Pátek 19. listopadu 1926

Ještě příznivější stav byl podle účetní závěrky na rok 1925. Na tento rok byl podle rozpočtu očekáván deficit 272,251.382, ale ve skutečnosti by! deficit 244,190.562, tedy o 28,060.819 Kč menší. Ovšem bez investic. Investice totiž byly kryty úvěrem. Podobně, jako tomu bylo r. 1924, i r. 1925 jeví se značný rozdíl mezi položkou příjmů podle rozpočtu a náležitostí. Podle rozpočtu měly býti příjmy 9.301,334.419 Kč, kdežto ve skutečnosti činily 10.936,130.997 Kč. Byly tedy příjmy větší o 1.634,796.578 Kč. Lví podíl ovšem má zde ministerstvo financí, které mělo příjmy vyšší o 1.815,504.024 Kč. Zde by někdo mohl namítnouti, proč se tedy objevily větší příjmy jenom cifrou 1.634,796.578 Kč a nikoli 1.815,504.024 Kč. To se snadno vysvětlí tím, že některé resorty měly zase příjmy menší, jednak pošty okrouhle o 85 milionů, dráhy o 100,700.000, zemědělství o 55 milionů, veřejné práce o 61/2 milionu. Proto se jeví celkový příjem větší o 1.634,796.578 Kč. Neobjevil se tedy ani r. 1925 pokles příjmů proti příjmům preliminovaným. Můžeme tedy zcela bezpečně usuzovati z toho, že cifry udávající příjem na rok 1927 nebudou menšími, ale spíše většími. Nesmíme totiž zapomínati, že depurační akce v předpisování a vybírání daní není ještě hotova a že zasáhne hodně hluboko ještě do roku 1927, kdy bude skončena a objeví se tedy zcela určitě její výsledek r. 1927.

Mně běželo tedy o to, dokázati, že rozpočet na rok 1927 je skutečně aktivní, a to také beze vší pochybnosti je.

Jak dosaženo bylo aktivity rozpočtu? Bylo jí dosaženo především snížením rozpočtu. Proti výdajům r. 1926, které činily 10.070,000.000 Kč, činí výdaje na rok 1927 9.703,505.151 Kč. Již po tři roky rozpočty pohybují se kolem 10 miliard. Zdá se tedy, že pravděpodobně se rozpočet ustaluje. Je ohromný rozdíl mezi 19 miliardami r. 1922 a skoro 10 miliardami letos, ale přece jen musíme říci, že tento rozpočet 10miliardový je dosti vysoký a že přece jen budeme musiti jej i v příštích letech dále snižovati. Byly provedeny v některých resortech proti r. 1926 značné škrty, ale nebylo přece jen možno provésti škrty ve všech resortech. V některých resortech rozpočty jsou dokonce větší, než byly r. 1916. Tak v kapitolách: Kancelář presidenta republiky, Zákonodárné sbory, Ministerská rada, Ministerstvo vnitra, spravedlnosti, školství a nár. osvěty, pošt a telegrafů, zdravotnictví, financí a Pensijní požitky.

Ovšem nejdůležitějším a rozhodujícím momentem při dosažení aktivity rozpočtu bylo vyřešení úhrady investic, a tu učinil ministr financí kus velmi záslužné práce. Postavil se totiž na stanovisko nedělati žádných nových s dluhů, a tuto zásadu provedl v rozpočtu do těch nejzazších konsekvencí, ano, postavil se na stanovisko, že dokonce ani investice rentabilní nemají býti hrazeny úvěrem, nýbrž mají býti všechny bez rozdílu hrazeny jednak z přebytků státních podniků anebo pohotově z pokladny státní. Tedy dluhů se máme již zbaviti.

Řekl jsem, že výdaje státní se sice snížily na 10 miliard, ale že i tento obnos je příliš vysoký a že bude nutno dále jej snižovati. Toto snižování už se bude díti automaticky. Čím více se budeme vzdalovati od dob válečných, tím více automaticky nám bude ubývati výdajů, které jsou spojeny s následky válek. A to jsou jistě obnosy velmi značné. Dále bude se také snižovati docela automaticky státní dluh, poněvadž se každým rokem umořuje, tedy automaticky bude stále menší a menší. (Posl. Hackenberg: Dluhy se budou dělati dále!) Nedělati nových dluhů už je zásada, od které, myslím, že se nemůžeme a nesmíme odchýliti.

Velmi mnoho si slibuji od reformy státní správy. Bude to ovšem ohromný úkol vyřešiti tyto otázky. Samo sebou se rozumí, že musí býti vyřešena tato otázka reformy státní správy tak, aby přispěla k zjednodušení a tím také k zlevnění. Nemělo by smyslu reformovati administraci tak, aby se snad ještě více komplikovala nebo ještě více zdražila. To by byla tak krátce vyjádřena charakteristika našeho rozpočtu: pravdivost a aktivita, a co pak zvláště podškrtávám, je to, že v tomto rozpočtu i tato vláda neodchýlila se od linie, na které byly vlády předešlé, v žádném ohledu, ani v politickém, ani v hospodářském, a co zvláště zdůrazňuji, ani v ohledu sociálním.

Jaká má býti a jaká bude rozpočtová politika v příštích letech? Naše rozpočtová politika v příštích letech musí zachovávati v celku ty linie, podle kterých byl vypracován rozpočet letošní. I v příštích letech musíme dbáti pravdivosti rozpočtu, nesmíme se odchýliti ani na krok od zásady rovnováhy rozpočtu. K tomu přistupuje ještě třetí důležitá zásada, že totiž rozpočty musí šetřiti produktivnosti poplatnictva a vůbec produktivnosti podnikání všech vrstev našeho státu bez rozdílu. Musíme za každou cenu opustiti tu politiku, která by produktivnost ubíjela, poněvadž konec konců by se to vymstilo na státu samém.

V příštím období musíme se s veškerou silou věnovati našemu hospodářskému životu. Naše hospodářská situace, nemám na zřeteli ovšem státní hospodářství, není růžovou a zvláště r. 1926 je vyplněn velikými hospodářskými krisemi. Naše zemědělství utrpělo stamilionové škody povodněmi, které v mnoha krajích zničily úplně úrodu. Škody tyto jdou do set milionů a bude to léta trvati, nežli tyto kraje stižené povodněmi se zase vzpamatují.

Některá odvětví našeho průmyslu prodělávají také krisi, jež měla za následek ohromné škody a ještě je bude míti. (Hluk.)

Místopředseda Slavíček (zvoní): Prosím o klid.

Zpravodaj posl. dr Hnídek (pokračuje): Zvláštní zjev, který charakterisuje naše hospodářské poměry, je stav hypotekárních dluhů. Srovnáme-li je s rokem 1922, tak bylo r. 1922 hypotekárních dluhů, váznoucích na nemovitostech zemskodeskových 671,348.000 Kč, r. 1925 již 1.155,438.000 Kč, na nemovitostech převážně městských r. 1922 bylo hypotekárních dluhů 3.945,845.000 Kč, r. 1925 již tyto hypotekární dluhy činily 6.395,420.000 Kč, a r. 1925 již 10.073,293.000 Kč. Tedy stálé to zadlužování jistě by nás vedlo ke katastrofě.

Ovšem tato krise není krisí speciálně naší, je to krise evropská, která zasáhla k nám ovšem poměrně ještě nejméně. Nejlepší obraz nám o tom podává statistika nezaměstnaných v jednotlivých státech a pak v jednotlivých oborech naší výroby. Nezaměstnanost u nás od června r. 1925 stoupá. Já uvádím zde cifry Statistického úřadu, ne nějaké umělé cifry. Tu v červnu r. 1925 bylo podle těchto statistických údajů 40.200 nezaměstnaných. Tento počet stoupl v lednu 1926 na 61.876 a v červnu letošního roku na 69.372. V Německu bylo... (Posl. Hackenberg: A byste nedělali nové dluhy!) Pane kolego, tyto cifry nejsou malými, nýbrž jsou velmi důležité a mluví velmi mnoho. V Německu bylo v červnu 1925 nezaměstnaných 130.249, v lednu letos 815.434 a v červnu 627.196 úplně nezaměstnaných a částečně nezaměstnaných letos v červnu 591.536. Je to tedy problém, který musíme řešiti za každou cenu. Ministr financí již ve svém exposé zde naznačil cesty, jak musíme řešiti tuto krisi. Je to především snížení výrobních nákladů, snížení veřejných břemen, snížení úrokové míry, je to podpora exportu atd. A já bych k tomu ještě dodal, že je již na čase zříditi poštovní spořitelnu, jejíž zřízení má pro hospodářský život kardinální význam. Ovšem situace není zoufalá a jsem přesvědčen, že u nás je dosti síly a odhodlanosti, abychom tuto krisi přestáli. Byly již horší doby. Pánové, vzpomeňte si jenom na zimu z r. 1922, na r. 1923, kdy bylo nezaměstnaných 292.450 a přestáli jsme tuto krisi i přestojíme také tuto krisi, jenom je třeba dobré vůle a činorodosti.

Neváhám prohlásiti, že dáme si své hospodářství do pořádku, tak jako jsme si dali všechno dosud do pořádku. Proto odmítám, s veškerou rozhodností každé škarohlídství, každý pesimismus, který je s to jen podlomiti vůli a odhodlanost. Vůle a odhodlanost, to jsou základní podmínky toho, abychom mohli vybřednouti z této hospodářské krise. My tuto vůli a tuto odhodlanost máme a jsem přesvědčen, že z této zlé situace, kterou přiznávám, sami svojí silou se dostaneme ven.

Přicházím nyní k vlastnímu rozboru rozpočtu na r. 1927. Pro posouzení rozpočtu po stránce věcné, jest důležito srovnati tento rozpočet s rozpočtem minulým. Toto srovnání setkává se zde ovšem s velkými obtížemi, které spočívají ve zvláštnosti konstrukce letošního rozpočtu. Chceme-li totiž srovnati oba tyto rozpočty, musíme je oba převésti na stejnou základnou. To se může státi dvojím způsobem. Buď k položkám na r. 1927 připočteme rozpočty státních podniků, které byly zahrnuty v rozpočtu na r. 1926 v jednotlivých kapitolách administrativy a ve finančním zákoně, dále připočteme k jednotlivým resortům administrativní investice, které jsou letos zahrnuty v rozpočtu ministerstva veřejných prací, nebo k témuž cíli dojdeme cestou opačnou, totiž vyloučíme z rozpočtu na r. 1926 příděly samosprávným svazkům a schodky státních podniků, jakož i potřeby investiční administrativní, dále z výdajů Všeobecné pokladní správy na r. 1927 obnos 450 mil., je to totiž náklad na platové zákon všechny, pokud se týká administrativy nepodniků, jichž náklad na platové zákony obnáší 250 mil., takže je to dohromady 700 mil.

Dále musíme vyloučiti obnos 315 mil., je to zvláštní fond pro věcné výdaje ministerstva národní obrany, který má býti teprve zřízen a který jest obsažen ve všeobecné pokladní správě. To musíme vyjmouti a jestliže provedeme tuto manipulaci a skonstruujeme tyto dva rozpočty, pak můžeme je srovnati.

Tento obraz by vypadal takto: President republiky a kancelář presidenta republiky r. 1926 vydání 15.6 mil., r. 1927 16.4 mil., tedy o 0.8 více. Národní shromáždění r. 1926 38.9 mil., r. 1927 39.6 mil., o 0.7 více. Předsednictvo min. rady r. 1926 28.9 mil., r. 1927 32.9 mil., tedy o 4 mil. více. Min. zahraniční r. 1926 141.3 mil., r. 1927 136.0 mil., o 5.3 méně. Min. nár. obrany r. 1926 1.935.5 mil., r. 1927 1.370.0 mil., tedy o 565.4 méně. Min. vnitra r. 1926 546.7 mil., r. 1927 554.4 mil., více o 7.7. Min. spravedlnosti a nejvyšší soud r. 1926 282.3 mil., r. 1927 286.8, o 4.5 více. Min. unifikací r. 1926 1.57, r. 1927 1.67, tedy žádný značný rozdíl. Nejvyšší správní soud a volební soud r. 1926 4.7, r. 1927 4.9, více o 0.2. Min. školství r. 1926 776.8, r. 1927 782.3, více o 15.5. Min. zemědělství r. 1926 215.9, r. 1927 204.6, méně o 11.3. Státní pozemkový úřad r. 1926 28.2, r. 1927 27.1, méně o 1.1. Min. obchodu r. 1926 33.2, r. 1927 34.1, více o 0 9. Min. veřejných prací r. 1926 490.8, r. 1927 459.5, méně o 31.3. Min. pošt r. 1926 13.2, r. 1927 15.2, více o 2.0. Min. železnic r. 1926 25.4, r. 1927 25.9, více o 0.5. Min. sociální péče r. 1926 850 4, r. 1927 838.2, méně o 12.2. Min. zásobování r. 1926 13.4, r. 1927 10.9, méně o 2.5. Min. zdravotnictví r. 1926 121.3, r. 1927 126.7, více o 5.4. Pense r. 1926 583.6, r. 1927 620.9, více o 37.3. Min. financí r. 1926 479.1, r. 1927 483.7, více o 4.6. Všeobecná pokladní správa r. 1926 292.9, r. 1927 . 1230.6, více o 937.6. Nejvyšší účetní kontrolní úřad r. 1926 4.275, r. 1927 4.371, více o 0.096.

Celkový rozpočet na r. 1927 činí 9.703,505.151 Kč výdajů a 9.723,914.485 Kč příjmů, takže se jeví aktivum 20,409.334 Kč proti loňským výdajům 10.070,271.410 Kč a proti příjmům 10.085,752.543 Kč. Byl tedy rozpočet na r. 1926 také aktivní 10 miliony, ale nesmíme zapomenouti, že investice státních podniků byly kryty úvěry a na ty byl povolen úvěr do výše 870,990.000 Kč. Jak byly tyto investice veliké ve skutečnosti, dovíme se, až bude předložena účetní závěrka za r. 1926.

Aby snad nebylo nedorozumění, znovu ještě podotýkám, že v tomto celkovém rozpočtu správním už se objevují přímo nebo nepřímo ostatní tři skupiny rozpočtu, totiž správa státních podniků, příděly samosprávným svazkům a státní dluh. Státní dluh se objevuje ve všeobecné pokladní správě obnosem 2.143,757.956 Kč a pak v téže kapitole se objevuje příděl samosprávným svazkům 1.039,607.000 Kč.

Letošní rozpočet jest tedy menší než rozpočet loňský, ovšem jen zdánlivě, protože v loňském rozpočtu byly ve výdajích příděly samosprávným svazkům, které letos ve výdajích uvedeny nejsou, nýbrž, jak už bylo řečeno, jen nepřímým způsobem v rozpočtu ministerstva financí v jednotlivých daních, které jsou preliminovány obnosem menším, než jak se ve skutečnosti vyberou.

Loni příděly obnášely 798.45 mil. Kč, na r. 1927 však více, a to 1.039,607.000 Kč. V tom však nejsou zahrnuty učitelské platy, které stále visí ve vzduchu, t. j. 300 mil. Kč, které nejsou uvedeny v rozpočtu zemském, ani státním.

Ale i tak bylo velikým uměním udržeti rozpočet na nynější výši, kolem 10 miliard. Nesmíme zapomenouti, jaká větší břemena byla uložena státu na r. 1927. Je to platový systém 450 mil. Kč, vzestup pensí 37 mil., vzestup amortisace a úrokování státního dluhu 109 mil., elektrisace venkova 10 mil., zdokonalení školství na Slovensku 11 mil., stavební ruch 15 mil., invalidní a starobní pojištění vojenské presenční služby 16 mil., 20%ní příspěvek dopravních daní na železniční investice 136,000.000 Kč, náhrada ztrát vzniklých převzetím státní garancie 20 milionů a konečně udržování a mimořádné stavby silnic a mostů 12 milionů. Dohromady je zatížen rozpočet na rok 1927 břemeny v obnosu o 816 milionů větším než rozpočet na rok 1926, a přece udržel se ve výši navrhované.

Abychom mohli posouditi, pokud jsme se přiblížili normálním předválečným poměrům, dovolil jsem si ve zprávě rozpočtového výboru otisknouti také předválečný rozpočet rakouský na rok 1913. Samo sebou se rozumí, a jsem si toho plně vědom, že není možno srovnávati absolutní cifry starého rozpočtu rakouského s absolutními ciframi rozpočtu našeho. Není to možno už z toho důvodu, že již rozloha obou států byla jiná. Rozloha Rakouska - Předlitavska - bylo 300.000 km2 a rozloha našeho státu je 140.000 km2. Staré Předlitavsko mělo asi 27 milionů, náš stát 13.7 mil. obyvatelstva. Tedy už tyto cifry nám říkají, že není možno absolutně cifry srovnati, ale je možno srovnati cifry relativně, kolik připadne z rozpočtu výdajů na jednu hlavu. A tu v Rakousku, které mělo, jak jsem řekl, necelých 27 milionů obyvatelstva a rozpočet na rok 1913 3.142,181.142 zl. koruny, připadá na obyvatele okrouhle - nejsou to přesná čísla - asi 116 zlatých korun. Naše republika má něco přes 131/2 milionů obyvatelstva a vezmeme-li rozpočet na 10 miliard, připadá na jednoho obyvatele z tohoto rozpočtu asi 740 Kč. Vezmeme-li nyní v úvahu sedmeronásobnou devalvaci koruny, vidíme už, že jsme se skoro přiblížili předválečné době. (Posl. Patzel [německy]: To je ještě trochu vzdáleno!) Hned řeknu, co ještě schází, pane kolego! Co se týče státního rozpočtu, přiblížili jsme se předválečným poměrům, ovšem neberu v úvahu ostatní veřejná břemena autonomní a jiná. Rozumí se samo sebou, kdybychom vzali v úvahu tato veřejná břemena, ještě daleko nepřijdeme k těmto předválečným poměrům, ale beru v úvahu jen státní rozpočet a nic jiného, a zde ve státním hospodářství - a to je pro mne důležité, jak hospodaří stát, jak hospodaří autonomní svazky, to je jiná kapitola, k té ještě přijdeme - ve státním hospodářství blížíme se skoro už předválečným poměrům.

Zajímavé je také srovnání státních břemen našeho státu a cizích států. Je zajímavo srovnati předválečná břemena a pak břemena poválečná, na př. na rok 1925. Tak r. 1925 připadá z rozpočtu ze státních břemen ve Velké Britanii na jednu hlavu 15.8 liber sterlingů, t. j. asi 2.575.4 Kč, ve Francii 710.18 fr. franků, t. j. 759.8 Kč, ve Spojených Státech Amerických 29.11 dolarů, t. j. asi 978 Kč, v Italii 333.08 lir, t. j. asi 459.6 Kč, ve Švýcarsku 60.41 franků švýcarských, tedy našich asi 393 Kč, v Nizozemí 73.62 zlatých nizozemských, t. j. asi našich 993.6 Kč, v Belgii 408 franků belgických, což je asi 1909.4 Kč, podle kursu z minulého týdne. U nás, jak jsem již řekl, na jednu hlavu připadá asi 740 Kč.

A nyní jaká byla státní břemena r. 1913? R. 1913 měla Velká Britanie na hlavu 3.12 liber sterlingů, t. j. asi 63.65 zlatých korun - převádím to na zlaté koruny, Francie 104.41 franků, t. j. 99.18 zlatých korun, Spojené Státy Severoamerické 6.92 dolarů, t. j. asi 30.45 zlatých korun, Italie 57.66 lir, t. j. 55.77 zlatých korun, Švýcarsko 25.66 franků švýcarských, t. j. asi 24.27 zlatých korun, Nizozemí 28.36 zlatých, t. j. asi 56.54 zlatých korun, Belgie 41.60 franků, t. j. asi 39.52 zlatých korun. V Rakousku, jak jsem právě řekl, bylo to 110 zlatých korun.

Tedy z těchto cifer je viděti, jak daleko jsme se přiblížili již předválečnému hospodářství, ale zároveň, k čemu máme obrátiti nyní svůj zřetel. Státní hospodářství máme už skoro ustálené, tedy v pořádku, ale nemáme ostatní hospodářství ustálené a proto k tomuto hospodářství národnímu musíme nyní v následujícím období obrátiti největší svůj zřetel.

A nyní - to je důležité z celého rozpočtu - úhrada. Kde máme úhradu na tuto sumu 10 miliard? Jinými slovy: kde vezmeme peníze? To nám poví zase státní rozpočet v rubrice příjmů. Příjmy obnášejí na rok 1927, jak již bylo jednou pověděno, 9.723,914.485 Kč. Jaké jsou prameny těchto příjmů?

Rozpočtová sekce ministerstva financí nám sestavila již ve zprávě vládního návrhu velmi zajímavou a instruktivní, přehlednou tabulku státních příjmů. Z ní je viděti, že úhrada děje se výnosem státních podniků obnosem 1.151,400.767 Kč, k tomu ještě přijde příspěvek pošt a železnic na administrativní centrály obnosem 39,417.830 Kč, dohromady 1.190,818.597 Kč. Daně a dávky 5.897,864.500 Kč, cla 1.050,000.000 Kč, kolky a právní poplatky 843,366.150 Kč a ostatní správní příjmy 741,865.238 Kč.

Daň důchodová, dnešní z příjmů, má vynésti asi kolem 1.130 milionů, daně výnosové 846,012.600 Kč. Kryje tedy důchodová daň 11.64% státních výdajů, daně výnosové 8.72%, daně spotřební mají vynésti 1.734,971.000 Kč a kryjí 17.88% výdajů a t. zv. daně obchodové, totiž daň z obratu, z uhlí a daň dopravní 2.186,880.000 Kč, a kryjí 22.54% výdajů. Dohromady je daněmi a dávkami kryto 60.78% státních dluhů. Cla, kolky a právní poplatky kryjí 19.47%, ostatní státní příjmy 7.63%.

Budiž mně při této příležitosti, mluvím-li o úhradě, dovoleno, srovnati skutečný výnos daní za r. 1925. Skutečný příjem státních daní a dávek r. 1925 je podle výkazu nejvyššího účetního kontrolního úřadu tento - jmenuji jenom náležitosti: Náležitost přímých daní byla 2.460,000.000 Kč a více proti rozpočtu o 635 milionů, daň z obratu a přepychová daň 1.648,000.000 Kč - uvádím jenom okrouhlá čísla - rozdíl mezi náležitostí a rozpočtem je 44,917.000 Kč. Cla: náležitost 900,150.000 Kč, rozdíl mezi náležitostí a rozpočtem 51,230.000 Kč, spotřební daň 1.362.000.000 Kč, rozdíl 51,033.000 Kč, poplatky a dopravní daně železniční 1.789,000.000 Kč, rozdíl 650,683.000 Kč. Krátce a dobře náležitost na r. 1925 byla 8.209,000.000 Kč a rozpočet byl 6.773,000.000 Kč. Tedy rozdíl mezi náležitostí a rozpočtem 1.435,000.000 Kč. Vidíme, že přímé daně vynesly r. 1925, jak jsem již uvedl, 2.398 mil. Kč, ale v rozpočtu na r. 1927 je preliminováno méně, totiž 2.054,000.000 Kč. Daň z obratu byla 1.797,694.000 Kč, na r. 1927 preliminuje se 1.101,000.000 Kč. Preliminují se tedy přímé daně a daň z obratu obnosem značně nižším, než byla daň z r. 1925 a níže nežli byla z r. 1926.

Již jsem však dříve řekl, že od těchto daní přímých, a to pozemkové, domovní a obratové, musíme odpočísti příděly autonomním svazkům. Nejeví se tedy rozdíl mezi preliminovanými daněmi z r. 1926 a 1927. A tímto konstatováním přicházíme k veliké a důležité věci, totiž k berní reformě. V rozpočtu na r. 1927 se totiž s berní reformou ještě nepočítá, daně jsou preliminovány na základě starých zákonů. Nemohlo se totiž jinak počítati již proto, poněvadž podle berní reformy, jak byla včerejšího dne předložena, budou se vybírati r. 1927 daně podle roku 1926. Podle reformy totiž spadá berní rok v jedno s rokem příjmovým. Tedy bude se platiti r. 1927, bude-li reforma berní přijata včas, bez platebních rozkazů podle příjmů z r. 1926. Je ovšem nesporno, že berní tlak tak vysoký jako je dosud, dále zůstati nemůže. Náš hospodářský život jednoduše nesnese břímě, které dusí jeho rozmach. Ulehčení zde přijíti musí. Berní reforma je tedy nevyhnutelna a vláda právě včera předložila návrh na reformu těchto berní.

Ovšem nesmí zůstati tato berní reforma omezena toliko na berně státní. Já jsem již, několikráte, dámy a pánové, s tohoto místa prohlásil, že břímě státní, výslovně podškrtávám: státní, nebylo by tak tíživé, jako tíže ostatních veřejných břemen. V tom tkví ta tíž a neudržitelnost a nemělo by smyslu, abychom prováděli reformu berní státních, ale zároveň týmž okamžikem nereformovali berně ostatní. Pak by byla berní reforma státních berní ilusorní. To tvoří úplně jeden celek, jedno bez druhého není možné a proto říkám, že berní reforma musí přijíti, ale taková, která řeší břemena veřejná v celku.

Finanční správa také počítá při berní reformě na něco jiného. Při úbytku počítá také na zvýšenou berní morálku. Oč ubude finanční správě příjmů berní reformou, nemůžeme dnes určiti, počítá se kolem 400 milionů, ale je to cifra jen z odhadu vzatá, počítá se však, že více vynesou daně zvýšenou berní morálkou.

Vážnější a zvláštní kapitolou a zvláštním úkazem ve finančnictví státním jsou nedoplatky daní a dávek. Tabulky nedoplatků daní a dávek jsou vážným mementem. Tyto nedoplatky koncem r. 1925 činily 4.466,124.000 Kč a rok od roku stoupaly. Činily-li na př. nedoplatky přímých daní r. 1919 577,482.000, činily r. 1925 již 3.141 mil. U daně z obratu a daně přepychové r. 1920 nedoplatky činily 69.743.000. r. 1925 735,683.000 atd., takže celkem tyto nedoplatky činí, jak jsem již uvedl, 4.466 mil. Tedy jistě suma obrovská.

Jak asi povstaly tyto nedoplatky? To souvisí s celou otázkou vybírání a předpisování daní. Od převratu bylo finanční správy užito ke všem možným úkolům. Po převratu byla to velká akce soupisová pro dávku z majetku a přírůstku na majetku. Byly to i jiné úkoly, ke kterým bylo používáno finančních orgánů, a následek byl, že nemohly býti daně nejen předepisovány, nýbrž ani vybírány. Nutným důsledkem pak toho bylo, že v posledních létech teprve počaly se daně hromadně předepisovati, poplatník dostal najednou platební rozkaz za několik let najednou a důsledek toho byl, že tak veliká suma naprosto nemohla býti zaplacena. Bylo prostě nemožno, aby berní úřady vymáhaly tyto sumy daní najednou předepsaných bez ohrožení existence jednotlivých poplatníků. To bylo nemožné a proto se nahromadilo tímto způsobem tolik těchto nedoplatků. Tyto nedoplatky stoupaly rok od roku, ovšem jednu věc sebou přinášely, že totiž těmito nedoplatky hradila se větší spotřeba let minulých. Byla to jakási reserva. Ovšem také tato reserva jednou vezme konec a já počítám, že asi tak během dvou let bude to všechno dáno do pořádku a nedoplatky odstraněny. Ovšem jsem si vědom, že celé tyto 4 miliardy státní pokladna nedostane. Je to přirozeno. Proč? Poněvadž proti předpisům, na základě jichž tyto nedoplatky se jeví v účetní uzávěrce, jsou podány rekursy a docela i oprávněné. Budu míti příležitost o tom mluviti při kapitole Nejvyšší správní soud. (Výkřiky posl. Mikulíčka.) Proto se také tyto nedoplatky sníží po vyřízení těchto rekursů. Také připomínám, aby si snad nikdo nemyslil, že nebude-li daně platiti, že se berní reformou tyto nedoplatky smaží. Daně právoplatně předepsané, které i po vyřízení rekursů se objevily jako právoplatné, se zaplatiti musejí a zaplatí. (Posl. Hackenberg [německy]: Je otázka, zdali vůbec je to za změněných poměrů ještě možno!) To souvisí s řízením rekursním, tam se musí berní správy přesvědčiti, je-li to možno. Musí se taky vyřídit žádosti na základě zákona o odpisu daní. Berní správa musí se říditi zásadou, že lze počítati s vydobytím jen těch daní, které lze vydobýti bez ohrožení existence dotčeného poplatníka.

To souvisí ovšem s celou depurační akcí státních daní. Tato depurační akce má býti vyřešena do konce letošního roku, ovšem jen co se týče předpisování daní, kdežto co se týče rekursů, během příštího roku. Přál bych si jen, aby obě tyto akce nebyly vyřízeny jen proto, aby byly vyřízeny, nýbrž aby byl vzat zřetel ke skutečným poměrům. Bez této depurační akce nedovedu si dobře představiti berní reformu, poněvadž by nebyla reforma nic platná, kdybychom se tahali s břemenem starých nedoplatků a nedoměrků dále. Jest nutnou podmínkou pro berní reformu, aby depurační akce byla provedena.

Dodal bych k této kapitole ještě, že při každé kapitole je uváděn zvlášť rozpočet výdajů a příjmů Podkarpatské Rusi. A tu je zajímavé srovnati výdaje a příjmy Podkarpatské Rusi při jednotlivých oborech: vidíme zvláštní zjev, že Podkarpatská Rus je značně pasivní. Na př.: ministerstvo vnitra, výdaje pro Podkarpatskou Rus 39,797.820 Kč, příjem 93.500 Kč, ministerstvo spravedlnosti 12 mil. 706.980 Kč, příjem 37.200 Kč, ministerstvo školství 47,159.490 Kč, příjem 408.893 Kč, ministerstvo zemědělství 18,223.231 Kč, příjem 4,976.643 Kč, Pozemkový úřad 1,091.660 Kč, příjem 1,091.660 Kč.... (Výkřiky posl. Šafranko.) Já vám to hned řeknu, pane kolego! Ministerstvo obchodu 760.324 Kč, příjem 4000 Kč, ministerstvo veřejných prací 50,288.640 Kč, příjem 2,141.340 Kč, ministerstvo sociální péče 2.5 mil. 735.645 Kč, příjem 185.500 Kč, ministerstvo zásobování 397.262 Kč, příjem 50.000 Kč, ministerstvo zdravotnictví 10,183.353 Kč, příjem 1,212.235 Kč, pensijní požitky 11,103.000 Kč, příjem 4,796.000 Kč, finance 31,697.280 Kč, příjem dosti vysoký 69,332.530 Kč - prosím, jen daň z lihu činí 17,600.000 Kč - všeobecná pokladní správa 3,589.360 Kč, příjem 950.531 Kč. Dohromady výdej 252,030.765 Kč, příjem 85,280.032 Kč, takže jeví se minus 166,750.733 Kč. K tomu ještě přijdou výdaje obecné. (Výkřiky posl. Šafranko.)

Budiž mi dovoleno nyní přičiniti několik poznámek k jednotlivým kapitolám a pak k jednotlivým skupinám.

Kapitola 1. "President republiky a kancelář presidenta republiky" vykazuje výdaje 16,446.495 Kč proti 15,683.854 Kč roku 1926.

Při této kapitole bych chtěl podškrtnouti jednu položku, a to stavební správu hradu. Na tuto stavební správu hradu byla preliminována už po několik let suma dosti nízká, asi 21/2 mil. Kč. Je to obnos jistě poměrně malý pro velikost díla, které se na hradě podniká. Bude nutno věnovati na tento úkol obnosy větší, takové, jak toho věc sama vyžaduje a zasluhuje. Vždyť s hradem je spojena naše historie. Proto s pietou vzhlížíme všichni ku hradu s toužebným přáním, aby, jako národ povstal svojí samostatností a svobodou k novému životu, také hrad pražský se zaskvěl v bývalé slávě a kráse. Je to místo posvátne celému národu. Tento hrad sdílel osudy celého národa, je hrobem představitelů samostatnosti a suverenity našeho státu, našich českých knížat a králů. (Předsednictví převzal místopředseda Stivín.) Za rok budeme slaviti na něm 10leté trvání naší republiky a za dvě léta budeme tam slaviti tisíciletou památku svatováclavskou. A jistě přání nás všech jest, aby do té doby se zaskvěl hrad v plné své velebnosti a kráse, aby byl důstojným sídlem hlavy státu.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP