Sobota 19. června 1926

Začátek schůze v 9 hod. 28 min. dopol.

Přítomni:

Předseda: Malypetr.

Místopředsedově: dr. Spina, inž. Dostálek, Slavíček, Stivín.

Zapisovatelé: Špatný, Vávra.

259 poslanců podle presenční listiny.

Zástupci vlády: ministři dr Engliš, dr Fatka, dr Haussmann, dr Kállay, dr Krčmář, dr Peroutka, dr Slávik, za ministerstvo školství a nár. osvěty odb. rada dr Ant. Dvořák a min. místotajemník dr Kudláček.

Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník dr Říha jeho zástupci Nebuška, dr Mikyška.

Předseda (zvoní): Zahajuji 36. schůzi poslanecké sněmovny.

Došla oznámení o změnách ve výborech. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

Do výboru ústavně-právního vyslal klub poslanců čsl. soc.-dem. strany dělnické posl. dr Meissnera za posl. Brožíka, klub poslanců "Deutsche soz.-dem. Arbeiterpartei" posl. dr Czecha za posl. Hackenberga.

Do výboru rozpočtového vyslal klub poslanců "Deutsche soz.-dem. Arbeiterpartei" posl. Pohla za posl. Dietla.

Předseda: Došly dotazy. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

Dotazy:

posl. Bezděka, F. Navrátila a druhů ministru nár. obrany o nepřípustném chování některých čsl. důstojníků v Hodoníně,

posl. dr Daňka, Bezděka a druhů ministru vnitra ve věci městské spořitelny v Tišnově,

posl. Sladkého ministru školství a nár. osvěty o úpravě školských poměrů na Hlučínsku v připravovaném školském zákoně,

posl. Roudnického a druhů ministru školství a nár. osvěty o vyučování náboženství římsko-katolickému na českých školách školního okresu žamberského,

posl. Bayera, Rýpara, Čuříka a druhů ministru vnitra o pomoci živelními pohromami postiženým okresům Vsetínu, Val. Meziříčí, Rožnovu, Novému Jičínu a Příboru,

posl. Stanislava, Vičánka, Sedláčka a druhů ministru vnitra o pomoci živelní katastrofou postiženému obyvatelstvu na moravském Slovácku,

posl. Bartla a druhů ministru veřejného zdravotnictví a tělesně výchovy, aby byly zřízeny německé kursy pro německé porodní asistentky.

Předseda: Výboru imunitnímu přikazuji tuto žádost:

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

Žádost okres. soudu na Žižkově ze dne 14. června 1926, č. T 862/26, za souhlas s trest. stíháním posl. Haruse pro přestupek podle §u 3 a §u 19 zákona shromážďovacího (nedovoleně uspořádání schůze 2. března 1926 na Smíchově a 6. března 1926 na Žižkově) (č. J 208-II).

Předseda (zvoní): Přistoupíme k projednávání prvního odstavce pořadu, jímž je:

1. Zpráva výborů soc.-politického a rozpočtového o návrhu posl. inž. Dostálka, dr Mičury, Zocha, Petroviče, dr Tiso a druhů (tisk 323), aby byl vydán zákon o úpravě platů duchovenstva církví a náboženských společnosti státem uznaných (tisk

429).

Budeme pokračovati v rozpravě, započatě ve včerejší schůzi.

Přihlášeni jsou dosud řečníci: "proti"pp. posl. Schweichhart, Burian, Zeminová, Wünsch, Kříž, Sladký, Kršiak, Karpíšková, dr Uhlíř V. Beneš, dr Patejdl, Al. Chalupa, Knejzlík, Moudrý a dr Gagatko, "pro"p. posl. Ostrý.

Dávám slovo p. posl. Schweichhartovi.

Posl. Schweichhart (německy): Slavná sněmovno! Celní zákon byl první kousek a druhý hned následoval. Tak asi se dnes může říci s Vilémem Buschem, velkým německým protiklerikálním humoristou, vidíme-li, že většina se nyní chystá strčiti duchovenstvu výnos onoho špinavě materialistického obchodu, který na ně připadl a který má svůj původ ve volebním vítězství reakcionářských stran ze dne 15. listopadu 1925. Jak značně se od tě doby věci vyvinuly, toho jsme sami udivenými svědky. Členově svazu zemědělců, křesťanští sociálově a strana živnostenská, kdysi zuřiví protivníci protiněmecké vládní politiky, kryjí dnes vládu všemi prostředky bez ostychu a studu. Náhleji a způsobem více zarážejícím se zajisté ještě nikdy neprovedla změna politické scény. Bylo by velmi zajímavě, obnoviti jistě reminiscence. Ale poukázal bych jen na jedno: na chebskou přísahu ze dne 11. března 1922 pro právo sebeurčení vykonanou jako kdysi na Rütli. Dnes zajisté se nebude již proto přísahati a pan kolega senátor Böhr ze strany křesťansko-sociální bude asi sotva již míti příležitost, aby ještě jednou předříkával chebskou přísahu, onu přísahu, která dnes zní jako křivá přísaha. Když stát, velkoagrárníci a část továrnických baronů, jakož i banky ve způsobu cel - a teď k tomu přijdou ještě menší dárky, které udržuji přátelství, snad několik dvorů a zbytkových statků, jakož i několik malých milionů - již zachránili, co bylo jejich, uspokojí se teď duchovenstvo ve formě kongruy. Ovšem zase na útraty širokých vrstev. Non olet, peníze nesmrdí, ani nejnábožnějším katolickým duším, i když přicházejí od nejhorších nevěrců, které by jinak rádi odsoudili do pekla, tam, kde je nejžhavější, kde je nejhorší kvílení a skřípání zubů.

Předloha, jež se dnes projednává, stanoví nejnižší příjem, totiž kongruu, kněží spravujících farní úřady, jakož i ostatních duchovních působících ve správě na místech systemisovaných se souhlasem státní správy kultu, roční částkou 9000 Kč. Tato částka se zvyšuje automaticky vždy po třech letech o 972 Kč, nejvýše však desetkrát. K tomu ještě přicházejí příspěvky na výchovu dětí až do 1800 Kč ročně. Do jaké míry toho budou používati kněží katoličtí, dá se ovšem těžko říci předem. Mnozí se tu drží příkladu kukačky. Dále se také zavádějí požitky odpočivně a zaopatřovací podle analogie státních úředníků pragmatikálních. Stát musí plnýma rukama dávati více, aniž se smí tázati po zvýšeně činnosti s druhé strany, jak tomu také bude teď u ostatních státních zaměstnanců. Stát musí na rozkaz nynější většiny vyvíjeti velkou péči o kněžstvo, již jim ostatní sociálně důležitě vrstvy povolání zajisté závidí, jak již správně k tomu poukázal můj kolega Taub stran lékařů. Víme, že kněží jsou jednou z nejsilnějších opor vládnoucího kapitalistického systému. Musí se jim právě proto přicházeti vstříc, jak se to dělo vůči důstojníkům. Přes všechny politické změny a převraty staly se dnes šavle a kropáč právě tak časovým symbolem Československé republiky, jako jím kdysi byly v Rakousku. Aby se mohl správně oceniti význam kongruově předlohy, je nezbytně zapotřebí krátce vylíčiti poměr mezi státem a církví podle historického vývinu a poznati světový názor římských klerikálů. Pan kolega Luschka již včera mluvil o světových názorech a o bojích o ně. Římskokatolické duchovenstvo říká sice souhlasně s naukou Kristovou, že jejich říše není s tohoto světa, ale skutečnost je již dávno docela jiná, je v pokud možno největším rozporu se skutečností. Je pravda. že křesťanskou nauku dochoval chudý lid a chová ji částečně ještě dnes, protože s její pomocí spatřoval lid východisko z různých světských běd. Vždyť se tato nauka obracela ostře proti majetným a vykořisťujícím třídám. Většina věřících vidí ještě dnes odlesk dřívějška, ale nikoli skutečnou bytost. Od doby panství kněží a prohlášení křesťanské nauky za státní náboženství za panování císaře Konstantina ve IV. století, když se církev stala oporou trůnu a panujících mocností, ohromně se změnila podstata oficielního křesťanství. Dovolte, abych to shrnul v několika větách. Poukazuji v tomto směru na vývody svého přítele ve straně, prof. Hartwiga v brožuře "Jesus oder Karl Marx". Doporučil bych co nejvřeleji jistým křesťanskosociálním dělnickým sekretářům a poslancům studium této brožury. Tam stojí na straně 19: "Víra v Mesiáše byla pravou vírou tohoto světa. Ujařměný lid důvěřoval v Boha, jehož svrchovaná dobrotivost přece nebyla slučitelna s otroctvím, bídou a ostatním tisícerým žalem na světě. Teprve později se přeložilo vykoupení do onoho světa a církev v dobře pochopeném zájmu státu, jenž ji platí, podporovala všemi silami až do dnešního dne tento směr víry v onen svět. Bratrská láska, která ukládá povinnosti všem vrstvám národa, ustoupila do pozadí. Tím právě se stala církev tak cennou pro třídní stát, že zapřela křesťanství." Uvádí se zde výrok Karla Kautskyho z jeho díla: "Původ křesťanství": "Organisace křesťanství, církev, vítězila tím, že se zřekla svých prvotních cílů a zastávala se jejich opaku." A Hartwig praví plným právem: "Církev není nevinnou náboženskou pospolitostí, za jakou by se tak ráda vydávala, nýbrž politickou organisací moci ve službě panující třídy." Poměr katolické církve k státu jeví stálou tendenci, snahu církve po svrchovanosti nad státem a lidmi již po staletí, to se jeví zcela jasně a nepopíratelně. Scholastickými hesly se to snaží zevrubně odůvodniti. Svatý Augustin, jeden z největších učitelů práv církve katolické, jenž zemřel r. 430, odůvodnil ve své učebnici "Stát boží" filosofii dějin římské církve takto: "Viditelná církev se svou hlavou, papežem v Římě, je vůlí a dílem božím. Světský stát je nižšího a konec konců ďábelského původu." Zoceleno takovými myšlenkami, probojovalo se kněžstvo ke stavu panskému a světskému panství světovému. Hlavním průkopníkem těchto snah byl papež Řehoř VII., jenž zemřel r. 1085. Považoval se již za lenního pána světských říší. Církev mu byla soudem božím vůči světu světskému. Vrcholu církevní moci dosáhl Innocenc III., jenž zemřel r. 1216. Celý svět mu doslova ležel u nohou. Tomáš Aquinský, jiný velký učitel římské církve, jenž zemřel r. 1274, snažil se dokázati nutnost světského panství papežského. Tvrdil, že stát jakožto dítě hříchu je povolán, aby církvi sloužil. Římskému biskupu prý se musí podrobiti všichni králově křesťanského národa jako Pánu Ježíši Kristu samotnému. Základní myšlenka těchto učitelů jest jako mnohé jiné v křesťanské církvi čistě pohanského původu. V tomto případě je myšlenka z Řecka. Řeklo se: Člověk je zapředen do smyslnosti, je naplněn touhou po vykoupení a to najde pouze v povznesení k Bohu. Tomu všemu se již před křesťanstvím učilo v Řecku. Papež Bonifác VIII., jenž zemřel roku 1303, ve své bule "Unam Sanctam", vydané r. 1302, posunul však již tyto náboženské důvody do pozadí. Žádal církevní moc pro vnější moc, prohlašuje, že světský meč smí býti veden pouze podle pokynů a pokud to dovolí kněz, a světské podřízení se papeži že je předpokladem blaženosti. Posledním cílem klerikálů jest a zůstává tedy toto: Stát jest služebníkem církevní moci podle významu kněžského despotismu. Klerikalismus žádá právní nadvládu církve nad státem. To je také smyslem konkordátu. To jest světovým názorem stoupenců Luschkových. Kněží jsou v první a také v poslední řadě služebníky církve, i když jsou zaměstnanci státními. Co jim poroučí církevní představení, je pro ně konečně směrodatně a nikoli to, co jim káže státní moc, vláda. To je dávno známá skutečnost, která platí po staletí až do dnešního dne, skutečnost, kterou musíme míti stále před očima. Že také v posledních letech tento názor ještě byl směrodatným církvi římskokatolické, dokazuje postní pastýřský list rakouských arcibiskupů a biskupů z roku 1921. Tam se opakuje podle smyslu všecko, co hlásali svatý Augustin a svatý Tomáš Aquinský: "Bůh jest také pánem nad státy a vládami, zemskými sněmy a národními shromážděními, všemi školami a universitami a všemi redakcemi a organisacemi." A pak se dovozuje, že kněží proto "dávají svůj souhlas k ústavním zákonům spolkového státu, jen pokud nejsou zřejmě proti božskému řádu právnímu a nejsou na úkol božských a plně nabytých práv církve". Výslovně se poukazuje k tomu, že biskupově a kněží jsou zástupci božími. Výslovně se prohlašuje, že kdo chce býti s Bohem, musí býti poslušen biskupa a faráře. Schází jenom ještě poznámka, že by i farářova kuchařka mohla býti ztělesněním vůle boží.

Na jednu okolnost bych poukázal zvláště vzhledem k politickým poměrům, jak se dnes vyvinuly. V promyšleně snaze římsko katolické církve, opanovati lidstvo a udělati z něho nástroj kněžské hierarchie a kapitalistických tříd bez vlastní vůle, hleděli především dostati do rukou školy. Zkouší se to ovšem také zde. V Rakousku se to podařilo po odražení občanské revoluce z r. 1848, z níž vlastně nic nezůstalo, než tak zvaně osvobození sedláků, způsobem netušeným. Konkordátem ze dne 5. listopadu 1855 byla škola v plném rozsahu vydána katolickému duchovenstvu, a to, co se stalo v Rakousku před 70 a 80 lety, opakovalo se v posledních letech v Bavorsku a Polsku, a jsem přesvědčen, že i zde bude snaha, uzavříti konkordát mezi Československem a Římem. Veškeré vyučování na všech veřejných, ale i soukromých školách musilo v Rakousku odpovídati katolické věrouce a odpovídá také ve všech zemích, které uzavřely konkordát, této nauce. Nekatolík nemohl býti povolán k učitelství na střední škole. Učitelé obecných škol byli vesměs podřízeni dozoru církve a censura učebnic byla svěřena biskupům. Kněžstvo, především biskupově, určovali učebnou osnovu. Nejméně rozhodovali rodiče o osudu svých vlastních dětí na školách. Výsledky takové školy vypadaly také podle toho. Sotva pátý díl školních dětí tehdy v Rakousku skutečně docházel do škol, a čemu se učily, to bylo náboženství v nejširším rozměru, pak trochu psaní, počítání a čtení. Vždyť přece rakouské ministerské nařízení ze dne 28. srpna 1855 ustanovilo o cíli vyučování, že tak zvaná realia, jako zeměpis, přírodopis a přírodozpyt atd. nepatří do školy triviální, tedy obecně. Kam až se dostal rakouský stát za panství reakce, která ohlupovala lidi, ukazují ztraceně války z let 1859 a 1866. II mondo casca, svět se řítí, zvolalo tehdy římské panstvo ustrašeně, a když liberální zákonodárství Rakousko modernisovalo, bylo pokrokově zákonodárství, tehdy v Rakousku vydané, od papeže Pia IX. proklato a vyhlášeno za "docela a navždy neplatně". Pro Československo je to krásný obrázek pro budoucnost, vyhlídka, že také zde jednou kněží, jako státní zaměstnanci budou kázati proti zákonům jim nepříjemným a budou je proklínati. Se všech kazatelen tehdy v Rakousku bylo hromováno proti svobodomyslným zákonům a všemi biskupy byly slavnostně proklínány. Lid byl nabádán kněžími, aby veřejně nedbal zákonů a přímo se stavěl proti nim, kněžími, kteří jinak učí křesťansky trpěti a snášeti zlo. Boj o moc vedl Řím, muselo-li tak býti, právě všemi prostředky. Co se však nepodařilo všem klatbám, toho dosáhli rakouští klerikálově tichou neúmornou krtčí prací během následujících desítiletí, totiž zesílení jejich zhoubného panství. Moji kolegově Patzel a Koberg již mluvili o rakouských zákonech upravujících poměr církve ke státu, ohlášených v květnu 1874. Ty, jak známo, nikdy nevyšly. Zamýšlené utvoření farních obcí se neuskutečnilo nikdy, vyjma jedinou výjimku, prý v Bílsku. Takového něco se kněžstvu nehodilo do krámu. Kolega Luschka se včera honosil svými 75% katolíků, jichž je mezi obyvatelstvem československého státu. Nemá příčiny, aby tak mluvil. Podle jeho ideologie musilo by vlastně těchto 75% katolíků voliti vesměs klerikálně. Tomu na štěstí tak není, ale víme přece: Páni stoupenci Luschkovi jsou raději spokojeni se 75% papírovými křesťany než se 25% skutečně vybraných věřících. Ale čeho se v Rakousku klerikálově vždy všemožně domáhali, to byla vždycky snaha, zvýšiti kongruu. Dovolte, abych z přednášky profesora Wahrmunda v Praze, jenž kdesi ve spolku "Freie Schule" byl pilně činný, přečetl jedno místo. Profesor Wahrmund tehdy řekl: "Jenom v otázce kongruy, t. j. pokud se týče státního platu pro katolické kněžstvo, vyvíjela rakouská správa kultu chvályhodnou činnost. Na její iniciativu byly vydány v letech 1885, 1890, 1894 a 1898, tedy přímo za sebou, zákony upravující resp. zlepšující platy katolických duchovních. Brzy však byl i poslední rozsáhlý kongruový zákon z roku 1898 prohlášen za nedostatečný a v nově předloze vládní z roku 1905 prosazeno znovu zvýšení kongruy, která ukládala rakouskému státnímu pokladu zatížení 4,800.000 K. K lepšímu porozumění celé věci budiž zde pouze poznamenáno, že aktivní církevní majetek v Rakousku vzrostl od r. 1835 až do r. 1880 o 482 miliony, dále že týž aktivní církevní majetek od r. 1880 až do r. 1900 znovu vzrostl o 222 mil. a že r. 1900 úhrnně příjmy katolické církve byly o 25 milionů vyšší než všechna její vydání, že konečně zálohy rakouského státu katolickému náboženskému fondu r. 1901 již dosáhly částky 228,988.000 korun". Z toho tedy vidíme, že sice skromnost je okrasou, ale že i klerikálově bez ní se dostanou mnohem dále.

Kněží, páni klerikálově, se dovolávají svých historických práv. Také kolega Luschka o tom včera mluvil dosti obšírně. Hrají si také rádi na pronásledované. Kolega Petersilka jak v rozpočtovém výboru, tak i zde včera před celou sněmovnou mluvil ve svých výkřicích o loupeži církevního majetku. To je zcela zřejmá narážka na opatření císaře Josefa II. (Posl. Kaufmann [německy]: Odkud pak měli tento majetek?) Ten ovšem zrušil 800 klášterů s 36.000 členy, ale jen proto, protože se, jak je psáno ve zrušovacím dekretu, věnovali rozjímavě zahálce, tedy jasně řečeno, tyto kláštery byly zrušeny, protože jejich obyvatelé lenošili. Ale přes to tehdy zůstalo v Rakousku ještě ne měně než 1.324 klášterů s 27.000 obyvateli. Mezitím co dřívější Habsburkově za dob 30letě války bezohledně zabavili majetek evangelických odbojníků i majetek 25.000 sedláků, kteří byli vyhnáni z Čech, utvořil císař Josef z majetku zrušených klášterů základ náboženských a farních pokladen pozdějšího náboženského fondu. Kdyby nebylo přebytku, chtěl stát doplatiti, co schází. To vyplývá zcela jasně z kabinetního listu z r. 1783. Císař Josef II. chtěl udělati z kněží jakési státní úředníky, proto zavázal stát k příspěvkům, což se teď děje také. Nenávist proti císaři Josefu klerikály živená není vlastně historicky ani odůvodněna. Vždyť se již kolega Kaufmann o tom mimochodem zmínil. Mluví-li se již o loupeži v majetku církevního, naříká-li se také dnes na pozemkovou reformu a mluví-li se i při tom o loupeži, kde pak j sou listiny pánů klerikálů, jimiž by mohli bez závady dokázati titul své držby? Ve skutečnosti je tomu tak, že páni klerikálově to, čeho nenabyli sami jakýmkoli více nebo měně temným způsobem, vlastně převzali a dostali od státu, a stát tedy měl logicky také právo, aby jim cizí majetek zase vzal. Historická práva církve, přívrženců Říma, kterých se pan kol. Luschka dovolával, jsou tedy velmi, velmi ošumělá. Za liberální éry, o níž moji kolegově Patzel a Koberg mluvili obšírně, se názor o poměru církve k státu podstatně změnil. Upozorňuji pouze na článek 15 rakouských základních zákonů státních ze dne 21. prosince 1867, kde stojí výslovně: "Každá zákonně uznaná obec církevní nebo náboženská řídí a spravuje svoje vnitřní záležitosti sama". Ještě jednu poznámku mimochodem: Co kolega Koberg včera řekl, byl jenom slabý dozvuk všech nauk z doby mladoliberální a hnutí "pryč od Říma" německých radikálů. A přece to vyvolalo nelibost pánů stoupenců Luschkových. Zase jednou se ukazuje, jak netolerantní jsou tito pánově, nechtějí snésti ani nejslabší kritiku.

Poukázal bych ještě na mezikonfesijní ráz rakouských zákonů, zvláště na zákon ze dne 15. května 1868. Stanoví, že dávky pro účely kultu mohou býti vynuceny jen tehdy, jedná-li se o povinnosti patronátní nebo jiné povinnosti listinami dokazatelně. Takové skutečně existují a i obce a rolníci musí ještě platiti jistě daně in natura nebo v penězích. Upozorňuji jen na t. zv. desátek, který v některých severoněmeckých obcích je ještě dnes obvyklý, jakási robota farnímu duchovenstvu. Při projednávání zákona ze dne 7. května 1874 o příspěvku k náboženskému fondu bylo tehdejší rakouskou vládou v důvodově zprávě výslovně prohlášeno, že při zaopatřování nutných prostředků má býti saháno jen na církevní zdroje - výslovně řečeno, církevní zdroje -- a stát, stálo dále, nemá pro dotyčně dávky ani prostředků ani jimi není povinen. To řekla rakouská vláda! A co k tomu říká vláda husitského státu Československa? Mlčí! Poukázal bych na příklad Francie, kde zásada, že náboženství je záležitostí soukromou, byla skutečně uplatněna, ale i na severní Ameriku, protože přijetí, jehož se dostalo evropským delegátům, biskupům z Evropy a papežskému vyslanci, dokazuje, že také pod zásadou "náboženství je záležitostí soukromou" římskokatolická církev může docela dobře prospívati.

Při zákoně kongruovém z r. 1885 byla ovšem opuštěna rozumná zásada tehdy liberály zastupována, že stát nemá co činiti s církví. Nesmíme však zapomenouti, že to celé bylo otázkou politické moci a i dnes ještě jí jest. Všechny tyto věci se odehrávaly ve starém Rakousku, v onom Rakousku, které zahynulo hanebně vinou panujících. Když byla zřízena Československá republika dne 28. října 1918, měla býti podle proklamace podepsané Masarykem, Benešem a Štefánikem zemí svobody a pokroku, militarismus měl býti nahrazen milicí, církev od státu odloučena. Kam se poděly všechny tyto krásně zásady? Cesta k reakci jest také v tomto státě dlážděna dobrými předsevzetími. Nešťastnou náhodou nedošlo v Československu k rozluce církve od státu. Je to jedna z mnohých opominutých možností, se kterými zde teď musíme počítati. Když v době po založení republiky národní boj zuřil nejsilněji, když Němci, Češi atd. proti sobě bojovali, těšila se černá internacionála co nejsrdečněji a zvětšovala promyšleně svoji moc. Jezuité vyhnaní r. 1816 ze země mají dnes větší význam, než kdy před tím. Ujímají se všude své úlohy, udělati z obecenstva katolíky po dobrém nebo po zlém, s pravou kněžskou nesmiřitelnou horlivostí. Předloha kongruová je zcela otevřeně vítězstvím Říma nad zásadami zakladatelů států. Volby z podzimu 1925 ukazují jasně, že klerikálově všech národních odstínů stali se skutečně značnou mocí a tím nebezpečím pro pokrok, a že klerikálově všech stupňů dovedou velice obratně využíti politické situace pro své sobecké cíle. Dosažená posice v této sněmovně slouží jim především k tomu, aby odplatili své nejlepší agitátory. Či chce snad někdo upírati, že každá fara je agitačním střediskem křesťanských sociálů? Že tedy kongruově příspěvky přímo slouží straně křesťansko-sociální? Že se přišlo také ostatním vyznáním vstříc, jest v očích katolíků zajisté velikou chybou krásy tohoto zákona.

Páni odpůrci nechtějí ničeho slyšeti o zesvětštění vedení matrik a proto probojují s veškerou energií svoje mzdově hnutí. Schovávají se při tom za domnělý zájem státu, tvrdíce, že by práce světských úřadů přišla příliš draho, že to dělají levněji. (Výkřiky.) Mluví se o zdražení vedení matrik u světských úřadů o 70 milionů. Jak ošumělá je tato argumentace, vyplývá z okolnosti, že se teď počítalo pro kněžstvo o 150-200 milionů korun více Domnělý zájem státní ve smyslu spoření se velmi rychle projevil jako čistě jesuitský úskok. I kdyby se uznával dnešní poměr duchovenstva ke státu v zásadě, musilo by se připustiti, že se vydání státu během posledních let pohybovala v tak vzestupně linii ve prospěch kleru, že o skutečném odůvodnění nářků na odstrkování nemůže být i naprosto řeči. Člověk si vzpomíná zde na slova Goethova o dobrém žaludku církve, která stráví i nespravedlivý majetek, jen ona sama to dovede. Vždyť my víme. že kněží nepracují pouze za mzdu boží, a že se také na to nespoléhají, že je Bůh bude živiti jako lilie na poli. Ale co žádají, daleko přesahuje meze skromnosti. Od r. 1919 bylo státem vydáno na kongruu ne měně než 370 milionů. Roční vydání stále jeví překotný vzestup jako žádná jiná položka rozpočtová, tím měně by se mohlo mluviti o snížení. Vydal-li stát r. 1919 daleko přes 20 milionů na kongruu, stoupla r. 1924 tato položka již na 76 milionů, když mezitím částka 54 milionů byla zaokrouhlena na 60 milionů. Táži se vás: Co dostanou nezaměstnaní, jichž počet jest několikrát větší než počet kněží? Mnohem, mnohem měně než tato hrstka poživatelů v státě!

Teď se má vydati opět o 50 milionů více. Co se tvrdí se strany klerikálů, že totiž má býti vydáno jen 38 milionů korun, tomu nevěří žádný myslící člověk. Zajisté to činí při nejmenším 50 milionů korun. Není divu, že žádostivost církve i u věřících katolíků vyvolává pohoršení a rozmrzelost, samozřejmě ještě více u nekatolíků a volnomyšlenkářů, jichž počet stále roste. Již teď musil každý volnomyšlenkář platiti za osobu ročně 51/2 Kč pro účely kongruově proti vlastní vůli, teď k tomu přijde ještě 3.60 Kč. Nejostřejší odmítnutí kongruy je tedy odůvodněno již z tohoto důvodu.

Jiný důvod je ten, že by v dnešní době bídy širokých vrstev duchovenstvo docela dobře mělo dávati příklad onoho osobního uskrovnění, jež stále ostatním doporučuje. A kdyby již jednotliví bratři v Kristu snad skutečně trpěli příliš velkou bídu, pak by měl právě oživiti onen "křesťanský solidarismus", o němž se teď ve všech křesťanských církvích tolik mluví. Víme (Nepokoj na levici.), že často již mezi farářem a kaplanem je největší majetkový rozdíl. Mnozí faráři jsou velmi bohatí, ale také velmi lakomí, a mnozí kaplani jsou chudí, hladoví a - utekou. Katolická církev je však tak bohatá, že by žádný z jejích služebníků nemusil hladověti nebo žíti v nouzi, jak kolega Luschka včera prohlásil, kdyby bylo právě oné křesťanské solidarity, ale tě není. Uvnitř hierarchie římskokatolické církve panuje největší nestoudná nerovnost. Biskupově žijí v lesku a nádheře, mezitím co chudí kaplani, vlastní náhončí církve, jsou odkázáni na chudobný život. O těchto chudých kaplanech mluvil včera kolega Luschka, ale nepřipojil, že se tito chudí kaplani, děti chudých domkářů a dělníků, obyčejně nestávají bohatými biskupy. A kdyby chtěl člověk býti zlomyslným, mohl by říci, že spíše ještě v obchodu zdatní židé, jako svého času pan Kohn v Olomouci mají vyhlídky, že to k něčemu přivedou.

Jen ještě několik slov o majetku katolické církve samém. Měla již v době předválečně ohromně jmění. Tak měla arcidiecése pražská 30.5 milionů mírových korun, Olomouc přes 8 mil., diecése královéhradecká 22 miliony, Litoměřice 20 milionů, "chudě" Budějovice 11 milionů, Brno 2 miliony, ve vévodství těšínském bylo také přes 2 miliony majetkem diecésním, celkem tedy 96.5 milionů mírových korun. Majetek klášterů samotných odhadoval se na 238 milionů. Hodnoty v klášterech jsou ve skutečnosti tak veliké, že je nemožno je odhadovati. Převedeno na dnešní cenu peněz, znamená toto uvedené jmění, že diecése v Čechách, na Moravě a ve Sleszku mají při nejmenším majetek 700 milionů korun, kláštery aspoň 11/2 miliardy. Ovšem páni Petersilka a Krumpe budou namítati, že pozemková reforma, jejíž zapřisáhlými nepřáteli j sou, velice ztenčila majetek diecésí a klášterů. Jsem však o tom přesvědčen, že bude využito dnešní mocenské posice k tomu, aby se zas něco získalo zpět. Ale přesto přese všecko zajisté ještě dost zůstalo. To dokazuje skutečnost, že si brněnský biskup stále ještě může dovoliti byt o 12 pokojích a že nedávno arcibiskup olomoucký chtěl dáti 900.000 korun podloudně přepraviti přes hranice. Dámy a pánově, kdyby Kristus měl rozhodovati, vyhnal by bohatá církevní knížata, již nechtějí nic dáti pro své chudé spolubratry, co včera také dokázal kolega Patzel, z jejich paláců bičem a nutil by je, aby vedli evangelický život chudoby. Kristus by podle slov Luschkových skutečně sociálně smýšlel, ale řekl by také: Nestojí-li psáno: Můj dům má býti modlitebnou pro všechny národy, vy však jste z něho udělali doupě loupežnické, olupujete chudě duchovní o výdělek a mzdu, žijete prostopášně a donucujete chudě duchovní, aby u chudých poplatníků žebrali.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP