Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!


(16.30 hodin)

 

Poslankyně Silvia Doušová: Jenom stručně řeknu nebo odůvodním, čeho se tento bod číslo 2 týká. Takže u změny energetického zákona návrh doplňuje zařízení pro ukládání energie do výčtu staveb, které jsou zřizovány a provozovány ve veřejném zájmu obdobně, jako je tomu u výroben z obnovitelných zdrojů energie nad sto kilowatt. A dále se navrhuje upravit ochranné pásmo zařízení pro ukládání elektřiny a navrhuje se stanovit ochranné pásmo zařízení pro ukládání elektřiny ve všech případech už od obalové křivky vedené vnějšími líci krajních komponentů zařízení pro ukládání elektřiny, což znamená nikoliv až od oplocení.

Pak tady máme změnu stavebního zákona, část čtvrtá. Tady pozměňovací návrh je v návaznosti na přijetí zákona č. 87/2025 Sb., kdy se doplňují chybějící pravidla pro řízení o povolení záměru u staveb a zařízení pro ukládání energie. Úpravy se týkají jednak věcné příslušnosti stavebních úřadů pro povolování záměru staveb a zařízení pro ukládání energie, a dále zařazení těchto staveb do kategorií staveb v přílohách 1 až 3 stavebního zákona.

Co se týče změny zákona č. 87/2025 Sb., část pátá, tak účelem úpravy je změna přechodného ustanovení tohoto zákona z důvodu delšího legislativního procesu, než se původně předpokládalo, nemohli výrobci elektřiny z obnovitelných zdrojů využít možnost změny formy podpory, kterou mělo umožnit právě přechodné ustanovení, a ocitli se tak do konce roku 2025 zcela bez podpory. A tento návrh má tuto přílišnou tvrdost zákona vůči výrobcům odstranit.

A bod číslo 3, ten už se týká opět účinností - je jich tedy několik, protože účinnost změn energetického zákona se posouvá nebo se navrhuje posunout na 1. října 2025. Podobně účinnost změn stavebního zákona, v bodu 1 až 3, 5 až 7 se navrhuje opět na 1. října 2025. Účinnost změny stavebního zákona v bodu 4 je stanovena na leden 2026. A účinnost změny zákona č. 87/2025 Sb. - je navržena tak, aby přišla v účinnost co nejdříve, tedy navrhuje se u této části účinnost dnem následující po dni vyhlášení.

Děkuji za vaši pozornost a předem děkuji za jejich podporu.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji, hezké odpoledne. Nyní vystoupí pan poslanec Miller, následuje pan poslanec Teleky.

Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Tomáš Müller: Děkuji za slovo, paní předsedající. A já bych tady chtěl okomentovat sněmovní dokument pod číslem 6807, a jedná se tedy k pozměňovacímu návrhu, k sněmovnímu tisku 851 a tento pozměňovací návrh má tři body. Prvním bod je, že opět dochází ke změně názvu tak, jak tady říkala paní kolegyně Silvia Doušová, protože dochází k rozšíření počtu novelizovaných zákonů, a je tak potřeba tuto změnu promítnout do názvu zákona.

Potom je tam bod 2. Za část druhou se vkládá nová část třetí, která včetně nadpisu zní: Změna zákona hospodaření energií, § 20 - a toto vlastně pojednává o tom, že zákon o hospodaření energií byl zvolen jako hlavní legislativní prostředek transpozice principu energetická účinnost v prvé řadě do české právní úpravy. A dochází tady k části transponované směrnice Evropského parlamentu Rady EU 2023/1791 ze dne 13. září 2023 o energetické účinnosti a o změně nařízení EU 2023/955. A toto vlastně popisuje sněmovní dokument.

A dále tam došlo k doplnění § 2a, Energetická účinnost v první řadě. A toto vlastně obsahuje legislativní definici principu energetická účinnost v první řadě, včetně nástrojů, jejichž prostřednictvím se předmětný princip v praxi naplňuje. Je to průkaz energetické náročnosti, energetický posudek v odvětví budov a energetický audit a energetický posudek v energetických odvětvích a v odvětví průmyslu, dopravy, zemědělství, nakládání s vodou, informačních a komunikačních technologií a jiných odvětvích.

Další bod, co řeší tento pozměňovací návrh, je třetí bod. A toto vlastně upravuje účinnost změn - se navrhuje na 1. října 2025. Vše je popsáno ve sněmovním dokumentu 6807, ke kterému se přihlásím v podrobné rozpravě.

Další můj pozměňovací návrh má číslo sněmovního dokumentu 6809 a také se to týká tří bodů. První bod je opět změna názvu, o čemž tady bylo řečeno. Druhý bod je, že za část druhou se vkládá nová část třetí, která zní: Změna zákona o správních poplatcích. A toto řeší to, že například v zákoně, změně energetického zákona, takzvaně lex OZE III, byl nový typ licence, licence na ukládání elektřiny a bohužel s přijetím této úpravy nedošlo i k novelizaci zákona o správních poplatcích, který upravuje správní poplatky za udělení licencí, což řeší tento pozměňovací návrh.

Dále tady jsou řešeny poplatky za činnost energetického specialisty - nebo lépe řečeno, dneska, když si požádal, potom vykonal zkoušku, až teprve když dostal licenci, tak zaplatil. Bylo to docela nepřehledné. Dnes již, pokud se bude účastnit a bude žádat o činnost energetického specialisty, tak již zaplatí, ty částky se změnily, navýšily na 2 000, ale neměnily se 10 let, tak si myslím, že ta částka je přijatelná a nikoho nezruinuje. A toto řeší i tento pozměňovací návrh.

A další věc - já už to dojedu - je bod číslo 3, a to (nesrozumitelné) účinnost se navrhuje první den druhého měsíce po vyhlášení proto, aby poplatek mohl být využít již v tomto roce pro hospodaření Energetického regulačního úřadu a nemusel se zatěžovat státní rozpočet. K tomuto se přihlásím v podrobné rozpravě. Děkuji. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP