Velevážení! Bylo zde mluveno a ještě
více bylo psáno o poměrech drahotních.
I to vidíme, že drahota je zjev světový.
Všechny výtky zemědělským clům
dostaly by velkou ránu, kdyby dnes cla byla zrušena.
Viděli byste vy i všichni odpůrci cel, že
by se nedostavil pokles drahoty o částku celní,
nýbrž o částku úžasně
menší, na důkaz, že o cenách nerozhodují
pouze cla a celní politika, nýbrž řada
faktorů mezinárodního obchodu, ať již
do něho počítáme poměry zahraniční
nebo meziobchodu u nás ve státě. Nemůžeme
ovšem sáhnouti za dosavadní situace ke zrušení
cel, poněvadž ten efekt, který by se měl
dostaviti, nedostavil by se k dobru konsumentů, nýbrž
k dobru těch, kteří mají největší
podíl na drahotě. Ale při tom všem,
když už se mluví o drahotě, tak se ty
snahy, které mají vésti k zlevnění
životních potřeb, nesmí znevážňovati.
Všimněte si, několik návrhů bylo
podáno, jak by se mělo uleviti výživě.
Byl podán návrh na př. na vyšší
vymílání mouky i ze pšenice a je to
provedeno vládním nařízením
u žita. Když se nyní volá o bídě,
když se líčí drahota v těch nejčernějších
barvách, když se na scénu přivádějí
opět chudí lidé, že nemají do
úst co vzíti, pak není seriosní, když
při pouhé zmínce o tom, že by měla
býti dvojnulka nahrazena stupněm mouky o stupeň
černější, zástupci právě
těch nejchudších, jak říkají
komunisté, volají a bojují proti tomu, jako
by se zde jednalo o to, vzíti chléb. Když byla
bída, a viděli jste to ve válce, jedla se
mouka daleko horší, než která byla dána
dnes, a každý byl rád, že ji dostal. Dnes,
když se jenom uvažuje ještě se k tomu nepřistoupilo
- jak by bylo možno rozřešiti vyživovací
problém, pak je nevážným způsobem
líčeno a bojováno, mluví se hned o
"husovce", ačkoliv koláče z té
mouky mohly by býti ozdobou každého stolu,
každé rodiny nejen chudší, ale i bohatší.
Poněvadž lidová strana byla obviněna,
že byla pro zavedení jednomleté mouky žitné,
musím zmíniti se i o tomto problému. Lidová
strana nemá pražádné účasti
na onom vládním nařízení a
my musíme prohlásiti, že nepokládáme
zavedení jednomleté mouky žitné za nějaký
čin, který by přinesl ozdravění
v našich vyživovacích poměrech. Musíme
si uvědomiti, velevážení, toto: Jsou
celé kraje, kde se pšenice nepěstuje, kde pšeničné
pečivo se požívá pouze o svátcích.
(Tak jest! - Různě výkřiky.)
Tyto kraje spotřebují ze zrna žitného
všechno a neskrmí to snad dobytkem, jak to tu bylo
líčeno. A právě v těchto krajích
pokládáme za neproveditelné vládní
nařízení, které ukládá
i samozásobitelům, aby vymílali žito
na jeden typ mouky. Tam se vaří z výražky,
tedy z té lepší mouky, a zbytek se užívá
na chléb. Bude-li přinucen samozásobitel,
který nepoužívá mouky pšeničné,
k vymílání jednomletému, pak jsem
přesvědčen, že vznikne veliká
nespokojenost, poněvadž se tím nic neušetří
a vzniknou zbytečné šikany. Domnívám
se, že tady se stalo něco opět ze strachu před
socialisty. První redakce vládního nařízení
zněla tak, že samozásobitelé si mohli
zvoliti jakýkoliv způsob vymílání,
a ti by si byli zvolili způsob jedině rozumný.
Kdo má mouku pšeničnou, zvolil by si jednomletou
mouku žitnou, a kdo ne, kdo vaří z mouky žitné,
zvolil by si jistě ten způsob, kterého se
nyní převážnou měrou užívá,
výražku na vaření a chlebovou mouku
na pečení chleba. Ve vládním nařízení,
kde se všechno stlačuje pod jeden klobouk, vidíme
strach úřednické vlády před
křikem socialistickým.
Hlavním předmětem debaty o hospodářských
otázkách byla politika sociální a
tato vládní koalice byla také pasována
za reakcionářskou a za nepřítele sociálních
vymožeností. Ministr financí dr Engliš
v souvislosti při výkladu o otázkách
školských poznamenal, že my můžeme
býti sice velmi hrdi na to, že věnujeme tak
ohromné procento na školství, ale že nesmíme
zapomenouti, je-li toto procento úměrné našemu
celkovému stavu. Totéž stanovisko také
my musíme uznati a vzpomenouti ho, když mluvíme
o otázkách sociálních. Co by nám
byly platny sebe lepší sociální zákony,
které by zatěžovaly stát i výrobu
vysokým způsobem, kdyby následkem toho zatížení
ať státem, ať přímo ve výrobě
podniky přestávaly pracovati a dělnictvo
by mělo zákony, ale nemělo by chleba? Velevážení,
i zde musí postupovati sociální zákonodárství
a sociální vývoj úměrně
s hospodářským stavem národa, jak
se projevuje v té které době.
Hlavní otázkou sociální, kterou se
bude koalice a nová vláda obírati, bude novelisace
sociálního pojišťování.
Strany, které jsou v oposici, nesmějí se
nijak horšiti, že nesocialistická koalice chce
se tímto zákonem obírati. Měly by
býti rády. Vždyť v "Právu
Lidu" o zákoně o sociálním pojišťování,
který svého času byl vyhlašován
jako dílo světodějného významu,
slyšeli jsme po několika málo měsících,
že je to zákon nedovařený, nedopečený
a tudíž takřka nestravitelný. Jestliže
tedy tento zákon je nedovařený a k nestrávení,
pak by oposice měla býti vděčnou,
že nynější koalice a vláda přistupuje
k novelisaci tohoto zákona o sociálním pojištění,
aby jej udělala aspoň snesitelným a stravitelným.
Všimněme si celé konstrukce sociálního
pojišťování! My musíme v sociálním
zákonodárství, jak se děje v naší
republice, rozeznávati dvojí ráz. První
ráz je sociální, to jest skutečně
pomoci lidu, jak se mu jen za daných poměrů
pomoci může. Ale my vidíme, že sociální
zákony, odhlasované pod silným tlakem socialistických
stran, mají více charakter socialistický
než sociální: státi se prostředkem
k nastolení socialistické nadvlády ve státě.
Je to viděti na všech zákonech, ale zvláště
v zákoně o sociálním pojištění.
Zákon o sociálním pojištění
bylo by bývalo možno udělati formou daleko
jednodušší. Byla možna forma státní
pense, bylo možno i pro vybírání příspěvků
voliti jinou formu, než je tam navrhována. Bylo možno
udělati spíše orgány státní
z těch, kteří provádějí
sociální pojištění, než
tu formu, kde sociální pojišťovny jsou
a nejsou orgány státními. Při zákoně
sociálně pojišťovacím nebyly ty
hlavní boje o sociální stránky jeho,
o vymoženosti dělnické, o potřeby dělnické,
nýbrž o socialistické požadavky, aby socialisté
měli větší podíl při provádění
tohoto zákona. My musíme v zákoně,
v té formě, jak byl odhlasován, (Výkřiky
posl. Langra.) viděti jeden prostředek k ovládnutí
hospodářského života v tomto státě.
Velevážení! My jsme viděli u nemocenských
pokladen, že tyto staly se vlastně agenturami a sekretariáty
socialistických stran. (Různé výkřiky.
- Místopředseda inž. Dostálek
zvoní.) Kdyby socialistické strany dostaly do
plné moci i celý aparát sociálního
pojišťování, pak by byly učinily
další krůček k uzákonění
té své touhy, provedení socialistického
státu. A právě to, že ta forma byla
volena vhodně cílům stran socialistických
a nikoliv s ohledem na potřeby sociální,
je hlavní příčinou, že nyní
tento zákon přišel do tak těžké
krise.
Hlavní stížnost v sociálním pojišťování
byla vznesena v otázce pojišťování
pomocnic v domácnosti a ženských osob zaměstnaných
v zemědělství a konečně v otázce
učňovské. I tu musíme říci,
že tady byla sledována myšlenka učiniti
všecky podřízenými veliké socialistické
konstrukci. Práce pomocnic v domácnosti a žen
zaměstnaných v zemědělství
jest docela jiného charakteru než práce továrního
dělníka. Celý život pomocnic v domácnosti
vyvíjí se jiným směrem, než je
to u dělníka, pro něhož sociální
pojištění bylo děláno. Vidíme,
že pomocnice v domácnosti slouží rok,
2 až 5 let a potom 90% z nich se vdá. Slyšeli
jsme ze socialistických řad, že ten nárok
se jim zachovává dále, když budou platiti
podle zákona udržovací příspěvek.
Ale všimněte si, jaké zatížení
administrativy to bude, a jakým způsobem se mnoho
a mnoho těch nároků promlčí
a jak mizivé výhody by z toho měla ta pomocnice
v domácnosti, když se jednou vdá a bude samostatná.
Musíme tedy uznati, že zařazení pomocnic
v domácnosti a žen zaměstnaných do tohoto
zákona podle všeobecných norem platných,
a třeba dobrých pro dělníky, nejeví
se účelným. A stejně je tomu tak u
učedníků. U učedníků
byla provedena msta na malých živnostnících.
Malí živnostníci, kteří mají
jednoho dělníka a jednoho učedníka,
ti by byli vyšli z toho lehčeji. Proto byla provedena
také msta i na těchto, aby museli také ti
platit. Efekt však se projevuje tím, že nejsou
potrestáni živnostníci, poněvadž
oni převalují břemena na otce učedníků,
kteří chtějí zajistiti svému
synovi lepší zaměstnání, možnost
státi se kvalifikovaným dělníkem nebo
řemeslníkem, a tím se právě
těm nejchudším znemožňuje povýšení
do vyšší sociální třídy,
do kategorie kvalifikovaného dělnictva.
Velevážení! Vláda nynější
koalice a celá národní koalice bude státi
po provedení rozpočtu před velikým
dalším úkolem, aby provedla novelisaci zákona
o gentském systému, aby způsobem pro všecky
přijatelným provedla zákon o stavebním
ruchu. My jsme si plně vědomi toho, že cesty,
kterými se nová koalice bude ubírati, budou
se lišiti značně od metod, kterými vlivem
tlaku socialistického byla často nucena ubírati
se i všenárodní koalice. Nové zákonodárství
a nový způsob vlády, ten už se nebude
moci prováděti ve směru diktátu jedné
politické strany v ohledu politickém nebo hospodářském,
nýbrž musí se pohybovati ve směru sociálního
vyrovnání a sociálních potřeb
všech vrstev ve státě. Bude to vláda
klidu v otázkách národních i otázkách
politických, bude to vláda hospodářské
konsolidace, které naše republika nyní tolik
a tolik potřebuje. (Předsednictví se ujal
předseda Malypetr.)
Strana lidová jakožto strana konstruktivní
byla součástkou všenárodní koalice
a pokud bylo to v jejich silách, snažila se, aby ten
vývoj dál se ve smyslu jedině správných
zásad solidarity, na nichž je vybudována. Ona
i v této vládě, poněvadž zastupuje
živel nejširších vrstev lidových,
bude vždycky obhájcem politiky sociální,
politiky dobra pro nejširší vrstvy lidové.
Domníváme se, že tato vláda, až
bude jednou skládati účet ze svého
působení, bude míti položku značně
na straně aktiv, rozhodně pak větší,
nežli měly ty směry, které snažily
se vždycky vnésti své zájmy do zákonodárství
státního. A poněvadž od této
vlády očekáváme, že bude nesena
spravedlností ke všem, že bude nesena spravedlností
národní, spravedlností hospodářskou
a sociální, bude lidová strana tuto vládu
podporovati. (Výborně! Potlesk poslanců
čsl. strany lidově.)
Předseda (zvoní): Dalším
řečníkem je pan posl. dr Kramář.
Dávám mu slovo.
Posl. dr Kramář: Slavná sněmovno!
Myslím, že nebude nikoho mezi námi, kdo by
si byl představoval, že prvá debata v této
sněmovně nebude se zabývati všemi těmi
věcmi, které bouřily naši veřejnost
po celou dobu prázdnin, a že bude nutno, abychom se
zabývali docela jinými otázkami, hlavně
abychom zase jednou alespoň s naší strany si
ujasnili všechny problémy, které jdou daleko
hlouběji než otázky, kterými se zaměstnávalo,
jak pravím, veřejné mínění
letošního léta. Nač toho zapírati?
My jsme si nepředstavovali, že budeme nuceni mluviti
ve sněmovně o tom, jak se máme dívati
na velice vážnou věc, přiznávám
totiž na to, že zástupcové německého
národa jsou již ve vládě a že my
budeme nuceni, abychom pro potřeby státní
i pro otázky hospodářské za této
vlády zachovali stanovisko, které by nebylo přísně
oposiční.
Dnes se také mluvilo zde o tom, kdo je tím vinen,
kdo je vinen tím, že němečtí
zástupci se dostali do vlády dříve,
nežli to bylo všeobecným míněním
české veřejnosti. Myslím, že
je zbytečno, abychom o tom mnoho mluvili. Dojista my s
naší strany a specielně já mohu říci,
že jsme udělali všechno, abychom zachovali všenárodní
koalici. Dovolím si upozorniti jen na to - a odpusťte,
že jsem osobní v této věci - že
celý volební boj jsem vedl více za všenárodní
koalici než za svou vlastní stranu. Tedy my jsme dojista
nejméně vinni tím, že se stalo, co se
stalo. Ale když se již o tom mluví, když
se dokonce říká na př., že já
daleko raději vidím ve vládě Němce
než socialisty, pak přece jenom musím říci,
že je to trochu nespravedlivé a že to ukazuje
na povážlivé mravní defekty našeho
veřejného života, je-li dovoleno, aby se takovéto
věci prostě čtenářům
předkládaly. Každý ví, že
jsme my a já specielně dělali všechno,
abychom urovnali cestu socialistům, kteří
docela zbytečně vystoupili ze všenárodní
koalice, zase do ní zpět, a že to nejsme my,
kterým se může vyčítati, že
jsme neudělali všechno možné, abychom
vyplnili to, co bylo naším programem a co jsme vždycky
považovali za nejdůležitější,
abychom totiž my zde v této sněmovně
vždycky měli československou většinu.
Já pro svou osobu, řeknu docela otevřené,
v této věci se snáším s tím,
co zde pravil kol. Stříbrný. Já
jsme to vždycky říkal a byl to můj starý
program, že přistoupení Němců
do vlády se může státi teprve, když
bude ve vládě zastoupena československá
sněmovní většina, čili jinak
všenárodní koalice. To se bohužel nestalo,
věci byly jiné a musíme se tedy na ty věci
dívati tak, jak se vyvinuly. A tu přirozeně
musím se několika slovy zabývati také
tím, co řekl pan předseda vlády ve
svém úvodním slovu. Nesouhlasil bych, abychom
již dnes říkali, že to, co se stalo, má
historický význam. Mám trochu zkušenosti
v politice - bohužel - a vím, že velmi předčasně
se leckdy nazývalo něco historickým, co se
potom historickým neukázalo. Mně se tak vždycky
zdá, že je lépe ponechati klasifikaci historického
až těm, kteří přijdou po nás,
až budou psáti objektivní historii. Tedy v
tomto ohledu nechci zveličovati, co se stalo, ale dojista
řeknu, že je to ve vývoji naší
republiky věc neobyčejně vážná,
že zástupcové německého národa
postavili se na positivní půdu republiky a jsou
ochotni spolupracovati s jinými na rozvoji státu
a přirozeně ovšem také se zástupci
našeho národa ve prospěch těch, které
zastupují.
Ale zrovna tak musím říci, poněvadž
přece jenom nemůžeme zapomenouti na všechno
to, co bylo před tím, že antecedence pro toto
rozhodnutí nebyly docela příznivé
a že je nutno, abychom se ke všemu, co se stalo, zachovali
kriticky, tím více, že problém, o který
jde, je problém národnostní, jehož řešení
vyrostlo však z problému hospodářského.
Z koalice celní se stala tato koalice, kterou nelze už
nazývati celní. To je koalice vládní,
která se má starati o prospěch a potřeby
celého státu a všeho občanstva. Není
nejmenší pochybnosti, že jsou hospodářské
momenty silné. Bylo by hříchem, abychom je
podceňovali, ale přece jen myslím, že
jest dovolena otázka, zda jsou hospodářské
momenty silnější než momenty národnostní.
Na každý způsob však možno říci,
že jest to pro demokratickou politiku našeho státu
jedním z nejskvělejších vysvědčení,
že zástupcové německého národa
vstoupili doufám beze všech výhrad - na půdu
tohoto státu a že jsou ochotni v tomto státě
pracovati nejen pro ty, které zastupují, nýbrž
i pro všeobecné nutnosti státní.
Musíme se ovšem také tázati, zda toto
rozhodnutí není jen chvilkové, jen náladové
a zda jest možno počítati, že bude skutečné
historickým a trvalým. Nechci si osobovati úkol
předpovídače a hadače, a chci se vůbec
dívati na věc střízlivě, bez
každého vědomého sebeklamu, jak to jinak
často bývá v politice zvykem. A chci se proto
vmysliti do stanoviska německého aktivisty. Je to
snad neobyčejné smělé, co si zde dovoluji,
ale já v politice vycházel vždy z toho, že
není uměním mysliti na to, co já chci,
nýbrž, když za něco bojuji, především
si uvědomiti to, co chce a může můj
odpůrce. To jest myslím jedno z nejdůležitějších
maxim každého politického boje a největší
ochranou před přílišným zklamáním.
Musím však arci říci, že jest velmi
málo politiků, kteří se staví
na toto stanovisko. Prosím tedy, aby mi bylo dovoleno -
jak jsem již řekl - trochu analysovati myšlenky
německých aktivistů.
Pan ministerský předseda ovšem užil pro
vysvětlení této nálady velmi poetických
a krásných slov o tisíciletí, které
zde spolu žijeme, jak jsme byli na sebe odkázáni
atd. Není to snad docela těch tisíc let,
jsou to jen staletí, a mezi těmi staletími
byla některá velmi ošklivá. Tři
sta let jsme byli pod největším útiskem,
pak jsme se starali marně o to, abychom se z toho útisku
dostali. Byly tytéž poměry hospodářské,
tytéž poměry mocenské, žili jsme
zde svázáni, jedněmi vnějšími
osudy, hospodářsky jsme byli na sebe odkázáni
a přece toho půl tisíciletí to vypadalo
tak, že skutečně bychom nemohli z toho odvozovati,
že máme naději, že bude mezi námi
lépe.
Pan kol. Švehla řekl ovšem také,
že tím byli vinni lidé cizí, kteří
se pletli do našich věcí a vlastně nechtěli,
abychom se domluvili. Já bych to nemohl tak říci.
Kol. Švehla jistě ne úmyslně
asi zapomněl, že to byli také velmi dobří
lidé, kteří se o to starali. Mám za
svoji povinnost zde říci, že nesmíme
při zmínce o těchto pokusech zapomenouti
jednoho člověka, který nám jistě
nebyl cizím, který miloval naše království
jako málo kdo z nás, který znal poměry
skutečně do největších podrobností,
který měl za nejvyšší cíl
svého života, pomoci k vyrovnání mezi
Čechy a Němci, a to byl kníže Thun.
Jsem přesvědčen, že i ti druzí
konečně, třeba jim to nebylo milé,
musili to chtíti, poněvadž byl to dojista rakouský
problém, ale k tomu smíru nedošlo ne proto,
že to dělal ten neb onen, nýbrž proto
- a nebudiž mi to vykládáno ve zlé,
když to řeknu - že jistá část
Němců nechtěla nikdy zapomenouti na to, že
měla po století privilegované postavení,
a chtěla toto privilegované postavení zachovati.
V tom byla hlavní příčina nezdaru
všech pokusů o smír. Když vzpomínám
na poslední vyrovnání, musím doznati,
že jsme se s radikálními Němci téměř
smluvili, ale kdo nám to zkazil, to byli zástupci
Němců pražských. V tom byla příčina
a nikde jinde. Dnes jsou poměry jiné a já
arci myslím, že jsou tak silné, že mohly
by také změniti nazírání na
věci na německých stranách.
My dnes máme svůj stát. Ten stát mírovými
smlouvami jest určen jako národní, československý
stát. Nám v mírových smlouvách
byly nařízeny jenom jisté povinnosti k menšinám
a to takové, že já sám řeknu,
že bych si nikdy nedovolil německým krajanům
předkládat jenom to, co bylo v mírových
smlouvách. My se na tyto problémy díváme
jinak a proto jsme dávno a dávno německým
stranám dali daleko více, než jest nám
nařízeno.
Náš stát podle mírových smluv
- a nejen podle mírových smluv, ale i podle ústavních
zákonů, které jsou - mohu to říci
- na dozírnou dobu naprosto nezměnitelny - jest
státem národním, státem českým
a slovenským. A tu, poněvadž myslím,
že němečtí aktivisté jsou lidé
positivní a jsou daleci každé fantasie, mám
za to, že oni to také docela dobře vědí
a jsou si vědomi, že jenom na této basi, ať
již dobrovolného anebo nedobrovolného, milého
nebo nemilého uznání národního
rázu našeho státu, jest možno vůbec
stavěti poměr Němců ke státu
a k našemu národu.
Doufám, že najdu ne odpor, nýbrž snad
tichý, třeba ne veřejný souhlas, řeknu-li,
že málokdy se většina starala o nutné
předpoklady - řekl bych spokojeného života
menšin ve státě tak jako naše. Když
jsme dělali náš jazykový zákon
a naše ústavní zákony, měl jsem
se stanoviska, řekl bych, národně více
radikálního, větší a těžší
boje, než ve všech vyrovnávacích konferencích
s Němci. Němci nemohli míti účinnější
zastánce, než je měli zrovna mezi námi
v našem Národním shromáždění,
když se jednalo o jazykový zákon. Já
se nepamatuji, že bych byl měl tak těžké
boje.... (Výkřiky posl. Pohla.) Pane kolego,
kdybyste tam byl, viděl byste, smím jistě
říci, celou tragiku našeho postavení.
Prosím, abyste to nepokládali za frási, řeknu-li,
že vy byste tam byli sami nedocílili tolik, jako jste
docílili tím, že vaše věci hájili
naši lidé. My nemohli postaviti jazykové právo
pro všechny obyvatele na personální prinicip,
jako jsme to hájili v Rakousku, kde vy jste se proti tomu
bránili. My jsme musili dělati obrácenou
politiku. Vy jste za Rakouska hájili teritoriální
a my personální principy. My jsme se dnes postavili
na personální princip a dali jsme vám to,
co vy jste za Rakouska chtěli - teritoriální
- ovšem, pokud to dovolil státní jazyk československý.
Vy jste byli vlastně pro princip personální
i teritoriální. Pro sebe jste chtěli výhody
teritoriální i personální, ale pro
práva jazyková Čechů jste stáli
na principu teritoriálním, poněvadž
jste chtěli, aby Čech neměl v celém
českém království právo jazykové,
ale pro sebe, pro Němce jste stáli na principu personálním,
aby Němec ve svém jazyku našel právo
všude.
Ale musím říci, jestliže my jsme stáli
na stanovisku personálním pro sebe i pro vás,
že to bylo přece jen stanoveno roku 1627 obnoveným
řízením zemským, tedy následkem
těžké porážky českého
národa od Habsburků utrpěné. Myslím,
když tenkráte se to stalo, že je přece
jen pochopitelné, abychom nyní, když se poměry
obrátily, i my si stanovili podmínky takové,
jak to odpovídá celému našemu názoru
o národním státě. My jsme arci neprovedli
personální princip, poněvadž bychom
byli musili zase říci, že Čech musí
býti dvojjazyčný, ale my jsme udělali
něco, k čemu jsme nebyli ničím povinni.
My jsme přijali princip aglomerace. Kde je jisté
procento jiného obyvatelstva než státního,
tam jsme dali každému příslušníku
menšiny naprostá jazyková práva a dokonce
jsme udělali více. My jsme i teritoriální
princip přijali v tom smyslu, že tam, kde je převážná
většina takové menšiny, je dovoleno užívati
jazyka menšiny i ve vnitřní službě,
tedy něco, čeho jsme od vás nikdy nemohli
dostati a pro co se Rakousko přímo bořilo.
Tedy, jestli jsem řekl, že jste docílili více
tím, co jsme sami dali, než čeho byste bývali
docílili, kdybychom byli spolu bojovali, myslím,
že se nemýlím. Vím, že je dnes
ještě velká oposice obcí, že se
brání tomu, co vychází z platných
zákonů ústavních a jazykových
nařízení, která na základě
toho byla vydána, ale bylo by jen spravedlivé, poněvadž
se většinou jedná o lidi sociálně
slabší, kdyby bylo tolik uznání na německé
straně, aby tato oposice brzy přestala. Záleží
jen na tom, aby naše úřady přesně
se řídily ústavními zákony
a nařízeními, a za druhé aby na německé
straně konečně se počítalo
se skutečností. Proto jsem se nedivil, když
jsem četl v jednom z nejrozšířenějších
německých listů, tuším v "Reichenberger
Zeitung", že učiněna byla výzva,
aby se Němci učili česky. Myslím,
že je to velmi moudré a zejména, když
budou páni ve vládě, že to bude velmi
zapotřebí, poněvadž je to přece
jednou z podmínek, aby se do vlády dostali. Není
pro mne pochybností, že k tomu dojde, a sice proto,
poněvadž přece, myslím, nebude nikdo,
odpusťte, tak politicky naivní, aby si myslel, že
je možno v Československé republice ustanovení
ústavního zákona o státním
jazyku změniti. To je věc naprosto nemyslitelná,
to je a zůstane! Zdá se mně, že jsme
tyto věci vyřídili tak, že budeme moci
říci, že se nám podařil nejtěžší
problém, řekl bych, společného života
dvou národností v jednom státě, problém
jazykový vyříditi tak, že spravedlivým
způsobem nemůže býti proti němu
velikých námitek. (Posl. Pohl [německy]:
Půjde to, když odstraníte fikci národního
státu!) Prosím, já jsem pevně
přesvědčen, že když přijdete
u vás doma k vašemu soudu nebo úřadu,
že ve svém jazyku najdete všude své právo.
A dokonce když se bude o vaší věci psáti
v německém okresu, tak si budou úřady
ty formulky psáti v německém jazyku, což
jste nám nikdy a nikde nechtěli dříve
dovoliti.
Je to jistým zadostiučiněním, že
proti jazykovým nařízením u úřadů
není veliké oposice. Oposice, která je, jde
jenom z obcí. V té věci se těžko
dalo něco dělati, my jsme šli dosti daleko,
a můžete býti přesvědčeni,
že zejména se socialistické strany byly vaše
nároky, a to zejména v otázce obcí
velmi ostře hájeny a že my sami dělali
proto koncese.
A druhá otázka, která hraje v poměru
menšiny k většině tak velikou úlohu,
je otázka kulturní. Pánové na německé
straně si stěžovali, že se zavírají
jejich školy. Konstatuji, že se zavírají
také naše. Není pochybnosti, že německých
škol bylo vždy relativně více než
českých. Je ostatně docela přirozeno,
poněvadž počet dětí po válce
klesl, že to musilo postihnouti německé školy
více než naše. Ale ten proces je už u konce,
poněvadž začíná zase větší
dětská populace. A tak se mně všecko
zdá, že máme zrovna ve školské
politice společný interes. Jsme školsky saturováni
oba a myslím, že pro budoucnost budeme musiti mysleti
na to, abychom nedělali škol více, než
je naprosto potřebí a to nejen z ohledů budgetních,
které jsou přece velice důležité,
ale také proto, poněvadž světovou otázkou
začíná býti nyní otázka
nadbytku inteligence. (Výkřiky komunistických
poslanců.) S tím musíme počítati.
Četl jsem neobyčejně zajímavou řeč
jednoho z německých profesorů z Heidelbergu
na schůzi přírodovědců v Düsseldorfu,
jenž mluvil zrovna o této otázce přebytku
inteligence a jehož názory pranic se neliší
od názorů, které máme my v této
věci. Klidně mohu říci, že Němci
u nás rozhodně nemají ve školské
politice naprosto příčin, aby si naříkali.
Tedy také v této příčině
bych myslel, že německý aktivista může
si říci, že v kulturních věcech
není žádné příčiny,
proč by se nemohl positivně zúčastniti
práce státní.