Sobota 19. června 1926

11. Pozměňovací návrh posl. Kříže, Jaši, dr Dérera, V. Beneše a soudr.:

§ 1 doplněn budiž novými odstavci 8 až 19:

(8) Nároku na kongruu pozbývá kněz, který pozbyl státního občanství. anebo byl nalezen vinným buď zločinem vůbec, nebo trestným činem ze zištnosti, urážejícím mravopočestnost, anebo vzbuzujícím veřejné pohoršení a to navždy.

(9) Stejně pozbývá nároku na kongruu kněz, který byl pravoplatným rozsudkem soudním, nebo disciplinárním odsouzen pro nějaký jiný čin, než který je uveden v bodě 8, ke ztrátě úřadu, a to ode dne, kdy se stal rozsudek pravoplatným, až do konce doby, na kterou byla ztráta úřadu vyslovena.

(10) Nároku na kongruu pozbývá kněz, který byl pro chování jeho postavení nedůstojné. nebo pro chování protistátní odsouzen rozsudkem soudním nebo disciplinárním, a to na tři roky ode dne, kdy se stal rozsudek pravoplatným. při čemž doba eventuelního trestu na svobodě se do této lhůty tří let nepočítá.

(11) Nároku na kongruu pozbývá kněz, který byl podle bodu 10 znovu odsouzen, a to navždy.

(12) Státní správa může žádati, aby byl zbaven vykonávání církevního úřadu kněz, který se dopustil něčeho, pro co může býti stíhán dle odst. 8, 9, 10 a 11, kdyby jeho ponechání v církevním úřadě hrozilo újmou veřejnému řádu.

Kdyby církevní představení nevyhověli žádosti státní správy v přiměřené lhůtě, budiž pokládán úřad nebo prebenda za uprázdněné a státní správa přihlížej k tomu, aby povinnosti, uložené platnými předpisy řádnému duchovnímu správci, byly vedeny někým od ní ustanoveným, dokud onen úřad církevní nebude znovu obsazen způsobem státní správou uznaným.

(13) Uchází-li se o kongruu kněz, proti němuž je důvodné podezření z chování protistátního, nebo z chování jeho stavu nedůstojného, vyzve státní správa jeho příslušné církevní představené k zavedení disciplinárního řízení, ač-li věc ta již disciplinárně nebyla projednána. Se svým rozhodnutím vyčká skončení disciplinárního řízení a zprávy o jeho výsledku. Kdyby přes osvobozující rozsudek disciplinárního soudu státní správa považovala za újmu veřejného řádu, aby onomu knězi byl svěřen církevní úřad, může mu ministr školství a národní osvěty odepříti nárok na kongruu.

(14) Je-li kněz, který požívá kongruy, obviněn z činů vytčených v odst. 8, 9, 10 a 11, může mu státní správa zastaviti zatímně vyplácení polovice kongruy až do doby, kdy bude vynesen pravoplatný rozsudek soudní, nebo disciplinární. Byl-li jím odsouzen, propadá zadržená částka ve prospěch státní pokladny. Byl-li osvobozen, nabývá nároku, aby mu byla vyplacena zadržená částka, a to do tří měsíců od podání doložené přihlášky k příslušnému úřadu státnímu, vyjma případy uvedené v odst. 10 a 11 tohoto paragrafu. Byla-li státní správě podána stížnost proti knězi požívajícímu kongruy pro chování jeho postavení nedůstojné, nebo pro chování protistátní, vyrozumí státní správa jeho církevní představené o stížnosti a vyzve je k zavedení disciplinárního řízení. Při tom může užíti proti knězi tomu ustanovení předchozího odstavce.

(15) Jestliže církevní představení nevyhoví výzvě státní správy a nezavedou disciplinárního řízení do měsíce od vyzvání, nebo zavedeného disciplinárního řízení neskonči do 4 měsíců od vyzvání a ve lhůtě té nepředloží disciplinárního usnesení, rozhodne ministr školství a národní osvěty, zda obviněnému knězi se kongrua ponechá či nic, jakož i, má-li se postupovati dále podle §u 12.

Totéž právo přísluší ministrovi školství a národní osvěty, byl-li kněz přes odůvodněnost stížnosti výrokem disciplinárním osvobozen.

(16) Ustanovení odst. 14 lze použíti také v případech, kdy kněz požívající kongruy, neplní řádně povinností, vyplývajících z platných předpisů. Zjistí-li se, že jeho jednání nebo opominutí zakládá se na nařízení jeho církevních představených, a nezmění-li, nebo neodvolají-li tito ono nařízení do měsíce ode dne, kdy obdrželi ministrovu výzvu k změně nebo odvolání svého nařízení, může vláda na ochranu důležitých státních zájmů zadržeti výplatu kongruy celé nebo její části v obvodu dotčených církevních představených, a to do té doby, dokud zůstane v platnosti vytýkané jejich nařízení.

(17) V případech uvedených v odst. 13 a 14, kdy přes osvobozující rozhodnutí disciplinárního soudu byla knězi odňata kongrua, mají příslušní církevní činitelé právo stížnosti k Nejvyššímu správnímu soudu. Totéž právo jim přísluší také v případech v odst. 15 uvedených.

(18) Počínajíc dnem 1. ledna 1928 může vláda zadržeti výplatu kongruy celé nebo její části na státním území, které bez souhlasu vlády v oboru církevním podléhá církevnímu představenému sídlícímu v zahraničí, i kdyby měl zástupce sídlícího na území státním, dokud stav ten nebude odstraněn.

(19) Ustanovení §u 1, odst. 8 až 17 jest obdobně užíti též u kněží a jejich představených těch církví, které jsou ze státních prostředků dotovány nebo subvencovány.

12. Pozměňovací návrh posl. Grebáče-Orlova, Zocha, dr Mičury, inž. Dostálka, Petroviče, dr Reháka, dr Hodži, dr Tiso, dr Petersilky, Vávry, Schuberta a druhů:

§ 1, odst. 7 nechť zní:

"Duchovní, kteří dosud požívali kongruy nesnížené, obdrží kongruu ve výměře stanovené v odst. 4, lit. a)."

13. Pozměňovací návrh posl. Zocha, dr Mičury, dr Reháka, Vávry, dr Tiso, dr Petersilky, Schuberta a druhů:

§ 3, odst. 3, lit. b) doplňuje se novou větou tohoto znění:

"Duchovním, ustanoveným u duchovní správy, která na počátku lustra měla podle posledního úředního sčítání lidu více než 12.000 příslušníků dotyčného vyznání, započítávají se uvedené dávky průměrem skutečného výnosu posledních tří let lustru předcházejících, který se zjišťuje přiznáním percipienta."

14. Doplňovací návrh posl. dr Dérera a soudr.:

K §u 3 připojuje se tento nový odstavec:

"Zjistí-li ministerstvo školství a národní osvěty, že duchovní, požívající příplatků podle tohoto zákona, dopustil se činu protistátního anebo namířeného proti obecným mravům anebo proti autoritě státních funkcionářů nebo úřadů, anebo proti pokojnému spolužití určitých náboženských, národnostních, třídních, politických nebo jiných skupin obyvatelstva, zastaví mu ihned vyplácení těchto příplatků. V takovém případě je oprávněno ministerstvo školství a národní osvěty po volném uvážení veškerých okolností zastavené příplatky dotyčnému duchovnímu teprve po uplynutí 5 roků od zastavení znovu poukázati."

15. Doplňovací návrh posl. dr Dérera a soudr.:

K § u 3 připojuje se jako poslední odstavec:

"Zvyšování štolových poplatků podléhá trestnímu stíhání ve smyslu zákona z r. 1874."

16. Doplňovací návrh posl. Mondoka a soudr.:

Za druhou větu §u 4 budiž vloženo:

"Zákon tento nemá platnosti pro autonomní území Podkarpatské Rusi podle ustanovení §u 30, odst. 4 úst. listiny."

17. Pozměňovací návrh posl. Zocha, dr Mičury, dr Reháka, Vávry, dr Tiso, dr Petersilky, Schuberta a druhů k § 5:

V odst. 1 budiž na řádce 7 a 8 vsunuto mezi slova: "státní správy kultové" a "dotace" ještě slůvko "paušální".

V §u 5, odst. 2, na řádce 4 budiž číslice "1925" nahrazena číslicí "1926".

18. Pozměňovací návrh posl. dr Dérera a soudr.:

§ 6 budiž doplněn odstavcem prvním:

"Tímto zákonem ruší se všechna ustanovení, zákony a nařízení dřívější, pokud nejsou v souhlase s rovnoprávností církví, ústavou zaručenou."

19. Pozměňovací návrh posl. V. Beneše, Jaši, Kříže a druhů:

§ 6 doplněn budiž odstavcem 2 tohoto znění:

"Tímto zákonem ruší se císařský patent z 5. listopadu 1855, č. 19 5 ř. z., o systemisaci duchovenských míst až do té doby zřízených. Normy o nové systemisaci budou vydány vládním nařízením."

20. Pozměňovací návrh posl. Kříže, Jaši, V. Beneše, inž. Nečase a soudr.:

Dosavadní § 7 budiž nahrazen zněním:

"Veškeré výdaje, vynaložené podle tohoto zákona na kněžstvo církve římsko-katolické, hradí se z náboženské matice. Pokud její příjmy nepostačují, poskytne stát k provedení tohoto zákona zálohu, na niž nechť vybírána jest státem od příslušníků církve církevní daň. Stejně budiž vybírána církevní daň na duchovní církví ostatních. Její vybírání bude se díti tímto způsobem: Přiznání k dani z příjmu každého občana republiky bude doplněno náboženskou rubrikou, do níž každý občan zapíše své vyznání. Podle toho předepsána bude státními orgány přirážka k dani z příjmu, výnosu jejího bude pak použito na úhradu výloh a platů, spojených s provedením tohoto zákona."

Nynější § 7 budiž číslován jako 8.

Nynější § 8 budiž číslován jako 9.

21. Doplňovací návrh posl. V. Beneše, Kříže, Jaši a soudr.:

§ 7 budiž doplněn novým odstavcem:

"Pro stanovení počtu systemisovaných míst jest směrodatný počet příslušníků jednotlivých církví, stanovený průměrem 1500 duší. Potrvá-li pokles příslušníků církve pod toto číslo po 3 roky a klesne-li pod 500 příslušníků, ruší se místo duchovního automaticky. Nové místo duchovního církví, na něž se tento zákon vztahuje, může býti zřízeno po 2 letech od doby, ve které počet církevních příslušníků dostoupil 1500 duší."

22. Pozměňovací návrh posl. dr Dérera a soudr.:

První věta §u 8 nechť zní:

"Zákon tento nabývá účinnosti současně se zákonem o postátnění učitelstva církevních škol na Slovensku a Podkarpatské Rusi."

23. Resoluce posl. Zocha, dr Mičury, dr Reháka, Vávry, dr Tiso, dr Petersilky, Schuberta a druhů:

Vláda se vyzývá, aby - pokud ustanovení tohoto zákona v §u 5, odst. 2 nebyla by úplně proveditelná již v roce 1926 - poskytla dotyčným církvím a náboženským společnostem přiměřené zálohy.

24. Resoluce posl. Zocha, dr. Mičury, dr Reháka, Vávry, dr Tiso, dr Petersilky, Schuberta a druhů:

Vláda se vyzývá, aby duchovním - případně pozůstalým po takových duchovních kteří před účinností tohoto zákona stali se beze své viny ke službě neschopnými a dostávají pensi nedostatečnou nebo vůbec žádnou, poskytla v případě prokázané nemoci a nemajetnosti podporu až do výše 3000 Kč.

25. Resoluční návrh posl. dr Štefana, dr Králíka, Vološina a druhů:

Vláda se vyzývá, aby podala návrh zákona o zrušení kobliny a rokoviny místo zákona ze dne 14. dubna 1920, č. 290 Sb. z. a n.

26. Resoluční návrh posl. Landové-Štychové a soudr.:

Poslanecká sněmovno, račiž se usnésti:

Vláda se vybízí, aby do 5 dnů ve smyslu washingtonské deklarace podala Národnímu shromážděni návrh zákona na odluku církve od státu. Za podklad vládního návrhu nechť je vzat iniciativní návrh ze dne 26. května 1920 tehdejších poslanců dr Bartoška, Housera, Landové-Štychové, Zeminové a spol. (tisk 1).

27. Resoluční návrh posl. dr Frankeho, dr Patejdla, Zeminové, Buřivala a druhů:

Vláda se vyzývá, aby do 14 dnů předložila návrh zákona o odluce státu od církve.

28. Resoluce posl. V. Beneše, Kříže, Jaši, inž. Nečase a soudr.:

Vláda se vyzývá, aby současně s vyhlášením kongruového zákona (bude-li totiž kongruovou a celní většinou odhlasován) podala sněmovně propracovaný návrh na rozluku církve od státu.

29. Resoluční návrh posl. Hrušovského a spol.:

Vláda se vybízí, aby předložila Národnímu shromáždění osnovu zákona o rozluce církve od státu a církve od školy.

30. Resoluce posl. V. Beneše, Kříže, Jaši a soudr.:

Vláda se vyzývá, aby současně s vyhlášením kongruového zákona (bude-li totiž kongruovou a celní většinou odhlasován) vydal)a konečně vládní nařízení ku provedeni § 35 platného zákona z r. 1874 o náboženských obcích katolických, jehož platnost novým zákonem se neruší a jehož provedení obsahuje v sobě i řešení otázky patronátní.

31. Resoluce posl. Karpíškové, V. Beneše, Kříže, Jaši a soudr.:

Vláda se vybízí, aby při provádění zákona (bude-li odhlasován kongruovou a celní většinou) ustanovila, že veškeré nároky na požitky pro děti (pozůstalé a pod.) platí také pro děti duchovenstva římsko-katolické církve.

32. Resoluce posl. Koudelky a soudr.:

Podle platných zákonů nepodléhají budovy obývané kněžstvem ani domovní dani třídní, ani domovní dani činžovní. Vládě se proto ukládá, učiniti neprodleně, čeho třeba, aby tyto ničím neodůvodněné výsady kněžského stavu byly zrušeny.

33. Resoluce posl. Koudelky a soudr.:

Vládě se ukládá předložiti k ústavnímu projednání nejdéle do podzima návrh zákona na ochranu drobných zemědělských pachtýřů, v němž zejména by bylo ustanoveno nejvyšší pachtovné z 1 ha zemědělské půdy majetku církevního (především poživatelům kongruy), vypočítané z průměru cen žita na pražské plodinové burse ze srpna, záři a října běžného roku, a to:

v oblasti pastvinářské........ za 160 kg žita

v oblasti bramborářské........ za 180 kg žita

v oblasti obilnářské II........ za 200 kg žita

v oblasti obilnářské I........ za 250 kg žita

v oblasti. řepařské......... za 300 kg žita

Pozemky tyto jest pachtovati veřejnou dražbou, jíž mohou se zúčastniti toliko drobní zemědělci, nemající vlastní a pachtované půdy více než 5 ha, teprve v případě, že by těch nebylo, mohou býti k dražbě druhé připuštěni zemědělci s výměrou větší.

34. Resoluce posl. Hampla a soudr.:

l Vládě se ukládá opatřiti, aby sazby štoly veřejně na místě přístupném v kostele i v místnostech farního úřadu byly vyvěšeny. Překročování štolových sazeb budiž trestáno.

35. Resoluční návrh posl. Hrušovského a spol.:

Vláda se vybízí, aby předložila Národnímu shromáždění osnovu zákona o sekularisaci církevních velkostatků a veškerého jiného majetku mrtvé ruky.

36. Resoluční návrh posl. Hrušovského a spol.:

Vláda se vybízí, aby předložila Národnímu shromáždění osnovu zákona, jímž se trestně stíhá požadování, vystavování nebo přijímání reversů z příležitosti sňatku mezi osobami rozdílných konfesí ohledně konfesionelní příslušnosti dítek.

37. Resoluční návrh posl. Zeminové, Hrušovského a spol.:

Vláda se vybízí, aby předložila N. S. osnovu zákona, jímž se rozpouštějí řehole.

38. Resoluční návrh posl. Hrušovského, Špatného a spol.:

Vláda se vybízí, aby předložila Národnímu shromáždění návrh zákona, jímž se zavádějí povinné státní matriky o porodech, sňatcích v a úmrtích.

39. Resoluční návrh posl. Špatného, Hrušovského a spol.:

Vláda se vybízí, aby předložila Národnímu shromáždění osnovu zákona o povinném občanském sňatku.

40. Resoluční návrh posl. Hrušovského, Sladkého a spol.:

Vláda se vybízí, aby předložila Národnímu shromáždění osnovu zákona o zlaicisování veškerých veřejných škol církevních.

41. Resoluční návrh posl. dr Patejdla, Hrušovského a spol.:

Vláda se vybízí, aby zrušila diplomatické zastoupení své u římské kurie.

42. Resoluce posl. Zocha, inž. Dostálka, dr Mičury a druhů:

Vyzýva sa vláda, aby predostrela návrh zákona, ktorý by upravoval platové a služobné pomery oného učiteľstva obecných a občianských škôl, na ktoré sa vzťahuje odstavec 2 §u 1 zákona o úprave platových a niektorých služobných pomerů učiteľstva obecných a občianských šköl (tisk 101).

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Všechny tyto návrhy mají dostatečný počet podpisů a bude se o nich jednati.

Dávám slovo prvnímu zpravodaji, za výbor soc.-politický, panu posl. dr Mičurovi.

Zpravodaj posl. dr Mičura: Vzdávám sa slova.

Místopředseda inž. Dostálek: Ježto zpravodaj p. posl. dr Mičura vzdává se slova, prosím druhého zpravodaje, za výbor rozpočtový, pana posl. dr Noska, aby se ujal slova. (Výkřiky poslanců strany komunistické a čsl. strany socialistické. - Někteří komunističtí poslanci zpívají posměšnou píseň o faráři. - Různé výkřiky.)

Zpravodaj posl. dr Nosek: Slavná sněmovno! Považuji za svou povinnost ujati se slova, aby bylo vyjádřeno stanovisko referentovo k učiněným pozměňovacím návrhům. Pokud se podaných návrhů týká, doporučuji, aby k §u 1, odst. 7 byl přijat pozměňovací návrh pp. posl. Grebáče-Orlova, Zocha a druhů, stejně tak doporučuji, aby pozměňovací návrhy pp. posl. Zocha a druhů k § 3, odst. 3, lit. b, jakož i k §u 5, odst. 1 a k §u 5, odst. 2 byly schváleny. (Zpěv některých komunistických poslanců trvá. - Různé výkřiky a hluk na levicí. - Místopředseda inž. Dostálek zvoní.) Ostatní návrhy nemohu doporučiti k přijetí z toho důvodu, že jejich struktura odporuje vůbec celé základní idei zákona. (Trvalá vřava na levicí. - Výkřiky socialistických poslanců.)

Pokud se týče resolucí, doporučuji, aby byla přijata resoluce pp. posl. Zocha, dr Mičury, dr Reháka a druhů, kterou se vyzývá vláda, aby duchovním vyplatila v případě nouze a choroby podporu až do 3000 Kč. Dále doporučuji resoluci pp. posl. Zocha, dr Mičury, dr Reháka, Vávry a druhů, kterou se žádá, aby byly poskytnuty zálohy církvím dotálním, pokud by nebylo možno provésti odst. 2 §u 5 již v r. 1926. Podobně doporučuji přijetí resoluce pp. posl. Zocha, inž. Dostálka a druhů, kterou se vláda vyzývá k podání zákona o úpravě platových a služebních poměrů pro učitele národních škol na Slovensku, jakož i resoluci pp. posl. dr Štefana, dr Králíka a druhů, aby byl vydán co nejdříve zákon na zrušení rokovin a koblin na Slovensku a v Podkarpatské Rusi.

Co se týče ostatních resolucí, doporučuji, aby přijaty nebyly. V závěru doporučuji znovu, aby osnově dostalo se v plénu ústavního schválení. (Souhlas.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Přistoupíme ihned k hlasování.

Dám hlasovati nejprve o dvou formálních návrzích.

Byl mně podán formální návrh pp. posl. Schweichharta a soudr., aby zpráva o iniciativním návrhu posl. inž. Dostálka, dr Mičury, Zocha, Petroviče, dr Tiso a druhů (tisk 323) byla přikázána výboru soc.-politickému.

Poněvadž tento návrh je vypraven podle §u 47, odst. 2 jedn. řádu, dám o něm ihned hlasovati.

Prosím paní a pány poslance o zaujetí míst. (Děje se.)

Konstatuji, že sněmovna je způsobilá se usnášeti.

Kdo souhlasí s návrhem pp. posl. Schweichharta a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Návrh je zamítnut.

Páni posl. dr Franke, Zeminová, dr Patejdla druzi podali mně podle §u 47 jedn. řádu návrh, aby přes osnovu, kterou právě projednáváme, se přešlo k dennímu pořadu.

Dám o tomto návrhu hlasovati ihned, a teprve kdyby byl zamítnut, přistoup1li bychom ke hlasování meritornímu. (Posl. Zeminová: Byl podán návrh na sčítání hlasů!)

Konstatuji, že návrh na sčítání hlasů podán nebyl.

Kdo souhlasí s návrhem pp. posl. dr Franke, Zeminové, dr Patejdla a druhů, aby se přes osnovu přešlo k dennímu pořadu, žádám, aby zvedl ruku. (Výkřiky poslanců čsl. strany socialistické: Byl podán! Žádáme o sčítání hlasů! - Posl. dr Franke přistupuje k místopředsedovi inž. Dostálkovi.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP