Středa 16. června 1926

Posl. Zápotocký (pokračuje - obrácen k pravici): V tom právě spočívají ty rozdíly. My jsme nikdy lidu nelhali, my docela otevřeně lidu říkáme: zájmy dělnické třídy jsou totožny, ať jde o zájmy německého dělníka nebo českého dělníka, ale vy na jedné straně říkáte: národní zájmy, nacionální zájmy, to je něco jiného a na druhé straně spojujete se za zády lidu k vyděračné politice proti pracujícímu lidu. Na jedné straně stavíte na podiv svou religiosnost a na druhé straně spojíte se třebas s Turkem, když vám to přinese výtěžek do vašich kapes. (Výborně! - Potlesk poslanců komunistických. Hluk a odpor na pravici.) Tak vypadá ta vaše falešná politika, kterou před lidem hrajete! Na venek vlastenecká fráse a uvnitř nejčernější vykořisťování a žádné peníze vám nesmrdí, ať jsou to maďarské, ať židovské, a když jimi můžete napěchovati své kapsy, tak to na účet širokých vrstev lidových učiníte. (Hluk. - Místopředseda Stivín zvoní.)

Dělnická třída a pracující vrstvy chápou dnes tuto vaši falešnou a zlotřilou politiku a toho důkazem jsou projevy dělnické v Praze i v jiných místech právě pořádané. Je viděti, že dělnická třída konečně učí se z vašeho vlastního příkladu, že dělnická třída spojuje se v jednotnou frontu proti vašemu mezinárodnímu vykořisťování a ožebračování dělnické třídy. (Hluk. - Výkřiky.) Vaše posměšky nezabrání tomu, aby dělnické a pracující vrstvy na této dráze svého spojování proti vašemu loupeživému tažení dále nepokračovaly. A jistě budou donucovati pracující vrstvy vedení všech socialistických a dělnických stran, aby skutečně jednotná fronta pracujících proti útoku buržoasie a vykořisťovatelů byla vytvořena. Dělníci, kteří vystoupili dnes na ulice v Praze a v jiných místech, kteří nedali se odvrátiti od toho ani tím, že vedení některých socialistických stran před společnými projevy varovalo, žádají, aby skutečně jejich práva, jejich zájmy a jejich požadavky byly hájeny. Dělníci, i socialističtí dělníci - českosocialističtí i sociálně-demokratičtí - po tom, co se dnes událo, po tom, kdy policie a celý buržoasní režim vystoupily s naprostou bezohledností proti dělníkům manifestujícím za svá práva na život, nebudou tomu rozuměti, aby snad po projednání těchto celních předloh, po projednání kongruy byla zde tvořena nějaká nová všenárodní koalice, která by měla za úkol zase měšťákům pomáhati. Fakt je ten, že buržoasie velkopansky se směje všem nabídkám na kompromis a vyrovnání, které ještě dnes vůdcové socialistických stran zde předkládají. Nyní vás nepotřebujeme, říká buržoasie docela velkopansky do lavic někdejších svých spojenců, napřed musíme dostati pod střechu všechny své stavovské požadavky a zájmy. O těch se s vámi nebudeme smlouvati a dohadovati, ty si prosadíme podle svého vlastního diktátu a podle své vlastní vůle. A potom? Potom dovolíme, aby padla vláda Černého, aby byla vytvořena nová všenárodní koalice a aby socialisté šli znovu do této koalice. Spoluvládnouti? Ne, ale sloužiti, sloužiti zájmům buržoasie a velkého kapitálu, tak jak musili sloužiti až doposud. (Potlesk komunistických poslanců.)

Celá dělnická veřejnost čeká dnes po těch událostech, které se odehrávaly na pražských ulicích, jak se zachovají socialistické delegace v tomto parlamentě, budou-li dále postupovati v tomto případě s buržoasními stranami, budou-li dále dávati na stranu zájmy státních zaměstnanců anebo zdali po všech těch poučeních, zklamáních a kopancích, kterých se dostalo socialistům od buržoasie, se rozpomenou a budou hlasovati pro opravné návrhy, které zde k této předloze státně-zaměstnanecké jsou podány. Od toho, jak se socialisté zachovají, záleží další vývoj poměrů v táboře dělnickém. (Obrácen k poslancům českých stran socialistických.) Vaši příslušníci, dělníci oddechli si, když slyšeli o tom, že konečně vaše spojenectví s buržoasií a s buržoasními stranami vzalo svůj konec a že je přerušeno. Vaši příslušníci, dělníci čekají na to, kdy opravdu dáte povel k zahájení bezohledného postupu proti kapitalistické třídě a kapitalistickým vrstvám. Na vás nyní záleží, abyste na vždycky odmítli spojení s buržoasií, abyste odmítli hlasování pro všecky ty předlohy, které zde jsou předkládány v zájmu buržoasie a abyste skutečně vytvořili jednotnou frontu dělnické třídy na obhajobu jejich práv a zájmů. (Potlesk komunistických poslanců.)

Ještě k závěru musím se zmíniti o volání agrární a národně-demokratické strany po rozpuštění komunistické strany v Československu. (Veselost komunistických poslanců.)

V posledních dnech národně-demokratické a agrární noviny jsou plny toho volání. My na tyto nápady pánům odpovídáme docela klidně: Smějeme se vašemu běsnění a pliváme na vaše hrozby. (Potlesk komunistických poslanců. - Výkřiky. - Místopředseda Stivín zvoní.) Zkuste to rozpouštěti komunistickou stranu dělnickou dnes, kdy každý, i ten poslední dělník, pracující člověk a státní zaměstnanec v republice je přesvědčen o tom, že to celé vaše běsnění vychází jen z obavy o vaše lichvářské zisky a nadměrné výdělky. (Tak jest! Potlesk komunistických poslanců.) Marně dnes obracíte se k nacionálním citům národa vy, kteří jste mu právě podali nejpádnější důkazy svého internacionalismu tam, kde nešlo o ideové pohnutky, nýbrž o zájem vašich měšců a vašich bezedných kapes. (Předsednictví se ujal předseda Malypetr.)

Jestliže dnes agrární "Večer" volá: "Nezapomínejme, že jedním z vedlejších účelů komunistických kraválů je ohrožení zdaru sokolského sletu otřesením pověsti našeho státu v cizině", my na to odpovídáme: Nám málo záleží na sokolském sletu a není příčiny, proč bychom jej měli ohrožovati, ale známe i pozadí tohoto vašeho volání. Chtěli jste pod rouškou vlastenectví a pokrokovosti využíti v sletu sokolského jako manifestace pro národní v demokracii, dr Kramáře fašismu a proti Masarykovi. (Potlesk komunistických poslanců.)

Tento demonstrační ráz je nyní ohrožen ne komunisty, ale vašimi nynějšími spojenci klerikály. Oni vás svým diktátem, aby kongrua byla okamžitě vyřízena a odhlasována, před vaším českým lidem předčasně demaskovali. (Potlesk komunistických poslanců.)

Široké řady Sokolstva vychovávány byly ve staré protiřímské, husitské tradici a berou vlastenecká hesla a hesla o boji proti klerikalismu, kterých vy jen jako lživé fráze používáte, ještě namnoze vážně. Tyto řady jsou nyní vaší celní a kongruovou koalicí s německými a maďarskými velkostatkáři a s římskými pátery, vaším hověním zájmům a požadavkům lichvářů a římských popů rozčarovány. Chtěli jste jejich pozornost od vašich špinavých afér a špinavé politiky, kterou tu provádíte, odvrátiti voláním o ohrožení sokolského sletu komunisty. Komunisté nebudou ohrožovati sokolského sletu, ale budou nadále ohrožovati vaše zločinné útoky proti chudému lidu měst i venkova. (Tak jest!)

Budeme nadále ohrožovati vaši kapitalistickou državu, vaše vykořisťovatelské a vyhladovovací plány a budeme dále burcovati a sjednocovati všechen pracující lid proti internacionální smečce zdražovatelů českých, německých, maďarských i slovenských k boji za odstranění vaší vydřidušské nadvlády a proti vaší ziskuchtivosti. Budeme dále bojovati o právo na existenci jednoho každého pracujícího člověka, která nemůže býti zajištěna jinak, než když veškeré pracující třídy sjednotí se v jednotné bojovné frontě proti nadvládě buržoasie, rozvrátí vaše soukromokapitalistické řády a vezmou vládu a osud svůj do vlastních rukou. (Výborně! Potlesk komunistických poslanců.)

Předseda (zvoní): Dalším řečníkem je pan posl. Macháček. Dávám mu slovo.

Posl. Macháček: Slávna snemovňa! Československá republika je jedným z tak zv. nástupníckych, dedičných štátov, a to nielen v tom smysle, že dedila po starom Rakúsku zem a obyvateľstvo, ale žiaľbohu, že dedila veľa rakúskeho ducha, dedila byrokratické a centralistické tradície, ba čo viac, ako zlé jazyky hovoria, že dedila celý politický "Rumplkammer" so všetkými jej haraburdami a rárohami.

Medzi týmto rárohami nachádza sa veľa návrhov, veľa zákonov. Sú to zakrpatené, života neschopné stvory, ktoré nesniesly vzduchu a slnka moderného štátneho života, a práve preto boly hodené do archívu cisárskeho, aby tam odpočívaly ako v nejakej krypte. Blažení dedičia tohoto archívu, naší mocipáni - predošlá vláda, vyhrabala i tento návrh, ku ktorému mám česť v mene slovenskej ľudovej strany prehovoriť.

Tento návrh, slávna snemovňa, zaslúžil by si vignetu "made in Austria", lebo tento návrh už pred 30 rokmi bol predostretý vo viedenskom parlamente a vtedy o tomto "novom" návrhu sa dokázalo, že je príliš zastaralý, že jeho konštrukcia je natoľko zfušovaná, že ho museli odhodiť. A teraz v tej našej demokratickej, modernej, pokrokovej republike tento návrh má byť uzákonený.

Kým by som sa meritórne zaoberal s týmto "frischgestrichen" návrhom, nech je mi dovolené najsamprv priklincovať naše zásadné stanovisko. My stojíme na základe kresťansko-sociálneho svetového názoru, totiž "dignus est operarius mercede sua", hoden je pracovník svojej mzdy, a praktické konzekvencie vztiahol z toho náš slovenský jednoduchý roľník týmito slovami: "Aká práca, taká pláca" - čo ale obstojí aj opačne: "Aká pláca, taká i práca". Aby sme toto naše stanovisko aplikovali na tento návrh, žiadame od úradníctva, aby ono malo odbornú vzdelanosť, žiadame od neho svedomitosť, pracovitosť, oddanosť k štátu. A je samozrejmé, že jestli týmto podmienkami vyhovie, že musí dostať takú plácu, takú odmenu, aby nielen sám seba, ale i svoju rodinu statočne mohol vyživovať, aby ten úradník nebol odkázaný na bočné a pobočné zárobky, aby mohol sa úplne s celým telom i dušou venovať svojmu povolaniu. Preto žiadame málo úradníkov, ale týchto málo úradníkov nech je dobre platené.

Náš štát však trpí na hypertrofiu úradníctva, totižto, máme príliš mnoho úradníkov a daňujúci ľud nestačí týchto úradníkov platiť. Každý z nás dobre vie, odkiaľ táto hypertrofia úradníctva u nás pochádza. Je to všeobecne známe, že u nás nehľadali sa úradníci pre úrady, ale opačne, tvorily sa nazbyt úrady, úradné miesta, výnosné sinekúry pre jednotlivcov. Jednotlivé strany a straničky závodily, zápasily jedna s druhou, aby čím viac miest, aby čím viac úradov pre svojich prívržencov mohly zabezpečiť. Oproti tejto hypertrofii, na jej zamedzenie uviedly do života opravdivú venesekciu, púšťanie krve, to je reštrikciu úradníctva. Tento spôsob liečenia len na krátky čas, len momentánne obľahčil situácii, ale radikálne táto choroba tým nebude vyhojená. Radikálna náprava len vtedy nastane, ak bude uskutočnené to zásadné naše stanovisko, totižto málo úradníkov, ale dobre honorovaných. Keby sa toto stanovisko uskutočnilo, keby si kompetentné vládné kruhy všimly toho nášho stanoviska, vtedy by dobre pochodil štát, lebo by mal dobrých, svedomitých úradníkov, dobre by pochodilo aj úradníctvo, lebo by dostalo dobré platy a konečne by dobre pochodili daňovníci, lebo by neboly uvalené tak ohromné a nesnesiteľné ťarchy a bremená na ich šije. Ztratu by utrpelo len to zlopovestné koaličné hospodárenie, táto politická výdelečná spoločnosť. A tých mnoho a mnoho "šnellsíderových" úradníkov, ktorí za mesiac, za 2 mesiace skončili "štúdia" svoje a boli poslaní na Slovensko, tí by sa mali vrátiť ku svojmu predošlému remeslu. Sme presvedčení, že táto náprava príde, prísť musí. (Potlesk.)

Dnes však leží pred nami konkrétny návrh, musíme sa s ním zapodievať.

Videl som starú zverolekársku knihu z 18. storočia. Pod nápisom bola namaľovaná jedna krava a na nej boly znázornené všetky choroby, ktoré vtedajšia zverolekárska veda poznala. Ráčte mi prepáčiť toto triviálné porovnanie, ale táto krava s jej chorobami prichádza mi na um, keď vidím tento návrh, v tomto návrhu nachádzajú sa takmer všetky zákonodarné choroby, tak že je nemožné, aby sme sa s každou dopodrobna zaoberali. Nemôžeme sa so všetkými defektami zapodievať tak intenzívne, ako by si to tento návrh, ktorý zasahuje do života veľmi vážnej a dôležitej vrstvy nášho obyvateľstva, jediného piliera nášho štátu a spoločnosti ľudskej, zaslúžil.

Musím sa, slávna snemovňa, uskrovniť tým, že vyzdvihnem len malú, nepatrnú čiastku z tohoto mozaiku, aby som aspoň čiastočne posvietil na túto anachronickú konštrukciu. Jestli tento návrh stane sa zákonom, vtedy voči predošlému zákonu bude zpiatočným, bude retrográdnym. Terajší systém, ktorý bol dosiaľ v platnosti, bol o veľa liberálnejší, ako tento nový návrh. Starý zákon umožnil aspoň automatický postup úradníkov, kým tento nový návrh zákona je vlastne navrátením k starému rakúskemu systému, podľa ktorého ten úradník takmer ani dýchať nemohol bez dovolenia svojho predstaveného.

A tento návrh je taký. Vláda v tomto návrhu vyhradila si absolutistickú moc a právo rozhodovať ešte i o podrobnostiach. Tento zákon, ktorý hovorí o tak vážnych veciach, kde sa jedná o úradníctve - opätujem a zdôrazňujem o tom veľmi vážnom pilieri nášho spoločenského života a štátu - tam pojednáva len zásady a podrobné usporiadanie ponecháva vláde.

To je, slávna snemovňa, veľmi dôležitá vec: či je štát slobodný, či absolutistický - hneď sa dozvie človek, keď si vezme sbierku zákonov patričného štátu do ruky. Môžeme sa o tom presvedčiť, keď si vezmeme sbierku zákonov Anglicka do ruky. Čím je slobodnejší štát, tým precíznejšie a podrobnejšie sú vypracované jeho zákony, čím absolutistickejší je štát, tým viac sa nachádza v osnove zákonov tá aj u nás príliš známa stať, "podrobnosti sa ponechávajú vládnym nariadeniam" atď. Tieto vládné nariadenia sú vlastne surogátmi, náhražkou legislatívy a poukazujú na to, že exekutíva u nás je silnejšia a mocnejšia, ako legislatíva. V každodennom živote znamená to toľko, že sluha bude rozkazovať svojmu pánovi a sriadenec bude rozkazovať svojmu chlebodarcovi. Ponechať niečo vláde vo tvorení právnych pravidiel, znamená vlastne uznať, že parlament je odvislý od vlády. To ale znamená zase vnútornú, morálnu slabosť, defekt parlamentu. Je to známkou úpadku parlamentarizmu. To, čo chce vláda svojim nariadením previesť, nech to predostrie svojmu najkompetentnejšiemu a jedinému fórumu, parlamentu, parlament nech uvažuje nad tým opatrením, nech ho vsunie do zákona a tak nech sa uvedie do života zákonom a nie nariadením. Jestli to vláda neučiní, vtedy je to znakom, že sa chce vyšmeknúť zpod parlamentárnej kontroly. Je to ohromne nebezpečné, dvojnásobne nebezpečné práve pri vláde býv. koaličného rázu, ktorá neprejavila žiadnej objektivity zvlášte k nám Slovákom. Ale je to nebezpečné aj pre samých českých úradníkov, ktorí sa uchádzajú k niektorému pánu ministrovi, ktorý je iného politického smýšľania, že ich najoprávnenejším žiadostiam a požiadavkám nevyhovie.

Preto na žiadon pád nemožno súhlasiť s tým, že na pr. v §e 5, bod 2 systematizácia služobných miest ponecháva sa i in ultima analysi vláde.

To je práve opačné, na hlavu postavené stanovisko. Podobá sa to postupu človeka, ktorý by chcel dom stavať od strechy a nie od fundamentu. Napred sa mala previesť systematizácia a potom sa mal urobiť zákon, alebo súčasne so zákonom, aby tam neboly odchýlky, výkyvy ani na pravo, ani na ľavo.

V §e 4, odst. 2 "vládne nariadenie určí ústavy, ktoré sa považujú za stredné školy". Tu je zase veľmi veľká a neslýchaná moc, daná vláde. Vláda môže toho zneužiť a zneužívala toho už predošlá vláda vtedy, keď naše meštianske školy slovenské zo starého maďarského režímu teraz nechceli uznať za rovnocenné s českými meštianskymi školami. Tu treba presne určiť, ktoré sú to tie školy.

Na celej čiare vidíme, že príliš veľká moc je daná vláde. Na pr. § 14, odst. 2 hovorí: "zo zvlášť závažných služobných dôvodov môže vláda k súhlasnému návrhu ústredného výboru a ministerstva financií povoliť odchýlky". Tu sa dáva vláde zase tak veľký pouvoir, že vlastne celý smysel §u 14 je úplne zmarený. Lebo "Odchýlky povoliť" znamená toľko, ako straníckosť pestovať, ktorou je náš verejný život už i tak celkom presiaknutý. Znamená to pestovať protekciu, nepotizmus, favorizovanie prvotriednej národnosti, totižto národnosti českej.

V §e 12 sa jedná o mestách, do ktorej kategorie patria ohľadom bytného. Tuná treba poznamenať, že veľa slovenských miest už dávno žiadalo, aby boly do vyšších tried presadené, a vláda im nevyhovela. Vláda žiadosti nechala nevybavené, až kým tento návrh nebude zákonom. Tuná treba vzpomenúť ako príklady niektoré kúpeľné miesta, kde naší úradníci platia horibilné obnosy za bytné. Žiadame, aby tento paragraf bol opravený, bo takýmto spôsobom niektoré slovenské mestá stanú sa pre úradníkov "Štráfkoloniou".

V §e 21, odst. 1 hovorí sa: "Vládné nariadenie určí úradné tituly úradníkov podľa služobných miest so zreteľom na úradnícku kategoriu a služobnú triedu." Pri tomto paragrafe mám česť prejaviť svoju súkromnú mienku. Považujem to za veľmi vážnu vec, ktorá by mala byť zákonom presne zabezpečená, lebo československá vláda je náchylná i v tomto ohľade násilnosti páchať. Ako príklad uvadzáme. Stalo sa už za predošlej vlády, že zrušila tituly ministerských radcov a chcela ich premeniť na vládnych radcov. Ministerskí radcovia sa odvolali na Najvyšší súd a vyhrali spor s odôvodnením, že pán prezident udelil im to, tak vláda ako podriadený činiteľ nemá práva to zrušiť.

V §e 22 vládneho nariadenia boly vydané predpisy o služobnom rovnošate a jeho užívaní. To je zase to staré rakúske zhrdzavené železo. V Rakúsku mali rovnošat messengerboys, nosiči, sprievodčí vlakov, hasiči, veteráni, financi, žandári, ba i strážcovia verejných záchodov. (Smích.) Ubohí páni, ktorí návrh sklepali, si myslia, že uniforma dodá istú auktoritu a vážnosť tomu, ktorý ju nosí. Vec je práve opačná. Ináč len to môžeme ešte poznamenať, že my ani v dobrom vkuse vlády nedôverujeme.

§ 140, odst. 2 je typickým a eklatantným príkladom šmuciánstva vlády. "Ročné čiastky penzijného príspevku, pokiaľ nie sú vyjadrené v korunách bez halierov alebo nie sú deliteľné dvanásti nech sú zaokrúhlené na najbližšie nižšie čiastky v korunách, deliteľné dvanásti." Takéto niečo štátnej pokladnici, vezbože, nepomôže, ale štátnej auktorite to škodí, lebo má to náter zlomyseľnej malichernosti a nedôstojnej skúposti.

§ 143 znie nasledovne: "Predpisy zakladajúce nárok na menovanie alebo ustanovenie - definitívné ustanovenie, štabilizáciu - na preradenie alebo postup do vyššej kategorie - skupiny platového schematu, štatusu neplatia, pokiaľ tento zákon ináče nestanoví, pre osoby, u ktorých neboly splnené najpozdejšie 1. apríla 1925 všetky podmienky príslušného nároku." Tento paragraf je nepodareným aprílovým žartom. Miesto 1. apríla navrhujeme deň vstúpenia v platnosť tohoto zákona.

V §e 142: tu sa zrušujú všetky mimoriadne započítané roky s výnimkou predpisu o započítaní služby v československých legiách.

Nepopierame veľké zásluhy legionárov, opačne ctíme a vážime si tie veľké zásluhy, veľkú ich obetavú prácu, ktorú konali za oslobodenie Československej republiky, ale ohradzujeme sa proti tomu čo najdôraznejšie, aby boli do tej kategorie zaradení tí t. zv. "legionári", ktorí 5 minút pred 12. vstúpili do legií, výlučne preto, aby sa mohli dostať čo najskôr domov. S ľudského stanoviska žiadame, aby boly započítane aj ostatným úradníkom válečné roky.

Veľmi vážna vec je, aby nebolo ponechané vláde právo určenia náhrad pri úradných výkonoch mimo úradu, t. zv. vonkajšie služby. Keď to nebude zákonom určené, vtedy u istých legačných radcov sa ani najmenej nebude šetriť, ale u chudobného slovenského úradníka pravdepodobne natiahnu § 140. odst. 2, kde ešte i tie mizerné haliere mu strhnú.

V §e 152 a §e 172 vidím isté protirečenie. Preto mám na p. ministra financií skromnú otázku. Čím sa to dá odôvodniť, že v §e 152 tohoto návrhu vradia sa úradníci III. a IV. bývalej hodnostnej triedy do prvého platového služného, podľa §u 2 V. hodnostná trieda do II. a VI. hodnostná trieda do III.? Čím sa to dá odôvodniť, že v §e 172 vradia sa títo úradníci o jeden stupeň nižšie, tedy V. hodn. trieda pôjde do III., VI. do IV. atď. Dľa mojej skromnej mienky tuná chcel pán minister financií na koži úradníctva zarobiť, lebo rozdiel na pr. I., II., III. stupnice, medzi I. a II. činí 18.000 Kč, medzi II. a III. zase 16.000 Kč.

Slávna snemovňa! Mal som česť shovárať sa s mnohými úradníkmi rozličných hodnostných tried a nenašiel som ani jedného, ktorý by snáď nebol presvedčený, že pri známej dobrej vôli našej čsl. vlády na základe novej úpravy platov dostane vlastne teraz menej ako mal dosiaľ. Je pravda, že zákon sa postará o to, aby momentánne nebol nikto ukrátený, lebo ten rozdiel, ktorý je medzi starým a novým systémom, dostane ako osobitný prídavok. Je to frivolná hra s úradníkmi.

Ale je tu ešte aj druhá otázka. Berúc za základ i tú najprehnanejšiu kalkuláciu, reforma neznamená väčší plus ako 300-350 mil. Kč, na konto zvýšenia platov vláda chce vybrať 700 mil. Kč, takže sa táto vláda pridržiava hriechov predošlej vlády: drať daňovníka, či je to potrebné alebo nie.

A tu keď končím, prichádza mi na um tá stará povesť o Turkovi. Turek sa škriabal na koňa, ale vždy spadol nazpät. Vzdychal a modlil sa: "Allah, pomôž mi!" Napial svoje sily. Vyskočil na koňa, ale padol až na druhú stranu. Teraz začal výčitky robiť Allahovi: "Prosil som ťa, Allah, aby si mi pomohol, ale nie tak veľmi!"

Naše úradníctvo tiež túžilo po lepšej situácii. Prosilo vládu o úpravu platov. Bojíme sa, že naše úradníctvo, najmä v nižších hodnostných triedach sa nachádzajúce, po tejto pomoci poskytnutej mu vládou bude robiť podobné výčitky ako ten Turek. Lebo nová úprava, aspoň čiastočne, nebude lepšia, ba bude horšia, ako bol starý systém.

Držiac sa toho stanoviska, že je lepšie niečo dostať ako nič, napriek týmto nedostatkom prijímam návrh zákona. (Potlesk poslanců slovenské strany ľudové.)

Předseda (zvoní): Dále slovo má pan posl. Horpynka.

Posl. Horpynka (německy): Milé dámy, milí pánové! Kdyby hodnota československých zákonů byla přímo úměrnou délce doby, po kterou se projednává, tu by tento zákon, kterým se nově upravují platové poměry státních zaměstnanců, nutně obsahoval maximum výhod. Neboť 1 1/2 roku bylo o něm pracováno a chceme-li nyní o něm podati závěrečný úsudek, můžeme použíti slov klasického básníka, kteráž mluví o horách k porodu pracujících, z jichž nitra pak vyskočí pouze malá myška. Toto přirovnání ještě více přiléhá, poněvadž zde na svět přichází skutečně naprosto škodlivý hladovec, jenž určen jest k tomu, aby rozhlodal kořeny lásky k povolání, ano kořeny existence úřednické.

Jistě nemůže dnes nikdo tvrditi, že výhody, které domněle přináší tento zákon, mohou býti i jen poněkud vyrovnáním toho všeho, co zde zažili úředníci, zejména němečtí úředníci od státního převratu. V zápalu revolučních dnů, v radosti z nového samostatného českého státu, za který můžete děkovati ne snad nějakým velkolepým činům osvobozovacím, nýbrž výlučně jen záštiplné politice galské, těchto nepřátel němectví, sledujících jeho osamocení, armáda českého úřednictva nabývala takřka přes noc obrovského rozsahu. Jednou drala se spousta lidí do státní služby ne proto, aby zde hledala práci, nýbrž aby dosáhla odměny za jakékoliv předstírané zásluhy o vznik tohoto státu. Po druhé však zase bylo nutno naplniti úřady lidmi zcela vyhraněné stranické příslušnosti, aby byl jednotlivým politickým stranám zachován přiměřený vliv na činnost těchto úřadů. Konečně běželo také ještě o to, prostrkati uzavřené německé jazykové území účelným množstvím českých úředníků, aby se všude aspoň vytvořily české menšiny a aby domněle nespolehlivé německé obyvatelstvo bylo podrobeno stálému dozoru. A poněvadž se vám tento vzrůst vaší úřednické armády přece jen zdál poněkud rychlým, pečovali jste již o to, aby stejným způsobem byli Němci ze svých pracovišť ve státní službě zatlačováni. Tak byla zcela jednoduše spousta německých zaměstnanců propuštěna, při čemž upřeno jim nabyté právo na odpočivné, a to jen proto, poněvadž ještě před vyjasněním poměrů nastalých mírovým diktátem nesložili včas služební přísahy nebo dokonce důvěřujíce v právo sebeurčení, slíbené ve Wilsonových zásadách mírových všem národům tohoto světa, složili přísahu republice Rakouské. Poněvadž však také tento postup nepřivodil zamýšlené ulehčení, vynalezli jste pro to jazyková nařízení, jež měla býti vhodným prostředkem, aby také ještě poslední zbytek německých úředníků povlovně, avšak tím jistěji byl odstraněn ze svých služebních míst a byla tak zjednána možnost nově umístiti český úřednický dorost.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP