Středa 17. března 1926

Zpravodaj posl. dr Matoušek: Slavná sněmovno! Rozpočtový výbor v této smlouvě měl zkoumati podmínky smluvní, pokud se týkal.a hospodářských a finančních poměrů, jež smlouva upravuje. Tyto poměry jsou upraveny ve smlouvě, o které se jedná, v částce V, VI, VII a VIII.

V částce V, o které první referent již podrobně také mluvil, stanoveny byly zásady, jimiž se má prováděti likvidace majetku země Slezské. Tyto zásady přirozeně odpovídají pravidelným předpisům, jimiž se řídí likvidace v těchto případech, a rozpočtový výbor dotkl se nejvíce odstavce, který se týká nové státní hranice, jíž byly dotčeny především poměry země Slezské a města Těšína; uspořádání těchto poměrů byla věnována valná část jednání, a poněvadž při projednávání poznalo se, že bezpečné zjišťováni vzájemných úhrad a škod způsobilo by ohromné náklady, jež by vyžadovaly přesného zkoumáni, stanoven byl při jednání pouhý paušál, že vláda polská vyplatí straně československé částku 5,600.000 Kč, splatnou ve dvou stejných lhůtách ročních dne 2. ledna 1926 a 2. ledna 1927. Z řečené částky připadá polovice zemi a polovice obci českému Těšínu.

Část VI upravuje pensijní závazky autonomních korporací. Tu rozlišuje smlouva mezi zaměstnanci, kteří v čas rozdělení byli v činné službě, a zaměstnanci, kteří v té době byli v pensi, a upravuje náhradu těmto pensím podle ustanovení smluvního.

Část VII týká se slezských úvěrních ústavů. Již dlouho před rozdělením země Slezské mezi Československou republiku a Polsko působily v Opavě dva úvěrní ústavy, založené zemským sněmem slezským, a to "Komunální úvěrní ústav země Slezské" a "Rakousko-slezský ústav pro úvěr pozemkový". Oba tyto ústavy trpí škodu tím, že musily své titry vypláceti v československé měně, kdežto dlužníci se pokoušeli platiti své úroky ve znehodnocených měnách, čímž vznikly ústavu neobyčejné škody. Počítá-li se podle úmluvy a jednání předběžných, činila škoda jistě přes 7 mil. korun. Ale vzhledem k tomu, že Polsko zřeklo se reservních fondů, jež tvoří, jak již bylo vypočteno, na 1 mil. Kč, vzhledem k dalšímu vývoji těchto ústavů, které nemusí následkem úhrady, jež Polsko jim dá, likvidovati, smířila se naše strana smluvní se třemi miliony, čímž je další vývoj těchto úvěrních ústavů zabezpečen. Rozpočtový výbor uznal, že je lépe vyrovnati věc tímto způsobem, nežli trvati na plné náhradě škod.

Část VIII v 1. odstavci jedná o úpravě starých pohledávek a ve druhé části o vydání deposit. Polskou vládou byla vydávána různá valorisační nařízení, jež však, pokud se výhod týče, týkala se jen příslušníků polských, kdežto našich příslušníků se netýkala. Mimo to obsahuje polské valorisační nařízení ještě ustanovení, že cizímu příslušníku nemůže býti placeno více, nežli kolik cizí příslušník podle zákonů svého státu je povinen platiti příslušníku polskému.

Proto naše strana smluvní se starala o to. 1. aby výhody, které polské valorisační předpisy, zejména stěžejní nařízení presidenta republiky ze 14. května 1924, poskytují polským příslušníkům jako věřitelům, platily i pro věřitele československé, a 2. aby i pro naše věřitele platila plná valorisace, nikoli tedy valorisace jen do výše 1 Kč za 1 K rak.-uh. nebo i méně, pokud jde o pohledávky na Těšínsku.

Účelu ad 1. uvedeného bylo dosaženo plně. Pokud se týče bodu 2., byla pouze uznána zásada tato při pohledávkách hypotečních, jakož i při splácení a konversi některých polských cenných papírů.

To jsou všechna ustanovení, jež se týkají hospodářských a finančních poměrů, jež bylo zkoumati rozpočtovému výboru. V rozpočtovém výboru s některých stran bylo navrhováno, aby vláda byla vyzvána, aby pokud se týče vkladatelů úvěrních ústavů vydala takové opatření, aby vkladatelé byli uchráněni. Rozpočtový výbor neuznal, že by bylo třeba takového vyzvání vlády, poněvadž opatřením Stálého výboru z 8. října 1920 bylo výslovně v §u 10 dotčeného opatření ustanoveno, že konečná úprava těchto vkladů a účtů provedena bude nařízením. Tedy již v zákoně samém, v opatření Stálého výboru je postaráno, aby vláda v těchto věcech učinila opatření tam, kde je toho v zájmu a na ochranu vkladatelů třeba.

Rozpočtový výbor prozkoumal všecky poměry, jež se týkají hospodářské a finanční úpravy, a navrhuje slavné sněmovně Národního shromáždění, aby vydala toto usnesení:

"Národní shromáždění souhlasí se smlouvou mezi republikou Československou a republikou Polskou, podepsanou dne 23. dubna 1925 ve Varšavě se Závěrečným protokolem z téhož dne."

Já jako referent tlumočím tento návrh rozpočtového výboru. (Souhlas.)

Místopředseda Slavíček (zvoní): Sděluji, že jako zástupce ministerstva financí dostavil se k projednávání tohoto odstavce a odstavce 2 a 3 dnešního pořadu odb.

přednosta dr Vlasák. K této věci jsou zde řečnické přihlášky. Zahájíme proto rozpravu.

Navrhuji podle usnesení předsednictva, aby lhůta řečnická stanovena byla 20 minutami. (Námitek nebylo.)

Námitek není. Lhůta je tedy stanovena 20 minutami.

Ke slovu jsou dosud přihlášeni: na straně "proti" pp. posl. Schäfer, Patzela Śliwka; na straně "pro" p. posl. dr Wolf.

Uděluji slovo panu posl. Schäferovi.

Posl. Schäfer (německy): Slavná sněmovno! Smlouva s Polskem, o níž právě jednáme, jest částí úmluv, které byly uzavřeny mezi Československou republikou a Polskem již před delší dobou. V polské sněmovně byly již tyto smlouvy a také smlouva, o níž dnes jednáme, parlamentně již dávno vyřízeny. Pokulháváme za Polskem, přicházíme hezky pozdě, což jest také znamením, že Československo nebéře parlamentní a demokratické závazky a úkoly příliš vážně. Tato smlouva má upraviti poměry, které vznikly rozhodnutím velvyslanecké konference ze dne 28. července 1920. Podle tohoto rozhodnutí byla rozdělena území Těšínska, Oravy a Spiše mezi Polsko a Československo. Část této smlouvy, kterou nyní vyřizujeme, týká se úpravy státního občanství. A tu spatřujeme velmi podivuhodnou věc. Vidíme, že byl zachován zvláštní postup. Roku 1923 pokusilo se ministerstvo vnitra upraviti otázku státního občanství výnosem. Tenkráte byly ustanoveny lhůty, které již dávno uplynuly, a nyní přijetím tohoto návrhu máme zde upraviti otázky státního občanství a dosažení státního občanství znova zákonem. S občanstvím dotčených Poláků nakládalo se velice dvojace. Dnes ještě leží v Opavě množství žádostí o udělení státního občanství, které nebyly vyřízeny, ale prostě odloženy, částečně zamítnuty bez jakéhokoli důvodu a bez jakéhokoli dovolání zákonů nebo smluvních ustanovení. Velký zmatek v otázce dosažení státního občanství pro Poláky na území československého státu vznikl také tím, že smlouva o opci nebyla oznámena. Lhůty pro podání žádostí za dosažení státního občanství nyní již uplynuly.

Nechci mluviti o tom, jakým způsobem se vůbec dělaly potíže při dosažení státního občanství. Byly vydány dotazníky, jimiž se mělo vypátrati, jak se takový jednotlivec staví ke zřízením státním. Odpověďmi na otázky v dotazníku mělo se v každém případě zjistiti, jde-li o loyálního občana. Pak se opominulo oznámiti dotčeným polským občanům v Československu rozhodnutí správního soudu, že lhůta k podání žádostí o dosažení státního občanství uplyne teprve 27. ledna 1926.

Jednáme tedy dnes o předpisech k dosažení československého státního občanství, které vlastně nemají již významu, a to proto, že lhůty k ohlášení opce dávno uplynuly.

Rovněž tak nedostatečná a pochybená jako předpisy o dosažení státního občanství jsou ustanovení o amnestii. Nemělo se zde vlastně jednati jen o amnestii v trestných případech, při přestupcích atd., které se udály v době, v níž nebylo ještě rozhodnuto o osudu tohoto státu, nýbrž v této době vznikly ještě také jiné potíže, jako např. při zřizování živností a při jiných administrativních věcech. Ty však do ustanovení o amnestii pojaty nebyly. Nejasná jest především také ta část smlouvy. jíž se upravuje finanční likvidace. Ze smlouvy není patrno, kolik dostanou českoslovenští státní občané, kteří měli před odlukou území uloženy peníze v polských záložních spolcích, v záložnách atd. a kteří na radu odpovědných míst tyto peníze nevybrali, nýbrž je v těchto ústavech ponechali. Nyní stojí tito vkladatelé úplně bezradni a poškozeni a nevědí, co dostanou. Nikdo, anebo jen velmi málo československých státních občanů, kteří tím byli poškozeni, nezná mnoho valorisačních výnosů polské vlády. V této otázce bylo by nesmírně třeba číselné tabulky, která by podávala vysvětlení. V závěrečném protokolu k této smlouvě činí se výjimka v nakládání s peněžními ústavy a praví se tam, že o spořitelnách v Těšíně, Jablunkově a Fryštátu budou sjednány zvláštní dohody, to znamená jinými slovy: Pro ony ústavy, záložní spolky, záložny atd., v nichž mají peníze chudí lidé, upravuje všechny otázky smlouva s Polskem, a to velmi nepříznivě, nejasně a nedostatečně, avšak pro vkladatele oněch peněžních ústavů, v nichž mají peníze bohatí a zámožní lidé, jsou možny výjimky; tu se jistě vyjde velmi značně vstříc potřebám a přáním oněch vkladatelů. Vkladatelé záložních spolků a záložen jsou však chudí lidé, pro něž se tato otázka vyřizuje smlouvou nanejvýš nedostatečně, pro bohaté bude však naproti tomu možno sjednati zvláštní úmluvy.

Nejdůležitější část této smlouvy s Polskem týká se menšinové otázky. Tu setkáváme se s některými ustanoveními, která znějí pěkně evropsky a z nichž patrno, že při úpravě státoobčanských a jazykových poměrů mezi Polskem a Československem konec konců byla snaha vyhověti poněkud požadavkům, které musí býti činěny, zamýšlí-li se řádná a vydatná ochrana menšin. Tato smlouva přináší několik podstatných zlepšení proti dosavadnímu stavu. Tak mezi jiným se tam praví, že si smluvní strany mají blahovolně vycházeti vstříc. Vedle toho se tam praví, že se nesmí spatřovati neloyalita ke státu, v němž dotčený občan žije, tedy neloyalita Čechoslováků v Polsku a neloyalita Poláků v Československu, jestliže tito občané uplatňují menšinová práva. Dosud jsme slyšeli v těchto územích, pro něž platí tato smlouva, každodenně žaloby na porušení práv menšin. Pouhou smlouvou tyto potíže a překážky dorozumění nezmizí, jestliže Československo nezmění ze základu jazykovou a národnostní politiku. Každodenně slyšíme, že, bojujeme-li proti jednotlivým zařízením tohoto státu, ihned se nám vytýká neloyalita. Jsem přesvědčen, že i kritické poznámky o tom, co se děje v koaličních kruzích, zatím co zde jednáme, horliví zástupci státní myšlenky vykládají jako neloyálnost. Zatím co zde ve sněmovně jednáme a vyřizujeme několik návrhů nynější vlády, vláda sama postižena jest těžkou nemocí. Koalice prodělává těžkou nemoc. Dosti lékařů sice přemýšlí, jak by jí vlili opět novou životní sílu, avšak, jak se zdá, třídní rozpory a požadavky stran, které vyšly z voleb zesíleny, jsou příliš velké, než aby bylo lze nalézti opět most k dorozumění. Nejste již jednotni ani v tom, že jednotni býti.musíte, a dochází k pádu této koalice, která za sebou zanechává stav, který, ať už přijde cokoli, horší býti nemůže.

Článek 12 této smlouvy s Polskem jest stylisován tak, že v něm spatřujeme pokrok. Než domnívám se, že se nemůžeme při tomto zastaviti. Poněvadž se v této smlouvě uznává zásada, že i zahraniční moc může rozhodovati o úpravě poměrů menšin, nebude lze bojovati proti mezinárodním úmluvám na ochranu menšin. Práva menšin budou moci býti trvale a řádně zajištěna, dospějeme-li k mezinárodním smlouvám. Bez újmy státní jednoty dlužno menšinám zajistiti vlastní život, umožniti jim, aby mohly svobodně rozvinouti své kulturní síly, to jest úkolem ochrany menšin, a o tom se dosud v Československu nedalo mnoho mluviti. Právě před projednáváním tohoto předmětu byla skončena rozprava, která byla zahájena proto, že nároky menšin byly v každém směru porušeny. Jest zcela správné, že se ve smlouvě praví, že každý jednotlivý občan má sám rozhodnouti, ke kterému národu náleží. Jest samozřejmé, že také v tom spatřujeme malý pokrok, že se ve smlouvě výslovně prohlašuje, že tam v Československu, kde jest polské obyvatelstvo silně zastoupeno, vyřizují se podání polsky, zápisy polsky, že na úředních budovách atd. nápisy mají býti provedeny také v menšinovém jazyku. Obávám se však, že přes krásná ustanovení ve smlouvě budou nespravedlnosti a přehmaty trvati i dále. Ještě dále jde smlouva v otázce nakládání s československými státními občany na Volyňsku. Zde se dokonce připouští užívati v obcích češtiny. Také řešení v otázce obecných a občanských škol jest krokem kupředu.

Přes to však nemůžeme souhlasiti se všemi částmi této smlouvy. Vidíme sice v ní slabý náběh k úpravě menšinové otázky, společného života dvou národů podle zásad spravedlnosti, neodmítáme smlouvy, avšak nemůžeme souhlasiti s celou. A nyní, pánové, ještě několik slov k otázce vyrovnání rozporů mezi národy, které bydlí v jednom státě a vůbec. Jako jsme pro vyrovnání národů všeobecně, jsme zvláště také pro dorozumění národů, které bydlí v témž státě. Jest to přiznání, které jsme již učinili v jazykové rozpravě, které tedy není nové. Dostalo se nám však pro přiznání k národnímu dorozumění národů řádného výsměchu. Bylo to vylíčeno tak, jako bychom my, němečtí sociální demokraté, nevěděli, že sebeurčení národů, dorozumění, jak my si je představujeme, není možné do té doby, pokud o takovýchto otázkách rozhodují kapitalistické vlády a strany. Než přes to věříme, že již slabý krok k dorozumění národů, počátek národního vyrovnání má jistý užitek pro pracující třídy. Komu prospívají národní štvanice? Kdo žije z rozporů mezi národy, z toho, že nejprostší otázky soužití národů nejsou uspořádány? Přece jen národní strany. Avšak jest příznačné: zatím co komunista dr Stern náš pokus odstraniti nejhorší rozpory považuje za čirý omyl, za cestu, která nemůže vésti k cíli, zatím co se nám dostává výsměchu v ústavně-právním výboru, jiný komunistický poslanec přijal tuto smlouvu s nadšením a navrhl, aby československá vláda uzavřela rovněž takovou smlouvu s Rakouskem a Německem. V Německu není žádná vláda rolníků a dělníků a rovněž tak v Rakousku. Tam vládnou křesťanští sociálové s Velkoněmci, v Německu jest u vlády centrum s lidovou stranou a demokraty. Nemáme tedy ani zde ani tam proletářskou vládu, žádnou vládu dělníků a rolníků a přes to se žádá od naší vlády, aby uzavřela stejnou smlouvu s velkoněmecko-křesťansko-sociální vládou v Rakousku a s německou vládou, které přece nemohou o sobě tvrditi, že nejsou měšťácké a kapitalistické. Jest příznačné, že strana, která nám dávala poučení, nezůstala při jednání o smlouvě stranou, a jistě souhlasí s námi, že se musí učiniti každý pokus, který může konečně jednou sprovoditi se světa nejhorší národní rozpory, aby proletariát měl volnou cestu k řešení úkolů, které si dal. Pokud však měšťácké strany mohou těžiti z národních rozporů, potud budeme míti politické boje, potud se s úspěchem k cíli nepřiblížíme.

Jménem klubu mám ještě učiniti toto prohlášení:

"Zásadně jsme pro každou podporu společné práce národů a států a ovšem i pro zdárnou společnou práci se sousedními zeměmi. Pokud tato smlouva vyhovuje našemu stanovisku, souhlasíme s jejími zásadami, aniž bychom tím plně souhlasili s mnohdy nedostatečnou úpravou nevyřešených otázek, jak jsou ve smlouvě. Poněvadž tento návrh lze podle ústavy buď jen celý přijati nebo zamítnouti, a nelze vyjímati jednotlivé kapitoly smlouvy, musíme, abychom precisovali toto své stanovisko, voliti tuto formu, která nám umožňuje, abychom svůj zásadní názor k této smlouvě mohli uvésti v soulad s naším zamítavým hlasováním."

Na konec prosím, abyste hlasovali pro naši resoluci, kterou jsme podali a v níž se žádá, aby se při další správní činnosti přihlíželo k otázkám ve smlouvě nedostatečně vyřešeným. (Souhlas na levici.)

Místopředseda Slavíček (zvoní): Další slovo má pan posl. Patzel.

Posl. Patzel (německy): Dámy a pánové! Varšavská československo-polská smlouva ze dne 23. srpna 1925 dává nám oprávněný podnět, abychom v několika směrech poukázali na menšinovou politiku Československé republiky. Včerejšího dne se ukázalo hlasováním v této sněmovně v rozporu k duchu, který jest obsažen v této smlouvě, že si nepřejete jednání s 31/4 milionem Němců o jejich otázkách, naopak, že si přejete, aby zůstala zachována dosavadní forma diktátu. Smím při tom dodatečně učiniti poznámku. Jestliže nás pan dr Kramář včera vinil, že jsme svým bojem proti jazykovým nařízením ve starém Rakousku zničili možnost národního míru, prohlašuji na základě svých znalostí politických dějin sudetských Němců, že sudetští Němci nebojovali proti úpravě jazykové otázky, nýbrž proti pokusu, aby jazyková otázka byla upravena místo zákonem ministerským nařízením. (Souhlas na levici.) Tenkráte bojovali Němci proti Stremayerovým, Badeniovým a Gautschovým jazykovým nařízením a přivodili jejich pád, právě tak, jako budou s to, aby jednoho dne smetli jazykové nařízení páně Švehlovo. (Souhlas na levici.)

Zatím co včera a dnes zde jednáme, dochází daleko odtud k velmi významné politické události. Děje se pokus Německo, které bylo vlákáno do Svazu Národů, podvésti nyní o místo, kterého se mu mělo dostati. Jest příznačné, že při těchto pletichách vystupuje ve své staré oblíbené úloze také ministr pro věci zahraniční tohoto státu, ačkoliv se již z poměrů mohl poněkud přiučiti, že konec konců stanovisko jeho státu musilo by jej vésti na jiné místo. Ať však dopadne spor jakkoliv, dnes již jest jisto: dr Beneš s politikou svého státu opět zaběhl a jest zapleten do mravní porážky, kterou utrpěl před celým světem společně s panem Briandem. A setrvá-li na své dosavadní politice s Briandem, půjde od jedné mravní porážky ke druhé. Co však jest konečným výsledkem takové politiky, naznačil dnes ráno velmi výstižnou větou pražský časopis "Bohemia" - časopis, který podle své finančně-politické orientace to věděti může - v níž napsal: "Briandův osud bude záviseti na franku. Nebo abychom se jinak vyjádřili, na libovůli amerického bankovního světa." To jest citát, který právě pro nás, podle našeho světového názoru jest novým přiznáním, kdo vlastně vyšel ze světové války jako vítěz a kdo poražený, a že ti, kdo se nyní tak pyšně pokládají za vítěze, nepozorují, že právě tak jako jiní dávno již nosí okovy amerického světového kapitalismu, jimiž jednoho dne marně a těžce budou třásti, světového kapitalismu. který dnes mává bičem úroků nad všemi arijskými národy.

Smlouva, již máme projednati, přichází hezky pozdě. Nevím, zda - volně podle Schillera - daleká cesta z Varšavy do Prahy může omluviti to příliš dlouhé prodlévání. Rozhodnutí velvyslanecké konference, jímž bylo rozhodnuto o osudu Těšínska, Oravy a Spiše, pochází, jak známo, z 28. července 1920, a jest skutečně již velmi na čase, aby došlo pro obyvatelstvo oněch území ke spořádaným poměrům, především aby byly uspořádány právní poměry, majetkové poměry a poměry ze vzájemných pohledávek. Smlouva má i pro nás konstatuji to předem - nesmírný národně politický význam. Připouštím, s tohoto stanoviska má mezinárodní význam, poněvadž zde dva státy ve vzájemné dohodě upravují politické, národní a kulturní právní poměry svých příslušníků národa, kteří žijí v jiném státě jako státní občané. Co má pro nás velký význam, jest to, že v této smlouvě poskytuje Československá republika polské menšině na Těšínsku, která činí asi 70.000 lidí, kulturněpolitická práva na samosprávu, o níž nám, 31/4 milionům sudetských Němců, odpírala dosud dokonce i diskusi. To jest pro nás přiznání nesmírně důležité. V polsko-československé smlouvě jest množství ustanovení o kulturně-politických otázkách, jež se nám dosud zdráhalo přiznati. Prohlašuje se zde nátlak na rodiče, aby posílali své děti do jednojazyčných škol, za nezákonný a rovněž i každý způsob odnárodňování, kdežto my víme - a svědčí o tom právě náš školský boj v posledních 51/2 letech, od té doby, co jsme ve sněmovně - jaké síly musili jsme vynaložiti v reklamačním řízení a vésti boj proti tomu, aby nikoliv soukromé osoby, nýbrž úřední místa, správa státu nevykonávala nátlak, aby německé děti byly posílány do škol českého národa. (Výkřiky na levici.) Archiv našeho školského boje obsahuje nesmírné množství důkazů v tomto směru. Přímo charakteristické jest, že se v tomto školském boji příklad, kdy se Němci a Češi pokojně snažili najíti řešení, moravské vyrovnání, prostě zrušilo jen proto. aby se násilnými prostředky mohly odnárodňovati německé školní dítky.

V kapitole 18 vyslovuje se zásada, že správci a učitelé na českých školách v Polsku, jakož i orgány státních školních úřadů dohlédacích musejí býti příslušníky českého národa a příslušní orgánové na polských školách v Československu polského národa. To jsou zásady národní školské samosprávy, jež vítáme s radostí a jež bychom s tou větší radostí uvítali, kdyby bylo zahájeno všeobecné jednání se všemi ostatními národy ve státě a kdyby tyto otázky byly upraveny tak, jak jest to z části ustanoveno v ústavě a v jazykovém zákoně, že všechny záležitosti každého národa, zvláště pak školské záležitosti spravuje si každý národ sám a ve svém jazyku. Pro české školy v republice Polské a polské školy v Československu budou zřízeny v nejširší míře, pokud to připouštějí platné zákonné předpisy, přímé dozorčí orgány. Tedy nejen přímé vedení a správa školy, nýbrž i školní dohlédací orgány, inspekční orgány musí býti onoho národa, jemuž náležejí děti příslušné školy, a tato smlouva na ochranu menšin jest upravena tak, že platí na 12 let a v těchto 12 letech nelze ji vůbec vypověděti. Opakuji, zde jest vyrovnáním, avšak smlouvou, která se stane tím, že ji Národní shromáždění přijme, československým zákonem, stanoví pro 70.000 Poláků na Těšínsku to, co se odpírá 31/4 milionu sudetských Němců, a pak, když přicházejí se stížnostmi, opovažuje se je a osměluje se je ministr odbývati jako kverulanty. Potíže v koalici brzy zprostí nynějšího předsedu vlády, aby byl viněn jako předseda vlády z porušení slova, poněvadž prý černý muž z Brna stojí již přede dveřmi, aby zde vládl s úřednickou vládou. (Posl. inž. Jung [německy]: Černý ante portas!) Ano, Černý ante portas. To však víme, ať se jmenuje vláda tak nebo tak a ať odpírá nám dáti odpověď na naše oprávněné požadavky sebe déle, konec konců musí přijíti vláda, která Němcům musí dáti uspokojující odpověď na jejich dotaz po kulturní samosprávě, nemá-li se vnitropolitický boj státi bojem věčným. O jeho následcích si ovšem hlavu lámati nebudeme.

A nyní jen několik krátkých poznámek k hospodářsko-politické části smlouvy. Tato smlouva upravuje majetkoprávní jednání v oněch územích, rozdělení držitelů země Slezska, úvěrních ústavů a pod., neupravuje však zcela zvláštních držebnostních poměrů totiž vkladů malých střádalů ve spořitelnách a jiných úvěrních ústavech. Zde jest povinností Československé republiky a její vlády, aby splnila, co dosud plnou měrou neučinila. Když plebiscitní komise přijela do onoho území, byla v proklamaci slíbena obyvatelstvu plná jistota a nedotknutelnost jeho majetku; a tenkráte, když ona území byla obsazena polskými dobrovolníky, když obyvatelstvo a právě drobní střádalové zachváceni velkou a pochopitelnou starostí o svůj majetek a své úspory, dr Matouš, zástupce Československé republiky v plebiscitní komisi zvláště a výslovně lidem radil, jak lze listinně dokázati, aby pokud možno vyměňovali v hotovosti nejméně, nýbrž polské úřady nutily ony lidi, aby svůj majetek ve starých rakouských korunách vyměňovali za polské marky - aby své vklady nechali v peněžních ústavech. Československá republika jistě se v dané chvíli postará, aby vkladatelé neutrpěli škody. Že tenkráte Československá republika byla si vědoma své povinnosti v této věci, vysvítá z důvodové zprávy k opatření Stálého výboru ze dne 8. října 1920, č. 583 Sb. z. a n., kde vláda tenkráte prohlásila toto: "Ministerstvo financi bylo nuceno tyto výhody povoliti tím spíše, ježto obyvatelstvo plebiscitního území na radu našeho delegáta v plebiscitní komisi nepředkládalo značnějších obnosů k výměně polské, nýbrž ukládalo je do peněžních ústavů." Již tenkráte v prosinci 1920 poukázal jsem s tohoto místa na to, že se československá vláda dopustila těžké nespravedlnosti na vlastních státních příslušnících tím, že sice způsob výměny bankovek přesně upravila v onom opatření Stálého výboru, které pak sněmovna vzala na vědomí a jehož pak používala na československé státní občany, kteří v té chvíli bydlili na československém státním území, že však zamítla návrh, který jsem na příklad tenkráte podal slavné sněmovně já a jímž se od vlády žádalo, aby zákonem zavedla platnost týchž výhod a právních předpisů také pro československé státní občany, kteří z nějakého donucení a bytová nouze měla právě na Těšínsku, jak pánové dobře vědí, velký význam - žijí ještě na polském území. Pánové z většiny v souhlase s vládou pokládali tehdy za nutné tento jasný a spravedlivý nárok odmítnouti, zřejmě proto, že jej podal příslušník oposice, a prohlásili, že úprava jednotlivých otázek musí býti v tomto směru přenechána volnému uvážení vlády. Tedy i pro ty, kdo tehdy již byli nesporně československými státními občany a býti chtěli, avšak pro svou službu nebo poněvadž bytové poměry byly v tomto území takové, že bydlili právě v onom státním území, které připadlo Polsku, jako vůbec většina onoho obyvatelstva. Jasnou zákonnou formulaci práv těchto státních občanů jste odmítli a nechali jste je na pospas čisté svévoli československých úřadů a protekci. A jak plní československá vláda ostatní povinnosti k svým vlastním státním občanům? Vkladatelé oněch spořitelen a úvěrních ústavů čekají nyní již v těchto územích 6 let, aby konečně mohli volně disponovati skrovnými svými úsporami, které si vydělali v potu tváře a aby jim mohly býti nastřádané peníze vydány. Avšak i zde jest smlouva kusá a československé zákonodárství přenechává čisté svévoli administrativy, jak s těmito lidmi naloží. V zákoně se ponechává provedení rozdělení pohledávek ve spořitelnách zvláštní úmluvě. Smlouva a prováděcí doložka neobsahují však žádné závazné normy o vydání vkladů československých státních občanů v úvěrních ústavech, které jsou nyní na polském státním území. Československá vláda jest přece jmenovitě také mravně zavázána vůči těmto lidem k jinému chování. Neboť velmi dobře se pamatujeme, jak československá vláda, právě tak jako Polsko, se snažila - jak bych to řekl, aby se mi špatně nerozumělo - dobýti mravně obyvatelstvo onoho území, Němce, Šlonzáky a Poláky. Týká se to zvláště doby, kdy se ještě nevědělo, že o rozdělení rozhodne velvyslanecká konference, nýbrž kdy se ještě myslilo, že se o státní příslušnosti oněch území rozhodne hlasováním lidu. Víme - je to sice již dávno a pánové na ministerských lavicích jen neradi si vzpomínají na dané sliby - že se tenkráte i ve Stálém výboru uznalo, že obyvatelstvo oněch území velkou většinou chtělo by raději náležeti k Československé republice, poněvadž se domnívalo, že se v novém polském sněmu nebude finančně hospodařiti lépe než ve starém polském zemském sněmu. Vláda kvitovala a kvituje i nyní loyální chování jediného zástupce polského národa v této slavné sněmovně tím, že finančně-právní vyřízení této věci nedává provésti opět formálním usnesením zákonodárného sboru, nýbrž je přenechává opět administrativě. Dovolil jsem si na příklad na přání a prosby vkladatelů z této krajiny, které byly také předneseny pánům z koalice, již v rozpočtovém výboru podati resoluční návrh, aby se uložilo vládě, aby se postarala, aby aktiva těšínské spořitelny vztahující se na Český Těšín a na československé území byla převedena na peněžní ústav v Českém Těšíně a tento aby byl povinen vyměniti vklady podle §u 7 uvedeného opatření Stálého výboru, to jest vklady až do 26. února 1919 v poměru 1 K = 1 Kč a později analogicky 250 starých korun resp. polských marek za 100 Kč a aby se vládě uložilo, aby podobné opatření učinila také stran vkladů československých vkladatelů u jiných peněžních ústavů v dnešní polské části Slezska. Když jsem v rozpočtovém výboru podal tento resoluční návrh, přítomný zástupce ministerstva financí prohlásil jej za zbytečný, poněvadž vláda v prováděcí doložce známého opatření Stálého výboru, které má platnost zákona, jest zmocněna, aby podle vlastního uvážení v dané chvíli upravila i tuto věc. I když připouštím, že vláda v tomto směru nemohla zjednati dříve nápravu, dokud k tomu neměla podkladu na základě uzavřené smlouvy s Polskem, přec musím prohlásiti, že se nedá hájiti stanovisko, jakoby zákonodárství nebylo povinno dávati vládě směrnice. V prováděcí doložce se vláda dokonce zmocňuje, aby vydala příslušná ustanovení. Avšak vláda není povinna, jak by to bylo vlastně spravedlivé a slušné, aby tato opatření učinila touž měrou, jak se tehdy vyměňovaly hotové částky znějící na staré koruny nebo polské marky za Kč. Když jsem se v rozpočtovém výboru tázal zástupce finanční správy, zda vláda při této příležitosti zachová míru, jak jí to bylo předepsáno oním opatřením Stálého výboru, pokud jde o částky v hotovosti, pokrčil onen pán rameny a prohlásil, že to bude záviseti na vývoji poměrů, tedy opět skutečnost, že občané vaši jsou ponecháváni svévoli administrativy, která plníc tyto úkoly, lehce může nadělati státní občany prvé, druhé a třetí třídy. To jest opět jeden případ, kde musíme říci, že máme právo mluviti o morálce dvojího dna, s kterou se setkáváme při projednávání všech otázek, které se týkají poměru státních občanů jiných národů ke státním občanům právě vládnoucího národa ve státě. Tím jsou vlastně občané na Těšínsku podvedeni o své dobré právo. Občané Těšínska, kteří tenkráte věřili slibům československé vlády, byli v této dobré víře podvedeni. Pro nás to není ovšem žádná novinka. U vlády, kde ministr vnitra může hájiti a v níž politik rázu pana Kramáře může hájiti, že ministr nemusí dostáti v slovu, které sám dal a nikoliv jiná vláda, že tedy má právo nohama pošlapati slavnostní závazek, od takové vlády lze jistě očekávati něco jiného. Avšak říkám vám, jestliže se nám, Němcům, pan dr Kramář ráčil včera vysmívati proto, že naše obyvatelstvo ve svém hoři přece stále hledá svou útěchu v tom, že trvalé spojení se 60milionovým národem nemůže býti přetrženo, říkám vám: Takovýmito praktikami budou snad Češi ukazovati svoji státotvornou sílu, avšak nikdy svou způsobilost udržeti stát, nanejvýš však ukáží, že dějiny vynesou svůj rozsudek o tom, jak nad státotvornou silou českého národa vynesly svůj rozsudek již několikráte. (Potlesk a souhlas na levici.)

Místopředseda Slavíček (zvoní): Slovo dále má pan posl. dr Wolf.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP