Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(16.40 hodin)
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: A pan poslanec Teleky, přihlášený jako poslední v podrobné rozpravě, prosím.
Poslanec Róbert Teleky: Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Já se hlásím k sněmovnímu dokumentu 6798, který jsem odůvodnil v obecné rozpravě. Děkuji.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Pokud se již nikdo nehlásí do podrobné rozpravy a nehlásí se nikdo z místa, tak mohu podrobnou rozpravu ukončit, což činím. Závěrečná slova nepředpokládám, že je zájem, ale raději se zeptám. Není zájem. Nemáme ani žádný návrh k hlasování, proto končím druhé čtení tohoto návrhu.
Děkuji panu ministrovi i panu zpravodaji.
A přistoupíme k bodu číslo
6.
Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s úpravou vybraných agend v působnosti Digitální a informační agentury
/sněmovní tisk 866/ - druhé čtení
Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka, kterého teď prosím, aby se ujal slova.
Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Vážená paní předsedkyně, kolegyně, kolegové, dobré odpoledne. Já si dovolím, jelikož tento tisk jsem uváděl v prvním čtení poměrně podrobně, tak jenom teď stručně ve druhém čtení říci pár podstatných shrnujících věcí. Je to vlastně tisk, který obsahuje novelizaci 10 zákonů, pracovně tomu říkáme takzvaná začišťovací novela, a vlastně tady řešíme několik klíčových věcí. Pokusím se velmi stručně shrnout, to znamená, usnadňujeme tady dohled Digitální informační agentury v oblasti identitních služeb, upravujeme spolupráci s bankami, které poskytují bankovní identitu při předcházení podvodům. Novela ale také řeší i situaci, kdyby se některá banka sama dopouštěla nekalých praktik při poskytování identitních služeb. Tedy znamená, jde o úpravu vytvořenou ve spolupráci s Ministerstvem financí, Českou národní bankou a také bankovní asociací.
A také myslím si, že v současné mezinárodní situaci, kdy některé bankovní domy jsou přímo ovládané také cizími státními mocemi, je tato úprava docela nutná a aktuální. Také novela zákona o poštovních službách zjistí, že držitelé poštovní aliance budou moci využívat údaje ze základních registrů za účelem boje proti legalizaci výnosů z trestné činnosti.
Pro Ministerstvo vnitra je nově založeno oprávnění delegovat působnost v oblasti provozu centrálního registru výročních zpráv na jiný státní orgán nebo státem zřízenou nebo založenou právnickou osobu. Správě státních služeb vytvářející důvěru, což je příspěvková organizace DIA, bude umožněno vykonávat i vedlejší činnost, například školení úředníků státní či veřejné správy. V zákoně o elektronické identifikaci bude nově umožněno odejmout poskytovateli kvalifikovaného systému akreditaci z předchozí výzvy ke zjednání nápravy v případě, kdy z logiky věci nápravu už zjednat nelze. Například daná osoba je odsouzena za trestný čin nebo je vyhodnocena jako bezpečnostní riziko.
Mění se také úprava datových schránek, jejíž podstatou je zejména reakce na judikaturu a poznatky z praxe. Zjednoduší se i některé procesy spojené s poskytováním cloudových služeb ve veřejné správě, protože stávající úprava se ukázala jako poměrně těžkopádná. Novela obsahuje i novinku vlastní doručování písemností od veřejných orgánů, kdy do budoucna bude možné nechat si na žádost takové písemnosti doručit přímo do informačního systému, prostřednictvím kterého bylo učiněno podání. Tím se tedy občan dostává ke svým informacím přehledně a především tam, kde je logicky očekává. Do kompetenčního zákona se zakotvuje vládní kyberbezpečnostní dohledové centrum, které bude rychle reagovat na kybernetické útoky. Zajišťuje se tak vyšší ochrana digitální infrastruktury, která je logicky pro chod našeho státu důležitá a klíčová.
Novela se také týká i zákona o právo na digitální službu, například o právo na osvědčení digitálního úkonu, a bude upraveno tak, aby mohlo být efektivní a jednoduše realizováno. Dále dochází ke změně požadavku na nahrazení úředně ověřeného podpisu. To jsou asi ty nejklíčovější věci. Kdyby byl zájem, můžeme jít do podrobné diskuse, ale to nechám v případě na obecnou rozpravu. Děkuji za pozornost.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Já vám děkuji, pane mistře. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako výboru garančnímu. Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 866/1 a 2.
Nyní prosím, aby se ujal slova zpravodaj výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj, což byl pan poslanec Robert Králíček, který je ale omluven a je připraven pan poslanec Stržínek jej zastoupit, aby nás informoval o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Prosím.
Poslanec Robert Stržínek: Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Dovolte mi, abych tady v zastoupení mého kolegy Roberta Králíčka vás seznámil s usnesením výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj číslo 166 ze dne 15. května 2025. Jednalo se o 41. schůzi výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj.
Výbor po představení návrhu panem inženýrem Martinem Mesršmídem, ředitelem Digitální a informační agentury, po zpravodajské zprávě pana poslance Roberta Králíčka a po rozpravě doporučuje Poslanecké sněmovně sněmovní tisk 866 projednat a schválit, a to ve znění přijatých pozměňovacích návrhů. Tady mi, kolegyně a kolegové, dovolte, abych byl stručný. Jedná se o legislativně technické úpravy, které nejsou příliš čtivé, proto si dovolím odkázat na materiál 866/2, kde tento legtech je popsán. Děkuju za pochopení.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. Nyní tedy otevírám obecnou rozpravu a do ní jako první přihlášen pan poslanec Bartoš, následuje paní poslankyně Doušová a pan poslanec Havránek. Nyní tedy prosím, aby se ujal slova jako první přihlášený pan poslanec Bartoš. Máte slovo.
Poslanec Ivan Bartoš: Dobré odpoledne, dámy, pánové. já jsem rád, že můžu v rámci tohohle toho bodu vystoupit, protože vlastně tu začišťovací novelu, která upravuje další související zákony, vítám. Já jsem tady vystupoval ráno a občas zaznívá zejména ze strany hnutí ANO o tom, jak Digitální informační agentura je vlastně zbytná, jak by ji bylo nejlépe v dalším volebním období zrušit, a já si myslím, že dosavadní činnost agentury, byť vznikla asi o rok později, než bylo plánováno, ta její cesta legislativní nebyla úplně triviální. Tak DIA má své místo v řízení moderního digitálního státu a zároveň se ukazuje, já si tady opět vypomůžu onou statistikou digitalizace služeb občanům, (Ukazuje matriál.) tak vlastně ze všech úřadů a orgánů kromě ÚPV je DIA skutečně lídr v digitalizaci služeb pro občany.
A vážené paní poslankyně, páni poslanci, dovolte mi možná připomenout, co bylo impulsem pro vznik Digitální informační agentury a proč je důležité, tak jak nabýváme nových znalostí, co je potřeba, i upravovat tu legislativu. Ten stav té digitalizace předtím, když vznikala DIA, než začala ta konsolidace těch centrálních služeb, byl velmi neutěšený.
Česká republika v roce 2021 se umístila na 18. místě v hodnocení digitalizace podle digitální ekonomiky a společnosti, to je ten "Index Tezi." A jedna z hlavních příčin tohohle toho žalostného stavu byl skutečně nedostatek centrální koordinace, problémy s řízením těch sdílených služeb. DIA nevyvíjí systémy za jednotlivé rezorty, ale stará se o ty jednotlivé sdílené služby, opožděné schvalování IT systému, roztříštěné výdaje na IT a absence sdílení znalosti a vědomosti a zkušeností. A vlastně snaha o řešení téhleté situace, která je a byla objektivně dlouhodobě špatná, tu byla i za předchozích vlád. Ale každý pokus, který se vlastně pokoušel toto adresovat, byl neúspěšný a ten propad České republiky se tam výrazně zvyšoval, vlastně ta organizační uspořádání, kdy agenda eGovernmentu a útvaru hlavního architekta byla začleněna po zrušení ministerstva informatiky do struktury ministerstva, se výrazně neosvědčila. Sice Ministerstvo vnitra, bezpochyby silný rezort, disponuje i poměrně velkým rozpočtem, ale přiznejme si, že ta pozornost Ministerstva vnitra je nasměřována na vnitřní bezpečnost, má pod sebou poměrně silné složky státu, jako je policie, jako jsou hasiči, a dost často, když bylo potřeba zabrat v oblasti těch centrálních digitálních projektů, tak ať už rozpočtově, nebo pozorností, to šlo stranou.
Já kdybych měl zmínit asi tři věci, které myslím, že byly i silným vlastně motivátorem s tímto pracovat, určitě to byla obnova základních registrů. A já jsem rád, byť ty peníze nakonec neskončily tam, kde měly, a ministra Hamáčka jsme tenkrát donutili, aby nějaké peníze přidal, tak nakonec neskončily v obnově základních registrů. A myslím si, že i zde pan Marian Jurečka, pan ministr a další můžou potvrdit, že kdykoliv jsme v tomhle volebním období spouštěli nějaký projekt, ať už to byly eDoklady, či Jenda, které měly nátlak vlastně na ty základní registry, vyžadovaly dotazování, přihlašování velkého množství uživatelů, tak zpočátku se z toho skutečně sypaly šroubky, a to téměř doslova. ***