Čtvrtek 8. dubna 1920

Proto usnesl se výbor pro pozemkovou reformu na zásadě, aby směrodatnou byla cena, za kterou se získávaly v letech 1913-1915 velkostatky při prodeji nebo koupi. Podle průměru těchto cen vytvořuje se limito-statistika, která bude směrodatnou při přejímání velkostatků za průměrnou cenu obecnou. Ale tu narážíme zase na značný odpor příštích hospodářů proto, že již v letech 1913-14 řádila značně spekulace s pozemky a v těch letech právě též angažovaly se banky v obchodě a parcelaci velkostatků, a tu měli členové pozemkového výboru starost, aby odčinili do jisté míry přehnané ceny, i předválečné a aby vzat byl zřetel k tomu, jak produktivní, jak výnosný je velkostatek a hospodářský celek.

V pozemkovém výboru skutečně zasedají praktikové, kteří přišli k názoru, že čím větší velkostatek, tím méně jest výnosný, ježto administrativní náklady jeho jsou daleko větší, než při statku, který jest obhospodařován a spravován hospodářem samým. Proto tedy vsunut byl do odstavce částky, pojednávající o ocenění velkostatku, § 42., který odstupňovává obecnou cenu, počínaje 5 procenty při 1000 ha a konče 40 procenty při a přes 50.000 ha. V odstavci 2. § 42. mezi sumou, odhadující plochu, a mezi stupnicí, snižující cenu, slůvka "až" a "o" podle jednomyslného názoru všech členů výboru znamenají určité připuštění elastičnosti, resp. pohyblivosti mezi 5-10, mezi 10-15, mezi 20-30 a mezi 30-40 procenty, avšak výslovně je řečeno všemi členy výboru pro pozemkovou reformu, že nemůže ústav nebo některý jiný příští činitel, který bude realisovat tento zákon, připustiti, aby se snad posuzoval tento paragraf v tom smyslu, že při odstupňování jest možno libovolně určovati srážku od 5 až 40 %, nýbrž jest možno jenom mezi nejbližšími a za sebou jdoucími stupnicemi připustiti určitou pohyblivost, ne však v celém rozsahu.

Při takto zjištěné ceně zabraného majetku pamatováno jest v prvé řadě pohledávek ústavů se sirotčí jistotou, pak jiných veřejných ústavů, dále zajištění zaopatřovacích a existenčních požitků zaměstnanců a darů a pensí z milosti. Teprve po vyplnění všech těchto nároků a pohledávek zbývající částka může býti zanesena k dobru dosavadního majitele.

Za tím účelem stanoví osnova zákona zřízení t. zv. náhradové knihy, do které má býti zanesena celá pohledávka majitele, která jest však s jeho strany nevypověditelná a ze které bude poskytovat stát, resp. pozemkový úřad 3procentní zúročení.

Toto stanovisko jest proto dáno do zákona, abychom vyhověli, jak jsem již pravil, původní zásadě, že chceme vyvlastňovat bez náhrady, my tedy náhradu skutečně přiznáme, zaneseme a budeme z této náhrady vypláceti úroky, ne však hotový kapitál, poněvadž ho tu teď dle hospodářského stavu našeho národa po ruce nemáme. Nemohli jsme připustiti hotovou výplatu náhrady, zbývající pro dosavadní majitele velkostatků, také proto, poněvadž interesentům, kterým půdu budeme přidělovati, nemůžeme tuto přidělovati také za hotové, poněvadž víme, že oni jsou to, kteří za války nesmírně trpěli a kteří za války veliké oběti přinášeli. Tím již, že také jest v platnosti zákon přídělový, a zákon o finanční podpoře hospodářů, zákon úvěrový, zabezpečuje se zmíněným poskytnutí značného úvěru, a ten úvěr bychom nemohli získati nikde jinde, než právě u těch, kteří veliké pozemky vlastní.

Jinak ovšem soudí osnova zákona o honorování, resp. nahražování mrtvého a živého inventáře. Tu se přiznává nejen placení obecné ceny (Předsednictví převzal předseda Tomášek) při soudním odhadu docílené, ale také i hotové placení této ceny. Tedy po této stránce vychází osnova zákona úplně velkostatkářům a jiným hospodářům vstříc a jistě nemohou si do jednání pozemkového výboru naprosto stěžovati. Jednou z důležitých částí osnovy zákona jest část pátá, která stará se o to, aby všichni dosavadní zaměstnanci na zabraném velkostatku byli řádně existenčně opatřeni. Až dosud byli úředníci a zřízenci velkostatku materiálem, kterého zneužívali velkostatkáři proti pozemkové reformě. Právě u těchto stavů, o kterých dosavadní zákon záborový a ostatní zákony o pozemkové reformě nic se nezmiňovaly, bylo zřejmo, že nemají dostatečného smyslu a porozumění pro pozemkovou reformu. Nechávaly se zlákati velkostatkáři k boji proti pozemkové reformě. Nejen s tohoto hlediska, ale se zřetelem k naprosté spravedlnosti a starosti o zajištění těchto zaměstnanců jest část této osnovy vypravena tak, že zabezpečujeme jejich existenci, pense i dary z milosti, zkrátka a dobře působíme k tomu, aby skutečně všestranným způsobem o dosavadní úředníky a zřízence na statcích zaměstnané bylo postaráno. Stát sám dle § 73 této páté části zákona o náhradě má přispívati 5 miliony korunami k zajišťovacímu fondu (Posl. Dubický: 50 miliony korunami!) 5 miliony korunami k zajištění těchto zájemníků. K tomuto základnímu příspěvku státnímu bude přispívati podle této osnovy každý dosavadní majitel neb hospodář velkého pozemku zabraného, třemi korunami na 1 ha a 1 rok, předem splatnými. Kdyby však tento příspěvek ukázal se býti malý anebo veliký, zplnomocňuje osnova zákona vládu, aby buď o 2 K tento příspěvek zvýšila anebo snížila. Tím způsobem jest možno dosíci náležitého finačního zabezpečení všech těch, kteří až dosud se obávali, že skutečně přijdou o existenci, že nebude v dostatečné míře na stará jejich kolena o ně postaráno. My dostali jsme do pozemkového výboru celou řadu žádostí, pamětních spisů a různých prosebních podání, v nichž žádají zaměstnanci, zemědělští dělníci, deputátníci, úředníci i zřízenci řádné zabezpečení. Tedy my jim vycházíme plně vstříc, avšak problém, který také v jednotlivém spisu byl nadhozen, problém starobního a invalidního pojištění všeobecného jsme nemohli v této osnově zákona přece jenom řešiti. To jest otázka, která bude řešena všeobecně, která pak se bude dotýkati také zajištění všech těch, kterým až dosud tato osnova žádoucí zajištění neposkytuje. Jsou to zejména stesky Svazu úředníků a zřízenců velkostatkářských, kteří do jisté míry ještě nebyli spokojeni právě s tímto ustanovením.

Při projednávání této osnovy ve výboru pro pozemkovou reformu byli jsme si všichni vědomi, že stát náš a naše Československá republika již ukázala ve všech směrech, všem třídám a kategoriím státních zaměstnanců i zaměstnanců v soukromých službách, že máme pro ně porozumění, a na základě toho, že tento způsob a toto loyální jednání ke všem zaměstnancům může býti dokladem zaměstnancům na velkém zabraném statku pozemkovém, že nenecháme dojíti k tomu, aby ve své existenci byli zkráceni. Tedy v této osnově zákona učinili jsme všecko, co bylo v naší moci a možnosti, aby existence zřízenců a úředníků byla zabezpečena. Budeme dbáti toho, - a k tomu dává také vyjasnění osnova - aby úředníci a zřízenci po případě na jiných státních celcích a hospodářských obvodech byli zabezpečeni. Dáme jim možnost, aby v různých státních službách nabyli svého zaopatření. Mimo to budeme dbáti toho, aby při provádění pozemkové reformy došli zajištění svých existencí, ale současně aby se uplatnili tam, kde se jedná o problém pozemkové reformy. Osnova zmiňuje se také o tom, za jakou cenu bude půda zabrána a náhradovým zákonem vyvlastněna a příštím hospodářům přidělena. Cena přídělová jest cenou přejímající včetně výloh, vzniklých prováděním pozemkové reformy a nákladů na nemovitosti vynaložených. K zabezpečení prostředků provozovacích má poskytnouti dle této osnovy stát zálohu 50 mil. korun, o které se praví, že má býti během 10 let zpět splacena. Tato zásada dle názoru všech členů pozemkového výboru jest správná, poněvadž jsme jednotni v přesvědčení, že pozemková reforma, ani pozemkový úřad nemůže býti přítěží, nemůže passivně působiti na hospodářství našeho státu a pohotovost naší pokladny, nýbrž, že je to jeden z aktivních článků národohospodářství našeho státu. Právě proto ve vědomí této důležitosti a vážnosti pozemkové reformy můžeme dnes doporučiti slavnému Národnímu shromáždění upřímně tuto osnovu zákona k odhlasování, poněvadž touto osnovou nijak nezatěžujeme státu, nezatěžujeme národa, nýbrž dáváme národu možnost, aby jako národ národohospodářský mohl se tentokráte ve svém vlastním zájmu uplatniti na půdě zemědělské, aby současně stal se produkční součástkou k hospodářskému povznesení celého našeho národního života. V tomto vědomí předkládáme vám osnovu zákona k odhlasování a prosíme, abyste ji jednomyslně přijali. (Výborně! Potlesk.)

Předseda (zvoní). K slovu není nikdo přihlášen. Debata odpadá. Přistoupíme k hlasování. Prosím o zaujetí míst. (Děje se.) Před hlasováním ještě sděluji, že mne došel resoluční návrh, podaný panem kolegou Vraným, tohoto znění:

Do velkého oboru pozemkové reformy spadá také nevyhnutelná úprava pachtýřských poměrů. Na jedné straně jsou tu majitelé propachtované půdy, kteří ji pronajali v dobách předválečných nebo na počátku války za podmínek, které nikterak neodpovídají nynějším poměrům hospodářským. Na druhé straně využitkovali jiní majitelé půdy výjimečných poměrů k dosažení přepjatých, zřejmě abnormálních obnosů pachtovného. V zájmu produkce i v zájmu klidného rozvoje našeho zemědělství jest třeba, aby pachtovné bylo jednak upraveno na výši, která odpovídá spravedlivým návrhům majitelů půdy podle starých smluv pronajaté, jednak aby přemrštěné podmínky pachtovného, které překážejí návratu pravidelných poměrů zemědělských, byly upraveny zvláštním zákonem, v němž by bylo pamatováno také na odstranění všech závad, které se objevily zvláště za války a v době poválečné v poměru mezi pachtýři a majiteli půdy.

Vláda se tudíž vyzývá, aby vypracovala a Národnímu shromáždění podala návrh zákona na všeobecnou úpravu poměrů pachtýřských.

V Praze, dne 8. dubna 1920.

Josef Vraný v. r.
(Podpisy.)

Tento resoluční návrh nese dostatečný počet podpisů a jest předmětem jednání.

Přistoupíme k hlasování o zákonu samém. Míním o něm dáti hlasovati tímto způsobem:

Dám hlasovati ve 4 skupinách a to nejprve o úvodu a části I. - to jsou paragrafy 1. až 25.;

na to o části II., III. a), III. b) a III. c) - to jsou paragrafy 26. až 58.;

dále o části IV. - to jsou paragrafy 59. až 71. incl.

a potom o části V., VI., VII., VIII. a IX. - §§ 72. až 84., jakož i o nadpisu zákona a nadpisech jednotlivých paragrafů a úvodní formuli.

Je snad proti tomu nějaká námitka? (Nebyla). Není. Budeme hlasovati, jak jsem právě uvedl.

Kdo tedy souhlasí s úvodem a s částí I. (§§ 1. až 25.) o přípravných pracech, o vyrozumění vlastníka, o poznámce převzetí a o výpovědi - kdo s tím souhlasí, prosím, aby povstal (Děje se.)

To jest většina. Úvod a §§ 1. až 25. incl. jsou přijaty.

Teď budeme hlasovati o části II., III. a), III. b), III. c) (o §§ 26 až 58), týkající se převzetí, převzetí bez náhrady, převzetí za náhradu u majetku státního, náhrady za zabraný majetek, převzetí živého a mrtvého zařízení.

Kdo s těmito paragrafy souhlasí, prosím, aby povstal. (Děje se.) To jest většina. §§ 26. až 58. incl. jsou schváleny. (Hluk. Zvoní.) Prosím o klid.

Budeme hlasovati o části IV. (§§ 59. až 71. incl.), o tom, jak se platí náhrada, přejímací cena.

Kdo s §§ 59. až 71. souhlasí, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina. Paragrafy ty jsou přijaty. Teď budeme hlasovati o zbytku, totiž o části V., VI., VII., VIII., IX. - to jsou §§ 72. až 84.; týkají se zabezpečení zaměstnanců na zabraném a přejímaném pozemkovém majetku, přechodných ustanovení, ceny přídělové a pachtovného, finančních prostředků, ustanovení poplatkových, ustanovení závěrečných.

Vedle toho budeme hlasovati o nadpise zákona a o nadpisech jednotlivých paragrafů a úvodní formuli.

Kdo s nimi souhlasí, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina. Také zbývající části jsou schváleny.

Přistoupíme ke druhému čtení. Přeje si snad pan zpravodaj ke druhému čtení slova?

Zpravodaj posl. Biňovec: Ne.

Předseda: Nějaké korrektury?

Zpravodaj posl. Biňovec: Nejsou.

Předseda: Kdo souhlasí tedy se zákonem, jak byl přijat v prvém čtení, také ve čtení druhém, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina. Zákon je schválen ve druhém čtení a přistoupíme k vyřízení resolucí.

Uděluji panu zpravodaji slovo.

Zpravodaj posl. Biňovec: Slavná sněmovno! Výbor pro pozemkovou reformu zahájil již jednání o rozřešení problému majitelů propachtované půdy i problému pachtýřů. Dospěl k tomu názoru, že dosavadní anarchie v cenách pozemkových je neudržitelná a že v dozírné době musí býti zabezpečena náprava. Avšak čas, který tu dán výboru pro pozemkovou reformu, neumožnil mu, abychom skutečně dospěli k realisování tohoto úmyslu, a přichází proto před slavné Národní shromáždění výbor pro pozemkovou reformu s resolucí, kterou žádá se vláda, aby v dozírné době připravila osnovu zákona, která by upravovala pachtovní náhradu za pozemky dosud propachtované. Jest to jistě spravedlivá věc, která bude musit býti v dozírné době provedena. Doporučuji resoluci k přijetí.

Předseda: Přistoupíme k hlasování. Kdo souhlasí s resolučním návrhem, který jsem před tím přečetl, prosím, aby povstal. (Děje se.) To jest většina, také resoluce jest přijata a tím tento odstavec denního pořadu jest vyřízen. (Potlesk.)

Přistoupíme k odstavci

3. Zpráva sociálně-politického výboru o vládním návrhu zákona (tisk čís. 2666) o ochraně nájemníků (tisk číslo 2749).

Zpravodajem jest p. kol. Tučný, uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. Tučný: Vážené Národní shromáždění!

Nejde o nic nového. Ochrana nájemníků byla již uplatněna v roce 1916 a vyplynula jako nutný důsledek z dob válečných a, chceme-li to úžeji říci, vyplynula jako nutný důsledek úplného ochrnutí stavebního ruchu. Stavební ruch ve své ochrnulosti přežil válku a do dnešní doby nebylo možno stavební ruch do té míry vzkřísiti, aby bylo odpomoženo nebývalé bytové tísni. (Hluk.)

Předseda: Prosím o klid.

Zpravodaj posl. Tučný (pokračuje): Vláda republiky Československé - to nutno objektivně doznati - přičinila se, aby napomáhala ke vzkříšení a oživení ruchu stavebního různými zákonnými předlohami, věnovala tomuto účelu dosti značné peněžité částky, leč přese všechno zdá se, že všechny ty pomocné prostředky nejevily účinku, ba není možno mluviti o účinku citelném, tím méně o nějakém účinku pronikavém. Naproti tomu nedostatek bytový stále vzrůstá a nabývá opravdu povážlivých rozměrů. Válka sice způsobila přechodně úbytek lidí, ale není možno tvrditi, že by byla způsobila úbytek rodin. Naproti tomu nutno počítati se značným přírůstkem nových domácností a značným přílivem zahraničních Čechů, zejména dolnorakouských, do naší Československé republiky, do osvobozené vlasti.

To zavinilo zejména ve velkých městech, v průmyslových městech onen nebývalý nedostatek bytů a následky z toho plynoucí. Poměry vypadají dnes tak, že na př. jenom v jedné části velké Prahy, na Král. Vinohradech jest 2400 přihlášených stran o byty, kterým není při nejlepší vůli bytového úřadu a při nejlepší vůli také správy města možno vyhověti. Rodiny se v pravém slova smyslu vhánějí do podnájmu a, jak vypadá soužití dvou rodin v jednom bytě navzájem si cizích, není snad nutno líčiti. Ale dochází k zjevům daleko bolestnějším. Minulého týdne starosta města Vinohrad, jda z redakce v noci domů, našel celou rodinu Nikodymovou, čítající 7 členů, spát na schodech kostela sv. Ludmily na Vinohradech. Poněvadž nebylo jiné pomoci, musil rodinu sebrati a dáti ji prozatímně ubytovat u chorobinci. Vidíme ještě jiné bolestnější zjevy, že na př. městský strážník vinohradský bydlí v prádelně se šesti dětmi, které vesměs již jsou nakaženy skrofulosou.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP