Posl. Grünzner (německy): Slavná
sněmovno! Dříve než se budu zabývati
projednávanou věcí, musím přednésti
nejostřejší protest svého klubu proti
neslýchaným násilným methodám,
kterých bylo použito v posledních dnech náhodnou
většinou této sněmovny a vládou
jí podajnou za tím účelem, aby byl
proveden celní diktát uvnitř i vně
parlamentu. Vinou policie došlo v několika dnech dvakráte
k prolévání krve. Když se v pátek
večer na Havlíčkově náměstí
konala protestní schůze proti celní loupeži,
uzavřela policie všechny příchody k
tomuto náměstí až na jeden, a tím
teprve způsobila potomní srážku. V úterý
podnikla jízdní policie přímý
útok na demonstranty, klidně odcházející
z protestní schůze. (Německé výkřiky:
Neslýcháno!) Vyzýváme vládu,
aby se před sněmovnou odpovídala z tohoto
přečinu a voláme pracující
třídu, aby pokračovala ve svém obranném
boji proti reakčnímu systému. Zároveň
však zde ve vší formě zjišťujeme
vinu těch německých stran, které se
propůjčily pro několik třídních
výhod k tomu, aby tyto násilné methody byly
kryty parlamentním votem. Tytéž strany, které
po celá léta vedly boj proti znásilňování
menšiny v této sněmovně, zúčastnily
se v posledním týdnu aktivně při znásilňování
menšiny a umožnily svým hlasováním
o celní předloze neslýchané porušení
jednacího pořádku, jaké se ještě
nestalo ani v této sněmovně, tak bohaté
násilnými činy. Hlasování o
celní předloze bylo provokací, které
naprosto nepřijmeme klidně. Vyloučení
všech oposičních návrhů pozměňovacích
z hlasování, když zároveň pozměňovací
návrhy většiny byly odhlasovány, jest
aktem čisté zvůle, který se nesmí
opakovati, má-li vůbec v této sněmovně
ještě býti možné jednání
a hlasování. Prohlašujeme otevřeně,
že proti opakování takového postupu,
který je výsměchem jednacímu řádu
a všem parlamentním zvyklostem, postavíme se
na obranu všemi prostředky.
Slavná sněmovno! Již skoro půldruhého
roku jsou udržováni státní zaměstnanci
v rozčilení, slibuje se jim úprava platů
a služebního poměru, nikdy však vláda
a staré většinové strany nesplnily svých
slibů státním zaměstnancům
v době k tomu stanovené. Již po měsíce
smlouvalo se ve staré všenárodní koalici,
při tom pro státní zaměstnance nevyšlo
z toho skoro nic. Původní předloha, která
již v září minulého roku byla
předložena koaličním stranám
v částečném elaborátě,
dostala se v této sněmovně k projednávání
teprve v březnu. Dnes chýlí se projednávání
ke konci a má býti skončeno velké
zákonodárné dílo, o němž
jsou velmi rozdílná mínění
jak u národohospodářů, tak i u státních
zaměstnanců. Jeden názor směřuje
k tomu, že nyní nepřišla ještě
chvíle stabilisovati platy, že stále ještě
žijeme v nejistých poměrech a že není
vhodno prováděti pevnou úpravu platovou.
My jsme téhož mínění, také
my se domníváme, že nepřišla ještě
chvíle, aby platy byly trvale upraveny jakýmsi druhem
nové služební pragmatiky. (Výkřiky
posl. Hackenberga.) Stabilisováním platů
počaly se odstraňovati také tak zvané
sociální a drahotní přídavky.
Zdá se, že tento útok na sociální
přídavky ve staré koalici se ještě
tentokráte úplně nepodařil. Průlom
však byl proveden a nebude dlouho trvati, kdy státním
zaměstnanců budou úplně odňaty
sociální a drahotní přídavky,
které jim nyní ještě v této osnově
zůstávají.
Celý zákon jest vybudován takřka rafinovaným
způsobem. My ovšem známe tu methodu ze starého
Rakouska, kdy právě jako se děje tentokráte
v Československu, při úpravě platů
zaměstnaneckých děly se pokusy rozděliti
je na zájmové skupiny, aby vznikla mezi nimi nejednotnost
a neuplatnila se solidarita, aby jedni volali po uzákonění
a druzí je potírali. Tato osnova rozděluje
státní zaměstnance ve dvě velké
zájmové skupiny, z nichž jedna má okamžitý
zájem, aby zákon dosáhl co nejdříve
účinnosti, poněvadž z toho má
prospěch, druhá, větší skupina,
však je plna obav, poněvadž ztrácí
pro budoucnost trvale dlouholetá a těžce dobytá
práva. K první skupině počítají
se především státní úředníci
od V. hodnostní třídy nahoru, kteří
budou míti značný zisk z této nové
úpravy platové. Pak je tu druhá kategorie,
která má právě nyní plný
zájem na tom, aby tento zákon vstoupil v platnost.
To jsou vysloužilci, nebo ti, kteří jsou na
konci své služební doby, poněvadž
stabilisací platů vzniká zlepšená
pensijní základna, oni tedy budou míti z
toho větší odpočivné. K této
první zájmové skupině náležejí
také ti státní zaměstnanci, kteří
podle zákona č. 394 z prosince 1922 byli vyloučeni
z přídavků rodinných a drahotních.
Všem těmto lidem dostane se nyní vychovávacích
příspěvků a pokud se jim děti
narodily před účinností tohoto zákona,
budou dostávati oni také přídavky
drahotní. To jsou tedy převážně
ty skupiny, jež by vlastně mohly býti spojeny
v jednu skupinu celkovou, které právě mají
zájem na tom, aby tato nová úprava nabyla
platnosti, a které toho požadují. Druhou skupinu
tvoří všichni ti, kteří jsou
ještě v mladých letech, kteří
jsou nebo také nejsou stabilisováni. To je velká
masa státních zaměstnanců, která
s obavou hledí vstříc tomuto zákonu,
a to proto, poněvadž se jim trvale odnímají
dlouholetá, těžce vybojovaná práva.
V tomto způsobu vypracování zákona
vrcholí tedy trik vlády, rozděliti státní
zaměstnance na několik zájmových skupin
a míti s nimi při projednávání
takových osnov zákonů lehčí
hru. My jsme se namáhali jak v sociálně-politickém
výboru, tak i v rozpočtovém výboru
proraziti se svými zlepšovacími návrhy
proti všem ustanovením zákona, jejichž
obsahem jest odnětí práva nebo zhoršení
nynějších služebních a platových
poměrů. Především musíme
konstatovati, že počáteční platy
v nižších skupinách úřednických
a zřízeneckých jsou příliš
malé. Ve všech těch skupinách začínají
s 6.300 Kč. K tomu budou dostávati zaměstnanci,
pokud mají děti, pro jedno nebo dvě děti
vychovávací příspěvek a příbytečné,
což měsíčně summa summarum činí
v nejlepším případě 900 až
1000 Kč.
Dále jsme se co nejostřeji postavili v sociálně-politickém
výboru proti prodloužení čekacích
lhůt, které znamená také pronikavé
zhoršení nynějších poměrů
při přijímání do státní
služby. Jest to také zhoršením zaměstnaneckých
poměrů v podnicích a fondech státem
spravovaných, poněvadž jsme dosud měli
v mnoha kategoriích čekatelskou dobu jednoroční,
dvouroční, tříroční,
čtyř- a pětiletou a teprve pro nejnižší
skupinu dělnickou desetiletou. Vládní návrh
v původním textu stanovil pro nižší
zřízenecké skupiny čekatelskou dobu
5 až 6letou a pro pomocné zřízence dokonce
15letou. V dlouhém jednání ve výboru
sociálně-politickém se podařilo snížiti
pátnáctiletou čekací dobu o jeden
rok, tedy na 14 let, a pěti- a šestileté čekatelské
doby na 4 a 5 let. To však stále ještě
znamená značný krok zpět proti dnešním
poměrům. Všichni se pamatujeme, jak hrdými
byly české strany po převratě, když
přišly mezi státní zaměstnance
a mohly jim říci, že napravily staré
bezpráví, které bylo spácháno
v Rakousku na státních zaměstnancích,
když bylo provedeno propočítání
služební doby, a když zákonem č.
541 z října 1919 byly zlepšeny platy. Avšak
všechny tyto vymoženosti, na něž ony strany
po převratě byly tak pyšně, byly již
restrikčním zákonem z r. 1924 odňaty.
Paragraf 6 restrikčního zákona z prosince
1924 ustanovuje již toto: "Předpisy, které
zakládají nárok na jmenování
nebo ustanovení, definitivní ustanovení,
na stabilisaci, na přeřazení nebo postup
do vyšší kategorie nebo skupiny platového
schematu nebo statutu, netýkají se až do nové
úpravy služebních poměrů státně-zaměstnaneckých
těch zaměstnanců, u nichž nejpozději
1. dubna 1925 nebyly splněny všechny podmínky
tohoto nároku."
My jsme tehdy varovali staré koaliční strany
před přijetím tohoto ustanovení. Poukazovali
jsme na to, že státním zaměstnancům
budou práva, která se jim tímto ustanovením
odnímají, odňata trvale. Tehdy daly se koaliční
strany, zvláště bohužel také česká
strana sociálně-demokratická, právě
jako nyní, uchlácholiti při projednávání
této předlohy v sociálně-politickém
výboru vládním prohlášením.
Bylo jim prohlášeno, že toto ustanovení
bude platiti jenom po dobu účinnosti restrikčního
zákona, že všechna tato práva nyní
odnímaná při nové úpravě
platové, která zároveň byla slíbena
ustanovením §u 3 restrikčního zákona,
budou zase upravena a zajištěna. Dnes můžeme
konstatovati, že jsme měli pravdu, dnes vidíme
ve vládní předloze, že všechna
ta práva, která již tehdy byla státním
zaměstnancům zákonem brána, jsou ztracena
navždy.
V soc.-politickém výboru jsme se rovněž
namáhali zlepšiti systemisaci tím, aby se odborovým
organisacím státních zaměstnanců
dostalo vlivu při stanovení služebních
míst. Podle předpisů vládní
předlohy je systemisace míst úplně
ponechána libovůli vlády a administrativě.
A poněvadž systemisace míst bude provedena
podle normálního stavu státních zaměstnanců,
kterého má býti dosaženo po provedení
restrikčního zákona, stává
se tím ilusorní také automatika, kterou se
dosud státní zaměstnanci těšili.
Požadavek, který uplatňovali a za který
bojovali státní zaměstnanci dlouhá
léta již ve starém Rakousku a který
jim konečně byl také splněn, automatický
postup z jedné platové stupnice do druhé
bez jmenování nebo povýšení,
bez postupu do vyšší hodnostní třídy,
se trvale zrušuje, poněvadž definitivní
ustanovení a stabilisace jsou především
vázány na systemisovaná místa, ježto
také postup je závislý na kvalifikaci, jakou
zaměstnanec má. Toto ustanovení bude zvláště
tvrdě účinkovati proti zaměstnancům
menšinových národů, jak jsme to již
zažili při provádění restrikčního
zákona a jiných zákonných opatření.
Horší kvalifikace, a ubožák může
seděti dlouhá léta, snad vůbec nikdy
nedosáhne definitivy, poněvadž právě
nikdy nebude dán na místo systemisované.
Stejně se má věc u dělníků
ve státních podnicích. Dělníci
u železnic na příklad měli podnes možnost
stabilisace v 10 letech, aniž k tomu bylo třeba systemisovaných
míst. Nyní - a to je změna, kterou učinil
výbor soc.-politický - může s nimi býti
podle §u 213 jednáno zrovna tak jako s pomocnými
zřízenci ve státních úřadech,
to je teprve po 14leté úřední době;
předpokládaje, že se nalézají
na systemisovaném místě, budou míti
vyhlídku, že s nimi bude jednáno jako se zřízenci
pragmatikálními. Tedy všechno bylo zase učiněno
závislým na systemisovaných místech
a není-li takového, může onen zřízenec
čekati více než 14 let, snad 20, než se
mu dostane pevnějšího služebního
poměru.
Úprava služebních poměrů provedená
touto předlohou je značným krokem zpět
k poměrům před desetiletími ve starém
Rakousku. To konstatujeme nejen my jako strana oposiční,
to výslovně konstatovali dokonce zástupci
tehdejších českých socialistických
stran vládních v sociálně-politickém
výboru. Ti šli dokonce tak daleko, že prohlásili,
že to znamená návrat o 50 let zpět do
starorakouských poměrů. Můžeme
býti zvědavi, zda tyto strany, jejichž zástupci
v soc.-politickém výboru zaujali k návrhu
takové stanovisko a učinili takové prohlášení,
budou hlasovati pro tento zákon. Pokud jde o systemisaci,
není žádné záruky, že bude
provedena spravedlivě a podle potřeb služby.
Stane se to všechno u zeleného stolu bez zřetele
na obtíže a požadavky služby venku.
Dalším zhoršením proti dosavadním
poměrům, je také nová úprava
aktivitních přídavků. Již po
léta státní zaměstnanci podávají
petice, a jistě není v této sněmovně
strany, která by nebyla dostala hojnost takových
přípisů a podání od státních
zaměstnanců a od jejich organisací, v nichž
se požadovalo přeřazení, přeskupení
z nižší třídy místního
přídavku do třídy vyšší.
Tímto návrhem zákona neupravují se
místní nebo aktivní přídavky,
jak se nyní jmenují, snad podle skutečných
drahotních poměrů v různých
krajinách a místech, nýbrž úprava
tříd místního přídavku
provedena je v předloze zase podle starého systému,
jak to bylo ve starém Rakousku, a jak se to provádělo
do poslední doby. V Německu na příklad
jsou místní nebo aktivitní přídavky
upraveny podle drahotních poměrů v různých
krajinách, podle indexu, čímž jedině
je možno spravedlivě tyto přídavky vyměřiti.
U nás upravují se aktivitní přídavky
zase na základě klíče obyvatelstva
a přece víme všichni, ví to také
vláda, že v menších venkovských
městech je drahota často mnohem větší
než v hlavním městě státu. Tím
trpí zvláště zaměstnanci v malých
městech, zejména však učitelstvo v odlehlých
místech na venkově. Ti musí obstarávati
své nákupy v nejbližším venkovském
městě, nemají tam však levnějších
cen, nýbrž naopak, poněvadž většina
spotřebních předmětů prošla
již meziobchodem, jsou tam ceny mnohem vyšší
než ve větších městech, anebo v
hlavním městě. Není přece
žádným tajemstvím, že ani nájemné
není dnes na venkově ve venkovských městech
menší než ve větších městech.
Přesto byl přídavek odstupňován
podle čtyř tříd, při čemž
přiznala vláda jenom to jediné, že vzhledem
ke zvláštním drahotním poměrům
může dojíti k přeřazení
z nejnižší třídy místního
přídavku do nejblíže vyšší.
Všechno tu tedy zůstane při starém,
státní zaměstnanci budou podávati
petice jako dříve, aby dosáhli přeřazení.
To zůstane ovšem i nadále ponecháno
libovůli vlády, pokud má býti vyhověno
takovému oprávněnému požadavku.
Dále nutno označiti za velké bezpráví,
že se neposkytují přídavky na děti
a rovněž příspěvky vychovávací
ženským zaměstnancům. Měří
se tu zase dvojím loktem. Zaměstnanci-ženy,
které konají službu pro stát právě
tak jako muži, jsou vylučovány od příspěvků
vychovávacích a od dětských přídavků.
Také tu se zase ponechává úvaze ústředních
úřadů, zda jest oprávněno čili
nic přiznati vychovávací příspěvek
nebo dětský přídavek ženskému
zaměstnanci. Při tom rovněž bude velkou
roli hráti protekce jako při přeřazení
z nižších tříd místního
přídavku do vyšších. Dále
se také nepřihlíží ve vládním
návrhu k oprávněným požadavkům
staropensistů. Opětovně slíbily různé
strany této sněmovny, zvláště
bývalé strany vládní, všechny
předešlé vlády a dokonce i president
státu, staropensistům spravedlivou úpravu
jejich odpočivného v tom smyslu, že bude provedeno
vyrovnání s novopensisty. Dodnes se v tomto směru
nestalo skoro nic. Zákon z prosince 1924, který
byl falešně označován za zákon
vyrovnávací, nepřinesl těmto pensistům
vyrovnání, naopak namnoze byli staropensisti, zejména
vdovy pensistů, poškozeni, čímž
ztratili měsíčně 150 až 200 Kč.
Něco takového jmenuje se u nás vyrovnáním
staropensistů s novopensisty. My jsme se také v
tomto směru domáhali v sociálně-politickém
výboru od zástupců vlády závazného
prohlášení o tom, kdy a jakým způsobem
vláda zamýšlí vyhověti konečně
spravedlivým požadavkům staropensistů.
Odpověď však, kterou jsme dostali, byla vyhýbavá;
patrně nezamýšlí vláda vůbec
provésti takového vyrovnání, které
by konečně odstranilo všechny staré
skupiny pensistů a změnilo je ve skupinu jedinou,
nebo se čeká, že staří pensisté
zatím vymřou a že jim není již
třeba nic dáti. Stejným způsobem byli
vyloučeni z dobrodiní zvýšené
pensijní základny, jež nastane stabilisací
platů, státní zaměstnanci pensionovaní
při restrikci personálu. Ba, byli z toho vyloučeni
dokonce všichni ti zaměstnanci, kterým ještě
do vydání zákona - nikoliv snad do účinnosti
tohoto zákona, která má nastati 1. lednem
t. r. - bude doručen výměr o jich propuštění,
ti nebudou míti práva, aby jejich odpočivné
platy byly vyměřeny podle nové úpravy
tohoto zákona. Toto poškození zasáhne
ovšem zase největší měrou zřízence
a úředníky národnostních menšin,
kteří za nacionálního systému
tohoto státu byli pronásledováni a předčasně
dáni na odpočinek. Již to samo by bylo důvodem
pro naše zamítavé stanovisko k tomuto zákonu.
Poukázal jsem již, že platové a služební
poměry ve státních podnicích podstatně
se liší od poměrů ve státní
správě. Tu musím se ještě zvláště
zmíniti o zaměstnancích železničních.
Tito zaměstnanci byli při svých platech dodnes
na tom trochu lépe než státní zaměstnanci
vůbec. Podle ustanovení §u 210 vládní
předlohy musí býti nyní platové
a služební poměry u státních
podniků upraveny podle zásad tohoto vládního
návrhu, jen praví toto ustanovení, že
se to má státi se zřetelem ke zvláštním
poměrům těchto podniků. Úprava
platů a služebních poměrů nemá
býti tedy provedena se zřetelem k nynějším
platovým a služebním poměrům
personálu, nýbrž se zřetelem ke zvláštním
poměrům podniku. To znamená, že se při
tom nepřihlíží k nynějším
platům a služebním poměrům železničního
personálu. Tu také prohlášení,
které učinil v soc.-politickém výboru
zástupce vlády k dotazu zástupců českých
socialistických stran, neposkytuje nám žádné
záruky, že při budoucí úpravě
platů železničních zaměstnanců
bude přihlíženo k jejich dřívějším
lepším poměrům. My jsme podali soc.-politickému
výboru jménem klubu návrh, který nám
zaslal ústřední důvěrnický
výbor, oficielně volené ústřední
zastupitelstvo železničních zaměstnanců,
a snažili jsme se o změnu §u 210 ve smyslu tohoto
návrhu. Bohužel, při hlasování
opustili nás zástupci tří českých
stran, jimž samy organisace železničářů
stojí blízko, jejichž zástupci v ústředním
výboru u ministerstva železnic rovněž
spolupůsobili při vypracování tohoto
pozměňovacího návrhu. Uzákoněním
předpisu §u 210 předlohy budou železniční
zaměstnanci citelně poškozeni a bude jejich
věcí, aby pomocí svých organisací
působili k tomu, aby jim byla zachována stará
jejich práva, která dosud měli.
Paragraf 213 návrhu obsahuje, jak se to stalo již
v dřívějších zákonech,
zvláště také v zákoně
394 z prosince 1922, nový těžký zásah
do autonomie samosprávných sborů. My jsme
se bránili také tomuto ustanovení a tu mohu
říci, že socialistické strany obou národů
stály v jedné linii při hlasování
o těchto pozměňovacích návrzích,
také čeští sociální demokraté
podali takové návrhy. (Posl. de Witte [německy]:
Kdo tu tvořil většinu?) Nemohu opominouti,
abych zde veřejně nepřednesl, že při
hlasování o návrhu, podle něhož
samosprávné sbory a veřejnoprávní
korporace měly býti vyloučeny z předpisu
tohoto zákona, že mělo býti jako dosud
ponecháno jejich autonomnímu uvážení,
aby upravily služební a platové poměry
ve vlastním oboru působnosti a bez zřetele
na úpravu služebních a platových poměrů
státních zaměstnanců, naši páni
členové svazu zemědělců (Německé
výkřiky: Slyšte! Slyšte!) a naši
křesťanští sociálové hlasovali
proti těmto návrhům. (Výkřiky
posl. de Witte.) Tím ukázali svoji pravou povahu.
Tyto strany staly se chováním svých zástupců
při hlasování v sociálně-politickém
výboru zrádci autonomie samosprávných
sborů. (Výkřiky posl. de Witte.)
Pokud jde o zákon o učitelských platech,
musíme konstatovati, že učitelská parita
není v návrhu úplně zachována.
Ani v tomto směru ničeho jsme neopomenuli, aby parita
byla zachována a zajištěna tak, jak ji obsahuje
paritní zákon ze dne 23. května 1919. (Předsednictví
se ujal předseda Malypetr.) K námitkám
přítele Tauba, že není zajištěna
učitelská parita, prohlásil vládní
zástupce min. rada dr Fischer v soc.-politickém
výboru, že zákon upravuje nejenom platové
poměry učitelů, nýbrž jest také
jejich služební pragmatikou, že se neobmezuje
jenom na úpravu materielních poměrů,
nýbrž provádí také všeobecně
zásadu parity, jak byla vyjádřena v tak zvaném
učitelském zákoně. O materielní
paritě prohlásil ministerský rada dr Fischer,
že učitelové při srovnání
se státními úředníky se středoškolským
vzděláním postupují po 1800 Kč
až k nejvyššímu platu 27.000 Kč;
že se při srovnání úřednických
platů s platy učitelskými přehlíží
- mínil vládní zástupce dr Fischer
- že ředitelský přídavek jest
doplňkem platu vyjádřeného platovým
stupněm, že je to vlastně jistý způsob
postupu; že administrativní úředník
má s postupem to, co učitel dostane bez postupu,
že učitel pověřený správou
školy obdrží nejmenší přídavek
600 Kč; a proto mínil pan vládní zástupce
dr Fischer, když se uváží, že
skoro čtvrtina učitelských míst jest
spojena se správou školy, že tedy skoro 25% učitelstva
má přídavky ředitelské, pak
z toho vyplývá, že učitelové
namnoze budou míti více, než úředníci
administrativní, kteří jednou postoupili.
Se zřetelem k tomu, že šestý platový
stupeň částečně běží
paralelně s pátým stupněm, dochází
k tomu, že učitel jako správce školy může
míti více než dvakráte povýšený
úředník správní. Má-li
to býti učitelskou paritou, pak se domníváme,
že právem můžeme namítnouti, že
se s tím učitelé nespokojí, 25% učitelstva
bude míti možnost fungovati jako správci školy
a dostávati přídavek. Avšak jak to vypadá
s oněmi 75%, kteří tohoto přídavku
600 Kč dostávati nebudou? Máme tedy pravdu,
prohlašujeme-li, že parita učitelstva není
plnou měrou v předloze zachována. Jak si
v prvním jmenovaném Národním shromáždění
po převratě, když se projednával zákon
o učitelské paritě, zakládaly české
strany mnoho na tom, že přiznaly učitelům
paritu! Vzpomínám si společného návrhu,
který byl podán poslanci Udržalem, Bechyněm,
Houserem, Konečným, drem Budínským,
drem Lukavským, Nohelem a soudr. V tomto
návrhu mluví se o významu obecné školy,
o důležitosti poslání učitelstva,
líčí se podle pravdy boj ve starém
Rakousku o zrovnoprávnění a vyslovuje se
mínění, že spravedlivý požadavek
učitelstva nebyl proto realisován, poněvadž
snaha o volnou školu a o nezávislého učitele
nesrovnávala se s úmysly vládnoucích
kruhů ve starém Rakousku. Podle mínění
podavatelů tohoto společného návrhu
měl starorakouský systém vinu na tom, že
nedošlo k učitelské paritě. V těchto
návrzích se na příklad praví:
"V rovnoprávnosti učitelstva se státními
úředníky nutno spatřovati mnohem více
úspěch morální než materielní.
Zrovnoprávnění přináší
největší výhodu škole a lidu. Náklad
na zrovnoprávnění přinese naší
svobodné republice mnohonásobný prospěch".
Tytéž strany, které tehdy mluvily tak o škole
a o učitelstvu, jsou - nebudu daleko od pravdy - dnes ochotny
zříci se částečně učitelské
parity, neboť ani výklady a prohlášení
vládních zástupců nezaručují
nezkrácené zachování dosavadního
právního stavu, když v předloze samé
o učitelském zákoně není obsaženo
úplně jeho zajištění. Nás
nepřesvědčila prohlášení
pana ministerského rady dr Fischera o jejich správnosti
a my opakujeme s tohoto místa ještě jednou,
že podle našeho názoru není učitelská
parita v návrhu platového zákona úplně
zajištěna.
Co však nás musí k tomuto návrhu zákona
naplňovati zvláštní nedůvěrou
a nutí nás zaujmouti odmítavé stanovisko,
je ta okolnost, že tato předloha obsahuje neméně
než 62 vládních zmocnění. Ve
62 ustanoveních tohoto platového zákona ponechává
se vládě, aby vykládala různé
paragrafy, aby vydávala nařízení podle
vlastního dobrého zdání. Již
tato skutečnost sama určuje úplně
naše stanovisko proti tomuto návrhu zákona
a měla by všechny ty české socialistické
strany, které dnes mohu říci - jsou ve šťastné
situaci, že nejsou vázány, rovněž
přiměti k tomu, aby hnaly útokem proti tomuto
návrhu. Vláda zastrašila tyto strany staré
všenárodní koalice prohlásivši
jim, že při dlouhém snad projednávání
návrhu, nebo dokonce budou-li se stavěti proti němu,
návrh odvolá, načež státní
zaměstnanci potom mohou dále čekati na úpravu
svých platových poměrů. Je to týž
trik, kterého použil na podzim 1920 ve starém
státnězaměstnaneckém výboru
ministr financí dr Engliš, který také
dnes zase spravuje státní finance, když bylo
nebezpečí, že by mohla většina
hlasovati pro náš návrh na zdvojnásobení
drahotních přídavků. Tehdy prohlásil,
a rovněž pan ministerský předseda Černý,
že by státní zaměstnanci, kdyby nebyla
vládní předloha přijata, nedostali
prvního dne v příštím měsíci
vyplaceny platy. České socialistické strany
se daly tehdy zastrašiti a hlasovaly pro vládní
předlohu a je tomu tak patrně i dnes, že hrozba
finančního ministra a vládního zástupce
způsobila u českých socialistických
stran týž účinek, jak dokazuje dnešní
jejich chování k návrhu. Nechte přece
jednou dojíti k tomu, zda vláda se odváži
svou hrozbu změniti v čin! Tak jako se tenkráte
vláda neodvážila nevyplatiti platů státním
zaměstnancům prvního následujícího
měsíce, tak by se neodvážila ani nyní
vzíti návrh zpět. Vláda má
přece zvláštní zájem na tom,
aby tento návrh konečně prošel a byl
uskutečněn, poněvadž v podstatě
jest denivelisací, kterou již po léta provádějí
vyšší úřednické kruhy. Důkladně
by si tedy rozmyslela odvolati návrh, a kdyby se to stalo,
jistě by si velmi pospíšila, aby podala nový
a lepší.
Nyní chci se zabývati vývody některých
řečníků přede mnou, zvláště
tím, co řekl dnes kolega Schubert a kolega
Böhm ze svazu zemědělců minulého
týdne při projednání celního
návrhu. Oba považovali za místné prohlásiti,
že pojednání, které vyšlo v odborném
listě německých spolků státnězaměstnaneckých
z 10. května 1926, není schvalováno všemi
německými státními zaměstnanci.
Vymyká se mému vědomí, odkud a jakým
způsobem si kolega Böhm opatřil tolik
písemných prohlášení, jimiž
se snažil zde tuto věc zeslabiti. Jedno však
jest jisto a to vím určitě, že státní
úředníci nejsou naprosto srozuměni
s chováním německých celních
stran. Německý státní úředník
ví právě tak dobře jako český
a jako veškeré dělnictvo, že uzákoněním
celní předlohy hrozí jim zdražení
živobytí. Nemohu opominouti, abych necitoval článek
odborného listu Svazu spolků německých
státních zaměstnanců z 10. května
1926, aby byl tak připojen k protokolu sněmovny.
Tento článek zní: "Povážlivá
znamení! Dosavadní vládní systém,
který pro nás německé státní
zaměstnance projevoval strašné účinky
nejenom ve směru hospodářském, nýbrž
zvláště ve směru národnostním,
byl v koncích se svým uměním. Nedalo
se sice čekati, že nastane hned vážný
obrat, avšak přes to mohli jsme doufati, že musí
začíti nový směr, který dá
práva menšinám, jež jim přísluší,
a který také již nenechá německé
státní zaměstnance ve strachu o místa.
Avšak poslední vnitropolitické události
zase v tom směru pohřbily všechny naděje.
Němečtí zemědělci a křesťanští
sociálové šli společně s českými
stavovskými stranami v otázce zemědělských
cel, vytáhli zase vládní káru a urovnali
zase cesty vládní koalici k dalším chvalitebným
činům. Musíme ponechati ostatním politickým
stranám, aby ocenily krok jmenovaných německých
stran v nynějším okamžiku pro německou
věc, a tyto strany samy musejí nésti v budoucnosti
odpovědnost za to, zda bylo rozumné, že za
těchto okolností stavěly čistě
stavovské požadavky nad základní požadavky
národní.
My němečtí státní zaměstnanci
máme však právo a povinnost poukázati
na to a zjistiti, že krok těchto německých
stran jest pro naše národní a rovněž
hospodářské zájmy "ránou
dýkou ze zadu". Může býti, že
tyto strany odedávna měly málo zájmu
pro náš stav, jejich zaujatost proti úřednictvu
projevuje se ve formách nejrůznějších
a často velmi zvláštních, s oblibou
s jejich strany často bylo nadhazováno proti úředníkům
heslo o neproduktivnosti naší práce, ba i o
naší bezbožnosti. My jsme jim to nevykládali
ve zlé, poněvadž jsme věděli,
že nedovede si každý člověk svobodně
a nezkaleně, bez popuzování zlatými
řečmi stranických bůžků,
vytvořiti v nynější době úsudek
o práci a smýšlení druhého stavu.
Avšak to musí věděti německý
sedlák a také německý křesťanský
sociál jakéhokoliv stavu, že my němečtí
státní zaměstnanci jsme částí
německého národa, který obtížněji
zápasí o svoji národní existenci,
o své místo v úřadě, které
jest jeho hroudou, než všechny jiné stavy. Nemůže
mu zůstati neznámo, že restrikčního
zákona je používáno jenom proti nám
německým státním zaměstnancům,
že jazykový zákon a jazykové nařízení
mají jenom ten účel, aby všichni Němci
byli vytlačeni ze státní služby a žádní
již nepřijímáni. Musí také
věděti, že toto bezpráví ve státu
zavinila jenom národní koalice a nesmí dáti
svého hlasu bez závazné záruky toho,
že tento Němcům nepřátelský
kurs proti nám zaměstnancům přestane.
Pakli se to přece stalo bez takového slibu, pak
vidíme, že nás část našich
německých soukmenovců zradila a prodala a
dovedeme to také oceniti.