Předpis odstavce 2. §u 1 22. bylo nutno pojati do
ústavní listiny vzhledem k článkům
1. a 2. smlouvy zmíněné v připomínkách
k §u 106.
Úpravu, kterou má uskutečniti zákon
zmíněný v druhé větě
§u 123, bude ovšem dlužno provésti ve shodě
s principem, jenž prohlášen v §u 121., totiž
ve smyslu stavu odluky státu a církví.
Jest samozřejmo, že nemohou býti ve státě
uznána ona náboženská vyznání,
jichž učení a bohoslužba příčily
by se právnímu řádu ve státě
aneb nebyly by v souhlasu s požadavky ethiky. Důležité
zájmy státní vyžadují, aby podmínky
uznání náboženských vyznání
byly stanoveny přímo zákonem.
Dalekosáhlý význam manželství
a rodiny pro stát, jak po stránce mravní,
tak i po stránce populační jest důvodem
pro to, aby manželství a rodina - tyto nejpevnější
základy zdravého vývoje státního
byly slavnostní formou postaveny pod zvláštní
ústavní ochranu. Pro zákonodárce jest
tím vztýčena jasná direktiva.
V bývalém Rakousku bylo nutno konstruovati pojem
politických práv ústavou zaručených
už proto, že jejich ochranu zaručoval zvláštní
soudní tribunál: říšský
soud. Hledíc k tomu, že v naší republice
chrání tato práva nejvyšší
správní soud, aniž byly recipovány zvláštní
normy řízení platná pro rakouský
říšský soud, pozbyl po této
stránce pojem politických práv ústavou
zaručených valně významu.
Ustanovení šesté hlavy ústavní
listiny je vnitrostátní provedení mezinárodních
závazků naši republice uložených.
Od vypočtení národních minorit v ústavní
listině bylo upuštěno. Upozorňuje se
pouze na to, že židé Československé
republiky nejsou nuceni přiznávati se při
sčítání lidu, volbách a jiných
politických a úředních úkonech
i pokud se týče kulturních a sociálních
institucí v mezinárodní smlouvě menšinové
uvedených (výchova úkony náboženské,
sociální péče) k jiné ethnické
národnostní menšině než židovské,
nehledě k tomu, jaké obcovací řeči
užívají.
Zákony odporující ústavní listině,
jejím součástkám a zákonům
ji měnícím a doplňujícím
jsou neplatné. Ústavní listina a její
součástky mohou býti měněny
nebo doplňovány jen zákony označenými
za ústavní (§ 33.).
Ústavní soud rozhoduje o tom, vyhovují-li
zákony republiky Československé a zákony
sněmu Podkarpatské Rusi zásadě článku
I.
Ústavní soud skládá se ze sedmi členů.
Po dvou členech vysílá do něho nejvyšší
soud správní a nejvyšší soud ze
sebe. Ostatní dva členy a předsedu jmenuje
president republiky.
Podrobnosti, zejména o způsobu, jak oba jmenované
soudy vysílají členy ústavního
soudu, o funkčním jeho období, o řízení
před ním a o účincích jeho
nálezů, stanoví zákon.
Dosavadní Národní shromáždění
zůstane v činnosti potud, pokud se neustaví
sněmovna poslanecká a senát.
Zákonů usnesených tímto Národním
shromážděním, avšak nevyhlášených
v den, kdy se ustaví sněmovna poslanecká
a senát, nelze vůbec vyhlašovati, vrátil-li
je president republiky Národnímu shromáždění.
Co do lhůt stanovených prozatímní
ústavou pro výkon práva presidenta republiky
podle §u 11. a pro povinnost vyhlásiti usnesený
zákon, platí při zákonech usnesených
dosavadním Národním shromážděním
předpisy prozatímní ústavy.
Dosavadní president zůstává ve svém
úřadě, pokud nebude provedena volba nová.
Ode dne účinnosti ústavní listiny
příslušejí mu práva v ní
stanovená.
Ustanovení článku I., II. a III. 1. odst.
tvoří součást ústavní
listiny podle § 33. této listiny.
Prováděcí zákony předpokládané
v ústavní listině nejsou součástí
této listiny podle 1. odstavce, neustanovuje-li ústavní
listina jinak.
Připojená ústavní listina nabývá
účinnosti dnem svého vyhlášení.
Její § 20. nevztahuje se na členy dosavadního
Národního shromáždění.
V den ustanovený v 1. odstavci čl. VII. pozbývají
platnosti všechna ustanovení, která odporují
této ústavní listině a republikánské
formě státu, dále všechny dřívější
ústavní zákony, i když by jednotlivá
jejich ustanovení nebyla v přímém
rozporu s ústavními zákony Československé
republiky.
Tento zákon nabývá účinností
zároveň s ústavní listinou a provede
jej a ústavní listinu vláda.
Lid je jediný zdroj veškeré státní
moci v republice Československé.
Ústava určuje, kterými orgány svrchovaný
lid si dává zákony, uvádí je
ve skutek a nalézá právo. Ona také
vytyčuje meze, jichž tyto orgány nesmějí
překročiti, aby se nedotkly ústavně
zaručených svobod občanských.
Stát Československý jest demokratická
republika, jejíž hlavou je volený president.
Území Československé republiky tvoří
jednotný a nedílný celek, jehož hranice
mohou býti měněny jen ústavním
zákonem (čl. 1. uvoz. zák.).
Nedílnou součástí tohoto celku jest
a to na základě dobrovolného připojení
podle smlouvy mezi hlavními a přidruženými
mocnostmi a československou republikou v Saint Germain-en-Laye
ze dne 10. září 1919 samosprávné
území Podkarpatské Rusi, které bude
vypraveno nejširší autonomií, slučitelnou
s jednotností republiky Československé.
Podkarpatská Rus má vlastní sněm,
který si volí předsednictvo.
Sněm Podkarpatské Rusi je příslušný
usnášeti se o zákonech ve věcech jazykových,
vyučovacích, náboženských, místní
správy jakož i v jiných věcech, které
by naň přenesly zákony Československé
republiky. Zákony usnesené sněmem Podkarpatské
Rusi, projeví-li president republiky s nimi souhlas svým
podpisem, vyhlašují se ve zvláštní
sbírce a podepisuje je také guvernér.
Podkarpatská Rus budiž v Národním shromáždění
Československé republiky zastoupena přiměřeným
počtem poslanců (senátorů) podle příslušných
volebních řádů československých.
V čele Podkarpatské Rusi je guvernér jmenovaný
presidentem Československé republiky k návrhu
vlády a odpovědný také sněmu
Podkarpatské Rusi.
Funkcionáři Podkarpatské Rusi budou podle
možnosti vybíráni z jejího obyvatelstva.
Podrobnosti, zvláště o právu voliti
a o volitelnosti do sněmu upravují zvláštní
ustanovení.
Zákon Národního shromáždění,
který určí hranice Podkarpatské Rusi,
tvoří součást ústavní
listiny.
Státní občanství v Československé
republice je jediné a jednotné.
Podmínky nabývání, účinků
a zániku státního občanství
Československé republiky určuje zákon.
Příslušník cizího státu
nemůže býti zároveň příslušníkem
Československé republiky.
Hlavním městem republiky Československé
je Praha.
Barvy republiky jsou červená, bílá
a modrá.
Státní znak a vlajky upravují zákony.
Moc zákonodárnou vykonává pro celé
území Československé republiky Národní
shromáždění, skládající
se ze dvou sněmoven: sněmovny poslanecké
a senátu.
Sídlem obou sněmoven jest Praha. Je-li to však
nezbytně nutno, mohou býti svolány přechodně
do jiného místa republiky Československé.
Zákonodárná a správní činnost
zemských sněmů zanikla. Pokud zákon
Národním shromážděním
usnesený neustanovuje jinak, platí pro celé
území Československé republiky.
Sněmovna poslanecká má 300 členů,
kteří se volí podle všeobecného,
rovného, přímého, tajného práva
hlasovacího podle zásady poměrného
zastoupení. Volby konají se v neděli.
Právo voliti do sněmovny poslanecké mají
všichni státní občané Československé
republiky bez rozdílu pohlaví, kteří
překročili 21. rok věku svého a vyhovují
ostatním podmínkám řádu volení
do poslanecké sněmovny.
Volitelní jsou státní občané
Československé republiky bez rozdílu pohlaví,
kteří dosáhli aspoň 30. roku věku
svého a vyhovují ostatním podmínkám
řádu volení do poslanecké sněmovny.
Volební období poslanecké sněmovny
trvá 6 let.
Podrobnosti o výkonu práva volebního a provádění
voleb obsahuje řád volení do sněmovny
poslanecké.
Senát má 150 členů, kteří
se volí podle všeobecného, rovného,
přímého, tajného práva hlasovacího
podle zásady poměrného zastoupení.
Volby konají se v neděli.
Právo voliti do senátu mají všichni
státní občané republiky Československé
bez rozdílu pohlaví, kteří překročili
26. rok věku svého a vyhovují ostatním
podmínkám zákona o složení a
pravomoci senátu.
Volitelní jsou státní občané
československé republiky bez rozdílu pohlaví,
kteří dosáhli 45. roku věku svého
a vyhovují ostatním podmínkám zákona
o složení a pravomoci senátu.
Volební období senátu trvá 8 let.
Podrobné předpisy o výkonu práva volebního
a provádění voleb obsahuje zákon o
složení a pravomoci senátu.
Nikdo nesmí býti zároveň členem
obou sněmoven.
O platnosti voleb do sněmovny poslanecké i do senátu
rozhoduje volební soud.
Podrobnosti upravuje zákon.
Vykonal-li zaměstnanec ve státních službách,
byv zvolen do Národního shromáždění,
slib jako člen jeho, dává se, pokud je členem
Národního shromáždění,
na dovolenou, má po tu dobu nárok na své
stálé příjmy služební
mimo přídavek místní nebo činovní,
jakož i nárok na postup časový. Vysokoškolští
profesoři mají nárok na dovolenou. Použijí-li
tohoto práv a, platí o nich totéž, co
o ostatních státních zaměstnancích.
Jiní veřejní zaměstnanci mají,
pokud jsou členy Národního shromáždění,
nárok na dovolenou.
Členové Národního shromáždění
mohou býti ustanoveni placenými státními
zaměstnanci teprv rok po tom, kdy přestali býti
členy Národního shromáždění.
Ustanovení to nevztahuje se vůbec na ministry. Časové
omezení jednoho roku v předešlém odstavci
uvedené nevztahuje se na poslance (senátory), kteří
byli státními zaměstnanci, nežli byli
zvoleni do Národního shromáždění,
pokud zůstanou v témže oboru služby.
Členy Národního shromáždění
nemohou býti:
1. ti, kdož jsou členy župních zastupitelstev,
2. župané a okresní náčelníci.
Členové ústavního soudu a přísedící
soudu volebního nemohou býti zároveň
členy Národního shromáždění.
Členové obou sněmoven mohou se kdykoliv vzdáti
svého mandátu.
Členové Národního shromáždění
vykonávají svůj mandát osobně;
nesmějí od nikoho přijímati příkazů.
Nesmějí se obraceti k veřejným úřadům
ku podpoře osobních zájmů stran. Toto
ustanovení nevztahuje se na členy Národního
shromáždění, pokud takové zakročování
u úřadu patří jen k výkonu
jejich pravidelného povolání.
V první schůzi sněmovny, jíž
se zúčastní, vykonávají tento
slib: "Slibuji, že budu věren republice Československé
a že budu zachovávati zákony a mandát
svůj zastávati podle svého nejlepšího
vědomí a svědomí." Odepření
slibu nebo slib s výhradou má bez dalšího
v zápětí ztrátu mandátu.
Členové Národního shromáždění
nemohou býti vůbec stíháni pro své
hlasování ve sněmovně nebo ve sněmovních
výborech. Pro výroky učiněné
tam při výkonu mandátu podrobeni jsou jen
disciplinární moci své sněmovny.
K jakémukoli trestnímu nebo disciplinárnímu
stíhání člena Národního
shromáždění pro jiné činy
nebo opomenutí jest třeba souhlasu příslušné
sněmovny. Odepře-li sněmovna souhlas, jest
stíhání na vždy vyloučeno.
Tato ustanovení nevztahují se na trestní
odpovědnost, kterou člen Národního
shromáždění má jako odpovědný
redaktor.
Byl-li člen některé sněmovny dopaden
a zatčen při trestním činu samém,
soud nebo jiný příslušný úřad
je povinen ihned oznámiti zatčení předsedovi
příslušné sněmovny. Neprojeví-li
sněmovna do 14 dnů ode dne zatčení,
nebo - nezasedá-li Národní shromáždění
- do 14 dnů ode dne svého sejíti souhlasu
s další vazbou, vazba přestává.
Členové obou sněmoven mají právo
odepříti svědectví o věcech,
které jim byly svěřeny jako členům
sněmovny, a to i když členy jejich býti
přestali. Vyňaty jsou případy, kde
jde o svádění člena některé
sněmovny. k zneužití mandátu.
Členové obou sněmoven mají nárok
na náhradu, jejíž výši stanoví
zákon.
President republiky je povinen svolati obě sněmovny
ke dvěma řádným zasedáním
v roce: jarnímu a podzimnímu. Jarní musí
se začíti v březnu, podzimní v říjnu.
Kromě toho svolává sněmovny podle
potřeby k zasedáním mimořádným.
Žádá-li o to alespoň nadpoloviční
většina členů sněmovny poslanecké
nebo senátu u předsedy vlády, udávajíc
předmět jednání, president je povinen
svolati sněmovny tak, aby se sešly do 14 dnů
ode dne podané žádosti; kdyby toho neučinil,
sejdou se sněmovny současně do dalších
14 dnů k vyzvání svých předsedů.
Uplynuly-li od posledního řádného
zasedání aspoň 4 měsíce, president
republiky je povinen, žádají-li o to aspoň
dvě pětiny některé sněmovny
(odst. II.), svolati sněmovny tak, aby se sešly do
14 dnů ode dne podané žádosti. Kdyby
toho neučinil, sněmovny sejdou se zároveň
do dalších 14 dnů k vyzvání svých
předsedů.
Zasedání obou sněmoven se začíná
a končí vždy zároveň.
President republiky prohlašuje zasedání sněmoven
za ukončené.
Může je odročiti nejdéle na jeden měsíc
a nejvýše jednou v roce.
President republiky má právo rozpouštěti
sněmovny.
Práva tohoto nesmí užíti posledních
šest měsíců svého volebního
období. Po uplynutí volebního období,
jakož i po rozpuštění některé
sněmovny jest provésti nové volby do 60 dnů.
Rozpuštění senátu nestaví trestního
řízení zahájeného před
senátem podle § 67. a 79.
Každá sněmovna jest způsobilá
usnášeti se - pokud není v tomto zákoně
jinak stanoveno - za přítomnosti aspoň třetiny
všech členů. Ku platnosti usnesení je
třeba nadpoloviční většiny přítomných.
Přítomnosti dvou třetin členů
a dvoutřetinové většiny přítomných
je třeba k vypovědění války.
Ke změně této ústavní listiny
a jejich součástí je třeba třípětinové
většiny všech členů v každé
sněmovně.
Usnesení poslanecké sněmovny na obžalobu
presidenta republiky, předsedy vlády a členů
vlády může se státi toliko většinou
dvou třetin za přítomnosti dvou třetin
poslanců.
Řízení před senátem jako trestním
soudem upravuje zákon.
Každá sněmovna zvolí si sama své
předsednictvo a ostatní funkcionář.
Schůze poslanecké sněmovny i senátu
jsou veřejné. Schůze neveřejné
mohou se konati jen v případech stanovených
jednacím řádem.
Základní zásady jednání a styky
obou sněmoven mezi sebou, jakož i s vládou
a na venek vůbec, upravují se v rámci předpisů
ústavních zvláštním zákonem.
Svoje vnitřní poměry upravuje každá
sněmovna jednacím řádem, který
vydá ve vlastní působnosti.
Dokud se sněmovna poslanecká a senát neusnesou
na novém jednacím řádě, platí
pro ně jednací řád usnesený
dosavadním Národním shromážděním.
Konají-li obě sněmovny společnou schůzi
jako Národní shromáždění
(§§ 56., 59., 61., 65) platí pro toto shromáždění
jednací řád sněmovny poslanecké.
Takovou společnou schůzi svolává předseda
vlády a řídí ji předseda sněmovny
poslanecké.
Jeho náměstkem je předseda senátu.
Ministři mají právo účastniti
se kdykoli schůzí v obou sněmovnách
a ve všech výborech. Budiž jim uděleno
slovo, kdykoli o to žádají.
K žádosti kterékoli sněmovny nebo jejího
výboru dostaviž se ministr osobně do schůze.
Jinak se může ministr dáti zastupovati úředníky
svého odboru.
Návrhy zákonů mohou vycházeti buď
od vlády nebo od kterékoli sněmovny.
Ke každému návrhu zákona podanému
členy některé sněmovny budiž
přiložen rozpočet o finančním
dosahu osnovy a návrh na úhradu potřebného
nákladu.
Vládní návrhy zákona rozpočtového
i branného musí býti předloženy
napřed sněmovně poslanecké.
K ústavnímu zákonu je vždy potřebí
souhlasného usnesení obou sněmoven. Totéž
platí o jiných zákonech, pokud §§
43., 44. a 48. neustanovují jinak.
Senát je povinen usnésti se o návrhu zákona
přijatém poslaneckou sněmovnou do šesti
neděl, o návrhu zákona rozpočtového
a branného do jednoho měsíce. Sněmovna
poslanecká povinna jest usnésti se o návrhu
zákona přijatém senátem do tří
měsíců.
Lhůty tyto počítají se ode dne, kdy
vytištěné usnesení jedné sněmovny
bylo dodáno sněmovně druhé, a mohou
býti dohodou obou sněmoven prodlouženy nebo
zkráceny. Lhůta jednoměsíční
daná senátu pro vyřízení osnovy
zákona rozpočtového a branného nemůže
býti prodloužena.
Uplynulo-li za příslušné lhůty
volební období sněmovny, která má
jednati o usnesení sněmovny druhé, nebo byla-li
ona sněmovna rozpuštěna, odročena, nebo
bylo-li její zasedání ukončeno, plyne
pro ni lhůta nová od nejbližší
její schůze.
Neučiní-li druhá sněmovna ve lhůtách
v předcházejících odstavcích
stanovených usnesení, má se za to, že
souhlasí s usnesením sněmovny první.