Předseda: Malypetr.
Místopředsedové: Zierhut, inž.
Dostálek, Slavíček, Stivín.
Zapisovatelé: Ježek, dr Petersilka.
222 poslanců podle presenční listiny.
Zástupci vlády: min. předseda dr Švehla,
ministři Černý, dr Engliš,
dr Hodža, dr Mayr-Harting, Najman,
dr Peroutka, dr Spina, dr Srdínko,
Šrámek, Udržal.
Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník
dr Říha, jeho zástupce dr Mikyška.
Předseda (zvoní): Zahajuji 49. schůzi
posl. sněmovny.
Dovolené udělil jsem: na dnešní schůzi
posl. Buřívalovi pro neodkladné zaměstnání,
na dobu od 19. do 23. listopadu posl. Špatnému
pro neodkladnou cestu.
Došly dotazy. Žádám o přečtení.
Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška
(čte):
Dotazy:
posl. Bezděka a druhů min. financí o zamýšleném
zvýšení poplatků za vystavování
pasů (č. D 509-II),
posl. Janovského a druhů min. zásobování
o odpírání cukrovarů dodávati
cukr za úředně stanovené ceny (č.
D 510-II),
posl. Hodiny min. školství a nár. osvěty
o udělení definitivy 16ti prozatímním
učitelům občanských škol, kteří
se vzdali trvalého ustanovení na obecných
školách (č. D. 497-II).
Předseda: Počátkem schůze byly
tiskem rozdány a současně přikázány
výboru iniciativnímu návrhy.
Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška
(čte):
707. Návrh posl. Kreibicha, Bolena a soudr. na vyšetření
t. zv. aféry Eislerovy vyšetřovacím
výborem poslanecké sněmovny.
708. Návrh posl. Tomáška, dr Wintera, dr Dérera,
Hampla a soudr. na vyšetření aféry Cyrila
Koburka a věcí s ní souvisících.
Předseda (zvoní): Přistoupíme
k projednávání pořadu, na němž
jakožto první odstavec jest:
1. Zpráva výboru rozpočtového o
vládním návrhu (tisk 590) státního
rozpočtu republiky Československé a finančního
zákona pro rok 1927 (tisk 670).
Rozpočtový výbor, jemuž předloha
tato přikázána byla ve 42. schůzi
poslanecké sněmovny dne 14. října
1926, stanovil zpravodajem p. posl. dr Hnídka.
Podle usnesení předsednictva sněmovny míním
podle §u 43 jedn. řádu rozděliti rozpočtovou
rozpravu na povšechnou a podrobnou.
Rozprava podrobná rozvržena by byla na 4 části,
a to:
Část první, obsahující
část politickou ze skupiny I. Vlastní
státní správa, totiž:
oddíl A. Ústřední orgány státu,
kap. 1. President republiky a kancelář presidenta
republiky, kap. 2. Zákonodárné sbory, kap.
3. Předsednictvo min. rady,
oddíl B. Správa zahraniční a vojenská,
kap. 4. Ministerstvo zahraničních věcí,
kap. 5. Ministerstvo nár. obrany,
z oddílu C. Správa vnitřní, lit. a)
správa politická: kap. 6 a 6 A. Ministerstvo vnitra,
lit. b) správa justiční a legislativní:
kap. 7 a 7 A. Ministerstvo spravedlnosti s Nejvyšším
soudem, kap. 8. Agenda ministerstva pro sjednocení zákonův
a organisace správy, kap. 9. Nejvyšší
správní soud a Volební soud.
Část druhou, obsahující
část kulturní a sociální
ze skupiny I. Vlastní státní správa,
totiž z oddílu C. Správa vnitřní,
lit. c) správa kulturní: kap. 10 a 10 A. Ministerstvo
školství a nár. osvěty, lit. e) správa
sociální: kap. 17 a 17 A. Ministerstvo soc. péče,
kap. 18 a 18 A. Agenda ministerstva pro zásobování
lidu, kap. 19 a 19 A. Agenda ministerstva veř. zdravotnictví
a tělesné výchovy, kap. 20 a 20 A. Pensijní
a zaopatřovací požitky.
Část třetí, obsahující
hospodářskou a dopravní
část ze skupiny I. Vlastní státní
správa, totiž z oddílu C. Správa vnitřní,
lit. d) správa hospodářská a dopravní:
kap. 11 a 11 A. Ministerstvo zemědělství,
kap. 12 a 12 A. Státní pozemkový úřad,
kap. 13 a 13 A. Ministerstvo průmyslu, obchodu a živností,
kap. 14 a 14 A. Ministerstvo veř. prací, kap. 15.
Ministerstvo pošt a telegrafů, kap. 16. Ministerstvo
železnic - jakož i skupinu II. Správa státních
podniků.
Část čtvrtou, obsahující
finanční část ze skupiny I.
Vlastní státní správa, totiž
oddíl D. Správa finanční: kap. 21
a 21 A. Ministerstvo financí, kap. 22 a 22 A. Všeobecná
pokladní správa, oddíl E. Kontrola státní
správy: kap. 23. Nejvyšší účetní
kontrolní úřad - dále skupinu III.
Podíl samosprávných svazků na státních
daních a poplatcích, jakož i skupinu IV. Správa
státního dluhu.
Co do lhůty řečnické navrhuji podle
usnesení předsednictva, aby při celé
rozpočtové debatě lhůta řečnická
činila: pro klub více než 20tičlenný
tolikrát 12 minut, kolik má klub členů,
pro klub méně než 20tičlenný
tolikrát 14 minut, kolik má klub členů,
nejméně však jednu a půl hodiny pro
klub, při čemž na úhrn poslanců
bez klubovní příslušnosti pohlížeti
jest jako na jeden klub.
Jsou proti tomuto mém návrhu námitky? (Nebyly.)
Není jich. Návrh můj je přijat.
Zahajuji tudíž povšechnou rozpravu o finančním
zákonu a o státním rozpočtu republiky
Československé pro rok 1927 a dávám
slovo zpravodaji p. posl. dr Hnídkovi. (Výkřiky
posl. Hackenberga.)
Zpravodaj posl. dr Hnídek: Pane předsedo,
dámy a pánové! Devátý rozpočet
naší republiky, který právě rozpočtový
výbor projednal a o němž podává
zprávu slavné sněmovně, je dalším
krokem ve státním hospodářství.
Již na první pohled je zřejmo, že rozpočet
na příští rok je konstruován
formálně docela jinak než rozpočty let
minulých. Ale nejen formální, i materielní
konstrukcí je odlišný od rozpočtů
předcházejících. Podle mého
úsudku můžeme dnešní konstrukci
předloženého rozpočtu pokládati
za definitivní, protože vyhovuje jak teoretickým
požadavkům národohospodářským,
tak i konstrukci našeho státního hospodářství.
Snad by se mnohému zdálo, že tato forma rozpočtu
je pouhou novotou, zavedenou bez potřeby. Ale není
tomu tak. Státní hospodářství
si tuto formu přímo vynutilo. My jsme nemohli zůstati
při dosavadních formách rozpočtových,
poněvadž státní hospodářství
v podnicích bylo postaveno na zcela jinou základnu.
Dosud - a hlavně v prvních letech - byly rozpočty
sestavovány docela empiricky, a my přece konečně
musíme dospěti k metodickému sestavování
rozpočtu. A tomuto požadavku tento rozpočet
plně vyhovuje; proto ne bezdůvodně říkám,
že jsme se již přiblížili k definitivní
formě rozpočtu a že bychom mohli již nyní
přikročiti k definitivnímu vypracování
rozpočtového zákona. Jsem také přesvědčen,
že brzy dojde i k definitivní formě zákona
a tak k definitivní materielní stránce celého
rozpočtu.
Již dnes objevuje se rozpočet skoro konstantní,
pohybuje se okolo 9 miliard a pravděpodobně už
to tak bude také i v příštích
letech, jak později budu míti příležitost
o této věci mluviti.
Co pak po formální stránce nejvíce
cením, je přehlednost letošního rozpočtu
a potom jeho specialisace, která jde až do těch
nejzazších podrobností. Po této stránce
ovšem provedlo ministerstvo financí neobyčejně
velké změny. Rozpočet na r. 1926 byl konstruován
tak, že byl rozdělen na dva díly. Prvý
obsahoval výdaje, druhý příjmy. V
každém pak dílu šly za sebou jednotlivé
kapitoly bez vnitřní spojitosti, řekl bych
tak podle tradice, podle obyčeje. Investice a státní
podniky byly pojaty do jednotlivých resortů, ovšem
státní podniky měly také zvláštní
přílohy. Ale rozpočet na r. 1927 vypadá
docela jinak. Hlavním vodítkem při sestavování
rozpočtu na r. 1927 byl požadavek přehlednosti
- a vnitřní spojitosti jednotlivých resortů.
Proto je rozdělen na čtyři skupiny. Prvou
skupinu tvoří vlastní administrativní
rozpočet, druhou rozpočet státních
podniků, třetí skupinu tvoří
příděl samosprávným svazkům
a čtvrtou skupinu potom státní dluh.
Rozdělení toto na první pohled zdá
se dosti složité, ve skutečnosti však
toho rozdělení neobyčejně přispívá
k přehlednosti a ke studiu celého rozpočtu.
V rozpočtu vlastní správy sestaveny jsou
jednotlivé resorty, jak již bylo pověděno,
podle vnitřní souvislosti. Seskupení toto
odpovídá praktické potřebě,
a je to, abych tak řekl, vlastně kodifikací
toho, co se zde již prakticky provádělo při
projednávání rozpočtů minulých
let. Odtud také je to nové číslování
kapitol. Přehlednosti také jistě posloužilo,
že při každém resortu je uveden výdaji
příjem pohromadě, takže není
třeba hledati příjmy v docela jiné
části rozpočtu než výdaje, tedy
každý resort má tyto věci úplně
spojeny.
Ve skupině druhé jsou rozpočty státních
podniků, ovšem jsou to rozpočty hrubé.
I zde co se týče formy byla veliká pozornost
věnována přehlednosti. Tato skupina je rozdělena
na 4 díly. V každém oddílu při
jednotlivých paragrafech jsou uvedeny náklady provozu
a investic. Investice, jak o tom později bude ještě
řeč, hrazeny jsou jednak provozním přebytkem,
jednak přímo ze státní pokladny. Nejsou
tyto investice státních podniků, jako tomu
bylo dosud, hrazeny úvěrem, ale hotově. Taková
věc už nese sama sebou, že v tomto rozpočtu
státních podniků nemohou býti čísla
naprosto přesná, není to ani možno přesně
také věděti, jaký bude výnos
nebo schodek, to závisí úplně na okolnostech,
jako při každém soukromém podniku. Každý
soukromý podnik vykazuje výnos podle toho, jaká
je konjunktura, a podobně je tomu také u státních
podniků, které musí docela podle konjunktury
vykazovati výsledky.
Státní podniky také nemají provedeny
bilance. Teprve potom, až budou provedeny, mohou se objeviti
přesná čísla ve státním
rozpočtu. Je zvláštností konstrukce
našeho rozpočtu, že konečné saldo
státních podniků objevuje se jednou cifrou
v administrativním rozpočtu, a to saldem ve všeobecné
pokladní správě. Zde je velký rozdíl
proti loňskému roku. Rozpočty státních
podniků neobjevují se už, jak jsem řekl,
u jednotlivých kapitol, nýbrž docela separátně,
takže s vlastním rozpočtem administrativním
nemají skoro co dělati, objevují se jen konečná
salda všech státních podniků dohromady
jednou cifrou ve všeobecné pokladní správě.
Příděly samosprávným svazkům
tvořily v minulých rozpočtech docela samostatnou
kapitolu - byla to kapitola VI a VI A. V rozpočtu na rok
1927 podíly autonomním svazkům tvoří
třetí skupinu státního rozpočtu.
Podíly tyto jsou už odečteny od některých
daní, které jsou uvedeny v příjmech
rozpočtu ministerstva financí, takže v tomto
rozpočtu ministerstva financí neobjevují
se některé daně pozemková, domovní
třídní a činžovní a daň
z obratu - celé, jak budou vybrány, nýbrž
už zmenšené o příděly autonomním
svazkům. To je důležitá novota proti
dřívějším dobám. Je tam
uvedena jen cifra, kterou si stát ve své pokladně
ponechá, nepočítá se s cifrou, která
je pak přidělena autonomním svazkům.
Čtvrtou skupinu tvoří státní
dluh. Tato skupina je docela samostatná a souvisí
s rozpočtem jen potud, že umořování
a úrokování na tuto skupinu je uvedeno také
jednotnou cifrou ve všeobecné pokladní zprávě.
Co je v rozpočtu ve skupině IV - státní
dluh to je vlastně jen také přehled státního
dluhu.
Důležitou změnou dále je vynětí
administrativních investic z jednotlivých resortů
a přikázání jich rozpočtu ministerstva
veř. prací. Dosud tomu tak nebylo, poněvadž
administrativní investice byly vedeny při jednotlivých
resortech, kdežto nyní jsou dány do rozpočtu
ministerstva veřejných prací, a proto rozpočet
tohoto ministerstva objevuje se proti roku loňskému
daleko vyšší, jak o tom bude později řeč.
Další novotou, a to zásadního významu,
která ovšem není provedena do důsledku
v celém rozpočtu, ale objevuje se jen v zákoně
finančním, je to, že se nerozlišují
ve finančním zákoně výdaje
a příjmy na řádné a mimořádné.
Výslovně podotýkám, že se to
neobjevuje důsledně v celém rozpočtu.
V rozpočtu jsou výdaje rozděleny na řádné
a mimořádné, kdežto ve finančním
zákoně jsou uvedeny jen jednou cifrou, řádné
a mimořádné dohromady. Dosud je mezi národohospodáři
spor o tom, mají-li se v rozpočtech rozlišovati
položky řádné a mimořádné.
Novější teorie zavrhují toto rozlišování
proto, poněvadž je těžko stanoviti přesně
definici, co je příjem řádný
a mimořádný, a potom je také těžko
stanoviti hranici, pokud je příjem řádný
a kam až jde příjem mimořádný.
Praktického významu to ovšem nemá, poněvadž
výdaj je vždycky výdajem, ať řádným
nebo mimořádným, a zaplatiti se musí.
Ovšem u nás to mělo po převratu veliký
význam. Po převratu jsme musili stavěti stát
od základů a proto se objevovaly v rozpočtu
položky, které v pozdějších letech
zmizely, neboť souvisely jen s výstavbou státu,
a proto tu byly opravdu v pravém slova smyslu mimořádné
výdaje a příjmy. Jakmile však dospíváme
k ustálenosti našeho státního hospodářství,
ztrácí na významu toto rozlišování
na "řádné a mimořádné
výdaje" a letos jest již učiněn
první krok k odstranění tohoto rozlišování
tím, jak jsem uvedl, že ve finančním
zákoně je uvedena jen cifra jedna. Zbývá
ještě udělati krok další, totiž,
aby v příštích rozpočtech se
objevovala tato zásada také v rozpočtu vlastním.
Tolik bylo nutno pověděti o formě rozpočtu
a opakuji a podškrtávám, že tato forma
je velmi přehledná, specialisace je provedena do
nejjemnějších podrobností, usnadňuje
studium rozpočtu, vyhovuje teoretickým požadavkům
národohospodářským a, co je nejdůležitější,
odpovídá struktuře státního
hospodářství.
Nyní přicházím k finančnímu
zákonu. Srovnáme-li finanční zákon
na rok 1927 s r. 1926, vidíme, že je podstatně
změněn proti finančnímu zákonu
na rok 1926. Je to nutný důsledek konstrukce rozpočtu
samého. Jestliže se změnila konstrukce rozpočtu,
musila se tato změna objeviti nutně ve finančním
zákoně. Je-li oddělen rozpočet státních
podniků od rozpočtu administrativního, a
byla-li přijata zásada, že podniky si musejí
hraditi svoje provozní náklady, dále že
investice musí býti hrazeny z přebytků,
které tím neplynou buď vůbec nebo jen
částečně, jako na př. u státních
lesů a statků, do státní pokladny,
nebo že musí býti hrazeny tyto investice z
pokladny státní, pokud nejsou přebytky státního
podniku, krátce, že nesmí býti na investice
použito úvěrů, musí to býti
vyjádřeno ve finančním zákoně.
A to je vyjádřeno článkem II a III
finančního zákona.
Těmito články se stanoví, že
státní podniky hradí svými příjmy
výdaje provozní, platy státních zaměstnanců
a výdaje investiční. Pošty a dráhy
hradí také náklad na ministerstvo pošt
a drah. Na úhradu toho všeho je ponechán poště
celý provozní přebytek včetně
přebytků poštovních úřadů
šekových, a drahám ponechává
se celý přebytek a mimo to ještě 20%
z dopravních daní.
Státním báňským a hutním
podnikům ponechává se celý přebytek.
Státním lesům a statkům ponechává
se toliko 20% přebytku dosaženého mimo Podkarpatskou
Rus a celý přebytek Podkarpatské Rusi. Tento
přebytek z Podkarpatské Rusi se přikazuje
státním lesům a statkům proto, aby
se tam mohly vystavěti lesní dráhy, aby se
mohly lesy Podkarpatské Rusi náležitě
využíti. Úhrada investic zápůjčkami
je naprosto vyloučena. V důsledku toho musil býti
také vypuštěn loňský 12. článek,
kterým státní podniky byly oprávněny
krýti investice úvěrovými operacemi,
a to číslicí 870,990.000 Kč.
Do rozpočtu vlastního není pojata rovněž
kap. 6, totiž příděly samosprávným
svazkům. Poněvadž pak autonomní svazky
participují na některých daních a
dávkách, musil býti do finančního
zákona vložen článek IV., kterým
se stanoví, že podíly samosprávných
svazků na daních a poplatcích se stanoví
částkou 1.039,607.000 Kč. Zvláště
ostře pak je ve finančním zákoně
proveden zákaz virementu, a to čl. VII až IX.
Novým článkem, a to důležitým,
je čl. X, kterým je stanoveno, že prostředky
určené na podpory a na plnění podobných
úkolů, k nimž není stát právně
vázán (subvence), smějí býti
vypláceny až v posledním čtvrtletí
rozpočtového roku. Jinak jen po předchozím
souhlasu finančního ministra. Důvodem k vložení
tohoto X. článku do finančního zákona
bylo to, že státní pokladna v prvních
čtvrtletích obyčejně přijímá
málo peněz, největší příjem
daní a dávek objevuje se ve 3. a 4. čtvrtletí.
Ovšem účtárny budou tímto ustanovením
na konci roku dosti zatíženy. Ostatní pak články
finančního zákona shodují se celkem
se zákonem z r. 1926.
A nyní, které jsou charakteristické známky
rozpočtu na r. 1927? Jsou to ty, které každý
řádný rozpočet míti má.
Rozpočet náš je především
rozpočtem celoročním. Je opravdu charakteristické
pro naši republiku, že neměli jsme po 8leté
trvání naší republiky žádného
provisoria. Najdeme málo států, ve kterých
by byly rozpočty předkládány celoročně.
Jsou mnohé státy, které musí se spokojiti
často jenom měsíčními provisoriy.
Svědčí to zajisté o hluboce vkořeněné
státotvornosti stran, že pokládají za
první svoji povinnost k státu dáti mu to,
co k existenci své potřebuje. I letos dáváme,
a nevyjímám žádné strany, ani
oposiční, státu to, co potřebuje k
hospodaření. Tato okolnost, že jsou to rozpočty
celoroční, charakterisuje nejlépe vývoj
našeho státního hospodářství.
Druhou charakteristickou známkou rozpočtu je, že
je to rozpočet pravdivý, tedy jeho pravdivost. (Předsednictví
převzal místopředseda Slavíček.)
Nemáme naprosto, co bychom skrývali, čím
bychom se tajili před cizinou, nebo před sebou samými.
Ostatně cizina velmi dobře ví, co má
souditi o našich rozpočtech, a tomuto svému
úsudku dává výraz oceněním
naší koruny. Myslíte, že cizina by držela
naši korunu, kdyby nebyla přesvědčena
o pravdivosti našeho rozpočtu?
Dovolil jsem si ve zprávě rozpočtového
výboru uveřejniti vývoj kursu naší
koruny, který je skoro již dnes ustálen. V
posledním roce byli jsme svědky velkých otřesů
různých valut a různých útoků
na valuty různých států. U nás
nevidíme nic takového. U nás je koruna stabilní,
pevná. Není ani dost možno ocenit důležitost
této okolnosti, této ustálenosti kursu naší
koruny. Vždyť konec konců ustálenost je
první podmínkou našeho hospodářského
života. My tuto základní a nejdůležitější
podmínku zde máme, a já zvláště
tuto okolnost oceňuji a podškrtávám.
Nemůžeme také ničeho skrývati
ani sami před sebou. Náš lid, který
přinesl takové oběti pro hospodářství
státní, má jistě také právo
věděti, jak se hospodaří s jeho prostředky,
s jeho penězi. Na pravdě spočívá
důvěra lidu ve stát a také důvěra
ciziny ve stát. My jsme se netajili, když jsme měli
deficity ve státním rozpočtu, a jestliže
jsme se netajili a neměli příčiny
je tajiti, tím spíše se můžeme
pochlubiti také s přebytky v rozpočtu.
A nyní přicházím k nejdůležitější
známce rozpočtu, totiž k jeho aktivitě.
Náš rozpočet a to již druhý rozpočet
po krátké poměrně době trvání
republiky, jest aktivní. A co podškrtávám,
jest, že jsme se dostali k aktivitě rozpočtu
svou silou, svou prací, svou přičinlivostí,
úplně bez cizí pomoci. Jestliže vůdcové
našeho zahraničního boje mohli se právem
chlubiti, že nepřijali od ciziny ani haléře,
zase také my můžeme se chlubiti, že bez
cizí pomoci jsme vybředli z chaotických poměrů
poválečných a dospěli bez cizí
pomoci k aktivitě rozpočtu.
Mezinárodní finanční kongres v Bruselu
r. 1920 prohlásil, že první a základní
podmínkou obrody Evropy jsou aktivní rozpočty
jednotlivých evropských států. V rozpočtovém
výboru byla vyslovena pochybnost o aktivitě našeho
rozpočtu. A snad také zde v plenu slavné
sněmovny se ozvou podobné hlasy. Je tedy mou povinnosti,
abych se poněkud déle zdržel u této
otázky.
Kdy by byl rozpočet pasivní? Jistě tehdy,
kdyby výdaje nebyly kryty příjmy. Podstatnou
známkou aktivnosti rozpočtu přece jen jest,
aby příjmy kryly výdaje. Ten, kdo by chtěl
dokazovati pasivnost rozpočtu, musil by dokazovati, že
výdaje budou větší. V rozpočtu
aktivním nebyla brána v pochybnost čísla
udávající výdaje, ale za to brán
v pochybnost státní dluh, bylo totiž tvrzeno,
že státní dluh je ve skutečnosti větší,
než jak je uvedeno v rozpočtu, a že tedy amortisace
a úrokování státního dluhu
bude větší, než jsou ty 2.147,579.956
Kč, které jsou preliminovány na úhradu
úroků a anuit státního dluhu. Budu
potom o státním dluhu mluviti, až budu mluviti
právě o IV. skupině "Státní
dluh". Ale již předem připomínám
a poukazuji na to, že náš státní
dluh nejen že není větší, než
jest v rozpočtu uvedeno, ale že právě
v tomto okamžiku jest menší, než jest uvedeno
v rozpočtu.
Důležitější však položka
je položka příjmů. Můžeme
totiž věřiti cifrám, udávajícím
příjmy státní, nebo nemůžeme?
To jest to nejdůležitější. Dosáhnou
státní příjmy té výše,
jak je preliminováno, nebo nedosáhnou? Věru
bylo by velmi těžko, kdybychom neměli kriteria
nad jiné povolaného, totiž účetní
uzávěrky za rok 1924.
Budiž mně dovoleno, abych u tohoto předmětu,
u účetní uzávěrky, se poněkud
déle zdržel, poněvadž vlastně státní
účetní uzávěrka teprve nám
podává jasný a přesný obraz
celého státního hospodářství.
Poněvadž, jak se samo sebou rozumí, rozpočet
jest jen preliminářem, nemůže podávati
přesných cifer, teprve účetní
závěrka podává přesný
obraz našeho státního hospodářství.
(Posl. Hackenberg [německy]: Ale z rozpočtu není
viděti, co se zamýšlí!) Dobře,
já k tomu ještě přijdu.
Zákonem se stanoví, že účetní
uzávěrka má býti předložena
8 měsíců po uplynutí rozpočtového
roku. V dřívějších letech byly
časté stížnosti na to, že účetní
uzávěrka nebyla předkládána
včas. Letos však máme předloženu
účetní uzávěrku na r. 1924
úplně včas. Ale nejen to, pan president Nejvyššího
kontrolního úřadu dr Körner překvapil
nás něčím zvláštním,
totiž, že nám dal k disposici, dokonce předem,
účetní uzávěrku státních
podniků za r. 1925. Tedy jest to jistě rekord, kterým
se nemůže pochlubiti tak snadno jiný stát,
kde jest patrna pohotovost Státního úřadu
kontrolního a také pohotovost účtáren
jednotlivých resortů. To je důkazem, že
jsou na výši doby a jistě, že jsme zde
udělali velký krok ku předu, a pro tuto okolnost
zasluhuje jistě Kontrolní úřad plného
uznání.
Z těchto obou uzávěrek, jak za r. 1924, tak
také uzávěrky předběžné
za r. 1925, vidíme, že náležitosti příjmů
nejen dosáhly výše rozpočtu, ale daleko
je ještě překročily. Byly tedy v letech
1924 a 1925 příjmy vyšší, než
byly preliminovány. Můžeme tudíž
zcela bezpečně usuzovati, byl-li příjem
za r. 1924 a 1925 vyšší, než byl preliminován,
že jistě i v rozpočtu příštím,
jak budu ještě podrobněji o tom mluviti, tyto
cifry budou dosaženy, ba i překročeny. My totiž
hned po projednání státního rozpočtu
budeme projednávati účetní uzávěrku
za r. 1925 v rozpočtovém výboru a zde ve
sněmovně, nebudu tedy předbíhati tomuto
jednání a uvedu z účetní uzávěrky
na r. 1924 jen nejdůležitější cifry,
kterých jest třeba pro posouzení letošního
rozpočtu.
Na r. 1924 byly preliminovány příjmy obnosem
16.391,293.591 Kč. Ale ve skutečnosti náležitost
činila 18.007,834.412 Kč. Byl tedy rozdíl
mezi rozpočtem a náležitostí 1.616,540.821
Kč. Náležitost výdajů byla 18.544,219.852
Kč. Jeví se tedy rozdíl mezi náležitostmi
vydání a příjmů - 536,385.440
Kč, to byl skutečný schodek, kdežto
v rozpočtu na r. 1924 byl schodek očekáván
obnosem 602,683.314 Kč, byl tedy podle účetní
uzávěrky schodek menší o 66,297.873
Kč. Lví podíl na tomto zjevu má ovšem
větší výnos daní, dávek
a monopolů. Uvedu jen ty nejdůležitější.
Tak daň činžovní vynesla o 7,740.840
Kč více, daň výdělková
z podniků k veřejnému účtování
povinných o 41,946.654 Kč více, daň
z příjmu o 507.982.045 Kč, válečná
daň o 81,901.786 Kč více, úroky z
prodlení o 87,536.668 Kč více, dovozní
a vývozní cla o 323,550.237 Kč, daň
z cukru o 10,148.789, daň z minerálních olejů
o 4,502.332, všeobecná daň nápojová
na venkově o 27,635.565, v uzavřených městech
o 15,385.445, daň z masa na venkově o 8,573.020,
v uzavřených městech o 529.373, potravní
daň na čáře o 2,977.716, za kolky
o 30,546.773, právní poplatky o 218,699.859, daň
z jízdních lístků o 22,152.312, daň
přepravní o 360,992.107, daň z obratu o 169,482.412.
Krátce dávky, daně, cla a poplatky vynesly
o 1.477,274.410 Kč více, než bylo v rozpočtu
preliminováno. Proti rozpočtu 6.625,668.310 Kč,
je náležitost 8.102,942.720 Kč. Při
tom ještě bylo ke konci r. 1924 nedoplatků
jenom na daně a poplatky 3.430,990.412 Kč. Co chci
tím říci? Že příjmy na
rok 1924 nejen že nebyly menší v rozpočtu,
ale daleko vyšší.