Čl. 98. Pro celou republiku jest jediný soud kasační.
Čl. 99. Tento soud nerozhoduje ve věci samé.
Rozhoduje jen o porušení formy řízení
a o zřejmém porušení zákona.
Čl. 100. Členové tohoto soudu jsou jmenováni
každého roku shromážděními
volebními.
Kdežto znění předchozích předpisů
bylo uvedeno pro zajímavost takřka doslovně,
podává se dále již jen ve výtahu
příslušná ustanovení francouzské
ústavy ze dne 4. listopadu 1848, v níž posledně
ve Francii otázka tato byla podrobně upravena. Příslušné
články znějí:
Čl. 81. Spravedlnost vykonává se zdarma jménem
lidu francouzského: veřejnost líčení
a výjimky z toho.
Čl. 82. Všeobecná příslušnost
porot ve věcech trestních.
Čl. 83. Příslušnost porot v záležitostech
politických a tiskových.
Čl. 84. Poroty rozhodují o náhradních
nárocích při deliktech tiskových.
Čl. 85. - 86. Soudní úředníky
jmenuje president republiky.
Čl. 87. Soudcové jsou jmenováni doživotně;
výjimky z toho.
Čl. 88. Soudy zvláštní jsou až
do nové úpravy zachovány.
Čl. 89. Kompetenční konflikty mezi úřady
správními a soudními rozhoduje zvláštní
tribbunál.
Čl. 90. Týž rozhoduje o rekursech proti usnesení
účetního dvoru.
Čl. 91. - 98. Zřizuje se vysoký soudní
dvůr jakožto státní soud.
Čl. 99. President může svěřiti
státní radě přezkoumání
činů státních funkcionářů.
Čl. 100. Zodpovědnost presidenta republiky.
Srbsko. Za příklad, jak předmět
tento byl upraven ve státě slovanském z demokratickým
zřízením, budiž uveden přehled
příslušných předpisů srbské
ústavy ze dne 5./18. června 1903, jež ve své
VIII. části ustanovuje:
Čl. 146. Soudy jsou neodvislé a podléhají
pouze zákonu, nemohou též samy zasahovati do
oboru moci zákonodárné nebo výkonné.
Čl. 147. Organisace soudů jest stanovena zákonem;
mimořádné soudy, sumární řízení
atd. jsou vyloučeny.
Čl. 148. Instituce porot se podržuje, příslušnost
jich stanoví zákon.
Čl. 149. Zřizuje se jediný soud kasační.
Čl. 150. Nikdo nemůže býti odňat
zákonnému soudci.
Čl. 151 Senáty soudní mají býti
složeny nejméně ze tří soudců.
Menší věci mohou vyřizovati také
samosoudci.
Čl. 152. Obsahuje zásady processuální.
Čl. 153. Stanoví nutnost obhájce v řízení
trestním.
Čl. 154. Soudce jmenuje král.
Čl. 155. a 156. Podmínky k dosažení
úřadu soudcovského.
Čl. 157. Nesesaditelnost soudců a výminky
z toho. Překládání soudců a
jich pensionování.
Čl. 158. Neslučitelnost úřadu soudcovského
s jiným úřadem veřejným (placeným
nebo čestným) krom profesury na právnické
fakultě.
Čl. 159. Vojenské soudnictví, budiž
upraveno zákonem.
Německo. Zajímavo jest, že nová
ústava říše Německé ze
dne 11. srpna 1919 obsahuje o soudnictví pouze krátká
a poměrné kusá ustanovení v VII. oddílu
prvého dílu a to:
Čl. 102. Soudcové jsou neodvislí a pouze
zákonu podřízeni.
Čl. 103. Rádné soudnictví vykonává
říšský soud.a soudy jednotlivých
zemí.
Čl. 104. Soudcové jsou jmenováni doživotně.
Jejich sesazení, přesazení a pensionování.
Zákon může stanoviti hranici stáří
pro ně. Na které soudce se předpisy tyto
nevztahují.
Čl. 105. Výjimečné soudy jsou nepřípustny.
Nikdo nesmí býti odňat svému zákonnému
soudci. Předpisy o soudech válečných
a stanných nejsou tím dotčeny. Vojenské
čestné soudy jsou zrušeny.
Čl. 106. Vojenské soudnictví budiž zrušeno
krom doby války a mimo lodě válečné.
Čl. 107. Nařizuje zřízení správních
soudů.
Čl. 108. Zřizuje se státní soud.
Spojené Státy americké. Přecházíme-li
k zemím anglosaským, vidíme, že Anglie
nemá vůbec psané ústavy v běžném
slova smyslu, a že nemá též povšechného
zákona, jenž by obsahoval zásady o moci soudcovské.
I Spojené státy americké, jejichž ústava
byla v mnohém vzorem moderním ústavám
republikánským, nemají v ní dostatečných
předpisů o soudnictví. Spadají sem
pouze předpisy čl. III. ústavy z r. 1787
a některé dodatky k ústavě z r. 1791.
Předpisy tyto jsou, jak při většině
anglosaských zákonů bývá, velice
kasuistické, což jest patrno i z tohoto stručného
obsahu:
Čl. III., oddíl 1. Soudní moc vykonává
jediný nejvyšší soud a potřebný
počet soudů nižších. Soudci zastávají
svůj úřad tak dlouho, pokud jich chování
jest nezávadné, plat po dobu úřadování
nemůže býti snížen.
Oddíl 2. Věcné vymezení pravomoci
soudní; příslušnost porot vztahuje se
s výminkou určitých deliktů politických
na všechny zločiny.
Oddíl 3. Pojem zemězrady, usvědčení
z ní. Obmezení kongresu při stanovení
trestů na zemězradu.
Dodatek k ústavě z r. 1791:
Čl. V. Zásady řízení trestního,
ochrana jednotlivce před soudem, majetek může
býti vyvlastněn jen za náhradu.
Čl. VI. Veřejnost procesu při zločinech
a zásady processuální.
Čl. VII. Příslušnost porot.
Čl. VIII. Rukojemství a tresty buďtež
přiměřené a ne neobvyklé.
Mexiko a Brasilie. Daleko blíže našemu
pojímání systematiky zákonů
stojí ústavy latinských států
střední a jižní Ameriky. Též
předpisy o moci soudní jsou v těchto ústavách
podány dosti zceleně a přehledně.
Jakožto příklad buďtež uvedeny příslušné
předpisy ústavy mexické z 12. února
1857 a ústavy brasilské ze dne 24. února
1891.
Ústava mexická stanoví v oddílu
III. toto:
§ 90. Soudní moc federace přísluší
nejvyššímu soudnímu dvoru, jakož
i soudům distriktním a okresním.
§ 91. Složení nejvyššího soudu.
§ 92. Obsazování nejvyššího
soudu volbou a doba funkční.
§ 93. Náležitosti pro členství
u nejvyššího soudu.
§ 94. Přísaha členů nejvyššího
soudu.
§ 95. Členové nejvyššího soudu
nemohou se vzdáti pravidelně úřadu.
§ 96. Zákon stanoví a organisuje soudy okresní,
distriktní a státní zastupitelstva.
§ 97. - 101. Kompetence jednotlivých soudů.
§ 102. Právo procesní budiž stanoveno
zákonem.
Rozsudky platí pouze pro konkrétní případy.
Ústava brasilská obsahuje v oddílu
lIl. následující předpisy:
§ 55. Soudní moc Unie vykonává jediný
nejvyšší soud spolkový a tolik nižších
soudů spolkových, kolik jich kongres zřídí.
§ 56. Složení nejvyššího soudu
a jmenování členů.
§ 57. Soudcové jsou jmenováni doživotně,
úřadu mohou býti zbaveni pouze rozsudkem.
Platy stanoví zákon, nelze je zmenšiti. Členy
nejvyššího soudu spolkového soudí
senát pro porušení jich povinnosti.
§ 58. Spolkově soudy volí si presidenty ze
svého středu a organisují sekretariát.
President republiky stanoví generálního prokurátora.
§§ 59. - 61. Kompetence jednotlivých soudů.
§ 62. Vzájemný poměr mezi soudy spolkovými
a soudy jednotlivých států.
Srovnávají-li se nestranně ustanovení
těchto ústavních předpisů o
moci soudcovské, dochází se k závěru,
že předpisy příslušného
rakouského zákona z roku 1867 patří
i co do obsahu i co do formy k nejlepším kodifikacím
tohoto druhu. Poněvadž pak státní převrat
dotekl se veškerého soudnictví daleko méně
než-li veřejné správy státní,
bylo lze pro předpisy o moci soudcovské, jež
mají býti obsaženy. V Ústavní
listině, vzíti v mnohém za základ
zmíněný zákon rakouský. K jednotlivým
paragrafům podotýká se pak toto:
Zdůrazněno tu, že soudnictví vykonává
se pouze soudy státními, dále že zákonem
musí býti určena nejen věcná
nýbrž i místní příslušnost
soudů, a konečně že i řízení
před soudy (právo procesní) lze upravovati
jen zákonem. Tím dostává se ústavní
ochrany zásadě té, že soudy trestní
mohou souditi jen činy zákonem jim výslovně
ku potrestání přikázané, nebude
tudíž již ani podle ústavy možno,
aby soudům byla nová agenda snad přikazována
cestou nařizovací nebo dokonce jim cestou touto
byla odnímána.
Z předpisu odstavce 3. plyne, že výminečné
soudy mohou býti zavedeny pouze v soudnictví trestním
a to pouze v případech zákonem již předem
stanovených, jsou tudíž vyloučeny veškeré
výminečné soudy ad hoc zřízené.
V §u tomto jest povšechně vymezena příslušnost
soudů trestních a soudů civilních,
při kteréžto příležitosti
děje se v Ustavní listině též
výslovná zmínka o soudnictví rozhodčím,
poněvadž stále vzrůstající
důležitost tohoto soudnictví vyžaduje
toho, aby ono svoji existenci opíralo přímo
o ústavu. Podle dosavadního stavu zákonodárství
jakož i podle zkušeností v poslední době
nabytých zdá se nezbytno, aby i nadále byly
ústavou zachovány soudy vojenské, ovšem
pouze jako soudy trestní. V dalším užívá
zákon úmyslně obratu řízení
policejní a trestní řízení
finanční, nikoliv pak soudy policejní
nebo finanční, a to proto, poněvadž
řízení trestní v těchto záležitostech
nepřísluší ještě řádným
soudům. Konečně se podotýká,
že jednotnost judikatury vyžaduje nezbytně toho,
aby již podle ústavní listiny bylo lze zříditi
jen jediný nejvyšší soud.
Bylo úmyslně upuštěno od toho, aby v
ústavě bylo podrobněji určeno, které
trestní činy sluší souditi porotě,
neboť otázku tuto lze organicky řešiti
pouze při reformě trestního řádu.
Jak již svrchu řečeno, nelze podle zkušenosti
v poslední době získaných vyhnouti
se tomu, aby i obyvatelstvo civilní mohlo býti případně
podrobeno judikatuře soudů vojenských. Ústavní
listinou jest však možnost tato obmezena na případy
nezbytně nutné, neboť může se tak
státi pouze v době války, dále jen
pro činy v době války spáchané
a konečně pouze podle předpisů prováděcího
zákona.
K prvé větě §u tohoto se podotýká,
že byla pojata do Ústavní listiny podobně
jako druhá věta §u 94. hlavně pro svůj
historický význam, bylať ona heslem, pod nímž
bylo bojováno proti zásahům moci výkonné
do moci soudcovské, jimiž byl smutně charakterisován
stát absolutistický. Jest ovšem zjevno, že
věta tato vyjadřuje pouze všeobecný
princip v praxi často neproveditelný, příkladem
lze poukázati na nařízení nesporné,
které - ač podstatou svojí jest řízením
správním úplně přešlo
v pravomoc soudů a tvoří podstatnou složku
jich činnosti; jiným typickým příkladem
jest nalézání práva v záležitostech
veřejnoprávních, které přísluší
vedle ostatní správní agendy úřadům
správním, a které jim ani po reformě
správního soudnictví nebude lze zcela odejmouti.
Zdá se záhodno ponechati definitivní nové
řešení otázky, jakým způsobem
mají býti rozhodovány konflikty mezi úřady
správními a úřady soudními,
teprve v době pozdější, až bude
upravena celá otázka správního soudnictví,
z té příčiny odkazuje tu Ustavní
listina na zvláštní zákon.
Prvá věta tohoto §u zavádí do
ústavy pojem soudců lidových (laiků),
při čemž ovšem je zdůrazněno,
že nalézání práva má býti
v prvé řadě svěřeno soudcům
z povolání. Výminku v tomto směru
tvoří soudy rozhodčí, které
jak ukazují zkušenosti posledních desetiletí,
mohou býti zcela dobře obsazovány pouze soudci
lidovými.
Místo obvyklého obratu, že soudcové
jsou při vykonávání svého úřadu
samostatní a neodvislí, užívá
se tu případnějšího výrazu,
že vykonávají svůj úřad
neodvisle, jsouce vázáni pouze zákonem. Úmyslně
nečiní se tu zmínky, zda a pokud jsou soudcové
vázáni též nařízeními,
neboť tato mohou býti podle ústavy vydávána
pouze na základě a v mezích zákonů,
a soudcové mají právo přezkoumati
jich platnost v pořadu stolic.
V §u tomto jest vyjádřen princip, že soudci
z povolání jsou ustanovování trvale
(výraz tento volen jakožto případnější
nežli obvyklý výraz doživotně)
jakož i v kterých případech podle ústavy
mohou býti stanoveny výminky z tohoto principu.
Poněvadž podstatnou zárukou nestrannosti judikatury
jest stálost soudních senátů, byla
i zásada tato pojata do ústavy.
Za důležitou záruku naprosté neodvislosti
soudcovské nutno pokládati inkompatibilitu úřadu
soudcovského s jinými placenými funkcemi,
ať stálými, ať občasnými,
procež bylo pojato ustanovení toto do zákona
ústavního. Nebylo ovšem radno vyloučiti
a priori možnost toho, aby zákonem byly stanoveny
výminky z tohoto principu; tak na př. platí
i v Srbsku, kde předpisy o inkompatibilitě soudcovské
jsou velice přísné, výminka pro profesory
právnické fakulty.
Prvá věta §u tohoto má poněkud
stručnější znění než
obvykle bývá, neboť jest zajisté zbytečno
uváděti zvláště, že nejen
rozsudky jsou vynášeny, ale že i tresty jsou
vykonávány jménem republiky. Naproti tomu
ve větě druhé rozeznává se
úmyslně mezi přelíčením
a mezi vyhlašováním rozsudků
Pokud se týče otázky, v jakém rozsahu
mají soudcové právo zkoumati platnost zákonů
a nařízení, přidržuje se Ústavní
listina zásad, které dříve v Rakousku
platily. V uvozovacím zákoně jest zvlášť
upravena otázka, jakým způsobem bude lze
zkoumati, zda nějaký zákon neodporuje ústavě.
Většina ústav vyhražuje právo udílení
milosti (amnestie, abolice atd.) hlavě státu, tak
tomu bylo i v Rakousku a není podstatného důvodu,
proč by se měla nová ústava od toho
odchýliti; je-li podle některých ústav
- na př. francouzské - vyhraženo právo
amnestie parlamentu, nelze toho též z praktických
důvodů odporučiti, poněvadž jest
to postup značně těžkopádný.
Se zvláštní povahou činů soukromožalobných
souvisí, že při nich jest vyloučeno,
aby president nařídil zastavení trestního
řízení, kdežto při členech
vlády odsouzených ve smyslu § 79. Ústavní
listiny jest vyloučena nejen abolice, nýbrž
též i amnestie, neboť jinak stal by se zajisté
povážlivý průlom do instituce zodpovědnosti
vlády.
Ve znění §u tohoto přicházejí
k platnosti principy nynější syndikátní
žaloby.
V posledním §u této hlavy nalézá
se ustanovení obdobné předpisu prvé
věty článku 15. rak. zák. o moci soudcovské.
Předpis dotyčný byl však v rak. zák.
stylisován velmi nejasně, takže nazval jej
Unger plným právem sfingou, leč přece
nebylo možno v nynější ústavní
listině jej zcela vymýtiti, poněvadž
by tu povstala mezera v otázce, zda a jakým způsobem
lze se dovolávati soudů tehdy, rozhoduji-li podle
platného práva o nárocích soukromoprávných
výminečně úřady správní.
Příslušný předpis je nyní
přesněji upraven, neboť mluví se tu
nyní výslovně o nárocích soukromoprávných,
dále o tom, že teprve po vyčerpání
opravných prostředků lze se dovolávati
ve lhůtě přesně stanovené rozhodnutí
soudního, a konečně že může
býti podle okolnosti podána žaloba určovací
nebo žaloba o plnění.
I. Poměr jednotlivce ke státu prodělal průběhem
historického vývoje řadu změn. Pod
vlivem filosofických nauk XVIII. století vytvořil
se pojem t. zv. práv lidských a občanských,
jež byla považována za práva přirozená
a nezadatelná. Ústavní vývoj v Americe
a ve Francii vedl v XVIII. století k tomu, že do ústav
byla pojímána slavnostní prohlášení
o lidských a občanských právech; tím
měly - podle tehdejšího nazírání
- přímo v ústavních listinách
dojíti pregnantního výrazu závažné
garancie pro ochranu jednotlivce vůči moci státní
jak výkonné, tak i zákonodárné.
Neobyčejně výstižně a slavnostně
byla prohlášena práva lidská a občanská
ve známé deklaraci konstituanty francouzské
z roku 1789. Podobně i další ústavy
francouzské z roku 1795 a 1848 obsahují kapitoly
o prohlášení a zárukách práv
lidských a občanských jakož i ustanovení
o občanských povinnostech. Velká většina
i jiných moderních ústav, zejména
také ústav států ryze demokratických
klade obzvláštní důraz na to, aby s
jedné strany byla přímo ústavními
předpisy zaručena dalekosáhlá práva
a svobody občanské, a aby se strany druhé
přímo v ústavě byly precisovány
občanské povinnosti (srv. republikánských
ústav na př. ústavu Spojených Států
Severoamerických, ústavu švýcarskou,
ústavu brasilskou).
II. moderní theorie státního práva
zabývá se velmi podrobně tímto
nadmíru důležitým problémem ústavním.
Práva lidská a občanská označují
se. v theorii namnoze jako práva individuální.
Systematické spracování nauky o těchto
individuelních právech podal v nejnovější
době německý právník J.
Jellinek, jenž označuje práva ta jako subjektivní
veřejná práva (srv. poučná
díla téhož: Allgemeine Staatslehre 1914 zejména
str. 406 až 427, a System der subjektiven offentlichen Rechte
1905). Známá jest statusová theorie Jellinkova,
jež vychází z toho, že subjektivní
veřejná práva upínají se vždy
k jistému stavu (status) - Jellinek rozeznává
pak čtyři druhy takovýchto stavů.
Bohatá literatura odborná o právech individuelních
uvedena jest zejména v Jellinkově Allgemeine Staatslehre
na str. 417 pozn. 1.
Z moderní literatury francouzské zabývající
se problémem práv individuelních sluší
uvésti zejména tato souborná díla:
L. Duguit: Traité de droit constitutionnel 1911
sv. j. str. 9 až II, sv. II. str. 5 až 174, týž:
Manuel de droit constitutionnel 1918 str. 3 až 6 a str. 211
až 325. A. Esmein: Elément de droit constitutionnel
francais et comparé 1914 str. 538 až 564 a str. 1085
až 1211.
III. Význam t. zv. občanských práv
jest v theorii posuzován různě. Jistá
část německé literatury snaží
se význam uvedených práv snížiti,
považujíc příslušná ustanovení
ústavní o občanských právech
a svobodách a jich zárukách na mnoze toliko
za pouhé akademické zásady, za monology zákonodárcovy",
jež prý nemají v praxi významu norem
závazných pro soudy a pro úřady správní.
Naproti tomu zastávají zvláště
moderní právníci francouzští
názor opačný: pro ně jsou předpisy
ústavní o právech a svobodách deklaraci
konstituanty francouzské z roku 1789. Podobně i
další ústavy francouzské z roku občanských
přímo závaznými právními
normami, jež jsou velmi cennou ochranou jednotlivce nejen
proti moci výkonné nýbrž i proti zákonodárci
samému. Dle náhledu moderních právníků
francouzských jsou zmíněná ustanovení
ústavních listin sama o sobě závaznými
právními normami; obyčejné zákony
- t. j. zákony, jež nemají charakteru zákonů
ústavních - nesmějí obsahovati normy,
jež by byly v odporu s oněmi předpisy ústavní
listiny, které jednají o právech a svobodách
občanských. Jest zajimavo, že také v
praxi francouzského práva uznává se
zmíněný význam práv a svobod
občanských; tak na př. v oboru práva
policejního klade se neobyčejný důraz
na volnost a rovnost občanů nejsou tudíž
tyto zásady vyslovené v ústavě, dle
francouzského práva pouhým heslem. (Srv.
známý článek Wolzendorffův
o policejním právu francouzském v Archivu
fur off. Recht).
Také ve Švýcařích mají
práva a svobody občanské, prohlášené
v ústavě, v theorii i praxi podobný význam,
jaký přikládá se těmto právům
a svobodám v theorii i praxi francouzské. (Srv.
W. Burckhardt: Kommentar der schweizerischen Bundesverfassung
1914 str. 21 a následující).
IV. Návrh ústavní listiny obsahuje
v hlavě páté předpisy o právech
a svobodách, jakož i povinnostech občanských.
Pojetí těchto ustanovení přímo
do ústavní listiny má význam v těchto
směrech:
1. Předpisy těmito vytýčena jest obyčejnému
zákonodárci pevná mez; obyčejný
zákonodárce nesmí této meze překročiti.
Zákony, jež by odporovaly předpisům
ústavní listiny o právech a svobodách,
jakož i povinnostech občanských, jsou neplatné;
to vyjádřeno pregnantně v čl. I. uvoz.
zák.
Instituce ústavního soudu (čl. II.
a III. uvoz. zák.) poskytuje dostatečnou záruku
pro to, aby obyčejný zákonodárce zachovával
meze, jež mu vytyčuje ústavní listina;
ústavní soud rozhodne o tom, zda-li obyčejný
zákon odporuje ústavě čili nic.
2. Předpisy ústavní o právech a svobodách,
jakož i povinnostech občanských jsou zákonnými
obmezení mi moci výkonné. Jsou to normy
závazné přímo pro moc výkonnou,
pokud nejde při nich o stanovení pouhých
zásad, jichž provedení předpokládá
zvláštní zákony, nikoliv pouhé
akademické výroky. Přestoupení takových
norem se strany moci výkonné způsobuje vůči
jednotlivci porušení práv subjektivních;
v toho plyne, že poškozený má, pokud by
uvedené normy byly porušeny výrokem úřadů
správních, nárok na ochranu před nejvyšším
správním soudem (srv. § 88. návrhu).
3. Změna předpisů hlavy páté
jest možná pouze za podmínek, za nichž
lze změniti Ústavní listinu (§ 33. návrhu).
V. K jednotlivým paragrafům hlavy páté
buďtež uvedeny tyto připomínky.
V odstavci 1. vyjádřena jest zásada rovnosti.
Provedení této zásady přenechávati
sluší zvláštním zákonům.
Toto opatření jest nutným, ježto by
jinak v důsledku zásady rovnosti prohlášené
ve větě první nastala rovnost i tam, kde
by to odporovalo jiným ustanovením dosavadního
právního řádu; uvésti pak dosavadní
právní řád v soulad se zmíněnou
zásadou rovnosti - jest právě věcí
zvláštních prováděcích
zákonů.
Zásadu vyslovenou v odstavci 2. §u 106, podle níž
všichni obyvatelé republiky československé
jsou co do ochrany života a svobody na roveň postaveni
státním občanům československým,
bylo nutno pojati do ústavní listiny vzhledem k
ustanovením článků 1. a 2. smlouvy
mezi čelnými mocnostmi spojenými a přidruženými
a republikou Československou ze dne 10. září
1919.
Ustanovení posledního odstavce §u 106. vyjadřuje
ohledně udílení titulů v podstatě
touž zásadu, již vyslovil zákon ze dne
10. prosince 1918 č. 6 1 sb. z. a n.; důležitost
věci vyžaduje ovšem, aby tato zásada byla
pojata přímo do ústavní listiny.
Podrobná úprava svobody osobní náleží
zvláštnímu zákonu, jenž bude součástí
ústavní listiny. Do zvláštního
zákona bude lze v podstatě převzíti
předpisy rakouského zákona ze dne 27. října
1862 č. 87 ř. z. o ochraně osobní
svobody, jenž byl prohlášen za součást
rakouského státního zákona ze dne
21. prosince 1867 č. 142 ř. z., o všeobecných
právech rakouských státních občanů
(čl. 8 tohoto zákona).
Jest nutno vydati zvláštní zákon,
byť by i materielně tento nový zákon
přejímal předpisy dosavadního práva.
Nesrovnávalo by se totiž s významem nové
celkové úpravy ústavních poměrů
v republice Československé, aby jako zákon,
jenž bude tvořiti integrující součást
ústavní listiny, byl citován zákon
rakouský.
Toto ustanovení mluví o státních občanech
československých; práva, jež se tímto
předpisem zaručují státním
občanům československým náleží
vzhledem k odstavci 2 §u 106 ústavní listiny
ovšem také veškerým obyvatelům
republiky Československé kteří nejsou
státními občany československými.
Podle předpisu odstavce 2. §u 109. ústavní
listiny může obyčejný zákon
vyřknouti, že vyvlastnění může
se díti bez náhrady. Zásadou ovšem zůstává,
že vyvlastnění děje se za náhradu
- výjimky z této zásady může
však stanoviti již zákon obyčejný.
Tímto předpisem má býti urychleno
a usnadněno uzákoňování národohospodářsky
významných problémů souvisejíc:ích
s prováděním různých pozemkových
reforem.
O zvláštním zákonu, jenž má
upraviti podrobnosti ochrany svobody domovní, platí
to, co uvedeno jest v připomínkách k §u
107. Také do zvláštního zákona,
jenž má býti provedením zásady
o ochraně svobody domovní, bude lze v podstatě
převzíti ustanovení práva dosavadního
totiž rakouského zákona ze dne 27. října
1862 č. 88 ř. z. o ochraně práva domovního,
jenž prohlášen jest za součást
rakouského státního základního
zákona ze dne 21. prosince 1867 č. 142 ř.
z. (čl. 9. tohoto zák.). Důvody pro vydání
zvláštního zákona jsou tytéž,
jež uvádí důvodová zpráva
ohledně vydání zvláštního
zákona o podrobnostech ochrany svobody osobní.
Zájem státu na utěšeném
vývoji veškerých vyučovacích
a vychovávacích zařízeních
ve státě vyžaduje nezbytně, aby státní
správě vyhrazeno bylo vrchní vedení
a dohled na veškeré vyučování
a vychovávání. Toto právo přísluší
státní správě i podle dosavadního
stavu právního (čl. 17. rakouského
stát. zák. ze dne 21. prosince 1867 č. 142
ř. z.). Získané dosavadní zkušenosti
mluví pro to, aby zmíněné právo
státní správy zůstalo jí i
v nové ústavě republiky Československé
vyhrazeno, jakožto osvědčený a účinný
prostředek státního vlivu na eminentně
důležitou součástku duševního
života uvnitř státu.
Změněné poměry odůvodňují,
aby vzájemný poměr státu a církví
byl postaven na moderní základ. Novou úpravu:
stav odluky - dlužno deklarovati přímo
v ústavě. Provedení bude vyžadovati
vždy specielních zákonů. Případné
dočasné obmezení působnosti těchto
zákonů pouze na určité části
Československé republiky má svůj důvod
v ohledech na různý kulturní stav a různé
náboženské cítění obyvatelstva
jednotlivých částí říše.
O celém problému poměru státu
a církve pojednal nejnověji velmi obšírně
a poučně, prof. Dr. Kamil Henner jako člen
poradního sboru pro řešení církevněpolitických
otázek při ministerstvu školství a národní
osvěty. Odkazuje se na tento referát Hennerův
vytištěný nákladem řečeného
ministerstva.