Pátek 18. června 1926

Předseda (zvoní): Dalším řečníkem je pan posl. Špatný. Dávám mu slovo.

Posl. Špatný: Slavná sněmovno! Dámy a pánové! Prožíváme nyní jednu z nejsmutnějších kapitol našich novodobých dějin. Půl tisíce let zápasil československý národ s Římem o své bytí, půl tisíce let bojováno bylo o udržení našeho národa, a po všech těch zkušenostech, po četných zápasech, po křižáckých výpravách, po dragonádách, po nesčetných pokusech československý národ přivésti k záhubě, přicházíme dnes k jednání o kongruové předloze. Po pastýřském listu biskupů slovenských, po provokaci národa československého, jeho vlády a presidenta Marmaggim, po Bomberovi najednou kongrua, prý pro všechny církve, pro všechny náboženské společnosti v Československé republice, ale ve skutečnosti vlastně pro privilegium římské církve.

Na pomoc přispěchali všichni činitelé v Československé republice, mezi jinými i pan ministr spravedlnosti a pan ministerský předseda jako ministr vnitra a pan státní návladní. Dnes dopoledne zabaven byl "Večerník Českého Slova". Je to konfiskace naprosto nevídaná a neslýchaná. V článku "Černý pátek republiky" byla zabavena slova, že "dnes černozelená koalice odhlasuje černý zákon o 200milionovém daru černému panstvu".

Až do dnešního dne neslyšeli jsme ani pana min. předsedu ani pana ministra financí, jakých nákladů kongruová předloha bude vyžadovati. Dohady byly různé, informace se lišily od 35 milionů až do 200 milionů. Teprve dnes po jedné hodině odpoledne pan ministr financí sdělil v rozpočtovém výboru, že prý předloha bude míti účinek finanční asi 35 milionů korun, ale již ráno, prosím, věděl pan státní návladní - ač to neznali poslanci - že kongrua nebude státi 200 milionů, nýbrž 35 milionů, a proto "České Slovo" zabavil.

Nenalézám slov, abych odsoudil tento způsob persekuce. Za tento čin na ochranu římské reakce vyslovujeme vládě největší politování. Snad tato konfiskace je důsledkem určitých politických sklonů pana ministra spravedlnosti. Ale ministerstvo spravedlnosti nesmí býti filiálkou sekretariátu československé strany lidové. (Tak jest!) A jestliže snad tato konfiskace je pod vlivem, nebo je-li dílem včerejší interpelace nár.-demokratické strany, která volá policii na socialistický tisk, (Slyšte!) pak, vážené shromáždění, je to politování hodným činem v tomto zápase. (Výkřiky posl. Zeminové.) Předpokládali jsme, že bude upraven poměr mezi státem a církví, že stát stane se skutečnou a jedinečnou vrchností nad veškerými záležitostmi svých občanů, nejen berními, vojenskými, soudními a administrativními, ale také náboženskými. Ještě dnes celá řada krajin v Československé republice nenáleží ve věcech církevních pod svrchovanost našeho státu, nýbrž pod správu cizinců: Těšínsko pod arcibiskupa vratislavského, Vitorazsko pod arcibiskupa Sv. Hypolitského, Valčicko pod arcibiskupa vídeňského. Celá ohromná část jižního Slovenska podléhá vrchnímu dozoru známého fanatického nepřítele československého národa a republiky, arcibiskupa ostřihomského. Značná část Podkarpatské Rusi ještě dnes patří pod pravomoc biskupa ze Szatumáru. My jsme tedy předpokládali, že tyto sporně otázky budou urovnány a že budou také i ostatní otázky mezi státem a církví upraveny. Ještě dnes celá v řada kněží je vůči státu, vůči republice naprosto neloyální, bere od státu výhody a nezachovává ani nejmírnější loyality, nýbrž naopak netají se svou nenávistí vůči Československé republice. Místo řešení těchto problémů, místo upevnění státní svrchovanosti se tato uvolňuje a přiznávají se kongruou výhody bez jakýchkoliv povinností a bez jakékoliv disciplinární moci státní. (Slyšte!) V době, kdy řádí nezaměstnanost, kdy dělníci vydělají sotva 60-80 Kč týdně, kdy novým celním sazebníkem rve se pracujícím třídám další skýva chleba od úst, jest kongruová předloha zločinným atentátem na všecky vrstvy pracujícího lidu. (Potlesk poslanců čsl. strany socialistické.) A za velice podezřelého spěchu projednáváme dnes návrh na úpravu platů duchovenských. Bylo k tomu nutno rozbíti napřed všenárodní koalici a způsobiti nový režim od národně-demokratických fašistů až po Němce, od Sokolů až po rodobrance, turnéry a Orly, (Výborně! - Potlesk čsl. socialistických poslanců.) aby mohla býti tato předloha projednávána. Řadu nekonečných měsíců vyžadovalo projednávání návrhů požitkového systému státních zaměstnanců, měsíce hledala se úhrada, ale kongruální předloha zrodila se tempem přímo expresním a obyvatelstvo zatíženo bude velice značnými berněmi. Pro faráře a kaplany jsou tu pohotovy prostředky, ale od vzniku československého státu marně domáhají se novináři bez rozdílu stran svého zajištění pro případ stáří. Stačí nahlédnouti... (Výkřiky posl. Tománka a poslanců čsl. strany socialistické.)

Předseda (zvoní): Prosím o klid.

Posl. Špatný (pokračuje):... do výročních zpráv pensijního fondu Spolku českých žurnalistů nebo pensijního fondu vdov a sirotků po českých žurnalistech, aby se objevila bída starých zedřených novinářů, jejich vdov a dětí v plné nahotě. Celá řada jich požívá roční pense 1.500 Kč, 125 Kč měsíčně! Po léta obětovali své síly státu a národu, vykonali ohromnou práci pro tento stát, pro probuzení a sjednocení národa, a vdovy těch, kteří přinesli národu největší oběti, rodiny jejich nemají ani dostatek suché skývy chleba. Od počátku republiky vláda za vládou slibuje starobní zaopatření novinářské, ale jsou to dosud jenom sliby. Novináři o zbudování tohoto státu se neobyčejně přičinili, a stát dosud marně se snaží získati úhradu celých 1 1/2 mil. Kč na starobní zaopatření novinářů!

Nemáme nic proti tomu, aby upraveny byly poměry platově duchovenstva různých církví a nejenom duchovenstva, ale aby také byla upravena existence kostelního proletariátu, kostelníků, kteří jsou odměňováni za svou práci velmi bídně. Ale mezi námi a vámi je spor v tom směru, kdo má tuto úhradu nésti, kdo má náklad kongruové předlohy platiti. Jestliže každý spolek si vlastní náklady hradí, jestliže spolek pro chov harckých kanárů, jednota pro pěstování holubů, spolek akvaristů a teraristů si platí výlohy ze svých prostředků, jestliže politické strany a odborové organisace vydržují si své sekretáře a úředníky, pak také každá církev a každé náboženství má si hraditi výlohy z vlastních prostředků. (Potlesk.)

Je zrovna protismyslně usilovati, aby popoplatníci přispívali korporacím, kterým nevěří, s nimiž nesouhlasí, a jež také nenávidí, aby vydržovali bohatě sekretariáty politické strany, neboť všecky fary církve římskokatolické nejsou ničím jiným než sekretariáty československé strany lidové a na Slovensku strany ľudové. (Výborně! - Potlesk.)

Církev by si mohla své výlohy hraditi sama, ona má ohromné majetky, které se páčí v Československé republice na dvě miliardy. A jakým způsobem se tato církev zmocnila svých velkých majetků, o tom jsou zajímavé doklady, které sepsal ne nějaký neznaboh, nýbrž katolík Tomáš Bílek, a ten praví a dokazuje úředními prameny, zejména výmluvně zprávami komory české, poslané císaři dne 24. května 1625, podle nichž někteří obyvatelé duchovní i světští samovolně zabírali statky, náležející osobám pro účastenství ve zpouře odsouzeným. Ve zprávách vedle nejvyšších úředníků jsou jmenováni zvláště: probošt kostela sv. Víta na Hradě Pražském, jenž se "ujal" dvou dvorů ve vsi Dejvicích po Michalovi Wittmanovi, též některých vinic a polí po Martinovi a Benjaminovi Fruweinovi, Fridrichovi Dyrynkovi, Eliáši Rozýnovi, Jiřím Neherovi a Janovi Knotovi. Děkan vyšehradský "ujal" se některých vinic a polí po Janovi Ledčanském z Popic a po Tomáši Javornickém. Opat strahovský "vzal si o své újmě" vinice po Tobiáši Štefkovi, Jiřím Dyrynkovi a Martinovi Fruweinovi.

Jakých rozměrů toto samovolné "ujímání se" statků římsko-katolickými supy svěcenými i nesvěcenými dosahovalo, svědčí to, že císař Ferdinand byl nucen zříditi zvláštní komisi k vyšetřování škod, jež takto královskému fisku byly způsobeny. (Výkřiky posl. Knejzlíka.)

Mohli bychom uvésti celou řadu dalších dokladů z Bílkových "Dějin konfiskací": Arcibiskupovi pražskému darováno panství a statky Týn n. Vlt., Hněvkovice, Kletečná a Zachotín, Řečice Červená, Rychnov Nový a Rožmitál, v jedné sumě za 332.930 kop míšenských odhadnuté, beze všech závad, takže dluhy, na nich vězící, komora královská převzala. Kardinálovi z Dietrichsteinu dům Minkvicův a panství Polná pod cenou odhadní. Proboštovi a kapitole u Všech Svatých statek Choteč. Proboštovi vyšehradskému statek Žitenice. Proboštovi doksanskému dvůr v Brňanech. Klášteru tepelskému statky Budče a Rozněvice. Klášteru kladrubskému statky Tisová a Trnová, Holostřevy, Benešov a Výrov a za statek Toužkov 22.000 zl. rýnských atd.

A teď, prosím, přes toto veliké vlastnictví, které, jak dokazuje katolík Bílek, různým způsobem se dostalo do rukou církve, mají ti pánové ještě odvahu chtíti, aby poplatníci jim platili jejich církevní výkony. "Darmo jste vzali, darmo dejte", stojí v Písmě.

Vážené shromáždění! Státní administrativa velmi ostře pronásleduje ve věcech daňových prostě občany, živnostníky, řemeslníky, gážisty a dělníky. Mám několik takových dokladů, kde proti předpisu daní žádné protesty ani intervence u ministerstva spravedlnosti nebyly nic platny. Těm prostým občanům, malým živnostníkům a řemeslníkům se nevěřilo, ale naproti tomu, co říci tomu, když nejbohatší pražské fary, když faráři a kaplani z nejbohatších pražských obročí přiznávají příjmy přímo směšné? Jedna z největších pražských far je na Smíchově. Bratři v Kristu sami o ní tvrdí, že je to zlatý důl, a tamější pan farář přiznal, že má jenom 10.250 Kč příjmu. (Výkřiky posl. Knejzlíka.) Prosím, přiznal dále, že v této bohaté faře požívá štoly jenom 700 Kč, v této bohaté faře, kde jediný výkon, bohatá svatba nebo pohřeb, daleko výše je mu zaplacen. Kaplan smíchovské fary přiznává pouze 5773 Kč příjmu a 5200 Kč štoly. Tedy farář 700 Kč štoly, ale kaplan 5200. (Výkřiky posl. Zeminové.) Farář v Bubenči přiznal jen 9700 Kč. Farář v Šárce přiznal 9800 Kč a pouze 400 Kč štoly. Farář v další bohaté faře u sv. Mikuláše na Menším městě přiznal berním úřadům 13.750 Kč a jen 170 Kč ze štoly, farář u sv. Havla na Starém městě Pražském 12.718 Kč. Zajímavo je, co přiznal farář v bohatém Týně na svých příjmech ze štoly: pouhých 100 Kč ročně! (Veselost.)

Škoda, že tu není pan ministr financí, já bych se ho rád zeptal, zdali by chtěl naříditi svým orgánům ve věcech daňových, aby vůči pražským farářům a kaplanům postupovali se stejnou přísností jako proti drobným poplatníkům, řemeslníkům a dělníkům. Chtěl bych se zeptati pana ministra financí, zdali by se chtěl postarati o to, aby berní správy nebyly těmito vědomě nesprávnými údaji uváděny v pokušení. (Předsednictví převzal místopředseda inž. Dostálek.)

Římsko-katolická církev byla a je církví privilegovanou. Všechny její výlohy až na některé výjimky platí stát. To je na práví, slavná sněmovno! Dokud nebude provedena odluka církví od státu, musí míti státní správa stejně měřítko a stejný loket ke všem náboženským společnostem. Již celá řada náboženských společností platí si své výkony ze svého, proč by to také nemohlo býti u církve římskokatolické?

Zde je několik dokladů. Československá církev čítá dnes již milion příslušníků, a dostává dotace od správy státní 1,500.000 Kč a ostatní si všechno platí ze svých vlastních prostředků. Českobratrská církev ve svém rozpočtu vykazuje potřebu 6 mil. Kč ročně. Státní dotace činí 1 1/2 mil. Kč ročně mimo drahotní výpomoc asi 360.000 Kč. Téměř 3/4 veškerého vydání platí si příslušníci českobratrské církve ze svého, jednak z přirážek ku přímým daním - ty nejsou malé, kolísají mezi 200-400% - jednak 1/2 až 1% příspěvků z celkového příjmu jednotlivých příslušníků. Jen ti nejchudší příslušníci jsou osvobozeni. Předchůdcové této církve, konsistoř pod obojí a bratrská jednota měly kdysi veliké statky jednak k náboženským úkolům a potom ke studijním fondům. Ty statky těmto církvím byly po bitvě na Bílé Hoře konfiskovány a byly spojeny potom s římsko-katolickým obročím anebo náboženskou maticí a dosud synod českobratrské církve na svoji snahu a memorandum, aby tyto statky byly vráceny původním majitelům, totiž bratrské církvi, nedostal odpovědi.

Vážené shromáždění, příslušníci této církve nejenom že si téměř vydržují celou církev ze svého, ale platí také velmi mnoho dalších obnosů na sirotčince a na různé ústavy diakonální. (Výkřiky.) Bratrská jednota ochranovská, která čítá u nás něco přes 5000 přívrženců, vydržuje si z peněz svých příslušníků 11 sborů, 11 farářů a 4 sirotčince. (Slyšte! Slyšte!) Ale, prosím, je zde celá řada církví státem neuznaných, které stojí na správně zásadě, jestliže někdo věří, pak má pro svoji víru také přinésti určité oběti. (Tak jest! Potlesk poslanců čsl. strany socialistické. - Výkřiky.) Jednota českobratrská, někdejší svobodná reformovaná církev česká, vydržuje si svých 28 sborů, 28 farářů dobrovolně a z příspěvků svého členstva. Tato demokratická církev, která řídí se sama a spravuje se sama a klade nejvyšší důraz na morální kvalitu jednotlivců, nepožívá ani haléře státní subvence nebo podpory, a přece její po většině nemajetní příslušníci rádi obětují prostředky pro 28 kazatelů, pro potřeby věcné, pro stavbu modliteben, jakož i pro vynikající práce bumanní, ba ještě dále, čtyři tisíce přívrženců českobratrské jednoty vydržuje si sirotčinec a chudobinec. (Výkřiky.) Metodistě, církev nová, teprve nedávno v Československé republice působící, nedostává rovněž ani haléře se strany státu a její deset tisíc přívrženců přispívá čtvrt milionem Kč ročně na potřeby věcně a osobní svého náboženství stejně jako bratrská jednota Chelčického, známější pod jménem baptistů, vydržuje se sama. A vy, katolíci s ohromným církevním jměním, že byste toho nedosáhli? U nás je přes 10 milionů katolíků. Kdyby každý katolík zaplatil (Výkřiky.) jen 20 Kč ročně, je to zde ohromný obnos, (Výkřiky.) 200 milionů Kč! Vy nepotřebujete žádných státních příspěvků a mohli byste se a právem byste se měli vydržovati sami ze svých vlastních prostředků!

Velectěné shromáždění! Je to velmi pohodlné, když páni chtějí, aby jim stát, bezvěrci a jinověrci platili jejich církev. Vždyť i Ježíš Kristus byl vlastně proti kongrue. Za onoho času Ježíš Kristus posílaje své učedníky do světa, přikázal jim, aby ničeho nebrali na cestu, jedině hůl, ani mošnu, ani chléb, ani do opasku peněz, ale aby obuté měli nohy ve střevíce a neobláčeli dvou sukní. (Výkřiky.) A jindy říkal Kristus: "Vystříhejte se lakomství, neboť ne v rozhojnění statku život záleží!" (Výkřiky.) Dále: "Snáze je velbloudu skrze jehelní ucho projíti, nežli bohatému vjíti do království Božího." (Výkřiky posl. Knejzlíka.)

Takových citátů, vyzývajících ke křesťanské chudobě, mohl bych uvésti celou řadu. I biskupové českomoravští, když vydali v březnu 1921 svůj pastýřský list, kterým vzkazovali "milovanému duchovenstvu a věřícím svých diecésí pozdrav a požehnání v Kristu Ježíši, Pánu našem", měli celou řadu invektiv proti státu a dá se zde čísti mezi řádky, že oni vlastně o podporu se strany státu nestojí. Ale, velectěné shromáždění, mám zde jeden další doklad, kde požadavek kongruy je v rozporu s názory velice významného činitele čsl. strany lidové. Dne 22. února 1922 vyšel v "Pražském večerníku", a to snad, pánové, také není žádný nevěrecký list, úvodník s nadpisem "Zbavte církev státních okovů" a v tomto článku se odsuzuje jakékoliv spojení mezi státem a církví, zde je celá řada dokladů o tom, že prý je třeba, aby církev římská od státu se odloučila. Na konec se praví doslovně: "Z těchto několika ukázek o dosavadním poměru církve a státu ve příčině vlivu církve na správu vnitřních záležitostí vidíme, že je již svrchovaný čas, aby byly odstraněny zákony, jež sám papež Pius IX. nazval zákony prokletými, a aby nahrazeny byly takovým poměrem, na jehož základě by církev skutečně svobodně a samostatně mohla pořádati a spravovati své vnitřní záležitosti. A je tedy prvým a hlavním požadavkem katolického lidu při úpravě poměru církve a státu samospráva církve." A tento kacířský úvodník, kde se působí vlastně pro odluku státu od církve, nenapsal nikdo jiný než generální sekretář čsl. strany lidové, pan P. Stašek, nyní poslanec této strany.

Návrh kongruové předlohy byl podepsán různými politickými stranami. Podepsala tento návrh kongruový také republikánská strana čsl. venkova. Vloni republikánská strana odhlasovala pomník zakladateli a průkopníku agrární myšlenky, sedláku-filosofovi a hlubokému mysliteli Alfonsu Šťastnému v Padařově. Tento vynikající venkovský myslitel nabyl po dlouhých letech pevného přesvědčení, že nejen poroba hmotná, ale i poroba duševní zotročuje široké vrstvy venkovského lidu a že je nutno proti této duševní porobě postaviti mocně a pevné hráze. A tento Alfons Šťastný z Padařova, tento dosud nedoceněný zakladatel agrarismu, tento myslitel a filosof velice ostře útočil proti všem plánům ultramontanů a zejména r. 1874 velice ostře se postavil proti encyklice papeže Pia IX. Adresuje do řad svých stoupenců slova, která nutno příslušníkům strany republikánské připamatovati, Alfons Šťastný z Padařova praví ve spise "Encyklika a syllabus Otce svatého Pia IX. a encyklika a syllabus syna nové doby": "Což pak jsme za poslední doby stali se tak zaslepenými, že nyní ani nepoznáváme odvěké své nepřátele a že místo rozhodného boje pouštíme se s nimi ve spojení proti pokroku a proti osvětě? Což pak nesmyslnou vášní několika zpátečníků, nerozumem několika autorit politických s názory dávno přežilými, zastaralými, jsme již tak svedeni, že nám nelze rozeznávati blud od pravdy, že výroky nesmyslných těch autorit jsou nám pravidly nezvratnými, byť bychom i lichost jejich byli patrně nahlédli? Cožpak ta zbabělost oproti těmto neomylným autoritám politickým jest tak veliká, že se liberální synové národa nemohou odvážiti k bezohlednému vystoupení co mužové svobodomyslní a nedbajíce dosavadních autorit proti nim postaviti svůj program vskutku liberální, jímž by strhli za sebou národ celý?"

Pánové z republikánské strany měli by si tato slova dnes zapsati. Vloni jste oslavovali památku Alfonse Šťastného a letos šlapete jeho program a zásady oběma nohama.

A co říci, velectěné shromáždění, o národní demokracii? Její předchůdcové Mladočeši Sladkovský a Barák, Neruda, oba Grégrové, Eim a Vašatý neúnavně potírali ultramontánní cíle a praktiky. V hrobech svých se tito vynikající lidé musí obraceti nad politikou svých stoupenců! A není smutnější dekadence, když na podpisu kongruové předlohy nalezneme jméno dr Ant. Hajna, někdejšího Omladináře! (Hluk. - Výkřiky.)

V dobách své lepší minulosti byl dr Hajn nejnesmiřitelnějším odpůrcem Říma. V "Lidu" a "Ruchu" blahé paměti organisoval protiklerikální boj. S Vahalíkem, Ant. Čížkem, dr Hanušem Křížem vydával a šířil protiklerikální literaturu. Ještě na ustavujícím sjezdu radikálně-pokrokové strany r. 1897 byl mu celý český svět politický málo pokrokovým. I tehdejší stranu národního dělnictva házel do zpátečnického koše. Oheň a síru metal na hlavu nebožtíka Březnovského, že se dal zvoliti za pomoci klerikálů do říšské rady a že na českém sněmu Březnovský mlčel, když se jednalo o to, aby ekvivalentní přirážka zemská byla uvalena i na jmění duchovenstva. Vytýkal Březnovskému, že mlčel a dnes dr Ant. Hajn plije na svoji minulost, posmívá se památce někdejších svých druhů Vahalíka, Ant. Čížka a JUDra Kříže, sedí u jednoho stolu se zřízenci pražského arcibiskupa, dnes ten protiklerikální dr Hajn, který tisíce lidí vyhnal z římské církve, bude hlasovati pro kongruovou předlohu! Snad se ještě nakonec vrátí k matce církvi, snad ho tak daleko přesvědčí pan páter Šrámek a dostane potom pan dr. Hajn apoštolské požehnání a odpuštění, neboť větší radost bývá nad kajícím se hříšníkem, než nad 99 spravedlivými. (Potlesk.)

Vám, pánové z lidové strany, nikdy na zájmech chudého lidu nezáleželo. Ať se jednalo o kterýkoli veliký problém v československém parlamentě, o pozemkovou reformu, starobní a invalidní pojištění, o osmihodinovou dobu pracovní, vy jste vždycky stáli mimo a čekali jste, až to ti ostatní dobudou, abyste si také při tom přihřáli svoji vlastní polívčičku. Až teprve nyní při kongruové předloze jste se chopili iniciativy a zapřáhli jste do své káry velmi pestrobarevnou společnost sedláků, farářů, bursiánů, sokolů, hakenkreuzlerů, (Výkřiky: Četníků! - Veselost.) - živnostníků a továrníků, Němců a Maďarů. Myslíte, že touto většinou také snad způsobíte i zvýšený zájem pro sebe v celém národě československém? Máte většinu, ale máte ji jen ve sněmovně, nemáte ji v národě. (Výborně! Potlesk poslanců strany socialistické.) Tyto vaše činy, činy vaší pestrobarevně koalice protinárodní bohdá probudí každého českého a slovenského muže, každou českou a slovenskou ženu, kteří vyvodí si z toho své důsledky. Privilegia své církvi neudržíte! Dříve nebo později k odluce církve od státu dojíti musí. (Výkřiky poslanců čsl. strany socialistické. Dříve nebo později (Výkřiky posl. Zeminové.) celý národ československý, zejména pracující třídy se o to postarají, aby Řím byl souzen a také odsouzen. (Výborně! Potlesk.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Dalším řečníkem je p. posl. dr Koberg. Uděluji mu slovo.

Posl. dr Koberg (německy): Dámy a pánové! Dovolte mi nejprve, abych vyslovil naše rozčilení a rozhořčení nad tím, jak se s námi poslanci zde ve sněmovně zachází. Po celé týdny a měsíce nebylo dosti látky, aby nás mohli zákonodárně zaměstnati, a nyní se nejdůležitější předlohy ve výborech a zde ve sněmovně opětně promrskávají v rychlíkovém tempu dnem i nocí, jakoby na tom závisela věčná blaženost. Zasedací síň stává se noční útulnou, poslanci jsou bezohledně poškozováni na zdraví, nepřeje se nám ani spánku, snižuje se tím samozřejmě také úroveň porad a vůbec se s námi zde jedná hůře, než s těžkými zločinci na Pankráci. Odpovědnost za to padá na novou vládní většinu, jež si libuje v surovém znásilňování menšin neméně, než dřívější koalice. A co z toho povstane, je zřejmo. Věcná práce je ovšem vyloučena. Celý parlamentarismus zůstává nyní jako před tím směšnou pitvorou.

Proto není divu, jestliže ani jediný ze sněmovníků nepožívá venku u úřadů oné úcty. jež by měla býti v demokratickém státě vlastně něčím samozřejmým. Tak mi teprve nedávno ředitel státních drah v Olomouci odepřel. abych tam mohl osobně uvésti deputaci, jež chtěla jednati ve věci změny jízdního řádu. Nepřijal mne a napsal, aby se mu to oznámilo písemně: "Litujeme, že nemůžeme přijmouti takovou deputaci vedenou dr Kobergem" A teprve předevčírem byla u mne za mé nepřítomnosti, zatím co jsem dlel zde v Praze, v Krnově v mém bytě a zároveň v kanceláři provedena domovní prohlídka, při čemž mně byly násilně otevřeny dva psací stoly a zabaveny různé spisy, aby se získal materiál proti mně, prý pro mé styky s říšskoněmeckými organisacemi, jako na př. se zahraničním ústavem ve Štutgartě. Zabavili mně časopisy od Ochranného svazu, rovněž dva nebo tři dopisy, které jsem vyměnil se zahraničním ústavem ve Štutgartě. Na to chtějí konstruovati paragraf zákona o ochraně, ač - to prohlašuji s tohoto místa zcela výslovně - byl jsem vydán pouze pro rozhovor v Hlucholazech, jenž se konal dne 3. srpna 1925, poněvadž jsem tam prý dostal peníze na nákup zbraní, což je směšné. Proto jsem také souhlasil, abych byl vydán. Doufám, že předsednictvo sněmovny vyhoví mému přání a poučí policejní úřad jakož i přehorlivého pana státního návladního Klosse v Opavě, že poslanecká imunita není přese všechno ještě úplně zrušena a že vydání pro nějaký určitý delikt neobsahuje v sobě provádění domovních prohlídek a předběžných šetření pro údajně jiné delikty. Později se v k této věci ještě jednou vrátím. v

A nyní k věci samé. O historickém vzniku a podstatě kongruy a jejím významu jako doplňku platů kleriků od státu nepromluvil sice zpravodaj tak, jak by bylo jeho povinností, avšak první řečník proti předloze posl. Patzel promluvil tak obšírně a přinesl tak mnoho číselného materiálu, že bylo by nosením háčků do češtiny, kdybych chtěl i o tom ještě šíře mluviti. Důležitějším se mně jeví vyloupnouti jádro věci, o kterou nyní jde, a vyjádřiti k ní stanovisko německé národní strany. Neboť otázka kongruy a stanovisko k ní předpokládá otázku poměru mezi církví a státem. Podle toho, jak se odpoví na tuto otázku, musí se zaujmouti stanovisko i k předloženému návrhu zákona. Proto dovolím si nejprve přečísti ze zásad německé národní strany k tomuto thematu toto (čte):

"Jestliže my němečtí národovci mluvíme o boji proti klerikalismu, nemíníme tím náboženství katolické nebo jiné, ani dotyčnou církev a nejméně v poslední řadě její služebníky. Neboť kolem náboženství je něco svrchovaně vznešeného: Církve, i katolická, mohou plniti vznešená poslání a před knězem, který zbožně a spravedlivě, dobrotivě a důvěřivě slouží svému Pánu a svému povolání, každý uctivě smekne klobouk. Ve smyslu této německé myšlenky snášenlivosti žádáme úplnou svobodu víry a svědomí a následkem toho i úctu před náboženskými city jinověrců. Zavrhujeme však rozhodně zneužívání náboženství k politicko-stranickým účelům, zavrhujeme však také výslovně boj proti náboženství o sobě. Chceme, aby svoboda víry a svědomí byla chráněna, dovedeme oceniti, co znamená náboženství pro hluboce nábožensky založené smýšlení milionů Němců. Proto nechceme kulturního boje. Chceme však, aby církev a stát byly odděleny. Stát upravuje svůj poměr k uznaným církvím církevním zákonem. Budiž uznána každá církev, jejíž učení a náboženské úkony nejsou v rozporu s veřejnou mravností a zákony. Každá církevní obec má býti oprávněna, aby své záležitosti svobodně spravovala."

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP