Středa 16. června 1926

V budoucnosti nebude časového postupu, žádného jmenování ad personam. Každý postup do vyšší platové třídy nastane jen individuálním jmenováním. Dosud byla věc takto: Každý státní zaměstnanec postupoval jaksi vydržením do vyšší platové stupnice, tedy automaticky, po době určené zákonem pro setrvání v hodnostní třídě. Tento automatický postup byl úspěchem novější doby. Ve starém Rakousku bojovalo se po desetiletí o tento automatický postup. Teprve rok 1912 přišel se služební pragmatikou. Dosažení tohoto požadavku bylo ovšem největším úspěchem úřednické politiky poslední generace. Musíme tu míti na paměti všechnu tu libovůli a protekcionářství staré doby při posuzování úřednictva pokud jde o postup a povýšení, abychom poznali, jak odůvodněně bylo oddychnutí statisíců lidí, když byl zákonem stanoven automatický postup. Pak poznáme, jak ohromný atavismus provádí se novými předlohami v zákonodárství úřednickém a učitelském. Tenkráte, když byl zákonnými úpravami stanoven automatický časový postup, cítili se statisícové osvobozenými od těžkého tlaku. Neměli již býti závislými na protekci svých vlivných představených, na politických vlivech a překážkách těch, kdo v té které době byli u vesla. To bylo ohromné dobrodiní, jež přišlo časovým postupem a jež bylo významným přes všechny nedostatky, jež, to připouštíme, měl i tento systém.

Sotva sedm let demokratického panství stačilo, aby opět do této vymoženosti byl učiněn průlom. Uváděly se pro to jako odůvodnění stinné stránky nivelisace a automatisace. Proto však nemusilo dojíti k zrušení tohoto systému. Skutečně vidíme v úmyslu nových ustanovení služební pragmatiky atavismus, krok zpět. Pomalu, zcela pomalu, jak jsem již v úvodu řekl, zavádí se zrušování novot, chod času se zdržuje. Z důvodů sociálně-politických jsme však proti upouštění od zásad nové doby, vycházejících z lidskosti.

Velevážení! V Československé republice není zákona, aby ho nebylo více nebo méně možno použíti proti nám Němcům a k tomu účelu je ho také ovšem používáno. Je tomu tak i se zákony úřednickými. Právě ona jejich povaha, o které jsem nyní mluvil, okolnost, že časový postup úplně se odděluje od povýšení, je národně-politické čertovo kopýtko. Ujišťují nás ovšem, že nové zásady úřednického zákona nejsou zahroceny proti Němcům. (Posl. Patzel [německy]: To ujišťovali 6 let!) Ano, my však máme přespříliš smutné zkušenosti, než abychom mohli slibům a ujišťováním vlád na čest a víru důvěřovati.

Automatický časový postup chránil také německého úředníka alespoň v dosažení vyšších služebních požitků před úplným vyloučením z povýšení. Bez časového postupu, jenž nyní padá, není tato jistota již dána. Německý úředník, jenž tradičně koná dobrou práci, dosáhne na ni špatného uznání. Jeho služební vědomosti, jeho schopnost, jeho nepodplatitelnost budou věcmi, kterých český představený, na jehož blahovůli bude záviseti povýšení, neuzná. (Posl. Patzel [německy]: Vždyť to vidíme nyní opět při jazykových zkouškách!) Tak jest! V tomto pesimismu jsme udržováni vzpomínkou na všechna ona opatření, jež se vybíjejí proti německému úřednictvu po celou poslední dobu, na ony zákony, jež stejně jako dnešní byly vydány se slibem, že nebude jich používáno jako nástroje proti Němcům, jichž však potom přece bylo tak používáno. Uvádím na př. jen vzpomínku na tragiku, jež postihla při provádění zákona o úsporných opatřeních ve státní správě, tak zvaného restrikčního zákona, tisíce a desetitisíce našich dobrých, nejlépe kvalifikovaných německých úředníků. I tenkráte dostalo se nám těchže ujištění, kterých dostává se nám dnes při tomto zákoně, jenž je nám zde předkládán s ujištěním, že by bylo nemožno, aby snad tohoto zákona bylo nespravedlivě používáno proti německému úředníku. (Výkřiky.)

Protestujeme tedy jak ze sociálně-politických úvah, tak i z důvodů národnostních proti zrušení automatiky a stanovení těchto zásad, o kterém jsem již mluvil. Přeřazení nebude provedeno podle nynějších požitků, ne podle služebního stáří, nýbrž podle dosažené hodnostní třídy. Všichni úředníci jedné hodnostní třídy, na př. VII., budou přeřazeni se stejnými požitky, ať do této hodnostní třídy přišli teprve včera nebo zda již v ní byli 5 až 7 let. To je pro mnohé krutá nespravedlnost. A dále: na jedné straně chce zákon zúčtovati s osobními přídavky, na druhé straně dělá nové, jako přídavky náslužní, funkční přídavky, vyrovnávací přídavky. Zde jest další nebezpečí pro německé úřednictvo. A ještě něco: úředníci a úředničtí čekatelé jsou závislí na systemisovaných místech. Takových nyní není dosti. Doufáme, že je postaráno o včasnou systemisaci dostatečného počtu úřednických míst. A vzhledem k tomuto požadavku povoluje se také ministrem financí částka 50 mil. korun.

Všechny tyto mnou ukázané nedostatky jsou podle mého mínění a podle mínění mého klubu těžkým porušením nynějšího a v dlouholetých bojích vydobytého úřednického práva, o němž si zásadně přejeme, že musí býti nedotknutelnou svátostí. Nemůžeme opominouti poznamenati, že nové vybudování úřednického práva bude podstatně rozhodným pro státní organismus. Postavení úředníků spočívá na veřejnoprávní státní smlouvě na podkladě zákona a tvoří, mohu-li to tak říci, mocenský poměr státu vůči státnímu úředníku, na druhé straně poměr věrnosti státního úředníka ke státu. Protidávka státu za úředníku uložený mocenský poměr jest a musí býti v zajištění možnosti existence, nejen v době aktivní služby, nýbrž i přes skutečnou dobu služební, to jest slovo, které neříkám zde také bez účelu, jestliže vzpomínám jen na bídu pensistů. Není lhostejno ani pro úředníka ani pro stát, je-li služební poměr úředníka ke státu volný nebo je-li pevný, spočívající na bezvadném předběžném vzdělání, tradičním citu pro povinnost, sociálním pochopení, naprosté spolehlivosti, píli, věrnosti a nestrannosti. Myslíme, že úřednické právo mělo by býti konsolidováno, z čehož vyplývá pocit jistoty existence úředníkovy. Jenom pak - a to musíme zde se zvláštním důrazem prohlásiti - je zaručena bezvadná práce úředníkova. Jestliže však výhody získané zákonem restrikčním a i novými zákony jsou upřeny a jestliže se musíme stále toho dožívati, pak nemůžeme jinak, než opakovati výrok, který jsem již zdůraznil, o strašném atavismu, o strašném zpátečnictví, jež nastalo takovou methodou úřednických zákonů, jaké v těchto dnech v této sněmovně mají býti schváleny.

Zákonem o úpravě platových a služebních poměrů státních zaměstnanců nastane zároveň úprava platových a služebních poměrů učitelstva na školách obecných a občanských. Na první pohled to vypadá, jako by obě, jak tak zvaná úprava platů státních úředníků a zaměstnanců, tak učitelů braly se stejnými směry. To by ovšem odpovídalo duchu zákona, který byl schválen 23. května 1919, tedy již v prvních dnech Národního shromáždění. (Posl. Patzel [německy]: V májovém květu republiky!) Ano, v májovém květu, ten výrok je obzvláště přiléhavý. Paritnímu zákonu z 23. května 1919, který v den své účinnosti a když byl usnesen, ba již tenkráte, když byl ohlášen, a obzvláště v době své účinnosti byl považován učitelstvem za největší vymoženost snad za dobu, co tento stav trvá, onomu paritnímu zákonu, podle kterého jednou pro vždy mělo býti stanoveno, že všechny úpravy otázek, jichž se dostane státním úředníkům, mají se vztahovati i na učitele se stejným předběžným vzděláním, to budiž ihned poznamenáno, aniž se musí namáhati, jako tomu bylo vždy v minulých desetiletích, teprve po dlouhá leta o ten kousek chleba, tomuto paritnímu zákonu učitelů, této velké vymoženosti učitelstva na obecných a občanských školách v době poválečné, je učiněn konec. Může mluviti, co kdo chce, může říci cokoliv, může tisíci slovy ujišťovati, že duch zákona z 23. května 1919 zůstal obsahem zákonného návrhu čís. 101 zachován, to vše nic nedokazuje. Že učitelská parita je prolomena, alespoň ve formálním směru, to připouští i pan ministr financí. Materielní parita je zachována, tak tvrdí finanční správa. Pan dr Engliš vyjadřuje se ovšem o tom takto: Materielní parita je zachována, neboť každý učitel má možnost státi se řídícím učitelem a tím na konec své služební doby obdržeti konečný plat úředníka se středoškolským vzděláním s jedním postupem. (Předsednictví převzal místopředseda Stivín.) Ba již v této první argumentaci spočívá ohromný klamný závěr. Jaký zlomek učitelů může se státi řídícím a snad ředitelem občanské školy? Neboť činovní přídavek dostane jen tenkráte, stane-li se řídícím nebo ředitelem. Dosáhne-li této funkce řídícího učitele, jest ve výhodě proti správnímu úředníku se středoškolským vzděláním v postupu po celou dobu, po kterou je řídícím. Pan dr Engliš argumentuje tak a praví ještě dále: Tato výhoda učitele oproti správnímu úředníkovi je o to větší, čím dříve stal se řídícím učitelem. Ano, je to klamný závěr, že se musí státi vždy řídícím učitelem, to může býti však jen ve velmi malém počtu případů, a v tom "čím dříve" spočívá druhý klamný závěr.

Může to znamenati, že na vícetřídních školách přeskočí učitel správního úředníka se dvěma postupy a k tomu ještě dostane přídavek pro občanskou školu, který se vyplácí při nastoupení na občanskou školu. Při nastoupení samém činí tyto přídavky 480 Kč, ročně prosím, a prosím, abyste si to rozdělili na dny v roce. Dalším povýšením do vyšších služebních tříd dostane 300 a od 8. třídy platové počínaje 600 Kč. Pan odborový rada Fischer řekl to jednou v sociálně-politickém výboru právě při poradě o tomto zákoně o platech učitelských, že musí se srovnávati průměrný příjem učitelů s příjmem státních úředníků. Činím to rád, protože mně právě to dává možnost, vyvrátiti jak mínění pana ministra financí, tak i tvůrců tohoto zákona, že je parita zachována. Opakuji tu příklad, který jsem podal již jednou v sociálně-politickém výboru: Dejme tomu, že počet učitelů by činil 30.000 míst druhé třídy služební, rozdělených na sedmý až třetí platový stupeň v obdobném poměru rozdělení státních úředníků druhé služební třídy se stejným předběžným vzděláním, pak dojdeme při zkoumání materielních poměrů těchto učitelů, jak vyplývají z tohoto nového zákona, k výsledku, že roční průměr u učitele činí podle předloženého návrhu 21.750 Kč, to jest o 5250 Kč ročně méně než u úředníka se stejným předběžným vzděláním. Zde máme již skromné mínění, a to musí nám býti opět prominuto jako jiná mínění, že při takovém rozdílu platů učitelů a státních úředníků stejného předběžného vzdělání nemůže býti zachována materielní parita. Z toho již poznáváme poškození učitele oproti svatým zajištěním paritního zákona. Bylo by velmi, velmi zajímavým v této rozhodné hodině anebo v příštích, ve kterých bude rozhodováno o meritu zákona tisk 101, přečísti vám důvodovou zprávu k paritnímu zákonu, s jak hlubokým uznáním tenkráte v této důvodové zprávě byla oceňována významná práce učitelova i pro společnost samu o sobě, jak z tohoto theoretického uznání významu učitelské práce tenkráte právě vyplynul praktický skutek, paritní zákon. Bylo by velmi zajímavo ještě jednou vám dnes ukázati, jak významnými slovy tenkráte byl tento zákon odůvodněn. Nemohu nyní dojíti k jinému mínění, než že z příchylnosti, jaká tenkráte v době přijetí paritního zákona nepopiratelně pro učitelstvo zde byla, což právě dokazuje okolnost, že paritní zákon zde je, utvořila se hluboká a stále více se prohlubující nepřízeň vůči učitelstvu. Neznáme důvodů, ale musíme pozorovati a pátrati po důvodech této nyní počínající a stále více se prohlubující nepřízně k učitelstvu škol obecných a občanských. U učitele na občanské škole nebéře se v jeho požitcích ohled na jeho práci dostatečným rozpětím proti požitkům učitelstva na školách obecných. Nebéře se však ohled ani na jeho námahu, se kterou se domohl svojí zvláštní způsobilostí k učitelství na občanských školách. Přídavek 480 Kč, případně 300 až 600 Kč při povýšení všeho všudy, v nejlepším případě na konci služební doby oproti požitkům učitelstva obecných škol asi o 4000 Kč není nikterak vyšším honorováním práce učitele občanských škol. Toto malé rozpětí zabije každý popud k složení zkoušky pro školy občanské. To znamená úpadek občanské školy, této střední školy chudiny, jež dnes již nemá dosti zkoušených sil. Na českých školách občanských působí dnes přes 2000 nezkoušených učitelských sil. Podali jsme k předloženým zákonům pozměňovací návrhy týkající se jak otázky učitelské vůbec, tak otázky škol občanských zvláště. Ve výborech nebyly přijaty, ačkoliv ani čeští poslanci nemohli neuznati jejich závažnosti. Opakujeme dnes tyto návrhy a doufáme, že při nastávajícím hlasování budou přijaty alespoň nejdůležitější z nich.

Zvláště bude potrestána, máme-li na zřeteli učitelstvo, jedna kategorie učitelů, totiž kategorie učitele venkovského. Venkovský učitel, který jako nositel vzdělanosti skutečně ve spojení s lidem žije v nejobtížnějších poměrech, je ustanovením nového učitelského zákona nejtíže postižen. Pro něho chystá nový platový zákon trest ve zřízení čtvrté třídy místního přídavku. Do této čtvrté třídy, jejímž utvořením budou ušetřeny právě na venkovském učiteli velké částky, zařazují se, jak známo všechna místa s méně než 2000 obyvateli. Všechny snahy, aby byla škrtnuta ustanovení daná v zákoně o zřízení této IV. třídy místního přídavku, byly marny. Namáhali jsme se hlavně v kulturním výboru, který přece snad měl by býti lepším ochráncem zájmů učitelů již s uznáním významu školy, abychom posloužili venkovskému učiteli a zvláště učiteli na jednotřídce. Avšak ti pánové, kteří se této práce zúčastnili, vědí, jak i tato práce zůstala bezvýslednou.

Vracíme-li se opět k všeobecnému posuzování učitelských zákonů, musíme je pozorovati také v souvislosti s novými opatřeními celního zákona, případně jejich důsledky. V celní debatě bylo dostatečně jasně prokázáno, jak zavedením cel vnikne do země nová vlna drahoty. Nový zákon o platech není opatřením ochranným pro tento vývoj. Musili-li jsme považovati sazby nového zákona platového za nedostačující již v době, kdy jsme ještě nebrali zavedení cel do okruhu svých úvah, pak je náš úsudek o nedostatečné materielní ochraně předloženého zákona dnes ještě hodně zesílen.

Dámy a pánové! Tak má býti v několika hodinách rozhodnuto. Všechny námahy uznalých stran ve výborech, aby provedena byla zlepšení na předložených zákonech, zůstaly marnými. Nemůže býti považováno za úspěch, jestliže vláda učinila 2 nebo 3 bezvýznamné ústupky při poradách ve výborech. V zásadě není závažným ústupkem, že § 12 předlohy doplněn byl odst. 7. obsahu, že výjimečně mohou býti některá místa s neobyčejnými drahotními poměry přeřazena do vyšší třídy místního přídavku. Podle našeho mínění není vydatným úspěchem další odstavec k tomuto paragrafu, podle něhož zaměstnanci s místním přídavkem IV. třídy, kteří musí dáti děti mimo dům, a sice za účelem studií, dostanou až do ukončení vzdělání jejich místní přídavek podle třídy C, a jako jiné nepodstatné změny původního znění zákona, jež vládou byly přiznány.

Všechno to nemůže klamati o tom, ani ty malé ústupky ne, že vláda dobyla vítězství prosadivše své stanovisko, organisace státních zaměstnanců však a ony strany, v jichž zájmu bylo viděti provedenu slušnou reformu platovou a úřednického práva, že utrpěly porážku. Pátráme-li po důvodech tohoto vývoje, nemůžeme přejíti české socialistické strany bez výtky. Nepochybně byly by bývaly měly v ruce moc prosaditi něco více. Byly by to dosáhly, kdyby byly projevily jen přibližně takovou iniciativu při sledování tohoto cíle, jako třeba ukázaly celní strany při prosazování svého požadavku. To musí býti řečeno se vší jasností. Cítíme se prostými každé viny. Snažili jsme se přes míru nutně trpělivosti, abychom zdůraznili oprávněné požadavky úřednických organisací. Kdyby byly české socialistické strany měly stejně pevnou vůli jako my, byli bychom stáli před jiným výsledkem jednání ve výborech. Nyní zraje poslední rozhodnutí. Leží před všemi příslušníky této sněmovny; ještě je možno mnoho napraviti. To může se státi, bude-li vzat zřetel na naše návrhy, které jsme připravili. Příjmete-li je, pak zakládáte skutečnou reformu platovou, na podkladě které se může vyvinouti život státních zaměstnanců byť ne úplně bez překážek, tedy s menšími překážkami, než podle plánu vlády. Zveme vás všechny, kteří příslušíte této sněmovně, abyste s námi studovali tyto návrhy, abyste se třeba s námi v poslední hodině poradili, abyste vnikli do jejich ducha a obsahu. Jsou prosty vší demagogie. Rozhodne-li se však většina této sněmovny pro zprávu výboru, tedy pro přijetí tohoto zákona beze změny ve znění výboru, pak nemůžeme se jakožto odpovědná skupina sněmovny jinak rozhodnouti, než hlasovati proti zákonu. (Souhlas a potlesk poslanců něm. nár. socialistické strany.)

Místopředseda Stivín (zvoní): Slovo dále má p. posl. dr Králík.

Posl. dr Králík: Slavná sněmovno! Zákon, jehož návrh jest právě předmětem jednání této sněmovny, náleží mezi legislativní činy, jejichž ohlas vniká do všech částí státu a je sdílen všemi vrstvami obyvatelstva.

Lid zemědělský, jehož jménem v zastoupení strany republikánské mám čest mluviti v tomto slavném sboru, sleduje všecky předlohy o státních zaměstnancích s rostoucím zájmem, který je dán úzkou souvislostí hospodářských a právních potřeb venkovského lidu se živlem úřednickým, v jehož rukou jest výkon veřejné správy. Nazírání venkovského lidu na veřejnou správu a na úřednictvo, zejména státní, měnilo se a procházelo pozoruhodným vývojem historickým. V době poddanské, v éře robotních břemen, byl úředník exponentem a vykonavatelem nespravedlivého hospodářského útlaku, smýšlení lidu vůči úřednictvu bylo tím dáno samo sebou. Pozdější vývoj, zejména v době ústavní, připustil, byť i v míře velmi skrovně, možnost, aby úředníci, kteří z lidu vyšli a s lidem cítili, projevili toto své smýšlení i skutkem při správě administrativních obvodů jejich péči svěřených. Měli jsme v rakouské době okresy vzorně spravované státními úředníky, kteří - v kontrastu proti četnému "ostrému" úřednictvu rakouskému - kladli administrativní úspěchy a lásku lidu výše než pochvalu vídeňské státní správy. Poměr venkovského obyvatelstva k takovýmto úředníkům byl vždy velmi dobrý. Ráz tohoto poměru není však zpravidla osobní; jest věcný.

Zemědělec, přecházeje od extensivního způsobu hospodaření k hospodářství intensivnímu, stává se podnikatelem, který kalkuluje, a důležitou položku v jeho rozpočtu tvoří zásahy státní správy do jeho hospodaření. Nemůže tu jíti o otázku benevolence či přísnosti při provádění zákonů: vždy však jde o to, aby úřady, v jichž rukou je rozhodování o zemědělských zájmech hospodářských, fungovaly přesně, rychle a nestranně. To jest ústřední hledisko, s něhož zemědělské kruhy posuzují také vládní předlohy zákonů platových. Platové úpravy považujeme tudíž za prostředek k jedinému cíli: abychom od řádně placeného úřednictva mohli požadovati řádnou správu veřejnou.

Zákonná úprava, kterou nám vláda navrhuje v předložené osnově, jest v tomto oboru činem vážným; jeť jejím cílem provésti ve služebních platech onu "stabilisaci" úřednických poměrů, po které armáda našich veřejných zaměstnanců volala téměř od samého převratu a která za neustálených poměrů poválečných musila býti a priori označována jako požadavek nesplnitelný. Splňuje-li nyní vláda dávný úřednický požadavek, který podle zásad dobrého hospodaření ve státě je uskutečnitelný toliko za úplně dokonané konsolidace poměrů, pak nelze vládě upříti, že ve své blahovůli vůči úřednictvu přichází se splněním tohoto požadavku jak nejdříve mohla. Vskutku, nebylo vyčkáváno ani okamžik a platové poměry úřednické mají býti ustáleny ne teprve po nastoupivší konsolidaci hospodářské, nýbrž ještě před jejím dovršením. Doufejme, že personální náklad, jejž vláda k tomu cíli navrhuje, bude pro státní hospodaření investicí vskutku plodnou, jejíž ovoce se projeví na celé naší veřejné správě.

Každá investice - posuzujeme-li věci se stanoviska rozumného hospodáře - má své meze ve finančním stavu hospodářství; jen hospodář nerozvážný a neodpovědný podniká najednou investice, které jej při kumulativním provedení mohou ruinovati a které by jiný na základě střízlivé úvahy rozdělil a část jich po případě pro budoucnost ponechal. Stejné zásady musí platiti i pro hospodářství státní, nebylo by rozumno hnáti státní výdaje do mezí, které by státní hospodářství ohrozily.

Pro obor státních platů zaměstnaneckých znamená to zásadu, že i nejspravedlivější a nejžádoucnější platová úprava musí býti omezena ohledem na svůj celkový finanční efekt a že k žádné takové úpravě nesmí dojíti, přesahuje-li míru nosnosti národního hospodářství. Náš rozpočet ve své těžce dosažené rovnováze má celkem rozsah asi 10 miliard. Z toho zatížení na aktivní platy veřejných zaměstnanců činí 5 1/2 miliardy korun a na pense téměř půl miliardy, celkem tudíž k 7 miliardám ročních nákladů. Tento poměr, nebo řekněme raději nepoměr, jest s našeho stanoviska vážným mementem, aby se ani na minutu již neodkládalo s nutnou reformou veřejné správy.

Přichází-li za těchto okolností vláda se svými návrhy nákladných platových úprav, pak jest nezbytnou povinností všech stran, které se nevyhýbají odpovědnosti za správné vedení tohoto státu, aby svoje požadavky, jež jim diktuje jejich jistě odůvodněný a nám všem společný zájem o blaho státních zaměstnanců, obmezily na míru hospodářské možnosti. Toto stanovisko ukládá sebezapření jak zaměstnancům samým, ale i, a to neméně, politickým stranám. Avšak toto sebezapření je nutné, ba neúprosně nutné, neboť kdybychom si ho neukládali, podlamovali bychom veškerý hospodářský život, o který se opírá veřejné úřednictvo, přivolávali bychom zdražování životních potřeb a vyháněli bychom zaměstnancům z kapes ono zdánlivé plus, které by vyplývalo z nerozumné úpravy a ve zřejmém hříchu proti odkazu prvního československého ministra financí, vrhali bychom všechno obyvatelstvo do útrap inflace.

Předložená osnova je prvým samostatným počinem, jímž má býti soustava platů zaměstnaneckých postavena na základ vlastní, na domácích potřebách vybudovaný a o zkušenosti z ciziny opřený. Jde tu o dílo, o němž jako o každém činu, který je prvním svého druhu, se mohou mínění rozcházeti. A strana republikánská nikterak nezatajuje, že i ona, majíc na zřeteli jednak prospěch státu, jednak zájem zaměstnanectva, měla o jednotlivostech svoje pochybnosti a přispěla se své strany co nejvíce, aby všecky stránky osnovy byly věcně a podrobně uváženy. Byli jsme svědky toho, že hlavně se strany oposice se stal pokus, aby byla vládní předloha vylíčena jako akt, kterým se zaměstnancům ničeho nepřidává; ač nepatřím mezi bezvýhradné zastance předlohy, domnívám se, že takováto tvrzení přece jen jsou příliš v rozporu s vážností věci, malujíce státním zaměstnancům něco, co předpokládá nadbytek lehkověrnosti a nedostatek soudnosti. Cifra ročního zvýšení zaměstnaneckých nákladů téměř o 700 mil. Kč je příliš výmluvnou, než aby popuzování veřejných zaměstnanců proti státu takovýmito průhlednými prostředky mohlo míti naději na úspěch. Předloha má dojista jednu velikou a základní slabinu, díváme-li se na ni s hlediska okamžitého zdánlivého zisku zaměstnancova. Touto její vadou je, že pod tlakem nutnosti nemůže zaměstnancům věnovati více než činí. Avšak dojista dává nejvíce, jak vůbec možno.

Ostatně úřednické platy jsou v každém státě věcí vývoje, který u nás bude v prvé řadě určován úřednictvem samým a to výsledkem a výtěžkem reformy správy. Avšak bylo by nespravedlivo, kdybychom zavírali oči před skutečností, že předloha obsahuje celou řadu nepopíratelných předností proti nynějšímu stavu. Není na místě zdržovati jednání podrobným rozborem předlohy, která byla tolikerými jednáními v komisích a výborech projednána, leč přes to bych rád zdůraznil, že v našich poměrech je osnova prvním legislativním dílem, které je založeno na zásadě hodnocení služebních míst, a je zajisté jak ve prospěch státu, tak i ve prospěch zaměstnanců samých, budou-li na příště služební místa zařazena a honorována podle obtížnosti a odpovědnosti, takže bude vyloučeno lepší honorování služeb neodpovědných a odstrkování míst exponovaných a odpovědných. Podporování služební horlivosti úředníků považuji za přední úkol státní správy a proto myšlenku honorovati zaměstnance podle odpovědnosti zastávaného místa mám za rozhodnou přednost navrhovaného zákona. Tuto myšlenku provádí osnova ve spojení se zásadou řádné systemisace a vrací se tudíž k normálnímu administrativnímu pořádku. Při tom ovšem nutno předpokládati, že systemisace míst bude odpovídati potřebě a přihlížeti k oprávněným tužbám úřednictva, neboť bylo by spojeno s velikou škodou pro státní zájmy, kdyby vinou systemisace nedosti obezřetně provedené mělo býti v té neb oné kategorii, ať nižší nebo vyšší, ukřivděno a vyvolány řevnivosti, poškozující zájem služební.

Strana, jejímž jménem mám čest mluviti, je stranou držitelů půdy, kteří vždy měli a mají intensivní zájem na spořádaných poměrech v administrativě. Zemědělský a malorolnický lid přichází do styku jak se státními orgány administrativními, tak i s orgány školskými a soudními; a tu dovoluji si - jsa ovšem zastáncem co nejvýhodnějšího honorování obtížné služby soudcovské - upozorniti, že by bylo spojeno s velkou škodou pro stát, kdyby pro úředníky administrativní, mající rovnocenné vzdělání se soudci, bylo snad vinou nedokonalé systemisace vyměřeno postavení poměrně méně hodnotné než je podle projednávaného vládního návrhu postavení soudců na místech souřadných. Správní úředník vedoucí kategorie, nechť v postavení přednosty nebo v postavení subalterním, ať úředník politický či finanční, okresní lékař nebo zvěrolékař, může jen tenkráte býti platnou silou pro svůj okres, když nejen plní své povinnosti, ale kromě toho a nad to ještě vyvíjí potřebnou iniciativu. Bez takovéto iniciativy, bez které je nemožná znalost poměrů a jejich ovládnutí - tudíž nezbytný předpoklad pro úředníka, který má svůj obvod spravovati a jeho obyvatelstvu po případě dalekosáhlá břemena ukládati - bez této iniciativy jest konceptní úředník, i když jinak plní bezvadně své povinnosti, pro lid a okres prakticky bezcenný; avšak iniciativní činnost úřední není možna u úředníků, kteří by pracovali pod psychologickým tlakem domněnky, jakoby administrativa nebyla dosti oceňována. To jest důvodem, pro který bude strana republikánská za současného zdůrazňování řádné výkonnosti úřednictva vždy hleděti k tomu, aby systemisací nebylo ukřivděno vedoucím kategoriím administrativním, na jichž iniciativě i státu jak v dobách normálních, tak obzvláště se zřetelem na případná období mimořádných prací administrativních velmi záleží, a stejnou péči bude věnovati naše strana i všem ostatním kategoriím zaměstnaneckým, jsouc přesvědčena, že tím podporuje výkonnost a tedy hájí zájem administrativy samé, a tudíž i zájem lidu, jejž zastupuje. Chceme doufati, že úřednictvo zvýšenou prací ve prospěch lidu tento předpoklad podepře.

Provedením systemisace bude teprve dovršeno dílo přítomného zákona a bude možno posouditi všecky jeho důsledky; nechť si potom kritika díla, o němž právě se máme usnášeti, bude jakákoli, jednu věc nebude moci po mém soudě nikdo upříti: že tato zákonná osnova jest plodem neúmorné píle, jejíž stopy byly jí zástupci lidu za vedení našeho neúnavného ministerského předsedy vtisknuty za nesčetných porad, vedených až do nejkrajnějšího napětí fysických sil. A i když zákon bude zřejmým dílem nutného kompromisu, nebude moci budoucnost neuznati fakta, že všecky strany, které k tomuto kompromisu daly svůj souhlas, byly ovládány snahou, aby státním zaměstnancům bylo dáno maximum toho, co je dnes možno!

V uvážení toho kladu si za čest prohlásiti, že poslanci strany republikánské budou hlasovati pro přijetí vládní předlohy. (Pochvala).

Místopředseda Stivín (zvoní): Slovo má dále pan poslanec Grünzner.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP