Středa 16. června 1926

Začátek schůze v 1 hod. 21 min. odpol.

Přítomni:

Předseda: Malypetr.

Místopředsedové: Stivín, inž. Dostálek, Slavíček, dr Spina.

Zapisovatelé: dr Gažík, Chalupník.

265 poslanců podle presenční listiny.

Zástupci vlády: min. předseda Černý, ministři dr Engliš, dr Fatka, dr Haussmann, dr Peroutka, inž. Roubík, dr Slávik, dr Schiezl; za ministerstvo vnitra min. radově dr Holl a dr Fischer, za ministerstvo financí odb. přednosta dr Vlasák.

Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník dr Říha, jeho zástupce dr Mikyška.

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Zahajuji 33. schůzi poslanecké sněmovny.

Ministerstvo vnitra sdělilo přípisem ze dne 12. června 1926, č. 38.024/1926-7, že na místo zemřelého posl. Hillebranda povolalo podle §u 56 řádu volení do posl. sněmovny jako poslance Václava Stanka, tajemníka v Chebu, a že mu vydalo ověřující list poslanecký.

Dovolenou na dnešní schůzi udělil jsem posl. Hruškovi pro neodkladné záležitosti.

Nemocí omluvili se posl. Zápotocký a Neurath.

Došla oznámení o změnách ve výborech.

Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

Do výboru rozpočtového vyslal klub poslanců čsl. soc.-dem. strany dělnické posl. Svobodu za posl. Tayerle; klub poslanců "Deutsche soz.-dem. Arbeiterpartei" posl. Heegera za posl. Tauba; klub poslanců "Vereinigter parlamentarischer Klub des Bundes der Landwirte, der Deutschen Gewerbepartei und der Ungarischen Nationalpartei" posl. Windirsche za posl. Wagnera; klub poslanců "Deutsche christl.-soc. Volkspartei" posl. Bobka za posl. dr Petersilku; klub poslanců republikánské strany zeměděl. a malorol. lidu posl. Zocha za posl. inž. Hrdinu.

Do výboru zemědělského vyslal klub poslanců čsl. soc.-dem. strany dělnické posl. inž. Nečase za posl. Johanise; klub poslanců "Deutsche nat.-soz. Arbeiterpartei" posl. Krebse za posl. Patzela; klub poslanců republikánské strany zeměděl. a malorol. lidu posl. Bistřického za posl. dr Zadinu.

Do výboru ústavně-právního vyslal klub poslanců "Vereinigter parlamentarischer Klub des Bundes der Landwirte, der Deutschen Gewerbeparteí und der Ungarischen Nationalpartei" posl. dr Hanreicha za posl. Szent-Iványho.

Do výboru soc.-politického vyslal klub poslancov skovenskej ľudovej strany posl. dr Labaje a Pázmána za posl. Pavlačku a Matíka; klub poslanců "Vereinigter parlamentarischer Klub des Bundes der Landwirte, der Deutschen Gewerbepartei und der Ungarischen Nationalpartei" posl. Füssyho za posl. Platzera; klub poslanců komunistické strany Československa dne 15. června 1926 posl. Munu za posl. Landovou-Štychovou, dne 16. června 1926 posl. dr Gátiho za posl. Munu; klub poslanců čsl. strany socialistické posl. inž. Záhorského za posl. Knejzlíka.

Do výboru živnostenského vyslal klub poslanců komunistické strany Československa posl. Vrtaníka za posl. Mikulíčka.

Místopředseda inž. Dostálek: Došly dotazy. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

Dotazy:

posl. Koczora ministrovi školstva a národnej osvety o liknavom vybavení štipendijnej veci Pavla Kraszcsenicsa,

posl. Szent-Iványho ministrovi vnútra o povláčení Alexandra Imreha, obyvateľa v Rimavskej Sobote.

Místopředseda inž. Dostálek: Došla odpověď. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

Odpověď vlády na dotaz posl. Vološina o jazykovém nařízení ze dne 3. února 1926.

Místopředseda inž. Dostálek: Počátkem schůze byla tiskem rozdána zpráva.

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

429. Zpráva rozpočtového výboru o iniciativním návrhu posl. inž. Dostálka, dr Mičury, Zocha, Petroviče, dr Tiso a druhů (tisk 323), aby byl vydán zákon o úpravě platů duchovenstva církví a náboženských společností státem uznaných, případně recipovaných.

Místopředseda inž. Dostálek: Počátkem schůze byl tiskem rozdán návrh.

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

325. Návrh posl. dr Czecha a druhů, aby byly neprodleně vyšetřeny události na Havlíčkově náměstí.

Místopředseda inž. Dostálek: Počátkem schůze byly tiskem rozdány naléhavé interpelace.

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

332. Naléhavá interpelace posl. Mondoka, Sedorjaka, dr Gátiho a soudr. ministru vnitra a ministru spravedlnosti o zrušení státního občanství dr Alexandra Badana, advokátního koncipienta a redaktora ťKarpatské PravdyŤ v Užhorodě.

337. Naléhavá interpelace poslanců Simma, Patzela, Krebse a druhů ministrům soc. péče a financí, že je nutno vypláceti státní příspěvky k podporám nezaměstnaných.

352. Naléhavá interpelace posl. Śliwky, Petera a soudr. ministru spravedlnosti o konfiskaci sbírky básní "Zpěv horníka Losuda".

356. Naléhavá interpelace posl. Kršiaka, Čulena a soudr. ministru vnitra o provokačním postupu policie v Prešově a v Košicích.

364. Naléhavá interpelace posl. Tučného, Lance a spol. vládě o výrobní a odbytové krisi průmyslové.

365. Naléhavá interpelace posl. Štětky, Hrušky, Haruse a soudr. vládě o propouštění dělnictva textilních továren a o poměrech textilního průmyslu.

366. Naléhavá interpelace posl. Jílka, Hakena a soudr. vládě o katastrofální povodni v oblasti říčky Mrliny a Blatnice.

367. Naléhavá interpelace posl. Simma, Krebse, L. Wenzela a druhů vládě o škodách, které živelní pohromy dne 5. a 6. června způsobily v severních Čechách v údolích Nisy, Ploučnice, Kamenice, Labe a Ohře.

372. Naliehavá interpelácia posl. Hrušovského, Zeminovej a spol. ministrovi vecí zahraničných, min. predsedovi a ministrovi školstva a nár. osvety vo veci odstránenia vnútenej štátnej správy cirkevných veľkostatkov na Slovensku a odovzdania ích iredentistickým cirkevným hodnostárom.

375. Naliehavá interpelácia posl. Gregorovitsa a súdr. ministrom zemedelstva a financií o súrnej podpore obyvateľov dedín pri riekach Iple a Nitre, ktorí obyvatelia boli poškodení povodňou.

Místopředseda inž. Dostálek: Počátkem schůze byly tiskem rozdány interpelace.

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

354. Interpelace:

I. posl. Majora, Kršiaka, Steinera a súdruhov min. pravosúdia o zhabaní zpevníku "Forradalmi dalok" (Revolučné piesne) skrze ľudové piesne Varsavjanka, A paraszt háboru, A dobos,

II. posl. Mondoka, dr Gáti, Sedorjaka a druhů min. spravedlnosti o zabavení týdeníku "Karpatská Pravda", orgánu komunistické strany v Československu, vycházejícího v Užhorodě,

III. posl. dr Mayr-Hartinga a druhů min. spravedlnosti o zabavení čísla 45 periodického časopisu "Deutsche Presse" ze dne 24. února 1926,

IV. posl. Mondoka, dr Gáti, Sedorjaka a druhů min. vnitra, že užhorodské policejní ředitelství zakázalo kolportovati č. 5. časopisu "Karpatská Pravda" ze dne 1. dubna 1926,

V. posl. Krebse a druhů min. spravedlnosti, že censura úplně potlačuje publicistické zprávy o zahraničních spolcích,

VI. posl. Mondoka, Sedorjaka, dr Gáti a soudr. min. vnitra a spravedlnosti o zabavení čísla 13 "Karpatské Pravdy", orgánu XXIV, kraje KSČ. ze dne 4. dubna 1926,

VII. posl. Wenzela a druhů min. veř. zdravotnictví a tělesné výchovy o dopravě chleba drahou v otevřených laťových příhradách,

VIII. posl. Füssyho, Koczora a spol. min. financií o vyrubení dane dôchodkovej so zpätnou platnosťou na šesť rokov a o jej bezodkladnej splatnosti v území finančných riaditeľstiev na Slovensku,

IX. posl. Platzera, dr Petersilky, Patzela, Eckerta a druhů min. vnitra o nezákonném postupu prachatické okresní politické správy ve stavebních věcech,

X. posl. Muny, Haruse a soudr. min. vnitra o konfiskaci sbírky básní Františka Heřmánka "Za zdí",

XI. posl. Laubeho, Davida, Pechmanové a spol. min. veř. prací o započetí regulačních prací na Labi v Nymburce.

Místopředseda inž. Dostálek: Výboru imunitnímu přikazuji žádosti:

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

Žádosti:

sedrie v Levoči ze dne 15. května 1926, č. NT III 16/26, předloženou hlav. stát. zastupitelstvím v Košicích ze dne 11. června 1926, č. 7366/26, za souhlas s trest. stíháním posl. Kršiaka pro přečin rušení obecného míru podle §u 14, č. 5 zákona na ochranu republiky a pro přečin podle § 14, č. 1 téhož zákona, jichž se dopustil výroky na veřejném shromáždění dne 14. března 1926 v Gelnici (č. J 205-II),

sedrie v Prešově ze dne 29. května 1926, č. Tk IV 259/26, předloženou hlav. stát. zastupitelstvím v Košicích ze dne 9. června 1926, č. 7273/26, za souhlas s trest. stíháním posl. Kubicsko pro přečin utrhání na cti podle §u 1, §u 3, odst. II, č. 1 a 2, §u 9, č. 6 zák. čl. XLI z r. 1914 (veřej. schůze dne 6. prosince 1925 v Bardiově), přečin rušení obecného míru podle §u 14, č. 1 zákona na ochranu republiky, přečin výzvy k neplnění zákonných povinností podle §u 15, č. 1 zákona na ochranu republiky a přestupek proti vrchnostem podle §u 46 zák. čl. XL z r. 1879, spáchaný výroky na veřejné schůzi v Prešově dne 21. února 1926 (č. J 206-II.).

Místopředseda inž. Dostálek: Přikazuji výborům tyto vládní návrhy:

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

Výboru živnostenskému:

422. Vládní návrh zákona, kterým se zavádí průkaz způsobilosti pro živnost hostinskou a výčepnickou.

Výboru rozpočtovému:

423. Vládní návrh zákona, kterým se doplňuje a mění zákon ze dne 21. prosince 1923, č. 1 Sb. z. a n. z r. 1924, o dani z uhlí.

Výborům zahraničnímu a živnostenskému:

424. Vládní návrh, kterým se předkládá Národnímu shromáždění k schválení prozatímní úprava obchodních styků mezi republikou Československou a republikou Tureckou, sjednaná výměnou not v Angoře dne 11. dubna 1926 a uvedená v prozatímní platnost vládní vyhláškou ze dne 21. května 1926, č. 77 Sb. z. a n.

Místopředseda inž. Dostálek: Navrhuji, aby byly jmenovaným výborům k podání zpráv o těchto vládních návrzích uloženy lhůty 8denní.

Sněmovna je schopna se usnášeti.

Kdo souhlasí s navrženými lhůtami, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Lhůty jsou přijaty.

Posl. dr Szüllö žádá o dovolenou na 3 týdny pro cestu do ciziny.

Kdo souhlasí s udělením této dovolené, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Dovolená tato jest udělena.

Přistoupíme k projednávání pořadu schůze, na němž jest jako 1. odstavec:

1. Zpráva výborů soc.-politického a rozpočtového k vládnímu návrhu (tisk 100) zákona o úpravě platových a některých služebních poměrů státních zaměstnanců (tisk 333 a k tisku 333).

Zpravodaji o této osnově jsou: za výbor soc.-politický p. posl. Malík, za výbor rozpočtový p. posl. dr Nosek, kteřížto oba pp. zpravodajové svoje zprávy již přednesli.

Dříve než přistoupím k jednání, sděluji, že k projednávání této osnovy a osnov, jež jsou na pořadu dnešní schůze jako odst. 2 a 3, dostavili se za ministerstvo vnitra pp. min. radové dr Holl a dr Fischer a za ministerstvo financí, jak jsem již sdělil ve schůzi minulé, pan odb. přednosta dr Vlasák.

Podle usnesení předsednictva, vyhovujícího projeveným přáním, navrhuji, aby se sloučilo projednávání a rozprava o osnově této, jakož i o osnovách, které na dnešním pořadu jsou jako odstavce 2 a 3.

Jsou to:

2. Osnova zákona o úpravě poměrů učitelstva škol obecných a občanských (tisk 334).

3. Osnova zákona o platových poměrech lékařů státních, obecních a obvodních (tisk 335).

Jsou snad nějaké námitky proti navrženému sloučení? (Nebyly.)

Není jich. Projednávání a rozprava u jmenovaných osnov budou tedy sloučeny.

Podle usnesení předsednictva posl. sněmovny hodlám rozděliti podle zásad §u 43 jedn. řádu rozpravu na povšechnou a podrobnou, čímž vyhovuje se také návrhům některých pp. poslanců.

Podle §u 43 jedn. řádu obdrží slovo nejprve zpravodaj.

Udělím tedy slovo zpravodajům v pořadí podle jednotlivých odstavců pořadu, načež zahájíme rozpravu povšechnou.

Pro celou rozpravu navrhuji podle usnesení předsednictva, aby řečnická lhůta pro obojí rozpravu, to jest povšechnou i podrobnou, činila úhrnem: pro klub do 10 členů 1 hodinu, pro klub do 20 členů 2 hodiny, pro klub přes 20 členů 3 hodiny.

Jsou nějaké námitky proti lhůtě řečnické? (Nebyly.)

Není jich. Platí tedy lhůta mnou navržená.

Přikročíme tedy ke zprávám pánů zpravodajů podle jednotlivých odstavců.

Nejprve začneme projednávati odstavec druhý, jímž jest:

2. Zpráva výborů soc.-politického, kulturního a rozpočtového k vládnímu návrhu (tisk 101) zákona o úpravě platových a služebních poměrů učitelstva obecných a občanských škol (Učitelský zákon) (tisk 334).

Zpravodaji jsou: za výbor soc.-politický p. posl. Malík, za výbor kulturní p. posl. Al. Beneš, za výbor rozpočtový p. posl. dr Matoušek.

Uděluji slovo prvnímu zpravodaji, panu posl. Malíkovi.

Zpravodaj posl. Malík: Slavná sněmovno! O vládním návrhu zákona o úpravě platových a služebních poměrů učitelstva obecných a občanských škol zmínil jsem se již v sobotní schůzi poslanecké sněmovny ve svém úvodním slově k projednávaným osnovám zaměstnaneckým ovšem velice stručně, i připadá mi dnes úkol, promluviti o věci obšírněji.

Vládní návrh zákona učitelského provádí kromě aplikace zásad současně projednávaného návrhu platového zákona tisk 100 na učitelstvo obecných a občanských škol též novou úpravu veškerých služebních a platových poměrů tohoto učitelstva a zakládá tedy nové služební a platové právo těchto osob.

Sociálně-politický výbor, projednávaje tento vládní návrh, zkoumal navrhovaný způsob úpravy se zřetelem na historický vývoj parity učitelů se státními zaměstnanci.

Platové a služební poměry učitelstva obecných a občanských škol byly v historických zemích před válkou upravovány nezávisle na úpravách státně-zaměstnaneckých. To bylo odůvodněno jednak organisací národního školství, jednak systémem vydržování tohoto školství. Tyto zvláštnosti projevily pak po převratu svůj vliv na legislativní úpravu, kterou byla vyslovena zásada parity učitelů se státními zaměstnanci rovnocenného vzdělání. Tak zvaný paritní zákon mohl právě vzhledem ke zmíněným zvláštnostem provésti zásadu parity jen ve hlavních rysech, vyjádřených články I a VII a pak hlavně aplikací zásad §u 52 služební pragmatiky úřednické na učitelstvo. Naproti tomu různé charakteristické zvláštnosti vyplývající z povahy a organisace školské služby musely býti normovány ustanoveními, jimiž dřívější právní stav mohl býti toliko částečně přizpůsoben ustanovením platným pro státní zaměstnance. Velmi záhy po vydání paritního zákona bylo jasno, že přizpůsobení platového systému úřednického na učitelstvo není bezvýhradně vhodným řešením.

Pochybuji, že by učitelstvo valně potěšeno bylo, kdyby se měly mechanicky aplikovati na ně zásady, které byly vydány pro zcela odlišné poměry zaměstnanců administrativních.

Praxe ukázala, že pro zaměstnance školské služby je na místě zvláštní platový systém odchylný od systému úřednického, který by byl lépe přizpůsoben zvláštnímu charakteru školské služby. Tato okolnost vedla k návrhu odchylné úpravy pro státní osoby učitelské v části třetí návrhu platového zákona tisk 100 a jest tudíž také na místě, aby i pro učitelstvo obecných a občanských škol vzhledem ke zkušenostem získaným při provádění paritního a reparačního zákona i jiných zákonů, jež se na toto učitelstvo vztahují, byla volena zvláštní úprava, odchylná od systému platové úpravy navržené pro úředníky. Okolnost, že se tak děje ve zvláštním zákoně, odůvodňuje se, nehledíc k důvodům historickým jakož i k tomu, že v podstatě jde o zaměstnance nestátní, úmyslem provésti v duchu paritního zákona čís. 274/1919 Sb. z. a n. úpravu nejen platových, nýbrž i veškerých služebních poměrů tohoto učitelstva, kdežto úprava, jež jest předmětem vládního návrhu č. tisku 100, jest zásadně omezena pouze na úpravu platových poměrů.

Sociálně-politický výbor uznávaje správnost tohoto postupu zkoumal dále, zda návrhem zákona jest dotčena zásada formální nebo materielní parity.

Otázka parity učitelské byla předmětem velmi čilé debaty, velmi živé diskuse.

Soc.-politický výbor dospěl k tomu názoru, že parita porušena není. Pokud jde o formální paritu, myslím, že nějaká šablonovitá uniformita možna vůbec není. Zásady, jež platí pro zaměstnance administrativní, nelze mechanicky aplikovati na zaměstnance vyučovatelské, jak jsem již na to poukázal. Vždyť služba obou těchto kategorií je přece jen podstatně rozdílná. Soudím, že se požadavku parity plně vyhovuje §em 17 a §em 32, jimiž se zásada parity i pro budoucnost provádí důsledněji a nekompromisněji, nežli tomu bylo v paritním zákoně. Po stránce materielní dlužno poukázati k tomu, že přizpůsobení platové stupnice literních učitelů a učitelek ručních prací platovým stupnicím zaměstnanců se středoškolským, resp. s nižším než úplným středoškolským vzděláním, jest provedeno obdobně jako v paritním zákoně. Pokud jde o platové schema samotně, nelze přehlížeti výhodu automatického postupu, který jednak vyhovuje zvláštnímu rázu školské služby, jednak zaručuje učitelům postup namnoze příznivější nežli úředníkům rovnocenné kategorie, zejména přihlédne-li se k ředitelskému přídavku, kterého učitelé namnoze po krátké době nabývají.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP