Pátek 25. června 1926

Posl. Mondok (malorusky): Slavná sněmovno! Vláda předložila dva návrhy zákonů, jež se týkají výhradně Podkarpatské Rusi. Včera přijala slavná sněmovna zákon o udělování úvěru podkarpatským družstvům, dnes je na pořadu schůze právní úprava styků těchto družstev.

Než zaujmu stanovisko k vládním návrhům, musím slavné sněmovně vylíčiti, jak buržoasní úřad na Podkarpatské Rusi do dneška, to je více než 7 let, hospodařil.

Že buržoasní vláda nedbá dobra pracujícího obyvatelstva, vidíme zřejmě z toho, že rozřešila otázku úpravy válečných půjček ve prospěch věčných nepřátel československé samostatnosti, ve prospěch kapitalistů. Ve všech obcích na Podkarpatské Rusi se vybubnovalo, aby každý splácel rakousko-uherské válečné půjčky, neboť jinak prodají chudému sedlákovi poslední krávu, ale aby vrátila našim chudým sedlákům úspory, které leží v budapešťské ústředně, aby vrátila učitelský pensijní fond, aby setřela slzy vdovám a sirotkům, těchto pracovníků pro lidovou osvětu, aby se ujala našich sedláků na rumunských hranicích, jimž rumunské úřady nedovolují pracovati na jejich polích, na to buržoasní vláda nemá času, aby naši sedláci ve vojenských stejnokrojích šli vedle rumunských spojenců proti ukrajinským a ruským bratřím, o tom se česká buržoasie s rumunskou vládou dobrovolně dohodla, ale aby náš sedlák nebyl týrán spojeneckým rumunským úředníkem, k tomu jí je 7 let málo.

Kapitalismus užívá buržoasní vlády jen jako zákonem maskovaného prostředku k bezohlednému vykořisťování a útisku pracujících mas. Soustavné vykořisťování a hrubé utlačování provádí postupně česká buržoasie na Podkarpatské Rusi od prvního dne své okupace. Pro buržoasní vládu je Podkarpatská Rus ještě "nemanželským dítětem". Psané zákony republiky pro ni neplatí.

K nám, na Podkarpatskou Rus, přišla česká buržoasie s rozličnými vystěhovalci, volajíc: "Pryč s maďarony!" Vystěhovalci přinesli s sebou na Podkarpatskou Rus jazykovou otázku, čímž rozdělili obyvatelstvo na dva tábory a zneutralisovali národní energii navenek. Buržoasní vláda nám dovolila svobodně se zabývati jazykovými spory o spisovný a lidový jazyk, pro ni neškodnými, a v té době organisovala svůj státní aparát, četnictvo a policii. Je to hanba, že ještě dnes se najdou inteligenti, kteří nevědí, jsou-li Velkorusy či Ukrajinci, když ruská a česká akademie věd a sám život rozřešil tuto otázku již dávno ve prospěch ukrajinského směru. Nedosti na tom, naši nejhorlivější protivníci v soukromých rozmluvách nám dávají za pravdu, ale v veřejně se v tomto směru vysloviti neodvažují pro svou dosavadní jazykovou politiku. Na jejich adresu povím, že se poctivý člověk nestydí uznati svou chybu, jakmile ji poznal. Osud ukrajinského národa není otázkou jednotlivců - rozhodla jej proletářská revoluce, jež na Ukrajině odevzdala vládu do rukou pracujícího lidu.

Naši protivníci v jazykové otázce vidí, že jejich dosavadní politika přináší prospěch našim společným nepřátelům. Svou hanebnou prací zavedli na Podkarpatské Rusi nikoliv ruskou, nýbrž českou školu, podkopali autoritu národní školy, vyhnali a vyháněli ze školy lidové příručky, na jejichž místo přicházejí nikoliv příručky ruské, nýbrž české. Pro tuto destruktivní práci na Podkarpatské Rusi jazyková otázka dostává již tento směr: nikoliv zda má býti ruská nebo ukrajinská škola, nýbrž má-li býti škola rusňácká nebo česká.

Obracím se veřejně k našim protivníkům v národnostní otázce, aby se nejen v soukromých rozmluvách, nýbrž i veřejně přiznávali k ukrajinskému národu.

Když obyvatelstvo bylo zaměstnáno jazykovou otázkou, kapitalistická vláda přišla s výměnou peněz. Chudým dělníkům a rolníkům vyměňovala těžce vydělaný groš v poměru 1:4, ba dokonce 1:10, a to tenkrát, když v jiných zemích republiky vyměňovala 1 korunu za 2 koruny, ba dokonce 1 korunu za jednu. Za dobrou operaci s našimi kapsami, jež okradla Podkarpatskou Rus o několik milionů, dostal finanční referent od ministerstva pochvalu a zvýšený plat.

Mimo to neslýchaně vysokými daněmi oloupila česká buržoasie obyvatelstvo na Podkarpatské Rusi o poslední haléř. Na hladovějící Verchovině vybíraly berní úřady přepychovou daň. A tenkrát, když domácí obyvatelstvo bylo oloupeno o peníze, když místní družstevnictví a obchod byly zbaveny svých peněžních zásob, které zůstaly v budapešťské ústředně, - česká administrace násilím ubíjela domácí průmysl a obchod a po tom jako houby po dešti začly vyrůstati z bývalých státních a provisačních krámů soukromé české krámy.

Kromě těchto jednotlivých podniků rozvíjí se na Podkarpatské Rusi zvláštní druh družstev-společností, a to pouze družstev vypočítaných na zisk; se státní subvencí, což ovšem jest u nás výsadou agrární strany. Sem patří smutně proslulé "Dobytkářské družstvo", a "Zemská družstevní jednota", které se ostatně hanebně shroutily. To jsou ta družstva pro dovoz chlebovin z Rumunska, v nichž P. Vološin s agrárními předáky a židovským bankéřem vydělávali na bídě a hladu podkarpatského dělníka a rolníka, jenž musil kupovati chléb, který dovezli. Když agrárníci zpozorovali, že politická autorita laciných podkarpatských vládních politiků rovná se nule, vyloučili je ze svých družstev a založili své vlastní. Tak povstal "Svaz hospodářských a úvěrních družstev na Podkarpatské Rusi" v Mukačevě. Organisovati toto družstvo nebylo tak snadno, ale šikovní agrární machři si pomohli. Poučili personál zemědělských inspektorátů, aby se organisoval ve družstva. Pro dekoraci přijali několik rolníků, které koupili pro tuto věc přídělem osiva a umělého hnojiva ze státního fondu, kteří však nemají nejmenšího vlivu na družstevní záležitosti. I dnes ještě placený státní zemědělský inspektorát dostává nádherný vedlejší důchod z družstev vydržovaných státními subvencemi. Tak mukačevské družstvo dostává ročně půl milionu státních peněz. Totéž se stalo s družstvem karpatoruských mlékáren v Hustu. Členy družstva jsou úředníci inspektorátu plus rolnická dekorace; ale na tom není dosti: vedoucími členy jsou členové výše zmíněného mukačevského družstva. Vyplývá z toho, že se zorganisovala nová firma, aby se dostala větší státní subvence. Toto družstvo má bezplatné mlékárenské stroje, které jsou majetkem ministerstva zemědělství. Na zařízení místností dostává z "fondu ministerstva zemědělství na podporu vzorných staveb" peníze a stavební materiál, a mimo totální subvenci na zaplacení mléka a dělníků. Rozumí se, že za takových okolností není těžko rozvinouti mlékárenský průmysl. Ale vzbuditi v místním obyvatelstvu zájem, uděliti mu pomoci a rady, vyvolati v něm iniciativu k rozšiřování zemědělského průmyslu a k organisaci družstev, k tomu se dnešní agrární stranický aparát zemědělských inspektorátů nehodí. Veřejně agitovati pro agrární stranu umějí, ale neumějí agitovati pro rozšiřování zemědělské osvěty.

Před volbami placení agrární agitátoři, přidělení zemědělským úřadům, jezdili ve státních autech a povozech a sami úředníci inspektorátů kupovali za obilí, určené jako státní pomoc hladovým verchovincům, hlasy pro agrární kandidátní listinu. Rozhodně protestuji proti zneužívání státních úřadů pro stranické účely.

Ale hospodářství agrárníků se tím nekončí. Ve vysvětlivkách k rozpočtu ministerstva zemědělství na rok 1926 pro Podkarpatskou Rus v článku o chovu hovězího dobytka se praví: "Chudým vesnicím na Podkarpatské Rusi bude dlužno státní podporou umožniti kupování a vydržování plemenného dobytka pro případ potřeby." Kdo by mohl něco říci proti tomu - myslím že nikdo. Ale táži se agrárních poslanců Podkarpatské Rusi: které chudé obci umožnily zemědělské úřady koupiti plemenný dobytek? Umožnily to nikoliv chudým vesnicím, nýbrž zemědělským inspektorům. Na příklad sevljušský má 10 dojnic, hustskému okresnímu agronomovi pomohly koupiti plemenné prasnice, za státní peníze postavily pro ně chlév, českému učiteli přidělily včely s moderními úly, jež mu přinesou větší zisk než učitelský plat. A tak zemědělské úřednictvo draze prodává plemenný dobytek, prasata, ovce atd., jež dostalo jako výpomoc pro chudé obce na Podkarpatské Rusi. Na tomto místě rozhodně protestuji proti hanebnému zneužívání státních výpomocí na škodu místního obyvatelstva.

Nic bych neřekl proti českým družstvům, kdyby se nestavěla nepřátelsky proti místním, ale ona nejen stojí nepřátelsky proti jakékoliv místní iniciativě, v čem jim pomáhá celý politický administrativní aparát, nýbrž chtějí nás také násilím zničiti. Tito zbohatlíci jsou u nás základem a oporou českého fašismu, jehož nemůžeme snášeti, dokud projevuje známky života.

Pánové! Marná jest vaše práce! Pro své zrádné účely nedostanete naše chudé verchovince. Jim je bližší tep sousedního a rodného sovětského života než vaše korupční "státotvornost".

Když česká buržoasie oloupila hospodářsky Podkarpatskou Rus, začala útočiti na politické strany a jejich orgány. Dnes skorem celý podkarpatský tisk je koupen tiskovým fondem civilní správy, ne-li pražskými stranami, aby zachoval aspoň stín nezávislosti, tento tisk čas od času píše "oposičně". Jak vypadá ve skutečnosti jejich oposičnost? V této sněmovně koaliční poslanci odhlasovali rozpočet, jímž bylo vyznačeno více než milion korun pro české kolonisty na Podkarpatské Rusi, a ve svých časopisech titíž poslanci protestovali proti české kolonisaci. Naši verchovinci musí platiti lichvářské ceny, když kupují půdu v údolí Tisy, čeští kolonisté dostávají u nás půdu za nejnižší cenu a to na nízko zúročené splátky.

Pro jazykové nařízení hlasovali zde Vološin, Gagatko, Štefan, Králík, Nečas, ale když nyní musejí naši úředníci skládati zkoušku z češtiny, při níž většina propadává, píší ve svých časopisech proti zneužití našich samosprávných práv.

Autonomii již dávno prodali za poslanecké diety a finanční pomoc svým stranám. V časopisech. píší proti českým školám a zde hlasují pro úvěry na vězení, pro české školy, pro nové daně. Tak hluboko upadla politická úroveň - nechci říci: prodejnost - politických stran na Podkarpatské Rusi. Ve slovech: dobro lidu - ve skutečnosti plná koryta.

Za takových poměrů přichází vláda s návrhem na novou organisaci družstev na Podkarpatské Rusi. Pro korupční režim je charakteristický § 6, odst. 4, jenž ukládá revisorům mlčenlivost. Družstvo, jež má ulehčovati úvěr, odstraňovati zbytečné prostředníky, získávati společnou prací lacinější a výhodnější výsledky pro hospodářsky slabé rolníky a dělníky, potřebuje nikoliv mlčenlivosti revisora, nýbrž zjevné a čisté práce.

Proč páni zákonodárci tak hlasitě mluví o velkém významu družstevnictví pro zvýšení blahobytu naší země, ale tak tiše tento blahobyt rozdělují mezi sebe? Odhlasovaný včera úvěr má rozdělovati civilní správa. Ale důvěra v úřad, jehož přednosta jest exponentem agrární strany a má na svém svědomí několik nečistých korupčních afér, nemůže býti pro nás zárukou, že se odhlasovaného včera úvěru užije pro uvedený účel.

Rovněž i tento návrh zákona v §u 6, odst. 6, přiznává revisní právo ústřednám, které mají nejméně 50 družstev, ale i toto revisní právo činí závislým na ministerstvu vnitra, jež je také agrární doménou; a jiným ústřednám družstev kromě agrárních revisního práva nepřiznává. To znamená, že i tento zákon se stane novým prostředkem agrární strany pro ovládnutí a oloupení obyvatelstva Podkarpatské Rusi. Proto také hlasujeme proti předloženému návrhu zákona. (Potlesk komunistických poslanců.)

Předseda (zvoní): Ke slovu není již nikdo přihlášen, rozprava je skončena.

Byl podán pozměňovací návrh. Žádám o jeho přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

Pozměňovací návrh posl. inž. Nečase, dr Králíka a spol.: V odst. 2 §u 6 nechť druhá věta zní:

"Podmínkou jest, aby svaz (ústředí), ať jest jeho sídlo kdekoliv na území republiky Československé, měl nejméně 50 družstev, počítaje v to i družstva mimo území Podkarpatské Rusi."

Předseda: Tento návrh má dostatečný počet podpisů a je předmětem jednání.

Uděluji slovo k doslovu panu zpravodaji.

Zpravodaj posl. Bistřický: Doporučuji, aby návrh ten byl přijat.

Předseda: Budeme hlasovati.

Poněvadž byl k §u 6 podán pozměňovací návrh pp. posl. inž. Nečase, dr Králíka a druhů, míním dáti hlasovati takto:

O §§ech 1 až 5, k nimž není pozměňovacích návrhů, hlasovali bychom podle zprávy výborové.

O §u 6 budeme hlasovati nejprve v úpravě navržené pp. posl. inž. Nečasem, dr Králíkem a druhy; nebude-li přijata, dám hlasovati o tomto paragrafu podle zprávy výborové.

Pak bychom hlasovali o zbývajících §§ech 7 až 11, o nadpisu a úvodní formuli zákona podle zprávy výborové.

Jsou k tomuto způsobu hlasování nějaké námitky? (Nebyly.)

Není jich. Budeme tedy hlasovati, jak jsem uvedl.

Kdo souhlasí s §§ 1 až 5 osnovy zákona podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Přijato.

Kdo souhlasí s §em 6 v úpravě navržené pp. posl. inž. Nečasem, dr Králíkem a druhy, s níž projevil souhlas též zpravodaj, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Přijato.

Tím odpadlo hlasování o §u 6 podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí nyní s §§ 7 až 11, dále s nadpisem a úvodní formulí zákona, a to ve znění zprávy výborové, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Přijato.

Tím poslanecká sněmovna přijala osnovu zákona ve čtení prvém.

Druhé čtení provedeme při projednávání odst. 9 dnešního pořadu, bude-li osnově této přiznáno projednávání zkráceným řízením podle §u 55 jedn. řádu.

Přistupujeme k projednávání dalšího odstavce pořadu, jímž je:

3. Zpráva výborů zemědělského a rozpočtového k vládnímu návrhu (tisk 461) zákona o finanční podpoře elektrisace venkova (tisk 511 a 512).

Zpravodajem výboru zemědělského je pan posl. inž. Jan Černý.

zpravodajem výboru rozpočtového pan posl. dr Jos. Černý.

Dávám slovo prvému zpravodaji - za výbor zemědělský - panu posl. inž. Černému.

Zpravodaj posl. inž. Jan Černý: Slavná sněmovno! Výroba v Československé republice dnes jistě zaslouží, aby byla forsírována co nejvíce, poněvadž celý hospodářský život našeho malého státu závisí od toho, abychom vyráběli co nejvíce a nejlépe. Není žádného tak dobrého pomocníka ke zvýšení výrobnosti v Československé republice jako provedení elektrisace. Ministerstvo veř. prací předložilo ihned po převratu r. 1919 osnovu zákona, kterým elektrisace podporována jest značnou měrou. Určité podniky prohlášeny jsou za podniky všeužitečné ve smyslu zákona a jest jim dána značná řada výhod, aby elektrisace krajů co možná nejvíce mohla postupovati. Zákon byl novelisován roku 1921, kdy příslušné výhody všeužitečným podnikům elektrisačním ještě více byly prohloubeny. Ale pokud můžeme sledovati elektrisační činnost v Československé republice od začátku jejího po dnešní dobu, omezila se z největší části na elektrisaci krajů hospodářsky nejsilnějších. Máme v Čechách, na Moravě a snad na západním Slovensku elektrisována skoro všecka města a kraje průmyslové, ale těžší úkol jest provésti elektrisaci soustavnou tak, aby byla skutečně všeobecná, aby elektrisovány byly také kraje hospodářsky slabší, kraje ne průmyslové, kraje výlučně zemědělské, zejména zemědělské kraje hospodářsky slabé.

Ukázalo se, že elektrisační podnikání, pokud se děje v krajích hospodářsky silných, v území promíšeném městy a obcemi, kde je značná část průmyslového podnikání, je hospodářsky rentabilní, ale pakli elektrisace postupuje do území čistě zemědělských, do území horských, kde není ani větších konsumních jednotek, jako jsou města, ani značného počtu průmyslových závodů, anebo kde jsou průmyslové závody jen velmi drobné, že tam rentabilita elektrisačního podnikání velmi pokulhává.

Ministerstvo zemědělství poznalo tuto situaci, a poněvadž jistě jest v jeho intencích, aby bylo pracováno k tomu, aby hospodářsky se posílilo celé území státu, nejen hospodářsky silné jeho díly, chtělo ministerstvo zemědělství nějakým způsobem přijíti vstříc a umožniti elektrisaci krajům hospodářsky slabým.

Elektrisace vůbec má značné podpory se strany státu prostřednictvím ministerstva veřejných prací, ale podpory tyto nesou se více tím směrem, že stát zúčastňuje se tohoto podnikání jako společník, jako spoluakcionář.

Příslušný kapitál, který tím je dán k disposici, dostává se do bilancí jako kapitál investovaný a je nutno, aby byl při hospodaření podniků úročen a také amortisován. Je však třeba, aby podpora, zejména podpora elektrisace venkova, dála se účinněji. Dal-li by stát k disposici určitý kapitál a kdyby bylo nutno jej zúročiti a amortisovati, byla by podpora velmi problematická.

Ministerstvo zemědělství přišlo s novým směrem podporování elektrisace na venkově, a to tím, že v prvých letech, loni a předloni, ze svých položek, které v běžném rozpočtu mělo na podporu hospodářského strojnictví a strojních družstev, povolovalo podpory na provedení elektrisace venkova, ale takovým způsobem, že podpory tyto dávány byly k disposici družstvům nebo obcím elektrisovaným tak, aby příslušný náklad, který interesenti v těchto družstvech nebo obcích příslušnému podniku elektrisujícímu museli dáti k disposici, nebyl pro tyto interesenty v obcích nebo družstvech velmi těžký. A na druhé straně dalo ministerstvo zemědělství tuto podporu s výslovným určením, že tato podpora nebude zúčtována na účet investic, nýbrž že bude přímo v investičním účtě odepsána, takže nebude nutno položky za účelem této podpory investované ani úrokovati ani amortisovati. Tím odumožní se výhodněji a levněji dodávati konsumentům energii elektrickou. (Předsednictví převzal místopředseda inž. Dostálek.)

Položky, které ministerstvo zemědělství mělo k tomuto cíli ve svém řádném rozpočtu, byly velmi nepatrné. Byly to jen statisíce korun, takže nebylo možno splniti příslušné intence, které po této stránce ministerstvo zemědělství mělo. Ale poněvadž cílem tu bylo, provésti elektrisaci venkova vehementně, rychlejším tempem, byl se strany ministerstva zemědělství navržen vládě zákon, aby byly dány zvláštní nové prostředky, aby z nich elektrisace mohla býti podporována. Již loňského roku předložena byla vládní osnova o podpoře elektrisace venkova, kde bylo navrženo po 5 let každý rok 10 mil. korun k tomu účelu. Bohužel, předloha tato nebyla dojednána.

Nyní vláda opakuje tuto svou předlohu, a bylo úkolem zemědělského výboru, aby posoudil vládní předlohu. Zemědělský výbor uvítal tuto vládní předlohu a konstatoval, že veliké výlohy mohou vzniknouti při jejím provádění ve prospěch elektrisace hospodářsky slabých krajů. Položka 10 mil. Kč ročně, za 5 let úhrnem 50 mil. Kč, není ovšem tak velikou, aby bylo možno počítati s tím, že na každé elektrisační podnikání, na výstavbu primérních přípojek, na výstavbu transformačních stanic, na výstavbu sekundérních sítí a přípojek domovních bylo by možno dáti obnos, s jakým se maximálně počítá, do výše 50% této podpory. Elektrisační ruch je mnohem značnější, takže tato položka 10 mil. na podpory do 50% nestačí. Proto je výslovně v zákoně stanoveno, že bude přednostně přidělována tato podpora krajům, obcím a družstvům hospodářsky slabším ve kvotě vyšší než na elektrisaci obcí nebo družstev v krajích hospodářsky silnějších. Podpora míní se dvojí: V prvé řadě pro družstva a obce na podpory primérních přípojek, transformačních stanic, sekundérních sítí a domovních přípojek, ale mimo to také je zde určena podpora pro podniky všeužitečné, na primérní přípojky do krajů hospodářsky velmi slabých, zejména tedy do hor, kde někdy rentabilita podnikání, tedy konsum často je tak nepatrný, že kdyby celá investice sekundérní byla uhrazena, zatížení primérní přípojky je tak vysoké, že elektrisace takového zapadlého kraje by byla naprosto nemožná hospodářsky. V tomto případě je umožněno §em 3 tohoto zákona, aby i v tomto případě bylo možno povoliti vyšší kvotu, až do výše 75%. Proti vládnímu návrhu konstatoval zemědělský výbor, že ministerstvo zemědělství již letos, loňského roku i předloni přislíbilo řadu podpor, na které však nemělo ještě řádné příslušné úhrady, poněvadž tyto podpory byly poskytovány s tím, že jejich částky budou splaceny v několika ročních splátkách. Řešení podpor podle tohoto vládního návrhu má býti provedeno tím způsobem, že podpory udělovati bude ministerstvo zemědělství v dohodě s ministerstvem veřejných prací. Příslušné přísliby však, které ministerstvo zemědělství již při vyřízení této agendy v době minulé právě provedlo, byly provedeny bez ministerstva veřejných prací, a proto zemědělský výbor navrhl k §u 4 doplněk, aby roční částky, povolené podle §u 1, použilo se též na vyplácení podpor, které ministerstvo zemědělství povolilo před účinností tohoto zákona.

Budou tedy z ročních částek zákonem povolených vypláceny jednak splátky na podpory povolené již ministerstvem zemědělství před platností tohoto zákona, jednak na povolené podpory již podle toho nového zákona, aby dotace v prvních letech nebylo použito jen k výplatě splátek na podpory povolené ministerstvem zemědělství ještě před platností tohoto zákona a aby bylo zajištěno, že již v prvních letech budou vypláceny splátky na podpory povolené podle tohoto zákona, doplnil rozpočtový výbor odstavec 1 §u 4 další větou: "při čemž o postupu výplaty splátek se dohodne ministerstvo zemědělství s ministerstvem veřejných prací." Ministerstvo zemědělství dohodne se tedy s ministerstvem veř. prací o tom, jaké kvoty použije se každoročně ze zákonných dotací na výplatu podpor povolených ministerstvem zemědělství ještě před platností zákona a jaké kvoty použije na vyplacení podpor povolených již podle ustanovení tohoto zákona.

Zemědělský výbor projednával ještě další změny, a to v §u 3 tohoto zákona navrhl v odstavci druhém, aby mimo primérní přípojky byla podporována také příslušná primérní vedení, nejen tedy primérní přípojky. Jest jisto, že by bylo velmi záslužno, aby také primérní vedení do hospodářsky slabších krajů mohlo býti podporováno, ale zemědělský výbor má dojem, že pak by ovšem dotace ve výši ročních 10 milionů nestačila, aby příslušným žádostem mohlo býti vyhověno.

Je také dojem, že pokud zde jde jaksi o kompetenci ministerstva zemědělství, jest jistě správné, že tomuto ministerstvu je rozhodovati o provádění elektrisace venkova zemědělského, kde přichází venkovský zemědělec do styku s investicemi do transformační stanice, rozvodních zařízení sekundérních a domovních přípojek. Kde jde o přípojky vysokého napětí a o vedení, je dojem i ve výboru zemědělském, že kompetence o rozhodování v těchto věcech spíše by příslušela ministerstvu veř. prací. Zemědělský výbor sice doporučil změnu, ale myslím, že bude třeba, aby do určité míry toto usnesení bylo korigováno.

Podpora elektrisace venkova jest jistě velmi účelnou hospodářskou činností. Ve své zprávě jsem poukázal na to, jaké výhody hospodářské může přinésti zavedení elektrické energie do našich venkovských obcí, kde jsem výslovně porovnal cenu energie lidské s cenou energie potažní práce a s cenou energie lidské na omlat jednoho mandele obilí. Cena energie lidské na omlat jednoho mandele obilí, mlátí-li se cepy, je 20 Kč, energie potahu, zapřáhne-li se pár koní nebo volů do žentouru, stojí 3 Kč, ale máme-li k disposici energii elektrickou, stačí na zdolání této práce energie pouze za 70 haléřů. Tím jeví se elektrisace velmi účelnou.

Doporučuji tento zákon poslanecké sněmovně ke schválení, jak se na něm usnesl výbor zemědělský. (Souhlas.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP