický fond, kam budete dávat ty peníze a z toho se to bude platit, takže ne to, co vy říkáte vy tady furt o nějakých banánech, které se dováží, ale my se bavíme o našem trhu, bavíme se o tom, že ten benzín nemají jenom ty domácnosti, to nejste jenom vy, já nevím, jestli máte benzín nebo naftu nebo na co jezdíte, to se bavíme o lidech, ale bavíme se i o tom průmyslu, bavíme se o přepravě a to se všechno promítne do cen. Tady se nepřeváží jenom banány, tady se převáží stavební materiál, tady se toho převáží mnohem víc a všechno se vám promítne do ceny. A bavíme se o tom, že když bude emisní povolenka EU ETS 2 40 euro, tak se bavíme o tom, že to budou 3 koruny v každém litru, 3 koruny. A už dneska víme, že se bude pohybovat kolem 200 euro. A když to bude kolem 200 euro, tak už jsme u 12, 15 korun v litru na benzín, jo. A to se vám všechno propíše do cen, do všeho. Jo? To není sranda, jo. Já říkám opravdu, vezměte si tu směrnici a přečtěte si ji, je to zajímavé čtení. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. A vzhledem k tomu, že nikdo další přihlášen není, tak tímto obecnou rozpravu končím. Pane ministře, máte zájem o závěrečné slovo? Nikoliv, paní zpravodajka také ne. Zahajuji tímto v podrobnou rozpravu s přednostním právem paní předsedkyně.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Už jenom stručně v návaznosti na to, co jsem řekla v obecné rozpravě, se přihlašuji ke svému pozměňovacímu návrhu, který je vložen do systému s číslem 6349, je to sněmovní tisk 783. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Já děkuji. Pan poslanec Havránek.

 

Poslanec Jiří Havránek: Děkuji za slovo. Nejprve se tedy ještě jednou přihlásím k pozměňovacím návrhům, které naleznete pod čísly 6785 a 6824.Ten první je návrh ctěného kolegy Vojtěcha Munzara, jehož jsem zde zastoupil, a zároveň bych si ještě dovolil navrhnout v souladu s § 95 odst. 1 jednacího řádu Poslanecké sněmovny zkrácení lhůty na sedm dnů.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Nikdo další se nehlásí, čímž tedy končím podrobnou rozpravu a končím současně druhé čtení tohoto návrhu. Děkuji všem za spolupráci. (Ministr Stanjura: Navrhl zkrácenou.) Byla tam zkrácená, aha, tak já se omlouvám. Takže v tomto případě budeme, budeme hlasovat o zkrácené lhůtě. Ano, já mezitím zavolám a zagonguji, aby dorazili kolegyně a kolegové, odhlašuji vás. Můžeme se pustit do hlasování.

 

Hlasujeme návrh na zkrácení lhůty. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 4, přihlášeno bylo 96, 89 bylo pro, nikdo proti.

Návrh byl přijat.

 

Nyní tedy definitivně končím druhé čtení tohoto návrhu. Děkuji.

 

5.
Vládní návrh zákona o správě informací o stavbě a vystavěném prostředí a o změně zákona č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 851/ - druhé čtení

Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministr průmyslu a obchodu pan Lukáš Vlček. Prosím.

 

Ministr průmyslu a obchodu ČR Lukáš Vlček: Dámy a pánové, dobré odpoledne, pane předsedající, děkuji za slovo. Dovolte, abych tedy krátce uvedl sněmovní tisk číslo 851, tedy návrh zákona o správě informací o stavbě a vystaveném prostředí a o změně zákona č. 22/1997. Sb. o technických požadavcích na výrobky, o změně a doplnění některých dalších zákonů, ve změně pozdějších předpisů. Jak již bylo uvedeno, jsme ve druhém čtení. V prvém čtení plénum určilo tento sněmovní tisk na projednání garančnímu výboru - hospodářskému výboru a dále pak výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj. O tom nás nepochybně bude dále informovat tedy zpravodaj, jinak dovolte, abych tedy on bude informovat o jednání v hospodářském výboru, dovolte, abych já tedy krátce informoval o jednání ve výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj, kde tento výbor tedy vydal doporučení sněmovní tisk 851 schválit v navrženém znění.

Jinak krátce ještě dovolte připomenout tedy, co je tedy obsahem tohoto tisku. Hlavním cílem zákona je tvorba a správa informační základny pro hospodárné, efektivní a účelné nakládání se stavbou v průběhu celého jejího životního cyklu a upravení, vytváření a správy informační základny pro správu a rozvoj vestaveného prostředí, jsou stanovovány jednotné standardy a postupy pro vytváření informačního modelu stavby a informačního modelu vystavěného prostředí a vymezována práva a povinnosti jednotlivých subjektů v rámci tohoto procesu. Samotný zákon má členění na tedy úvodní a závěrečná ustanovení a dvě stěžejní hlavy, v první je popsáno samotný informační model stavby BIM, tedy takzvaný Building information management, a druhá obsahuje informační model vystaveného prostředí.

Krátce dovolte ještě, abych okomentoval základní přínosy této normy s tím, že tedy ty hlavní přínosy jako předkladatele vidíme v úspoře celkových nákladů v průběhu celého životního cyklu stavby, zkrácení doby přípravy projektu zejména díky komplexní přípravě stavby digitální prostředí, zvýšení efektivity a kvality provádění stavby včetně redukce nákladů, dále pak vidíme přínosy i v otázce úspor při následné správě a provozu stavby, takzvaně ve facility managementu po celou dobu jejího užívání, a dále ještě vidíme přínosy v tom, že informační model vystaveného prostředí umožňuje nevnímat tedy stavbu samostatně, ale ve vztahu k dalším stavbám a celému zájmovému území, tedy tento model je zpravidla v praxi používám především u staveb veřejného a většího významu. Jinak tedy tento zákon podle nás jakožto předkladatele přispívá k zavádění procesu digitalizace v oblasti a stavebnictví.

Tolik tedy moje úvodní slovo. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Já děkuji a jenom připomínám, že návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru jakožto výboru garančnímu, dále byl tisk přikázán výboru pro veřejnou správu a pro regionální rozvoj a tato usnesení, myslím tím usnesení těch výborů, vám byla doručena jakožto sněmovní tisky 851/1 až tři a není. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj hospodářského výboru, pan poslanec Tomáš Müller, a informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy, aby odůvodnil. Prosím.

 

Poslanec Tomáš Müller: Děkuji za slovo, pane místopředsedo, kolegyně, kolegové, hospodářský výbor jakožto výbor garanční projednal na své 53. schůzi dne 6. února 2025 sněmovní tisk 851 včetně dvou pozměňovacích návrhů. A přijal toto doporučení. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP