Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno!
(19.30 hodin)
(pokračuje Martin Kupka)
Zároveň to, že když teď na chvíli odhlédneme od silniční infrastruktury a podíváme se na železniční, nikdy se nestavělo tolik důležitých železničních staveb, jako je například pražská Masaryčka, terminál Smíchov, ale zároveň Brno, Královo Pole, začala konečně přestavba a modernizace klíčového železničního uzlu Česká Třebová a staví se konečně moderní spojení mezi centrem Prahy a letištěm Václava Havla a k tomu se přidaly důležité cíle do budoucna. To, že Česká republika bude mít vysokorychlostní trati, a to, že pro přetížený uzel Prahy vybudujeme novou vrstvu - metropolitní expres spodem, který nabídne mimo jiné i dopojení vlaků z pražského letiště přímo pod hlavní nádraží pro spojení s rychlíky a s vysokorychlostními vlaky.
Další důležitý počin ETCS: evropský zabezpečovač. Tohle je jedna z důležitých věcí, díky které bude možné říct, že stav České republiky před čtyřmi lety a teď se výrazně, ale výrazně posunul. Že to, v jakém stavu bude Česká republika na konci roku 2025 je o významný kus lepší, než jak jsme ji v roce 2022 převzali. Tohle je totiž věc, která ve výsledku zajímá lidi, jestli se s tou zemí něco pozitivního stalo, a to můžu doložit, protože například evropský zabezpečovač ETCS znamenal významný posun, a to i v evropském měřítku, kdy v České republice v tuhle chvíli máme pod skutečným efektivním zabezpečením ty klíčové koridorové tratě a je to více než 620 kilometrů takových spojení.
Bavíme se o digitalizaci. V případě dopravních agend je to jedna z oblastí, která nejvíc nutí lidi vydávat se do těch kamenných úřadů a to, co se za ty poslední čtyři roky změnilo, je opravdu klíčový posun a snese srovnání s těmi nejpokročilejšími státy, kteří jsou na špičce digitalizace. A je to digitalizace, která se promítá lidem do úspor času, promítá se lidem do toho, jak složité je pro ně zajistit klíčové podmínky, to, že v tuhle chvíli je možné zajistit převod vozidla on-line, to, že to znamená obrovskou úsporu času pro autosalony, pochopitelně pro autobazary, ale zejména pro lidi, kteří tam auta nakupují nebo si je prodávají z ruky do ruky, tak tohle všechno znamená významné změny. Znamená to zjednodušení například v tom, že prodloužení doby platnosti evidenční kontroly významně omezilo potřebné cesty lidí na stanice technické kontroly. A to, že se stanice technické kontroly zlepšují, že se tam tolik nepodvádí, je další konkrétní výsledek fungování vlády Petra Fialy.
Změna zákona o silničním provozu. Změna, která přinesla zjednodušení bodového systému znamenala významný obrat, přinesla možnost řídit auto od 17 let pod dohledem mentora. A výsledek? Bezpečnější stav na českých silnicích, méně obětí dopravních nehod. To jsou čísla, která reálně zajímají českou veřejnost, protože znamenají kvalitativní posun směrem dopředu. A tohle možná měli kolegové z opozice zmínit, ale chápu, nehodí se jim to do krámu. Chtěl bych zmínit ještě několik klíčových bodů v té oblasti legislativní. To, že Česká republika má nově legislativu pro poptávkovou dopravu, to, že jdeme cestou nejvyspělejších států v oblasti vytvoření podmínek pro autonomní systémy řízení, od 1. ledna příštího roku bude možné v českých podmínkách provozovat auta v úrovni číslo 3 autonomního řízení, a to, že od července letošního roku máme inspekci silniční dopravy, která lépe dohlédne na to, aby české komunikace, české dálnice, které se rozrůstají, nepoškozovala přetížená auta a že se významně rozrostl také počet vysokorychlostních vah, to všechno jsou konkrétní věci, které mění Česko k lepšímu. Příprava PPP projektů pro další rozvoj silniční infrastruktury.
A zmíním jednu důležitou věc, která zasahuje do oblasti vesmírných aktivit. Každý pořádný národ má před sebou také vize. Jednu takovou vizi přinesla vláda Petra Fialy pro oblast vesmírných aktivit. Česká cesta do vesmíru - národní projekt, který zásadně rozšiřuje možnosti Česka v téhle oblasti, v oblasti, která přináší vysokou přidanou hodnotu, a neupínáme se jenom k tomu, aby Česko mělo znovu svého astronauta ve vesmíru, ale zejména abychom tam dokázali vynést experimenty, se kterými přicházejí vědecké disciplíny a vědecké týmy v širokém spektru od biologie přes farmacii až pochopitelně po technické disciplíny. Všechny velké státy, které tyhle aktivity rozvíjejí, tak dobře vědí, že se investice v téhle oblasti vrací sedmkrát až osmkrát, a to je důvod, proč to děláme, aby Česká republika rostla a rostla ještě větším tempem, a jsem přesvědčený o tom, že další důležitý význam pro inovace, pro technologický pokrok v České republice znamená česká cesta do vesmíru i v tom směru, že dokáže přitáhnout zájem mladých lidí o studium technických oborů. Předchozí vlády o tom spíš mluvily, než by něco pořádného v téhle oblasti udělaly. A česká cesta do vesmíru jako reálný národní plán, národní projekt, přesně tohle plní.
Na závěr, zvykli jsme si na Evropskou unii nadávat, děláme to vydatně, dělá to na běžícím páse současná opozice, ale nás přece mnohem víc jako plnohodnotného člena Evropské unie, naše odpovědná role zavazuje k tomu, abychom teda měnili, co se nám nelíbí, abychom někde nestáli v koutě a nenadávali, ale abychom dokázali to, co nám nevyhovuje, změnit. A to se vládě Petra Fialy v několika ohledech podařilo. Podařilo se změnit normu Euro 7, která by ohrozila evropský automobilový průmysl a české automobilky, podařilo se to změnit zásadním způsobem díky tomu, že jsme daly dohromady státy, které mají podobný názor jako my. Neseděli jsme v koutě, ale dali jsme dohromady v rámci evropské diplomacie a v rámci našeho úsilí podobně smýšlející státy a vytvořili jsme nejenom blokační menšinu, ale vytvořili jsme reálně uskupení států, které daly dohromady klíčovou změnu, a totéž teď nedávno pro to, abychom dokázali změnit přísné sankce, které by musely platit evropské automobilky, pokud nesplní ten určený počet vyráběných elektrovozidel. Tak tohle jsou konkrétní kroky sebevědomé evropské politiky. Ne politiky, která jenom nadává, ale která reálně mění to, co nám nevyhovuje a co potřebujeme změnit a kdy zároveň můžeme jako významný člen Evropské unie ukazovat také na slepé uličky a volat po tom, aby se reálně měnil Green Deal, aby se měnily podmínky, které nevyhovují nejenom nám, ale které reálně brzdí a omezují evropský průmysl.
Ale nebudete to dělat tak, že budete stát v koutě a budete jenom nadávat, to se dá měnit jedině reálnou prací a tím, že dáte dohromady silnější uskupení států. Tolik opravdu jenom velmi stručná přehlídka toho, co Česká republika v posledním období dokázala, a jako jasný důkaz, že Česko není spálená země, že je to úspěšná země, ve které je radost žít, úspěšná země, která samozřejmě má před sebou ještě spoustu úkolů, ale ten, kdo po ní plive, kdo dokonce po ní plive i při svých vystoupeních v zahraničí, si nezaslouží, aby vedl Českou republiku. A mimochodem, kdekoliv jinde by dávno takovým politikům místní veřejnost vystavila červenou kartu. Tak se prosím dívejme na to, co nás čeká. Se zdravým sebevědomím, ale i s patřičným nadhledem. Nepochybně kriticky. To si zaslouží každá vláda, ale v okamžiku, kdy to současná opozice přestřeluje, kudy chodí, kdy hovoří o svých oponentech s despektem a vysmívá se jim, to opravdu k úspěšné zemi nepřispěje. Díky za pozornost. (Potlesk vládní koalice.)
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji.
Místopředseda PSP Aleš Juchelka: My se vystřídáme v řízení schůze Sněmovny.
V tuto chvíli tady máme jednu omluvu paní poslankyně Milada Voborská se omlouvá z osobních důvodů, a to od 20 hodin.
V tuto chvíli pokračujeme v přednostních právech. Jsme před otevřením programu této schůze, následuje paní místopředsedkyně Olga Richterová, kterou prosím k řečništi, bude pokračovat paní ministryně Černochová a pan ministr Kulhánek.
Vážená paní místopředsedkyně, prosím, máte slovo.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně za slovo i za vystřídání, abych mohla vystoupit v tom domluveném pořadí.
Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážení členové vlády, my tu dnes stojíme před důležitým hlasováním. Na to se dostane nejspíše až zítra. Teď je půl osmé večer, očekává se tedy, že dnes budeme končit někdy kolem půlnoci, a zítra se uvidí, jak to bude pokračovat. ***