Čtvrtek 8. dubna 1920

Zpravodaj posl. Pilát: Velectěné Národní shromáždění!

Ústredné družstvo v Bratislavě bylo zákonem ze dne 15. dubna 1919 č. 210 sb. zák. a nař. ustanoveno likvidátorem a ústředím všech družstev na Slovensku, ať již byla zřízena podle zákona čl. XXIII. z roku 1898, aneb podle XXXVII. uherského zákonného článku z roku 1875.

Trvající družstva na Slovensku sdružena byla buď v centrále úvěrního družstva v Bratislavě, nebo v konsumní centrále "Hangya", nebo v centrále křesťanských konsumních spolků, vesměs v Budapešti. Z těchto družstev jest asi 600 konsumních a více než 300 úvěrních.

Ústrednému družstvu v Bratislavě uloženo bylo § 3. cit. zákona, aby zjistilo revisí s největším urychlením všechny pohledávky a závazky, které vznikly družstvům z jejich členského a obchodního spojení s centrálami cizozemskými. Pro nepřekonatelné překážky nemohlo Ústredné družstvo tento úkol dosud splniti. Jen odhadem na podkladě účetní závěrky uherské úvěrní centrály za rok 1916 zjišťuje se, že úvěrní družstva na Slovensku měla v roce 1918 uloženo přebytkův u budapešťských centrál asi za 65 milionů K, s nimiž nemohou nyní volně nakládati. To počíná jeviti neblahé účinky rostoucí potřebou hotových prostředků, jež má za následek vybírání vkladův u družstev. Družstvům, jež mají značnější přebytky uloženy u budapešťských centrál, hrozí katastrofa. Této katastrofě zabrániti pokládá Ústredné družstvo v Bratislavě za nutné nejen z příčin hospodářských, nýbrž i státních a organisačních. Nynější neujasněný stav úvěrních družstev brzdí zakládání nových úvěrních družstev a způsobuje thesauraci hotovostí u venkovského lidu.

Aby Ústredné družstvo mohlo ohroženým úvěrním družstvům na Slovensku přispěti a tak zabrániti hrozící katastrofě, žádá, by mu byla dána buď státní záloha 30,000.000 Kč, aneb aby vláda převzala záruku až do této částky v případě, že by se Ústredné družstvo v Bratislavě k vytčeným účelům u peněžních ústavů sumu tu opatřilo.

Tento peníz bude upotřeben na zálohy ohroženým úvěrním družstvům podle potřeby, až do výše jejich přebytků, uložených u bývalých budapešťských centrál. Rozpočtový výbor vyslovuje v tomto směru přání, aby vláda dala Ústrednému družstvu zmíněnou zálohu jen v nejnutnějším případě, a očekává, že přání Ústredného družstva bude tím učiněno zadost, když vláda poskytne potřebnou záruku za peníze poskytnuté domácími peněžními ústavy.

Aby vláda měla možnost, přesvědčiti se o pravém stavu dnešních poměrů hospodářských Ústredného družstva, bude záhodno, by vláda předem zjistila odborovou revisí stav Ústredného družstva v Bratislavě. K celé akci budiž přidělen zvláštní vládní komisař zvlášť k tomu účelu delegovaný. Vedle sdělení vládního komisaře družstevnictva na Slovensku p. dra Medveckého má Ústredné družstvo v Bratislavě okrouhle 2,000.000 Kč fondů reservních, a hotově splacených závodních podílů za 456.870 Kč při 10tinásobném ručení členů.

Všech členů má Ústredné družstvo 925, mezi nimi 11 jednotlivců (zakladatelů) a 914 družstev, z nichž však dosud jenom 416 složilo povinné závodní podíly. Až veškerá družstva této své povinnosti dostojí, stoupnou závodní podíly asi na 1 mil. Kč, což při desítinásobném ručení by odpovídalo záruce 10 mil. Kč.

Ačkoliv Ústredné družstvo samo podle vylíčeného stavu neposkytuje dostatečné jistoty za splacení záloh těch, přece nelze o navrácení záloh míti žádných pochybností, neboť za ně ručiti budou také přebytky družstev, uložené u budapešťských centrál. Poněvadž pak lze se nadíti, že po uzavření míru s maďarskou republikou dojde k vyrovnání pohledávek mezi příslušníky slovenskými a maďarskými v ten způsob asi, jako tomu bude s pohledávkami mezi příslušníky československými a rakouskými, je velmi pravděpodobno, že na pohledávkách družstev proti uh. centrálám neutrpí tato družstva žádných vážných ztrát.

Jménem rozpočtového výboru dovoluji si proto navrhnouti Národnímu shromáždění přijetí navrženého vládního návrhu v tom smyslu, jak byl rozpočtovým výborem přijat.

Místopředseda Konečný: K slovu není nikdo přihlášen, debata odpadá. Přistoupíme ihned k hlasování.

Předloha zákona, o níž právě jednáme, čítá pouze 4 paragrafy a proto míním dáti hlasovati o celé osnově, jakož i o jejím nadpisu a úvodní formuli najednou. Doufám, že není proti tomu námitek (Námitek nebylo.)

Kdo souhlasí s navrženým zákonem, jakož i s jeho nadpisem a úvodní formulí, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina. §§ 1., 2., 3. a 4. zákona ve znění zprávy rozpočtového výboru, jakož i jeho nadpis i úvodní formule se v prvém čtení schvalují.

Přeje si pan zpravodaj ke druhému čtení slova? Žádné změny?

Zpravodaj posl. Pilát: Všechno beze změny.

Místopředseda Konečný: Přistoupíme k hlasování ve druhém čtení. Kdo souhlasí se zákonem, který jsme právě v prvém čtení přijali, i ve čtení druhém, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To jest většina. Zákon schvaluje se i v druhém čtení a tím jest tento bod denního pořádku vyřízen.

Přistoupíme k dalšímu a tím jest

7. zpráva sociálně-politického výboru o návrhu člena N. S. V. Johanise a soudr. stran zavedení starobního a invalidního pojištění. Tisk 2752. Zpravodajem je občan Johanis. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. Johanis: Ctěné shromáždění!

Návrhem, kterým jsme se domáhali předložení osnovy zákona o starobním a invalidním pojištění, chtěli jsme docíliti to, aby Národní shromáždění ještě před svým rozchodem vyslovilo se o důležité sociální otázce, která byla živou již za Rakouska. Rakousko dělníkům a lidem nepojištěným, zejména maloživnostníkům a zemědělcům slibovalo pojištění starobní dosti dlouho. První osnovu - ba spíše možno říci, že program - podala vláda Körbrova roku 1904 před svým odchodem; avšak jen podala, ale dále se o osnovu nikdo nestaral. Teprve nabytím všeobecného práva hlasovacího roku 1907 vynutilo si zejména dělnictvo slib, který byl splněn tím, že již ve trůnní řeči roku 1907 v červnu bylo slíbeno, že rakouský parlament otázku pojištění pro stáří a pro neschopnost ku práci bude řešiti. Tento slib nesplněn a teprve po velkých urgencích v r. 1908 3. listopadu předložena tak zvaná osnova Beckova, která byla, jak nutno doznati, podrobně vypracována. Řešila zejména to, že pojištění nemocenské mělo býti reformováno, dále pojištění úrazové a nově mělo býti zavedeno pojištění pro stáří a neschopnost ku práci dělníků, malých zemědělců a živnostníků. Známy jsou obtíže, za kterých tehdejší pojišťovací výbor poslanecké sněmovny pracoval v této otázce. Byly to potíže národnostní, ale nezapírejme si, že byly to také důvody jiné, zejména odpůrci sociálních reforem Němci, ale také i u nás doma v našem národě našli se jednotlivci, kteří nekladli váhu na to, aby v této věci osnova byla urychlena a pojištění vešlo brzy v platnost.

Válka byla ale hlavní překážkou, že osnova o starobním pojištění, ve výboru sociálním již projednaná ve vídeňské sněmovně, nestala se skutkem, poněvadž věřím, nebýt války, že by byla tato důležitá osnova přes všechny obtíže ať rázu národnostního či politického, se stala zákonem a dnes bychom mohli počítati s tím, že osoby, které podléhaly pojištění - zvláště by to byli dělníci, malí živnostníci a zemědělci - byly by pojištěny pro stáří a invaliditu bývaly by měly. Pánové, tyto důvody jest nutno konstatovati, když si uvědomujeme, že pojišťování pro stáří a neschopnost ku práci našeho obyvatelstva nemajetného dosud nemáme.

Tyto důvody také mne vedly k tomu, abych vypracoval návrh a vyžadoval, aby se vláda starala o to, aby osnova zákona u nás byla předložena. Zejména můj návrh vyžadoval, aby osnova zákona byla pracována na těchto zásadách:

1. organisace všeho pojištění (nemocenského, úrazového, starobního a invalidního) budiž jednotna.

2. Správa pojišťovacích ústavů budiž autonomní; státu buď však vyhrazen potřebný vliv na správu.

3. Pojišťovací dávky jest upraviti tak, aby důchodci, ku práci neschopnému, umožňovaly živobytí.

4. Pojišťovací dávky jest krýti soustavou kapitálovou.

5. Okruh pojištěných osob jest stanoviti jednotně; základem budiž nynější rozsah nemocenského pojištění.

6. Pojišťovací soudnictví budiž osamostatněno.

Vedle tohoto mého návrhu byly podány také jiné návrhy, zejména se strany lidovců, také se strany národní demokracie. (Posl. dr. Mazanec: První byl náš návrh!) To byl jen takový vyzývací návrh, kdežto můj chtěl se zaměstnávati otázkou projednání zásad, ale výbor nemohl, když mu byly tyto věci předloženy, přece jenom rozhodnouti se pro některá hlediska, kterých zejména můj návrh vyžadoval, ale byl si vědom toho, že přece jenom jest nutno, aby naše slavná sněmovna, toto Národní shromáždění v otázce takovéto důležitosti, jakou klademe právě v otázku pojištění osob pro stáří a neschopnost ku práci, tedy osob nemajetných, vyslovilo určité zásady a hlediska. A to jest právě v resolučním návrhu, který dovoluji si předložiti. (Hlas: To jest návrh výborový!) To jest samozřejmě návrh výborový a kompromisní. Jsem si vědom, že nebylo možno v tomto Národním shromáždění starobní a invalidní pojištění jak pro dělníky, tak také pro ostatní vrstvy dělnictva provést. Zejména jsem si vědom toho, že k tomu, aby naše vláda předložila takovouto osnovu, jest nutno, aby měla potřebná data, zejména matematické výpočty, které bude možno opatřiti teprve tehdy, až budeme míti sčítání obyvatelstva, které má nastati ke konci tohoto roku, již proto, že na základě dat zjištěných v bývalém Rakousku není možno v našem státě osnovu zákona o starobním a invalidním pojišťování dělati.

Z těch důvodů jsme nevešli do řešení zásadních otázek při otázce starobního a invalidního pojištění, protože byly by se vyskytly rozpory. Když zde mluvím jako zpravodaj výboru, budiž mi dovoleno, abych jako příslušník sociálně-demokratické strany konstatoval, že naše strana nehájí stanoviska, aby byli pojati příště do pojištění pro stáří a neschopnost ku práci jenom dělníci, ať průmysloví, živnostenští, neb zemědělští, a odkazuji v tom směru na naše stanovisko nejen ve vídeňské sněmovně, nýbrž i na působení našich zástupců v sociálně pojišťovacím výboru rakouské sněmovny, kde tehdy již hájili zásadu, aby vedle dělníků byli pojištěni také malí zemědělci, malí živnostníci, osoby nemajetné. V této věci nebylo ve výboru jaksi sporu. Já při této příležitosti konstatuji, že i dnes trváme na tom, aby pojištění nejen dělníků ale i ostatních malých tříd a zejména malých živnostníků a zemědělců stejně bylo provedeno jako pojištění dělníků.

Jiné hledisko budeme míti na organisaci, zejména však na správu pojištění, zejména pojištění tak zvaných středních stavů. Ale tato věc není snad tak akutní k řešení pro dnešek, - a já ji jen více méně s hlediska principielního zde konstatuji - ale resoluce, kterou sociálně-politický výbor vypracoval, má zejména ten účel, aby sociálně-politický výbor, jehož jménem zde mluvím a jemuž nebude zajisté upřeno, že měl nejlepší snahy zachytiti ve svých pracech všecky složky sociálního života, pokud byly k řešení v tomto Národním shromáždění, ať již po stránce formální nebo meritorní, ať šlo o některé opravy rakouských zákonů nebo o některé nové zákony. Zejména se zde odvolávám na působnost výboru v otázce osmihodinné doby pracovní, nemocenského pojištění, zákona o válečných poškozencích, zákona o zákazu dětské práce, konečně zákona o pensijním pojištění. Výbor řešil tedy veliké problémy, a jestliže nemohl sám vypracovati a nemohl ani vyžádati si vládní předlohu, důležitou osnovu zákona o starobním a invalidním pojištění, zásadně tkví vina v tom, že scházel zde potřebný materiál, který je nutný, a proto se výbor spokojil s resolucí, kterou předkládá, a prosím jménem výboru, aby slavné Národní shromáždění resoluci schválilo. (Poslanec Šrámek: Prosím, upozorněte, že náš návrh v tom směru byl první!) Pan kolega Šrámek žádá, abych konstatoval, že strana lidovců byla první, která návrh v této věci podala. Já konstatuji, že tomu tak jest. Byt to ten návrh, který vyzýval vládu, aby ona vypracovala a předložila osnovu. Ale také jiné strany přišly s návrhy, takže nějaké priority nelze žádné straně dávati, poněvadž všecky strany jsou si po mém názoru vědomy toho, že starobní a invalidní pojištění musí býti brzo provedeno. (Posl. Myslivec: Hlavní věc, aby bylo uskutečněno!) To jest správné, poněvadž zejména dělnictvo v otázce starobního a invalidního pojištění má tolik slibů, že dnes chce míti jen činy. Proto prosím, abyste resoluci schválili. (Čte):

"Sociálně-politický výbor Národního shromáždění projednal za dobu své působnosti nemalou řadu návrhů vládních i návrhů iniciativních, jejichž účelem bylo jednak odstraniti poměry způsobené válkou a naléhavě domáhající se nápravy, jednak vybudovati základy pro další práci sociálně-politickou. Při vší této činnosti své nezapomínal výbor na sociálně-politický úkol, jenž byl blízek svého vyřešení již před válkou, jehož naléhavost událostmi válečnými a následky války byla však velice zdůrazněna: na starobní a invalidní pojištění.

Sociálně-politický výbor nemohl přehlédnouti, že k vyřešení problémů se zákonem o starobním a invalidním pojištění spojených jest vedle jistého klidu doby zapotřebí statistického materiálu, jenž může býti získán teprve letošním sčítáním lidu, a včas dohodl se s vládou, aby při sčítání bylo pamatováno na potřeby pojišťovací. Vláda ujistila výbor, že přípravné práce pro zákon pojišťovací jsou v proudu.

Podávaje tuto zprávu Národnímu shromáždění, sociálně-politický výbor má za záhodno, aby Národní shromáždění před ukončením své bohaté činnosti sdělilo s veřejností, že nebylo zapomenuto na veledůležité dílo starobního a invalidního pojištění; i navrhuje, aby Národní shromáždění usneslo se na tomto projevu:

Národní shromáždění republiky Československé, jsouc si vědomo významu starobního a invalidního pojištění a naléhavosti jeho, vzalo s povděkem na vědomí sdělení svého sociálně-politického výboru, že vláda zahájila práce potřebné k předložení zákona o tomto pojištění; Národní shromáždění vybízí vládu, aby v těchto pracích pokračovala s největším úsilím, aby mohlo býti co nejdříve vyhověno oprávněnému požadavku širokých vrstev lidových, jehož splnění jest zároveň význačným zájmem státním."

To je petitum resoluce; záleží ovšem nejenom na tom, jaké bude zvoleno příští Národní shromáždění, resp. sněmovna poslanecká a senát, ale jaký bude klid k jejich práci zejména na poli sociálně-politickém. Jistě, že všechny strany, které jsou zde a které příště do sněmu a senátu přijdou, jsou si vědomy, že tomuto důležitému úkolu sociálnímu nebudou se moci vyhnouti a že budou musit ho provésti.

Naším přáním je, aby příští sněmovna pro tento úkol měla porozumění a aby příští vláda náležitý materiál připravila. Navrhuji schválení.

Místopředseda Konečný: K slovu není nikdo přihlášen. Debata odpadá. Máme hlasovati o resoluci výboru sociálně-politického. Resoluce tato byla právě panem zpravodajem přečtena a k přijetí vřele doporučena. Myslím, že není potřebí, abych znovu ji dal předčítat. (Souhlas.)

Kdo souhlasí s resolucí výboru sociálně-politického, prosím, aby povstal. (Děje se.)

To je většina. Resoluce se schvaluje. Tím je tento bod denního pořadu vyřízen.

Dalším bodem je

8. zpráva rozpočtového výboru o návrhu člena Národního shromáždění Rud. Piláta a soudr. (tisk č. 2602), aby Národní shromáždění usneslo se o zákonu, jímž se doplňují zákonná ustanovení o dani z důchodu (tisk č. 2757).

Zpravodajem je občan Rudolf Pilát. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. Pilát: Velectěné Národní shromáždění!

Zákonem ze dne 27. května 1919, č. 292 sb. zák. a nař., podrobeny byly srážce daně z důchodů také úroky z vkladů peněžních ústavův, uložených u jiného peněžního ústavu v běžném účtě. - To zavdalo podnět k rekriminacím všech ústavů peněžních a jmenovitě malé ústavy ukazovaly k tomu, že toto zatížení mělo by ve velmi četných případech za následek přímo poškození jejich existence. - Tak na příklad Kampeličky uváděly, že k 1. březnu 1919 měly 453 miliony korun vkladů na knížky a 13 milionů korun vkladů na běžný účet. - Naproti tomu měly jinde uloženo v běžných účtech 400 milionů korun svých vlastních přebytků. - Z těchto 400 milionů korun nemohly by samy platiti 6 % daň rentovou, když už je tíží 3 % rentová daň z vkladů na vkladní knížky, totiž z oněch 453 milionů korun a nemohou přesunouti ji na své vkladatele ve formě nějakého režijního příspěvku. - Ony neprovozují obchodů spekulačních a jsou nuceně obmezeny na úvěrní obchody. - Rozpětí úrokové jest u nich nepatrné a z toho se uhražuje režie. - Drobné ústavy nemohou svoje přebytky ukládati v realitách, cenných papírech nebo na knížky, nýbrž ukládají je v běžném účtě u svých svazů nebo bank. - Tím ohrožena jest existence celé řady drobných ústavů lidového peněžnictví.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP