Středa 16. června 1926

Jsem o tom pevně přesvědčen, posoudí-li se osnova zákona učitelského jako celek u srovnání s hlavní osnovou zaměstnaneckou, zejména pokud jde o finanční dosah, že osnova učitelská znamená pro učitelstvo více nežli sám paritní zákon. Až se uklidní vzedmutá hladina veřejného mínění, myslím, že i učitelstvo samo přijde k témuž poznání.

Zmínil jsem se sice již v sobotní schůzi posl. sněmovny o některých změnách provedených v osnově učitelské proti původnímu návrhu, uznávám přes to za vhodné, abych i dnes upozornil na četná zlepšení osnovy, jak vyšla ze soc.-politického výboru. Za zlepšení v učitelském zákoně považuji to, že v §u 7, odst. 3, zlepšeno postavení učitelů, kteří přejdou na občanskou školu, přiznáním zvláštního zvýšení služného. Nové toto řešení platové úpravy učitelů občanských škol sleduje účel, docíliti včasného konání zkoušek pro tyto školy.

Ti, kdož jsou ve skupině míst D, mají však děti na vzdělání mimo svůj domov, mají nárok na činovné skupiny míst C, tudíž platí pro ně totéž, co jsem uvedl při §u 12 platového zákona. Proti skupině míst D, pokud jde o činovné, bylo velmi namítáno, hlavně se strany zaměstnanců venkovských. Do skupiny míst D náležejí, jak známo, obce, mající méně než 2000 obyvatel, tudíž obce venkovské. Je zcela pochopitelno, že venkovští zaměstnanci, a zejména učitelé, vidí v tom určitou degradaci, kdyžtě mají míti na činovném o 600 Kč méně nežli zaměstnanci skupiny míst C, t. j. obcí, majících nad 2 tisíce obyvatel. I snažili jsme se všemožně, aby činovné skupiny míst D bylo zrušeno a platily pouze skupiny míst tři, A, B, C. Ohled však na finance státní rozhodl, aby skupina D byla zachována, což znamená pro státní pokladnu úsporu přesahující 30 milionů Kč, a přijata zásada, o níž jsem se zmínil, aby ženatí, pokud mají děti na vzdělání mimo svůj domov, byli dáni do skupiny C. O tom jasně mluví odst. 8 §u 12 hlavní osnovy zaměstnanecké: "Úředníku s činovným skupiny míst D, který je nucen dítě, na něž mu přísluší výchovné a s nímž žije ve společné domácnosti, vydržovati na bytě za účelem školního nebo jiného odborného vzdělání mimo své bydliště, náleží až do ukončení tohoto vzdělání, a to i za prázdniny, činovné podle skupiny míst C."

Výměra vyučovacích hodin potřebná pro nárok na plné platy u zvláštních učitelů náboženství, učitelek ručních prací a vedlejších učitelů snížena z 21 hodin na 18 hodin týdně. O tom mluví § 12.

Učitelům na cvičných školách při státních učitelských ústavech zvýšeny služební přídavky o 50%. O tom mluví § 13.

Učitelům na odborných školách pro hluchoněmé a pro slepé přiznány tytéž výhody jako učitelům na cvičných školách. Odborná zkouška z vyučování hluchoněmých pokládá se co do platových nároků za rovnocennou zkoušce způsobilosti pro občanské školy (§ 13).

Ředitelský přídavek zvýšen trojnásobně. O tom mluví § 15. K témuž §u 15 dovoluji si poznamenati, že ředitelé státních odborných škol pro hluchoněmé mají podle organisačního statutu již nyní funkční přídavek jako ředitelé občanských škol. Tento stav zůstane zachován i v nové platové úpravě.

Pokud jde o námitky proti slovům "učitelský čekatel", dovoluji si poznamenati, že slova "učitelský čekatel" mají pouze význam konstruktivní, především s hlediska platového, nikoliv význam titulový. Tituly budou upraveny vládním nařízením. § 18 osnovy praví výslovně: "Tituly učitelů budou určeny vládním nařízením, až do této úpravy platí dosavadní tituly."

Okolnost, že byla rozšířena platnost služební pragmatiky učitelské na učitele obecných a občanských škol, dlužno jenom vítati, poněvadž odstraňuje dosavadní nejednotnost a nepřehlednost předpisů, jež velmi zatěžovaly školskou administrativu a působily nejistotu právního postavení učitelstva obecných a občanských škol.

Vážená sněmovno! Považuji osnovu učitelskou za dílo dobré a proto doporučuji usnesení sociálně-politického výboru, aby slavná sněmovna poslanecká schválila vládní návrh zákona učitelského ve znění zprávy výborově, t. j. podle tisku 334. (Potlesk.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Uděluji slovo druhému panu zpravodaji, panu posl. Al. Benešovi.

Zpravodaj posl. Al. Beneš: Slavná sněmovno! Kulturní výbor, projednávaje návrh zákona o úpravě platových a služebních poměrů učitelstva obecných a občanských škol, uznal důvody, které vedly soc.-politický výbor k některým změnám původního vládního návrhu a projevuje s těmito změnami úplný souhlas, rovněž pokládá kulturní výbor vývody zprávy soc.-politického výboru k tomuto návrhu i se svého hlediska za správné a připojuje se k nim v plném obsahu.

V jednotlivostech podotýká se ještě:

K §u 13. Výbor vzal na vědomí prohlášení zástupce vlády, že, pokud jde o honorování učitelů na zemských ústavech pro vadné děti, nemá osnovou nastati změna na dosavadním stavu a že i § 212 platového zákona dává možnost obdobné úpravy, jako je provedena v §u 13.

K §u 23. Výbor vzal na vědomí prohlášení zástupce vlády, že otázka započtení válečných půlletí a vojenské presenční služby pro zvýšení služného byla také předmětem dotazu v soc.-politickém výboru a že byla zodpověděna v tom smyslu, že započtená válečná půlletí se pro převod zaměstnanců do nových platů zachovávají. Pro budoucnost však jejich započtení, jak z povahy věci plyne, nemůže přicházeti v úvahu. Pokud jde o započtení presenční vojenské služby, poukázal zástupce vlády na to, že v soc.-politickém výboru byla přijata k §u 207 platového zákona resoluce, navrhovaná původně k §u 142 tohoto návrhu, týkající se započtení presenční služby vojenské a že v témž smyslu byla přijata i resoluce k §u 42 zákona učitelského.

K §§ 27 a 37. Bylo vzato na vědomí prohlášení zástupce vlády, že návrh zákona poskytuje možnost, aby přihlíželo se při převodu k době, kterou učitel ztrávil na občanské škole jako substitut, maje zkoušku způsobilosti pro občanské školy. Okolnost, že takovýto učitel přerušil bez svého zavinění službu na občanské škole, nebyla by takovému započtení na závadu. Pokud jde o případy budoucí, upraví se otázka náhrady za substituci na školách občanských vládním nařízením na základě §u 27.

Výbor kulturní pojednav o všech těchto závažných otázkách přijal šest resolucí posl. dr Lukavského, Al. Beneše, Jaši, Machníka a Sladkého, které znějí (čte):

1. Vláda se vyzývá, aby místa, na nichž jsou definitivně nebo zatímně ustanoveni okresní školní inspektoři nebo učitelé přidělení ke školské službě administrativní, byla vhodným opatřením rozpočtově uvolněna.

2. Vláda se vyzývá, aby co nejdříve předložila zákon o pomocných školách. Požitky učitelů na těchto školách buďtež upraveny se zřetelem k obtížné službě obdobně, jako na ústavech pro hluchoněmé.

3. Vláda se vyzývá, aby cvičným učitelům se zkouškou způsobilosti pro školy občanské byla při event. přechodu na školy občanské služba ztrávená na cvičné škole hodnocena tak, jako kdyby byla ztrávena na škole občanské.

4. Vláda se vyzývá, aby co nejdříve předložila osnovu zákona o živnostenských školách pokračovacích a v něm upravila platy učitelů na těchto školách se zřetelem k nynějším drahotním poměrům i k obtížnosti služby. Mimo to vláda se vybízí, aby již v příštím rozpočtu zabezpečila příslušný obnos, potřebný k úpravě odměn za vyučování a řízení živnostenských škol pokračovacích.

5. Vláda se vyzývá, aby podle § 148 platového zákona upravila hmotné postavení okresních školních inspektorů resp. inspektorů státních menšinových škol.

6. Vláda se vyzývá, aby započtením služební doby podle § 23 vyrovnala platové nesrovnalosti, které by vznikly při převodu učitelů občanských škol, kteří se dostali na školy občanské, ač plně kvalifikováni, velmi pozdě.

Kulturní výbor doporučuje, aby posl. sněmovna schválila vládní návrh ve znění zprávy výborové, jakož i uvedené resoluce, kulturním výborem přijaté, vzhledem k tomu, že bylo jejich přijetí i rozpočtovým výborem doporučeno. (Souhlas.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Uděluji slovo třetímu zpravodaji, panu posl. dr Matouškovi.

Zpravodaj posl. dr Matoušek: Slavná sněmovno! Rozpočtový výbor měl v prvé řadě povinnost zkoumati předlohu vládní po stránce finanční, nemohl se však vyhnouti otázce, která sice přímo nesouvisí s finančními otázkami, ale přece nepřímo se jich dotýká, totiž otázce parity učitelstva s ostatními státními zaměstnanci.

V rozpočtovém výboru jednáno bylo o této otázce a bylo také uvažováno o tom, že by bylo záhodno, aby byla provedena jak formální, tak materielní parita učitelů s ostatními státními zaměstnanci. Nejen bezpečnost státu, nejen vybírání daní, nýbrž jistě i kultura a její rozšíření do nejširších vrstev lidových je úkolem, který má plniti stát.

Je-li proto státním úředníkem berní úředník, okresní komisař, celní úředník, není logického důvodu, aby z rámce úřednického byl vyloučen učitel. Ostatně tímto vyloučením učitelstva z rámce státně-úřednické předlohy docházíme k nesrovnalosti, že nejsou ani státní učitelé reglementováni touto předlohou, ač nesporně jsou státními úředníky. Proti tomu zase zaměstnanci samosprávných korporací, které nelze zařazovat mezi zaměstnance státní, jsou v §u 213 hlavní státně-zaměstnanecké předlohy uvedeni a jich platové poměry tam upravovány. Z debaty rozpočtového výboru však vychází, že všechny strany jsou pro formální i materielní paritu, takže lze doufat, až se upraví poměry zemské a župní správy, že i tato otázka parity bude vyřešena ve smyslu požadavku všeho učitelstva.

Pokud finančního dosahu předlohy se týče, sluší uvésti:

Podle statistiky z června 1924 je všech učitelů 48.091. Na státních menšinových školách je učitelů 1912, na státních školách na Slovensku a Podk. Rusi je učitelů 3293. Dosavadní náklad na toto učitelstvo činil 874,509.000 Kč, nové navrhované platy zvýší tento náklad na 1.002,433.000 Kč, takže požadovaný vyšší náklad obnáší 127,924.000 Kč.

V tomto vyšším nákladu není zahrnuto větší zatížení pensijního etatu, které vzhledem na průměrné zvýšení pensijních základen asi o 40% bude velice značné.

Uhraditi tento náklad přísluší ovšem podle platových předpisů dosavadním vydržovatelům škol, tedy zemím. Poněvadž však prostředky těchto vydržovatelů nestačí dosud ani k plnému krytí dosavadních osobních nákladů učitelstva a musí proto stát zálohově přispívati ke krytí nedostatku, budou tudíž padati tyto výlohy také na útraty státní pokladny.

Krytí bude nalezeno z části ze zvýšených daní, z části v úsporách, kterých bude docíleno na preliminovaných vydáních.

Není pochyby, že jako státně-zaměstnanecká předloha nemohla plně uspokojiti všechna přání státního zaměstnanectva, tak ani učitelská předloha nesplňuje daleko požadavky učitelů. Paritu dnes již těžko lze provésti. Zůstává otevřena otázka, zda by některým požadavkům učitelů obecných i měšťanských škol a učitelů cvičných se nemohlo vyhověti, aspoň pokud se týče konečných cifer jejich základních platů. Nebudou-li - jako že nebudou - tyto požadavky činiti přílišného nároku na preliminovaný rozpočet, nebude také rozpočtový výbor proti tomu. (Posl. Knejzlík: Aspoň jako zpravodajové jste se měli domluviti. Vy říkáte, že není parita a zpravodaj Malík říká, že je parita provedena!) Tak, jak si ji přejí odborové organisace učitelské, nebyla provedena.

Ze všech těchto důvodů doporučuje rozpočtový výbor sněmovně, aby přijala předlohu tak, jak přijata byla výbory soc. politickým a kulturním, i s resolucemi ve výboru kulturním přijatými. (Potlesk.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Podle usneseného sloučení jednání o prvních 3 odstavcích pořadu počneme projednávati třetí odstavec pořadu, jímž jest:

3. Zpráva výborů soc.-politického a rozpočtového o vládním návrhu (tisk 102) zákona o platových poměrech státních obecních (městských) a obvodních lékařů (tisk 335).

Zpravodaji jsou: za výbor soc.-politický p. posl. Malík, za výbor rozpočtový p. posl. dr Matoušek.

Uděluji slovo zpravodaji prvému, panu posl. Malíkovi.

Zpravodaj posl. Malík: Slavná sněmovno! Ve vládním návrhu zákona o platových poměrech státních obecních (městských) a obvodních lékařů byla kromě formálních změn provedena soc.-politickým výborem hlavně nová úprava rozhodných typů obcí.

Získané zkušenosti ukázaly, že dosavadní rozdělení obcí a obvodů zdravotních na pět typů nejen nevyhovuje potřebám zdravotní služby, nýbrž že při stanoveném počtu míst pro jednotlivé typy působí toto rozdělení značné a mnohdy nepřekonatelně obtíže, zejména ve větších obcích zdravotních.

Rozhodl proto soc.-politický výbor, aby dosavadní nejnižší a nejméně placený typ obcí byl odstraněn a místo pěti typů aby byly zavedeny pouze čtyři typy.

Typ s počátečním platem 9.000 Kč bude tedy tvořiti základní typ pro převážnou část obcí a obvodů zdravotních s poměry pravidelnými, relativně stejnými a vyžadujícími i relativně stejné výkony služební, kdežto typy ostatní zůstanou výjimečnými, a to pro obce a obvody s mimořádnými hospodářskými, sociálními a jinými rozhodujícími poměry, které vyžadují opatření výjimečných nebo takováto opatření (pro typ nižší) aspoň připouštějí. I pro příště bude tyto poměry nutno oceňovati podle zásad vyslovených v §u 37 vládního nařízení č. 24/1923 Sb. z. a n.

Rozpětí mezi platy jednotlivých typů bylo upraveno podle možnosti, dané finančním rámcem nové úpravy.

Vedle typu s počátečním platem 9.000 Kč, o němž jsem se již zmínil, budeme míti tři další typy zdravotních obcí a obvodů, ve kterých činiti bude počáteční smluvní plat 6.000, 12.000 a 15.000 Kč. Tyto čtyři typy budou od sebe diferovati částkou 3.000 Kč. Počáteční smluvní plat bude se zvyšovati po 5 letech bezvadné služby vždy o 10%, nejvýše však šestkráte.

Osnova tato, vážení pánové a dámy, pamatuje nejen na lékaře samé, nýbrž i na jejich pozůstalé. Byla proto přijata osobami, o něž jde, s uspokojením a povděkem. Já z toho důvodu nemohu činiti nic jiného, než navrhnouti, aby slavná sněmovna přijala návrh soc.-politického výboru, aby vládní návrh zákona o platových poměrech státních, obecních (městských) a obvodních lékařů přijala v tom znění, na němž se usnesl sociálně-politický výbor.

Navrhuji současně, aby osnovy požitkových zákonů, o nichž byla právě podána zpráva, byly vzaty za základ rozpravy podrobné. (Souhlas.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Uděluji slovo druhému zpravodaji - za výbor rozpočtový - panu posl. dr Matouškovi.

Zpravodaj posl. dr Matoušek: Slavná sněmovno! Ježto stát převzal výkon zdravotně-policejní služby, musil převzíti ovšem též osobní náklad na orgány pověřené těmito výkony, t. j. náklad na obecní a obvodní lékaře. Poněvadž tito lékaři vykonávají také svou vlastní soukromou praxi, majíce i z ní určitý příjem, provedena byla úprava jich platů odlišně od úpravy platů státních zaměstnanců.

V této věci, pokud rozvrstvení jednotlivých obcí se týče, přiklonil se rozpočtový výbor jak ke znění předložené osnovy, tak i k odůvodnění, které přednesl p. referent výboru soc.-politického.

Náklad na obecní a obvodní lékaře činil by podle této nové úpravy 27,748.000 Kč. Dosavadní náklad činil 25 milionů Kč, takže zvýšení činilo by 2,748.000 Kč. Zvýšený náklad na odpočivných a zaopatřovacích požitcích bude činiti okrouhle 80 tisíc Kč v prvním roce. Počítá-li se, že po dobu 10 let bude stejný počet lékařů pensionován, bude v 10. roce vyšší náklad činiti 800.000 Kč, kterýžto náklad bude pak, okrouhle vzato, pravidelným vyšším nákladem.

Ježto tyto zvýšené náklady nevycházejí z preliminovaného rámce úhrady, rozhodl se rozpočtový výbor připojiti se k usnesení výboru soc.-politického a doporučiti slavné sněmovně, aby přijala za základ svého usnesení usnesení soc.-politického výboru.

Zároveň připojuji se k návrhu p. referenta výboru soc.-politického, aby všecky zprávy o všech státně-zaměstnaneckých předlohách zde přednesené byly vzaty za základ nejen generální, nýbrž i specielní debaty. (Souhlas.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Ježto všichni páni zpravodajově již přednesli své zprávy, přikročíme k společné rozpravě povšechné o všech třech osnovách.

Přihlášeni jsou k ní tito řečníci: "proti" pp. posl. Schubert, Simm, Grünzner, Zápotocký, Horpynka, Zajicek, Čermák, Cibulka, Landová-Štychová, Haken, "pro" pp. posl. Ježek, dr Králík, Bergmann, Hancko, Pekárek, G. Navrátil, Procházka, Buříval, Pechmanová a Tučný.

První je ke slovu přihlášen p. posl. Schubert. Uděluji mu slovo.

Posl. Schubert (německy): Slavná sněmovno! Jménem své strany vyjadřuji se k této předloze, která se zrodila za těžkých bolestí a potom v nejkratší době byla promrskána. Různé vaše vlády - a nynější vláda úřednická jest přece také jen odnožem koalice z milosti Švehlovy - chtěly, ovšem jenom slovy, pomoci všem stavům a ve skutečnosti jsou všechny stavy právem neuspokojeny, neboť mnoho státních peněz pohlcuje neplodný militarismus a jiná bezúčelná vydání, takže při schůzi na Slovanském ostrově jeden z vašich soukmenovců se vás jasně a nepokrytě tázal, kam vlastně přicházejí ty velké miliony státních peněz. Odpověď jste na to dodnes zůstali dlužni, neboť váš zahalený rozpočet jest mistrovským dílem nikoliv v tom, co říká, nýbrž v tom, co zamlčuje. Sestavují se zakryté bilance, zde nelze se dotýkati zakrytých státních rozpočtů, ty jsou nedotknutelné. Že předstíráte, že můžete pomoci všem stavům a skutečně nepomáháte nikomu, o tom vám chci právě při této předloze podati několik jasných dokladů.

Chci počíti s vaším oblíbeným heslem "restrikce" a přednésti vám, jak jste těžce poškodili německého sedláka, německého státního zaměstnance a jiné restringované a tím celý náš národ. Svého času jste domýšlivě mluvili o snížení cen zemědělských výrobků. To bylo heslo, které bylo tehdy vydáváno za lék proti všemu. Jestliže někdo uděluje druhým dobrá poučení a dobré pokyny, jest zajisté vhodno, aby sám předcházel druhým příkladem a nikoli, jak se stalo, aby se sám úzkostlivě a svědomitě vystříhal použíti podávaného a tak odporučovaného receptu a sám přikročiti ku snížení daní a dávek všude tísnivých a k vydatnému snížení cen zboží ze státních monopolů. Dobrými radami, které dáváte jiným, sami se neřídíte.

Nejprve byli zasaženi naši sedláci a nejtíživěji sedláci našeho chudého německého hraničního pohoří. Také zde se měřilo dvojím loktem. Mnoho horských krajů bylo prostě zařazeno do oblasti obilní a tím byly v oněch nehostinných, neplodných polohách všechny státní dávky vyhnány nesmírně do výše. O snížení daní a přirážek, o zkrácení vojenské služby, o snížení úrokově míry buď se vůbec nic neslyší, anebo se o tom mnoho mluví, ale málo se splňuje. (Souhlas.) Nepřejete hubeného cla našim zemědělcům, že však nynější nepohodou ničeno jest obilí a senoseč, to nikdo nechce věděti, o tom nikdo nemluví. (Souhlas.)

Pan ministr financí, který má přece na starosti najíti úhradu pro tyto zákonné osnovy, odhalil nám v sociálně-politickém výboru při generální debatě o těchto projednávaných předlohách smutný obraz státních financí a zvláště zdůraznil desetinásobně zatížení daněmi proti době předválečné. Byl to první finanční ministr, který nám nemaloval ve státních financích žádných čistě Potemkinových vesnic. Na druhé straně z důvodů lehce vysvětlitelných nepodal nám ještě jasné a určité zprávy o celkovém zadlužení státu. Ovšem on může pracovati trochu s větší upřímností, než to dělali jeho předchůdcové, poněvadž toho času nepotřebuje žádných větších zahraničních půjček, kromě půjčky pro cedulovou banku. A když se včera ve výboru zmínil, že my máme asi 30 miliard zahraničních dluhů, tu připojil opatrně slovo "asi". To slovíčko "asi" jest pojmem roztažitelným tak, že naprosto nemůžeme věřiti této číslici 30 miliard.

Poněvadž otázka úhrady jest zajisté hlavní věcí, měly býti z výše uvedených důvodů současně již také zavedeny akce, kterými by se povznesla platební schopnost vrstev zemědělských a živnostenských. My schvalujeme tudíž každou akci k tomu směřující a vítáme, že také obchodní a živnostenské komory jsou v tom s námi za jedno, tento náš požadavek musí dojíti souhlasu každého člověka objektivně myslícího a chápajícího poměry. Státní zaměstnanci, kteří žijí na venkově a jsou syny sedláků a měšťanů, úplně rozumějí tomuto našemu stanovisku. Ovšem když při finanční nouzi úzkostlivě a nervosně hledáte nové prameny daňové, abyste rozřešili otázku úhrady pro mnohé zákony, pak zdá se, že chcete hráti "na slepou bábu" s veškerou veřejností a že nevíte, že již samo zavedení oprávněných zemědělských cel přinese státu ročně příjem 290 milionů. Proč jste se zpěčovali tak dlouho přijmouti 290 milionů pro státní finance, když tento příjem z cel neplatí naši občané, nýbrž lichváři a keťasové, když je musí platiti dolaroví magnáti, když je musí platiti jen zámořští dodavatelé? Jako nás nešetří Amerika, tak ani my nemáme důvodu býti sentimentálními a šetřiti strýčka Sama.

Pan finanční ministr prohlásil v našem výboru, že chce zříditi stálou komisi pro přesné a vědecké zjištění, jak je jednotka výroby zatížena všemi veřejnými dávkami, aby bylo zatížení konstatováno a přizpůsobeno při srovnání s cizinou, poněvadž vývozní stát - to jest jeho existenční otázkou - nesmí hazardovati. Ministerské slovo datuje se ze dne 24. února 1926 a my do dnes čekáme na práce této komise. Ovšem neslibujeme si od ní také žádného bezvadného objasnění a zjištění poměrů v zatížení, nýbrž zde jako vždycky zase jistě budou uváděny velmi matně a zkrouceně číslice, poněvadž přece již velký ohled na cizinu vám zakazuje, abyste veřejnosti předložili čísla jasná a bezvadná. Bude zase hrána stejně klamná hra, jako při rozpočtových předlohách a jako při úsporné komisi neblahé paměti; byl to přece sám pan ministr financí, který pochyboval, že je nynější státní rozpočet aktivní. On více vidí do věci než my a musí to tudíž také věděti. Dále požadujeme zjednodušení a tím zlevnění správy. Již od dob ministerského předsedy Körbera mluví a píše se ve starém a novém státě o tomto zjednodušení správy. Dosud nebylo ještě dosaženo hmatatelného výsledku. Zde by se mělo jednou začíti a najíti náležitým zjednodušením lepší využití všech pracovních sil, aby tím bylo také dosaženo náležitého očekávaného zlevnění celého aparátu. Bylo by u nás třeba vnuceného správce Zimmermanna, a nejenom já, nýbrž i hlasy českých listů dotýkají se častěji tohoto thematu, pro ně ovšem trochu choulostivého.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP