f) Otázka politické zodpovědnosti
ministerské jest v úzké spojitosti s otázkou
pravomoci a zodpovědnosti presidenta republiky. (Srv.
Duguit: Traité: II. sv., str. 481 a 496, Esmein:
na uv. m. str. 149 a str. 812 až 815).
President republiky sám jest politicky nezodpovědným;
podle čl. 3. ústavního zákona ze dne
25. února 1875, musí však každý
akt presidenta republiky býti spolu podepsán příslušným
ministrem.
Ustanovení toto jest zřejmě zcela všeobecné
a nepřipouští žádné výjimky.
Vztahuje se ke všem aktům presidentovým,
právně významným. Nelze tvrditi, že
by některé akty byly ponechány zcela volnému
osobnímu uvážení presidenta republiky
na př. dekret, kterým se uděluje milost odsouzenému.
Zejména i jmenování ministrů vyžaduje
spolupodpisu ministerského. Podle francouzské ústavy
z r. 1848 nežádalo se spolupodpisu ministerského
při aktech, kterými byli jmenováni nebo propouštěni
ministři. Za dnešní ústavy ve smyslu
citovaného předpisu, který nerozeznává,
vyvinula se praxe, že předseda vlády, která
podává demissi, spolupodepíše jmenovací
dekrety ostatních ministrů.
Všeobecný předpis o spolupodpisu ministerském
vztahuje se dále také na poselství presidenta
republiky. ta jsou přece také vládními
úkony presidentovými. To francouzská praxe
nesporně vždy uznávala.
Jediný písemný akt vycházející
od presidenta republiky nevyžaduje spolupodpisu ministerského;
jest to list, kterým podává demissi; ten
není aktem úředním, nýbrž
aktem osobním, třebas se vydával ve formě
poselství ke sněmovnám.
Avšak vláda není zodpovědna jen
za písemné právní akty presidenta
republiky, nýbrž i za všecky akty politicky
významné, zejména za všecky jeho
veřejné proslovy, za jeho dopisy, depeše, rozkazy
vojenské atd.
Jest zodpovědna také za opomenutí, která
možno vytýkati nejen jí samé, ale i
presidentovi republiky. Jest totiž povinna jednati, když
to zákon nařizuje a když zájem státu
toho vyžaduje, a jest povinna vymoci si od presidenta republiky
akty, které uznává za potřebné.
Jedním slovem není ničeho ve vládě,
co by unikalo politické zodpovědnosti ministerstva
(srovn. Esmein: na uv. m. str. 814).
Za vlády monarchické byly určité akty
pokládány za zvláštní prerogativy
panovníkovy, a nebylo při nich vyžadováno
spolupodpisu vládního; neměly také
za následek zodpovědnost vlády. Za takové
akty pokládalo se na př. svolávání
a rozpouštění sněmoven, akty vztahující
se k nejvyššímu velitelství branné
moci, udělování milosti. Ale tyto prerogativy
dlužno pokládati za přežitky osobní
vlády panovníkovy, které nemohou býti
připuštěny v republice parlamentární.
O trestní zodpovědnosti ministrů jednají
čl. 9. zákona ze dne 24. února 1875, a čl.
12. zákona ze dne 16. července 1875.
Trestní zodpovědnost nastává, dopustí-li
se ministr u výkonu svých funkcí trestního
skutku, jenž jest výslovně zakázán
předpisem trestního zákona. V tomto případě
může býti stíhán obžalobou,
na níž se usnáší sněmovna
poslanecká; jako soud o této obžalobě
funguje senát.
Ke stíhání deliktů, jichž dopustil
se ministr mimo výkon svých funkcí,
jsou ovšem příslušné řádné
soudy.
Civilní zodpovědnost ministrů není
upravena výslovnými předpisy ústavními;
ministři jsou povinni nahraditi jednotlivým občanům
neb státu škodu, kterou jim způsobili u výkonu
svých funkcí.
a) Civilní zodpovědnost ministrů vůči
jednotlivcům řídí se podle všeobecných
zásad, jež platí pro zodpovědnost správních
úředníků vůbec. O žalobách,
jež by na ministry podali jednotlivci, rozhodují rádné
soudy.
b) Civilní zodpovědnost ministrů vůči
státu, jež může nastati zejména
v případech, kdy ministr poukázal k výplatě
částky, jež nebyly povoleny rozpočtem,
může býti přivedena k platnosti sněmovnou,
která rozhoduje o schválení účtů,
jež jí předložil ministr. V literatuře
francouzské jest sporno, zda-li mohou ministři pro
škodu státem způsobenou býti stíháni
žalobou, podanou před řádnými
soudy (srov. Duguit: Traité, II. sv., str. 51 1, Esmein:
na uv. m. str. 851 až 854). Duguit uznává řádné
soudy za příslušné k rozhodování
o těchto žalobách.
Zásady, jež obsahuje ústava Spojených
Států Severoamerických o zodpovědnosti
ministerské, jsou podstatně rozdílné
od zásad práva anglického a francouzského
upravujících tutéž otázku. To
vysvětluje se celkovým rázem právního
postavení presidenta Spojených Států
Severoamerických, jakož i tím, že v Anglii
jest dlouholetými tradicemi ustálena ryzí
soustava vlády parlamentární - ve Spojených
Státech není však vlády parlamentární
ve smyslu anglickém (srv. též Jellinek:
Allgemeine Staatslehre 1914, str. 728 a J. Hatsehek: Allgemeines
Staatsrecht 1909, II. díl, str. 103).
Lapidárními slovy vyličuje podstatné
rozdíly mezi parlamentním systémem v Anglii
a ústavou Spojených Států Severoamerických
J. Bryce: The American Commonwealth 1911, kap. IX.
Institut zodpovědnosti ministerské ve Spojených
Státech Severoamerických lze charakterisovati takto:
I. President jest zodpovědným - nikoliv však
parlamentu.
II. Ministři nejsou parlamentu zodpovědni.
III. Zodpovědnost presidenta i ministrů může
býti uplatňována jedině v cestě
impeachmentu.
Ad I. President Spojených Států Severoamerických,
jenž není volen parlamentem, neodvozuje svoji moc
od parlamentu, nýbrž od národa, jenž jej
volí. President jest za své akty osobně
zodpovědným, avšak nikoliv parlamentu,
nýbrž - jak praví Bryce - národu, od
něhož přijal volbu. Této zodpovědnosti
nemůže se president zbaviti odvoláním
se na radu svých ministrů - neníť radou
jich vázán, a ministři jsou povinni jej poslouchati
aneb vzdáti se úřadu.
Ad II. Ministři jsou orgány presidentovými
- nejsou zodpovědni parlamentu. Ministři
dokonce nemají vůbec práva vstoupiti do kongresu
(»jen výbor kongresu může si je pozvati,
jako si může pozvati každého jiného
svědka«) nemají tudíž ani příležitosti,
aby mohli vyložiti nebo obhájiti před celým
kongresem svou politiku resp. politiku svého pána
(»master«), t. j. presidenta. Důsledkem tohoto
stavu věci jest: ani zamítavé hlasování
v kongresu nemá vlivu na postavení ministrů
neb na postavení presidentovo; akty ministrů
jsou vlastními akty presidentovými.
Ústavě Spojených Států Severoamerických
není tudíž známa instituce politické
zodpovědnosti ministrů vůči parlamentu
ve smyslu zásad práva anglického a francouzského
(srv. Duguit: Traité: II. sv., str. 398 a 498).
Ad III. President i ministři jsou co do stíhání
impeachmentem na roveň postaveni všem ostatním
civilním úředníkům Spojených
Států Severoamerických. Impeachment jest
jediným právním prostředkem, jímž
lze uplatňovati zodpovědnost presidenta a ministrů.
Impeachment jest podobně jako v Anglii obžalobou,
na níž se usnáší dům representantů
(sněmovna poslanců) a o níž rozhoduje
senát jako soud. O inpeachmentu jedná ústava
Spojených Států zejména v kap. I.,
odd. 2., čl. 5., odd. 3., čl. 6 a 7 a v kap. II.,
odd. 4., čl. 1. Impeachmentem může býti
stíhán president, vicepresident i ostatní
civilní funkcionáři Spojených Států,
tudíž i ministři, pro porušení
úředních povinností. K výroku
o odsouzení obžalovaného vyhledává
se většiny dvou třetin přítomných
členů senátu. V případě
odsouzení lze vysloviti jako trest toliko ztrátu
úřadu a nezpůsobilost vykonávati ve
Spojených Státech jakoukoli funkci čestnou,
funkci důvěry neb funkci placenou. Odsouzení
na základě impeachmentu nevylučuje však
další stíhání odsouzeného,
před řádnými soudy podle předpisu
trestního práva.
Zajímavá a namnoze velmi podrobná ustanovení
o zodpovědnosti ministerské a o zodpovědnosti
hlavy státu mají ústavy některých
republik Středo- a Jiho Amerických. (Srv. též
F. R. Dareste: Les constitutions modernes 1910, II. svazek
a J. Hatschek: Allgemeines Staatsrecht 1909, II. díl,
str. 21., 22. a 103. násl.).
V následujícím buďtež uvedena některá
pozoruhodná ustanovení zmíněných
ústav:
1. S. Domingo.
Podle čl. 60. ústavy z r. 1896 jsou ministři
zodpovědni, i když jednali na rozkaz presidenta republiky,
jenž sám může býti učiněn
s nimi spoluzodpovědným.
2. Mexiko.
Zodpovědnost ministrů a presidenta republiky jest
upravena podle ústavy z r. 1857 (změněné
v tomto směru částečně v r.
1874) takto:
a) Všechny akty presidenta republiky musí býti
podepsány státním tajemníkem (minstrem),
jinak nelze jich vykonati (čl. 88).
b) Státní tajemníci (ministři)
jsou zodpovědni za trestní činy »podle
práva obecného«, jichž se dopustili během
svého úřadování, jakož
i za trestní činy, jež jsou porušeních
jich povinností úředních (čl.
103).
c) President a vicepresident republiky mohou býti
po dobu svého úřadování obžalováni
jen pro určité činy: velezradu, zřejmé
porušení ústavy, porušení svobody
volební, těžké zločiny »práva
obecného« (čl. 103).
Ad b) a c).
aa) Běží-li o.trestní čin
»podle práva obecného«, prohlásí
sněmovna poslanecká (absolutní většinou)
zda lze nastupovati proti obžalovanému, čili
nic. V případě záporném, nezařídí
se nic dalšího, v případě kladném,
jest obžalovaný ipso facto suspendován z úřadu,
a podroben obžalobě před řádnými
soudy (čl. 104). povinností úředních,
funguje sněmovna
bb) Běží-li o trestní čin,
jenž jest porušením poslanecká jako sbor
žalující, a senát jako soud. Sněmovna
poslanecká rozhodne absolutní většinou.
je-li obžalovaný vinen či-li nic; je-li obžalovaný
osvobozen, vykonává nadále svůj úřad;
je-li uznán vinným, jest suspendován z úřadu
a vydán senátu. Senát vyměří
trest a to absolutní většinou hlasů
(čl. 105). Za trestní činy spáchané
u výkonu svého úřadu zodpovídá
obžalovaný toliko po dobu svého úřadování
a po dobu jednoho roku po uplynutí své úřední
funkce (čl. 107).
d) Výslovně se stanoví (v čl.
108), že pro zodpovědnost civilní nepožívá
žádný státní funkcionář
privilegovaného fora ani imunity.
3. Venezuela.
Podle čl. 34., odstavce 1. ústavy z r. 1904 jsou
ministři (kteří podle předpisu čl.
45. téže ústavy nesmějí býti
po dobu své úřední činnosti
členy ani jedné z parlamentních komor) povinni
odstoupiti. jestliže sněmovna poslanecká vyslovila
jim nedůvěru.
4. Argentina. Podle ústavy z r. 1860, změněné
částečně v r. 1880, upravena jest
předmětná otázka tímto způsobem:
a) Státní tajemníci (ministři)
kontrasignují akty presidenta republiky - bez jich kontrasignace
jsou akty presidentovy neplatné (čl. 87).
b) Každý ministr jest zodpovědným
za akt, jejž spolupodepsal, kromě toho jsou všichni
ministři zodpovědni solidárně (čl.
88).
c) President republiky, vicepresident i ministři
mohou býti stíháni obžalobou pro delikty,
spáchané u výkonu svých funkcí
i pro zločiny »podle práva obecného«.
Žalobu vznáší sněmovna poslanecká;
k usnesení vyžaduje se dvou třetin přítomných
členů sněmovny poslanecké (čl.
45). Jako soud o obžalobě funguje senát; k
výroku o vině vyhledává se dvoutřetinová
většina přítomných senátorů
(čl. 52). Senát může jako trest vysloviti
pouze ztrátu úřadu a nezpůsobilost
nabýti jakékoliv funkce veřejné (čl.
52).
5. Brasilie.
Ústava z roku 1891 upravuje otázku zodpovědnosti
ministerské a zodpovědnosti presidenta republiky
takto:
a) Ministři spolupodepisují akty presidentovy
(čl. 49). Ministři nejsou však zodpovědni
ani před parlamentem ani před soudy za rady, jež
udělili presidentu republiky (čl. 52).
b) Ministři zodpovídají za své
akty, jež zakládají podstatu zločinu
kvalifikovaného přímo zákonem a dále
za delikty »podle práva obecného« (čl.
52).
c) President republiky zodpovídá pouze za
zločiny, jež se dotýkají politické
existence Unie států Brasilských, ústavy
a formy federativní vlády, svobodného výkonu
politické pravomoci zákonného výkonu
práv politických či individuelních,
vnitřní bezpečnosti země, poctivosti
ve správě, uschování a užívání
veřejných peněz podle ústavy, rozpočtových
zákonů, jež byly odhlasovány kongresem
(čl. 54). (Definice těchto zločinů
stanovena byla specielním zákonem.)
d) Kompetence soudní.
aa) Ministři, pokud jde o delikty práva obecného
neb o případy zodpovědnosti, podléhají
kompetenci nejvyššího soudu - pokud však
činy za vinu jim kladené, jsou ve spojitosti (konnexitě)
s činy presidenta republiky nastupuje pravomoc onoho soudu,
jenž povolán jest souditi presidenta (čl. 52,
59) - tedy buď nejvyššího soudu nebo senátu.
bb) President republiky podléhá pokud jde
o delikty práva obecného, pravomoci nejvyššího
soudu - pokud jde o případy zločinů
uvedených v čl. 54. ústavy, pravomocí
senátu (čl. 53, 59). Senát funguje jak soud
nad presidentem republiky resp. nad ministry (jsou-li činy
jim za vinu kladené v souvislosti s činy presidenta
republiky) k obžalobě, na níž se usnesla
sněmovna poslanecká (čl. 29). K odsouzení
jest třeba dvoutřetinové většiny
přítomných senátorů. (čl.
33).
Senát může jak trest vysloviti pouze ztrátu
úřadu a nezpůsobilost nabýti jakékoliv
funkce veřejné (čl. 33).
Poznámka názvoslovná. K vůli kontinuitě
užívá osnova označení »vláda«
nikoliv »ministerská rada«, provádějíc
důsledně lišení mezi členy
vlády (ministry) a jejím předsedou.
Ze závažných důvodů stanoví
§ 85. zásadu, že působnost ministerstev
jako nejvyšších orgánů moci vládní
a výkonné upravuje se zákonem, ač
vláda jest si vědoma obtíží praktického
provádění této zásady. Chtěla
touto zásadou znemožniti praxi bývalého
Rakouska, které i kompetenci některých ministerstev
určovalo pouhým nařízením a
způsobovalo takto tu zvláštní nesrovnalost,
že některé nižší správní
úřady (na př. úřady horní,
úřady samosprávné) byly co do své
organisace a působnosti upravovány zákonem,
kdežto některá ministerstva pouhým nařízením.
Zásada v I. odst. §u 85. uvedená však
nevylučuje, aby zákon v tomto předpisu předpokládaný
obmezi se na úpravu zásadní, přenechávaje
podrobnější provedení nařízení.
Druhý odstavec §u 85. intenduje jednotnost odborného
vedení jednotlivých ministerstev. Provedení
stane se zvláštním zákonem.
Už v předloze o župách a okresích
vyhověno bylo podle možnosti touze po demokratisaci
správních úřadů nižších
stolic. Předloha ústavní listiny tuto demokratisaci
staví pod ochranu samé ústavy neobmezujíc
jí na správní úřady určité
kategorie, nýbrž majíc na mysli nižší
stolice správních úřadů vůbec.
Citelný nedostatek dosavadní správní
organisace státní tkvěl v tom.,že nebylo
u nás dosud všeobecně postaráno
o zvláštní úpravu správního
soudnictví, t. j. o ochranu práv a zájmů
občanstva při judikaturní činnosti
správních úřadů. Theorie i
praxe zvláště cizích státův
od několika desetiletí snažila se tuto otázku
řešiti přerozmanitým způsobem
stavějíc judikaturní činnost správních
úřadů pod kontrolu soudů řádných
(Belgie, Italie), zvláštních soudů správních
(organická správní justice), upravujíc
správní soudnictví v rámci správních
úřadů zvláštním složením
jejich za přibrání živlu laického
(Prusko) nebo specielní úpravou správního
řízení (Francie) a pod. Také tento
problém činí předloha předmětem
záruk ústavních.
Předloha intenduje ryzost činnosti právních
úřadů, stanovíc inkopatibilitu současného
členství správního orgánu (sboru)
nižšího a vyššího (dohlédacího).
§ 80. zachovává instituci jediného nejvyššího
soudního tribunálu v záležitostech veřejnoprávních,
jsouc si vědoma životního zájmu státu
na takovéto nejvyšší soudní kontrole
judikaturní činnosti správních úřadů.
Kdežto však rakouský zákon o moci soudcovské
(čl. XV., II. odst.) obmezoval takovouto ochranu soudní
na práva subjektivní, vyhýbá se osnova
úmyslně takovéto obmezivé formulaci,
chtíc umožniti v budoucnosti nejvyššímu
správnímu soudu kontrolní působnost
pronikavější, jak toho potřeba asi vyplyne
z reformy správního soudnictví v nižších
článcích správního organismu
prováděné resp. zamýšlené.
Druhý odstavec §u 88. umožňuje prozatím
další trvání dosavadní organisace
nejvyššího správního soudu.
Účelem jest usnadniti organisaci nižších
úřadů správních buď nařízením
na základě zákona anebo (§ 90.), jen
nařízením. Intenduje se zároveň
sublevace moci zákonodárné v případech,
kde nevznikají nové zdroje vrchnostenské
moci. Podle zásady in maiori minus continetur bylo by možno
§ 90. užíti i při tvoření
pouhých orgánů poradních.
Důležitost a zvláštní význam
samosprávných svazů vysvětluje, že
předloha v §u 91. organisování takovýchto
svazů vyhlazuje zákonu.
Povážlivým nedostatkem dosavadního právního
řádu jest, že stát neručí
zásadně za škodu způsobenou nezákonným
výkonem veřejné moci. Rakousko za celých
50 let nedospělo k vydání zákona v
té příčině slíbeného.
Naše republika splní zajisté, jakmile její
poměry se ustálí, tento dluh a vynasnaží
se, přiblížiti se k právnímu
stavu těch cizích států, které
ručí (Francie) dokonce i za škodu způsobenou
občanstvu korektním způsobem výkonné
moci, když se při tom od občana požaduje
obětí nad průměrných.
Samostatný oddíl Ústavní listiny obsahuje
základní předpisy o moci soudcovské.
Již zařadění předpisů
těchto za oddíl jednající o moci vládní
a výkonné naznačuje úzké příbuzenství
obou těchto oborů státní činnosti,
mezi nimiž podle převládajícího
mínění není vůbec zásadního
rozdílu, neboť i moc soudcovská jest v podstatě
své částí moci výkonné.
Avšak snahy zaručiti soudům při nalézání
práva samostatnost a nedvislost před vlivy cizími
způsobily průběhem doby, že pro soudnictví
platí namnoze předpisy značně se odchylující
od předpisů platících pro moc výkonnou.
Z důvodů těchto jest zajisté záhodno
i v Ustavní listině sloučiti pokud možno
veškeré tyto předpisy ve zvláštní
oddíl.
Oddíl tento, tvořící IV. hlavu Ustavní
listiny, podává veškeré zásadní
předpisy o soudnictví v pořádku pokud
možno systematickém, při čemž dbáno
jednak toho, aby v něm nebyla obsažena jen povšechná
hesla, jež měla kdysi svůj význam jakožto
programová hesla bojovná, nýbrž předpisy
pokud možno konkrétního obsahu, jednak pak
toho, aby Ústavní listina nebyla zatěžována
podrobnostmi, jež patří do specielních
zákonů.
Aby bylo lze poznati, jakým způsobem upravují
i jiné ústavy problém soudnictví,
podává se v následujícím stručný
přehled příslušných, podle některých
typických ústav. Ovšem bylo třeba obmeziti
se namnoze jen na zcela stručné naznačení
obsahu, poněvadž by jinak bylo nutno takřka
do slova opsati jednotlivé příslušné
zákony.
Rakousko. Podle návrhu ústavy kroměřížské
z roku 1848, na níž byly budovány i rakouské
ústavy pozdější, pokud si chtěly
osvojiti ráz svobodomyslnosti, měla býti
upravena moc soudní předpisy IV. hlavy a to takto:
§ 132. Soudnictví vykonávají státní
soudy samostatně. Kabinetní, ministerská
a patrimoniální justice je nepřípustná.
§ 133. Organisaci soudů, příjmy soudců
atd., ustanovuje zákon.
§ 134. Zvláštními zákony jest upraveno
soudnictví vojenské, obchodní, směnečné,
námořní a horní.
§ 135. Soudci jsou jmenováni doživotně,
v určitých případech mohou býti
přesazeni, sesazeni nebo suspendováni.
§ 136. Neslučitelnost úřadu soudcovského
s jiným státním placeným úřadem.
§ 137. Oddělení a neodvislost soudnictví
a správy. Bezpečnostním úřadům
nepřísluší moc soudní. Kompetenční
konflikty mezi soudy a správou rozhoduje zvláštní
soud.
§ 138. Pro porušení státoobčanských
práv, konstitucí zaručených, může
býti žalováno před soudem na plnou náhradu;
tím není vyloučeno případné
trestní stíhání.
§ 139. V sídle vlády zřizuje se nejvyšší
říšský soud; polovinu členů
jmenuje panovník, polovinu volí zemská zastupitelstva.
§ 140. Kompetence tohoto soudu.
Rakouský zákon o moci soudcovské z dne 21.
prosince 1867, č. 144 ř. z, který platí
dosud i v republice Československé, má následující
stručný obsah:
Čl. 1. Všechno soudnictví ve státě
vykonává se ve jménu císaře.
Čl. 2. Organisaci a kompetenci soudů stanoví
zákon; výjimečné soudy jsou přípustny
jen v případech předem zákonem stanovených.
Čl. 3. Obor působnosti soudů vojenských
stanoví zákon.
Čl. 4. Soudnictví ve věcech policejních
a důchodkových bude upraveno zákonem.
Čl. 5. Soudce jmenuje císař doživotně.
Čl. 6. Soudcové jsou při vykonávání
svého úřadu samostatní a neodvislí.
Jich sesazení, přesazení a suspense jakož
i pensionování.
Čl. 7. Soudům nepřísluší
zkoumati platnost řádně vyhlášených
zákonů, přísluší jim však
zkoumati pořadem instancí, zda nařízení
jest platné.
Čl. 8. Přísaha soudců.
Čl. 9. Zodpovědnost státu a soudců
za porušení práva.
Čl. 10. Zásady trestního práva procesního.
Čl. 11. Příslušnost porot.
Čl. 12. Zřízení jediného nejvyššího
a kassačního soudu.
Čl. 13. Císaři přísluší
právo amnestie a abbolice s určitými výminkami.
Čl. 14 Odloučení správy od soudnictví.
Čl. 15. Kdy lze si stěžovati z rozhodnutí
úřadů správních k soudům.
Zřízení správního soudu.
Belgie. Belgická ústava ze dne 7. února
1831, jež byla vzorem takřka všem konstitucím
z prostřed minulého století, obsahuje o moci
soudní tyto předpisy v kapitole III.
Čl. 92. Spory, které mají za předmět
právo civilní, příslušejí
soudům.
Čl. 93. Spory, které mají za předmět
právo politické, příslušejí
soudům, pokud zákon nestanoví výminky.
Čl. 94. Soudy mohou býti zřízeny jen
zákonem, mimořádné soudy jsou vyloučeny.
Čl. 95. Zřizuje se jediný dvůr kasační.
Tento soudí v 1. instanci pouze ministry.
Čl. 96. Veřejnost soudních líčení,
kdy tato může býti vyloučena.
Čl. 97. Každý rozsudek musí býti
odůvodněn a veřejně prohlášen.
Čl. 98. Zřízení porot a jich příslušnost.
Čl. 99. Jmenování soudců, výminky
z toho.
Čl. 100, Soudcové jsou.jmenováni doživotně.
Jejich sesazení, suspendování a přeložení.
Čl. 101. Jmenování státních
zástupců.
Čl. 12. Platy soudců stanoví zákon.
Čl. 103. Neslučitelnost úřadu soudního
s placenými funkcemi.
Čl. 104. Zřizují se tři odvolací
soudy.
Čl. 105 Soudnictví vojenské budiž upraveno
zákonem, taktéž obchodní.
Čl. 106. Kasační soud rozhoduje o konffliktech
kompetenčních.
Čl. 107. Soudy, mají dbáti nařízení
pouze, pokud jsou ve shodě se zákonem.
Francie. Jakožto typický příklad,
kterak ve Francii pohlíželo se za doby Velké
revoluce na otázku tuto, uvádí se v následujícím
stručný obsah předpisů o justici občanské
a trestní podle ústavy ze dne 24. července
1793. Příslušná ustanovení tvoří
tři samostatné krátké kapitoly, následujícího
znění:
Čl. 85. Zákoník občanský a
trestní jest jednotný pro celou republiku.
Čl. 86. Nelze porušiti právo, jež si občané
dali stanoviti ve svých rozepřích rozhodčími.
Čl. 87. Rozhodnutí rozhodčích jest
konečné, nebylo-li vymíněno odvolání.
Čl. 88. Smírčí soudy volí občané
v okresích stanovených zákonem.
Čl. 89. Soudy tyto smiřují a soudí
zdarma.
Čl. 90. Jich počet a příslušnost
stanoví sbor zákonodárný.
Čl. 91. Veřejní rozhodčí jsou
voleni volebními shromážděními.
Čl. 92. Počet jich a obvody určuje sbor zákonodárný.
Čl. 93. Rozhodují spory, které nebyly ukončeny
definitivně rozhodčími soukromými,
nebo soudci smírčími.
Čl. 94. Jednají a hlasují veřejně.
Rozhodují v poslední instanci po ústních
obhajobách nebo o jednoduchých podáních,
bez zvláštního řízení
a bez nákladů. Odůvodňují své
rozsudky.
Čl. 95. Smírčí soudcové a veřejní
rozhodčí jsou voleni každoročně.
Čl. 96. Každý občan může
býti souzen pro trestní činy pouze na základě
obžaloby přijaté porotci aneb usnesené
sborem zákonodárným. Obžalovaní
mají právo na obhájce zvoleného nebo
jmenovaného úřadem. Vyšetřování
jest veřejné. Skutková povaha a úmysl
jsou vytčeny v rozsudku. Trest se ukládá
trestním tribunálem.
Čl. 97. Trestní soudy jsou voleny každoročně
volebními shromážděními.