Sobota 19. června 1926

Měšťanské strany netají se nenávistí k legionářům a válečným poškozencům, chystajíce se připraviti je o různě výhody, které jim zákony republiky zaručily a které tyto kategorie za své oběti získaly. Sedm let bojujeme za opuštěně starce a stařeny v tomto státě, 150.000 je u nás 70-, 80i 90letých hrdinů práce bez chleba, bez domova a bez útulku v posledních letech svého života. Úřednická vláda předložila almužnickou předlohu takového rázu, že socialisté kategoricky ji musí zamítnouti. Na dělnictvo je v tomto státě vůbec brán ohled věru malý. Do sociálního pojišťování nemocenského a starobního spadá u nás 2,800.000 dělníků a dělnic, s rodinami na 7 milionů osob. Zákon má vstoupiti v platnost 1. července t. r. a již zase provokační apoštolská majorita v senátě vykřikuje, že se musí starobní, invalidní a nemocenské pojišťování dělnictva zhoršiti, aby prý na to nemusili tolik platiti. A přece dělníci jsou užiteční, poctiví a pilní pracovníci lidské společnosti, jsou nejpočetnějším a nejpracovitějším stavem republiky a měli by tedy býti státem také nejvíce podporováni. Mělo by se tedy bráti k nim hodně zřetele, ale to v době, když na 10.000 římským lenochům má se odhlasovati na 200 milionů Kč, odpírá se třem milionům dělníků sotva 10 až 20 milionů ročně. (Posl. dr Franke: Nepovídej takové věci, budeš zavřená!) Neleknu se tak snadno a úřednická vláda dávno a dávno tu nebude, když budeme s této tribuny ještě lid hájiti.

A nyní mi dovolte, abych několika slovy zahleděla se na současně zoufalé poměry hospodářské se stanoviska těch, na které páni zákonodárci myslí vždy až 14 dní před volbami.

Ženy tvoří většinu národa. Vysoká agrární cla muže sice vzrušila, ale hrozný jejich důsledek odnese nejvíce žena-hospodyně a matka. Muži se vybouří na schůzích nebo ve stávkách nebo v ohromných sociálních zápasech, které z toho vzniknou, ale na ženu již nyní denně hrnou se při nákupech nekonečně nově starosti. Platy nebo mzdy jsou stejně, ale ceny všeho letí nahoru. Děti budou ještě hladovější a muži doma nespokojenější s mizerií života. Žena-hospodyně, toť hromosvod všech zlých dob, do kterého bije rána za ránou od osudného července 1914. Nervy zničeny, domácnost ochuzena, radost ze života zmizela. Neprožili jenom muži krutou válku, prožily ji stejně ženy, a i ony stály léta ve frontách. 90% městských žen, a to nejen dělnic, ale i žen úředníků, učitelů a živnostníků staly se těžkými válečnými poškozenci. Ve Velké Praze jistě 70% žen trpí různými nemocemi z těchto let hrůzy. 20% žen a dětí je zachváceno tuberkulosou z hladu, 30% jich trpí ledvinovými chorobami a revmatickým ochromením z mrazů a bídy nevlídných front, 10% jich umírá na těžké srdeční choroby, získané z rozčilování a zármutku.

Národ je ve své síle podlomen a vy ho jdete 7 let po válce mučiti novou drahotou a starostmi. Co jsme se nabojovali za pokrok a za uvědomění žen, abychom krok za krokem vyrvali ženy ze spárů černě reakce. Muži tak rádi užívají svého gesta: Klerikály podporuje jen ženský svět. A vidíte, v Čechách se nám podařilo mnohé zlepšit, dík dobré tradici ženského hnutí, ale Morava jest dosud temná a Slovensko černě. A vy, páni vlastenci, v tě době dáváte straně lidově privilegovaně postavení, ohromně státní fondy a vliv, pod kterými zase bude umírati sotva probuzená ženská duše. To jest ten váš největší hřích. Ženu, polovinu národa, vrháte v náruč zoufalství a k tomu ji ještě vydáváte do rukou černě římské reakce.

V každé vesnici budou státem placení černí agitátoři. Jak by se mohl potom zlomiti příval tmy, který se po celé republice valí? A nyní si řekněme bez vyhýbání,co zavinilo neutěšeně poměry, do nichž se řítíme. Bylo ohromnou chybou, že komunistická strana po celá léta podceňovala parlament a vládu. Nyní vidí ohromný rozdíl mezi tím, co bylo a co jest. Pokud čsl. socialisté a soc. demokraté mohli hájiti lid ve vládě a v národní koalici, bylo přece jenom dobře. Do tě doby nemohly podobně strašně předlohy objeviti se na stolech tohoto parlamentu. Vizte na př. r. 1925! V únoru 1925 ochuravěl Švehla a po dobu tří měsíců vedl vládu republiky náměstek Stříbrný za podpory několika socialistických ministrů, a za ty tři měsíce socialisté vybojovali v této koalici: Porážku obilní lichvy na bursách, na 3 roky byla uzákoněna ochrana nájemníků, což je věc ohromného dosahu, že si o ní dnes nedovedeme prostě udělati představu, poněvadž kdyby byla ochrana nájemníků prolongována o jeden rok, apoštolská většina byla by nám strhla ochranu nájemníků v niveč, odhlasovali jsme zákon o placené dělnické a učňovské dovoleně a položily se základy ke státní cedulově bance. Na to jsme se dali po prvě od státního převratu na velký výboj ve věcech církevně politických. A výsledek společně práce socialistů byl tento: Odhlasován byl interkonfesijní zákon také pro Slovensko, zákonem se zaručilo spoluužívání hřbitovů, potupný svátek Johánka z Pomuku byl odstraněn a zákonem zavedena na vždy oslava velikého Mistra Jana Husa. A kromě těchto 7 velikých zákonů a pokrokových činů vynutili jsme si dále i po návratu Švehlově: Vyhlášena byla amnestie všem stíhaným příslušníkům církve československé, na 20 tisíc sňatků čsl. církve obdrželo právní platnost, biskup Bombera byl vyhozen z armády a ministr Stříbrný dal veřejně prodati biskupské jeho roucho a prsten, iredentista biskup Papp byl do 24 hodin vypovězen z republiky, poněvadž odepřel složiti slib věrnosti tomuto státu, na 100 spurných kněží bylo na Slovensku potrestáno odnětím kongruy za provokace ve věcech pastýřských listů, vláda republiky se oficielně zúčastnila Husových oslav, Vatikánu bylo sděleno otevřeně, že se do vnitřních poměrů republiky nesmí plésti a že Marmaggi nesmí zpátky do Prahy.

A to vše bylo provedeno zákonem v parlamentě nebo nařízením vlády v tě době, když oba vůdci klerikálů dr Dolanský a Msgr Šrámek seděli ve vládě i v koalici a museli ke všem těmto zákonům a krokům býti zticha. Proč? Protože posice socialistů byla tenkráte tak silná a mocná v koalici a ve státě, že se nemohlo vládnouti proti nim a nemohly se dělati zákony, které by provokovaly socialisty. Volby v r. 1920 daly tuto moc a sílu socialistům. Daly jim takový počet hlasů, že jsme si vynutili prostě zákony, kterých lid potřeboval. A vláda, ve které sedělo vedle 9 měšťanských politiků také 6 socialistů, nutila se pod naším tlakem přirozeně do sociální i pokrokově politiky. A tak vidíme v jediném roce zajímavě rozdíly. Loňského roku ministerský předseda Švehla v čele vlády šel 6. července 1925 na Staroměstské náměstí složiti hold Husově památce. Pan Černý s p. dr Haussmannem a ostatními společníky pravděpodobně půjde letos tou dobou do Vambeřic nebo do Mariazellu prositi, aby jim pán bůh odpustil všecky hříchy, které tady svou indolencí napáchali. (Výborně!) Když nyní lid sténá pod následky celní drahoty, když bude proklínati daně na římské kněze, když "Národní Listy" vyhrožují zrušením ochrany nájemníků a agrární "Venkov" zhoršením sociálního pojištění, ať národ neviní parlament. Ten parlament je takový, jaký si ho voličově zvolili. Že v r. 1920 byla zvolena téměř polovina socialistů, ubránili jsme nejen práva pracujícího lidu a národní ráz republiky, ale byli jsme i v ofensivě ve věcech kulturních. Ale 15. listopadu 1925 spáchal národ veliký hřích sám na sobě. Zvolil celé dvě třetiny měšťanských a reakčních poslanců a ti se mu nyní za volební důvěru tak strašně odměňují. Aby byla osudná chyba voličstva zjevnou, uvádím jen několik málo cifer. Klerikálově českoslovenští dostali 1,180.265 hlasů, klerikálově německomaďarští 430.108 hlasů, agrárníci českoslovenští 970.498 hlasů, agrárníci německomaďarští 571.198, vlastenci nár.-demokratičtí 284.628, a političtí živnostníci 285.928 hlasů. Úhrnem nynější československo-německo-maďarská apoštolská většina dostala 3,722.615 hlasů, a naproti tomu českoslovenští socialisté a sociální demokraté dostali pouze 1,240.000 hlasů, tedy sotva jednu třetinu toho, co svěřil lid do rukou těch, kteří dnes jdou proti jeho životu a existenci. To se ovšem nyní na lidu hrozně mstí, že chudáci na vesnicích volili agrárníky a klerikály a chudáci v městech národní demokraty a politické živnostníky. Hlasy odevzdaně komunistům jsou ztraceny pro obranu lidu. Dostati tak socialisté o ten milion hlasů víc, jinak by situace ve státě vypadala. Síla, vliv a moc socialistů z prvých dob po převratu znovu by se obnovily, znovu dostavila by se úcta a respekt před dělnictvem. Nikdo by se nesměl proti lidu prohřešiti, nikdo znásilniti pokrok a národní charakter tohoto státu. Všechno toto má lid v rukou pro příští rozhodování.

Na adresu zrádně apoštolské mezinárodní majority vzkazujeme jasně a zřetelně: Nejásejte předčasně! Za dva měsíce vás smích přejde, až budete chystati státní rozpočet. - Nemyslete si potom. že pan dr Kramář a monsignor Šrámek, který se chlubí, že dnes vede, zapíská na národní píšťalku a že bude mít hlasy pro všechny tyto předlohy. Znevážnili bychom sami sebe, muselo by nás naše vlastní voličstvo odsouditi, kdybychom měli s těmito lidmi jednati dříve, než odvolají hanebně tyto zákony, které nyní parlamentu vnucují. Jediná naše odpověď na všechny útoky a urážky je tato: Pryč s kongruou! Pryč s apoštolskou majoritou, vypište nově volby! Falešní vlastenci a černě duše římské zradili sliby, které voličům dávali před 15. listopadem. Proto musí národ rozhodovati znovu sám. Nejsme stoupenci násilných převratů a method, ale dnes již věříme pevně, že u nás k převratu dojde, k velikému převratu. Převrat ten nevyvolají ani rodobranci, ani komunisté, ale nově volby, které smetou všechny strany, jež pro hrubý prospěch dvou stavů, kněží a velkostatkářů, zradily myšlenku národní jednoty, pošlapaly práva lidu, zaprodaly svou politiku Římu a vydaly náš stát aspoň na přechodnou dobu do rukou Němců, Maďarů a římské reakce. O volbách, pánové, si to všechno spočítáme! (Potlesk poslanců čsl. strany socialistické.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Dalším řečníkem je p. posl. Ostrý. Uděluji mu slovo.

Posl. Ostrý: Slavná sněmovno! Co zde řekl kol. Burian a také poslankyně předřečnice, musí býti do určitě míry podepsáno. Ale nedá se těž oddisputovati, že je to částí obžaloby těch, již stesky a obžaloby k českému národu pronášeli. Já si dovolím později to dokázati jejich vlastním jednáním i pokud se týče výtky dr Samkovi, který prý prohlásil, že, kdyby nebyl kongruu podepsal, byl by vyloučen nebo zbaven mandátu. Připomínám českým socialistům jejich spor s Vrbenským a soudruhy. Tehdy dělo se jaksi něco, co sami pánově podle zákona parlamentní praksí připravili. Také pokud se týče výtky, kde jsme byli, když byli zavíráni příslušníci československé církve pro přestupky a podle platných zákonů i pro zločiny při zabírání římsko-katolických kostelů atd., říkáme, že jsme byli v Československé republice a že s trpkostí jsme se dívali na to, jak vláda jejich lidí, kteří zde dnes obžalobu vznáší, naše lidi žalářovala. (Výborně!) A konečně jestliže zde padaly stále poznámky "budeš konfiskována a zavrou tě", myslím od bývalého ministra p. dr Frankeho soudím, že je dokazatelno, že, je-li pro takové věci u nás něco možno konfiskovat a zavírat a jestliže konečně došlo ke konfiskaci také Havlíčka, tedy to není ničím jiným, než důsledkem státnické politiky zákonodárců z řad československých socialistů. (Výborně! Posl. Procházka: To je logika ukrutná!) To je pravda, poněvadž jste vládli. (Posl. Procházka: Jenom že my nevládneme!) Ale, když jste ty zákony konfiskační, ten zákon náhubkový dělali, tak jste vládli! To není proto nic nelogického, co já říkám. Jestli si pánově udělali takový tiskový zákon, nebo zákon proti teroru a zákony jiné, tedy ty zákony dělali v době, kdy sami byli u vesla. Ovšem dnes se poměry obrátily a tím také obrátily se ty zákony, které oni dělali, proti nim. A to je právě to nelogické u nich. Tedy říkám, že podepisuji z části to, co zde bylo řečeno, ale současně podotýkám, že slova zde pronesená předešlými řečníky byla krutou obžalobou těch, kdož od převratu po sedm roků v Československé republice vládli a spoluvládli. (Výborně!)

S úpravou platů státních zaměstnanců řeší se také kongrua, čili zvyšuje se příspěvek státu k příjmům duchovenstva v duchovní správě. Otázka tato vyvolala a vyvolává ve veřejnosti u některých stran značný rozruch, ano jde se tak daleko, že se i jednotlivcům vyhrožuje soudem lidu, a řeči zde pronášené jsou toho svědectvím, co se dnes československému národu vykládá po stránce jeho kulturního života atd. Mám povinnost za naši stranu zaujmouti k této otázce stanovisko, a to stanovisko zásadní a stanovisko meritorní.

Poněvadž kongrua jde až na samý kořen kulturního programu tě či oné strany, cítím mimořádnou povinnost v první řadě zmíniti se o kulturním programu naší strany a o stanovisku strany k jednotlivým náboženstvím a o poměru k církvím tak, jak to určuje program naší strany. Náš poměr k jednotlivým náboženstvím je jasný a poctivý. Jsme pro náboženskou snášenlivost a zamítáme zatahování náboženství do politiky (Výborně!). jakož i zneužívání ho k účelům politickým a k docilování politické moci. Vedeni pak úctou ke svobodě svědomí a náboženského přesvědčení každého jednotlivce, prohlašujeme se pro úplnou svobodu a volnost jednotlivých náboženství a církví, z nichž žádná nemá míti nároku na výsady nebo ráz církve státní. Náboženství budiž považováno za věc soukromou podle svědomí a přesvědčení každého jednotlivce a nebudiž nikomu násilně bráno ani vnucováno. Provedení reforem kulturních, oddělení církve od státu, odcírkevnění škol a fakultativní sňatek církevní či občanský podle svobodně vůle občana považujeme v naší demokratické republice za samozřejmě. O náboženské výchově dětí ať rozhodují rodiče. My se ze všech sil snažíme o to, aby otázka náboženská nebyla podnětem bojů a štvanic občanstva vůbec a středního stavu, živnostnictva a obchodnictva zvláště, ba naopak, aby stoupenci jednotlivých církví pochopili to pravě náboženství, před kterým máme úctu, které však v politice a ve státě nemá a nesmí míti poslání rozkladného, ať už samo či jeho potírání. Vidíme-li v náboženství vnitřní poměr člověka ke tvůrci, k Bohu, to jest mravní jeho poměr, jak se jeví ve skutcích a v celém jeho životě a je-li opravdově náboženství kulturní a národní složkou, před kterou vyslovujeme a projevujeme úctu, pak je pochopitelně, že nemůžeme rozuměti tomu, jaké poslání má tato složka v politice, kde se svádějí tuhé zápasy o hospodářské a sociální zájmy širokých vrstev lidu. Připouštíme, že náboženství ve veřejném životě může míti ten význam, aby činilo člověka snášenlivějším, mravnějším a dobrotivějším a aby ucelovalo jeho karakter, ale to podmiňuje, aby se nedělala z náboženství politika, aby se nezneužívalo svatých cílů náboženských k docílení politické moci a aby se takto pravě náboženství neznesvěcovalo.

Máme-li dělati rozdíl v náboženství, můžeme citovati slova našeho nejlepšího politika, naší lidově duši nejbližšího, Karla Havlíčka Borovského, který znal jen dvě náboženství z celého toho souboru různých náboženstev: náboženství pravě a nepravě. Náboženství pravě je podle něho to, které má člověk ve svém nitru a podle něhož žije. Náboženství nepravě je pak to, které se jeví ve slovech, ale které není v srdci. A k náboženství, které se jeví ve slovech a není v srdci, patří náboženství politické, které my samozřejmě potíráme. K pravému náboženství řadíme to náboženství, které bez státního nátlaku a bez vyhlídek na materielní vyhlídky je vedeno jedinou silou vnitřního přesvědčení lidí, kteří chtějí sebe přeorientovat k lásce a pravdě a provozovati činy náboženského milosrdenství..Vrcholem toho, co křesťanství přineslo do dějin lidských, není tak zvaně náboženství politické, které usiluje o uchvácení politické moci a nestará se při tom o mravní ideály, kterými Kristus zvítězil a pro něž zemřel. (Tak jest!) U nás není rozporů po této stránce, v našich řadách máme lidi, kteří chodí do kostela římsko-katolického a účastní se projevů náboženských, ale máme také zakladatele a horlivě stoupence církve česko-slovenské a máme i stoupence Volně myšlenky. To však není překážkou kolegiálního soužití všech těchto lidí v jedné straně a to proto ne, poněvadž máme jasný názor na náboženství vůbec a mimo to společnou snahu prospěti společně svému stavu, svému národu a svému státu. Nestaráme se o rozdíly náboženské, nerozlišujeme je, stejně jako narozlišujeme kněze podle jeho politické příslušnosti, nýbrž podle toho, je-li dobrým člověkem a dobrým následovníkem Kristovým (Výborně!), či věnuje-li celou svou činnost jen politické agitaci pro určitou politickou stranu.

Úkolem politiky není řešiti nejvnitřnější spory srdce a mozku,. nýbrž hájiti toho, na čem spočívají základy státu, k zachování a zvelebení jednotlivých složek národa a k řešení nutných státních nezbytností politických, finančních a hospodářských jako důležitého prostředku ke konsolidaci státu a k prospěchu jeho lepší budoucnosti, která by zabezpečovala proti každému státní svobodu československého národa.

To je tedy naše stanovisko k poměru církví ke státu a náboženství vůbec. Jeví-li se potřeba v přítomně době a v nejbližší budoucnosti, aby stát finančně církve podporoval - a ta potřeba se jeví, o čemž svědčí okolnost, že všechny církve se státního příspěvku domáhají - pak má stát nejen právo, nýbrž i povinnost starati se o to, aby ti, již církev představují a používají výhod plynoucích ze státní podpory, nechali všeho, co podrývá autoritu církve samu.

Autoritu církve podrývá jednostranná politická orientace kněží, jejich zpolitisování, jednostranná agitace pro určitou stranu, čímž je politisována církev sama, a proto onen odpor proti kongrue. V takovém případě se pak argumentuje, že stát vydržuje přímo politické agitátory jedné strany z peněz všeho poplatnictva. Političtí kněží:vidí své jedině poslání v politické činnosti, čímž odvádějí lid od pravého náboženství k náboženství politickému, zpolitisovanému, a tak se pak ocitá náboženství na rozcestí, vede lid k disharmonii a společenskému negativismu.

Jest velmi důležitě ujasniti si, do jaké míry stojí církev ve službách státu a jaké důsledky pro stát za tyto služby vyplývají finančně. Za dnešních poměrů je církev ve službách státu potud, že mu vede matriky příslušníků státu, a nutno říci, že je vede dobře. Tím ovšem není řečeno, že vedení matrik neprováděl by rovněž tak dobře stát svými úřady a úředníky. V tom případě, že by stát chtěl převzíti vedení matrik sám, musilo by se vyšetřiti, který aparát k vedení matriky byl by levnější, zdali dosavadní či ten příští státních úřadů. Úsudek o tom lze si těžko udělati bez náležitého statistického šetření, poněvadž bez tohoto šetření byla by to kombinace čerpaná ze vzduchu.

Jest ještě jinak církev ve službách státu? Podle staré školy ano, neboť církev prý státu vychovává občanstvo.

To je ovšem pro nynější dobu překonaný názor. Není službou pro stát výchova věřících nebo příštích věřících občanů, nýbrž je výchovou příslušníků církve, proto výchovou členstva, kterou konečně musí prováděti každá organisace, a tedy i organisace církevní sama pro sebe. Ona je povinna své stoupence duchově prohlubovati a upevňovati, neboť na tom spočívá její budoucí existence.

Ovšem že náklady s touto výchovou a upevňováním členstva spojeně nemůže nésti stát, nýbrž ta či ona církevní složka, na což přirozeně musí přispívati její příslušníci. Naše strana je v důsledku toho pro naprostou samosprávu církví, pokud činnost jejich pohybuje se v mezích zákona a v mezích celostátních zájmů. Stát nemůže a nesmí se zříci dozoru nad činností církví, tak jako se nemůže zříci dozoru nad činností kterékoli jiné organisovaně složky, maje na zřeteli mír a pořádek uvnitř státu a udržení státní samostatnosti československého národa.

Nyní něco k meritu zákona. To, co jsem nyní říkal. bylo asi to zásadní hledisko, které my k náboženství a poměru církve ke státu a opačně zaujímáme. Poněvadž se mluví příliš z oken tohoto domu - a my jsme prosím toho byli svědky právě u předešlé řečnice, že nemluvila zde pro zákonodárce a zákonodárný dům, nýbrž z oken tohoto domu - je nutno zmíniti se také o podrobnostech projednávaného zákona a je zajímavě, že právě těchto, jak bych řekl, důležitých a informativních otázek velice málo je si všímáno s tohoto místa. k informaci veřejnosti. (Výkřiky posl. Vávry.)

Protože se mluví mnoho z oken a vyvolává se davová nálada samozřejmě schůzemi, řečmi, časopisy atd.. chci se krátce zmíniti o zákonně historii kongruy a o jejím vývoj1 v Československé republice. (Výkřiky.) Kongrua sama není ničím novým a proto je těžko pochopiti stanovisko těch, již mají na vývoj kongruy značný podíl. Již 19. září r. 1898 vydán byl zákon č. 176, jímž vydává se ustanovení o dotaci katolického duchovenstva ve správě duchovní, kterým se duchovním správcům a pomocným kněžím doplňuje nejnižší příjem stavu jejich přiměřený, tedy kongrua z fondů náboženských vztažmo z dotace státem těmto fondům dávané, pokud kongrua tato nebyla hrazena příjmy s duchovním úřadem spojenými. Podle tohoto zákona majitelé prostých obročí zastávali-li systemisované místo kněze pomocného a byla-li tato výpomoc diecesním biskupem ve shodě se státní správou duchovní uznána za nutnou, měli nárok i na odměnu výměrou kongruy kněze pomocného vztažmo na doplnění svého obročního příjmu až do výše kongruy kněze pomocného. Řeholníci, kteří zastávali systemisované světské duchovní místo kněze pomocného, měli rovněž nárok na odměnu výměrou kongruy kněze pomocného.

Tato kongrua státem placená nebyla však všude stejná. Ve městech byla větší, na venkově menší. Činila u vídeňského faráře 1800 zl., u kaplana 500 zl. ročně. V Praze a v Brně činila u faráře 1200 zl., u kaplana 400 zl. ročně. Pak se snižovala až na 800 zl. u venkovského faráře, který měl kaplana, který kaplana neměl, na 700 zl. ročně. U venkovského kaplana činila 350 zl. ročně. To platilo pro Čechy, Moravu a Slezsko. V Istrii a Bukovině byla nižší, u faráře činila 600 zl., u kaplana 300 zl. ročně. Zákonem čís. 115 ze dne 28. března 1918 zvyšuje se nejnižší příjem a odpočinkový plat katolických duchovních správců, jakož i nejnižší příjem hodnostářů a kanovníků u metropolitních katedrálních a konkatedrálních kapitol katolické církve latinského, řeckého a armenského ritu, u samostatných duchovních správců z 1200 K na 2000 K, z 1400 na 2200 K, z 1600 na 2400 K atd. až konečně ze 3600 na 4200 K ročně. U pomocného kněze ze 600 na 1200 K atd., až nejvýše z 1000 K na 1600 K. Ovšem že hodnostáři a sídelní kanovníci měli částky přiměřeně vyšší, a to nejvýše 5200 K ročně.

Zákonem ze dne 9. dubna 1920, č. 246 Sb. z. a n., zvyšuje se kongrua duchovenstva římsko-katolického. A tady se chci pozastaviti u toho, co jsem řekl, že část těch stesků a tě obžaloby vznášené je obžalobou těch, již od prvopočátku vzniku Československé republiky řídili osudy tohoto státu a tvořili zákony. Tedy, prosím, zákonem ze dne 9. dubna 1920, č. 246 Sb. z. a n. republiky Československé, zvyšuje se kongrua duchovenstva římsko-katolického o 1200 Kč ročně. Platově provisorium zvyšuje se tímto zákonem o 100 Kč měsíčně. Na základě sněmovní resoluce, vyplácí se dále rovněž všem kněžím nouzová výpomoc v částce 2800 Kč ročně, drahotní přídavek 1200 Kč ročně a nákupní jednorázový přídavek 500 Kč ročně, takže mohla dostoupiti kongrua v důsledcích tohoto zákona a resolučních usnesení Národního shromáždění výše 10.200 Kč ročně. (Výkřiky posl. Vávry.)

Dovolím si vzíti k ruce protokol o 141. schůzi Národního shromáždění ze dne 9. dubna 1920. (Hlas: Kdo byl předsedou?) To bych si musel vyhledati, to je jedno, poněvadž možná že právě tam nebyl předseda, nýbrž místopředseda. Na tom však nezáleží. Předseda praví (čte): "Máme přistoupiti k odst. 7, ke zprávě kulturního výboru o návrhu člena Národního shromáždění dr Stojana a soudr. (tisk 1899), aby byla zvýšena kongrua duchovenstva katolického, řecko-katolického, evangelického a řecko-orientálního, o návrhu člena Národního shromáždění Fr. J. Kroihera a soudr. (tisk 1710) stran drahotních přídavků kněžím v duchovní správě ustanoveným a o návrhu člena Národního shromáždění dr Stojana a soudr. (tisk 1761) o drahotním přídavku pro duchovenstvo (tisk 2546)." Tedy to je asi to, co jsem vykládal.

A jaké bylo tehdy jednání? Zcela krátké. V protokolu se praví (čte):


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP