Návrh zákona, který dnes poslanecká
sněmovna projednává, jest opravdu v těsné
souvislosti s vývojem našich vnitropolitických
poměrů. Totéž mezinárodní
souručenství, které ze sobeckých zájmů
menšiny obyvatelstva tohoto státu vytvořilo
nepřirozenou a umělou většinu, která
v tomto domě nedávno odhlasovala zdražení
chleba a životních potřeb konsumentů,
táž česko-německo-maďarsko-katolicko
- agrárně - národně - demokraticko
- živnostenská koalice prosazuje dnes návrh
zákona, jehož uskutečnění není
ničím jiným, než hanbou a ponížením
naší národní historie a velkých
ideálů, za které bojovala československá
revoluce. Proto jest pochopitelné vzrušení,
které ovládá dnes celou českou veřejnost,
protože strany, které při každé
příležitosti zdůrazňují
svoji pokrokovost, které ve svých programech mají
odluku církve od státu a které denně
si přivlastňují patent na vlastenectví,
národní demokraté jako republikánská
strana českého venkova a stejně s ní
strana živnostenská, spojily se representanty černé
internacionály, aby bylo docíleno dávného
plánu Msgra Šrámka, aby z peněz
poplatnictva tohoto státu přispívalo se ještě
více než dosud na klerikální agitační
aparát Říma a jeho přisluhovače.
(Předsednictví ujal se předseda Malypetr.)
Pod rouškou na pohled nevinnou provádí se tu
nejpustší profanace náboženského
cítění našeho obyvatelstva, jemuž
strany, zpronevěřilé českým
tradicím a myšlenkám pokroku, chtí dokazovati,
že jednají demokraticky a pokrokově, když
ze státních peněz povolují úpravu
platů duchovenstva. Chci poznamenati, aby bylo jasno, že
zde neběží o věc náboženskou,
že zde neběží o spravedlivý požadavek
náboženských společností, zde
jde o neostýchavé využitkování
politické situace, která má umožniti,
aby privileje, jež si uchovala římsko-katolická
církev z bývalé monarchie, byly rozmnoženy
a na celé generace upevněny.
V době, kdy se volá po úspornosti ve státě,
kdy dělnictvo trpí pod tíhou nezaměstnanosti,
kdy stát prováděl restrikci svého
zaměstnanectva a se všech stran se ukazovalo, že
tento úsporný režim musí pokračovati
bez ohledu na to, jestli to někoho bolí nebo ne,
přichází celní koalice a předkládá
Národnímu shromáždění
návrh zákonaĄ, který si vyžádá
nového zatížení v roční
částce, o jejíž výši slyšíme
jen dohady, a když někdo řekne určitou
cifru, je prováděna konfiskace časopisů
a marně se dožadujeme, aby nám bylo sděleno,
co bude kongrua vlastně státi. To co říkal
p. ministr financí v příslušném
výboru, kde operoval cifrou 35 mil. korun, které
prý bude státi kongrua, je po mém názoru
a také názoru jiných, kteří
se snaží vniknouti do tohoto temna, cifra nesprávná,
která daleko neodpovídá skutečnosti.
Spíše bude pravda to, co se říká
a dokazuje, že kongrua nás bude státi 150 až
200 mil. Kč. Tolik peněz má býti ročně
vyždímáno z kapes nejchudších.
poplatníků, aby bylo možno upraviti příjmy
kněžím, které nelze považovati
ani za státní zaměstnance ani za produktivní
vrstvu národa. Nechť si každý občan
připomene, že 15 Kč peněz, vydřených
z jeho prací, přijde na prospěch těch,
kdož prohlásili svůj politický plán
na pověstném táboru svatohorském ústy
faráře Tylínka. Československá
republika má ročně přispívati
dalším stamilionovým obnosem nikoli na náboženskou
výchovu, nýbrž na udržování
politických agitátorů, kléru, jehož
program jest: republika musí býti katolická.
Církev, která vlastní obrovská jmění
v pozemcích, která po úpadku šlechtického
majetku je největším velkostatkářem
ve státě, tato církev chce a diktuje, aby
chudý stát platil její zřízence.
Lidovci a ľuďáci se při tom neostýchají
psáti ve svých listech, že běží
o čin sociální spravedlnosti. Ukazují
na špatné poměry několika jednotlivců
kněží a nemluví o skutečných
příčinách. Kdyby bylo možno statisticky
zjistiti, jaká je skutečná hospodářská
úroveň kněžstva, ukázalo by se,
že průměrně kněží
jsou na tom finančně mnohem lépe, než
kterýkoli jiný státní zaměstnanec
téže kategorie, o dělnících ani
nemluvě. Ukázalo by se, že už dnes mají
mnohem větší skutečné příjmy
a že k tomu mají spoustu dalších výhod,
kterých nemá žádná jiná
vrstva občanstva. Podívejme se na venkovské
fary, jak tam se blahobytně žije, a což teprve
faráři ve městech! Bylo by poučno
dále, kdyby se sestavila statistika, kolik berou od státu
kněží za vyučování náboženství.
Říkáme to proto, aby bylo konečně
jasno, jak vypadá ona neudržitelná situace
kněžstva, zejména katolického. Není
pravda, že by sociální poměry katolického
kněžstva byly takové, že musí dojíti
k nápravě za každou cenu a v tom způsobu,
jak toho žádá předloha. Může
se směle říci, že převážná
většina kněží žije u porovnání
s inteligencí stejně vzdělanou lépe
než tato. A je-li někde výminečný
případ, kdy kněží mají
nepatrný příjem, pak okolnost je zaviněna
církví, která neřídí
se Kristovým "neshromažďujte pokladů",
naopak mamoní a dává se vydržovati státem.
Nepoctivá hra s kongruou zakrývá jednu důležitou
okolnost. Při celém návrhu běží
o zaručení privilejí především
pro katolickou církev. V českých zemích
jest jediná kongruální církev, t.
j. římsko-katolická. Na Slovensku jsou to
mimo římsko-katolických kněží
také kněží řecko-katoličtí,
kalvínští, augsburští a rabíni
židovští. Ostatní církve dostávají
podpory podle zákona z r. 1874. A konečně
třetí skupinu tvoří církve
státem uznané, které se musí samy
udržovati a jimž stát povoluje jen roční
subvence dosud snad dobrovolně a nezávazně.
Lituji velice, že tyto náboženské společnosti
posléze jmenované za okamžité výhody,
které dává jim kompromisní předloha
zákona, zaprodávají svou lepší
minulost a jsou ochotny bráti také z pokladny státu
danajský dar msgra Šrámka, který
tak náramně šikovně dostává
pod střechu svůj zákon, kterýmž
má od Říma býti znovu potvrzeno, že
složil zvláštní zkoušky způsobilosti
hájení římských zájmů
v naší republice. Lituji, že i t. zv. pokroková
církev československá dobrovolně se
zbavuje své samostatnosti a stává se odvislou
od státu. Kongrua, třeba že na pohled platí
pro všecky církve, je jednostranným presentem
římským katolíkům, kteří
si tímto způsobem dávají řadu
nových práv. Dříve mohl kněz
dostati nejvýše 10.280 Kč jako doplatek na
kongruu, nyní kněz nově ustanovený,
který pro stát nehne ani prstem, bude dostávati
ihned 10.800 Kč a na konci služebního svého
období bude míti nárok na doplatek ve výši
25 až 28 tisíc Kč ročně. Porovnejte
to s příjmy průměrného občana!
Stát přijímá dnes zaměstnance
s 10 Kč denního platu. Tito zaměstnanci nemají
vůči státu žádných nároků.
Onemocní-li, mohou býti vyhozeni na dlažbu
a vydáni v šanc bídě. Jedná-li
se o přestárlé veterány práce,
tedy o lidi, kteří celý život dřeli
na blahobytu národa, nabízí jim stát
500 Kč ročně almužny a z toho ještě
chce odpočítati jiné podpory, které
takový chudák na venkově dostává
od své obce. Tatáž celní koalice, která
dává desetitisíce ročně kněžím,
nestydí se zde hrdliti se o každý haléř,
a toutéž rukou, kterou dává kléru,
zdražuje chudákovi mouku, maso a chleba. Vzpomeňte
onoho pustého štvaní proti sociálnímu
pojištění dělnictva, ač se tu
jednalo jen o čin prosté sociální
spravedlnosti. Naproti tomu, co stát úpravou zákona
o požitcích státních zaměstnanců
nejnižším kategoriím nic nepřidává
a vypomáhá si jen jakýmisi vyrovnávacími
přídavky, zvyšuje se příspěvek
ke kongrue oproti dosavadnímu stavu do míry více
než spravedlivé. Jedná-li se o 10%ní
zvýšení dělnických mezd, pak
spustí buržoasní tábor na celé
čáře rámus o nebezpečí,
jaké se valí na stát. Tady toho nebezpečí
není, naopak pro nové zatížení
státu hlasují svorně všechny občanské
strany.
Když se propočítávaly dělnické
mzdy, volalo se po snížení předválečného
násobku. Nyní se přiznává státnímu
zaměstnanci čtyřnásobek, ale na cla
navrhuje se šestinásobné zvýšení
celních poplatků, a u kongruy vidíte zvýšení
13násobné oproti předválečné
době. Pro koho se to děje? Komu se tím prospěje
a jakých práv nabude stát za oněch
200 mil. Kč ročně, dávaných
kongrue? A to je to zajímavé, že téměř
žádných práv si zde stát nezaručuje.
První článek osnovy vypočítává.
kteří kněží a kdy mají
nárok na kongruální příplatek.
Naprosto však v osnově postrádáme ustanovení
o tom, kdy kněz nároku na kongruu ztrácí
a do jaké míry může zde stát
prováděti kontrolu oprávněných
nároků. Zajímavo je, že jedna ze stran
kongruové koalice odmítla podati návrhy,
které by zvyšovaly státní pravomoc v
zákoně a postarati. se tak o to, aby nejen se dávalo
z pokladny státu, ale také kontrolovalo, kdo co
dostává. Byla to strana národně-demokratická
a návrhy, které měla tlumočiti a prosazovati
v příslušných výborech, vyšly
z jejích řad, z národně-demokratického
časopisu "Střed". Strana, jejímž
jménem zde mluvím, přes svoje zásadní
odmítavé stanovisko k této předloze
podává tyto pozměňovací návrhy,
které mají státu zajistiti možnost kontroly,
aby kongrua anebo státní dotace nebyla vyplácena
kněžím odsouzeným pro zločiny,
trestné činy ze zištnosti, proti mravopočestnosti
atd., neboť ne všichni kněží jsou
dobrými pastýři stáda svého.
Uvidíme, jak se občanské strany a hlavně
národní demokraté při hlasování
o těchto návrzích svých stoupenců
zachovají. Jde přece o jejich vlastní lidi.
A znovu se vracím k otázce, že za těžké
miliony, které kongrua bude státi, nemá stát
možnosti náležité kontroly. Stát
podle návrhu zákona nemá ani nejmenšího
práva rozhodovati, zda místo, které církevní
úřady systemisovaly, je potřebné a
účelné. Stát nemá práva
rozhodovati jakýmkoli způsobem o místech
duchovních, kteří jsou přece placeni
z peněz všeho občanstva. Stát nemá
dokonce podle osnovy tohoto povedeného zákona ani
tolik práva, aby zabránil církvi, aby si
najmenovala a nasvětila tolik kněží,
kolik jich bude chtíti. Stát má zde jedině
právo platiti a vystupovati ve smutné úloze
služky církve. Na místo demokratické
rovnoprávnosti církve se státem nastrkují
zde republiku do chomoutu Říma. 153 poslanci prodali
své občanské sebevědomí za
30 stříbrných a dokazují, že
jim neběží skutečně a vážně
o to, aby řešili sociální problém,
nýbrž jenom tím chtějí posíliti
z politických důvodů výsadu církve
a církví. 153 zástupci lidu, které
v posledních volbách vyslali důvěřiví
voličové do parlamentu, aby tam hájili zájem
širokých vrstev národa, podepsali se na návrh
zákona, který je výsměchem republikanismu
a dějin národa. Zneužili důvěry
těch, když je volili, a zatížili stát
břemenem, který na sebe nevzala ani katolická
monarchie habsburská. A to všechno děje se
v době, kdy do Husova pomníku na Staroměstském
náměstí vtesává umělec
slova velikého učitele národa, kterého
Řím vyhnal z vlasti do ciziny a který věštecky
před sebou viděl dobu, kdy národ ujme se
znovu vlády svých věcí. Stalo se.
Sněm republiky, která se zrodila do veliké
míry z tradic národa, sněm republiky, jejíž
národ v boji s Římem nikdy nepodlehl, tento
sněm přebírá na sebe úlohu,
aby postupoval způsobem, jímž ovoce revoluce
dáváno je do spárů římské
církve. Tento sněm republiky chce odhlasovati zákon,
jímž republice dávají se nová
pouta římského a klerikálního
poddanství.
Protestujeme proti tomu, varujeme v poslední chvíli.
Z českých stran jen strany socialistické
tak činí. Buržoasie, která tak často
má plná ústa pokroku, vlastenectví
a národních tradic, tato buržoasie prodává
dnes svůj národ za cla, za cenu okamžitého
vítězství sobeckého zájmu nad
socialismem a morálkou národa. Píšete
na stěnu této síně vlastní
krví: mene-tekel-ufarsin. Dějiny budou vás
souditi. Dáváte své hlasy proti Husovi, proti
Žižkovi, proti Havlíčkovi, který
národu nechal odkaz jasný a srozumitelný:
Nic jim nevěřiti a nic jim nedávati.
Varujeme v poslední chvíli a vykonáme svoji
povinnost tak, že položíme své hlasy na
stranu pokroku a demokracie, poněvadž jen tak plníme
svou republikánskou a socialistickou povinnost. (Potlesk
socialistických poslanců.)
Předseda (zvoní): Dalším
řečníkem je pan posl. dr Tiso. Uděluji
mu slovo.
Posl. dr Tiso: Slávna sněmovňa! Za
mimoriadne rozrušených okolností prichádza
do parlamentu návrh na usporiadanie platov duchovenských.
Rozrušenosť táto môže mať svoje
príčiny objektívné a subjektívné.
(Posl. Biňovec: Není třeba ve svých
osobních zájmech v parlamentu zakročovat!)
Vy si bránite osobný záujem lepšie,
než my! Vaše družstvá a kiná atď.
lepšie dokazujú o osobných záujmoch!
Objektívné príčiny boly by v samej
predlohe, v jej obsahu, tendencii a zámeroch, subjektívné
však vo všetkých tých, ktorých
sa predloha táto či už pasívne alebo
aktívne týka. Musím konštatovať,
že rozrušenosť táto nemá žiadnej
objektívnej príčiny k tomu, aby sa práve
strany socialistické proti tejto predlohe tak ostro stavaly,
ba práve opačne, jestli by kto mal objektívnu
príčinu proti predlohe sa postaviť, mohlo by
to byť samé duchovenstvo, ktorého sa predloha
táto v prvom rade týka. A ďalej idúc:
Mohlo by to byť duchovenstvo... (Výkříky
posl. Míkulíčka.)- Vysvetlím vám
všetko, ráčte trpezlive vyčkať.
Mohlo by to byť duchovenstvo zvlášť slovenské,
aby sa bránilo proti tejto predlohe. Veď predloha
táto tak macošsky zachádza s duchovenstvom,
zvlášť katolíckym. Musím to vyhlásiť
a vaším voličom tiež to povieme, že
vo snemovni tejto reční sa proti katolíckému
duchovenstvu výlučne, proti žiadnému
inému duchovenstvu, len proti katolíckemu. Bolo
to pre nás a je to pre nás školou a odnesete
si následky tejto školy. (Posl. Mikulíček:
Katoličtí švíndléři!)
Mikulíčku, švindlerov hľadajte
si doma!
Stanovením zákonného doplnku kongruy na 9
tisíc Kč uponižuje katolícke kňazstvo
pod všetky ostatné kvalifikované triedy, hoci
má svoje vysokoškolské vzdelanie. (Posl.
Mikutíček: Nikdo nemůže sloužití
Bohu a mamonu zároveň!) V krčme sme si
naše vzdelanie nenadobudli!
Uzákonením tohoto základu, ktorý sotva
že presahuje to všeobecné v 6 tisícoch
korunách stanovené existenčné minimum,
mravne sa políčkuje kňazstvo, akoby sotva
viac znamenalo v živote ako ten posledný člen
spoločenstva. A k tomu ešte: Do tohoto existenčného
minima započíta sa všetok skutočný
dôchodok miestny. Rozumeli by sme tomu, keď by sa tak
nízky základný doplnok stanovil a pri tom
by sa uvoľnily dôchodky miestné. Z ohľadu
štátnych financií bolo by to aspoň pochopiteľné.
Ale stanoviť tak mizerne nizky základ a do tohoto
potom započítať všetky miestné
döchodky, a to ešte tak premršteným spôsobom
ako to § 3 predlohy tejto hovorí, to už je nesvedomitý
útok na živobytie kňažstva. Preto sa môže
každý pýtať, prečo sa robí
toľko kriku? Kde sú to tie výhody v zákone
tomto, ktoré by sa vyrovnaly s týmito útokami
proti duchovenstvu? A zvlášť kňazstvo
slovenské bude odsekom b) odst. 3 §u 3 nespravedlive
poškodené. Stane sa obeťou centralistickej krátkozrakosti,
ktorá cez okuliare pražské a české
hľadí na pomery slovenské. Výška
paušálu štolárnych dôchodkov slovenské
kňazstvo ukrivdí, lebo nikde na Slovensku sa štolárné
dôchodky touto výškou neriadia a musíme
so žiaľom konštatovať, že zmenu tohoto
nepodarilo sa nám docoeliť. A keď po tejto stránke
hmotnej nenachádzame dostatočnej objektívnosti,
aby sa duchovenstvo za túto predlohu neoduševňovalo,
čo máme ešte povedať tomu, že osnova
táto nevedela sa vymaniť zpod zastaralého cesaro-papistického
nazerania na cirkev a ďalej podržuje ten istý
smer, jehož cieľom je politické zotročenie
kňazstva. (Výkříky poslanců
čsl. soc. demokratických a posl. Míkulíčka.)
Veď odsek a) odst. 3 §u 3 predlohy zistenie miestných dôchodkov dává do rúk okresných náčelníkov. Kto by nevidel jasnú tendenciu tohoto ustanovenia? Vieme, že toto chce byť teror na kňazov, ktorí sa ešte opovážili byť samostatní proti diktátorským chúťkam politických úradov. Dáva sa týmto okresným náčelnikom moc a príležitosť, aby
sa mohli vyhrážať a pomstiť na týchto
kňazoch, ktorí by im bezpodmienečne neparírovali.
V mene katolíckeho kňazstva slovenského môžem
vám povedať: Pokus tento udržať jozefinistické
methody odmietame a snahám chcieť kňažstvo
týmto spôsobom terorizovať, sa vždy na
odpor postavíme. Neodvislosť svoju kňazstvo
vedelo si brániť vždycky a otvoreného
vystupovania v prospech cirkvi a ná roda nezriekne sa za
žiadné výhody. (Potlesk.) Proti prípadnému
stranníckemu odhadovaniu miestných döchodkov
vždy použijeme všetkých možných
opravných prostriedkov až po najvyššie fórum,
ale v tom páde, keby sme objektívnej pravdy v tomto
ohľade nenašli, volíme radšej hmotnú
újmu trpieť, než sa svojej samostatnosti zriecť.
(Výborné! Potlesk.) Dejiny kňazstva
a charakter jeho sú nám zárukou, že
zbraň túto vám vyrazí z ruky povedomé
a majestátné vystupovanie kňažstva.
Trieda, ktorá sa möže honosiť medzi svojimi
prívržencami mučedlníkmi do vyhnanstva
vypudenými, žalárovanými, prenasledovanými,
trieda, ktorá vie trpieť, biedu snášať,
a to nielen na seba, lež ešte väčšmi
za druhých a zvlášť za cirkev a za národ,
zotročiť sa nedá. A zotročiť sa
nesmie dať, lebo to očakáva od nej dvatisícročná
tradícia minulosti a neprehľadná budúcnosť
cirkve a národa.
Keď takto po objektívnej stránke nevieme si
vysvetliť rozrušenosť, s ktorou sa predloha táto
stretá, musíme prikročiť k tomu, aby
sme objasnili subjektívné príčiny.
(Výkřiky posl. Sedorjaka.) Agitačné
ciele socialistických strán sú tieto subjektívné
príčiny, pre ktoré sa tieto strany do tak
vášnivého odporu proti tejto predlohe púšťajú.
Či ale právom a či sa pri tom nedostávajú
do ostrej protivy so svojimi zásadami, to už je iná
otázka. Je mojim presvedčením, že postu!pom
týmto strany pokrokovo-socialistické jasnejšie
než kedykoľvek doteraz dosvedčujú, že
nemyslia to úprímne s tými peknými
zásadami, na ktoré sa často odvolávajú,
a že ich považujú iba za frázovitú
pokrývku, ktorou svoje opravdové úmysly zakrývajú.
(Posl. Míkulíček: Následujte Krísta,
který kázal se postítí!) Od vás
sa budeme, Mikulíčku, učiť postiť
a striedmymi byť! (Potlesk.) Socialistické
strany tieto stále prízvukujú, že stoja
na základe čiste humanitnom, následkom čoho
hľadia na ľudí ako na l,udí bez každého
ďalšieho prívesku a pribarvenia či národného,
či náboženského. Človek je im
najvyšším bodom v stupňovaní auktority,
človek je im posledným argumentom z ohľadu
záujmového. S tohoto stanoviska pýtame sa
strán týchto, či sa ich terajší
postup proti kongruovej predlohe srovnáva s ich programom
humanitným? Keby sa podľa toho riadili, museli by
si riecť: Je v našom štáte toľko a
toľko tisíc ľudí, ktorí sú
nezaopatrení, musíme sa tedy i o týchto postarať,
keď sa staráme o každého iného.
Že strany k tomuto záveru neprišly, dokazuje,
že sa humanitným programom samy neriadia, ale že
vedené sú zášťou, ktorú
tuná dnes i včera tak zjavne dokazovaly, zášťou
protikatolíckou. Predneseme to na Slovensku. aby i tam
bolo videť, že tieto strany sú vedené
zášťou protikatolíckou, zášťou
proti náboženstvu, zášťou proti kňazovi,
lebo v kňazovi nevidia človeka, nad ktorým
by sa sľutovať maly, ale vidia v ňom zástupcu
nenávideného smeru ideového, proti ktorému
neznajú iba predpojatosť a nenávisť.
Lebo hrubá predpojatosť je to, slávna snemovňa,
keď sa stále o tom rozpráva, že kňazi
sú bohato zaopatrení, keď sa rozširujú
bájky o neslýchaných pokladoch v každom
kňazskom dome nashromaždených. Je pravda, že
kňaz nechodí otrhaný, hoci i takéto
poľutovania hodné príklady by sme mohli verejnosti
predstaviť. Ale či je to ambíciou dnešného
pokrokového sveta socialistického, aby na tom pracoval,
aby bola trieda - hoci i kňažská otrhaná
a zbedačená? Je to váš program, je to
socialistický humanitný program? Je pravda, že
kňazstvo nechodí na ľudové kuchyne sa
stravovať a má svoje prístrešie, ale či
to má byť na ťarchu toho kňažstva
započítané, keď vie sa uskrovniť
s chudobným zaopatrením, keď svojou asketickou
výchovou vie byť beznáročne viac než
ktokoľvek iný? Buďte raz objektívni, strhnite
s očí červené sklíčko,
cez ktoré na kňazstvo a život jeho pozeráte.
a presvedčíte sa o tom, že máte do činenia
s ľuďmi na tú almužnu až veľmi
odkázanými.
Vášnivý odpor socialistických strán
proti predlohe nesrovnáva sa ani s ich sociálnym
programom o zaslúženej mzde. Za dnešných
pomerov štatisticky a dokumentárne možno preukázať,
že koľko práce koná kňaz štátu.
Musím to preukázať tu, lebo sa o tom rozpráva
a i takí ľudia do toho hovoria a miešajú
sa do toho, ktorí o tom ani pochopu nemajú. (Souhlas.)
Keď len vedenie matrík vezmeme do ohľadu,
zo sociálneho stanoviska je to hrozná nespravedlnosť,
keď sa táto práca nehonoruje tak, ako sa tá
najnižšia kategoria práce štátu preukázanej
honoruje. Prácu od kňaza prijať, prácu
ale nehonorovať, alebo honorovať žobráckou
almužnou, je divné sociálné smýšľanie.
Ale i v tom páde, keď by kňaz nekonal túto
kancelársku prácu pre štát, neoceniteľná
je tá práca, ktorú koná ako vychovateľ
ľudu, ako hlavný stlp právneho poriadku, ako
živý predstaviteľ mravného svedomia.
Známe sú nám štatistické dáta
o pomere medzi prácou kňazskou a všeobecnou
kriminalitou, starostlive sostavované v Paríži.
Tam sa totiž presne porovnávajú pomery jednotlivých
mestských štvrtí z ohľadu na to, že
v ktorej štvrti na koľko duší pripadá
1 kňaz a koľko je kriminalistických prípadov
v tej ktorej štvrti. (Posl. Kreibíeh: A
jaká je kriminalita ve Španělsku?) O tom
musíte najprv niečo čítať a potom
möžete o tom hovoriť! A nápadné zistenie:
Čím viac duší je sverené na jedného
kňaza, teda čím menšia je následkom
väčšieho počtu pridelených duší
práca s jednotlivcami, tým väčší
je počet kriminálnych prípadov. Prácu
kňazskú tak povrchne odhadnúť nemožno,
ale štatistika dokazuje, že ju postrádať
tým menej je možné. A preto nie je to štátnickým
smyslom túto prácu chcieť merať mierou
pri iných prácach obvyklou, tým menej je
dôkazom jeho volanie,že kňaz je v štáte
socialistickom zbytočným, a preto nielen že
od štátu nemá dostávať nič.
lež vôbec ani žiadné jeho učinkovanie
pripustiť by sa nemalo.
Nuž kým je náboženstvo nezbytnou složkou
kultúrno-mravného života, dotiaľ ani kňaz
nie je zbytočným v spoločenstve, lebo náboženstvo
bez kňaza sa neobíde. A že náboženstvo
je nie zytočným komfortom, myslím, že
zbytočné je dokazovať. (Posl. Kreíbích:
Necheeš-lí mluvítí s Pánem bohem
přímo, musíš sí zaplatíti
tlumočníka sám!) Ja tlumočníka
v republike nepotrebujem, to takí bývalí
lajtnanti v republike tlumočníka potrebujú,
ja som v republike doma!
Veď stačilo by poukázať na príklady
tých najvýtečnejších štátnikov
sveta, ktorí podľa tohoto presvedčenia štátnickú
činnosť svoju prevádzali, stačilo by
poukázať na zariadenie moderných, veľkých
štátov, ktoré náboženstvu vyhradzujú
vždy privilegovaný zástoj. Ale načo
chodiť po dôkazoch do cudziny a po dávnej minulosti?
Pánovia, ruku na srdce a povedzte mi úprimne, či
nevidíte, kam ste to zaviedli s naším štátom,
čo ste len uvoľnili tie náboženské
tradície? Či nepočujete, ako si sťažujú
vychovávatelia mládeže na rozpustilosť
tejže následkom uvoľnenia náboženskej
výchovy tejže? Auktorita vychovávateľov
mizne, disciplina žiactva sa tratí, úroveň
intelektuálna padá a množia sa prípady
mravného poblúdenia ešte útlych detí.
Nepočujete výkrik volania po náprave i od
takých, čo kedysi sami horlili za toto uvoľnenie?
A myslíte, že bilancia obchodná, zahraničná
naša reputácia a vnútorno-politická
naša rozháranosť s týmto nič do
činenia nemá? Veľmi by ste sa mýlili.
Náboženstvo je a bude nevyhnutnou složkou usporiadaného
života a predstaviteľ náboženstva, kňaz
je a bude vždy významným činiteľom,
či to vy uznáte alebo nie a preto sociálna
spravodlivosť vyžaduje rešpektovanie jeho a práce
jeho. Že tomu je tak, dökazom toho je, že ani v
našej republike sa neobišiel ten najotvorenejší
pokrokový smer hneď po prevrate bez náboženstva.
Predpojatý proti náboženstvu katolíckemu
a vedený heslom "preč od Ríma"
zavrhnúť chcel katolicizmus, ale náboženstvo
potreboval, a preto si založil novú cirkev, aby tá
konala úlohu, ktorú v štátnom živote
za nezbytnú považoval. A či sa v Rusku za vlády
sovietovej ináč robí? Či sa boľševickí
vodcovia neobrátili tiež o podporu náboženskej
ideologie založiac a všemožne podporujúc
t. zv. živú cirkev? Pekne sa to hlása, že
náboženstvo je prekonaná vec, že náboženstvom
novej doby je socializmus, ale keď k tomu príde, aby
sa skutočny štátny život podľa tohoto
receptu riadil, zvrhne sa a náboženstvo, hoci i falošné
a zpotvorené, do práce sa volá. Prácu
prijať, ale prácu neuznať a prácu nehonorovať
je už, pravda, nie sociálnou spravodlivosťou,
je to snáď toľko, ako podľa vašej terminologie
povedané "kapitalistické vydieračstvo".
Neodôvodňuje postup pokrokovo-socialistických
strán ani to, že hovoria: "Náboženstvo
považujeme za cennú vec, ale je predsa len súkromnou
vecou každého jednotlivca, následkom čoho,
kto chce mať kňaza a potrebuje ho, nech si ho i platí.
(Výkřiky.) Ako príde ale k tomu občan,
ktorý kňaza nepotrebuje, aby so svojou daňou
on k jeho udržovaniu prispievať musel." (Výkříky
komunistických a socíalistických poslanců.)
To je vaša idea.
Odhliadnuc od toho, že... (Posl. Kolláriková:
Za hodinu žiadate 100 Kč!) Stojím vám
kedykoľvek k dišpozicii ohľadom mojej manipulácie.
(Hlas: To je vaše kultura!) Od vás kultúru
sa učiť nebudem! Včera vaše plagáty
ukázaly kultúru, ani pravopis na nich dobrý
nebol! (Potlesk ľudových poslanců. -
Výkřiky komunistickýeh poslanců.)
Odhliadnuc od toho, že po výšuvedených
dôvodoch nijako neobstojí zásada, že
je náboženstvo vecou súkromnou každého
jednotlivca, do ktorej štátu nič, neobstojí
odvolávanie sa strán týchto na túto
zásadu ani preto, lebo sa strany tieto ináč
a inokedy zásadou touto samy neriadia. Lebo, keď by
to úprimne myslely s touto zásadou, ako vedia srovnať
so svojím svedomím, že zo štátneho
rozpočtu každoročne ťažké
miliony sa dávajú na príklad na divadlá?
(Hluk.) Pýtam sa: Koľko je v štáte
ľudí, ktorí nielen že nemajú možnosť
používať divadiel, ale ktorí ani nárokov
nemajú do divadla chodiť, ktorí na divadlo
pozerajú ako na číročistú súkromnú
vec jednotlivcov, a predsa musia naň prispievať daňou
svojou? (Výkřiky.) Prečo neuplatňujú
zásadu túto i na tento bod a nepovedia: Tá
ohromná väčšina občianstva, ktorá
nepožíva činnosti divadla, nemusí prispievať
k štátnej subvencii divadla, nech to znášajú
len tí veľkomešťáci, a i z tých
tiež nie všetci, ale len tí, čo do divadla
chodia. (Výkřiky.) Je to teda úprimné
pokračovanie, s jednou súkromnou vecou takto a s
druhou docela ináč narábať? (Výkřiky
komunistických poslanců.)
Ale je to i nebezpečné niektoré záležitosti
- tuto sa odvolávam na váš štátnický
smysel - verejného života pod titulom súkromnej
veci vyrážať zo štátneho rozpočtu.
Lebo ako možno potom zastaviť lavínu, ktorá
by u niektorej čiastky občianstva školstvo
chcela vyhlásiť za vec súkromnú, iná
zase vojsko, tretia administráciu, štvrtá sám
parlament, a každá by sa chcela vytiahnuť zpod
ťarchy na patričnú záležitosť
pripadajúcu? (Výkřiky.) Skut.očne
uvoľnia sa tie povestné vetry, a nebude nikto v stave
ich potom opanovať. Keď sa ľuďom nábožensky
založeným povie zo štátnej správy:
"Náboženstvo je súkromná vec, kto
chce, nech si ho platí sám", kto mu má
potom právo zakázať, aby si nestano. vil tiež
zásadu: Vojsko udržiavať, divadlá a iné
cenné veci podporovať, ba sám štát,
je vecou skromnou, (Výkřiky.) kto ho teda
chce mať, nech si ho platí sám!
Aká inkonzekvencia, ako ďaleko by sme prišli
s touto zásadou! Kde by takto ale štát a jeho
opravdivé povolanie zašlo? A z čoho by sa maly
udržiavať podľa tejto zásady "kto čo
potrebuje, nech si to platí" - väznice? Tedy
kto potrebuje väznice a trestnice pre tých zločincov,
nech si ich platí sám! (Výkříky.)
Nech si ich tedy platia tí zločinci. Je to úplne
zvrátená ideologia, je to úplný rozklad
a všeobecná anarchia, ktorá by bola koncom
tohoto pokračovania. (Výkříky komunistických
poslanců.)
Vy tak hovoríte s trestnicami ako na Slovensku Žilinci,
ktorí teď postavili šibenicu, tak cudzieho tam
nechceli dať zavesiť, lež povedali: "Šibenice
sú pre nás a pre naše deti". Totiež
vy robíte s trestnicami? Tieto sú pre vás
a pre vaše deti?! (Výkřiky. - Předsednictví
převzal místopředseda inž. Dostálek.)
Či nie úplný rozklad a všeobecná
anarchia by bol koncom tohoto pokračovania? Preto štátnický
smysel - a na tento sa odvolávajú strany pokrokovo-socialistické
- nedopustí, aby sa uplatňovala zásada, z
ktorej takéto konečné zmätky a všeobecný
rozklad vyviera. Nemožno ale schvaľovať postup
týchto strán ani z toho ohľadu, že veľmi
znetvorujú týmto svojim jednaním pojem štátu.
Lebo tým, že tvrdia: Štát je nie k tomu
povolaný, aby podporoval a uznal prácu takého
druhu, aká je kňazská práca, vylučujú
akosi i z kruhu pôsobnosti štátu všetkú
činnosť, ktorá nie je hmotná, mechanická
a finančná. A tu sa treba nám pýtať:
Či je štát len na to tu, aby dane -vvberal
a vojakov rekrutoval, či je ten štát nie na
to tu, aby svojimi hmotnými prostriedkami podporoval každú
činnosť kultúrnu? Myslím, že o
tomto ani pochybnosti byť nemôže, veď dávno
prešly už tie časy, keď sa na štát,
ako na úzky hmotný záujmový kruh pozeralo.
Áno, štát je povinný - a to je spolu
i jeho najkrásnejším povolaním - aby
podporoval každú kultúrnu prácu. A preto
sme za to a schvaľujeme to, že štát sám
podporuje divadlá, lebo treba divadlá podporovať
ako složku kultúrnu, sme za to, aby podporoval umelecké
výstavy a neponechával činnosť túto
na jednotlivcov, ktorým na tom záleží,
lebo je to všeobecný záujem i vtedy, keď
je snáď málo tých, ktorí bezprostredne
ovocie týchto podnikov užívajú. Schvaľujeme
to, že štát podporuje telovýchovné
spolky, športy atď., hoci nie každý občan
sa zúčastňuje tejto činnosti, lebo
telesná výchova mládeže je všeobecným
záujmom celku. A takouto činnosťou je aj práca
kňaza i vtedy, keď ten kňaz nerobí kancelársku
robotu ako vedenie matrík, ba by som mohol povedať,
že práve vtedy, keď kňaz takouto kancelárskou
prácou nie je hatený vo svojej duchovnej činnosti,
neoceniteľnú prácu koná kňaz,
ktorú si štát všímať, uznať
a ju všemožne podporovať má. Štát
je povinný konať kultúrnu prácu, v tejto
ale štát, ktorý je mocenský útvar
a na zovňajšie kruhy má len vplyv, odkázaný
je na spolučinnosť druhých činiteľov
a medzi nimi zvlášť na spolučinnosť
kňaza. Štát vplýva svojimi prostriedkami
na rozum, vie prinútiť k poddajnosti i vôľu,
hlbšie ale aj vnútornejšie do duše človeka
jeho pôsobnosť už nesahá. A že táto
práca neuspokojuje úplne, každý na štát
hlbšie pozerajúci človek ľahko nahliadne,
zvlášte keď niekomu nielen o momentánné
úspechy ide, lež záleží mu na tom,
aby ten štát zachytil celú dušu tohoto
občana.
Kňazskú prácu kňaza štát
postrádať nesmie a nemôže, bez toho žeby
neochromil celú svoju kultúrnu činnosť.
A opravdu nezáleží nám zo záujmov
stavovsko-kňazských, či predloha táto
odhlasovaná bude alebo nie. Kňazstvo bude vznešenú
a pre štát prospešnú prácu tuto
konať i ďalej bez ohľadu na to, či so stránky
štátu uznanie toho príde alebo nie, lebo si
je vedomé svojho povolania a svojej povinnosti pracovať
na kultúrnom povznesení národa svojho, na
štáte sa ale zvrtne, či poskytne tomu kňazstvu
možnosť, aby sa väčšmi a lepšie
svojmu povolaniu venovalo, alebo či musí rozdeliť
svoj čas a svoju energiu medzi prácou všeobecne
prospešnou a medzi zaobstarávaním si každodenej
výživy. Ak môže ten kňaz trochu
bezstarostne žiť, môže sa venovať celou
svojou silou, celou horúcou láskou za národ
a cirkev tejto práci. Jestli ho v tom ochromíte,
bude to vašou vinou, vašou zodpovednosťou. Tedy
o záujem štátu tu ide, na vás záleží,
aby ste záujem tento podopreli, lebo ste v prvom rade povolaní
v tejto snemovni. aby ste záujem štátu bránili
a nie záujem strannícky a organizačný.
(Hluk. - Výkřiky poslaneů
komunistických a ľudových poslanců.slovenských.)
A keď konečne pripomeniem, že ohromný
rozdiel je v nárokoch kňazstva katolíckeho
a duchovných ostatných vierovyznaní iných
na základe tom, že štát drží
v rukách katolícke majetky.... (Výkřiky
posl. Mikulíčka. Hluk.)... ichž dôchodky
sú určené pre katolicku cirkev, a tieto dôchodky
štát drží vo svojom majetku. Preto katolícke
duchovenstvo má väčšie právo na
túto kongruu než ktorékoľvek iné.
Ak pýta sa však niekto, aké konečné
stanovisko zaujímame k predlohe, odpovedám jasne:
Predlohu, hoci nevyhovuje potrebám a všetkým
záväzkom štátu, prijímame, lebo
vidíme v nej ideový postup našej politiky k
vnútornej konsolidácii a vidíme v nej podklad,
na ktorom sa ďalšie nutné opatrenia v budúcnosti
prijateľne riešiť dajú.
Za predlohu hlasovať budeme. (Výborné! Potlesk
poslaneů strany lidové a ľudové strany
slovenské.)