Pátek 25. června 1926

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Uděluji slovo dalšímu řečníku zapsanému. panu posl. Jašovi.

Posl. Jaša: Slavná sněmovno! Soustavné provádění elektrisace a každou podporu tohoto podnikání dlužno uvítati. Pociťuje se naléhavě potřeba elektrisace průmyslu i zemědělství, měst i venkova a usiluje se také o elektrisaci veřejné dopravy, a to nejen drah pouličních, nýbrž i železnic. Větší spotřeba elektrického proudu vyžádá si nepochybně také nutnost vybudování většího množství centrál na výrobu této energie, má-li elektrisace výrobních odvětví hospodářského života zdárně se vyvíjeti.

Předložená osnova zákona chce podporovati elektrisaci venkova. Pověřuje rozdělením podpor ministerstvo zemědělství. Jsme toho názoru, že elektrisace zemědělství, průmyslu i dopravy má se díti soustavně a že je to problém v první řadě technicko-hospodářský. Není možno svěřiti péči o elektrisaci měst jinému dozoru než na venkově. Je předpokladem účelné a soustavné elektrisace, aby její provádění a dozor bylo soustředěno v jedněch rukou, v jednom resortu.

Není ekonomické ani praktické, aby dozor nad budováním centrál, elektrisace a její potřebou ve městech a obvodech průmyslových provádělo ministerstvo veř. prací, na venkově ministerstvo zemědělství. Velkorysé a plánovité provádění elektrisace vyžaduje si nutně soustředění technické i finanční stránky v jednom resortu a povahou věci patří do ministerstva veřejných prací.

Je pravda, že při elektrisaci venkova musí býti přihlíženo také k ekonomickým poměrům jednotlivých krajů a obcí. Podáváme proto návrh, aby také o udělování příspěvků a podpor rozhodovalo ministerstvo veř. prací, dohodnuvši se po stránce účelnosti s ministerstvem zemědělství. Jsme také přesvědčeni, že roční částka 10 milionů Kč na elektrisaci venkova nepostačí, ano že podpory ve formě subvencí naprosto nesplní nadějí v ně kladených, zejména povážíme-li, že pánové v ministerstvu zemědělství skoro celý obnos 10 mil. Kč, určených pro letošní rok, už vyčerpali.

Ale skutečný rozvoj elektrisace nemožno očekávati od systému subvenčního. Je zapotřebí zejména venkovu, chudým a horským obvodům elektrické energie lacinější. Lacinější elektrické síly možno dosáhnouti jen rychlým vybudováním moderních a velkých hydrocentrál s dokonalým využitím vodní síly, jaké má republika hojnost. Tak soustavná elektrisace a její láce na jižní Moravě odvislá jest od stavby údolní přehrady na Dyji a vybudování hydrocentrály u ní. K této otázce obrácen je hlavní zájem všeho obyvatelstva tohoto hospodářsky upadajícího kraje. Z toho důvodu navrhli jsme ve výboru zemědělském resoluci tohoto znění: Aby pro chudé horské kraje jihozápadní Moravy opatřen byl dostatek laciné elektrické energie, ministerstvo veřejných prací se vyzývá, aby stavbu údolní přehrady Podyjské, k níž všechny přípravné práce jsou ukončeny, neprodleně vypsalo, aby se stavbou ještě letošního roku mohlo býti započato. Také doporučujeme, aby realisován byl projekt tak zvaný Křížkův, jehož realisace znamenala by hospodářské povznesení celé Podkarpatské Rusi, a je také jedním z předpokladů industrialisace tohoto zanedbaného kraje..

Jsme přesvědčeni, že i plenum posl. sněmovny pro tuto životní otázku jižní Moravy se vysloví a ministerstvo veř. prací také vyhoví tomuto jednomyslnému pokynu sněmovny poslanecké. Po řece Moravě je řeka Dyje nejdelším moravským tokem. Národohospodářské vybudování řeky Dyje je studováno již po desetiletí, a žádná otázka jižní Moravy nebyla tak pozorně sledována obyvatelstvem jako tato. Již roku 1910 koncesionáři projektované dráhy Znojmo-Raabs žádali o udělení vodoprávního povolení ke zřízení dvou přehrad na Dyji a hydrocentrály. Utvořila se společnost "Podyjské závody", a ta r. 1912 dosáhla povolení ke stavbě přehrad i hydrocentrály s právem využití na 90 let. Se stavbou mělo býti podle podmínek započato do konce r. 1920.

Po převratu za změněných politických i hospodářských poměrů odkoupil tento projekt moravský zemský výbor a přenesl jeho uskutečnění na Západomoravské elektrárny. Podle propočtu p. inž. Wolfa ve "Zprávách veřejné služby technické" provedením projektovaných hydrocentrál v celé republice ušetří se 105 vagonů uhlí denně a dosáhne se elektrické energie poměrně laciněji. Je tedy už vybudování těchto hydrocentrál potřebou diktovanou zřeteli úspornými. Pouze Podyjská hydrocentrála vyráběti má 31 mil. kw hodin. Její poslání v soustavné elektrisaci státu je tedy velmi význačné, nepřihlížeje ani k tomu, že stavbami má býti čeleno nezaměstnanosti. Tato zejména letos na jaře projevila se v těchto obvodech v rozsahu přímo hrozivém.

Morava získá pak přehradou a hydrocentrálou takový zdroj energie elektrické, který na leta stačí krýti nutnou potřebu. Podle příslibu ministerstva veř. prací měla býti stavba rozepsána a zadána již v r. 1925. Veřejnost jihomoravská byla však velmi rozechvěna zprávou, že při letošním hledání úspor v rozpočtu stal se tento projekt obětí úsporných opatření, a tak důležitá životní otázka jižní Moravy byla opětně odsunuta.

Stavba přehrady je nutnou také z důvodů regulačních a melioračních. Jaké spousty škod dovede natropiti Dyje v dolním toku, mohli se přesvědčiti všichni lidé při zátopách právě v minulých dnech. Dyje a Morava v dolním toku zatopily letos 18.000 ha plochy luční a 12.000 ha lesa. Lesy zatopeny byly právě před senosečí a seno zaneseno kalem a blátem. Škody jdou v těchto obvodech do milionů a opakují se téměř každoročně. Proto v posledních dnech všechny hospodářské korporace jižní Moravy bez rozdílu stran pod dojmem velikých živelních katastrof volají opětně po konečném řešení vodních staveb jižní Moravy.

Moravská veřejnost velmi těžce nese skutečnost, že v otázkách vodních staveb je tato země tak bezohledně přehlížena. Za Rakouska nebylo nikdy pro Moravu peněz. Na příklad Dolní Rakousy dostávaly na vodní stavby ročně 58 mil. K, Moravě dostávalo se necelého jednoho milionu K. Ale ani za republiky nedaří se Moravě o mnoho lépe. Tak v r. 1925 bylo věnováno na vodohospodářské záležitosti v rozpočtu v Čechách 56 mil., kdežto pro Moravu pouze 6 mil. Kč, a z toho ještě při hledání úspor byla tato částka snížena. Poměr podpor na vodohospodářské záležitosti v Čechách a na Moravě byl 56:6, Moravě naměřilo se 4krát méně, než jí s ohledem na rozlohu a poplatnost náleží.

Letošní povodňové zátopy ukázaly, že ne vždy regulace řek je nejvhodnější ochranou před škodami, regulace prostě nestačily ovládnouti příval vod. Nutno se brániti proti náhlým zátopám nejen regulacemi, nýbrž zejména retensními nádržemi v horním toku, které by ovládly a regulovaly přílivy vod. Proto už z důvodů ochrany jihomoravských krajů před častými a hrůznými zátopami je stavba podyjské přehrady nejvýš nutnou.

Nehodláme nadále s klidem přihlížeti k tomu, jak základní životní potřeby krajů jihomoravských jsou přehlíženy. Na Moravě uplatňuje se mezi lidem přesvědčení, že v centrálních správních orgánech republiky není dosti znalosti základních potřeb Moravy, není dosti dobré vůle tyto problémy řešiti. Mezi lidem ozývají se čím dále tím více výčitky a stesky na nezdravý centralismus.

Opomíjí se, že daňové zatížení obyvatelstva v těchto obvodech republiky) je rovněž veliké. Kde má obyvatelstvo získati obnosy daňové, když průmysl pro nedostatek podmínek technických a špatné komunikace odumírá a rovněž zemědělství pro nedostatky technické, z nichž drahá elektrická energie je složkou podstatnou, je stále ještě primitivní? Máme-li příhodné vodní zdroje, využijme jich ku prospěchu hospodářského rozvoje poplatnictva, od něhož požadujeme daně. Od elektrisace a využití vodních sil očekáváme vzpružení hospodářského života. Ministerstvo veřejných prací na veliké manifestační schůzi všech zájemníků i politických stran ve Znojmě dalo nám příslib, že ještě letos stavba přehrady bude zadána. Doufáme, že tento slib bude tentokráte dodržen.

Na jižní Moravě, zejména v pohraničním a národnostně smíšeném pásmu, reforma pozemková a reforma lesní není dosud provedena, elektrisace je dosud v plenkách, komunikace jsou nedostatečné, průmysl odumírá, řada podniků, zejména v posledních měsících, zastavuje výrobu nebo živoří, na sta dělníků je bez práce, stavební ruch, tak důležitý zejména pro kraje národnostně smíšené, úplně odpočívá. V obyvatelstvu stále častěji projevuje se názor, že pro potřeby tohoto obvodu republiky není u vlády dosti pochopení. Obyvatelstvo musí konati a koná svoje povinnosti ke státu, ale chce také, aby stát vykonal povinnosti k němu. A proto voláme k vládě: Splňte aspoň hlavní svoje povinnosti k těmto zanedbávaným krajům! Začněte se stavbou přehrady, zejména přehrad podyjských a hydrocentrály a posloužíte tak elektrisaci jihomoravských měst a také venkova nejlépe. (Potlesk.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Ke slovu není již nikdo přihlášen, rozprava je skončena.

Byl podán resoluční návrh. Žádám o jeho přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

Resoluční návrh posl. Jiráčka, Petrovického, Světlíka, Berana a druhů:

Vzhledem k nezbytně nutným úsporným opatřením ve státní správě se vláda vyzývá:

1, aby učinila ihned opatření ke zrušení ministerstva zásobování, jehož likvidací budiž pověřeno ministerstvo vnitra.

2. Ministerstvo zdravotnictví budiž zrušeno, likvidaci jeho provede ministerstvo vnitra.

3. Ministerstvo pošt a telegrafů, jakož i ministerstvo železnic budiž zrušeno a nově zřízeno ministerstvo dopravní, jemuž přiděleno budiž také letectví a vodní dráhy.

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): Žádám zpravodaje p. posl. inž. Jana Černého, aby se ujal slova k doslovu.

Zpravodaj posl. inž. Jan Černý: Slavná sněmovno! Je viděti, že právě projednávaný zákon získal dosti zájmu v této slavné sněmovně. Zájem ten byl všeobecně sympatický, théma, které zákon tento má jako svůj úkol, bude vesměs mile přijato. Pan kol. Schweichhart zde ovšem poněkud vykročil z mezí, ve kterých myslili jsme, že se bude pohybovati debata, a to tím, že citoval zde p. dr Knöpfelmachera z Ústí n. Lab., který do určité míry kritisuje soustavné provádění elektrisace v Československé republice.

Mám-li já jako zpravodaj několika slovy dotknouti se této otázky, musím říci, že je pravda, že elektrisace, zejména tak, jak v Čechách je prováděna, má dva směry: směr opatrnický, směr technický, velmi kontrolovaný, zejména ministerstvem veř. prací, které vzalo si za úkol provádění soustavné elektrisace všeužitečných podniků českých, a na druhé straně směr, který neměl dosti sebekritiky, který neměl také příslušné obětavosti obyvatelstva a který proto přispěl k tomu, že pan inž. Knöpfelmacher mohl provésti někde tak nelítostnou kritiku. Je pravda, že některé německé podniky elektrárenské, ploučnický, podještědský a kadaňský jsou v takové hospodářské situaci, že je možno dnes dotknouti se jich kritikou velmi tvrdou a ostrou. Ale myslím, že to, co řekl zde pan kol. Schweichhart, nelze vztahovati na žádný elektrisační podnik český ani moravský ani slovenský, poněvadž tyto podniky. jsou řízeny technicky naprosto dokonale a správně a i po hospodářské stránce vykazují plnou rovnováhu. Žádný z nich nepotřebuje sanace a ukazuje se jistě, že jsou svou příslušnou činností plně na svém místě.

Myslím, že je to proto, že české obyvatelstvo vykazuje větší obětavost pro toto elektrické podnikání než německé obyvatelstvo, v němž bylo příliš mnoho spoléháno na samosprávu, okresy a obce a kde potom příslušné zatížení způsobilo také do určité míry kritisovaný desolátní stav. To ovšem možno také aplikovati i na to, co zde velmi sympaticky ve prospěch tohoto zákona mluvil pan kol. Kříž. Poukázal, že snad v osnově, která byla v předešlé posl. sněmovně projednávána, do určité míry favorisována byla více družstva a méně obce. To mělo tenkráte a má ještě dnes plné odůvodnění. A právě zkušenost, kterou jsem získal na elektrisaci německých krajů, vede k tomu, že je řada lidí, kteří favorisují provádění elektrisace prostřednictvím družstev, poněvadž tato elektrisace je za hotové. Pakliže elektrisujeme pomocí družstva, rozděluje se příslušný náklad, který musí konsumenti elektrické energie dáti k disposici všeužitečnému podniku, aby mohl provésti investice pro transformační stanici. sekundérní síť a domovní přípojky. Interesenti dávají k disposici svůj vlastní kapitál, který berou ze svých úspor nebo opatřují si jej krátkodobou půjčkou v Kampeličkách nebo místních záložnách. Tento kapitál je splácen buďto z hotového nebo na krátkodobý úvěr. Proto nenastává z tohoto způsobu financování elektrisace dlouhodobé zatížení a při změně valuty, jak jsme ji prodělali v předešlých letech, nenastává příslušné škodlivé zatížení. Jestliže elektrisujeme pomocí obcí, byli jsme často svědky, že se příslušný obnos potřebný na investici opatřuje tím způsobem, že se uzavírá komunální zápůjčka často na dlouhou řadu let, což znamená, že příslušné zatížení se rozděluje na dlouhou dobu. To způsobilo velmi nepříjemné poměry v takto elektrisovaných obcích, poněvadž investice byla prováděna v době, kdy naše valuta byla nízká, ale dnes musí býti příslušný dluh splácen valutou mnohem hodnotnější. Konsumenti jsou tím ovšem velmi zatíženi.

Přiznávám se rád, že jsem propagátorem, aby se elektrisovalo pomocí družstev, poněvadž tímto způsobem provádíme elektrisaci za hotové, což je dvojnásobně hospodářsky prospěšné.

Bylo zde výslovně řečeno, že by bylo správné, aby provádění tohoto zákona vzalo na sebe ministerstvo veř. prací, aby na druhé straně agenda byla tímto způsobem sloučena.

Jsem odlišného názoru a poukazuji na to, že zde máme dvojí činnost elektrisační, a to podporování skutečné elektrisační činnosti a podporování financování elektrisace. Pokud se týká podporování elektrisační činnosti, bylo mluveno o tom, aby byla podporována výroba elektrické energie, aby byl podporován rozvod elektrické energie, abychom hleděli co možno nejrychleji příslušné území sítěmi o vysokém napětí zasáhnouti, aby tam bylo možno dodávati elektrickou energii za ceny nízké, a tu myslím, že je správná pozornost ministerstva veř. prací a také vítám příslušné náměty, že by ministerstvo veř. prací mělo vehementnějším způsobem podporovati výrobu elektrické energie, aby byla levná.

Pokud se týká intencí zákona, který projednáváme, má zákon pracovati k tomu, aby bylo podporováno financování elektrisace ve venkovských, hospodářsky slabých obcích. Tam již neběží tak o technickou otázku, nýbrž také o stránku finančně hospodářskou. Myslím, že je potřebí posuzovati věc ne se stanoviska technické práce elektrisační, nýbrž se stanoviska hospodářského, se stanoviska hospodářské síly těch, kteří musejí příslušný kapitál na provádění elektrisace dáti. A v této posici hájím, když se jedná a bude se jistě jednati v tomto případě o venkovské obce hospodářsky slabé, že je plně namístě, aby rozhodování o tomto příspěvku mělo ministerstvo, které právě po této stránce má povinnost a příležitost tyto obce znáti, aby také tímto způsobem spravedlivě tyto podpory byly přidělovány. (Předsednictví ujal se předseda Malypetr.)

Tedy jisto je, že nestačí tato podpora, aby byla provedena soustavná elektrisace celé Československé republiky a aby byla na celé území k disposici elektrická energie příslušně levná. Je třeba, aby byly podporovány také výrobny, tedy podniky na výrobu elektrické energie. Správně zde řekli již páni kolegové, že je třeba, aby byla vystavěna příslušná přehrada na Dyji u Vranova a na Svratce u Kyniček a podnik Křížkův na Podkarpatské Rusi. Se stanoviska našeho je potřebí, aby bylo rychle pracováno na výstavbě nového elektrického podniku na vodní sílu na Vltavě u Štěchovic. Podniků těch byla by celá řada a jistě není ministerstvu veřejných prací možno, aby všechny podniky mělo najednou rozestavěné. Zatím bude nutno spokojiti se s příslušným programem.

Pan kol. Jaša poukázal, že ministerstvo veřejných prací nerozdělilo spravedlivě příslušné dotace mezi Čechy a Moravu. Pokud jde o výstavbu vodních sil a hospodářských prací, mohu říci, že ve správě toho ministerstva nebyly osoby p. kol. Jašovi vzdálené, nýbrž velmi blízké a že proto nebyla tu zajisté tendence, aby Morava byla odstrkována, nýbrž byla to hospodářská nutnost, řešiti naléhavé technické programy. Jinak není mým úkolem jako zpravodaje, abych mluvil o věcech vodohospodářských, o kterých bylo zde již mluveno.

Je mojí povinností jako zpravodaje zemědělského výboru doporučiti, aby projednávání předlohy dělo se podle osnovy ve znění zprávy rozpočtového výboru se změnami, které v tomto výboru byly usneseny.

Poukazuji jen, že v §u 3 zprávy výboru rozpočtového jest opraviti chybu tiskovou, a to v odst. 2, řádek 3 zdola mají býti vyškrtnuta slova "vedení a", aby správné znění usnesené výborem rozpočtovým mohlo býti schváleno.

K zákonu tomuto byla podána jak v zemědělském výboru, tak i ve výboru rozpočtovém řada resolucí. Dovoluji si doporučovati tyto resoluce ke schválení, jakož i resoluci, která zde v plénu podána byla. Žádám sněmovnu, aby ve smyslu mého návrhu zákonu tomuto neodepřela schválení. (Potlesk.)

Předseda (zvoní): Žádám druhého zpravodaje - za výbor rozpočtový - pana posl. dr Jos. Černého, aby se ujal slova.

Zpravodaj posl. dr Jos. Černý: Vzdávám se slova.

Předseda: Pan zpravodaj rozpočtového výboru vzdává se slova. Přistoupíme tedy k hlasování.

Poněvadž osnovy předložené oběma výbory se od sebe v §u 4, a to v jeho prvém odstavci, liší, dám hlasovati takto:

Nejprve o celé osnově zákona s nadpisem i úvodní formulí s opravou textovou v §u 3, jak ji uvedl zpravodaj výboru zemědělského a s vynecháním odstavce prvého §u 4 podle zprávy výborové, poněvadž až na tento odstavec se obě zprávy výborové shodují v předložené osnově.

Pak bych dal hlasovati o vynechaném odstavci 1 §u 4, a to nejprve podle znění osnovy předložené výborem rozpočtovým, s nímž projevil souhlas též zpravodaj výboru zemědělského; teprve kdyby tato úprava nebyla přijata, dal bych hlasovati o tomto odstavci podle úpravy výboru zemědělského.

Jsou proti navrženému způsobu hlasování nějaké námitky? (Nebyly.)

Není jich. Přistoupíme k hlasování.

Kdo souhlasí s celou osnovou zákona, jak je obsažena ve zprávách obou výborů, vyjma 1. odstavce §u 4, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Přijato.

Kdo nyní souhlasí s vynechaným 1. odstavcem §u 4, a to ve znění zprávy výboru rozpočtového, s nímž souhlasí též zpravodaj výboru zemědělského, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Přijato.

Odpadá tudíž hlasování o tomto odstavci podle návrhu výboru zemědělského.

Tím poslanecká sněmovna přijala tuto osnovu zákona ve čtení prvém.

Čtení druhé provedeme při projednávání odst. 9 dnešního pořadu, bude-li osnově této přiznáno projednávání řízením zkráceným podle §u 55 jedn. řádu.

Zbývá nám ještě hlasovati o resolucích.

Nejprve budeme hlasovati o dvou resolucích výboru zemědělského, otištěných ve zprávě výborové.

Kdo s nimi souhlasí, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Resoluce jsou schváleny.

Nyní budeme hlasovati o šesti resolucích výboru rozpočtového, otištěných ve zprávě výborové.

Kdo s nimi souhlasí, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Resoluce jsou přijaty.

Dále jest nám hlasovati o resoluci posl. Jiráčka, Petrovického, Světlíka, Berana a druhů.

Kdo souhlasí s touto resolucí, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina, resoluce je přijata. Tím vyřídila sněmovna 3. odstavec pořadu.

Přistoupíme k projednávání odst. 4, jímž je:

4. Zpráva výhorů ústavně-právního a rozpočtového o vládním návrhu (tisk 492) zákona, kterým se povoluje užíti dílčích dlužních úpisů "Jihočeské 6%ni investiční půjčky elektrisační z r. 1926 v částce 20,000.000 Kč se zemskou zárukou" k ukládáni nadačních, sirotčích a podobných kapitálů (tisk 513).

Zpravodajem výboru ústavně-právního je p. posl. dr Králík, zpravodajem výboru rozpočtového je p. posl. dr Černý.

Uděluji slovo prvému zpravodaji, p. posl. dr Králíkovi.

Zpravodaj posl. dr Králík: Slavná sněmovno! Elektrisace krajů je činnost, kterou posilujeme národohospodářsky celé kraje, poněvadž zvyšujeme výrobní schopnost všeho obyvatelstva elektrisovaného území. Národohospodářská důležitost hospodaření energií nemůže býti žádným způsobem tak podporována, jako když provádíme elektrisaci. Využití vodních sil na př. ve prospěch co možná nejširšího teritoria jest umožněno jen tenkráte, když vodní síla jako zdroj energie jest elektrisována, poněvadž jen elektrisování téže umožní distribuci této energie na co možná nejvíce interesentů o její získání. Dále na př. zdroj energie, který máme v uhlí, může vydati mnohem více hospodářských prospěchů, pakliže změníme v hospodářsky účelně postavených elektrárnách energii v uhlí utajenou v energii elektrickou, poněvadž tím umožněno jest ekonomičtěji využitkovati utajenou energii, než když použijeme tepelné energie v uhlí utajené v řadě drobných zdrojů. Je známo, že 1 HP dá se vyrobiti ve veliké technicky správně postavené elektrárně již ze 4000 kalorií obsažených v uhlí. Pakliže však užíváme uhlí k výrobě energie v drobnějších lokomobilách, je potřebí 10-15 tisíc kalorií. Je viděti, že provedením elektrisace zvyšuje se hospodaření energií velmi podstatně. Tím je národohospodářská důležitost elektrisace ve svém širším celku jistě dostatečně odůvodněna. Provádění elektrisace v jižních Čechách, kraji to hospodářsky velmi slabém, svěřeno je akciové společnosti "Jihočeské elektrárny v Českých Budějovicích". Společnost tato má velmi těžký úkol. Poněvadž elektrisace tak slabých hospodářských území, jako je český jih, je velmi těžkou vzhledem k tomu, že konsum energie je velmi slabý a je od zdrojů energie velmi vzdálen, jsou investice vysoké a využitkování velmi nepatrné, takže nelze dosáhnouti rentability, aby při tom cena energie nebyla vysoká, je nutno, aby tato akciová společnost hospodařila velmi opatrně. Režijní náklady musejí býti co nejvíce snižovány a proto pracují jihočeské elektrárny, aby opatřily si potřebný investiční kapitál na co možno nejnižší úrok. To děje se tím způsobem, že jako podnik všeužitečný ve smyslu zákona o soustavné elektrisaci vydává úvěrové obligace v případě právě projednávaném ve výši 20 mil. Kč, aby umístění těchto obligací ve finančním světě bylo možno za nejvýhodnějšího kursu, je potřebí, aby obligace tyto získaly pupilární jistoty. Třebaže Jihočeské elektrárny jsou podnikem naprosté stability a prokazují plnou naději rovnováhy v hospodaření i do budoucnosti, přichází vedle jejich vlastní záruky i země česká jako největší akcionář k této akciové společnosti a přejímá za vydané obligace se schválením vlády zemskou záruku. Tím je bonita těchto obligací úplná a není námitek, aby i usnesením posl. sněmovny bylo dílčím dlužním úpisům této jihočeské 6%ní investiční půjčky elektrisační z r. 1926 v částce 20 mil. Kč se zemskou zárukou přiznáno, že povoluje se jich užíti k ukládání nadačních, sirotčích a podobných kapitálů. (Souhlas.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP