Čtvrtek 11. listopadu 1926

Posl. Mikuláš: Slavná sněmovno! Ke zprávě výborů zemědělského, rozpočtového a soc. politického budiž mi dovoleno přičiniti několik poznámek.

Takřka rok co rok projednává sněmovna návrhy na podporu toho neb onoho kraje, postiženého živelní pohromou. Některého kraje týká se často několik návrhů různých stran. Tato péče o postižené je sice chvalitebná, pro postižené je však vždy směrodatný její výsledek a tu musíme si doznati, že výsledek našeho jednání není vždy uspokojující. Je to patrno již na př. z toho, že o pohromách v červnu a v červenci letošního roku se udavších jednáno jest teprve nyní. Domnívám se, že by bylo správnější a účelnější, kdybychom nemuseli vůbec podávati podobné návrhy a kdyby bylo postaráno o tento problém jiným způsobem. Domnívám se, že by bylo lépe, aby byla uskutečněna záchrana a podpora poškozeným krajům takovým způsobem, aby postiženým dostalo se podpory a ochrany okamžitě po katastrofě. (Tak jest!) O tom bychom, myslím, měli dnes jednati.

Loňského roku usnesli jsme se sice na zákoně čís. 227 Sb. z. a n., který sledoval cíl podobný, pokud se týče živelních pohrom r. 1925. Než i zákon ten, jímž pro podporu r. 1925 postižených krajů věnováno bylo 36 milionů, 24 milionů na opravu poškozených silnic a 14 milionů na opravu vodotoků, rekultivaci zpustošených pozemků, vydán byl teprve v říjnu uvedeného roku a prováděcí nařízení k němu teprve v prosinci 1925, č. 266 Sb. z. a n., takže poskytnutí podpor následovalo hodně pozadu po pohromách samých. Proto snad měl uvedený zákon určitý význam i pro r. 1926, že totiž nevyčerpaného obnosu mohlo býti použito bezprostředně po katastrofách nastalých r. 1926. Podobného opatření je však třeba do budoucnosti. Dříve než o tom promluvím, považuji ještě za nutno na jednu věc upozorniti.

V loňském zákoně o státní pomoci při živelních pohromách r. 1925, čís. 227 Sb. z. a n., pamatováno bylo také na opatření k zamezení škod při živelních pohromách do budoucnosti. K tomuto účelu zřízen měl býti zvláštní fond a vláda byla zmocněna opatřiti úvěrními operacemi potřebné prostředky. Na úhradu úroků a úmor povoleno zařaditi každoročně do rozpočtu 50 milionů Kč. Pokud jest mi známo, nejeví se dosud vůbec žádný účinek tohoto opatření. V tom směru stěžovali si také oba páni zpravodajové, kol. inž. Černý a kol. Dubický. Podle prováděcího nařízení mělo ministerstvo veřejných prací a zemědělství za součinnosti státní vodohospodářské rady sestaviti stavební program pro provádění soustavné úpravy vodních toků k zamezení povodňových škod. Uskutečňování programu toho mělo se díti z prostředků uvedeného fondu. Vláda však nevykonala vůbec nic a ani se, myslím, o to nepokoušela v tom směru, aby získala pro fond ten potřebné prostředky. V důsledku toho ovšem nemohlo býti pokračováno v úpravě vodních toků, i kdyby stavební program úprav těch byl vypracován.

Ovšem, že ani stavební program nebyl dosud vypracován. Uvažme, co by bylo v době hospodářské krise a nezaměstnanosti znamenalo, kdyby bylo vykonáno v tom směru to, co vykonáno býti mělo a co vykonáno býti mohlo, kdyby v důsledku toho bylo se ke skutečnému provádění prací těchto přikročilo. V tom směru bude třeba urychleně jednati. Poněvadž jde o záležitost ryze hospodářskou a protože nynější vláda podle souhlasných tvrzení orgánů stran vládu tvořících je právě jen k řešení takových záležitostí povolána a schopna, jsme opravdu zvědavi, jak se vláda v tom směru zachová.

V souvislosti s tím, co jsem uvedl, chtěl bych upozorniti ještě na jedno. Pro úpravu a regulaci vodních toků máme tolik různých úřadů zvláštních nebo k jiným úřadům státním či samosprávným přičleněných, že je velmi nesnadno vyznati se v našem vodním hospodářství a v kompetenci jednotlivých úřadů. Tato okolnost je, myslím, také příčinou toho, že není možno vůbec k soustavnému provádění prací se dostati. Vždyť záležitosti ty obstarávají následující úřady: 1. Zemědělská rada, řešící v zájmu zemědělství úkoly meliorační, 2. Vodní oddělení zemských správních výborů a oddělení pro využití vodních sil při těchže úřadech, jejichž péči svěřeny jsou v Čechách některé přítoky Vltavy a Labe. 3. Vodní oddělení při zemské správě politické, provádějící hlavně práce udržovací na trati Budějovice-Hřensko. 4. Hydrografická oddělení zemských správ politických, opatřující hydrotechnické podklady pro všechny vodohospodářské práce jednotlivých úřadů na podkladě organisované služby ombrometrické, dále pozorování a měření na řekách za různých stavů vodních, péče o katastr vodních sil atd. 5. Úřad pro hrazení bystřin, jehož úkoly jsou již vymezeny názvem úřadu toho. 6. Regulační komise, která v Čechách zabývá se úpravami některých přítoků a částí toku Vltavy a Labe. 7. Kanalisační komise, která provedla v Čechách splavnění Vltavy mezi Mělníkem a Prahou a splavnění Labe pod Mělníkem až k Hřensku. 8. Ředitelství pro stavbu vodních cest. Úřad tento byl zřízen pro splavnění středního Labe od Jaroměře k Mělníku a Vltavy od Budějovic ku Praze, jakož i zřízení spojovacích kanálů mezi Labem a Odrou a Labem a Dunajem.

K výše jmenovaným úřadům přistupují jednotlivá vodní oddělení při ministerstvech: veřejných prací, zemědělství, obchodu, čsl. plavební úřad, hydrologický ústav při ministerstvu veřejných prací, poříční správa a několik menších úřadů.

Že tato roztříštěnost vodního hospodářství a péče o úpravu vodních toků způsobuje nemožnost pouhého vypracování řádného stavebního programu soustavných prací upravovacích - nehledě k těžkopádnosti aparátu a že jest tato okolnost uznána, to patrno je z toho, že v uvedeném nařízení vlády čís. 266 1925, jímž se provádí zákon o státní pomoci při živelních pohromách r. 1925 a opatření k zamezení škod v budoucnosti, stanoveno bylo ustavení státní vodohospodářské rady jako poradního sboru, který by podával ministerstvu veř. prací a zemědělství dobrozdání při sestavování stavebního programu a jeho provádění. Podrobné předpisy o složení a působnosti státní vodohospodářské rady měli vydati ministři veřejných prací a zemědělství. Ovšem, ani v tomto směru se ničeho nestalo a ani státní vodohospodářská rada nebyla jmenována a ustavena. Z toho, o jsem uvedl, je patrno, že prvním předpokladem k prostému vypracování programu, tím spíše ovšem k účelnějšímu provádění prací jest zrušení mnoha úřadů pro vodní hospodářství resp. jejich sloučení v jeden úřad. (Tak jest! Výborně!)

I stále dokazovaná nutnost šetření ve veřejné správě a zavedení pořádku mluví pro toto opatření. Je tedy možnost prováděti ve velikém měřítku regulační a upravovací práce směřující k zamezení povodňových škod v budoucnosti.

S politováním konstatujeme, že vláda této možnosti nevyužila. Nynější vláda může tento nedostatek odstraniti. Neučiní-li tak, pak bude na ni padati odpovědnost, budou-li některý z příštích roků zaplavena o strhána pole a luka ležící v povodí některých řek a říček, o nichž projednávané návrhy jednají. Opatření, o nichž mluvím, mohou zameziti škody způsobené povodněmi. Zameziti živelní pohromy vůbec - krupobití, průtrže mračen, trvalé deště a pod. - není ovšem možno. Pro tyto případy živelní pohromy je třeba opatření, o němž jsem mluvil na počátku, aby totiž poškozeným - jsou to především zemědělci - bylo možno nahraditi škody, resp. poskytnouti náhrady bezprostředně po katastrofě.

Ministerstvo zemědělství vypracovalo svého času návrh zákona o krupobitním pojištění. O návrhu konány byly porady, na nichž byly vytčeny vady návrhu. Mluvil jsem na tomto místě svého času o tomto návrhu. Konstatuji jen, že v poradách těch byli to zástupci Ústřední jednoty československých malozemědělců, kteří s návrhem ministerstva zemědělství - návrh jednal o nuceném pojištění krupobitním a monopolní pojišťovně - nesouhlasili a navrhovali utvoření zvláštního fondu pro živelní pohromy, z něhož by měla býti poskytována postiženým náhrada škod, resp. podpory. Zástupci ministerstva zemědělství nechtěli však tomuto způsobu řešení rozuměti. Patrně nešlo ministerstvu zemědělství o prospěch zemědělství a zemědělců, nýbrž sledovalo jiné úmysly. U tohoto ministerstva, v němž panuje přesvědčení, že republikánská strana a zemědělství jedno jsou, stává se totiž velmi často, že zájmy republikánské strany jsou vydávány za zájmy zemědělství nebo jsou jako takové líčeny. V tomto mínění utvrzuje nás okolnost, že ministerstvo zemědělství nepředložilo až dosud návrh o pojištění živelním, který slíbilo přepracovati a upraviti k ústavnímu projednání.

Tu myslím, že je na místě otázka, co se stalo nebo stane s částkou 40 mil. Kč, která zákonem čís. 149 z r. 1923 a v souvislosti se zákonem čís. 219 z roku 1924 byla Národním shromážděním právě pro účely veřejného živelního pojištění povolena a z níž při ministerstvu zemědělství byl zřízen fond pro účely veřejného živelního pojištění. (Předsednictví převzal místopředseda Slavíček.)

Nám dostává se určitého zadostiučinění a potvrzení, že naše myšlenka na zřízení fondu pro živelní pohromy - nikoli fond pro účely živelního pojištění - byla a jest správná. Jest to uznáno v návrhu daňové reformy, podle něhož mají býti u zemědělských rad zřízeny fondy, do nichž by plynulo 15% ze státní přirážky k dani pozemkové a 10% z obecních přirážek k dani pozemkové a z něhož by byla hrazena pozemková daň za zemědělce živelní pohromou postižené a přebytku fondu použito by bylo k poskytování podpor postiženým. Podrobně o této věci budeme míti příležitost mluviti při projednávání daňové reformy.

Omezuji se proto na konstatování, že zásadně bylo použito naší myšlenky, ale že se neprovádí dostatečným způsobem. Zřízení fondu pro živelní pohromy, do něhož přispívati bylo by povinností nejen zemědělců, ale i majitelů lesů, jest stále nutností, ovšem že i po tom bude povinností vlády postiženým pomáhati i jiným způsobem. Tak na příklad letos trvalými dešti byla způsobena v některých krajích taková neúroda brambor, že není řídkým zjevem sklizeň 100 kg brambor nebo i méně z 1 korce pole. V takových případech je těžko poskytovati podpory. Jest však možno a nutno umožniti i takto postiženým zemědělcům, zejména drobným, nákup brambor pro potřebu v domácnosti a zejména pro sadbu na příští rok za nižší ceny. To ovšem znamená umožniti dovoz levných brambor z ciziny. (Tak jest!) Nedostatek brambor a jejich vysoká cena doléhají dnes stejně tíživě jak na konsumenta, tak i na drobné zemědělce postižených krajů. Očekáváme proto, že dovozu brambor z ciziny nebudou činěny nejen teď, ale hlavně na jaře příštího roku překážky a že vláda, resp. ministerstvo zemědělství postará se o to, aby zemědělcům poškozených krajů umožněno bylo získati levnou a zdravou bramborovou sáď.

V závěru dovoluji si prohlásiti: Československá národně socialistická strana jest si plně vědoma těžké hospodářské situace drobného zemědělského lidu způsobené živelními katastrofami, a proto bude pro předložené zprávy výboru zemědělského, sociálně-politického a rozpočtového hlasovati. (Potlesk poslanců čsl. strany nár. socialistické.)

Místopředseda Slavíček (zvoní): Další slovo má p. posl. Chlouba.

Posl. Chlouba: Účelem usnesení zemědělského, sociálně-politického a rozpočtového výboru na podporu postiženým živelními pohromami jest, aby sněmovna zavázala vládu ke splnění určitých věcí, které mají za účel zmírniti aspoň poněkud účinky škod nastalých letošními živelními pohromami. V usnesení tom jest, aby vláda ihned provedla šetření, aby provedla opatření na osetí ploch, aby provedla odpis daní, zaopatření steliva, osiva atd., ale zejména aby ustanovení II. hlavy zákona ze dne 15. října 1925, č. 227 Sb. z. a n., o státní pomoci při živelních pohromách a o opatření k zamezení škod při živelních pohromách v budoucnosti bylo co nejrychleji provedeno, aby tak intence zákona přišla skutečně k platnosti. Ustanovení zákona tohoto dává k disposici ročních 50 mil. Kč na provádění úpravných prací vodohospodářských v tom smyslu, aby prováděním těchto prací byly škody při živelních pohromách do budoucnosti co možná nejvíce odstraněny. Žádáme vládu Československé republiky - praví se dále ve zprávě výboru - aby ihned nařídila příslušná jednání, aby na účet této dotace byla opatřena půjčka do té výše, aby na její zamortisování a zúročení stačila tato roční dotace, citovaným zákonem ve výši 50 mil. Kč povolená, a aby obnosu této půjčky bylo použito nejrychlejším tempem k provádění příslušných prací vodohospodářských v rámci programu pro celou Československou republiku stanoveného.

Usnesení zemědělského a rozpočtového výboru, aby sněmovna zavázala vládu ke splnění určitých preventivních opatření, stalo se 16. června t. r. Teprve dnes se o tom podává zpráva sněmovně a žádá se na ní souhlas. Máme za to, že je to neúcta k celému stavu, ke všem těm tak těžce živelními pohromami postiženým lidem, když tato sněmovna teprve po uplynutí několika měsíců projednává tu určité návrhy na odpomoc obyvatelstvu postižených krajů. (Výborně!)

Porovnáme-li to s onou skutečností, jaká byla pohotovost těch kruhů a stran, které dnes tvoří vládní většinu při projednávání celního sazebníku, pochopíme, že v prvém případě šlo o agrární buržoasii, tentokráte však jde jen o chudé malozemědělce, a proto se tolik nepospíchá. (Tak jest!)

Všechny ty poškozené malozemědělce, všechny ty drobné zemědělce i dělníky může zajímati ta věc, jak se dnešní vláda staví k ustanovením zákona, zvláště II. hlavy zákona ze dne 15. října 1925, č. 227 Sb. z. a n., o státní pomoci při živelních pohromách a o opatření k zamezení škod při takovýchto pohromách do budoucna. Ve smyslu citovaného zákona a na účet oné dotace 50 mil. Kč má býti opatřena zápůjčka do oné výše, aby na její zúročení a zamortisování stačila tato roční dotace. Této případné půjčky má býti použito nejrychlejším tempem k provedení příslušných prací vodohospodářských, t. j. provedení jakéhosi generálního plánu regulací řek, potoků a bystřin. Zákon byl usnesen 15. října 1925, dodnes se nic nestalo a ani nestane.

Včera se ujal v rozpočtovém výboru slova ministr veř. prací, do jehož resortu patří případné provedení onoho plánu o regulaci řek a potoků, a řekl ihned ve svém úvodu, že jsme - t. j., že dnešní vláda jest - se státním hospodářstvím v bludném kruhu, že je málo peněz a že ve věci provedení vodohospodářských prací ve smyslu zákona č. 227 nelze vypsati zahraniční půjčku čili že ona roční dotace 50 mil. Kč je ilusorní, že onen zákon je zákonem na papíře a také na papíře zůstane, poněvadž ministr financí a s ním celá vláda nemá k těmto účelům peněz.

Je to nový, nikoli však ojedinělý příklad, že podobné zákony, jako je tento zákon č. 227, budou uloženy ve sněmovním archivu, aby je prach pokryl. Takový osud čeká každý takový zákon, který za dnešního režimu byl snad omylem usnesen a vytištěn.

Švehlova vláda nemá peněz na regulace řek a potoků. Tato vláda však má peníze a velké peníze na militarismus, má velké peníze na četníky, policii, ale nemá peněz k tomu, aby protiopatřeními zamezila do budoucna škody živelními pohromami povstalé a raději nechá každoročně ničiti případnými povodněmi majetek svých občanů, ponejvíce to drobných rolníků a dělníků. Švehla s dr Spinou tu vzkazují obyvatelstvu republiky, že na takové věci, jako je uskutečnění nějakého většího regulačního plánu, provedení regulace řek a potoků, není peněz nový to důkaz o tom, že třeba u moci se podílejí čeští i němečtí agrárníci, je přece vládní politika vzdálena toho, aby tu něco bylo učiněno pro malozemědělce.

Proč není peněz? Na západě dohodoví kapitalisté sestavují kontokorent reparací za převzaté železnice a státní statky. Tyto reparace jsou toho druhu, že se vláda připravuje ukovati na základě toho pro dělníky, živnostníky a pracující rolníky v podobě nových daní těžkou olověnou kouli, která tu má býti zavěšena na nohy pracující třídě. Proto není peněz. (Souhlas komunistických poslanců.)

A přece bylo způsobeno tolik škod v Čechách, na Moravě, na Slovensku i v Podkarpatské Rusi! Jaké jsou škody, povstalé posledními živelními pohromami? Nejsou zjištěny? Byla by patrně vyšla také najevo strašlivá bilance a s ní ovšem bezohlednost a škody, nadělané celní politikou.

Jednalo se přece o nákup steliva, krmiv a osiva.

Akce podpůrná, která tu byla provedena, jest v poměru ke škodám tak nepatrná, že velká většina poškozených musila si zaopatřiti jak semena, tak stelivo a krmiva za vysoké ceny. Tady se ukázaly a také se vymstily účinky celní politiky právě na těch, o nichž tu bylo před několika měsíci mluveno, že jim celní tarif přinese užitek. Nyní se tedy ukazuje, komu celní politika prospívá a komu škodí.

A také to přidělování podpor a případných naturalií děje se jako vždy stranicky, podle koaličního klíče. Všechny důrazné připomínky v zemědělském a rozpočtovém výboru, že se tu musí postupovati podle nároků, nestranně, byly úplně marné. Nějaká nestrannost u dnešního režimu a jeho představitelů je úplně vyloučena. V této věci se prováděla zase politická licitace. Ani tam tedy, kde jde o neštěstí lidí, nemohou se strany, nalézající se u vládní moci, odříci politické licitace s neštěstím obyvatelstva.

A jestliže si pak člen vládní většiny sám stěžuje do této politické licitace a stranického počínání, jako posl. Roudnický ve výboru, nasvědčuje to jen tomu, co jsme zdůrazni!i již ve výborech, že tu není dobré vůle pomoci.

Mám zde několik klasických dokladů k tomu, jak se provádějí tyto podpory. První případ je z Táborska. Zde se praví: Loňského roku 1925 dostal táborský okres pro zemědělce poškozené živelními pohromami obnos 37.000 Kč. V obci Řevnově bylo 28 žadatelů, z nichž 18 dostalo po 200 Kč a 11 žadatelů bylo odmítnuto. Podpory dostali nejzámožnější, odmítnuti byli nejchudší a nejpotřebnější. Když si odmítnutí stěžovali na okresní politické správě, řekli jim, že se na věci ničeho měniti nedá. Intervenovali později s agrárním poslancem Křemenem z Prudic, a tu okresní hejtman čestným slovem ubezpečil deputaci, že napříště bude postupováno spravedlivě. Stěžovatelé se tím uspokojili. Letošního roku stížen byl táborský okres značnou měrou živelními pohromami, k jejichž zmírnění byly provedeny dvě akce: soukromá a státní. V soukromé akci, organisované agrárníky, byli v uvedené obci právě nejchudší a nejpotřebnější vyřazeni. Ze státní akce disponující 150.000 Kč byly poskytnuty podpory postiženým z obce Řevnova. Majitel čísla 1 obdržel 3.000 Kč, majitel čísla 2 6.000 Kč, čísla 3 3.000 Kč, čísla 4 5.000 Kč, čísla 12 4.000 Kč, čísla 16 3.000 Kč, občan Matoušek 3.000 Kč, kovář 2.000 Kč, rolník Louda 3.000 Kč. V Řevnově jsou to lidé nejzámožnější. Okresní hejtman sdělil odmítnutým, že podpora udílí se jenom těm, kdož byli existenčně poškozeni. Podpořeni byli rolníci, kteří dávají svým dcerám 50.000 až 100.000 Kč věna. Domkáři, zadlužení hypotekárně, kteří se museli znovu v záložně zadlužiti, aby si mohli koupiti kousek panské půdy, a z nichž mnozí dluhují značné obnosy Státnímu pozemkovému úřadu a platí úroky, ti nejsou existenčně poškozeni? Okresní politická správa briskně je odmítla. Zajímavé je, že mezi navrženými pro podpory, jsou i majitelé zbytkových statků! V obci zvolena byla místní 4členná komise. Byli v ní domkáři Jan Křiklán a František Roužek, živnostník Karel Navrátil a rolník František Louda. Komise dostavila se na okresní politickou správu v Táboře a dožadovala se spravedlivého postupu. Bylo jí však řečeno, že na přání komise nebude brán zřete! a že úřad má vlastní komisi, která své dobrozdání podala, a na tom že nelze ničeho měniti. Z obce Řevnova bylo 38 žadatelů, z nichž vyhověno bylo pouze devíti, a to těm, kteří jsou v obci nejzámožnější. Mimo to udělení podpory je vázáno na odběr osiva a sádi od agrárnického hospodářského družstva. Uvedený postup okresní politické správy je ostře posuzován v celém okresu stejně jako chamtivost agrárnických veličin a vedení republikánské strany na táborském kraji.

Mám tu další případ z Kolína. Janu Tichému, majiteli živnosti č. 153, bylo poškozeno vnitřní zařízení, nábytek atd. Celková škoda činí úhrnem asi 10 tisíc Kč. Do dnešní doby marně čeká na podporu ze státní akce.

Anežka Vlasáková z Kolína č. 119. Odplavala jí prkna atd., byl jí poškozen dům, atd., takže celková škoda činí asi 40 tisíc Kč, ale do dnešního dne čeká marně na nějakou státní podporu.

V Podkarpatské Rusi celé údolí Uže bylo zaplaveno, celé tisíce lidí přišly o svůj majetek. Byly pobořeny domy, dobytek a všechen inventář byl odplaven. V Užhorodě samém 48 lidí přišlo o byt, ale když naše komunistická frakce tamější podala návrh, aby tamější herny byly poskytnuty přechodně za přístřeší nebydlícím, bylo to ovšem zamítnuto. A zajímavá je ještě ta věc, že pomoci se dosud těmto lidem nedostalo, poněvadž zde u ministerstva vnitra není dosud tamějšími úřady podána o tom, v jakém rozsahu se škody staly, úplně žádná zpráva.

Z toho, co jsem tu uvedl, je vidno, že tu v rámci československého režimu nelze vám vyřešiti ani tak jednoduchou věc, jako je spravedlivé rozdělení státní podpory obyvatelstvu postiženému živelními pohromami. Z toho je znovu viděti, že v programu dnešní vlády není ulehčiti těžkou situaci dělníkům, ba ani malým rolníkům. A přece tu jde z největší části o lidi, kteří se hlásí právě k táboru agrárnímu. (Místopředseda Slavíček zvoní.)

Hned jsem hotov. Jejich vlastní lidé tu dělají rozdíly a odstrkují je stranou. Žízeň po zisku vás vede k vypiaté celní politice. (Tak jest!)

Z toho, co jsem uvedl, je vidno, že tato vláda ani tyto jednoduché věci nemůže uvésti v soulad se zájmy obyvatelstva. My také víme, že provésti nějakou podporu na široké základně obyvatelstvu poškozenému živelními pohromami je pro vás stejným problémem jako odstraniti dnešní hospodářskou krisi a dáti dělníkům práci a chléb. Prozatím se k této skutečnosti nechcete přiznati. Úkolem naším bude, abychom ukázali všem malozemědělcům vaši dvojí tvář. Dnes je doba, kdy každý musí říci své "ano" nebo "ne". Také vy budete museti přiznati barvu. (Potlesk komunistických poslanců.)

Místopředseda Slavíček (zvoní): Dále má slovo p. posl. Simm.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP