Tedy nová vláda nemá žádného
jiného úkolu, než podchytiti veškerou
výrobu, výrobě pomoci, aby jak dělník,
tak továrník, jak inteligent, tak všichni mohli
se na této práci zúčastniti, aby mohli
spolupracovati. Dr Engliš pravil ve svém exposé:
"Nezbývá, než aby i náš průmysl
zintensivnil svou ekonomisaci, a to jednak dokonalejší
technickou výzbrojí, jednak vědeckým
řízením své práce, ale hlavně
organisací ve vyšším slohu."
Potvrzuji správnost slov Englišových
a musím také přiznati, že náš
průmysl dnes není na výši, že žije
ze dne na den, od úst do úst, nemá na zřeteli
zájmy celku, jen zájmy svoje, které začínají
a končí starostí o vysokou dividendu, ale
nikoli starostí o zítřek, a že stejně
jednají a pracují směrodatné velké
banky.
Má-li opravdu dělník zvýšiti
výrobu, je potřebí, aby dostal vyšší
plat, aby mohl žíti. A zde bude potřebí
také, aby i průmysl udělal krok kupředu,
aby to mnohonásobné správní radovství
přestalo. Velectění pánové
a dámy, úmrtní oznámení, která
se rozesílají a uveřejňují
v novinách, nám ukazují, kolik správních
radovství takový mnohý jednotlivec má.
Je potřebí aby se pánové zřekli
těch svých vysokých platů ve prospěch
průmyslu, aby tomuto umožněno bylo zdokonalení,
aby tak se stal konkurence schopným, aby dělník
i průmysl spolupracovali. Tím bylo by naše
národní hospodářství zlepšeno.
Tedy nechceme býti a nebudeme protisociální,
nebudeme nikdy proti pracujícímu lidu, naopak chceme,
aby pracujícímu lidu se dostalo toho, co mu patří,
a na druhé straně aby také průmyslu
se dostalo toho, co mu patří, aby na základě
souručenství, řeknu otevřeně,
křesťanského, oba činitelé mohli
spolupracovati.
Tvoří se kartel průmyslníků
a právě v tomto kartelu bude třeba, aby snahy
naše opravdu byly zdůrazněny, aby tento kartel
neznamenal jen obohacení jednotlivců, nýbrž
aby přispěl ke zvýšení naší
hospodářské úrovně.
V ohledu kulturním souhlasíme úplně,
máme-li schváliti velkou položku pro ministerstvo
školství a konstruktivní kulturní politiku
ministra školství dr Hodži. On řekl,
že musí býti naše kulturní politika
konstruktivní čili činorodá. Tedy
odchylujeme se již - a my jsme mu za to vděčni
- od politiky, která se projevovala v tom, že každý
osvětový pracovník myslil, že při
své osvětové práci musí býti
za každou cenu protináboženský. Tedy ocitáme
se alespoň na cestě vzájemného hodnocení
a my také nic jiného nežádáme.
Jen vzájemná kulturní a poctivá práce
na tomto poli ukáže, kdo bude více činorodým
a kdo více práce provede. A tu právě
poukázal také "Venkov", úřední
orgán republikánské strany, jak postupuje
se v tomto ohledu, když navázal na slova ministra
zdravotnictví Msgra Šrámka: "Tu
je až přímo zarážející,
jak lhostejně přešla naše veřejnost
skutečnost, na kterou poukázal v rozpočtovém
výboru ministr zdravotnictví Šrámek.
Ministr podal svého času ve sněmovně
zprávu o populačním problému, v níž
upozornil na to, že státní národ československý
ocitá se ve velikém populačním nebezpečí.
Poměry po této stránce změnily se
ve prospěch občanů německé
národnosti a v neprospěch Čechů. Ihned
nařídil, aby se věc znovu vyšetřovala
a učinil nový projev. Ministr konstatuje, že
dnes v Japonsku je porodů na 10 tisíc obyvatel 337,
v Německu 271, v Anglii 254, ve Francii, v té známé
Francii, která tolik naříká v tomto
směru, 213, v Československé republice 263
a v Čechách samotných 218. Již jsme
tudíž v Čechách téměř
na francouzské úrovni. Je nejvýš na
čase starati se, aby nám národ nevymíral.
Teď se to ještě tak necítí, poněvadž
úmrtnost klesá."
Tedy je zde viděti, jak veřejnost musí se
orientovati sama také jinak. Bude třeba velké
práce veřejnosti na činorodé, konstruktivní
práci. Zde právě poukázal ministr
dr Hodža na navázání kulturních
styků s cizinou (Předseda Malypetr ujal se předsednictví.),
na intelektuální spolupráci na mezinárodním
foru. To není nic jiného, než katolický
velký universalismus, na jehož základě
je možno opravdově pracovati. A neřekl to pouze
ministr dr Hodža, řekl to i president republiky
ve svém proslovu, kde dovolává se též
předhusitské tradice, to jest Přemyslovců,
dovolává se Karla IV., Jiříka z Poděbrad
a praví, že v nich právě máme
vzory státotvorné činnosti a státotvorné
práce. Ano, nejen socialističtí, jak nám
byli hlásáni, Hus, Žižka a jiní,
nýbrž také Václav, kníže
svatý, o němž praví Novotný ve
svých dějinách, že tisíc let
před námi věděl, co je potřebí
českému státu křesťanské
osvěty a vyrovnání s říší
Německou za tehdejší doby - také tradice
těch velkých Přemyslovců, jichž
říše sahala až tam k Adrii, toť základ
pro činorodou naši práci.
Ano, na této základně si přejeme,
aby navázány byly styky s celým světem
na mírovém podkladě Svazu národů,
aby především navázány byly styky
s národy slovanskými, a to hlavně máme
na mysli Rusko, aby byly dělány přípravy,
aby také těmto Slovanům v Rusku nadešla
doba, kdy by se chorobného zjevu nynějšího
bolševismu zbavili.
A rámcem této práce musí býti
veřejné mínění. Veřejné
mínění u nás je citlivé pro
všechny možné aféry - nebudu se o žádné
zmiňovati - ale velmi málo citlivé pro státní
práci. A zde je potřebí, aby veřejné
mínění bylo více citlivé pro
velké státní úkoly, pro velkou státní
práci, kterou mají konati zákonodárné
sbory a povolaní činitelé, a méně
citlivé pro všechny ty aféry, které
mnohdy jsou z velké části vymyšlené
a rozplynou se jako mydlinové bubliny. Apeluji na náš
tisk a všechny ty, kteří veřejné
mínění tvoří, aby zde započali
svou obrodnou činnost, aby veřejné mínění
bylo rámcem velké státotvorné práce
a aby na tomto podkladě mohl náš stát
spěti k lepší velké budoucnosti.
Řekl jsem, jaké dokonalosti a nedokonalosti má
náš rozpočet pro rok 1927. Nevidíme
v něm ještě nic úplně dokonalého,
ale vyslovujeme pevnou vůli, že chceme spolupracovati
na další dokonalosti v našem rozpočtování,
na dalším zdokonalení naší národohospodářské
základny a na velké práci pro stát
a že budeme hlasovati pro státní rozpočet.
(Výborně! Potlesk.)
Předseda (zvoní): Dalším
řečníkem je pan posl. Pik. Dávám
mu slovo.
Posl. Pik: Slavná sněmovno! Pan posl. Kreibich
narážkami ve své řeči chtěl
vyvolati dojem, jakoby sociálně-demokratická
strana anebo její zástupcové v dřívější
koalici měli nějakou účast na aféře
Koburg-Eislerově. Prohlásil, že prý
zástupci sociálně-demokratické strany
a čsl. strany socialistické v pětce a desítce
musili o podstatě celé věci dobře
věděti, že proto nesou plnou odpovědnost
v této aféře a že nelze předpokládati,
že by vůdce sociálně-demokratické
strany dr Meissner, který byl vůdcem strany
v koaličním výboru a odborníkem pro
právní a ústavní otázky, tuto
záležitost neznal do podrobností. Je prý
podle pana posl. Kreibicha proto rozčilení
sociálně-demokratické, že jméno
dr Meissnera se uvádí v souvislosti s touto
aférou, pokrytectvím.
Jak pravil pan posl. Kreibich, jde o případ
neslýchané korupce v oboru zákonodárství.
Touto nepřímou narážkou chtěl
pan posl. Kreibich hoditi odium na sociálně-demokratickou
stranu, jakoby měla na věci nějakou přímou
účast. Konstatuji, že posl. dr Meissner
telefonicky ze svého bytu odpovídá, že
prohlášení pana posl. Kreibicha je naprosto
nesprávné, neloyální a křivdivé,
poněvadž jak on, tak i celá naše strana
neměla na aféře žádného
podílu, není v žádné souvislosti
s touto aférou a žádný zástupce
naší strany, ať to bylo v koaličních
výborech anebo kdekoliv, o věci s nikým nejednal
a také o něco žádán nebyl.
Okolnost, že sociálně-demokratická strana
v posl. sněmovně předložila návrh
na přísné vyšetření této
aféry, sama dosvědčuje, že strana v
této věci cítí se úplně
čistou a že si jen přeje, aby aféra
tato do všech důsledků co nejpřísněji
byla vyšetřena, a jsou-li nějací pachatelé,
aby také podle práva byli stíhám.
Odmítáme jakoukoliv narážku, ať
zde či v novinách, že by naše strana na
věci této měla nějaký podíl.
Slavná sněmovno! V každé rozpočtové
rozpravě vytyčují zástupcové
jednotlivých stran své stanovisko k hospodářství
státu, posuzují jeho správu a činnost
vlády. Při tom pochopitelně do popředí
rozpravy dostávají se význačné
politické události a stranami jsou tlumočena
stanoviska k politické situaci.
Naše strana již v rozpočtovém výboru
svými zástupci prohlásila, že budeme
hlasovati proti rozpočtu. Opakuji znovu, že tímto
oposičním poměrem nemění se
náš poměr k republice, nýbrž že
vyjadřujeme tím svůj odpor proti vládnoucímu
režimu. Odpíráme dáti mravní
podporu tomuto režimu a nechceme mu povoliti prostředků,
poněvadž nemáme k němu důvěru.
V dnešní vládě jsou představitelé
stran, které justamentně odhlasovaly vysoká
cla zemědělská, čímž způsobily
veliké škody širokým vrstvám pracujícího
lidu, neboť po zavedení těchto cel rapidně
stoupají ceny všech životních potřeb.
Tyto strany schválily také kongruový zákon,
čímž opuštěna byla ideologie československé
revoluce, jejímž cílem bylo - mimo jiné
zásadní otázky - rozřešiti také
otázku odluky církve od státu. Schválením
kongruového zákona prejudikuje stát tomuto
problému, neboť se právně i hmotně
zavazuje církvi tím, že z peněz všeho
poplatnictva přispívá na platy duchovenstva
a zabezpečuje jejich pensijní požitky.
Jak již naši zástupcové v rozpočtovém
výboru prohlásili, opakuji, že z našeho
záporného poměru vyjímáme některé
rozpočtové položky, které jsou určeny
nikoliv k podpoře dnešního režimu, ale
které jsou věnovány hlavně na účely
kontroly státního hospodářství
a korporacím, jež nejsou závislými na
vládní moci. Z úcty k presidentu republiky
budeme hlasovati pro položku presidenta a kancelář
presidenta republiky (Výkřiky poslanců
čsl. strany lidové.), abychom tím zároveň
osvědčili, že široké vrstvy lidové
jsou presidentovi věrny, že oceňují
jeho revoluční práci, jeho světový
význam a uznávají jeho autoritu, založenou
na síle jeho ducha a ušlechtilosti jeho myšlenek.
Schválíme také rozpočet ministerstva
zahraničí, (Výkřiky poslanců
čsl. strany lidové.) abychom tím vyjádřili
souhlas s mírovou a tolerantní politikou jeho, jež
jest totožna s ideami pana presidenta. Budeme také
hlasovati pro položky Národního shromáždění
(Výkřiky poslanců čsl. strany lidové.)
jako legislativního a kontrolního sboru. Budeme
hlasovati pro položku Nejvyššího kontrolního
úřadu státního, pro položku správního
a volebního soudu, kteréžto orgány nejsou
v nijaké souvislosti s dnešním vládním
režimem a autonomně vykonávají svoji
zákonem předepsanou povinnost.
Je historickou pravdou, že náš odchod z koalice
byl zaviněn těmi stranami, které schválily
vysoká zemědělská cla a kongruovou
předlohou. Je-li vytýkáno naší
straně, že ona zavinila dnešní stav, musím
tuto výtku (Výkřiky poslanců čsl.
strany lidové.) co nejrozhodněji odmítnouti
a vinu vznésti na ty strany, které bezohledně
vysokou celní politikou postavily se proti zájmům
nejširších vrstev lidových a které
schválením kongruového zákona znemožnily
nám další účast v politice koaliční.
(Výkřiky: To není pravda!) Naše
strana varovala před těmito činy, a nebylo-li
jejího hlasu poslechnuto, padá vina na české
strany občanské, které neměly dosti
shovívavosti a vůle k zabránění
krise a že u nich zvítězilo sobecké
stanovisko ve věci celní a zpátečnické
stanovisko ve věci kongruové. Ostatně pokusy,
plány a činy dnešního vládního
režimu ukazují, že celní a kongruová
otázka byla jen počátkem agresivního
boje buržoasních stran proti dělnictvu a socialismu
a pro odbourávání různých vymožeností
doby popřevratové. (Výkřiky posl.
Sedláčka.) Neochota těchto stran k řešení
otázky stavebního ruchu, otázky nezaměstnanosti
a jiných bolestí dnešní doby, jakož
i snahy zhoršiti sociální pojišťování,
zrušiti volební právo vojáků,
prodloužiti vojenskou službu a přenésti
poplatnost na nejširší vrstvy lidové,
zatím co má býti ulevováno vrstvám
kapitalistickým, ukazují, že dnešní
režim a jeho parlamentární majorita sleduje
výbojné cíle reakční. Byli
jsme o tomto duchu dnešního režimu přesvědčeni
právě předloženými vládními
návrhy zákonů o přímých
daních a o finančním hospodářství
obcí. (Výkřiky posl. Sedláčka.)
Posledně jmenovaná osnova zvláště
ukazuje na výbojnost reakčních stran proti
dnešním demokratickým řádům
a zejména proti lidové autonomii. Proto pokládám
za zvláště důležité, aby
již v rozpočtové debatě bylo poukázáno
na nebezpečí této předlohy a abychom
ještě zavčas upozornili vládu a odpovědné
strany, že uskutečnění tohoto reakčního
díla vyvolalo by odpor nejen v kruzích československé
autonomie, ale i odpor všeho pokrokového občanstva.
Podle ustanovení obecního zřízení,
vybudovaného před 60 lety, měly obce vytčen
hlavní svůj úkol v tom, že měly
obstarávati hospodářské věci
svého území a na něm bydlícího
obyvatelstva. Tato výlučně hospodářská
činnost obcí byla však vývojem a poměry
novější doby doplněna novou a rozšířenou
funkcí správní, takže obecní
samospráva a samospráva vůbec stala se nezbytnou
složkou veřejné správy. Stala se tím
důležitější oporou a možno
říci základem státu a vykonavatelem
úkolů, které stát na sebe vzíti
nemohl a které by také nemohl se zdarem vykonávati.
Rozvoj měst a obcí po všech stránkách
dokazuje, že obecní samospráva v ohledu stavebním,
úpravním, zdravotním, kulturním, hospodářském
a sociálním vykonala velmi záslužné
dílo, které mohlo býti vykonáno jen
tím, že místa svého a jeho potřeb
znalí občané věnovali veškeré
své síly ku blahu území, v jehož
prospěch správu vedli. Bylo to také umožněno
pravomocí, kterou měla samospráva a podle
níž mohla obecní správa na vlastní
odpovědnost a podle svých sil opatřiti si
prostředky ke krytí všech potřeb a k
umožnění výkonů správních.
V samosprávě byla uplatňována občanská
energie, nebyvši při tom vázána ve svém
rozmachu nějakými výjimečnými
zákony. Význam samosprávy spočíval
v tom, že voličstvo prostřednictvím
svých zástupců vykonávalo v ní
vše, co se týkalo spravovaného území,
pokud taková péče a povinnost nebyla vyhrazena
státu zákonnými ustanoveními.
Za doby bývalého státu byla samospráva
jedinou základnou, ze které se rozvíjel celý
život národa. Proto bylo pochopitelno, že samospráva
byla vždy velmi žárlivě střežena
před úmysly zmenšovati její pravomoc.
Všechny pokusy za Rakouska se strany státu a byrokracie
v tom směru ztroskotaly, neboť vůle, aby samospráva
nebyla dotčena poručnictvím se strany státu
a byrokracie, byla mocnější nežli zlá
vůle těch, kteří o omezenou pravomoc
samosprávy usilovali.
Význam samosprávy stoupl ještě více
u nás po světové válce, kdy vlivem
mocného revolučního hnutí byl dán
jak státu, tak i samosprávě nový demokratický
základ. Československá soc. demokracie po
desetiletí bojovala o to, aby stát i samospráva
byly zdemokratisovány. Vytýkali jsme zejména,
že široké vrstvy lidové, které
jsou jak ve státě, tak i v obci poplatny svojí
prací a svoji konsumní silou, nehledě k všeobecné
nepřímé poplatnosti vůbec, nejsou
v samosprávě zastoupeny a že z důvodu
privilegovaného zastoupení v obcích nepronikl
v samosprávě duch skutečně lidové
politiky.
Privilegované správy v obcích za starého
volebního řádu nebraly zřetele na
potřeby nejširších vrstev lidových,
poněvadž si byly vědomy toho, že jsou
závislé na majetkových vrstvách, které
tenkráte měly výsadní volební
právo. Okolnost, že lidový živel nemohl
se v samosprávě uplatniti, znemožňovala
konání velkorysé moderní komunální
politiky. Teprve od zavedení všeobecného, rovného,
přímého a tajného práva hlasovacího
do obcí datuje se v samosprávné politice
znatelný pokrok, který zejména proniká
v posledních dobách po nastolení lidových
správ v samosprávě.
Přes to, že tyto lidové správy nastoupily
svou činnost v době nejtěžší,
v době poválečné, v době ochuzené
a finančně vysílené samosprávy,
v době všeobecné drahoty všech životních
potřeb a také potřeb obcí, v době
velikých úkolů a otázek, jež
měly býti a musely býti řešeny,
vykonala lidospráva dílo, které z celé
historie autonomie vůbec může býti označeno
jako dílo nejtěžší, ale také
nejvýznačnější.
Lidové obecní správy měly v první
řadě úkol zachrániti obce před
úplnou katastrofou. Musely provádět nesčetné
úpravy budov, prostranství a všech zařízení
obecních, aby vyhladily těžké rány,
jež jim způsobila doba válečná.
Obce musí řešiti otázky, jež se
dotýkají obětí doby válečné.
Obce se musely starati o zásobování obyvatelstva,
o práci pro veliký počet nezaměstnaných,
o byty velikého počtu bezpřístřešných
osob a musely zejména starati se o zdokonalení chudinství
a péče sociální. Mimo to musely obce
zdokonaliti, upraviti nebo rozšířiti své
školství, které válkou velmi utrpělo,
musely také upraviti požitky a práva svých
zaměstnanců podle nového zákonodárství,
což vše vyžádalo si ohromných obětí
a nákladů. Když dnes přehlédneme,
co za 7 let vykonala naše samospráva v Československé
republice, můžeme s uspokojením říci,
že její práce byla záslužná,
prospěšná pro obyvatelstvo a velmi prospěšná
pro stát.
Je velmi smutné, že tento výkon naší
samosprávy není dostatečně uznáván
a že se činí od doby zlidovění
samosprávy různé pokusy, aby její
pravomoc byla omezena a životaschopnost podlomena. Samospráva
nikdy se nebránila dozoru a kontrole svého hospodářství.
Nynější zákonodárství
v Československé republice dostatečně
zajišťuje veřejnosti i státu vliv na samosprávu
i její kontrolu. Ještě nikdy v dějinách
samosprávy nebylo tak přísných opatření
dohlédacích a kontrolních, jako je tomu dnes.
Avšak úsilí těch kruhů a stran,
které byly vyřazeny z privilegovaného postavení
v samosprávě, směřuje přímo
k tomu, aby pro svůj dnešní lidový ráz
byla samospráva ve své pravomoci hospodářské
i správní zkrácena. Ti, kteří
z výsadních práv v obci a samosprávě
vůbec byli vyřazeni, chtějí se aspoň
odemstít za to, že nemají více tohoto
třídního postavení v samosprávě
a že nemohou libovolně uplatňovati své
třídní a stavovské zájmy v
samosprávě.
Pozorujeme, že od doby zlidovění samosprávy
vede se proti lidosprávě soustavný boj. Lidová
samospráva je zlehčována, jest jí
vytýkána nehospodárnost a nedostatek odpovědnosti.
Pod tlakem těchto útoků mají býti
vynuceny zákony, které by samosprávě
vzaly životaschopnost. Toto úsilí nabývá
nyní určitých forem a bylo zvýšeno
zejména od té chvíle, kdy nastolila v republice
vládu celně-kongruová majorita. Z kuchyně
tohoto reakčního režimu vyšlo nyní
dílo, které je svým obsahem zřejmě
reakčním pokusem, jímž mají býti
dotčeny základy lidové samosprávy.
Nejprve vydána byla studie ministerstva financí
o nové úpravě finančního hospodářství
územních svazků samosprávných.
Proti tomuto plánu zvedl se živý odpor pokrokové
veřejnosti a zejména v řadách autonomních.
Celně-kongruová vláda předložila
nyní Národnímu shromáždění
osnovu zákona o úpravě finančního
hospodářství samosprávy a osnovu zákona
o přímých daních, kteréžto
obě osnovy dotýkají se citelně života
a základů naší samosprávy.
V důvodové zprávě k osnově
zákona o finančním hospodářství
samosprávy se praví, že prý hlavní
zatížení poplatnictva spočívá
v přirážkách samosprávných,
že v samosprávě nebylo prý vždy
dbáno úspornosti a že poplatnost v samosprávě
má býti rovnoměrně rozvržena.
Vládní zpráva operuje číslicemi
potřeby, úhrady a přirážek samosprávných
svazků z roku 1922, což je naprosto nesprávné,
neboť číslice tyto již neplatily roku
1923 a 1926, ježto nastal všeobecný pokles potřeby,
úhrady i přirážek a obraz celého
hospodářství samosprávy jest dnes
podstatně zcela jiný, než jak jej líčí
černými barvami důvodová zpráva
celně-kongruové vlády. Touto tendenční
a fingovanou zprávou má býti zastíněn
pravý účel vládní osnovy a
duch důvodové zprávy má animovati
reakční vrstvy proto, aby samospráva mohla
býti za jejich souhlasu podlomena. Má také
býti zastíněn další hlavní
účel osnovy, který ve své podstatě
znamená, že kapitalistickým vrstvám
mají býti poskytnuty veliké úlevy
na účet samosprávy a zdanění
všeho chudého obyvatelstva novými dávkami
a poplatky, jež podle ustanovení osnovy mohou býti
obcím prostě nadiktovány.
Výtky proti samosprávě jsou neodůvodněny.
Vždyť přece víme, že po válce
stejně jako u státu vznikala vyšší
potřeba a tudíž nutnost vyšší
úhrady a přirážek z důvodů
poválečných poměrů hospodářských,
cenových a valutových a také tím,
že zásahem státu a jeho zákonodárství
byl přirážkový základ pro samosprávu
snižován. Samospráva byla zatížena
nejen poválečnými poměry, ale také
tím, že stát na obce přenášel
stále nové povinnosti, odnímaje jim však
na druhé straně příjmy ulehčováním
sobě a bohatým vrstvám. Stát zrušil
daň z vysokého služného, zákonem
zavedl nepřekročitelnost výše přirážkové,
poskytl úlevu a odpisy kapitalistickým podnikům,
ale obcím nedal nic nebo jen ztrátám nepřiměřené
příděly a přinutil je vládními
pravidly zaváděti nepřímé dávky
na bedra nejhůře sociálně postaveného
obyvatelstva. V mnohých obcích jest dnes skoro paritní
poplatní poměr mezi poplatníky přirážek
a poplatníky obecních dávek, poplatků
a nepřímého zdanění vůbec.
Praví-li důvodová zpráva vládní
osnovy, že v některých obcích překročily
obecní přirážky výši až
1000%, měla objektivně dodati, že v takových
individuelních a nečetných případech
vznikla výše přirážek z mimořádných
důvodů, na př. proto, že úřady
nařídily obci postavení nebo rozšíření
školy, anebo také proto, že obec musila svým
zaměstnancům upraviti požitky podle ustanovení
zákona. Na takový náklad investiční
nebo osobní nedostala obec žádného příspěvku
a žádné subvence a musila tudíž
úhradu přenésti na přirážkovou
poplatnost obyvatelstva. Krom toho úmyslně neuvedla
důvodová zpráva vládní osnovy,
že samospráva, zejména obce, musí konati
za stát velmi rozsáhlou agendu t. zv. přenesené
působnosti. Ta se velmi zvýšila v dobách
popřevratových a pochopitelně vyžádala
si vyšších nákladů, pro něž
obec musila opatřiti rozpočtovou úhradu.
Přes to, že stát neustále ukládal
samosprávě nové povinnosti, nevykonal dosud
to, co zákonem je přikázáno, to jest
nepřevzal povinnost obstarati věcné potřeby
školství, potřeby chudinství a policie,
jak § 20 finanční novely přikazuje.
Výtka samosprávě o nedostatku smyslu pro
úspornost musí býti co nejdůrazněji
odmítnuta, neboť právě samospráva
prokázala, že má větší smysl
pro úspornost a odpovědnost, než tomu bývá
ve státním hospodaření. Nemůže
býti také samosprávě vytýkán
nedostatek kontroly samosprávného hospodářství,
neboť podle novějšího zákonodárství
je tato kontrola daleko přísnější
a bezprostřednější, než kontrola
hospodářství státního. Potvrzuje
to i ta okolnost, že v hospodářství
státním událo se během posledních
let tolik případů zneužití moci
a zpronevěr, což nelze říci o poměrech
v samosprávě. Samospráva podléhá
dozoru nadřízených a dohlédacích
úřadů, podléhá kontrole zemského
výboru a v obcích hospodářství
finanční podléhá nejen po stránce
formální, nýbrž i věcné
kontrole finanční komise, kterou z poloviny jmenuje
nadřízený úřad.
Samospráva má býti finančně
znemožněna, aby pak mohla býti vůbec
postupně odstraňována. Vládní
osnova v §u 1 ustanovuje nejvýše přípustnou
výši samosprávných přirážek.
Činí to šablonovitě bez ohledu na rozdílné
poměry jednotlivých okresů a obcí,
bez ohledu na počet obyvatelstva a potřeby té
které samosprávné složky. Ustanovuje,
že pro leta 1928 a další mohou býti vybírány
přirážky do těchto nejvýše
přípustných sazeb: přirážky
zemské (župní) 160%, okresní (silniční)
110%, obecní 200%. Při této maximální
výši přirážek, které mají
sloužiti k úhradě schodku rozpočtu řádného,
připouští vládní osnova zavedení
dalších obecních přirážek,
avšak nejvýše do 100%, které však
mohou býti schváleny jen tehdy, nestačí-li
přípustné sazby přirážkové
ani k úplné úhradě úroků
a splátek ze zápůjček platně
uzavřených do účinnosti tohoto reakčního
zákona. Pokud sazeb podle tohoto ustanovení zvýšených
není třeba k úhradě označených
úroků a splátek, může jich býti
použito na úhradu nákladu mimořádného
rozpočtu. Osnova však při těchto snížených
a maximalisovaných přirážkách
nedovoluje vybírati zvláštní obecní
přirážky školní a nařizuje,
že obec musí zařaditi do obecního rozpočtu
příspěvek na úhradu rozpočtu
školního.
Při této přímo rozvratné snaze
proti finančním základům samosprávy
dolehne na obec ještě další nebezpečí.
Souběžný zákon o přímých
daních totiž upravuje sazby všeobecné
daně výdělkové, což bude míti
značný vliv na přirážkovou základnu.
U zvláštní daně výdělkové
zmenší se přirážkový základ
o značné procento, ježto věnování
podniků na různé účely bude
vyřazeno ze zdanění. Ve vládní
osnově uplatňuje se opět stále se
opakující tendence, která vlastně
byla jednou z hlavních příčin zvyšování
samosprávných přirážek: celně-kongruová
vláda vychází vstříc kapitalistům
a bohatým lidem na účet samosprávy
a chudého obyvatelstva.
Aby přenesla břemeno poplatnosti na nejširší
vrstvy lidové, vložila celně-kongruová
vláda do osnovy reakčního zákona protisamosprávného
ustanovení o zvýšené poplatnosti dávkové.
Úřad přirážku obecní povolující
může při jejím povolování
naříditi obci vybírání vhodných
obecních dávek a poplatků, pro něž
vydána vládou pravidla, nebo naříditi
zvýšení sazeb zavedených již takovýchto
dávek a poplatků do nejvyšší pro
ně přípustné míry. Prosím,
pánové, úřadu se dává
absolutní právo, a víme, že mnohdy v
úřadech jsou lidé, kteří mají
roztodivné nápady. A pány agrárníky
upozorňuji, že v některé byrokratické
hlavě může se také zroditi myšlenka,
že nadřízený úřad nařídí
dávku ze slepic nebo z holubů a možná,
že se zrodí zrůdná myšlenka, že
se navrhne anebo nařídí i poplatek z klobouků.
Pány z lidové strany upozorňuji, že
mohl by také některý úřad naříditi
poplatek z farských kuchařek.
Rovněž může úřad ten naříditi
provedení takových dávek a poplatků,
pro něž nejsou vydána vládou pravidla.
Takový absolutistický diktát musí
obec provésti, aniž by k tomu bylo třeba usnesení
rady, finanční komise a obecního zastupitelstva,
neboť podle osnovy nařízení úřadů
nahrazuje usnesení zastupitelských sborů
a povolovací řízení. Tento diktát
znamená nucené zatížení nejširších
vrstev lidových i sebe nesmyslnějšími
dávkami a poplatky. Takové absolutistické
ustanovení není v žádném státě
světa a rovná se stejně tomu, jako kdyby
byl zaveden zákon, podle něhož bez Národního
shromáždění mohl by kterýkoli
úřad naříditi jakékoli daně
a poplatky ve státě. Samosprávná legislativa
je tímto ustanovením úplně potlačena.
Můžeme tedy říci, že tímto
brutálním ustanovením chce celně-kongruová
většina zavésti dávkový a poplatkový
bič na samosprávu a poplatníky. Tím
by se také zcela přesunula poplatnost na bedra konsumentů,
nájemníků a nejchudšího obyvatelstva,
což by mělo nedozírné sociální
a hospodářské následky. Kdyby starosta
obce nechtěl se diktátu nadřízeného
úřadu podříditi, má býti
podle osnovy stíhán nejen pokutou, ale i povinností,
ze svého nahraditi ztráty, které by obci
nastaly tím, že nařízená dávka
nebyla provedena. Při tom však zákony ustanovují,
že starosta obce se nesmí vzdáti členství
v obecním zastupitelstvu. Je viděti, že vládní
osnova je skutečně diktátorským a
káznicovým opatřením proti samosprávě
a jejím činovníkům.
Nejvýsostnější právo samosprávy
má býti suspendováno. Jest již hrubě
porušeno ustanovením o právu úřadu
nařizovati dávky a poplatky, což dosud bylo
vyhrazeno zastupitelským sborům. Vrchol útoků
proti samosprávě však je v tom, že úřadům
přirážky povolujícím se vyhrazuje
nejen zkoumati rozpočty obecní, ale že se jim
mimo to dává právo vyřazovati z rozpočtu
samosprávné korporace položky potřeby
a úhrady nebo je podle své libosti měniti.
Po účinnosti tohoto reakčního zákona
i kdyby se zastupitelský sbor usnesl třeba všemi
hlasy na některých položkách potřeby
a úhrady, může je nadřízený
úřad jednoduše zrušiti, aniž by proti
tomuto rozhodnutí bylo právo odvolací. Mohly
by to býti položky třeba všeobecně
prospěšných účelů. Mohla
by to býti na př. položka na sociální
péči, bytovou reformu, položka na dobročinné
nebo kulturní účely, to vše může
nadřízený úřad jednoduše
z rozpočtu vyhoditi a není proti jeho rozhodnutí
žádného opravného prostředku.
Toto ustanovení znamená, že členové
zastupitelských sborů byli by pouhými loutkami,
že by jejich vůle a odpovědnost byla nahrazena
libovůlí a samolibostí nadřízeného
úřadu nebo byrokrata, který jako referent
o rozpočtu samosprávné korporace činí
nadřízenému úřadu své
absolutistické návrhy. Tímto ustanovením
má býti zrušeno nejvýsostnější
právo samosprávy, což znamená, že
bychom neměli více samosprávu, nýbrž
cizovládu.