Úterý 19. října 1926

Při tom nutno uvážiti, že následkem nedostatků gentského systému jest ze 710 nezaměstnaných v tomto městě 460 nezaměstnaných bez jakékoliv podpory, poněvadž jsou z ní již vyřazeni. V sousedním městě Chrastavě a v mnoha jiných krajinách není to jiné, desetitisíce textilních dělníků v jiných krajích musí pracovati jen částečně a vydělají si při 3až 4denní práci 40 až 60 Kč týdně! V průmyslovém kraji jablonecko-tanvaldském jest nesmírná nouze o práci. Zkrácená pracovní doba zvláště v drobném průmyslu sklářském je denním zjevem. Situace průmyslového kraje sklářského v Jizerských horách jest beznadějná. Často celé týdny není práce a jenom tu a tam práce částečná. Také v textilním průmyslu severomoravském a slezském působily hospodářské poměry ničivě. Nejvážnější starosti naplňují dělníky uhelného obvodu. Od několika let klesá kdysi kvetoucí české hornictví jako málokteré odvětví našeho hospodářského života. Ještě roku 1918 v době od 1. do 15. července bylo naloženo 93.418 vagonů, kdežto počet naložených vagonů ve stejné době letošního roku činil jenom 46.819, tedy o 50% méně. Vývoz hnědého uhlí klesl dokonce o 76% proti době předválečné. Přechodné zlepšení tohoto stavu vlivem anglické uhelné stávky nesmí nás mýliti o vážnosti situace v hornictví. Situace v průmyslu papírnickém jest rovněž velmi špatná. Mnoho nejvýznamnějších továren na papír úplně stojí, poněvadž schází odbytiště. Trpíme nesmírnou vývozní a odbytovou krisí. To nejzřetelněji ukazuje obchodní bilance. Pokles vývozu za prvních 7 měsíců tohoto roku proti roku minulému činí neméně než 1.144,437.147 Kč, tedy daleko přes miliardu. Pokles vývozu dříví a uhlí činí 429,208.622 Kč, pokles zboží textilního o 551,510.891 Kč méně než v roce minulém. Kdežto krise zvláště v Německu jest dávno překročena, jest u nás latentní. Zajisté, měli jsme před 4 lety ještě krutější krisi než letos, avšak to byla krise přechodná, kdežto nyní podle všeobecného zjištění má důvody trvalé. Neboť jsme trvale ztratili množství svých odbytišť obchodní politikou těch, kteří měli moc v ruce. Organisace nemohou již podporovati desetitisíce nezaměstnaných, zvláště když většina jest již vyřazena, jsou tedy více než 13 týdnů bez práce. Organisace vydaly letošního roku pro nezaměstnané milionové obnosy. Aby mohly vypláceti podpory, musily namnoze sáhnouti k svým reservním fondům a prodělávají velmi těžkou situaci. Zákon o podpoře nezaměstnaných podle gentského systému selhal úplně, poněvadž je myslitelný jenom pro normální dobu. Podíl příspěvku organisací k sazbám příspěvkovým jest příliš vysoký, trvání podpor příliš krátké. (Posl. Patzel [německy]: A pak je necháte na těch pár haléřů vždy dlouho čekati!) Zajisté, tak jest to. Žádáme, aby stát přispíval na podporu nezaměstnaných dvěma třetinami a organisace jednou třetinou podpůrného příspěvku a aby doba podpory trvala přes 13 týdnů. Po 13týdenním podporování ať stát převezme celý obnos podpor a vyplácí je prostřednictvím odborových organisací. Také by bylo třeba zříditi státní podporu pro dělníky zaměstnané pouze částečně - 3 až 4 dny týdně - nemá-li dělnictvo strádati co nejhůře v tísni hospodářské krise. Dovoláváme-li se k podpoře nezaměstnaných státní pomoci, pak je morálně úplně odůvodněna, neboť nikoliv dělníci, nýbrž státní správa jest vinna nynějším stavem.

Neustálé krise, v nichž se nalézá větší část našeho průmyslu, nejsou přece náhodou. Velmi nepříznivá situace průmyslu v tomto státě byla mimořádně zostřena ještě tím, že Československo převzalo 80% - z části ještě více - bývalého rakouského průmyslu z konkursní podstaty mocnářství. Náš průmysl byl především zařízen na odbytiště 52 milionového státu a již tehdy byl částečně průmyslem vývozním.

Poněvadž průmysl pro tento stát jest příliš velký, musí se státi ještě více než dříve průmyslem vývozním, aby se vůbec mohl udržeti. Po převratě obklopila se Československá republika v úmyslu, aby pokračovala v hospodářské válce, šikanujícím systémem dovozních a vývozních zákazů a tím se uzavřela proti starým dobrým odbytištím. Tato zase opatřila si mezitím průmysl náhradní anebo zajistila si jiné prameny. V této souvislosti vzpomínáme prvního ministra obchodu dr Adolfa Stránského, který zahájil tuto nebezpečnou obchodní politiku nového státu a učinil všechno, aby náš průmysl odcizil starým odbytištím. S tohoto místa nutno dnes konstatovati, že by k těmto poměrům nikdy nebylo došlo, kdyby vedoucí státníci tehdy byli začali politiku příznivou zájmům našeho hospodářství, místo politiky nenávisti a pomsty. Co se tehdy stalo, nelze již vůbec napraviti. Bylo by hodno vědeckého zkoumání, aby číslicemi a daty bylo zjištěno, v jaké řadě jednotlivé státy přešly k vysokým ochranným clům jako v odpověď na zvrácenou obchodní politiku československou a tím se uzavřely odbytu našich výrobků a jakou roli hrálo Československo svým ničivým systémem zákazů vývozních a dovozních, celních koeficientů a proslulých manipulačních poplatků, které podle nařízení byly vybírány až do výše 10% při dovozu jistého zboží. Také účinek obilních cel by v této souvislosti ukázal, jak nesmírnou vinu mají státní činitelé na zániku průmyslu. (Posl. Patzel [německy]: To nemůže ani pan Viškovský popříti!) Zajisté, to nemůže.

Provinilá strana má povinnost převzíti odpovědnost zvláště vůči těžce poškozeným masám dělnictva. Stát má povinnost se své strany vydatně přinésti oběti pro nezaměstnanost. To se nesmí díti ve formě malého státního příspěvku k podporám odborových organisací, stát musí jíti dále, vypláceti podpory těm, kdož jsou více než 13 neděl bez práce, musí se starati o dělníky zaměstnané pouze částečně a hleděti zvláště na to, aby byly umožněny nouzové práce. Kromě toho třeba rychle ujednati zvláště obchodní smlouvu s Německem a navázati řádné hospodářské styky se všemi nástupnickými státy, odstraniti dobu nejistoty naší výroby a tak sníti s dělnictva této země tíhu nejhorší bídy.

V souvislosti s touto smutnou kapitolou nutno co nejostřeji odmítnouti projev pana ministra financí dr Engliše. Pan ministr ve své řeči o samosprávných tělesech a zvláště o obcích vyslovil se takovým způsobem a tónem, který nutno co nejostřeji odmítnouti. Nazval samosprávu v jejím finančním hospodářství neodpovědnou. My víme, že naše obce v posledních letech musily sehnati velké peněžní sumy pro účely, jichž za normální doby neměly plniti. Tu má právě nezaměstnanost, o níž se dnes mluví, velmi velký význam v této souvislosti. Jsem ochoten jmenovati panu ministru financí obce, v nichž bylo nutno opatřiti 200 a více procent obecních přirážek na podporu nezaměstnaných, poněvadž se stát o nezaměstnané nestará, poněvadž by je klidně nechal umříti hladem, než by se rozpomněl na svou morální povinnost, aby pomohl těmto nezaměstnaným, obětem své hospodářské politiky! Stát jest však ještě také v jiném směru vinen finanční nouzí obcí. Jsem zase ochoten uvésti velký počet obcí, které musily vraceti velké částky přídělů již přijatých, poněvadž byly daně špatně a pozdě předepsány, takže celý jejich obecní rozpočet byl uveden do nepořádku. Jsem ochoten dokázati, že četné obce dostaly se do velké peněžní tísně, poněvadž po měsíce nedostalo se jim od berních úřadů vůbec žádných daňových přídělů.

K osvětlení tohoto stavu dovolím si sděliti tento případ: Od dubna do začátku září 1926 nedostala městská obec Podbořany od berní správy ani haléře daňového přídělu. (Posl. Simm [německy]: Má však ještě dělati státu policejního biřice. - Posl. Patzel [německy]: A ještě dostane příkaz opatřiti místnosti pro kasárna!) Zajisté, tak jest!

Podle rozpočtu pro rok 1925 měla obec 31. prosince 1925 pohledávku na přirážkách 207.000 korun. Vyúčtování berního úřadu naproti tomu ukázalo příděl obci podle stavu platů více o 578.951 Kč. Tato data osvětlují zase stav předpisů státních daní. Podle údajů berního úřadu nejsou daně výdělková, činžovní a domovní třídní pro 1925 dosud ještě předepsány do září 1926. Berní úřad ospravedlňuje toto nepředepsání daně tím, že předpis 1925 bude vydán s předpisem pro rok 1926 společně a že přirážková sazba na rok 1926 není ještě známa. Povolení přirážkového procenta pro rok 1926 nebylo bez viny obce u zemského správního výboru ještě vyřízeno. Kdo je tedy vinen finanční nouzí této obce? Neví pan ministr financí, že obce v takových poměrech jsou nuceny žádati o bankovní úvěry s úročením 10 a více procentním a že z toho nutně vznikají nové velké úbytky? Ať pan ministr financí přenechá obcím samým právo vybírati daně a ať jim vyhradí také nějaký počet daní. Můžeme ho ubezpečiti, že obce budou rády, když se dostanou z nepořádku státního daňového hospodářství. Ohrazujeme se však proti tomu, aby pan ministr financí vytýkal samosprávě neodpovědnost.

Když již jsme u finanční správy, musíme vzpomenouti případu, který se stal nedávno. Brněnská strojírna dostala se, jak známo, do nesnází. Nemáme v úmyslu pouštěti se do této věci, avšak v souvislosti s nesnázemi tohoto podniku vešlo ve známost, že brněnská strojírna dluhuje veliký nedoplatek na daních. Nuže, 5. září 1926 objevil se ve známém vládním orgánu "Prager-Presse" článek, který se zabýval otázkou slevy daní pro tento podnik. Praví se tam doslova: "Mnohem důležitější jest otázka slevy daní, a tu patrně se přehlíží, že finanční správa tak lehce a bez podmínek nesloží plachet. Aniž bychom chtěli nějak obchodní věci směšovati s hledisky šovinistickými, chtěli bychom přece poukázati k tomu, že by v zájmu podniku samého bylo třeba náležitého zastoupení československého živlu ve správě. Ovšem tak kvalifikovaná síla nebude vám seděti v předsíni pana generálního ředitele, spíše bude vyžadovati pro sebe přiměřeného pole působnosti. Také při redukci úřednictva bylo opominuto sjednati jistou rovnováhu - u brněnské strojírny jest 90% německých a jenom 10% českých úředníků - když snížení bylo provedeno (zase na nátlak generálního ředitele) přesně podle procent."

Zde máme zcela nezastřený případ, jakými methodami pracuje berní šroub a jak se ho zneužívá dokonce k národnímu utlačování. Divíte se pak, že jsouce takovými zjevy poučeni - které pan finanční ministr nechal nepopřeny - nemůžeme míti k vládě nejmenší důvěry?

Mám-li věc shrnouti, musím konstatovati: Není dosud známek o duchu rovnoprávnosti. Ani rozpočet takových příznaků neukazuje. Starý duch jako dříve ovládá hospodářskou politiku. Místo velkorysé obchodní a hospodářské politiky vidíme uplatňovati vysoká ochranná cla a nesociální politiku finanční. Podle toho vypadá hospodářství. Desetitisíce nezaměstnaných jsou obětmi státních a hospodářských poměrů. Bankovní a bursovní kapitál slaví triumfy a eskomptuje zisk z bídy širokých vrstev. Vláda, která to vše dovoluje, aniž sáhne k ostrým opatřením na změnu takového systému, nesmí počítati s podporou naší strany. Proto také vládní prohlášení nevezmeme na vědomí. (Souhlas na levici.)

Místopředseda Stivín (zvoní): Dále má slovo p. posl. Mlčoch.

Posl. Mlčoch: Slavná sněmovno! To, co se zdálo býti přímo nemožností, aspoň v dohledné době, stává se skutkem, že totiž představila se nám vláda, v níž vedle zástupců československých stran jsou zastoupeni také dva ministři z řad německých. Je to jistě největší politickou událostí v naší Československé republice a můžeme prohlásiti v této době i ve střední Evropě, že dochází k tomu, že Němci, kteří původně stavěli se proti existenci tohoto státu, staví se de facto tím, že vstupují na ministerská křesla, za tento stát, projevují ochotu spolupráce na jeho vybudování, spoluodpovědností za jeho správu, spoluodpovědností za další vývoj našich politických, hospodářských, státních poměrů.

Proč stalo se to, co zdálo se býti v prvních letech existence našeho státu do dohledné doby nemožným, aby totiž Němci, kteří protestovali při vzniku tohoto státu proti jeho zřízení, po 8 letech vstoupili na jeho půdu a zúčastnili se aktivně státní politiky a odpovědnosti za existenci a řízení tohoto státu? Hlavním důvodem k tomu byla změněná situace uprostřed československých stran. Je to důsledek zradikalisování našeho československého socialismu, který podléhá příliš vlivu komunistické agitace, který přesto, že má nesporně značné zásluhy za správu tohoto státu po celých 8 let, neměl tu odvahu, aby správně informoval své voliče a své občany a převzal také odpovědnost za svoji vládní politiku. Politický přesun, který proděláváme, jest důsledkem celkového úpadku socialismu ve všech kulturních státech, ve všech státech, kde vládli socialisté, ať již v Rakousku, Maďarsku, Italii, ať v Německu, Francii, Anglii, všude socialisté znamenají úpadek, všude znamenají ústup od odpovědné vládní politiky, jsou zatlačeni občanskými stranami a jdou do oposice proti vládě. Tento zjev přirozeně nemohl se zastaviti před hranicemi našeho státu a volby 15. listopadu 1925 v Československé republice provedené jsou důkazem toho, že také u nás socialismus je na sestupu. Socialisté, kteří před volbami loňského roku v této sněmovně měli polovinu zástupců, ztrácejí přes 30 mandátů, stávají se minoritou, občanstvo svým hlasovacím lístkem projevuje přání, aby nebylo dbáno tolik rozkazů a diktatury socialistických stran, ale aby se občanské strany pokusily o to, převzíti řízení osudů tohoto státu a také zákonodárství. (Výkřiky komunistických poslanců: Je viděti s jakým úspěchem to dělají!) Jak viděti, občanské strany chopily se řízení osudů tohoto státu s úspěchem, a jistě to dobře prospěje občanstvu všech vrstev, poněvadž nastane klidný vývoj, nastane vývoj směřující k hospodářské prosperitě a k zabezpečení všech pracujících vrstev, mezi něž patří ovšem také pracující vrstvy samostatně výdělečné.

Lidstvo jest vyléčeno ze dvou utopií. Po ohromných obětech války a ještě větších v Rusku násilným převratem komunistickým, lidstvo se probouzí z utopií socialistického převratu, hlásajících odstranění soukromého vlastnictví, neboť vidí, že ruský bolševismus, který chtěl násilným převratem uplatniti nové zásady hospodářské a sociální politiky vyvlastněním soukromého podnikání a vlastnictví, vrací se k tomuto, a jest to ideový krach, který komunisté v Rusku prodělávají. Rovněž tak universální prostředek, kterým socialismus chtěl se uchopiti vlády a provésti převrat socialistický ve všech kulturních státech - generální stávka řadí se dnes také do zbraní utopistických, poněvadž byla generální stávka jako universální zbraň socialismu zlomena v nejkulturnějším a nejpokrokovějším státě, v Anglii, za pouhý týden. (Výkřiky: A co v Číně?) V Číně to dopadne tak, jako v Anglii.

Nesporně celý politický vývoj prokazuje, že vítězí politika občanských stran, že diktatura, hlásaná ať již z leva komunisty nebo z prava, není tak mocná, aby se uchopila vlády, že demokracie slaví u nás opravdové vítězství, neboť se chápou strany i jinonárodní toho, aby zachraňovaly u nás opravdovou demokracii. (Tak jest! - Výborně!) Je to smutným dokumentem pro tak zv. státotvorné strany levé, totiž socialisty, kteří ještě do nedávna ve vládě byli a kteří se stále holedbali svojí státotvorností, že v té době, kdy demokracie československého státu byla nejvíce ohrožena, nebyli ochotni spolu s ostatními československými stranami převzíti opravdovou odpovědnost za demokracii v tomto státě. A jestliže zde dochází dnes k tomu faktu, že vedle československých stran občanských vstupují do vládní většiny také německé občanské strany, je to jenom důkazem, že mají více pochopení pro odpovědnost ve státě než dříve státotvorné strany socialistické! (Výkřiky posl. Prokeše.)

Tato vláda je nesporným důkazem toho, že zásada uznání soukromého vlastnictví a soukromého podnikání u nás nalézá náležité opory u většiny ve sněmovně a že nebude více u nás prováděna politika hokusů-pokusů, různých sociálně-politických převratů, v nichž by šlo o existenci hospodářsky samostatného středního stavu. Je potěšitelno, že stavovská hospodářská politika vítězí a že právě nacionální strany... (Posl. Zeminová. Tak se přece přiznáváte?) Ano, vy jste dělali politiku třídně pro dělnictvo a my ji budeme dělati pro střední vrstvy. (Posl. Prokeš: Pro kapitalismus!) Tato vláda jistě bude spravedlivá ke všem vrstvám občanstva bez rozdílu a ne třídně vyhraněna, jako byla vláda za účasti socialistických stran. Jest jistě zajímavo, ba i historicky významno, že nacionální strany spojují se jako první ke spoluvládě a spolupráci v tomto státě. To, co se nepodařilo, ač o to opravdu usilovaly a vícekráte se o to pokoušely socialistické strany všech kulérů v této sněmovně, aby se spojily, podařilo se nacionálním stranám, což zajisté jest úspěchem politickým, který musí uznati každý politicky myslící člověk. Páni a dámy z tak zvané oposice, nyní se... (Posl. Prokeš: Pět roků jste tady řvali jako oposice!) Jistě, a možná že zase budeme někdy v oposici. (Posl. Prokeš: Děláte oposici demagogickou! - Výkřiky. - Hluk.) My svoji státotvornou politiku nedáváme si platiti při každém hlasování, jako to dělaly některé vládní strany. (Výkřiky poslanců čsl. strany národně-socialistické. - Hluk.)

Místopředseda Stivín (zvoní): Prosím o klid. (Výkřiky trvají. Místopředseda Stivín zvoní.)

Prosím o klid. (Výkřiky komunistických poslanců. - Místopředseda Stivín zvoní.) Prosím o klid.

Posl. Mlčoch (pokračuje): Pánové a dámy z t. zv. oposice se nyní táží, co dostanou Němci za to, že vstoupili do vlády. A já jim docela otevřeně řeknu: Nic, než rovnoprávnost, zaručenou jim ústavními zákony. Jakýkoliv justament za dosažení národnostních privilegií logicky znamenal by porážku a rozchod této koalice. (Různé výkřiky.) Vítáme proto tuto vládu konsolidace hospodářské i politické, která je prvým pokusem přátelské součinnosti všech národů v tomto státě k náležitému vybudování a zabezpečení naší republiky a uspokojení všech životních potřeb, ať hospodářských či kulturních občanstva tohoto státu. Vidíme v této vládě velký pokrok politiky státní, protože republika a parlament nebude již státi na jedné noze jediné vládní většiny. (Výkřiky posl. Zápotockého.) Nyní se dává možnost výměny několika vládních složení. Je možno zříditi a vládnouti zde vládou československých stran, je možno vládnouti vládou občanskou, jakou tato vláda jest, je možno seskupiti vládu pokrokových stran. Tedy při nejmenším tři složení můžeme vystřídati ku prospěchu a politickému vývoji tohoto státu. Strany středu, agrárníci a živnostníci, kteří tvoří z obou národů 85 poslanců v této sněmovně, jsou skutečnými stranami středu, kolem nichž od případu k případu podle daných poměrů se bude moci seskupiti politické složení podle toho, jaké úkoly si dotčená vláda vezme za své.

Co očekáváme od této vlády? Zabezpečení klidu, pořádku, autority státní, stabilisaci finanční i sociální, řádné a úsporné hospodářství, zvelebení výroby a obchodu, odstranění hospodářské krise, nápravu bývalého režimu socialistického a ulehčení břemen daňových i sociálních. (Bravo!) Nadějeme se, že tato vláda provede opravdu vedle politické demokracie také demokracii hospodářskou a že splní také kardinální požadavky živnostenských kruhů. (Výborně!)

Dovolte, abych po tomto politickém projevu přešel k posouzení exposé p. ministra dr Engliše. Exposé p. ministra financí dr Engliše bylo nejvýznačnější hospodářskou událostí posledních dnů a bylo celou veřejností živě komentováno. Výklad tohoto znamenitého národohospodářského vědce, který s takovou otevřeností a cílevědomostí pojednal a objasnil naše finanční a hospodářské poměry, zasluhuje jistě všeobecného uznání a můžeme jej akceptovati.

Státní rozpočet na r. 1927 je vybudován na zásadě šetrnosti ve vydání. Provádějíce tuto zásadu, restringovali jsme počet státních úředníků, restrikční akce tato je již v celku skončena. Než tím nebylo dosaženo toho cíle, který jsme všichni sledovali, to je podstatnou úlevu ve státních výdajích. K tomuto cíli dospějeme tehdy, až stát zbavíme všech těchto nesčetných úkolů, které na sebe během války a v době poválečné převzal. V letech minulých ukládali jsme státu nové a nové úkoly, se kterými byly spojeny nové a nové výdaje. To bude musiti přestat. Přirozeně, za tyto výdaje musila býti uložena poplatnictvu těžká břemena, pod kterými dnes výrobní vrstvy klesají. (Výkřiky posl. Zápotockého a Zeminové.) Následkem toho náš státní rozpočet neobyčejně vzrostl, než daňová schopnost našeho poplatnictva poklesla. (Výkřiky.) Podobali jsme se člověku, který si najal ihned 10pokojový byt, ale měl prostředky pouze k zařízení bytu 5pokojového. Životní standard našeho státu, smím-li se tak vyjádřiti, musí býti za každých podmínek snížen. Považuji za velkou zásluhu pana ministra financí, že na tento úkol ve svém exposé upozorňuje a že za každou cenu chce zabrániti každému dalšímu rozpětí státních a veřejných rozpočtů. Státní rozpočet na rok 1926 je v rovnováze a končí přebytkem 20 mil. Kč. (Výkřiky komunistických poslanců.) Pozdravuji velmi radostně tuto skutečnost, poněvadž jsem si vědom toho, že rovnováha státního rozpočtu, je-li ovšem skutečná a je-li rozpočet náš skutečně v rovnováze, je známkou toho, že naše celkové národní hospodářství je též v rovnováze. (Předsednictví se ujal předseda Malypetr.)

Této rovnováhy dosáhli jsme, jak jsem již zdůraznil, uplatněním zásady šetrnosti. Bylo by však chybou domnívati se, že šetrnost za každou cenu jest jediným prostředkem nápravy z těžké situace, ve které jsme. Za šetrnost za každou cenu považuji, když mají býti na př. národohospodářsky nutné investice odsunuty, zejména když mají býti odsunuty investice podniků železničních a poštovních. (Posl. Pik: Za to dostanou německé spořitelny miliardu!) Ale od vás, poněvadž vy jste ty zákony odhlasovali. (Odpor čsl. soc. demokratických poslanců.) Vy jste odhlasovali zákon na úhradu a sanaci zkrachovaných konsumů a bank a tím jste dali také dar spořitelnám. (Posl. Remeš: Mimo fond! O fondu my nehovoříme!) To věřím, o tom sanování konsumů neradi mluvíte, to je pravda. (Veselost. - Posl. Pik: Vy jste nesanovali?) My ne. (Výkřiky posl. Pika a Jiráčka.)

Odkazuje-li pan ministr financí státní dráhy na to, aby uhrazovaly své investice podnikové z běžných příjmů, pak nečiní nic jiného, než že je nutí, aby tyto investice vůbec odsunuly. Hospodaření státních drah i pošt nesmí se říditi pouze zásadou soukromohospodářskou, poněvadž podniky železniční a poštovní mají svůj veřejnoprávní význam. Důsledkem toho nemůže býti jejich úkolem, aby docilovaly nejvyššího zisku, nýbrž aby sloužily právě oněm veřejným úkolům, pro které byly zřízeny. Zásada, panem ministrem Englišem vytčená, ohrožovala by rozvoj našich drah a pošt a poškodila by nakonec zájmy, pro které pan ministr Engliš má tak vřelé pochopení. Rozpočtově byla sice naše vydání z okrouhle 17 miliard státního rozpočtu na rok 1924 okrouhle na 10 miliard r. 1927 snížena, nikdo z nás se však neoddává klamu, že by tento pokles znamenal skutečné snížení výdajů. Naopak, víme velice dobře, že tento umělecký kousek, snížiti ve třech letech státní vydání o 70%, spočívá ve skutečnosti v jiném způsobu budgetování, především ve vyloučení výdajů státních dopravních podniků z rozpočtů státních.

Výpočty pana ministra financí stran vývoje státních příjmů jsou, což není nějakou výtkou, neobyčejně opatrné. Není pochyby, že při poradách o nové daňové předloze bude lze více o tom říci, že daň výdělková a také daň z příjmu vynesou mnohem více, než bylo předpokládáno. (Tak jest!) O neobyčejné schopnosti rozvoje specielně daně z příjmu, která v roce 1888 dosahovala výše 38 mil. korun v rakousko-uherské monarchii, dnes však činí 1 miliardu, nemůže býti tedy pochybnosti. Snížení daňových sazeb neporuší vývoje daní - a proto o ně usilujeme - nýbrž podpoří jej. To platí zejména o dani z obratu, která, jak ukazuje příklad Německa, Rakouska a Polska, tím více vynášela, čím více byla daňová sazba odbourávána. Proto usilujeme také my o odbourání této daňové sazby. Ministr financí zastává zásadu, že snížení daňových břemen jest možným jen při vyšší daňové morálce. Jsem srozuměn, nesmí však býti přehlédnuto, že daňové morálce poplatníků musí odpovídati také daňová morálka státních ukládacích orgánů. (Výborně!) Vzájemný poměr důvěry jest předpoklad pro daňovou morálku, které si všichni přejeme. Nesmí se však přihoditi, že státní berní správa již předem odmítne všechny údaje poplatníkovy, i kdyby byly sebe čestnější a pravdivější, jako podezřelé a nevěrohodné. (Výborně!) Dělá to přímo dojem, že si stát i při poctivém poplatníku započítává při předpisování daní prémii za risiko ze zatajování daně.

Dalším prostředkem k pozvednutí daňové morálky jest, aby ministrem financí ohlášená amnestie byla obsáhlá a ve své interpretaci neúskočná. Dále nejúčinnějším prostředkem k pozvednutí daňové morálky je základní podstatné a co největší snížení daní, (Výborně!) poněvadž pro příliš vysoké daně jest opravdu vháněn poplatník k tomu, aby se chránil.

Právem věnoval ministr financí největší část svého exposé finančnímu hospodářství samosprávných korporací. Číslice, které v této souvislosti byly uvedeny, působí přímo děsivě. Nejsme s to dopustiti ještě další vzrůst samosprávných výdajů. Činí-li zadlužení samosprávných korporací - vezmeme-li za podklad 600 milionů vydaných ročně na úroky asi 7 miliard, tu možno spatřovati v číslici této hrozné memento. Občané státu mají hraditi přes 3 miliardy ročně na zúročení a amortisaci státních a autonomních dluhů, což přepočítáno činí na hlavu jednoho občana 222 Kč ročně, hroznou to číslici! (Posl. Pik: Ale jak se rozmnožilo jmění národní a obci, to neuvádí pan ministr a užívá číslic z roku 1921 a 1922, a kdy se stav zlepšil, to neuvádí!) Ano, faktum je, že veřejné podniky, zrovna tak jako podniky státní - o čemž ještě promluvím - jsou pasivní, anebo když mají ráz monopolistický, tedy bezohledně využitkují této monopolisace k tomu, aby nezřízeně zdražovaly své výrobky a potřeby. (Posl. Pik: A obce nejvíce svými pracemi podporuji živnostníky!) Ale také pánové na radnici ve většině sedící starají se o to, aby vydání na správu obcí, na něž haléřem nepřispívají, bezohledně zvyšovali. (Posl. Pik: Dnes platí obci dělník na dávkách víc než živnostník!) Dovolím si pánům poznamenati, že veškeré obecní poplatky, ať jsou jakéhokoliv druhu, vedle konsumentů - jak vy tvrdíte, jsou konsumenti jen dělníci platí také samostatně výděleční živnostníci a obchodníci vedle přímých, obecních přirážek. (Posl. Pik: Ale dostanou to zase několikanásobně zpátky na pracích obecních!) Kde to nemohli už dáti družstvům, tam to dají živnostníkům. (Výkřiky posl. Prokeše a Remeše.)

Každý z nás je povinen platiti asi 3000 Kč státních a obecních dluhů a skoro 1 Kč denně na úrocích. Problém sanace financí samosprávných korporací nelze odloučiti od problému reformy státní správy, kteráž musí konečně býti vzata v úvahu, a dvojitá kolej státní a autonomní správy musí zmizeti. Snad bylo by na čase, aby větších příjmů z daňové reformy s jistotou očekávaných bylo systematicky použito na převzetí agendy, obstarávané obcemi v přeneseném oboru působnosti. Náklady na vyučovací účely, bezpečnostní službu a jiné měly by býti převzaty státem a samozřejmě také věcný a osobní aparát podřízen státní správě. Jistá nonšalance v používání prostředků samosprávných korporaci spočívá snad v tom, že ne vždy ti, kteří se na velkorysých výdajích usnášejí, jsou také jejich nositeli. (Výborně!) Živnostenskému a obchodnímu střednímu stavu předloží se k honorování to, co bylo usneseno na radnicích lidmi, jichž zatížení daněmi a přirážkami dosti často rovná se nule. (Výborně! - Posl. Pik: Všecky příjmy obce i státu jsou z práce a konsumu!) Vedle dělnictva pracují také řemeslníci, živnostníci a zemědělci. (Posl. Pik: Nejvíce platí dělníci!) Já to nepopírám.

Musíme si konečně uvědomiti, že demokracie znamená nejen stejná práva, nýbrž i stejné povinnosti ke státu. (Výborně! - Posl. Pik: Povinností konáme více než vy!) Však je to viděti, kam jste to dopracovali se státním a obecním hospodářstvím. (Posl. Pik: Takhle nemluvil ani Viškovský, zástupce sedláků. Maloživnostník nejvíce útočí proti dělníkům!) Neútočím proti dělníkům, ale chci míti provedenu u nás demokracii. (Výkřiky posl. Pika a Remeše.)

Předseda (zvoní): Prosím o klid.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP