Středa 16. června 1926

Nedávno ministerstvo financí vydalo výnos, aby byly oceněny úřední byty, světlo a otop zřízenců vysokých škol, a předepsalo těmto zřízencům náhrady za několik let zpět až do výše 400 až 500 Kč měsíčně, takže těmto zaměstnancům zbylo na živobytí 100 Kč. Větší bezhlavost nemůže existovati, jestliže úředník může předepsati takovou náhradu zaměstnanci, který má 600 Kč příjmu. Z toho vidíme, že naše byrokracie jako representant zaměstnavatele stále jen vyprovokovává spory zaměstnanců se zaměstnavatelem, že se handrkuje se zaměstnanci státními a že tedy není myslivou a myslící byrokracií, nýbrž že je byrokracií zlomyslnou, která také popouzí proti parlamentu a proti státu státní zaměstnance. (Souhlas poslanců čsl. strany socialistické.) A nelze se pak diviti, když tito zaměstnanci odmítali osnovu, pracovanou vysokou byrokracií, v níž nechtěly se připustiti žádné změny.

My považujeme osnovu za produkt přítomné doby, silného reakčního tlaku a rozvrstvení politických mocenských poměrů v tomto státě. Budeme uplatňovati svoje pozměňovací návrhy a očekáváme, že dosáhnou většiny u těch, kteří se vydávají za přátele státních zaměstnanců a že alespoň dosáhnou stejné blahovůle, jaké se těší předloha kongruová. (Souhlas poslanců čsl. strany socialistické.) Považujeme tento zákon za provisorium, jímž problém státních zaměstnanců v našem státě nevyřešíme. Víme, že nebude nikdy tolik peněz, abychom mohli úpravou poměrů vyřešiti problém státních zaměstnanců, ale musíme doplniti takovouto úpravu organisovanou sociální péčí a individuelní pomoci státním zaměstnanců tam, kde je jí potřebí. (Výborně!)

My potřebujeme vybaviti státní zaměstnance z dluhů, potřebujeme jim poskytnouti výpomoci, když jednotlivě o výpomoc žádají, potřebujeme jim dávati zálohy, aby si mohli postaviti rodinné domky, potřebujeme, aby naše byrokracie včasně a blahovolně vyřizovala individuelní žádosti, potřebujeme, aby hygienické stránce v úřadech byla věnována patřičná péče, potřebujeme, aby nadřízení vlídně zacházeli s podřízenými. To by bylo milieu, které by doplnilo tento zákon a mohlo by vyřešiti také tento problém státních zaměstnanců. Ale potřebujeme, aby se již jednou také změnil názor v našem státě, že státní zaměstnanci nejsou produktivním živlem, že nedělají produktivní práci. Státní zaměstnanci dělají práci, kterou sice snad není viděti, ale bez které žádný stát na celém světě nemůže existovati. (Souhlas poslanců čsl. strany socialistické.) Tedy práci jistě produktivní, a proto si také zaslouží, aby byli spravedlivě honorováni. Očekáváme také, že osnovou nebylo vyřčeno poslední slovo, že změna poměrů vynutí si změnu také těchto osnov.

A tu považuji za svou povinnost, znovu ještě se zabývati zejména národně-demokratickým tiskem, který tvrdí, že prý došlo dnes k dojednání, že prý obě socialistické strany se zavázaly, že nebudou překážeti klidnému vyřešení předloh úřednických a předlohy kongruové, že se nezúčastníme eventuelní obstrukce komunistické nebo jiných stran, že budeme je podporovati. Ano, že nebudeme dělati žádných překážek uzákonění osnov státně-zaměstnaneckých, ale všemi prostředky budeme se brániti uzákonění kongruové osnovy. (Výborně!) V žádné jednání jsme nevešli, žádného slibu jsme také v tomto směru nedali.

Očekáváme, že kolo osudu se také otočí a že přinese příznivější poměry státním zaměstnancům, abychom mohli tuto osnovu také v budoucnosti změniti. Nejsem optimistou, jestliže chci tvrditi, že to nebude dlouho trvati a budeme tyto osnovy novelisovati. Páni se přesvědčí, že to co jsme uvedli a v nesčíslných poradách říkali, je pravdou, že tento život je tvrdší, nežli oni se domnívají v ministerských kancelářích. Páni se přesvědčí, že to strohé a strnulé ustanovení, jímž se vracíme do poměrů, které tady byly před 30 lety a které i to Rakousko, které nebylo přítelem svých státních zaměstnanců, musilo vývojem doby a vývojem poměrů měniti, bude co nejdříve také v našem státě novelisováno, že bude změněno, aby uspokojilo státní zaměstnance. Budeme-li pro tuto osnovu hlasovati a budeme-li apelovati na celní většinu, aby také poskytla pomoci svými hlasy našim pozměňovacím návrhům, činíme tak proto, abychom uspokojili aspoň částečně státní zaměstnance po té porážce, kterou utrpěli uzákoněním zemědělských cel a zvýšením cen životních potřeb v poslední době, poněvadž jsme si vědomi, že jedině spokojený zaměstnanec může býti sloupem tohoto státu. (Výborně! Potlesk.)

Místopředseda Stivín (zvoní): Dále má slovo pan posl. Zápotocký.

Posl. Zápotocký: Vážená sněmovno! Projednávanými předlohami o úpravě poměrů státních zaměstnanců, učitelů atd. má býti splacena dávno již prošlá směnka Švehlova a předvolební sliby někdejší všenárodní koalice, které státním zaměstnancům byly dávány. U nás za krátkého trvání naší republiky, kdy vládu nad osudem národa převzala ve skutečnosti do svých rukou národnědemokratická a agrární buržoasie, byli jsme již svědky tolika zrušených slibů, korupčních afér, tolika podvodů, protekcionářství, špinavých bankrotů nejpřednějších sloupů této vládnoucí společnosti, že již ani nezaráží, že také směnka státním zaměstnancům daná, když konečně po dlouhých průtazích má dojíti k jejímu splacení, má býti splacena falešnou mincí. Falešnou mincí lze plným právem nazvati navrhovanou zde předlohu zákona o úpravě poměrů státních zaměstnanců, poněvadž nedává zaměstnancům ani z daleka, co jim bylo slibováno a co očekávali a co by jim také plným právem náleželo. Předlohy zde předložené nesou ve všech směrech rysy třídní, buržoasní nespravedlnosti, posilují hospodářsky silnější jednotlivce a chovají se macešsky k hospodářsky slabým kategoriím, najmě ke kategoriím zřízeneckým.

Mohli bychom říci, že vedoucím heslem celé osnovy je: rozděl a panuj! Rozděl státní zaměstnance na ty, kteří jsou protežováni, kterým se poskytují určitá privilegia, které si stát a tato vládnoucí společnost kupuje, a na druhé straně na kategorie, kterým je ubližováno, jichž práci stát využitkuje, ale kterým se nedává ani tolik, aby mohli existenci svou a svých rodin opravdu obhájiti. (Tak jest!)

Páni, vládnoucí v tomto státě, když jednají o úpravě poměrů státních zaměstnanců, měli by býti docela upřímní a měli by říci: V kapitalistickém státě nelze upraviti poměry těch, kteří ve státě pracují, ani těch státních zaměstnanců, tak, aby vyhovovaly plně. Stát nemůže si vás všechny koupiti, stát nemůže vás všechny podplatiti. Kapitalistický stát nemůže vás všechny získati, abyste mu konali biřičské služby vůči dělnictvu a pracující třídě. Na to jeho prostředky nestačí, poněvadž tyto prostředky musí býti obráceny ve prospěch ziskulačnosti vládnoucích vrstev. Stát může si kupovati jen jednotlivce, může jen jednotlivce dobře zaopatřovati, ale všechny ostatní široké vrstvy státních zaměstnanců musí toto kupování jednotlivců zaplaviti svojí bídou, svojí těžkou existenční situací. (Tak jest! Výborně! Potlesk komunistických poslanců.)

Důvodová zpráva, kterou je provázena předkládaná osnova o úpravě platů státních zaměstnanců, přiznává docela otevřeně, že při předložení osnovy nejde jen o úpravu sazeb, nýbrž o změnu celého systému. Jak ta reforma má vypadati, praví důvodová zpráva: "Zejména musíme vytknouti jako nejdůležitější zásadu, která nejen s hlediska služebního, ale i s hlediska státních zaměstnanců samých je plně odůvodněnou, totiž že zaměstnanec má býti honorován podle významu, odpovědnosti a obtížnosti místa, které zastává. Zaměstnanec, který zastává místo důležitější, obtížnější a odpovědnější, může právem požadovati, aby byl odměněn lépe než zaměstnanec se stejnou služební dobou, avšak na místě méně významném. Správné provedení této zásady je stěžejním předpokladem řádné úpravy."

Jak vypadají tato hezká slova v praksi, o tom nás poučuje předloha zákona sama. Které jsou ty nejdůležitější kategorie státního zřízenectva a zaměstnanectva? Které jsou ty kategorie, o nichž se v zákoně domnívají pánové, že konají opravdu nejobtížnější a nejodpovědnější službu? Jsou to příslušníci militarismu a žandarmerie. Proto také v zákoně dochází toto vyjádření výrazu. To znamená, že oficír při stejném vzdělání a stejné služební době musí dostávati více než profesor. To znamená, že četník, žandarmerista musí dostávati více než učitel. Podle této zásady je sděláván vládní návrh. To znamená, že militarismus a žandarmerie je pokládána za nejdůležitější a nejvýznamnější oporu tohoto státu a jeho panujících tříd.

Tedy ne sociální úprava, ale zajištění a ochrana kapitalistických řádů a kapitalistického vykořisťování, to je vůdčí zásadou tohoto zákona. Toho si musí býti vědomy všechny kategorie státních zaměstnanců a státních zřízenců. Poněvadž tu jde o zajištění kapitalistického řádu této republiky, proto je také potřebí, jak důvodová zpráva praví dále, odstraniti ze zákona t. zv. automatický postup, pro který se naše buržoasie v době Rakouska strašlivě bila, o který vždycky ve starém Rakousku usilovala. Je potřebí místo tohoto automatického postupu zavésti protekcionářství při povyšování, neboť toto je dalším nezbytným prostředkem této korupční vládnoucí demokratické společnosti. (Tak jest!) Bez protekcionářství, bez protežování určitých jednotlivců nemůže se tento korupční systém vládní udržeti, nemůže existovati, musí v každém případě utíkati se k těmto nemravným prostředkům a nemravným zbraním. Kamkoliv se podíváte dnes v t. zv. demokratické buržoasní republice, všude vidíte stopy protekcionářství, korupčnictví a úplatkářství. Dnešní kapitalistická buržoasní společnost nemůže bez protekcionářství, korupčnictví a úplatkářství existovati. (Výkřiky.) Musí se o tyto věci opírati. Protože policejní a kapitalistický stát, stát národnostně i sociálně nespravedlivý, nemůže potřebovati automatického postupu, musí míti možnost protekcionářsky odměňovati ty, kteří, třebas budou neschopnými stvůrami, třebas nebudou míti dostatečné kvalifikace a schopnosti, ale budou ochotni zrazovati svoje spolukolegy, budou ochotni této vládnoucí společnosti dělati špiclovské služby. (Tak jest!) A aby to mohlo býti, je potřebí odstraniti automatický postup, celý systém zvrátiti a přivésti jej na nové koleje. Šplhavství a patolízalství otevírá se nová, nadějná éra v republice. (Tak jest!)

Proto také nové předlohy zákona odmítají i paritu učitelskou se státními úředníky, stejně tak jako odmítají v ústavě zaručenou rovnoprávnost žen. Nemohou všech těchto věcí potřebovati.

Nebudu se tu zabývati čísly platových stupnic základního služného a poukazovati na jejich nerovnoměrnost. Poukázal již na to ve svém referátě můj předřečník. Ale já chci poukázati na křiklavou nespravedlivost, třebas při odstupňování t. zv. vedlejších požitků, t. zv. sociálních požitků. To nejlépe vynikne, když vezmeme případně § 12 osnovy, který jedná o činovném úředníků. Toto činovné, jak z paragrafu vysvítá, nahrazuje někdejší příbytečné, pozdější místní přídavky, tedy jest určitým sociálním přídavkem ke mzdě a jest odstupňováno podle místních poměrů.

Jednotlivá místa v republice jsou zařazována do 4 tříd: A, B, C, D.

V §u 12 se praví: Do skupiny míst A náleží Velká Praha, Brno a Bratislava, do skupiny míst B obce s více než 25.000 obyvatel, do skupiny míst C obce s počtem od 2000 do 25.000 obyvatel a do skupiny míst D všechny ostatní obce.

Tedy zákon vychází z toho předpokladu, že ve velkoměstech je dráže, že jsou tam dražší bytové poměry, tedy přidává k platům úřednickým a státně-zřízeneckým určité činovné, které má sloužiti na uhrazení těchto potřeb. A tu jest dobře přihlédnouti, jak se toto činovné vyměřuje.

V platové stupnici I, kde základní služné činí 72 tisíc až 78 tisíc ročně, činí toto činovné 15.000 Kč ročně a je pro všecky třídy jednotné, tedy není odstupňováno. To znamená, že vysoký byrokrat, který má 72 až 78.000 Kč ročně, dostává 15.000 Kč činovného, ať je kdekoliv, třebas i v místě s 2000 obyvateli. V ostatních třídách, kde platy jsou menší, je činovné odstupňováno. Ale vezmeme-li VII. platovou stupnici úřednické kategorie, kde základní služné činí 9000 Kč ročně, tedy tam 72.000 až 78.000 ročně a zde pouze 9000 Kč ročně, a činí činovné: ve skupině A 3900 Kč, B 3324 Kč, C 2736 Kč, D 2148 Kč. Tedy základní plat i s činovným nedosahuje tu ani výše činovného, které se vyplácí vysokým byrokratům v I. platové stupnici. Kdybychom chtěli porovnávati platy a činovné zřízencům, přišli bychom k tomu, že při základním platu podle I. stupně služného, to je 6300 Kč ročně, které dostává zřízenec, činí činovné 1656 Kč, tedy 7956 Kč ročně, to je skoro polovinu toho, co dostává vysoký byrokrat, který má přes 70.000 ročně, na činovném.

To jest jedna ukázka. - Stejně je tomu u t. zv. výchovného v §u 13, 29, 105, 115 atd. Výchovné je příspěvkem na děti. Podle znění zákona činí u kategorie úřednické při jednom dítku 1800 Kč, při několika dítkách 3000 Kč. U státních zřízenců činí toto výchovné na jedno dítko 1200 Kč, při několika dítkách 2100 Kč. Stejně je tomu u důstojníků. Důstojníci mají při jednom dítku 1800 Kč, při několika dítkách 3000 Kč. Ale u gážistů vojenských činí výchovné 1200 Kč na jedno dítě a 2100 Kč na několik dítek.

Tedy zase z toho vychází najevo třídně kapitalistické bezpráví, které je tu pácháno přímo na dětech. Vychází se zase z té zásady, že vysoký byrokrat, který dostává 93.000 Kč ročně služného nebo více, samozřejmě potřebuje za to, má-li vychovati státu nového občana, mnohem větší příplatek ke svému služnému, než potřebuje nějaký obyčejný zřízenec, který má jen 7000 Kč ročně. Stejně tak se vychází z té zásady u vojska. Vychází se ze zásady, že na př. kluk pana generála Gajdy samozřejmě potřebuje dražší a lepší krupice než dítě nějakého obyčejného rotmistra, třebaže ten rotmistr pro osvobození českého národa vykonal více než generál Gajda, který chodil od čerta k ďáblu, nabízel své služby každému, až nakonec se uchytil v Československé republice. (Potlesk komunistických poslanců. - Posl. Harus: Takový mizera patří do armády Československé republiky? - Místopředseda Stivín zvoní.)

Stejně do očí bijící je také chování předlohy k dětem státních zaměstnankyň. Předloha v §u 144, kde se mluví o tom, komu náleží výchovné na děti, konstatuje, že státním zaměstnankyním nárok na výchovné pro dítko nepřísluší. (Výkřiky komunistických poslanců).

Státní zaměstnankyni, i když vykonává všechny služby ve prospěch státu a má děti, nepřináleží výchovně na dítky. Je zajímavé, že kongruová předloha přiznává výchovné na děti a také předloha o platu státních zaměstnanců praví, že na nemanželské dítě přísluší výchovné otci. Patrně pánům páterům bude se dostávati výchovného na jejich nemanželské děti, ale státním zaměstnankyním na jejich děti výchovné nepřísluší. Takových třídních nespravedlivostí a nesrovnalostí mohli bychom vytýkati předloženým osnovám zákona celou řadu.

Budu se nyní zabývati naším postupem při projednávání předlohy. Podali jsme nejprve svůj vlastní návrh na úpravu služebních poměrů a platů státních zaměstnanců. Návrh ten opíral se o dnešní drahotní poměry a nesl se směrem k zajištění existence státních zaměstnanců a jejich rodin. Je zajímavé a charakteristické, že tento návrh byl všeobecně prohlášen za neproveditelný, a to proto, že se ukazuje k tomu, jak jsem již řekl, že v kapitalistickém státě nelze zajistiti rodiny státních zaměstnanců a zřízenců tak, aby jejich existence byla uhájena. (Posl. Slávik: Keď ste žiadali miliardu!) Kapitalistický stát, jak jsem již uvedl, může dělati protekci, může si kupovati jen jednotlivce z řad státních zaměstnanců, těm může dáti dostatek, ale ostatní statisíce musí trpěti. Proto stát může zajišťovati svoji vysokou byrokracii, ale nemůže existenčně zajistiti všechny kategorie státních zaměstnanců, úředníků a zřízenců.

Po odmítnutí našeho návrhu věrni svému programovému prohlášení, které jsme učinili při vstupu na půdu tohoto parlamentu, že budeme podporovati každou snahu po zlepšení existenční úrovně pracujících vrstev, tedy i státně zaměstnaneckých, obrátili jsme veškeru svoji snahu na zlepšení podávaného vládního návrhu ve smyslu slibů, které byly státním zřízencům a zaměstnancům ne se strany naší, nýbrž se stran státotvorných dávány. Za základ svých pozměňovacích návrhů vzali jsme nikoliv naše domnění a přesvědčení, jak by bylo potřebí platy a požitky státních zaměstnanců pozměniti, nýbrž vzali jsme za základ pozměňovacích návrhů sliby, které dávaly strany t. zv. všenárodní koalice jednotlivým kategoriím státních zaměstnanců a státních zřízenců. A tu jest zajímavé, že veškeré naše pozměňovací návrhy, na kterých jsme se na konec sjednotili se sociálně-demokratickými poslanci německými, aby tu bylo dosaženo pevnějšího společného postupu, byly zamítnuty, a to nejen měšťáckými koalovanými stranami, ale také stranami socialistickými. Také zástupci sociálních demokratů a českých socialistů, jejichž mluvčí zde právě proti nedostatku předlohy mluvil, zamítli všechny naše opravné návrhy, které byly podány.

Nebudu zde citovati řadu pozměňovacích návrhů, které námi byly podávány. Moji kolegové budou míti ještě příležitost zabývati se těmito věcmi, ale pro charakteristiku uvedu jen jeden případ, který jsem také uvedl v rozpočtovém výboru, když se jednalo o §u 210: Úprava poměrů státních oficiantů.

Do soc.-politického výboru dostavila se deputace organisací těchto státních úředníkův oficiantů. Byla to deputace z Československého svazu soudních úředníků v Praze, Československého svazu státních a veřejných kancelářských zaměstnanců v Praze, Československého svazu státních zaměstnanců invalidů v Praze a Sdružení oficiantů při československé národně-demokratické straně.

Deputace těchto organisací oficiantů předložila svoje požadavky. Předložila je všem klubům a žádala, aby tyto jejich požadavky byly vtěleny do zákona, totiž aby § 210 předlohy byl opraven. Když nemohli nikde zjednati si sluchu, obrátili se také na komunistický klub, ačkoli právě tito státní zaměstnanci, jak jsem již uvedl, nejsou komunisty. Byli mezi nimi také zástupci národně-demokratických oficiantů. My jsme řekli těm pánům: vypracujte si ten návrh tak, jak vám to vaši zástupcové slibovali, že se o to budou zasazovati a přimlouvati. Pánové si sedli, napsali ten svůj návrh a poněvadž se právě § 210 zákona projednával, čekali, jak to dopadne, a řekli: Nám nejde o nic jiného, než aby ten návrh byl v sociálně-politickém výboru předložen, poněvadž jakmile bude předložen, bude také odhlasován, ježto všichni naši zástupci nám vždycky slibovali, že se tak stane. (Veselost.)

My jsme návrh předložili, návrh byl zamítnut zase jednosvorně všemi stranami tak zv. všenárodní koalice a my jsme ještě té čekající důvěřivé deputaci vyřídili, jak to dopadlo. Tito lidé nemohli pochopiti, jak je to možné a nejvíce nadával zástupce národnědemokratické organisace. (Veselost.) Nemohli pochopiti, jak je to možné, že její zástupcové takhle je podvedli. Fakt je ten, že pánové s jinými řečmi a sliby chodí, když jim jde o to, aby státní zaměstnance jednotlivých kategorií zapřáhli do svojí káry, když jim jde o to, aby tyto důvěřivé lidi nachytali na svoje nacionální a vlastenecké fráse, aby jich mohli ve svůj prospěch využitkovati, ale zapomenou okamžitě na sliby, které těmto lidem dávali, když jde o vlastní zájmy jejich třídy, o jejich finanční zisky a prospěch. Proto také předložený a projednávaný zákon o požitcích státních zaměstnanců je nám zase vítanou příležitostí k odhalení pravého ledví dnešní buržoasní a kapitalistické společnosti. Pro nás je to vítanou příležitostí k tomu, abychom vytrhli ty, kteří nepatří do buržoasního tábora, z ideového zajetí, ve kterém se nalézají, a postavili je na tu stranu barikády, na kterou svým třídním postavením opravdu patří. (Výborně! - Potlesk.)

Přecházím nyní ještě k několika důvodům, kterými provedení úpravy poměrů státních zaměstnanců provází důvodová zpráva sociálně-politického výboru, tisk č. 333.

Cituji tyto jednotlivé stati důvodové zprávy, kterou návrh zákona většinou soc.-politického výboru odhlasovaný provází. V prvé řadě se tu o zákonu praví:

"Šloť tu o návrh zákona, který dává podklad pro systematickou a plánovitou reformu veřejné správy tak, aby bylo ulehčeno finančnímu zatížení státu a tím také národnímu hospodářství a zároveň aby bylo zaručeno nejen rychlé a levné, ale také řádné obstarávání veřejné správy."

Dále pak:

"Jen pod heslem méně zaměstnanců, ale lépe placených, lze dojíti k cíli, který vytkl zákon o úsporných opatřeních, t. j. k řádné úpravě platů státních zaměstnanců."

Konečně dále:

"Další obtížnost problému kotví v nutnosti zachovati určité meze vytýčené možnosti finančních prostředků, jež stát pro takovouto úpravu může poskytnouti, aniž by při tom přivodil nevítaný reflex na cenu životních potřeb a tím také znehodnocení výhod úpravy."

Tato důvodová zpráva je podepsána nejen zpravodajem posl. Malíkem, ale také předsedou soc.-politického výboru posl. Brožíkem. Mluví jménem většiny výboru, tedy také jménem zástupců strany českých socialistů a sociálních demokratů.

Obracím se nyní k zástupcům těchto stran a ptám se jich přímo a otevřeně: Věříte také ještě dnes po událostech, které se sběhly v této sněmovně při projednávání celního sazebníku, v pravdivost zde citovaných vět? Budete hájiti i dnes stanovisko, že státní zaměstnanci musí se ve svých požadavcích uskrovniti z ohledu na to, aby jejich požadavky nepřivodily nevítaného reflexu na cenu životních potřeb? (Smích komunistických poslanců.) Věříte, že skutečné požadavky státních zaměstnanců jsou to, které zdražují životní potřeby, či jste se přesvědčili, že to je nenasytná chamtivost a ziskulačnost vašich bývalých spojenců, kteří zde rozvracejí hospodářství státu a kteří největšími břemeny zatěžují existenci dělnických rodin, pracujících vrstev i státních zaměstnanců? Po nenasytném požadavku agrárníků, kteří prosazují cla, po nenasytném požadavku klerikálů, kteří žádají úpravu platů kněží, může ještě někdo, kdo je socialistou, raditi státním zaměstnancům a konejšiti je, že oni se musí spokojiti, že se musí uskrovniti, aby ceny potravin a životních potřeb nebyly zvyšovány?

V důvodově zprávě se také praví:

"Při tom přihlédl výbor také k tomu, že vývoj produktivity národního hospodářství provede povlovně vyrovnání hladiny cenové a hladiny důchodové, což bude znamenati, že se i dále zhodnotí platy státních zaměstnanců zejména v nejnižších relacích. Tento sociální moment nutno zvláště zdůrazniti, neboť se vštěpuje novému platovému systému na trvalo a přestává býti poválečným zjevem."

Tento odstavec důvodové zprávy zní dnes přímo jako cynický výsměch. Vyrovnávání cenové hladiny! - potom, když agrárníci přijdou s bezohlednými požadavky agrárních cel, (Výkřiky komunistických poslanců.) když se na obzoru rýsují požadavky zvýšení daně z cukru, zvýšení cen jízdních lístků, zvýšení nájemného, zvýšení daně z lihu, zvýšení celé řady jiných potřeb. (Výkřiky poslanců komunistických a republikánských.)

Je viděti, že na účet státních zaměstnanců se zde cynicky hřeší. Státním zaměstnancům v některých kategoriích se přidává pár desetikorun, ale celé pracující třídy občanstva i státní zaměstnanci se zatěžují novými nesnesitelnými břemeny a při tom se říká: To všecko proto, abychom státním zaměstnancům mohli upraviti platy. Zase to heslo "rozděl a panuj" přichází zde k platnosti. Pracující vrstvy ostatní mají býti poštvány proti státním zaměstnancům, proti učitelům a pod., aby se domnívaly, že to byly požadavky státních zaměstnanců, které přivoďují drahotu potravin a všech životních potřeb. Tak jako se říká státním zaměstnancům, když dělník žádá zvýšení odměny za svou práci, když klade pod tlakem nesnesitelných poměrů své požadavky: kdyby ti dělníci byli trošku skromnější a nepřicházeli pořád s novými požadavky, tak by nebyla taková drahota, tak zase, když se má vyhověti nějakou troškou státním zaměstnancům, pracuje se k tomu, aby celé veřejné mínění bylo obráceno proti jejich požadavkům, a aby tak zde byly vyvolávány a rozmnožovány stavovské rozdíly mezi jednotlivými pracujícími vrstvami.

My pochopitelně v této chvíli musíme na tyto věci ukazovati a musíme se ptáti socialistických stran, zdali po všem tom, co se stalo, cítí i dnes, že jsou vázány souručenstvím s agrárníky a nár. demokraty při projednávání této předlohy, zdali po všem tom, co se stalo, po tom bezohledném záludném útoku agrárníků, po tom jejich diktátu, který tu byl uskutečněn, skutečně se domnívají, že zájmy pracujících vrstev vyžadují ještě stále, aby se dále s těmito záškodníky pracujícího lidu smlouvaly a dohodovaly. Sociální demokraté a čeští socialisté dohadovali se ještě v sociálně-politickém výboru o otázce postupu při projednávání úpravy státních zaměstnanců, kde všenárodní koalici a měšťáckým stranám dělali všechny možné ústupky na účet státních zaměstnanců, zřízenců a všech těch, jichž zájmy slibovali hájiti a v tomto parlamentně prosazovati. Ale jejich společníci z bývalé všenárodní koalice, jakmile viděli, že za zády socialistických stran je možno vytvořiti novou koalici internacionalistickou, koalici vydřiduchů všech národů a všech náboženských vyznání na uskutečnění vyhladovovacího plánu proti nemajetným a pracujícím, docela klidně naplivali jim do tváře a uskutečnili tuto koalici. Nebránilo pánům jejich nacionalistické přesvědčení. Český agrárník s německým zemanem a s maďarským velkostatkářem podali si tu ruce k loupežnému tažení proti lidu. Pan dr Kramář svinul nacionální trikoloru a smlouvá se s německými aktivisty o společný postup ve prospěch fabrikantů a vydřiduchů, katolický farář podává si tu ruku s židovským rabínem, aby společně vymáhali úpravu svých platů (Potlesk komunistických poslanců. Odpor na pravici.) na účet státu, na účet lidu. (Hluk.)

Místopředseda Stivín (zvoní): Prosím o klid.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP