Pátek 25. června 1926

Předseda (zvoní): Dávám slovo druhému zpravodaji - za výbor rozpočtový - panu posl. dr Jos. Černému.

Zpravodaj posl. dr Jos. Černý: Slavná sněmovno! Jménem výboru rozpočtového připojuji se k vývodům pana kolegy referenta výboru ústavně-právního a navrhuji přijetí této osnovy bez jakékoliv změny. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): K této věci jest přihlášen řečník, zahájíme proto rozpravu.

Navrhuji podle usnesení předsednictva, aby lhůta řečnická stanovena byla 20 minutami. (Námitky nebyly.)

Námitek proti tomu není. Navržená lhůta řečnická je přijata.

Ke slovu je přihlášen pan posl. Kříž. Dávám mu slovo.

Posl. Křiž: Slavná sněmovno! Vládním návrhem zákona, jímž povoluje se užíti dílčích dlužních úpisů "Jihočeské 6%ní investiční půjčky elektrisační z roku 1926 v částce Kč 20,000.000 se zemskou zárukou" k ukládání nadačních. sirotčích a podobných kapitálů, plní se jen část povinnosti, kterou má stát ke kraji přímo hospodářsky zaostalém. Měl jsem již několikrát příležitost s tohoto místa vysvětliti, co znamená tak zvaná jihočeská otázka a jakých method nutno užíti, aby bolavý hospodářský a sociální problém tohoto kraje byl účelně vyřešen.

Jižní Čechy nevolají po subvencích. Tento kraj, do nedávna typický kraj velkostatkářských latifundií, chce od státu jen tolik, aby mu byla dána možnost hospodářského života. Doposud této možnosti v jižních Čechách, v kraji řídké komunikace a největší poměrně vzdálenosti od uhelné oblasti, není. Proto již v dobách starého režimu volaly jižní Čechy po provedení elektrisace, aby tak nedostižné černé uhlí bylo nahrazeno uhlím bílým. A tohoto daru přírody mají jižní Čechy víc než dost. Odborné kruhy technické dokazují, že na jihočeských řekách při normálním 9měsíčním stavu vody lze získati 83,000 koňských sil. Z toho je dosud využito sotva  1/10 a nebýti pochopení Zemského správního výboru, který vlastním nákladem postavil na jihočeských řekách tři vodní centrály, byla by otázka využitkování vodní síly na jihočeských řekách více než ubohá.

Organisace soustavné jihočeské elektrisace není ovšem vázána jen na vodní dílo. Paralelně s akcí zemského správního výboru řeší jihočeská elektrisace výstavbu kalorických reserv, aby tak dodávka elektrické energie byla zajištěna za všech okolností. Kalorickou reservu tvoří dnes tepelná centrála mydlovarská, kde v počátcích byl zřízen agregát o výkonnosti 1200 koní a nyní buduje se velká parní elektrárna o výkonu 30.000 koní. K pohonu zužitkuje se rozsáhlých lignitových ložisek mydlovarských, která při největší možné roční spotřebě dávají záruku, že vystačí na 150 let. Způsob zužitkování lignitu je také všeobecně osvědčen.

K účelnému dobudování celého díla výroben elektrické energie v jižních Čechách má sloužiti zákon, který se právě projednává. Důvodová zpráva vládního návrhu stručně rýsuje celou organisaci jihočeských elektráren. Ze zprávy je viděti, že tato organisace po finanční stránce založena jest na těžkých obětech jihočeské samosprávy a že jen z části přispívá k tomu země a stát.

Zcela nepatrná část akciového kapitálu jest pak v rukách soukromých. Celých  6/10 kapitálu dávají ze svých vlastních prostředků jihočeské okresy, a to bezúročně. Veškeré další náklady spojené s výstavbou primérního vedení mají obstarávati okresy, případně elektrárenské svazy, a to tím způsobem, že potřebný kapitál bude jihočeským elektrárnám dodáván jako půjčka, kterou budou jihočeské elektrárny povinny honorovati dílčími dlužními úpisy, vydanými za garancie země české a úrokované 6%. K této operaci finanční, jak výše podotčeno. směřuje projednávaný zákon a tímto opatřením má býti dosaženo toho, aby vedení nákladného primérního vedení elektrické energie bylo dosaženo i v té nejchudší jihočeské obci.

V přítomné době měří primérní síť jihočeských elektráren 1.222.094 km. Stavební náklad této sítě činil k 31. prosinci 1925 38,874.207.22 Kč; touto dálkovou sítí, jak už výše řečeno, spojeny jsou 4 vodní a dvě kalorické centrály a k 31. prosinci m. r. napájeno bylo elektrickým proudem 31 měst a 186 venkovských obcí. Ve všech výrobnách jihočeských elektráren vyrobeno bylo v roce 1925 8,876.788 kwh, z toho v hlavní budějovické elektrárně 3,460.472 kwh.

Takový je přítomný stav jihočeských elektráren. K úplnému zelektrisování všech 53 samosprávných okresů, na které se síť soustavné elektrisace jihočeské vztahuje, bude třeba vybudovati ještě asi 3000 dalších km primérního vedení. Výstavbu vedení sekundérního obstarávají v rámci komunálním a družstevním 4 elektrárenské svazy, jímž bude další vývoj usnadněn zákonem o podpoře soustavné elektrisace venkova, který jsme před chvíli schválili.

Budeme proto i pro tento zákon, jenž klade důležité kameny k dalšímu rozvoji soustavné elektrisace v jižních Čechách, hlasovati. (Potlesk.)

Předseda (zvoní): Ke slovu není již nikdo přihlášen, rozprava je skončena.

Žádám zpravodaje výboru ústavně-právního, pana posl. dr Králíka, aby se ujal slova k doslovu.

Zpravodaj posl. dr Králík: Vzdávám se slova.

Předseda: Pan zpravodaj výboru ústavněprávního vzdává se slova. Dávám tedy slovo zpravodaji výboru rozpočtového, panu posl. dr Jos. Černému.

Zpravodaj posl. dr Jos. Černý: Vzdávám se slova.

Předseda: Jelikož oba páni zpravodajové se vzdali slova, přistoupíme ke hlasování.

Osnova zákona má 2 paragrafy, nadpis a úvodní formuli.

Jelikož nebyly podány pozměňovací návrhy, dám o celé osnově hlasovati najednou podle zprávy výborové. (Námitek nebylo.)

Námitek proti tomu není.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest s jejími 2 paragrafy, nadpisem a úvodní formulí, ve znění doporučeném pp. zpravodaji, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím poslanecká sněmovna přijala tuto osnovu zákona ve čtení prvém.

Druhé čtení provedeme při vyřizování odst. 9 dnešního pořadu, bude-li osnově této přiznáno zkrácené řízení podle §u 55 jedn. řádu.

Tím vyřízen jest 4. odstavec pořadu.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce pořadu, jímž je:

5. Zpráva výboru zahraničního a výboru pro záležitosti obchodu, průmyslu a živnosti o vládním návrhu (tisk 509), kterým se předkládá Národnímu shromáždění Obchodní úmluva mezi republikou Československou a republikou Polskou, sjednaná a podepsaná ve Varšavě dne 23. dubna 1925, s dodatky ze dne 3. července 1925 a 21. dubna 1926 (tisk 516).

Zpravodajem výboru zahraničního jest p. posl. Prokeš, zpravodajem výboru pro záležitosti obchodu, průmyslu a živnosti p. posl. Netolický.

Uděluji slovo prvému zpravodaji panu posl. Prokešovi.

Zpravodaj posl. Prokeš: Slavná sněmovno! Téměř v poslední chvíli před ukončením jarního zasedání poslanecké sněmovny dochází k projednání obchodní úmluvy česko-polské. Fakt, že tak důležitý zákon přišel až ku konci sněmovního období na denní pořad, mohl by lehce vyvolati zdání, že obchodní smlouvy se sousedními státy představují u nás jakéhosi zanedbaného Benjamínka, netěšícího se přízni našeho zákonodárného sboru. A přece obsah obchodních smluv se státy, s nimiž žijeme v čilém obchodním a výměnném styku, tvoří důležitou podstatu našeho hospodářského života, výroby podnikání a s tím spojeného obchodu, na čemž závisí existence tisíců a tisíců výrobních vrstev našeho obyvatelstva.

Obchodní smlouva s Polskem, která má býti ratifikována, byla vlastně již mezi zástupci našeho státu a zástupci Polska sjednána a podepsána 23. dubna 1925 ve Varšavě a nese podpisy za presidenta naší republiky p. ministra zahraničních věcí dr Eduarda Beneše a za polskou republiku podpis dr Alexandra Skrzyňského, ministra zahraničních věcí a inž. Kiedroně, ministra průmyslu a obchodu.

Že tato obchodní úmluva nebyla již před rokem schválena, způsobily vlivy oněch parlamentárních činitelů, kteří z důvodů své zájmové politiky nepřipustili projednání celé řady obchodních smluv. I když to znamenalo nezměrné ztráty pro naše národohospodářství, když toto blokování obchodních smluv mělo za následek ztrátu odbytu za hranicemi pro naše průmyslové výrobky, silné vlivy oněch zájmových skupin přecházely přes imperativní volání po uzavření obchodních smluv nelítostně dále. A proto, že obchodní smlouva s Polskem, jejíž nedostatky vidíme, zůstala tak dlouho ležeti nevyřízená, vznikla z toho pro náš vývoz řada velikých ztrát, zrát přímo nenahraditelných, pro budoucnost velmi bolestných. A znovu musím vyzvednouti, že ztráty tyto postihly náš průmyslový vývoz a svým obsahem jmenovitě pro nejprůmyslovější kraj ostravsko-karvínský znamenají hotovou pohromu.

Neschválením smlouvy z dubna 1925 sněmovnou republiky Československé dána byla jaksi Polsku možnost, obratem ruky po podepsání smlouvy ve Varšavě měniti její obsah v neprospěch československého vývozu tím, že na celou řadu vývozních předmětů z Českoslavenska do Polska zvýšilo Polsko clo až o čtyřnásobnou výši. Toto zvýšení způsobilo obrovské ztráty našemu průmyslovému exportu, který nemohl tímto zvýšením překvapen konkurovati s jinými exportními státy, jimž Polsko přiznalo nejvyšší výhody celní. A v oněch dobách nahromadily se celé vlaky s vývozním zbožím na pohraniční stanici v Petrovicích nemohouce dále do Polska a zboží propadlo zkáze ku škodě výrobců i zasílatelů. Toto jednání se strany Polska vyvolalo nesmírné pobouření u československých vývozců, kteří netoliko kritisovali neslušné jednání a zaskočení našeho vývozu se strany polské, nýbrž trpce sobě stěžovali, že československé ministerstvo zahraničí nedovede náležitě náš vývoz chrániti před podobným přepadením.

Ještě po jiné stránce musím činiti výtku obsahu této smlouvy. Chápu plně snahu vypěstovati co nejpřátelštější styky našeho státu se státy sousedními. Vždyť od těchto dobrých styků závisí klidný vývoj událostí, pevná jistota podnikání, zdravá výměna zboží a výrobků nebo zemědělských a hospodářských potřeb a neméně též garancie mírumilovného spolužití různých národů a států. Dosti dlouho nalézal se náš stát s Polskem v napjatém poměru. Rozdělení těšínského Slezska, úprava hranic ve Spiši a Oravě, nenalezly v obou státech mezi vším obyvatelstvem nejradostnějšího přijetí. Nepřátelství, jaké se vyvinulo v bojovných dnech o část oněch území, nemohlo býti tak rázem zapomenuto a zbylo mnoho pocitu hořkosti na obou stranách, když konečně mezinárodním aktem a rozhodnutím delimitační komise byly hranice pevně stanoveny. Republika Československá projevila jistě velikou umírněnost ve vytýčení svých územních požadavků vůči Polsku, jen aby docílena byla shoda a přátelský mír. Ministerstvo zahraničí v tomto jednání a v pozdějších úmluvách týkajících se těšínského Slezska vycházelo požadavkům polským velmi blahovolně vstříc a i nynější smlouva nese pečeť veliké blahovůle a ústupnosti ministerstva zahraničních záležitostí vůči Polsku v ohledu čistě mezinárodně státním na úkor našich oprávněných práv hospodářských. Ministerstvo zahraničí poskytlo tu Polsku obrovské koncese, které trpce odnáší nejprůmyslovější kraj v našem státě, kamenouhelný revír ostravsko-karvínský.

Uhelný a koksařský průmysl revíru ostravsko-karvínského stal se obětí pro dobrou shodu Československa s Polskem, aby ministerstvo zahraničí zajistilo vývoz nejrůznějších průmyslových výrobků z Československa do Polska, povolilo Polsku dovoz desítek tisíců vagonů uhlí z Polska do Československa, ač náš uhelný průmysl sám je exportní a nemaje doma dostatek spotřeby a ztrativ poválečnými poměry celou řadu odbytišť za hranicemi, propadá průmyslové krisi, omezuje výrobu, propouští tisíce dělníků z práce, čímž vzniká nesmírná krise a nezaměstnanost v revíru ostravsko-karvínském.

Naše zemědělství je ochráněno před konkurencí levnějšího polského dobytka ztížením dovozu netoliko celními opatřeními, nýbrž více povolovacím řízením, a ještě více veterinerními opatřeními, jichž bylo často použito a to velmi účelně, aby dobytek z Polska nebyl k nám v takových rozměrech přivážen, že by to znamenalo nebezpečnou konkurenci našemu domácímu zemědělství. Za to však ostravsko-karvínské hornictví vystaveno bylo polské konkurenci dovozní bez jakékoliv ochrany a dováží-li Polsko dnes do naší republiky 700.000 tun uhlí za rok. znamená to zrovna ono výrobní kvantum, které vytěží 9000 pilných horníků za rok a zrovna těch 9000 horníků bylo v revíru Ostravsko-karvínském za půldruhého roku z práce propuštěno.

Neupírám, že ministerstvo zahraničí svádělo s Polskem tuhý boj a že vyjednávání o obchodní smlouvu bylo velmi svízelné. Není mně neznámo, že Polsko snažilo se získati pro sebe vyšší kontingent vývozního uhlí do našeho státu, žádajíc více než milion tun ročního exportu. Tento požadavek však byl přehnaný a nezřízený. Stačí, podíváme-li se, jak vypadala bilance dovozu a vývozu uhelného z Polska k nám jindy a nyní. R. 1919 vyvezeno bylo od nás do Polska 636.723 tun kamenného uhlí a 154.066 tun koksu. R. 1920 vyvezeno do Polska 570.059 tun kamenného uhlí a 116.828 tun koksu. Roku 1921 vyvezeno 121.746 tun kamenného uhlí a 94.346 tun koksu. Do té doby nedováženo k nám z Polska ani uhlí ani koks. R. 1922 klesnul náš vývoz do Polska na 5544 tun kamenného uhlí a 89.354 tun koksu. V tomto roce jeví se již však dovoz polského uhlí k nám v cifře 29.181 tun kamenného uhlí. R. 1923 vyvezli jsme do Polska 2650 tun uhlí kamenného a 63.586 tun koksu. Naproti tomu Polsko dovezlo k nám 724.087 tun kamenného uhlí a 1209 tun koksu. Nyní klesal vývoz našeho uhlí do Polska rapidně, až téměř úplně ustal a do Polska vyvážíme ještě z našich uhelných výrobků koks. Tak roku 1924 vyvezli jsme 69.522 tun koksu, r. 1925 klesl vývoz koksu na 43.087 tun. Dovoz polského uhlí k nám r. 1924 činil 560.021 tun, r. 1925 stoupl na 627.246 tun. R. 1926 za pět měsíců dovezlo k nám Polsko 209.215 tun kamenného uhlí. Tyto obrovské spousty k nám dováženého polského uhlí jsou příčinou stoupání krise v uhelném průmyslu, obmezování výroby a nezaměstnanosti v revíru ostravsko-karvínském. A nezaměstnaní dělníci, jichž počet činí tak velké číslice a s počtem příslušníků jejich rodin dosahuje výše desetitisíců, stěží pochopí vyšší státnické stanovisko pana ministra zahraničních záležitostí, projevené v celní úmluvě s Polskem, když Ostravsko na svých bedrech musí nésti tento present Polsku.

Avšak ještě jinak jeví se výhody poskytnuté v celní smlouvě s Polskem naším zahraničním úřadem na úkor Ostravska. Polsku poskytnuty byly zvláštní výhody dopravní při transitu polského uhlí Československem do Rakouska aneb jiných jižních států. Polsko dováží o 30 hal. na 1 q levněji z Bohumína do Břeclavi. Na dopravu hnědého uhlí povolilo ministerstvo železnic tarifní slevu ve výši 15%..Naše ostravsko-karvínské uhlí tuto dopravní tarifální slevu neobdrželo s poukazem na polskou smlouvu, neboť kdyby pro ostravské uhlí byla povolena dopravní sleva jakéhokoliv druhu, musela by býti podle smlouvy s Polskem uzavřené poskytnuta také uhlí polskému. Tuto národohospodářskou moudrost stěží pochopí obyčejný smrtelník. Rozuměl bych, kdyby Polákům byla přiznána v takovém případě tarifální výhoda, jaká by se přiznala Německu, Uhersku, Rakousku nebo kterémukoliv jinému sousednímu státu, aby však cizí stát získal pro sebe takových výhod, jaké mohou býti výjimečně povoleny jen domácí výrobě, tomu stěží lze rozuměti, a ještě méně lze chápati tuto národohospodářskou filosofii našeho ministerstva zahraničí.

Z takové smlouvy resultuje pak, ze r. 1924 zaměstnáno bylo ještě v hornictví a v koksařství na Ostravsko-Karvínsku 44.213 dělníků, kdežto v květnu 1926 klesl jejich počet na 37.465. A uhelná těžba v r. 1924 činila na Ostravsku 865.704 tun, kdežto v květnu r. 1926 klesla na 633.752 tun uhlí. Polsko získavší hornoslezské bohaté kamenouhelné podniky stalo se, jsouc dříve odkázáno na dovoz uhlí ostravského, netoliko soběstačným, nýbrž naším nejnebezpečnějším konkurentem a ještě nebezpečnějším proto, že při sjednávání obchodní smlouvy s naším zahraničním úřadem byly brány tímto v úvahu více státně politické zájmy nežli ohledy na hospodářskou možnost anebo ruinu největšího průmyslového kraje v republice, Ostravsko-Karvínska.

Celkové obchodně-politické styky Československa s Polskem vykazují tendenci klesající. Ještě r. 1921 vykazovala naše obchodní bilance s Polskem aktivum 1,040.300.000 Kč. Toto aktivum r. 1922 kleslo na 280,600.000 Kč a r. 1923 změnilo se v pasivum 17,900.000 Kč, které r. 1924 vzrostlo na 170 mil. Kč. I když ty tyto číslice byly vyjádřeny ve zlatých korunách, čímž by se diference značně zmenšila, přece jenom tento překotný vývoj obchodní bilance zasluhuje bedlivé pozornosti. Kterak došlo k tak obrovským přesunům ve vzájemné obchodní bilanci? Druhdy vyváželi jsme dříví a uhlí do Polska až za 140,000.000, za rok a nyní tato položka klesla na malou částici. R. 1924 vyvezli jsme do Polska bavlněného zboží za 107 mil. Kč, lněného zboží za 10 mil. Kč, vlněného zboží za 74 mil. Kč, konfekce za 19,700.000 Kč, papíru za 7 mil. 500.000 Kč, kůže a koženého zboží za 47 mil. 300.000 Kč, skla za 11 mil. Kč, hliněného zboží za 16,800.000 Kč, železa a železného zboží za 81,300.000 Kč, strojů za 38 mil. Kč, vedle toho velkou řadu jednotlivých druhů zboží ze všech oborů průmyslových, jakož i z četných odvětví výroby zemědělské.

Předpokládaná obchodní úmluva směřuje k vytvoření vhodných obchodně-politických předpokladů pro rozvoj vzájemných hospodářských styků a obsahuje mimo vlastní úmluvu o 28 článcích 4 seznamy celně tarifní a závěrečný protokol, jakož i úmluvu veterinerní spolu se závěrečným protokolem. V prvních osmi článcích úmluvy upravuje se právní postavení státních příslušníků a právnických osob jedné smluvní strany na území strany druhé. Týká se to zejména nastupování a provozování obchodu a živností příslušníků obou států včetně návštěvy veletrhů a trhů na území druhé strany ve smyslu zásady o nejvyšších výhodách. Dále je věnována pozornost osobám právnickým, akciovým, jakož i obchodním průmyslovým a jiným společnostem. Ve příčině daní neb jiných dávek, které se platí z provozování obchodu a živností, dle úmluvy bude s příslušníky a společnostmi každé smluvní strany nakládáno na území druhém stejně jako s domácími. Rovněž vnitřní dávky veřejné jakéhokoliv druhu nesmějí zatěžovati výrobu či spotřebu libovolného druhu zboží v jednom ze smluvních států více na úkor druhého neb třetího státu. V seznamu A jest obsaženo československé zboží, jemuž se dostává celně tarifních slev v přívozu do Polska. Smlouva, jak jsem uvedl, byla uzavřena 23. dubna 1925, ale již v květnu zvýšilo Polsko tarify z původních smluvních ve značné míře. Oproti tomuto zvýšení tedy dosaženo smluvních výhod. Československé zboží při dovozu do Polska bude užívati stejných výhod celně-tarifních, jak to vyplývá ze smlouvy polsko-francouzské. Pokud jde o polský dovoz do republiky Československé, byly Polsku přiznány slevy dle seznamu B, k nimž přistupují na základě doložky o nejvyšších výhodách slevy z našich tarifních smluv s ostatními státy jako je Francie, Italie a Rakousko. Dále smlouva vytyčuje podmínky o osvědčení původu zboží ve vzájemném styku a zjednodušení formalit a zmírnění příslušných poplatků pokud v Polsku taková osvědčení se vyžadují. Dále článek VI týká se opatření proti nekalé soutěži a obsahuje podobná ustanovení jako obchodní smlouva česko-francouzská.

Svoboda transitní dopravy, mající -pro oba smluvní státy vzhledem k jejich zeměpisné poloze mimořádný význam, zaručena je ve čl. XVII tak, že ustanovení barcelonské úmluvy a statutu o svobodě transitu ze dne 20. dubna 1921 rozšiřuje se rovněž na případ politického napětí, jakož i na případ války, za předpokladu ovšem, že to bude ve shodě s právy a s povinnostmi smluvních stran jako členů Společnosti národů. Doprava osobní a zavazadlová upravuje se na základě zásady paritní. Rovněž zboží v přepravě nákladové bude používati na železnicích druhé smluvní strany nejvyššího výpočtu dovozného. Úmluva veterinerní s příslušným závěrečným protokolem tvoří podle čl. XXVI integrující součást obchodní úmluvy. Dodatkový protokol ze dne 3. července 1925 obsahuje jednak zvýšení percentuelních slev na československé zboží dle seznamu A obchodní smlouvy z 23. dubna 1925, pokud bylo postiženo zvýšením cel v Polsku z 19. května 1925, a to tak, že kromě jediné výjimky obnovuje se také výše smluvních sazeb, jak byla před zavedením nových cel. Dne 1. ledna 1926 zvýšilo Polsko opětně cla na velkou řadu artiklů, což vyvolalo potřebu nových jednání, jichž výsledkem jsou úmluvy podepsané dne 21. dubna 1926. V druhém dodatkovém protokole ze dne 21. dubna 1926 poskytují si obě strany vzájemně celní slevy. Redukce československé týkají se 15 druhů zboží, z nichž většina byla poskytnuta již dříve státům jiným. Naproti tomu Polsko snižuje cla asi na 86 druhů československého zboží. Protokol k veterinerní úmluvě ze dne 23. dubna 1925 byl dán praktickou potřebou, vyplývající z nabytých zkušeností po podepsání úmluvy ze dne 23. dubna 1925. Svým obsahem důležitý je zejména obsah not, jimiž pro vzájemný styk obě strany vážou si po dobu trvání smlouvy některá cla. V předpokládané dohodě váže nám Polsko pro 135 hlavních vývozních druhů československého zboží svoje základní cla. Tím dostává se našemu exportu pevné kalkulační base na delší časové období a tím i předpokladu pro prohloubení hospodářských styků. Tedy přes některé nedostatky, na něž jsem si dovolil poukázati, dlužno pokládati ratifikaci česko-polské obchodní úmluvy s hlediska národohospodářského nutným. Žádám proto slavnou sněmovnu o schválení vládního návrhu tisk 509, se zprávou, jak ji podává výbor zahraniční a výbor pro průmysl, obchod a živnosti tisk 516. (Potlesk.)

Předseda (zvoní): Dávám slovo druhému zpravodaji, p. posl. Netolickému.

Zpravodaj posl. Netolický: Slavná sněmovno! Jménem výboru pro záležitosti průmyslu, obchodu a živností nemohu jinak než připojiti se k obsáhlé zprávě zpravodaje výboru zahraničního kolegy Prokeše.

Krise hospodářská, která následkem nedostatečného vývozu u nás, zvláště v krajích průmyslových je znatelná a prokazuje se zvětšováním nezaměstnanosti, je tak důležitého rázu, že je nutno, abychom vítali každý obchodní styk, který po stránce obchodních styků se zahraničím jest umožňován. Důkazem krise této je také výsledek zahraničního obchodu za 5 měsíců roku letošního, který vykazuje okrouhle pasivum  1/2 miliardy Kč. Tedy už tento stav sám o sobě naznačuje nedostatek odbytu našich výrobků za hranicemi. Jak jsem již řekl, je nutno jen vítati každé navázání obchodních styků, které by umožnily našemu průmyslu a obchodu, aby výrobky zdejší za hranicemi mohly se uplatniti.

Z těchto důvodů se připojuji k návrhu kol. Prokeše za výbor pro průmysl, obchod a živnosti a doporučuji slavné sněmovně, aby této úmluvě česko-polské dostalo se ústavního schválení. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Zahájíme rozpravu.

Navrhuji podle usnesení předsednictva, aby řečnická lhůta stanovena byla 20 minutami. (Námitky nebyly.)

Námitek není. Lhůta navržená je přijata.

Ke slovu je přihlášen p. posl. Šliwka. Dávám mu slovo.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP