Co mne ještě vede k tomu, abych hlasoval proti předloze,
je stanovisko duchovenstva k sociální otázce.
Duchovenstvo samo, když jde k zpovědi, musilo by kajícně
doznati, že často jedná příkře
proti příkazům nauky Kristovy. Budiž
zde vzpomenuto sjezdu křesťansko-evangelicko-pravověrně
církve před 2 lety ve Štokholmu, jehož
se katolická církev z opatrnosti nezúčastnila
přímo. V poselství štokholmském
stojí bez okolků a jasně v jakési
zpovědi vůči věřícím,
že duchovenstvo v soucitu a lásce k pracujícím
třídám selhalo a že je zastupovalo nedokonale
v duchu Páně. Tato zpověď je zajisté
charakteristická: Co platí o evangelických
duchovních, platí ne měně o katolickém
duchovenstvu. Říká se tam dělníkům,
že jsou oněmi menšími, kteří
moudrou prozřetelností božskou musí
věsti život chudoby a odříkání,
pokorně práce, jak prohlásil papež Lev
XIII., říká se, že největší
a nejhlouběji zasahující
nerovnosti jsou velmi účelně, že kapitalismus
a hromadná vražda odpovídají vůli
boží. To jest sociální cítění
stoupenců Luschkových.
Kardinál kníže arcibiskup Piffl ve Vídni
vydal, jak známo, v "Reichspost" ze dne 15. června
1915 za války provolání ke katolíkům
vídeňským, v němž stálo:
"Hlas boží mluví z hřmění
děl. Moji drazí! Válka byla nutná
podle vůle boží." S poukazem na vůli
boží duchovenstvo schvalovalo také obchod s
otroky a schvaluje také vykořisťování
dělníků kapitalisty dneška. Smím
zajisté říci: Odmítáme takového
krvelačného boha, jak se nám zde jeví,
tak nesociální církev, která zastupuje
takové barbarské protikulturní zásady,
jménem pokroku lidstva se vší rozhodností.
V třídním boji nemůžeme naprosto
potřebovati takových nauk. Přes
křesťanský solidarismus křesťanští
sociálově v praksi vždy drželi kapitalismu
třemeny, a ještě více, nezapomněli
starých mocí, jež je chránily, upozorňuji
na řeč, kterou měl s tohoto místa
před rokem pan kolega dr Feierfeil,
v níž se tak zastával Maďarů, že
to tehdy i ve vládním tisku, jako na př.
v "Prager Presse" bylo nepříznivě
zdůrazněno. Dnes stojí týž řečník
na straně československé vlády. Místo
abych se pouštěl do podrobností o stanovisku
církve k sociální otázce, poukázal
bych jen k pověstnému pastýřskému
listu z roku 1924, jenž je také příkladem
značně nesnášenlivosti, protože
zapovídal katolickým dělníkům
připojiti se k spolkům komunistickým a socialistickým
a hrozil jim pro případ, že by neuposlechli,
tím, že právě tito katoličtí
dělníci by nebyli připuštěni
ani k svátostem ani by se jim nepovolil křesťanský
pohřeb. (Německé výkřiky:
Slyšte! Slyšte!) Odpověď na tuto provokaci
nebyla dosud v tě míře dána, jak by
byla měla zníti důsledně: Pryč
od Říma! Pan kolega Krumpe
mluvil ve svých volebních
řečích o křesťanské spravedlnosti.
Je to spravedlivě, dámy a pánově,
aby se cly ukládala další břemena nejchudším
z chudých, vdovám, sirotkům, hladovějícím
a aby se jim předepisovaly nově daně až
k nesnesitelnosti a aby se řadě velkoagrárníků
a továrníků, jakož
i duchovenstvu opatřily zvýšeně příjmy?
Je to křesťanské, je to spravedlivě?
Kdyby přišel Kristus, zajisté by vymrskal zástup
politických penězoměnců a kupců
z tohoto chrámu. Sociální otázka klerikálům
ovšem není hlavní věcí. To již
víme. To také pan kolega Krumpe
jasně zdůraznil v jedné ze svých
volebních řečí a řekl, že
nejdůležitější otázkou je
otázka nábožensky-politická. Podle něho
se uzavře mír mezi národy tohoto státu
za požehnání papežského. Pro tento
zákon je požehnání papežské
zajisté již připraveno. Ovšem musí
býti papežské požehnání
národy draze zaplaceno. Vždyť kongrua poskytuje
malou ukázku toho, co nás ještě očekává.
My, dělníci, všichni myslící
lidé, nechceme býti otroky duchovenstva, bráníme
se proti tělesnému i duševnímu otroctví,
vzdáváme se požehnání
Říma. Naším cílem je nezávislý
stát kulturní. Boj, který se vede proti politice
Říma, není nový. Již od 12. století
se bojuje proti politickému panství církve.
Walther von der Vogelweide, jenž zemřel r. 1220, Ullerich
von Hutten byli vůdci v boji. Italský básník
Dante Alighieri, 200 let před Lutherem, prohlásil,
že papež má věsti k věčnému
životu, císař k blaženosti na světě.
Ve. své "Božské
komedii" řekl Dante: "Meč a pastýřská
hůl nepatří do jedné ruky." Byl
to kněz, bývalý rektor v Paříži,
Marsilius z Padovy, který se r. 1324 dokonce postavil na
stanovisko, že se má církev včleniti
do státu, že církev nemá moci donucovací
a trestní, že smí jen učiti, varovati,
kárati. Musí zacházeti s hříšníkem
v duchovní správě jako lékař
s nemocným. Luther prohlásil
r. 1520:. "Nadvláda církve, klerikální
policejní moc je zavržena. Duchovním statkem
nejsou peníze, nýbrž víra a dobré
skutky. Všichni duchovní se musí," říká
Luther, "podříditi řádu státnímu."
Citoval bych ještě výrok Goethův, který
byl velice dobrým znalcem politiky
ultramontánní. Řekl: "Je mnoho hloupého
v stanovách církve. Ale církev chce panovati
a k tom musí míti omezenou masu, která se
krčí a je ochotna dáti se opanovati. Vysoké
duchovenstvo, bohatě dotované, ničeho se
tak nebojí jako osvěty
spodních vrstev." Souhlasíme plně s
nejlepšími duchy lidstva, pracujeme-li pro rozluku
církve od státu a školy od církve, vidíme-li
ve smyslu Karla Marxe v člověku nejvyšší
bytost a snažíme-li se zavěsti řád,
který neodstraňuje jenom nouzi hospodářskou,
nýbrž i duševní, které jsou hlavními
pružinami veliké moci církve.
Ke konci bych ještě řekl toto: Vy, pánové,.se
strany protivně, chcete zpět do středověku,
my však kupředu do světlé budoucnosti.
Vám, černým četníkům
kapitalismu, úhlavním nepřátelům
demokracie a socialismu, nepovolíme ani haléře.
(Souhlas a potlesk na levici.)
Předseda (zvoní): Dalším
řečníkem je pan posl. Burian.
Dávám mu slovo.
Posl. Burian: Ctěná
sněmovno! V Československé republice zažili
jsme nyní po dva týdny celou řadu velmi vážných
a důležitých událostí. Všechno
to, co se zde stalo a čeho jsme byli svědky, má
jen jediný smysl, totiž ten, že měšťácké
strany si umínily ukázati celé veřejnosti,
jak veliká a silná je jejich reakce.
Cla sama o sobě by nebyla dostačovala, aby tak ohromně
masy občanstva v Československu byly poučeny
a přesvědčeny o velikosti tě reakce,
která je nastolena zde v republice. Proto reakce také
ještě přichází se zákonem
kongruovým, aby tím i takové vrstvy obyvatelstva
československého, které otázku celní
ještě dostatečně nepojímají,
které nejsou přímo dělnické
a na které tíha cel snad v takové míře
nedolehne, ale přece jenom mají větší
myšlenkový obzor, věděly a viděly,
že je zde reakční kurs velmi silný a
ostrý.
Otázky, které jsou rozvířeny zákonem
o kněžských platech, nestojí zde samy
o sobě. Nejedná se toliko o kongruu, nýbrž
je zde soubor různých a rozmanitých otázek
a věcí, které navzájem zapadají
a ukazují celý ten kurs, jaký v Československu
nastal. (Tak jest!) A tato otázka
kongruová zvláště nápadně
ukazuje obyvatelstvu, politické veřejnosti v Československu
na to, že takový kurs také zde je. Tato otázka,
která se dotýká poměru státu
k církvím, která se dotýká
světových názorů pokrokového
občanstva ke klerikalismu, je nejcitlivější
otázka československého
života veřejného a proto, poněvadž
jsme zde u toho nejcitlivějšího místa
a pro ohromně široké vrstvy občanstva
a obyvatelstva československého v určitém
smyslu nejbolestnějšího, je možno při
této příležitosti docíliti nám
toho, aby politická převýchova
nezasáhla jen dělnické kruhy a stala se ještě
pronikavější a hlubší, než
jak by se to bylo zdařilo na podkladě otázek
hospodářských, nýbrž abychom
skvěleji a lépe politickou výchovu mnohem
širších vrstev občanstva v Československé
republice obstarali.
My proto při této příležitosti
máme možnost udělati rozbor politického
našeho života, jak nyní po volbách se
jeví. Když chceme zkoumati náš život
veřejný i politický, musíme vycházeti
z těch základních otázek všeho
veřejného činění, z otázek
hospodářských. Musíme se tázati,
jak se vyvinuly hospodářské poměry
v Československu, a musíme obraz jich míti
na paměti, máme-li věděti, jak masy
reagují již dnes na tyto otázky veřejného
života a jak ještě více bude musiti reagovati
na ně komunistická strana a snad
také i jiné strany socialistické. (Předsednictví
převzal místopředseda inž. Dostálek.)
Dnešní poměry sociální vyvinuly
se úplně v neprospěch dělnických
tříd, tak v neprospěch, jak se to vůbec
nikdy neočekávalo. Kdežto dříve
před válkou, nalézalo-li se dělnictvo
v určitých zlých a těžkých
poměrech, nalezly se i v měšťáckých
kruzích mnohé skupiny, které pro tyto poměry,
pro to sociální postavení dělnických
tříd měly určitě porozumění,
zdá se dnes, že toto porozumění v těchto
měšťáckých kruzích stále
více a více mizí
a že měšťácké kruhy používají
mnohem vyhraněnějšího, silnějšího
třídního stanoviska, stanoviska třídní
brutality proti dělnictvu a že mají pro snahy
dělnické třídy dnes jen krutý,
silný výsměch. Ale podívejte se! Tu
a tam můžeme slyšeti i takové
projevy, přicházející z kruhů
měšťáckých, které mimovolně
přiznávají skutečnou situaci pracujícího
lidu. Nedávno v "Národních listech",
v úterý 15. června, právě po
fašistické schůzi na Slovanském ostrově,
taková reakcionářka, jako je Milada Sísová,
napsala pojednání, v němž
o situaci dělnictva je mimovolně přiznáno
toto: "Zvláště u ženských
sebevražd vedle zklamání srdce a zatížení
nemocí je to stále více a více motiv
hospodářský, který vede ženy
k sebevraždě a který tvoří jejich
peklo v životě. Ve Francii
žije půl milionu dělnic v takových podmínkách,
že pro ně by byla sebevražda vlastně vysvobozením."
A myslíte, že jen ve Francii žije takový
ohromný počet dělnic, které v takových
podmínkách žijí? Myslíte, že
jen ženy žijí v takových strašných
podmínkách, že ve
skutečnosti podle názoru takové měšťácké
spisovatelky i sebevražda by byla pro ně vysvobozením?
Dělnictvo musí míti dnes neobyčejně
mnoho životní síly v sobě, aby vydrželo
všecky ty trpkosti života, které dnes na dělníky
doléhají. (Tak jest!) Druhý
muž, který mluvil na Slovanském ostrově
pro fašismus a pro fašistický postup proti dělnické
třídě, je zase národní demokrat
Sís, který na oné schůzi o hospodářských
poměrech v Československu vyslovil se takto: "Blížíme
se zřejmě ke krisi ve velkých průmyslových
odvětvích, pokud jí již dnes nejsme
zasaženi. Budeme nezbytně nuceni k tomu, abychom restringovali
velmi podstatně své výdaje. Nevíme,
jaké nebezpečí přijde na nás
ze znovuzřizovaného průmyslu německého,
organisovaného americkou pomocí." Tedy tak
líčeny jsou nám
poměry v československém průmyslu
a doznává se, že až dosud bylo zde zle,
že má však býti ještě daleko
hůře, že budou zastavovány závody
více než zastavovány byly dosud, že krise
bude větší, že nejistota existence dělníků
bude mnohem silnější, než
je dnes. A vidíte to samozřejmě. Dělníci
již prostě instinktivně to cítí,
pokud nejsou o tom orientováni na základě
svého vědomí, na základě toho,
že podávají se jim komunisty zprávy
o skutečném stavu hospodářských
poměrů v celém světě a zvláště
v Československé republice.
Dnes všechno dělnictvo, nejen komunistické,
instinktivně si ujasňuje a uvědomuje, že
jeho poměry jsou zlé a že mohou býti
ještě daleko horší. To, co dnes dělnická
třída prožívá, to je již
něco naprosto jiného, než co bylo kdysi jednou
před válkou. To byl idylický stav dělnické
třídy, to byl idylický poměrně
stav celé společnosti kapitalistické, v níž
jsme žili. Oč tenkráte běželo,
oč tenkráte bojovalo dělnictvo? Mělo
své ideály, ale tyto ideály nebyly tak bezprostředně
viditelny, jako jsou dnes. Ale tenkráte,
když bojovalo a podnikalo stávky, když se organisovali,
šlo jim o větší či menší
kousek chleba, v podstatě však měl každý
jednotlivý dělník aspoň to nejnutnější
a nejpotřebnější k živobytí
a určitě životní úrovni. Šlo
snad při náporu kapitalistickém
o to, aby o kousek toho měl měně, šlo
o to, aby měl o kousek chleba více, když se
namáhal a pracoval, aby svými organisacemi a hospodářskými
boji něčeho docílil. Dnes jde o něco
úplně jiného, dnes jde o celou existenci
dělnické třídy. (Tak
jest!) Dnes jde o celý život dělníků,
(Potlesk komunistických poslanců.) jejich
rodin a dětí. Krise, která dnes dopadá
na dělnickou třídu a která má
býti ještě mnohem horší, ta je
dravá, ta je taková, že se podobá ohromně
hospodářské povodni, která uchvacuje
dělníky a ničí jim vše. O všechno
tedy přicházejí dělníci a hůře
ještě má býti na podkladě těch
opravdových skutečností hospodářských,
které rodí a plodí sám život
kapitalistický a zákony kapitalistické, konkurence
kapitalistického zkartelisování a kapitalistického
ztrustování. Nejenom to, teď přichází
ještě k tomu politická moc měšťácké
třídy, která ještě, místo
aby tyto věci léčila a napravovala, přitužuje
dělnictvu a přidává ještě
dělníkům to nejhorší a nejšpatnější.
A tu přichází měšťáctvo
a diví se, když dělníci
jsou v takové náladě, že vycházejí
na ulice a na těchto ulicích bojují za své
požadavky a svá práva.
Dělníci vyšli v posledních těchto
dnech na ulice a provedli zde opravdu neobyčejnou manifestaci
a demonstraci rázu takového, jakého již
dávno v Československu nebylo. A ihned přicházejí
činitelé mocenští a posílají
na dělníky policajty s obušky a zkrvavěním
přičiňují se o utišení
dělnické třídy. Co dělníci
chtějí? Dělníci chtějí
pokojně se shromažďovati a chtějí
pokojným způsobem projeviti svoji
vůli. Nebýti policejních útoků,
nedošlo by v Praze naprosto k ničemu.
Byly by veliké projevy, a na tyto projevy má dělnictvo
právo všude, nejenom na Havlíčkově
náměstí, nýbrž také na
Václavském náměstí. (Souhlas
a potlesk komunistických poslanců.) Nemáte
žádného práva, abyste dělníkům
se stavěli v cestu a abyste je sbili a stloukli tam, kde
oni svého práva používají.
V Kladně nebylo použito policie ani ozbrojeně
moci, dělnictva tam bylo shromážděno
daleko více a byl tam zachován úplný
pořádek, a přece i tato manifestace kladenská
ukázala velikou vůli dělnické třídy,
vůli, která je odhodlána ochotně k
bojům také ještě daleko větším.
Po událostech pražských tu ovšem bylo
veliké rozčilení nad dělníky
pražskými. Myslím však, že všechny
měšťácké strany měly si
povšimnouti něčeho jiného, že měly
si povšimnouti toho, čeho jsem si všiml já,
když jsem mluvil těž na jednom projevu dělníků
na Havlíčkově náměstí,
že měly si povšimnouti toho, že zde najednou
vyrostla a najednou zde je neobyčejná bojovná
odhodlanost dělníků,
která by sáhla k daleko ostřejším
prostředkům, kdyby nebyla napomínána
těmi, kteří k těmto dělníkům
tam mluvili. Tato bojovná odhodlanost dělníků
vámi viděna nebyla, to je vaše škoda,
a že tato bojovná odhodlanost nebude zmenšena,
o tom jsme přesvědčeni
a jistě že tato bojovná odhodlanost bude vzrůstati.
Vy z měšťáckých stran stále
hovoříte, že jste státotvorní,
že tvoříte stát. Není to pravda,
vy netvoříte stát, tvoříte
jen nedostatek, bídu, hlad a zoufalství pracujícího
lidu. (Potlesk komunistických
poslanců.) A teď postarali jste se o to svým
vlastním postupem a jednáním, že celé
politické veřejnosti v Československu namalovali
jste důkladný obraz všeho dění
v Československu a ukázali jste dělnické
třídě plně jasno.
Jsou to vlastně dva obrazy, o kterých musíme
mluviti. Celá veřejnost je vidí. Já
sám jsem jen jejich skromným a nepatrným
vykladačem a mám jen tu snahu, abych veřejnost
tyto obrazy naučil lépe, přesněji
a správněji znáti. Vy sami jste je upravovali,
udělali, namalovali. Jsou to obrazy
dva: jeden je komický, satyrický, druhý je
vážný a poučný. Dovolte, abych
nejprve se zmínil a poukázal na tento komický
obraz, na tu komedii veřejného politického
života, jak sehrána byla měšťáckými
stranami. Myslím, že tento obraz vypadá asi
takto:
Tu je viděti, jak svobodomyslně
strany české odhazují své husitské
přesvědčení, jak odhazují cepy
a palcáty a jak poslušně, ba poslušněji
než pinčlík, aportují klerikálům
zvýšení kněžských platů
a jak starají se o to, aby dokonce zavedeno bylo novum:
postavení kněží
na roveň státním zaměstnancům.
Tu vidíme na podkladě tohoto jednání
českých svobodomyslných měšťáckých
stran, jak jsou v obětí vzájemném
všichni, kteří dříve o sobě
jen to nejhorší říkali a mluvili, vidíme
zde Němce Hanreicha i
pana Mlčocha živnostníka
i agrárníka Staňka,
Šrámka a Jurigu, či Hlinku,
všechny navzájem, jak tančí rozpustilý
tanec, jak všichni jsou rozjařeni. Ale, pánově,
když v takové velice dobré a krásně
náladě taneční jste a když tento
foxtrott dohromady společně tančíte,
zapomínáte na to, že tančí zde
svobodomyslně husitské strany tanec s těmi,
kdo upálili Jana Husa, (Souhlas a potlesk komunistických
poslanců.), a naopak zase že tančí
ti, kteří si říkají, že
jsou katolíci, s těmi, kteří jsou
ve svém nitru naprostými neznabohy, atheisty. Tento
obraz ovšem je potřebno ještě poněkud
lépe rozebrati. Jsou tu na př. němečtí
agrárníci, kteří jsou dnes velmi šťastni.
že dostanou zemědělská cla a že
mohou se poděliti také na tom, co je a bude rozdáváno
z cel velkým zemanům na venkově. Vidíme
zde muže, kteří ještě nedávno
na schůzích mluvili, že český
stát prý je horší než maďarští
penězokazi, že zničil Němcům
ohromně miliardy národního jmění,
dnes už na to zapomněli, dnes s těmi, proti
kterým takto mluvili, dělají společnou
politiku. Nedávno zpívali
zde určitou písničku, ale teď už
nezpívají: "Deutschland, Deutschland über
Alles", nýbrž zpívají: "Geldsack,
Geldsack über Alles." (Potlesk komunistických
poslanců.) A oni myslí, že na podkladě
aktivistické politiky, kterou zosnovali, dělají
kdo ví jakou chytrou rozumnou a vzácnou
politiku.
Pánově z německého a maďarského
tábora, neděláte chytrou politiku! Podobáte
se takovým hloupým rybičkám, jež
padly do sítě těm, kteří vás
tam chtěli míti. Nevím, zdali jste již
někdy viděli, jak se loví na moři
ryby. Loví se tak, že vyšle se na moře
člun a rybář v něm úplně
nepatrným prostředkem, malou svítilničkou
svítí do moře a za chvilku hloupé
rybky jsou zde a pak mohou se už táhnouti celé
hodiny do sítí. Tak také německým
měšťanským stranám rozsvítili
takovou malou svítilničku
problematických zemědělských cel,
kterých velcí sedláci nepotřebují
a malým rolníkům mohou jenom škody způsobiti.
K této malé svítilničce přivěsili
ještě nějakých 21 milionů, jak
se praví, pro německou agrární banku
a ty německé měšťácké
strany jako ty hloupě rybičky jdou za tou svítilničkou
a jsou chytány do sítě a budou museti hlasovati
pro všechno, i pro daně i pro ty vojenské zákony,
nebude žádného vyhnutí.
Dále jsou v tomto spojení živnostníci.
To je strana, která nedávno teprve se zvedla a už
teď sama se stará o to, aby co nejrychleji zase zahynula.
Je to její věc.
Pak jsou tam Hlinkovci. O těch v podstatě platí,
co jsem řekl o německých agrárnících.
Ještě nedávno, není tomu tak dlouho,
mluvil zde pan posl. dr Juriga různě
věci, a tu je potřebno i účelno, abych
jeden citát z jeho řečí přece
jen uvedl. Mluvil zde takto: "Tak, hľa bol nám
rodný list a meno zfalšovaně, aby bol slovenský
národ zo sveta zotretý, aby jeho osobitnosť
bola zavraždená, aby slovenský národ
bol uškrtený. To ja mienim,
že z republiky Čechov a Slovákov úradně
kruhy porobily Kain-Abelskú republiku preto, že nám
zapierajú našu osobitnosť. Kto mi zapiera moju
osobitnú bytnosť, je mojím vrahom, lebo zapierať
komu právo na osobitnosť znamená, že je
iste mravným a právnym
jeho vrahom. A je Kainom Čech, ktorý mne hovorí,
že ako Slovák nie som slovenský národ."
A nyní dr Juriga i s celou
Hlinkovskou společností úplně jsou
poslušní těch českých vládních
kruhů, o kterých kdysi dr Juriga
hovořil, že jsou to vlastně vrahově
slovenské samostatnosti a slovenského národa.
Pak jsou zde národní demokraté. Ti přeměňují
se úplně otevřeně v takovou stranu,
že kdyby jednou si vzali obraz své minulosti a srovnali
se svojí přítomností, uviděli
by, že v takovou ježibabu žádná krásná
panna se nemůže proměniti, jako se proměnili
národní demokraté. Národní
demokraté kdysi měli krásnou lásku,
které se říká: rovnost, volnost, bratrství.
Jejich tehdejší liberalistický světový
názor přišel s touto láskou a tento
názor oni také kdysi vyznávali.
Dnes však mají jinou lásku, není to
však ona někdejší kráska, nýbrž
je to velmi stará obluda, staré středověké
pověry, strašidla a příšery.
Agrárníci se domnívají, že v
této společnosti se dobře vyjímají,
ježto se jim podařilo pomocí této společnosti
prosaditi cla. Není to však pravda, na tomto obraze
satirickém, který jsem zde podal, mají i
agrárníci svou podobu, která nikterak není
k jejich cti. Agrárníci mně připadají
v tomto obrazu, že dělají politiku chlapeckou,
poněvadž jednají jako malý chlapec,
který jde do vinohradu natrhati si třešní
a před vinohrad postaví druhého chlapce,
aby zatím dával pozor, slíbiv mu, že
také z těch třešní něco
dostane. Vy agrárníci podnikáte neslýchaný,
nestydatý vpád do chudobného, nevýnosného,
těžkou prací obdělávaného
vinohradu pracujícího lidu a najali jste si klerikály
k tomu, aby vám dávali pozor, a slíbili jste
jim, že také z toho bohatého ovoce, které
načešete, něco dostanou.
My tedy celkem asi můžeme říci, že
ten obraz první, o kterém jsem mluvil, je hotový
politický kabaret, a já doufám, že také
Ferenc Futurista nebo Hašler náležitě
ho zužitkují a způsobí Pražanům
pořádnou zábavu. Schází tam
ještě klerikální strana. No, rozjařeni
jsou pochopitelně a samozřejmě velice. Jejich
veselost jest úplně pochopitelna, nemůže
to jinak býti. Ale když se podíváme
lépe na tento obraz, pak myslím, že docela
jasně vidíme, že tato tvář těchto
rozjařených klerikálů jest tváří
dobře známého muže, který za
30 stříbrných prodal svého pána.
(Tak jest!)
My komunisté máme svůj vlastní poměr
na př. k tě základní knize, která
jest knihou všech náboženských vyznání
- bibli. Liberalistický směr tuto bibli vždycky
pokládal za snůšku všelijakých
hloupostí, pitomostí, nesmyslů, nepravd,
lží a podvodů. My se tak na bibli nedíváme.
Přál bych vám,
abyste znali na př. posudek našeho velikého
bojovníka Karla Liebknechta, který o této
bibli také ve svém hlavním vědeckém
díle se zmiňuje a kde oceňuje tuto bibli
neobyčejně. Říká, že je
to kniha knih, která snesla velmi mnoho nikoliv božských
pravd, nikoli něčeho zjeveného,
ale velmi mnoho lidské moudrosti, a že popsala mnoho
případů lidské skutečnosti,
lidských bolestí, omylů, chyb, radostí,
a praví, že tato kniha knih, bible, až bude jednou
odpoutána od náboženství a nebude o
ní žádných náboženských
výkladů, bude vždy
velikým poučením pro své čtenáře.
Tedy my jistě žádného povrchního
stanoviska k náboženství nemáme, ale
víme také, že i tato kniha, bible, a zvláště
ovšem církevní učení všech
církví bez rozdílu má celou řadu
ustanovení, která vesměs napomínají
dělnickou třídu k pokoře, k poslušnosti,
devotnosti, tedy k vlastnostem, které se nám u dělnické
třídy nemohou líbiti. Ale ačkoli víme,
že všechna církevní učení
svou podstatou, svými zásadami směřují
proti pracujícímu lidu, přece myslím,
že nikde v žádném
církevním učení a v žádném
náboženství není řečeno
nic takového, co klerikální strany, které
zde jsou, luďáci a lidová strana, dělají.
Ano, vaše klerikální učení, ne
vaše učení náboženské a
církevní, předpisuje stále a předpisovati
bude vždy dělnické třídě
trpělivost a poddanost svým pánům.
Ale to přece jenom v žádném církevním
učení řečeno není. že
vyznavači tohoto učení křesťanského
a náboženského sami mají ta břemena
nakládati na pracující lid. Myslím,
že jenom tolik je tam řečeno, že lid má
břemena snášeti, ale že sami máte
celé hory těch břemen nakládati na
záda pracujícího lidu, to tam řečeno
není, naopak je tam velmi mnoho takových perných
slov pro vás a pro vaši nynější
politiku, že jste odhlasovali cla, že budete odhlasovávati
daně a chystati další
výdaje pro dělnickou třídu. To vše
odsuzováno je celou řadou dobrých a správných
vět ve vaší vlastní knize, která
má býti základem vašeho postupu.
Tak třebas ve starém zákoně Sirach
pravil - a to se hodí velmi dobře na dnešní
vaši (obrácen k lidově
straně) politiku: "Kdo odnímá chleba
v potu dobytého, jest jako ten, kdo zabíjí
bližního svého." Anebo ještě
jiná jeho slova: "Loupeží lva jest divoký
osel na poušti, tak i chudí jsou pastvou bohatých.
A jako v ohavnosti má pyšný pokoru, tak i v
ohavnosti má bohatý chudého." Anebo
ještě jedno: "Prosebně mluví chudý,
bohatý ale mluví tvrdě." Ale přes
to přece jen vy jste na straně toho bohatého
a na straně toho bohatého vyždímáváte
z nemajetného lidu na podkladě zákona o clech
ohromně peníze. I nový zákon
v příslovích říká: "Kdo
utiskuje nuzného, utrhá Stvořitele jeho."
To jste vy, lidová strana, ľudáci, celý
klerikální tábor. (Výkřiky.)
To, co o vás říká starý
i nový zákon: Zabíjíte bližního
svého v pravém slova smyslu dnes, a jak jsem řekl
úvodem, utrháte stvořitele jeho. (Tak
jest! Souhlas komunistických poslanců.)
Nuže, my víme dobře, že vaši lidé,
vaši stoupenci, jsou vychováváni tím
způsobem, že oni mají své faráře
rádi. My víme dobře, že vaše výchova
směřuje k tomu, aby pokládal prostý
muž i žena vaše duchovní za něco
posvěceného, za něco zvláštního,
ale přece jenom jsme přesvědčeni,
že nakonec přece jen raději mají sebe
samy, své rodiny a své děti.
A když teď uvidí, že proti všemu tomu,
vy první, katolíci, klerikálově, lidovci
a ľudáci jste se provinili tímto způsobem,
pak myslím, že tato jejich láska ke svým
dětem a třídě jim bude důležitější
a že nemajetný lid z vašich vrstev pro zákony,
které zde děláte, hromadně vaše
řady bude opouštěti. (Tak
jest!)
Ctěná sněmovno, teď ještě
si dovolím hovořiti o onom druhém obrazu,
o kterém jsem řekl, že je poučný
a že je vážný, který narýsován
byl a je všemi dnešními politickými událostmi
a ještě více zjevný bude veřejnosti.
Chtěl bych tyto zákony o kněžských
platech posouditi s hlediska jednak kulturněvědeckého,
jednak s hlediska pracujícího lidu a za třetí
s hlediska českých dějin. Nám komunistům
záleží velice na tom, abychom získali
drobný pracující lid bez rozdílu jeho
náboženského přesvědčení.
Neříkáme nikomu, kdo s námi společně
jde a kdo s námi společně
jíti chce, že se musí vzdáti svého
náboženského přesvědčení.
Spoléháme, že třídní stanovisko
nemajetného pracujícího lidu také
přes různě náboženství
scelí a sloučí tento pracující
lid, že pracující lid bez ohledu na to, má-li
náboženské vyznání takové
či takové, přece jen zaujme vyhraněně
třídní stanovisko a že toto vyhraněně
třídní stanovisko vítěziti
bude proti všem.
Ale když takto smýšlíme a jednáme,
nečiníme při tom žádných
ústupků něčemu, co nepokládáme
za správně, nečiníme při tom
žádných kompromisů se světovým
názorem církví, s učením církví
a s jejich náboženstvím. My svůj vlastní
světový názor nebudeme zakrývati a
nezakrýváme, a nebudeme o něm říkati
něco jiného, než co ve skutečnosti je.
Měříme-li světový názor
svůj světovým názorem církví,
ať římské
či kterékoli jiné církve vůbec,
pak řekneme vám docela otevřeně, že
tato vaše církevní učení do dnešní
doby zasahují jako něco absurdního a nestvůrného,
jest to horší Donquichotiada, co vy představujete
svým církevním učením, než
jakou napsal Cervantes ve svém
známém románě. Já jsem nikdy
proti klerikalismu se netužil, tento protiklerikalismus nebyl
nikdy mým oborem, ale přes to není možně,
když o věci přemýšlím, o
vašem církevním učení mluviti
jinak, než způsobem, který vám snad
nemůže býti nějak milý.
Mám jednu takovou vzpomínku na své mládí.
Tenkráte byli jsme vychováváni v katolickém
náboženství a jako chlapci šlo nás
několik podívati se do evangelického kostela,
a když jsme tam přišli, a snad právě
proto, že jsme byli vychováni v katolickém
náboženství, všechno to, co jsme v evangelickém
kostele viděli, nám připadalo jako něco
naprosto zvláštního, a řekli jsme si
mírným slovem, když jsme vyšli ven: Tohle
jsou jacísi podivínově. Později jsem
přišel - jednou před lety - do pravoslavného
kostela v Rusku v Moskvě. Když
jsem tam vstoupil, žasl jsem. Díval jsem se na všechny
jejich obřady, jejich způsoby, a když jsem
viděl ten věřící lid, má
myšlenka byla: Tito lidé nepřišli, aby
správně věci poznali a správnou pravdu
zvěděli. A o těch kněžích,
kteří se tam pohybovali
kolem oltáře a uprostřed kostela různým
způsobem, jsem si řekl: Buď jsou.to herci nebo
blázni. A na všechno jsem se díval jako na
divadlo. A tak myslím, že jedno náboženství
soudí o druhém. Přijde-li katolík
do ruského kostela a dívá se na
obřady, říká si: To jsou blázni.
Naopak když přijde pravoslavný nebo Turek a
dívá se na katolické obřady, má
tutéž myšlenku: To jsou blázni. A když
přijde zase Turek do pravoslavného či evangelického
kostela nebo se dívá na katolické obřady,
říká si rovněž:
To jsou blázni.
A co z toho všechno je asi pravda? To nám ukazuje
malá historie z jiného náboženství,
které je zavedeno a má několik set tisíc
stoupenců v Americe, náboženství Mormonů.
Tam se.prý zjevil nějaký anděl či
svatý jakémusi Josefu, přinesl mu zlatě
desky a na nich bylo jako zjevení boží prý
novoegyptským písmem napsáno, jak náboženství
má býti vyznáváno. A tak prý
podle tohoto zjevení v egyptské řeči
Mormoni si zvolili své náboženství a
pevně věří, že je to náboženství
daně zjevením a působením
anděla páně. Později se však
učenci podívali na tyto desky a poznali, že
nejsou psány novoegyptsky, nýbrž staroegyptsky,
poznali, že na nich nejsou předpisy mormonského
náboženství, nýbrž modlitba staroegyptská.
Tak se také vyslovili, ale marná věc. Mormoni
věří dále, že je to zjevení
boží, jedině správně, jedině
platně a pravě náboženství.
Myslím, že to platí všeobecně.
Kdyby vám někdo vědeckým způsobem
prokazoval, že to či ono z vašich učení
náboženských je nesprávně, budou
přes to určitě masy lidí tomu stále
věřiti. Ale přesto přece musíme
se dovolávati toho, jak o učení církevním,
o klerikalismu soudili a soudí mnozí a mnozí
mužově a jak věda měšťácká
a věda svobodomyslného tábora o tomto táboru
klerikálním soudí.
Voltaire, váš největší nepřítel,
který vám, nic dobrého nepřál,
pravil: Blouznivci zakládají náboženství,
hlupáci ho uznávají a podvodníci ho
vedou dále.
Schiller, který je nejvíce ctěn u Němců,
napsal: Kněžstvo bylo vždy oporou tyranie. Český
organisátor dr Rieger v Kroměříži
roku 1848 horoval pro úplného atheistu Diderota,
mluvil proti církvi, Karel Havlíček Borovský
řekl krátce, jasně a jednoduše: Nic
jim nevěřit, nic jim nedávat, a Masaryk
prohlašuje katolickou církev za duchovní
mrtvolu. Ovšem, to všecko je měšťácká
věda, která své vlastní vědění
nedovedla nikdy domysliti. Ona vždycky ještě
říká, že je zde jakési nepoznatelno,
ona ještě pořád tápe, a není
si jasně vědoma skutečného smyslu
celých dějin světových a výsledků
svého vlastního vědeckého bádání.
Měšťácká věda na př.
pořád ještě nedovede
si poraditi s tím, co představovala všecka
kacířská učení a všecky
kacířské církve, měšťácká
věda stále ještě myslí, nebo
aspoň velmi mnoho lidí v těchto měšťáckých
kruzích myslí, poněvadž husitismus,
české bratrství, Komenský atd. vystupovali
v jakýchsi formách církevních,
že zde musí býti církve, nějaké
náboženství. Měšťácká
věda sama nedovede v tomto ohledu pochopiti to, co pochopila
již v jiných směrech. Ona ví o alchymii,
že to byly jakési počátky, ze kterých
vznikla skutečná věda chemie. Měšťácká
věda ví o astrologii, že to byly určitě
jakési počátky, ze kterých vzniklo
skutečně vědění a skutečná
věda, astronomie. A také všecko to, co proti
Římu a proti římskému katolicismu
podnikáno bylo Husity a jinými mnohými filosofy,
těmi či oněmi s různého
hlediska a stanoviska, byly takové počátky,
jako ta alchymie a astrologie. To všechno byly první
údery proti Římu, proti katolické
církvi, a byly to vůbec také první
údery proti církevnímu učení
a náboženství všech církví
bez rozdílu. (Tak jest!) A
my komunisté proto říkáme:
Ano, my béřeme to slovo Havlíčkovo
doslovně: Nic jim nedávati, nic jim nevěřit,
(Potlesk komunistických poslanců.) totiž
nevěřiti jim nic, ani z jejich politických
názorů, ani z jejich politického jednání,
ani z celého jejich církevního učení.
(Tak jest! Souhlas komunistických poslanců.)
Není však potřebno jíti tak daleko,
jak jde materialistický monistický světový
názor náš. Dostačí úplně
stanovisko husitství, či svobodomyslnosti liberalistické,
aby bylo naprosto vyloučeno a nemožno, kdyby tyto
svobodomyslně strany, které zde jsou, jako strana
republikánská, národně-demokratická
a německé svobodomyslně strany, trochu jen
dbaly samy sebe a své cti s hlediska jejich vlastních
vědeckých vymožeností, aby zde odhlasovány
byly nějaké miliony pro klerikální
církve. (Hluk.)