Středa 16. června 1926

Vaše zákonodárství nezná velkorysých úkolů, ani jasné orientace. Pracujete jenom od případu k případu - vidíme to zde - abyste udrželi skromnou většinu. Vašemu jednání a konání schází jasný cíl, schází důslednost a na vás lze použíti slova, která stojí ve slavném pražském zpravodajském listě z Výmaru z 10. srpna 1546, ve slavném listě vašich dějin, kde se praví: "Jsem přesvědčen: Čechové sami nevědí, na čem jsou, co mají konati anebo opomenouti." Trpké slovo z roku 1546 platí také pro dnešní Čechy. Rozpad ve vašich řadách byl nejprve takový, že jste po celé týdny parlament vyřadili. Avšak nyní touha po koalici zase oživla zcela mimořádně. Přes všechny boje české strany nestrhly mostů k sobě. Ukázalo se zřejmě při projednávání těchto předloh v sociálně-politickém výboru, že chcete zase obnoviti koalici a že jsou všechny plachty napiaty, abyste zakotvili zase v přístavu nové koalice a slunili se v nové ministerské slávě. Úřednický kabinet bude potom poslán jako politický parlamentní nouzový výbor k mrtvým: Mouřenín vykonal svoji povinnost, mouřenín může jít. V sociálně-politickém výboru debatovaly bývalé koaliční strany proti sobě přece jenom pro zdání. Když vyskytly se při některém paragrafu vážné neshody mínění, pomohly si strany tím, že bylo usneseno odložiti hlasování o tomto paragrafu, aby byl získán čas k novému vnitřnímu obchodování. Stydlivá láska ke koalici a touha po koalici dříme jako před tím ve vašich srdcích. Na bývalé koaliční strany hodí se tudíž velmi dobře výrok Heinův: "Blamier mich nicht, mein schönes Kind, und grüß mich nicht unter den Linden, abend - im Herbste - wenn wir alleine sind, wird sich schon alles finden. (Posl. Hackenberg [německy]: To je také u vás!) A u vás se také všechno najde. V prvním vydání zažili jsme to při sociálním pojištění. Přes všechny koaliční sváry a spory a přes cla a kongruu budete brzy slaviti zasnoubení své koalice.

Předloha o státních zaměstnancích byla patrně popudem k prvnímu příměří, a až bude rozřešena otázka úhrady, nastane příměří úplně. Boj vašich mužů, poslaných do výboru, nebyl bojem otevřeným ve frontě, byl to jenom zápas zdánlivý, byl to jenom zápas pour le drapeau, sloužící k tomu, aby kryl ústup a vybledlou čest stranického praporu. Když jste mezi sebou upravili sporné paragrafy a shodli se v tom směru na společném znění, nedověděli jsme se to snad z úst zpravodajových, nýbrž mohli jsme to čísti na příklad předem v ranním a večerním čísle "Národních listů". V tom je zřejmá neúcta k zástupcům lidu, nikoliv snad jen k zástupcům oposice. Zdá se, že "Národní listy" a také druhé časopisy jiných stranických směrů, které již dříve si dovolily indiskretnosti, povýšily na politické stranické bible "obnovené" koalice; "obnovená" koalice přichází.

Váš postup proti nám v sociálně-politickém výboru byl bezohledný! Politická mašinerie nově přicházející koalice fungovala již bezvadně a všechny německé a jiné oposiční návrhy zmizely bez výjimky v propadlišti. Zůstali jste i dále věrni svému názoru a jste jako před tím hrobaři jakéhokoliv parlamentního projednávání. Je nápadno také, že nechcete - chci ponechati stranou, zda úmyslně nebo neúmyslně - viděti ladem ležící a nepoužité prameny daní. Nejlepším a dosud nedotčeným daňovým pramenem by bylo, kdyby byla přejimatelům laciných, vlastně darovaných zbytkových statků, jichž nabyli z pozemkové reformy, uložena nová mimořádná dávka z majetku. Tito lidé dostali půdu za směšné ceny, proto jsou také zvláště povinni více platiti. Daňové výnosy a stát nemají co darovati. Jako venkovská strana vždycky jsme usilovali o rozumnou spořivost, o šetření na správném místě. Avšak vaše úsporná komise, která tak nadmíru hlasitě byla svolávána, zůstala nám dodnes ještě dlužna podrobnou zprávu. K spořivosti by bylo všude dosti dobrých podnětů. Již legační radové z československých vyslanectev dostávají prý podle domácích peněz 350 tisíc Kč platu. Kolik milionů se tím zbytečně promrhává! Zde, kde by v první radě byla na místě restrikce, zdá se, že se jí vyhýbáte. Falešná ješitnost nutí vás k tomu, že konkurujete v tom směru s velmocemi. Zkrácení vojenské služby, kterého požadují široké kruhy obyvatelstva a čímž by se ušetřily velké sumy, ztroskotává o vaši imperialistickou orientaci. Podpory různých vystěhovalců přesahující normální lidskou pomoc, pohlcují rovněž mnoho milionů. Přestaňte překládati zaměstnance na Slovensko, nebo to omezte aspoň na nejmenší míru, aby odpadlo vnadidlo mimořádných přídavků, které způsobují milionové vydání, a bude ušetřeno také množství zbytečných cestovních diet a jiný bezúčelný náklad. To se vás však všechno netkne. Vy, bohužel, neuposlechnete našich rad. To víme. Peníze se vyhazují plnýma rukama, když jde především o to, poškoditi německou državu.

Kromě toho přichází tento zákon pro mnoho restringovaných Němců příliš pozdě. Tato osnova nám dává žádoucí podnět, přednésti tu tyto stížnosti, které přece tvoří jenom malý zlomek našich stížností. Úřednický kabinet převzal těžkou úlohu odstraniti s cesty všechny kameny a uvolniti dráhu pro nové mocenské choutky nové nepřirozené koalice. Jedno jest však zřejmo a jasno, jedno můžeme vám říci: Takovými methodami nevytvoříte zde nového Švýcarska, neřku-li novou velkou Pan-evropu. Takové methody vedou k propasti a stanou se nejenom pro nás, nýbrž pro všechny národy tohoto státu, také pro vás, zkázou. My vaše methody nemůžeme zameziti, avšak můžeme vás varovati, jako vás varoval váš vlastenec dr Rieger, když pravil: "Přílišné broušení ozubí nůž!" Avšak výstrahy přicházejí v životě národů - také to je stará zkušenost - vždycky příliš pozdě a dodatečně. Jedno však jest jisté: Žádné odstrkování a žádné utlačování, jež musíme snášeti, neohne šíje našeho sebevědomého národa, neboť každá křivda a každé bezpráví se jednou na světě vymstí. To je naše otevřeně a poctivé stanovisko.

Neodkládejte a jednejte s menšinami spravedlivě. Revidujte sami veškeré své pochybené zákonodárství, které pro nás znamená finanční, politickou a kulturní Golgotu. Volte sami, máte to ve své ruce. O náš vlastní osud není a nebude nám nikdy úzko. Vaše zákonodárství, které nám Němcům a všem druhým menšinovým národům kopá hrob v každém směru a ve všech věcech, nemůže býti označeno za zákonodárství ideální. Proto jsem použil této příležitosti, abych jménem své strany dal průchod našim vážným a těžkým stížnostem. (Potlesk stoupenců.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): O slovo se přihlásil dále pan posl. Ježek. Uděluji mu je.

Posl. Ježek: Slavná sněmovno! Budiž mi dovoleno, abych promluvil jako první řečník z plena pro tuto předlohu, abych promluvil při otázce neobyčejně důležité v době nesmírně vážné. Návrh nového požitkového systému pro státní zaměstnance, který konečně stal se předmětem jednání plena tohoto zákonodárného sboru, dotýká se svým významem a důležitostí všech vrstev obyvatelstva celého národa a celého státu.

Nejde, prosím, o nějakou nepatrnou třídu nebo o část celku, jde naprosto o stát celý. Otázka státní administrativy je otázkou, s níž stojí a padá politický a hospodářský význam státu, neboť státní administrativa je personifikací - zosobněním - státu samého vůči všem jeho vrstvám a součástkám, vůči vnitrozemským příslušníkům i vůči celému okolnímu světu.

Je tudíž význam státní administrativy ohromný a proto není divu, že otázka státních zaměstnanců nepřichází na toto zákonodárné forum poprvé a domnívám se, že také ne naposled. Každý stát, který chce žíti, musí býti založen na poctivosti a spravedlnosti. Proto musíme se snažiti, abychom měli státní zaměstnance poctivé, pilné, spokojeně a hlavně spravedlivě odměňované za velmi důležitou práci pro stát a lid. Proto nemůže nám býti lhostejno, jak budou placeni státní zaměstnanci, kteří vybírají daně, spravují státní finance, chrání život a majetek občanů, rozsuzují spory, obstarávají dopravu, vychovávají mládež, starají se o regulaci života hospodářského, společenského a kulturního, tedy kteří svým zásahem stýkají se se všemi vrstvami obyvatelů tohoto státu. (Výborně!)

Proto je s podivem, že otázka státně-zaměstnaneckého požitkového systému přichází do plena tohoto zákonodárného sboru teprve nyní. Představte si, že zákon, na nějž čeká zoufale přes 300.000 nedočkavých služebníků zřízení státního, kteří jistě se svými rodinami dosahují počtu 1 milionu osob, jde již od roku 1924 křížovou cestou, nedůstojnou tohoto parlamentu a tohoto státu.

Když přešla většina českého úřednictva ze starého Rakousko-Uherska do služeb naší republiky, čekala s dychtivostí, s radostným očekáváním a mladistvou touhou po nových poměrech nápravu poměrů starých, obrat k lepšímu po stránce finanční i ideové. Český úředník v Rakousku-Uhersku, to je kapitola psychologická sama pro sebe. Velmi mnozí, kteří milovali horoucně svůj národ, kteří nenáviděli svého zaměstnavatele, čekali toužebně na den, který učiní konec nešťastnému ideovému rozpolcení mezi povinností a láskou, a který učiní z úředníků cizího státu úředníky státu vlastního. A já vzpomínám na všechny oběti rakouské persekuce mezi státními úředníky a konstatuji, že nebylo mezi českým úřednictvem málo těch, kteří za světové války prokázali služby nedocenitelné ve prospěch vítězství idee československého státu, a že velmi mnozí státní úředníci projevili větší chrabrost a nebojácnost před rakouskou persekucí, nežli mnozí politikové, kteří nyní za republiky hlásají s tribun hesla revoluční a protistátní. (Výborně!)

Když přišel 28. říjen roku 1918, den, jímž vláda věcí lidu českého vrátila se zpět do rukou jeho, bylo to opět české státní zaměstnanectvo, které mělo lví podíl na hladkém průběhu tohoto převratu, a musím zejména zdůrazniti na př. neobyčejně velké zásluhy železničního zaměstnanectva, které tím, že ihned postavilo se do služeb československého státu, umožnilo jeho vytvoření, jeho zásobování a jeho upevnění. (Výborně!)

Úkoly nového státu dolehly na státní zaměstnance velmi těžce. Nový stát byl by potřeboval k svému skutečnému zrození klidu a spolupráce všech vrstev. Ale místo toho poválečná psychosa, která zachvátila svět, unavený válečným dobrodružstvím, vynucovala splnění nových a nových požadavků, rozmnožovala státní úkoly do nekonečna, množila ústředny, ministerstva, zkrátka, rozšiřovala rozsah pomoci a zásahů státních do nekonečna. Nikdo nechce choditi sám, každý chce berle od státu, a tak agenda státní roste a roste, není možno zvládnouti rozběhnuté poměry, zvláště když velká část státního zaměstnanectva musí na pomoc novým částem státu československého, Slovensku a Podkarpatské Rusi, kde za maďarského režimu neměli toho štěstí, aby měli své vlastní úředníky. Není divu, že toho stavu využívá kde kdo. Lidé, kteří ani svým vzděláním, ani svými schopnostmi nebyli nikdy určeni pro kariéru úřednickou, dostávají se pomocí legitimace politických stran do úřadů, a známá úprava z r. 1920 uzákonila mnoho z tohoto chaosu po stránce nivelisační a desorganisační, takže dochází k nesrovnalostem, které roztrpčení úřednictva neobyčejně stupňují.

Honorování práce a výkonů zatlačeno je naprosto honorováním rodinných poměrů. Ne, že bych, prosím, mluvil vůbec proti honorování zvláštních poměrů rodinných - to bylo poválečnou sociální nutností - ale nelze naprosto ani v tak výjimečných dobách přenášeti důraz se skutečné práce jen na potřeby rodinné. Je jistě v zájmu státu, aby stát daňovými a jinými úlevami chránil rodiny s větším počtem dětí, ale nesmí se tak díti na úkor skutečné práce, opravdové odpovědnosti a výsledků předběžného studia. Poměry, které se tím vytvářely, charakterisuje malý příklad: U ředitelství státních drah Praha-Jih v oddělení III bylo zaměstnáno 105 zaměstnanců. Náměstek přednosty tohoto oddělení, tedy hodností, pořadím i odpovědnosti druhý úředník tohoto oddělení, byl, pokud se týče platu, na místě čtyřicátém druhém, za čtyřiceti svými podřízenými. To je jen jeden běžný případ na ukázku, kam vede tento systém, a mohl bych takových případů ještě horších uváděti celou řadu. Je to velmi starý úředník.. (Výkřiky.)... račte se zeptati svého kolegy železničáře, řekne vám o tom případě, jak je ten pán starý, jak je zasloužilý a jaké má předběžné vzdělání.

Zákon čís. 324 přinesl sice 75%ní stabilisování základních platů a také zvýšení místního přídavku a určitý náběh k většímu odstupňování, ale mechanickým snížením podle tehdejšího zlepšeného stavu hospodářského snížil podstatně úspěch dobře míněné snahy. Očekávané trvalé zlepšení hospodářských poměrů nenastalo a tím octli se státní zaměstnanci ještě v neutěšenějším stavu, který nutno označiti jako krutou sociální nespravedlnost, jako těžkou bídu a nedůstojnou odměnu za všechnu práci, oddanost a lásku ke státu. Proto od roku 1924 ujímá se naše strana iniciativy a v dlouhé řadě dokladů strašlivé bídy a nouze uveřejňovaných v "Národních Listech" zahajuje velký boj za zvýšení platů státních zaměstnanců. K tomuto volání přistoupilo naléhání naší parlamentní delegace, aby se přistoupilo k rychlému řešení otázky úřednické a při tom náš zástupce v úřednické "Pětce" parlamentní kategoricky žádal, aby podkladem jednání byl oficielní návrh Stavovské rady státních úředníků a Odborového ústředí úřednických spolků.

Naší straně dlužno tedy přiznati iniciativu v celé akci zlepšovací a dlužno přiznati, že ona to byla, která vždy byla ochotna přinésti všechny oběti, jen aby skutečně k úpravě došlo. Konstatuji, že není naší vinou, že tato snaha naší strany neskončila konečným vítězstvím již tehdy a že výsledek omezil se na pouhé přídavky, které neuspokojily nikoho a které byly pouhou, abych tak řekl, malou podporou v nejkritičtějších chvílích. Současně uznala však vláda, že je nutno přistoupiti k vážnějšímu řešení celé úřednické otázky a že je nutno připraviti nový požitkový systém, který by dal naší státní administrativě novou strukturu, nové rozřadění a nové podmínky k dalšímu vývoji. (Předsednictví se ujal předseda Malypetr.)

Aby úkon tento byl umožněn, přistoupilo se na základě zákona čís. 286 k restrikci státních zaměstnanců a přislíbila se velká reforma státní správy. Mohu projeviti jen hluboké politování nad tím, že k reformě státní správy stále a stále nedochází, že všechno to přetěžování státu novými úkoly, komplikování novými instancemi, neusměrnění kompetence jednotlivých státních resortů trvá, zatím co právě v tomto nedostatku organisace státní správy lze hledati velmi mnoho příčin nepoměrně velkého nákladu naší administrativy. Dlužno toho litovati tím více, čím dalekosáhlejší nerozřešené správní problémy před námi leží. I když ponecháme stranou velkou administrativní otázku slovenskou, jsou zde ještě stále velké nerozřešené problémy správní, které mají svůj původ jednak v otázce zemské samosprávy, jednak v otázce župní, stejně jako v otázce poměru samosprávy k státní správě, centralisace k decentralisaci, zmenšení počtu ministerstev, úpravy kompetencí a jiných důležitých problémů, jichž rozřešení by znamenalo přiblížení se ke klidnějším, konsolidovanějším poměrům ve státní správě. Ale, bohužel, k nové úpravě státní administrativy nedošlo, zatím však jen k restrikci, ke kroku, který učinily téměř všechny státy před námi a který znamená přece jen těžkou a tvrdou skutečnost pro státní zaměstnance.

Naše restrikce, pravda, byla provedena proti jiným státům po stránce finanční daleko sociálněji, na příklad liberální postup pensijní, značné odbytné, ale pokud se týče právního postavení úřednictva, možno si říci zcela upřímně, že stabilita jeho byla porušena a ježto ještě stále restrikční zákon je v platnosti, je přece úředník nedostatečně chráněn proti eventuelnímu bezpráví se strany svého ministra, který se stal de facto nejvyšším rozhodčím o jeho existenci, neboť velice široké znění zákona č. 286 připouští i eventuelní pensionování úředníka, který konal svou službu dobře, poctivě a spolehlivě. Obrana soudní potom vzhledem k širokému znění zákona je velice problematická. Tohoto stavu, bohužel, bylo využito v některých resortech a tak dostala se restrikce na zcestí, na které nikdy přijíti neměla. Bude povinností parlamentu, aby po uzákonění požitkového systému obíral se zákonem restrikčním, a buď jeho zrušením nebo novelisací, která by jasně vymezila důvody k restrikci, přispěl alespoň do budoucna k opětné obnově právní neodvislosti poctivého, svědomitého, nahoru i dolů povinnost svou konajícího úředníka. (Tak jest!)

K hospodářské úpravě připojte také úpravu právní. Nedělejte z úředníků sluhy politických stran (Tak jest!), ale povyšte právo a zákon nad stranickou výbojnost. (Tak jest!) Všechna reforma správy nebude znamenati nic, když nebude morálního základu, když úřednictvo nebude finančně zajištěno proti svodům korupce a právně proti stranické politice a stranickému teroru zdola i shora. To je důležitý právní ideový podklad, který je pro zdárný vývoj administrativy nezbytný.

Jak jsem již řekl, nejcennější pro úřednictvo bylo, že vláda uznala jeho neudržitelný stav. Věřil tudíž každý, že r. 1925 přijde toužebně očekávaná a slibovaná úprava platů státního zaměstnanectva. Ale rok 1925 byl příliš přeplněn nervosním napětím stran, které před tím svorně pracovaly při namáhavé výstavbě československého státu. Nejprve boj o klouzavá cla, boj o Marmaggiho, o list slovenských biskupů, to všechno oddálilo státně zaměstnanecký systém až do druhé poloviny roku a tato druhá polovina roku, která úplně při dobré vůli mohla stačiti na zdolání celého požitkového systému, byla náhle naplněna voláním po nových volbách, které vedlo k volbám 15. listopadu roku minulého a k nynějšímu parlamentu. I svědomitému historikovi bude vždy nejasno, proč vlastně musily se konati v listopadu 1925 volby, když zde byl parlament, který měl dostatečnou státotvornou většinu, který dokonce odhlasoval rozpočet, a náhle musil býti rozpuštěn a nahrazen parlamentem novým. Konstatuji s tohoto místa, že nový parlament za dobu více než půl roku, kterou mohl zasedati ještě parlament starý, neudělal nic kromě věčných sporů, hádek a bezohledných, ale hlučných demonstrací. Lituji toho velice, ježto předčasným rozpuštěním starého parlamentu nejvíce postižen byl právě požitkový systém státního zaměstnanectva, neboť všechny debaty a práce ve staré úřednické desítce, celých těch drahých 80 hodin padlo pod stůl před justamentem předčasných voleb. (Tak jest!) A tak přichází požitkový systém před novou sněmovnu. Domnívám se, slavná sněmovno, že ten, kdo zavinil předčasně rozpuštění parlamentu, způsobil dnešní obtížnou situaci neboť kdyby byl býval požitkový systém vyřízen v parlamentě starém, který rozřešil otázku sociálního pojištění, klouzavých cel a listu slovenských biskupů, tedy různé kompensační objekty, nebylo by došlo k onomu začarovanému kruhu, k onomu stálému jungování či vázání osudu této důležité předlohy jinými předlohami. (Tak jest!) Toto jungování je jako pohádka o slepičce, která běhala pro vodu umírajícímu kohoutkovi. Také naše strana běhá od jedné strany ke druhé a hledí ústupky odstraniti nemožný hrozný stav našeho úřednictva. Kdyby sněmovně nepodařilo se i proti egoismu stranickému rozřešiti životní otázku státních zaměstnanců, byla by v obavách, že jako v té pohádce bude donesena voda kohoutkovi až zemře. Prohlašuji, že každý odklad znamenal by, že necháváme v srdcích státního zaměstnanectva umírati lásku k jeho úřadu, ale co je nejhoršího, umírati eventuelně lásku ke státu. (Výborně!) To je věc přímo úžasně nebezpečná a vyzývám všechny strany, aby domyslily všechny důsledky této politiky do budoucna pro stát a národ.

Konstatuji, že tento stav naší politiky námi zaviněn nebyl, ale že každý musil tento stav po všem, co předcházelo, předvídati. V našem parlamentním životě zahostil se totiž po převratu princip čísla, princip moci proti principu ideí. Podotýkám, že to byla naše delegace, která proti tomuto principu bojovala a ukazovala, že princip čísla a moci vznikl z tvrdého názoru pruského militarismu proti ideím malého národa a zejména proti ideím našeho národa. (Hlas: Až do celního návrhu!) Zcela správně, až do celního návrhu. Já k tomu přijdu. - My jsme kolikráte stáli proti této theorii, my, kteří tvoříme stranu malou počtem, ale silnou ideou, jsme stále zdůrazňovali, že v našem parlamentním životě měla by idea potírati ideu, že by odpovědná místa měla býti obsazována ne podle politických stran, ale podle kvalifikace. Ale proti tomu byla vždy odpovědí politika čísel, politika mocenská, politika politického klíče. Politickým klíčem byli jsme často bezohledně biti a politický klíč a mocenský princip byl politickým ideálem hlavně rudozelené koalice a i potom stran, které ji tvořily. Dokud se tento princip obracel proti nám a pomáhal stranám socialistickým, kterých percentuelně bylo ve starém parlamentu daleko více než v dnešním, bylo dobře, ale jakmile se tento systém obrátil proti části svých původců, mluví se o znásilňování, rozbíjí se parlament a zaujímá se stanovisko velmi výhrůžné a bojovné.

Mohu klidně prohlásiti, že způsob dohadování se na základě politického klíče, jakož i systému jungování, tedy to všechno není naším systémem, my jsme pro řešení jiné, vždy a v každém případě, a ne jen někdy, kdy se to právě některé straně hodí k upotřebení. (Tak jest!) My jsme ovšem musili, chtěli-li jsme se vůbec dočkati této chvíle, kdy požitkový systém dostává se do plena, bohužel, přijmouti princip zanechaný co dědictví rudozelené koalice, museli jsme tuto populární předlohu přijmouti jungovanou s jinými dvěma, v určitých kruzích nepopulárními.

Pro řešení otázky celní, tedy jedné nepopulární otázky, která byla z jedné strany jungována, šli jsme ovšem v zásadě poměrně s lehkým srdcem, a to proto, ježto vyřešení otázky celní žádala národní solidarita všech vrstev a stavů, zájem vrstev zemědělských, zájem vrstev výrobních vzhledem k obchodním smlouvám nutným pro export a konečně zájem zaměstnanosti dělnictva ve výrobě exportní.

Ostatně samy socialistické strany původně pro zásadu byly a nikterak ji nezneuznávaly. Tyto všechny složky byly velmi silným argumentem i bez jungování. Ale že ani jinak nemohli jsme jednati, ano že jsme jednali prozíravě, o tom nejlépe svědčí většina při sobotním hlasování, která pohybuje se více než kol 30 hlasů. Nemohla tudíž naše strana rozhodnouti ani svým hlasováním ve prospěch oposice, ale kdyby byla bývala v oposici, nikdy by nedosáhla těch zlepšení ve prospěch konsumentů, kterých aktivním spolupůsobením skutečně dosáhla.

Litujeme velice, že strany socialistické, strany státotvorně a koaliční v této situaci nešly společně s námi a svými hlasy nedocílily ještě větších úspěchů, kterých naší malé straně nebylo možno docíliti.

Stejně je tomu s otázkou kongruy. My stojíme neochvějně na principu odluky církve od státu a věříme, že to je jedině možný ideální stav, který jednou mezi státem a církvemi nastane. Ale musím konstatovati, že tento stěžejní požadavek všech pokrokových lidí nikdy nebylo možno snadněji provésti a prosaditi, než právě za rudozelené koalice, kdy strana lidová ve vládě nebyla a kdy počet jejích poslanců nebyl tak veliký jako dnes. Nechápu politiku, která, když měla možnost splniti tento ideál, nesplnila ho, a nyní, kdy početnost strany lidové a ludové valně ztěžuje možnost řešení, popírá každou dohodu pro přechodnou dobu, i když naší činnosti podařilo se mnoho změniti podle přání nekatolických církví a i když namnoze šli jsme za tato přání a požadavky. (Výborně!)

Podnikáme tudíž všechno, abychom konečně měli otázku státních zaměstnanců rozřešenu, ale přesto přese všechno zdůrazňuji, že otázka tak důležitá neměla býti jungována vůbec ničím, že měla býti vyňata z dosavadní prakse, kterou jsme my nezavedli, již proto, že jde o splacení starého dluhu, starého závazku, mravní a čestné povinnosti tohoto parlamentu. (Výborně!) Víme ovšem, že žádný požitkový systém na světě neuspokojí všechny vrstvy, že také předložený systém má mnoho vad a nedostatků, které jsme ze všech sil snažili se odstraniti. Naši zástupci vzali za základ návrh stavovské rady, přihlíželi vedle toho k návrhům specielních sdružení a organisací svazu vysokoškolských, středoškolských a učitelských organisací, samosprávných, účetních úředníků, absolventů průmyslových škol a mnohých jiných, ale z návrhů jejich nebylo bohužel příliš mnoho převzato. A zvláště v otázce převodové, vysokoškolské, středoškolské a učitelské nedocílilo se plného úspěchu, který vzhledem k důležitosti těchto otázek bylo by spravedlivo docíliti.

Zdůrazňuji zvláště, že lituji, že nebylo možno plně uspokojiti požadavky vysokoškoláků a středoškoláků, kteří skutečně nejvíce trpěli za minulé platové úpravy, stejně tak, jako nebylo možno příznivě rozřešiti otázku učitelů obecných i měšťanských škol, plně příznivě, jak si oni žádali a jak toho skutečně také věc zasluhovala, poněvadž tímto řešením byla by se překlenula propast, která svého času se rozevřela mezi učitelstvem a ostatními vrstvami a tímto způsobem mohla býti skutečně srovnána uznáním a plným pochopením těžkého úkolu a poslání vychovatelů mládeže.

Přes to přese všechno nutno zdůrazniti, že přijetím zásady vzdělání a práce, dále vyřízením otázky svobodných, novoženatých a novopensistů, jakož i zlepšením platovým pro část státních zaměstnanců umožňuje se asi 70%ům státních zaměstnanců lepší postavení. A máme-li čeho potom litovati, je to, že se nepodařilo předloženou předlohou dosíci zlepšení pro celých 100% státních zaměstnanců. Ovšem lituji velice, že stále a stále odkládá se řešení otázky úhradové, která jako každá uhrada není populární, a, bohužel, láska některých stran ke státním zaměstnancům jde jen tam, kde se nejedná o oběti úhradové, které by státním zaměstnancům pomohly. Přes to tato otázka musí se rozřešiti a doufám, že podaří se překlenouti rozpory, které musí zmizeti před předlohou tak velikého významu.

Každý zákon, i nejšpatnější, může býti při provádění zlepšen, ale i nejlepší zákon může býti prováděním změněn na špatný. Při provádění projednávaného požitkového zákona bude hráti hlavní roli systemisace, tedy zesílení principu odpovědnosti na přikázaných místech. Apeluji na příslušné činitele, aby systemisaci tuto prováděli pro přechodnou dobu co nejliberálněji, ježto jinak při převodu zaplnily by se jednotlivé stupnice těmi, kteří před převodem byli v korespondujících služebních třídách, ale ti, kteří by měli přijíti do vyšší platové stupnice proto, že zastávají odpovědnější místo, vůbec by se do vyšší stupnice nedostali. Do budoucnosti budeme žádati skutečnou unifikaci staropensistů s novopensisty, neboť podle výměru vidíme, že je zde sice formální unifikace, ne však unifikace požitková.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP